Stichting 3rail Forum

Modelbaanbouw & Scenery => Modelbaanbouw => Topic gestart door: maavm op vrijdag 05 november 2010, 22:20:51

Titel: Deze is het aan het worden, baan 2,90x1,25m
Bericht door: maavm op vrijdag 05 november 2010, 22:20:51
Bij deze stel ik dan mijn baan in aanleg maar eens voor. Om te beginnen het baanplan.
De afmetingen van de tafel zijn 2,90m x1,25m. Meer ruimte krijg ik niet van de vrouw. Na jaren van beginnen en toch maar weer afbreken, heb ik nu onderstaand plan bedacht en dat gaat hem dus worden.
De 1e afbeelding is het schaduwstation met 4 sporen. Op de 2e afbeelding het station op nivo 1 en de baan op nivo 2. Nivo 2 zal menigeen wel bekend voorkomen uit diverse banenplanboeken van Marklin. Ik heb het baanplan getekend in Autocad.
Ik gebruik M-rails voor mijn baan, heb er een hoop van liggen. Rijden ga ik digitaal doen (met een MS), schakelen analoog.
Het schaduwstation ligt er al en daarvoor heb ik met seinen en relais al een automatische besturing gemaakt en getest in een testopstelling. Gisteravond maar eens begonnen dit definitief in het schaduwstation te verwerken. Wordt nog een hele klus want het is een wirwar aan verbindingen naar wissels, seinen, hulprelais en schakelrails.

Genoeg informatie, nu eerst maar het baanplan.

(https://imageproxy.3rail.nl/fit,1600x1200,q100,sdQtK_RPZkY1SYC347pYxD18M3JXvYgoTktA_RBnFU7A=/http://home.kpn.nl/maavanmegen/modelbaan/plan8-2-0.JPG)

(https://imageproxy.3rail.nl/fit,1600x1200,q100,sCWsn5Q2cLef1ACNJw6AC855DEqbBxOazqzwR7yzE9CI=/http://home.kpn.nl/maavanmegen/modelbaan/plan8-2-1.JPG)

Vragen en suggesties zijn welkom.

Groet Marcel
Titel: Re:Deze gaat het worden, voorstel baan 2,90x1,25m
Bericht door: aussie op zaterdag 06 november 2010, 11:44:32
     Hallo Marcel,

Het ziet er uit als een mooi baanplan veel succes met
de uitvoer ervan ik kijk uit naar de volgende update.

       groeten Ad
Titel: Re:Deze gaat het worden, voorstel baan 2,90x1,25m
Bericht door: Einte op zaterdag 06 november 2010, 12:06:52
Hallo Marcel,

Leuk weer iemand die met M rails rijd, doe ik ook.
Als je de rails nauwkeurig legt hen nauwelijks ontsporingen  :shock: 8)

Probeer de laatste uitvoering van de metalen rails te bemachtigen, die rijd het beste  :D

Die ziet er aan de bovenkant zo uit.

(https://imageproxy.3rail.nl/fit,1600x1200,q100,s_6XElJh8-W9yd8vNSJEjDrPm3Q_Rr_6wOBLB5hvPZR8=/http://www.modeltreinmarkt.nl/img/p/15-108-large.jpg)

Op mijn draadje kun je tips vinden hoe ik het heb gedaan, klik (http://forum.3rail.nl/index.php?topic=16386.msg262635#msg262635)  :D

Succes er mee  :D

Gr Einte
Titel: Re:Deze gaat het worden, voorstel baan 2,90x1,25m
Bericht door: Nieuwenhuis op zaterdag 06 november 2010, 20:14:31
Dag Marcel.

Leuk baanontwerp, veel rijmogelijkheden!
Ik ben ook een lotgenoot betreffende de
rails, dus blijf je volgen . . . :wink:

Groeten,

Erik.
Titel: Re:Deze gaat het worden, voorstel baan 2,90x1,25m
Bericht door: maavm op zondag 07 november 2010, 22:19:41
Einte,

Wat de M-rails betreft heb ik weinig reden tot klagen. mijn schaduwstation heb ik gemaakt van de restanten die ik nog in een doos had liggen, oud spul, wat ik op mijn vorige baan niet had gebruikt (behalve de wissels). Maar na een goede schoonmaakbeurt rijden de treinen er over heen als of het nieuwe rails zijn, zonder ontsporingen. Hieronder 2 foto's van het schaduwstation.

