Stichting 3rail Forum

Modelbaanbouw & Scenery => Modelbaanbouw => Topic gestart door: minitreintje op zaterdag 06 november 2010, 15:53:00

Titel: Analoge blokbeveiliging bij een modulebaan. Hoe en waar te plaatsen?
Bericht door: minitreintje op zaterdag 06 november 2010, 15:53:00
Hallo,

Ik ben bezig met een modulebaan en zou graag analoge blokbeveiliging willen toepassen. Ik heb een plan van die baan alleen geraak ik er niet goed uit. Ik weet niet goed waar om toch niet teveel treinen te laten rijden. Kan iemand aanduiden waar ik dat best doe. Ik heb een afbeelding van het plan bijgevoegd.

Er moet een trein van liefst 1 meter passen.

groeten minitreintje/Dylan
Titel: Re:Analoge blokbeveiliging bij een modulebaan. Hoe en waar te plaatsen?
Bericht door: treinbert op zaterdag 06 november 2010, 19:01:46
Hoi Dylan,

Ik heb een kleine aanzet gegeven tot het plaatsen van de seinen. Ik zou voor elke wissel er 1 zetten, zodat de verschillende trajecten worden geregeld. Verder per spoor eens in de 2 meter is een optie. De seinen heb ik aangegeven met een zwarte haak. Op rechte stukken is dit een bloksein en voor de wissels, waarschijnlijk een 3-voudig sein (rood, groen en geel voor Duits) of rood, groen, groen-knipperend met cijferbak voor Nederlands).

(https://imageproxy.3rail.nl/fit,1600x1200,q100,sDgw4dLpax_b6qu9JaLEzbYGz9Q5Ubk6nuR7LGbs-I5c=/http://www.huismanspoorhobby.nl/3rail/dylan_baan_seinen.gif)

Op mijn eigen baan heb ik ze soms dichterbij elkaar staan en op ander plekken verder uit elkaar. Ik gebruik verder massadetectie om relais aan te sturen, die de seinen aansturen en tegelijkertijd een stuk spoor stroomloos zetten. Bij ons is het stroomloze deel 60 cm in verband met treinen, die te ver doorschieten (b.v. door vliegwielen, etc.) en het volgende blok begint dan 30 cm voorbij het stroomloze deel, omdat anders een lange locomotief zichzelf bezet zou melden.

Groet,
Bert
Titel: Re:Analoge blokbeveiliging bij een modulebaan. Hoe en waar te plaatsen?
Bericht door: minitreintje op zaterdag 06 november 2010, 19:23:34
Bedankt treinbert voor de aanzet met de seinen.

Zou ik per module een blok met stopsectie maken.
Of zou ik 1 module een blok met stopsectie en er 1 tussen laten die er na terug een blok.

Ik zou liever het tweede doen maar ik kom er niet uit met die brug en die keerlus.
Ik weet niet hoe ik het voor elkaar krijg daar blokbeveiliging in te krijgen.

groeten minitreintje/Dylan
Titel: Re:Analoge blokbeveiliging bij een modulebaan. Hoe en waar te plaatsen?
Bericht door: minitreintje op zaterdag 06 november 2010, 20:21:12
Ik heb even iets uitgewerkt alleen weet ik nog niet hoe ik verkeer kan regelen aan de wissel waar de keerlus en de brug samen komen...
Lengte stopsecties:

Blok 1= 0.90 meter brug.
Blok 2= 1.07 meter bochtmodule: grote boog (24230).
Blok 3= 0.95 meter rangeerstation kant zonder wissel.
Blok 4= 0.95 meter tunnel.
Blok 5: 0.95 meter rangeerstation kant met wissel
Blok 6: 0.99 meter bochtmodule: kleine boog (24130)

Dus mijn TEE zou overal kunnen staan :)

Iemand nog tips?

groeten minitreintje/Dylan
Titel: Re:Analoge blokbeveiliging bij een modulebaan. Hoe en waar te plaatsen?
Bericht door: treinbert op zaterdag 06 november 2010, 20:36:44
Hoi Dylan,

Ik zou ervoor kiezen om het hele traject in een blok te laten zitten. De blokken zijn dan dus veel langer, dan jij aangeeft. Ik heb alleen de plaats van de seinen aangegeven. de blokken liggen dan van sein tot sein. Wij gebruiken per spoor slechts 4 draden om de informatie van de ene module naar de volgende/vorige door te geven. Mijn hele baan werkt zo en is slechts op 1 plaats aangesloten aan de spanning.