(https://imageproxy.3rail.nl/fit,1600x1200,q100,su4Lr_bAVHo7QZiFVSPyyHwIaFW8x0lXT1ak163g_-R8=/http://home.kpn.nl/maavanmegen/modelbaan/dscn4038.jpg)

(https://imageproxy.3rail.nl/fit,1600x1200,q100,sKgLedSaF-PyHxo9NbkROsBnYDyhURNML7XRl9Zjrq3Q=/http://home.kpn.nl/maavanmegen/modelbaan/dscn4040.jpg)

Groet,

Marcel
Titel: Re:Deze gaat het worden, voorstel baan 2,90x1,25m
Bericht door: PH op dinsdag 09 november 2010, 06:38:31
M-rails rules!! Dit ziet er veelbelovend uit.

Gr Peter
Titel: Re:Deze gaat het worden, voorstel baan 2,90x1,25m
Bericht door: daanknoben op dinsdag 09 november 2010, 07:33:11
Hoi Marcel,

Die M-rails blijven leuk om te zien inderdaad. Je hebt een leuk baanplan gemaakt. Succes emt de verder bouw.

Groeten,

Daan
Titel: Re:Deze gaat het worden, voorstel baan 2,90x1,25m
Bericht door: maavm op dinsdag 09 november 2010, 10:20:25
Iedereen bedankt voor de complimenten betreffende het baanplan. Ben er zelf ook erg tevreden mee.
Ik blijf zelf de M-rails ook erg leuk vinden. Het zal wel de nostalgie zijn. Van kinds af aan heb ik met M-rails gereden en het blijft over het algemeen ook nog redelijk goed.
C-rails zien er technisch gelikt uit maar ik vind ze te donker en te plastic. Ik heb nog overwogen om het schaduwstation met C-rails te doen, maar daar toch van afgezien, omdat ik nu eenmaal een aardige verzameling M-rails heb en die moet toch ook gebruikt worden.

Overigens zal de bouw van de baan niet zo snel gaan als bij sommigen hier op het forum. De tijd ontbreekt nogal eens. Zo nu en dan een avond. Vrouw en dochter willen ook wel eens wat aandacht.

Met vriendelijke groet,

Marcel.
Titel: Deze gaat het worden, voorstel baan 2,90x1,25m
Bericht door: maavm op dinsdag 30 november 2010, 16:17:03
(https://imageproxy.3rail.nl/fit,1600x1200,q100,sAvUNgVlkG2ypVETM2jsDUIsfKBiC6yEPavVlRJEOLTc=/http://home.kpn.nl/maavanmegen/modelbaan/schema-ss.JPG)

De automatische besturing schaduwstation inmiddels werkend en dit verkeert nu in de testfase.
De werking er van is als volgt en zie daarbij de schematische weergave hierboven:
SR1 t/m 5 zijn schakelrails, SE1 t/m S4 zijn de seinen voor spoor 1 t/m 4 en UR1 t/m UR4 zijn hulprelais. Wi1 , WI2 en WI3 zijn de wissels.

De beginsituatie is als volgt: spoor 2, 3 en 4 zijn bezet, dus SE2, SE3 en SE4 staan op rood,
spoor 1 is vrij en WI1 staat naar spoor 1. Een trein rijdt het station binnen op spoor 1 en bediend SR1. Deze schakelt SE1 op rood en SE2 op groen, de wissels worden naar spoor 2 gezet. De trein op spoor 1 stopt en die op spoor 2 vertrekt. Een volgende trein zal spoor 2 op rijden en SR2 bedienen. SE2 wordt rood en SE3 wordt groen en de wissels worden naar spoor 3 gezet, enz ,enz. De vertrekvolgorde ligt dus vast.