De 4 draden zijn dan aarde, rijspanning, extra 16 v wissel en bezetmelding. per spoor. De aarde wordt aan elkaar geknoopt en de ik gebruik voor de binnenbaan en de buitenbaan aparte voedingen. Deze schakelen in de keerlus om van de ene op de andere voeding.

Het maakt niet zoveel uit of je een module met of zonder blok (eigenlijk sein) maakt. Wel is van belang, dat je op de module zonder sein, de bezetmelding doorgeeft naar het voorgaande sein. Waar de brug en de keerlus samenkomen, zul je een soort voorrangsschakelaar moeten maken, die alleen het sein op groen zet voor de trein, die je door wilt laten, maar dan alleen als het voorgaande blok vrij is. Dit kan met een simpele schakelaar of met een ingewikkelde schakeling, die op de treinen reageert. Je kunt het zo ingewikkeld maken, als je zelf wilt. Dit geldt ook voor de uitgan van het station. Het sein voor het station moet op groen staan als de inrijwissel naar een vrij spoor ligt. Dit moet je dus meeschakelen.

Ik heb een station met 4 parallele sporen, waarbij de bezetmelding door de wisselmotoren geschakeld wordt.

Groet,
Bert
Titel: Re:Analoge blokbeveiliging bij een modulebaan. Hoe en waar te plaatsen?
Bericht door: minitreintje op zaterdag 06 november 2010, 20:48:32
Maar het probleem is ook er is geen schaduwstation bij de module baan dan zou ik altijd mijn locs moeten wisselen door meer blokken te maken is dat niet nodig. Ik heb ongeveer 10 locs. Waarvan er 8 digitaal zijn. De twee moeten nog worden omgebouwd.

Voor 13 locs is er plaats alleen kan er dan niet gerangeerd worden maar de plaats is er...

Er kunnen nog altijd modules worden bijgebouwd voor meer rangeerplek dus dat is eigenlijk geen groot probleem het is de plaats waar we deze kunnen zetten.

De TEE is 88 cm volgens Marklin dus dat moet lukken want deze sleperomschakeling werkt precies niet goed bij mijn TEE ik weet niet waarom...

groeten minitreintje/Dylan
Titel: Re:Analoge blokbeveiliging bij een modulebaan. Hoe en waar te plaatsen?
Bericht door: treinbert op zaterdag 06 november 2010, 23:54:55
Hoi Dylan,

Je moet minimaal 1 blok meer hebben, dan het aantal treinen. Het is natuurlijk mooier als je nog meer blokken hebt.

Ik heb op mijn grote baan ook "slechts" 4 to 6 treinen rijden. Ik heb wel meedere blokken, waardoor de treinen nog een beetje kunnen doorrijden, zonder steeds in de file te staan.

Groet,
Bert
Titel: Re:Analoge blokbeveiliging bij een modulebaan. Hoe en waar te plaatsen?
Bericht door: minitreintje op zondag 07 november 2010, 10:07:25
ah ja dat is waar er kunnen dan maximum 12 treinen op de baan.

Voor bij de brug en de keerlus dacht ik een bi-stabiel relais. Dus ze rijden normaal altijd via de keerlussen. Duw ik op een drukknop op het bedieningspaneel om via de brug te rijden, dan schakelen de wissels en het relais om. Dat relais schakelt dan de contactrail zonder spanning en blok 6 op rood Voor de wissel ligt dan nog een noodstop sectie die als er een trein al voorbij blok 6 is toch tegenhoud ook door een relais dat de stroom schakelt.


groeten minitreintje/Dylan
Titel: Re:Analoge blokbeveiliging bij een modulebaan. Hoe en waar te plaatsen?
Bericht door: Wijbe op zondag 07 november 2010, 13:40:21
Hey,

Is het niet handiger om groter station te maken? Zeg maar een station van 240 cm in plaats van 120? en dan in de helft door midden te snijden? Zo is het helaas allemaal erg klein....