Nu is er nog het probleem van treinen met meerdere sleepcontacten. Van een trein die uit het schaduwstation vertrekt is het 1e sleepcontact de schakelrail (bv SR2 in spoor 2) al gepasseerd. Bij het vertrek zal een 2e sleepcontact weer over deze schakelrail gaan en deze bedienen, met als gevolg SE2 weer op rood wordt gezet (loc is daar al voorbij, dus de trein rijdt verder), maar nog erger, spoor 3 zal vrijgeven waarbij dus de trein op spoor 3 ook zal vertrekken. Twee treinen die over één spoor weg willen, dat gaat niet goed.
En daarmee komen de hulprelais UR1 t/m UR4 en schakelrail SR5 in beeld. De hulprelais zorgen er voor dat in het spoor van de vertrekkende trein de schakelfunctie van de betreffende schakelrail wordt onderbroken. SR5 hersteld die schakelfunctie weer. Bijkomend voordeel, als ik een hulprelais met de hand schakel (via het bekende blauwe schakelkastje) ontstaat er een doorgaand spoor in het schaduwstation. Ik heb de hulprelais overigens nog niet aangesloten. Ik kan ze wel met de hand bedienen.

Als de hulprelais ook zijn aangesloten zal ik eens proberen een filmpje te maken. Heb (nog) geen videocamera, maar met de fotocamera moet het ook lukken (hoop ik). :D

Voor vragen en/of slimme opmerkingen houd ik me aanbevolen.

Met vriendelijke groet,

Marcel (Maavm)

(Er zijn meerdere Marcels actief op dit forum dus zet ik mijn gebruikersnaam er maar achter voor het onderscheid)
Titel: Re:Deze gaat het worden, baan 2,90x1,25m, video geplaatst
Bericht door: maavm op dinsdag 04 januari 2011, 09:42:06
De besturing van mijn schaduwstation, zoals in mijn vorige post beschreven, functioneert goed.
Gisteravond met de fotocamera een filmpje gemaakt van de werking. Bij 2 van de 4 treinen is een wagon voorzien van een sleepcontact, zodat er sprake is van 2 sleepcontacten bij deze treinen.

                      http://www.youtube.com/watch?v=6HKZMSkyUFE

Groeten,

Marcel (Maavm)
Titel: Re:Deze gaat het worden, voorstel baan 2,90x1,25m
Bericht door: minitreintje op dinsdag 04 januari 2011, 18:59:26
Ziet er goed uit!

groeten minitreintje/Dylan
Titel: Re:Deze gaat het worden, voorstel baan 2,90x1,25m
Bericht door: flori2703 op dinsdag 04 januari 2011, 19:05:47
nice man goed gedaan doe zo voort :P
heb je al veel loc's? :D
Titel: Re:Deze gaat het worden, voorstel baan 2,90x1,25m
Bericht door: Nieuwenhuis op dinsdag 04 januari 2011, 19:07:42
Dag Marcel.

Dat werkt netjes! Ga je de bedrading nog
uittekenen in een schema? Wellicht iets
voor de Wiki ? :wink:

Groeten,

Erik.
Titel: Re:Deze gaat het worden, voorstel baan 2,90x1,25m
Bericht door: maavm op woensdag 05 januari 2011, 09:35:39
Citaat van: Nieuwenhuis op dinsdag 04 januari 2011, 19:07:42
Dag Marcel.

Dat werkt netjes! Ga je de bedrading nog
uittekenen in een schema? Wellicht iets
voor de Wiki ? :wink:

Groeten,

Erik.

Het werkt inderdaad goed, alleen heb ik zo nu en dan te maken met relais/seinen die niet goed doorschakelen. Dus daar moet ik nog eens naar kijken. Overigens schakel ik op bepaalde momenten 5 componenten tegelijk (2 wissels, 2 seinen en een hulprelais), zou het kunnen dat dat soms te veel van het goede is ?

De bedrading heb ik inderdaad uitgetekend omdat het anders niet meer te overzien was. Ik zal dat schema een keer plaatsen maar moet het dan eerst aanpassen. Bij een resolutie van 800x600 zijn de coderingen in het schema waarschijnlijk niet meer leesbaar.

Citaat van: flori2703 op dinsdag 04 januari 2011, 19:05:47
nice man goed gedaan doe zo voort :P
heb je al veel loc's? :D

Wat je in het filmpje ziet rijden zijn in ieder geval mijn enigste digitale locs (3x delta, 1x digitaal). Verder heb ik nog 4 analoge locs waaronder een TEE-ram (3071). Van de 4 digitale locs zijn er overigens 3 al aardig op leeftijd, de 3029 is al 45 jaar, de 3003 38 jaar en de E-loc (3034) zo'n 40 jaar.
Titel: Re:Deze gaat het worden, voorstel baan 2,90x1,25m
Bericht door: Janvis op woensdag 05 januari 2011, 09:54:41
Hoi Marcel,

Wat je zou kunnen doen op de plekken waar je veel dingen tegelijk schakeld is het volgende: je laat de schakelrail een relais schakelen en de kontacten van het relais chakelen de rest. Op die manier hoefd de schakelrail niet zo veel stroom te schakelen en een fatsoenlijk relais heeft daar geen enkele moeite mee.

Voor de rest ziet er keurig uit trouwens


groeten jan willem
Titel: Re:Deze gaat het worden, baan 2,90x1,25m
Bericht door: maavm op woensdag 05 januari 2011, 13:37:38
Citaat van: Janvis op woensdag 05 januari 2011, 09:54:41
Hoi Marcel,

Wat je zou kunnen doen op de plekken waar je veel dingen tegelijk schakeld is het volgende: je laat de schakelrail een relais schakelen en de kontacten van het relais chakelen de rest. Op die manier hoefd de schakelrail niet zo veel stroom te schakelen en een fatsoenlijk relais heeft daar geen enkele moeite mee.


Jan willem,
Bedankt voor de suggestie. Weet je zo nog een fatsoenlijk relais op te noemen ?

Citaat van: Nieuwenhuis op dinsdag 04 januari 2011, 19:07:42
Dag Marcel.

Dat werkt netjes! Ga je de bedrading nog
uittekenen in een schema? Wellicht iets
voor de Wiki ? :wink:

Groeten,

Erik.

Hieronder dan het schema van de besturing van mijn schaduwstation.
Voor een omschrijving: zie eerdere berichten van mij in dit draadje.

  (https://imageproxy.3rail.nl/fit,1600x1200,q100,seEO4GZeR3nPhGMw-Rdhpc8B2Yu57RKhLGGzHxLuvkI4=/http://home.kpn.nl/maavanmegen/modelbaan/stuurstroom8-2.jpg)



Met vriendelijke groet,

Marcel (Maavm)
Titel: Re:Deze gaat het worden, baan 2,90x1,25m
Bericht door: Nieuwenhuis op woensdag 05 januari 2011, 18:54:20
Dag Marcel.

Dank voor het snel plaatsen van het schema.
Wat mij betreft kan het sporenplan, het schema
met de bijbehorende beschrijving zó op de Wiki!
Duidelijk schema wat ook ruimte biedt voor meer
of minder opstelsporen. Kun je een toelichting op
de contacten onder het schema geven?

Groeten,

Erik.
Titel: Re:Deze gaat het worden, baan 2,90x1,25m
Bericht door: maavm op woensdag 05 januari 2011, 21:59:06
Erik,

De contacten onder het schema geven aan wat er door het betreffende sein of relais wordt geschakeld. Bij de 7188 seinen is dat de baanspanning, bij de relais (7045) is dat het signaal vanaf de genoemde schakelrail.

Ik zal me eens gaan verdiepen in het Wiki gebeuren en zien waar ik dit kan plaatsen.

Als er nog andere vragen of opmerkingen zijn dan hoor ik ze graag.

M vr. gr.