Dan kan je beter groot station maken eerst, en later een volgende module!

Groet, Wijbe
Titel: Re:Analoge blokbeveiliging bij een modulebaan. Hoe en waar te plaatsen?
Bericht door: treinbert op zondag 07 november 2010, 14:18:11
Hoi Wybe en Dylan,

Het is inderdaad een goed idee om het station langer te maken, want nu kun je alleen hele korte treinen in het station laten stoppen. Mijn station is nu verdeeld over 3 modules van 1,20, waarvan de eerste en laatste een wisselstraat is. Ik vind het nog te kort, dus ga ik mijn station verlengen met 1,20.

Een blok loopt van een sein naar het volgende sein. Zoals ik al eerder heb gezegd moet de detectie van het blok nog ongeveer 30 cm voorbij het sein (einde stroomafschakeling) liggen. Een lange locomotief zal zich dan niet zelf bezet melden.

De baan hier is ook wel te bezichtigen na een persoonlijk berichtje. Dan kun je het in de praktijk zien hoe het een en ander is ingericht.

Groet,
Bert
Titel: Re:Analoge blokbeveiliging bij een modulebaan. Hoe en waar te plaatsen?
Bericht door: minitreintje op zondag 07 november 2010, 17:54:36
Citaat van: wijbe op zondag 07 november 2010, 13:40:21
Hey,

Is het niet handiger om groter station te maken? Zeg maar een station van 240 cm in plaats van 120? en dan in de helft door midden te snijden? Zo is het helaas allemaal erg klein....

Dan kan je beter groot station maken eerst, en later een volgende module!

Groet, Wijbe
Citaat van: treinbert op zondag 07 november 2010, 14:18:11
Hoi Wybe en Dylan,

Het is inderdaad een goed idee om het station langer te maken, want nu kun je alleen hele korte treinen in het station laten stoppen. Mijn station is nu verdeeld over 3 modules van 1,20, waarvan de eerste en laatste een wisselstraat is. Ik vind het nog te kort, dus ga ik mijn station verlengen met 1,20.

Een blok loopt van een sein naar het volgende sein. Zoals ik al eerder heb gezegd moet de detectie van het blok nog ongeveer 30 cm voorbij het sein (einde stroomafschakeling) liggen. Een lange locomotief zal zich dan niet zelf bezet melden.

De baan hier is ook wel te bezichtigen na een persoonlijk berichtje. Dan kun je het in de praktijk zien hoe het een en ander is ingericht.

Groet,
Bert


Ja het is misschien kort maar we rijden nooit met lange treinen dus dat is eigenlijk geen probleem.
Op die korte stationsporen stopt een klein goederen/personentrein of een rangeerlocje ofzo maar niet groter.
Langere treinen dan +-82 cm rijden gewoon door  :lol: want de sporen (stopsectie) zijn +-82 cm. Het probleem zit in dat ik niet zoveel rails meer heb, later kan ik nog altijd een grotere stationsmodule gebruiken.

Maar ik moet nog zien waar ik al die modules kan op slaan... Heeft iemand een compact maar simpel systeem om modules op te bergen?
Titel: Re:Analoge blokbeveiliging bij een modulebaan. Hoe en waar te plaatsen?
Bericht door: treinbert op zondag 07 november 2010, 20:03:53
Hoi Dylan,

Ik gebruik voor het vervoer twee schotten, die aan beide zijden van 2 modules geschroefd worden. De scenery gaat dan naar elkaar toe. Als je alles echt goed wilt beschermen kun je ook nog twee dunne platen aan de overige zijden maken. Je krijgt dan een doos, waarbinnen de treinbaan is opgesloten. Ik houd met de planning altijd rekening, wat er op de tegenoverliggende module komt. ZO ben ik nu bezig met een grote industrie-module, waar veel schoorstenen op komen. Deze vallen precies tussen de gebouwen op de andere module. Je hebt dan de minimale hoogte nodig tussen de twee modules. Zo worden ze ook vervoerd naar tentoonstellingen.

Groet,
Bert