Marcel (Maavm)
Titel: Re:Deze gaat het worden, voorstel baan 2,90x1,25m
Bericht door: Jan22 op donderdag 24 februari 2011, 11:56:52
Citaat van: flori2703 op dinsdag 04 januari 2011, 19:05:47
heb je al veel loc's? :D
Als ik je bovenbaan zo eens bekijk, dan loop je vast bij 7 of 8 rijdende treinen. Klopt dat?
Titel: Re:Deze gaat het worden, baan 2,90x1,25m
Bericht door: Zoeff! op donderdag 24 februari 2011, 18:49:53
lekker racen!  :D
verbazingwekkend dat de treinen niet ontsporen met die snelheid...
Titel: Re:Deze gaat het worden, baan 2,90x1,25m
Bericht door: AndreS op donderdag 24 februari 2011, 18:54:25
Marcel,

Netjes gedaan en uitgelegd. Jouw loc's hadden er duidelijk zin in, die snelheid :-)

Groet, Andre
Titel: Re:Deze gaat het worden, baan 2,90x1,25m
Bericht door: spoorsnor op donderdag 24 februari 2011, 19:42:05
Dat je in je schaduwstration blokken/stroomloze stukken maakt is duidelijk, maar ik zou mijn seinen liever bewaren voor boven de grond. Daarom een vraagje uit nieuwsgierigheid: waarom plaats je seinen in je schaduwstation  :help:

Ad
Titel: Re:Deze gaat het worden, voorstel baan 2,90x1,25m
Bericht door: maavm op vrijdag 25 februari 2011, 10:04:45
Citaat van: Jan22 op donderdag 24 februari 2011, 11:56:52
Als ik je bovenbaan zo eens bekijk, dan loop je vast bij 7 of 8 rijdende treinen. Klopt dat?

Jan, daar had ik nog niet naar gekeken, maar ik denk dat je daarin wel gelijk hebt

Citaat van: Zoeff! op donderdag 24 februari 2011, 18:49:53
lekker racen!  :D
verbazingwekkend dat de treinen niet ontsporen met die snelheid...

Citaat van: AndreS op donderdag 24 februari 2011, 18:54:25
Marcel,

Netjes gedaan en uitgelegd. Jouw loc's hadden er duidelijk zin in, die snelheid :-)

Groet, Andre

Zoeff, Andre,
Ze reden inderdaad nogal stevig door. Blijkt in ieder geval uit dat er met M-rails niks mis is.

Citaat van: spoorsnor op donderdag 24 februari 2011, 19:42:05
Dat je in je schaduwstration blokken/stroomloze stukken maakt is duidelijk, maar ik zou mijn seinen liever bewaren voor boven de grond. Daarom een vraagje uit nieuwsgierigheid: waarom plaats je seinen in je schaduwstation  :help:

Ad

Ad, ik had ze nu eenmaal en vond het ook wel handig tijdens het testen. De seinverlichting wil ik schakelbaar maken zodat ik die uit kan schakelen (afschakelen massa naar sein).

Op het zichtbare deel van de baan wil ik armseinen gaan plaatsen.

Inmiddels hout gekocht om aan de 2e laag te beginnen. Nu nog de tijd vinden.

Met vriendelijke groet,

Marcel (Maavm)
Titel: Re:Deze gaat het worden, baan 2,90x1,25m
Bericht door: maavm op zaterdag 27 augustus 2011, 14:39:40
Maar weer eens een bijdrage van mijn kant. Sinds februari dit jaar niet helemaal stilgezeten. De 2e laag ligt inmiddels en het spoorplan van het station heb ik uitgelegd en ik ben er wel tevreden mee. Inmiddels ook seinen geplaatst en alle bedrading van wissels, seinen, voedingspunten e.d. bungelt onder het blad. De tafelbladen liggen nog los en gaan er binnenkort, hoop ik, vanaf om de bedrading in orde te maken.
Hieronder een foto van de stationslaag.

(https://imageproxy.3rail.nl/fit,1600x1200,q100,s2wj-qg-IRs8MBFuM5D92QGZEA58bYO19eZzWCZVGyHw=/http://home.kpn.nl/maavanmegen/modelbaan/DSCN5667.jpg)

[Ik wil de bedrading d.m.v. connectoren verbinden met de onderste laag en vandaar naar de bedieningskastjes. Van lang geleden heb ik nog 2 sets (male ? female) connectoren liggen (60 pins), één set heb ik gevonden, naar de andere moet ik nog op zoek. Voor het linkerblad heb ik minimaal 45 pins nodig, voor het rechterblad 35. Daarbij ook gelijk de aansluitingen voor de 3e laag meegenomen. Dat wordt in ieder geval nog een paar avondjes solderen.
Ben ondertussen ook vrijwel door mijn voorraad rechte rails heen. Wordt dus weer tijd voor een beurs ergens in de buurt.

Met vriendelijke groet,

Marcel (Maavm)
Titel: Re:Deze gaat het worden, baan 2,90x1,25m
Bericht door: Nieuwenhuis op zondag 28 augustus 2011, 12:16:33
Mooie vorderingen!  :thumbup: Succes met het soldeerwerk van de connectoren  :important:

Groeten,

Erik.
Titel: Re:Deze gaat het worden, baan 2,90x1,25m
Bericht door: maavm op zaterdag 03 september 2011, 21:31:49
Afgelopen weekend nog gezocht naar de 2e set connectoren, maar helaas niet gevonden. Dus moet op zoek naar wat nieuws.
Overigens liet mijn PC, kort nadat ik mijn vorige post had geplaatst, het opeens afweten. Kapotte harde schijf. Gisteravond een nieuw harde schijf erin gezet en na een paar uurtjes van alles installeren, hadden we weer contact met de buitenwereld.

Hieronder het baanplan van laag 1 en 2 met nu ook de posities van de seinen en schakelrails.

(https://imageproxy.3rail.nl/fit,1600x1200,q100,s71v2rl5B5n0inp1H8o9KDJTLz8Uk2OCrG8x3fFA9fCw=/http://home.kpn.nl/maavanmegen/modelbaan/plan8-2v2.jpg)

Een korte toelichting: schakelrails SR7 en SR8 zetten de seinen SE6/SE7 resp. SE8 op rood. Schakelrail SR8a zet sein SE7 of SE6 op groen. Een trein die dus vanuit het schaduwstation het station binnenkomt geeft het spoor vrij richting het schaduwstation. De trein die vanuit het schaduwstation het station komt binnengereden zal daar stoppen, voor sein SE8. Het op groen zetten van SE8 wil ik gewoon met de hand doen, via de bekende blauwe bedieningskastjes.
SR6 en SR6a moeten er voor zorgen dat een trein die vanuit het schaduwstation spoor 3 op rijd, bij het op rood staan van SE6, toch dat spoor kan oprijden. SR6 zet spanning op de stopsectie van SE6, SR6a schakelt die spanning weer af als de trein daar voorbij is.

Hoe en of ik op laag 2 nog automatisch ga schakelen weet ik nog niet. Ik twijfel ook nog of ik de wissels 1 t/m 4 zal handhaven of toch maar achterwege laat. Dat zou dan betekenen dat het spoor zich bij wissel 15 in twee enkelsporige trajecten splitst, die dan wel nog geruime tijd naast elkaar liggen.

Titel: Re:Deze gaat het worden, baan 2,90x1,25m
Bericht door: chris M-rails op zaterdag 03 september 2011, 22:01:27
ziet er mooi uit hoor! dat belooft wat. :D
maar ik heb een vraagje over het schaduw station:
ik rij zelf ook met m-rails en het ook een schaduw station als dit uit gedacht, dus geheel atomatisch in analoog d.m.v. schakel rails. maar ik liep tegen een probleem aan. wat nou als een trein 2 ( of meer ) slepers heeft ( i.v.m. de verlichting etc. )dan komt de 2e sleper ook over de schakel rails heen en gaat dat dan niet helemaal fout? kan ook dat ik het helemaal fout heb hoor, ik heb het plan nog niet verwezelijkt dus ik kan het niet zelf uit testen.
Titel: Re:Deze gaat het worden, baan 2,90x1,25m
Bericht door: maavm op zaterdag 03 september 2011, 22:23:42
Chris,

In mijn bericht van 30 november 2010 kun je lezen hoe ik dat probleem heb opgelost. Ik heb dat ook in een Wiki gezet.

Hier nog wat foto's van het station, met wat bovenleiding. Daar moet ook nog bedrading naar toe, was ik bijna vergeten.

(https://imageproxy.3rail.nl/fit,1600x1200,q100,sJJjDZSgzbbHnx-rdc7hY8yBvxLKuzy-MpN2Gjq1HqjY=/http://home.kpn.nl/maavanmegen/modelbaan/DSCN5682.jpg)   

(https://imageproxy.3rail.nl/fit,1600x1200,q100,sZ6nBOKcrbUEAGy8CL76hAtC87rME8xuB4dNYGgbw40E=/http://home.kpn.nl/maavanmegen/modelbaan/DSCN5684.jpg)   

(https://imageproxy.3rail.nl/fit,1600x1200,q100,srHPgWzZXuTpEqatjUnguO8UcqOboIaVpZFrsB-AWe84=/http://home.kpn.nl/maavanmegen/modelbaan/DSCN5685.jpg)

Groetjes,

Marcel
Titel: Re:Deze gaat het worden, baan 2,90x1,25m
Bericht door: chris M-rails op woensdag 07 september 2011, 22:03:17
Citaat van: maavm op zaterdag 03 september 2011, 22:23:42
Chris,

In mijn bericht van 30 november 2010 kun je lezen hoe ik dat probleem heb opgelost. Ik heb dat ook in een Wiki gezet.

Groetjes,
Marcel

ah, bedankt, dat had i even niet gezien :(.
sorry, ik zal volgende keer even wat verder lezen :oops:.
Titel: Re:Deze gaat het worden, baan 2,90x1,25m
Bericht door: Irmo op dinsdag 13 september 2011, 15:49:34
Hoi Marcel,

Ik heb je draadje gelezen.
Ik weet niet of je het al gedaan hebt maar ik zou de lampjes van de wissels in het schaduwstation eruit halen en de seinpalen zou ik ook weghalen als je ze niet ziet , scheelt toch weer wat vermogen.
Titel: Re:Deze gaat het worden, baan 2,90x1,25m
Bericht door: maavm op dinsdag 13 september 2011, 16:59:29
Beste Irmo,

De wissels zijn al zodanig aangepast dat de verlichting een eigen voedingsdraad heeft en die zijn in het schaduwstation niet aangesloten. Het is overigens geen slecht idee om de lampjes er uit te halen want die kunnen dan in het bakje voor de reservelampen. De seinverlichting wou ik schakelbaar maken door met zo'n blauw schakelkastje, nr. 7211 geloof ik, de massa te schakelen.
Titel: Re:Deze gaat het worden, baan 2,90x1,25m
Bericht door: mwedijkman op woensdag 26 oktober 2011, 11:07:49
Marcel,

Ik zie nu voor het eerst dit draadje.

Ziet er allemaal gelikt uit, leuk baanplan, de rails ligt er mooi strak bij.
Hopelijk kan ik nog wat tips uit je verslag halen voor de bouw van mijn baan.

Groeten Martin
Titel: Re:Deze gaat het worden, baan 2,90x1,25m
Bericht door: maavm op woensdag 26 oktober 2011, 22:04:20
Martin,

Bedankt voor je reactie. Voor de foto had ik even alles goed strak gelegd  :).

Een van de platen van de stationslaag staat nu op z'n kant om de bedrading aan de onderkant in orde te maken. Afgelopen weekend in Leiden nog een paar seinen en relais gescoord. Werk ligt al een tijdje stil in verband met hardnekkige keelproblemen en om dat het op zolder behoorlijk koud kan zijn ben ik daar maar weg gebleven met al mijn gehoest. Maar het begint al weer beter te gaan en gisteravond al weer een uurtje op zolder doorgebracht.

Overigens ga ik niet met connectoren aan de gang, leek me bij nader inzien toch niet zo handig. Ik laat de bedrading gewoon aan de zijkant onder de plaat vandaan komen en dan naar de schakelkastjes. De wissels en seinen in het schaduwstation heb ik ook op de schakelkastjes aangesloten maar die ga ik daar vanaf halen omdat handbediening eigenlijk niets toevoegd. Wordt wel nog een hele klus want alle onderlinge verbindingen tussen seinen, relais en wissels zijn gemaakt op de schakelkastjes.

Eerst ga ik vrijdag naar Eurospoor en dan volgende week maar weer aan de gang op zolder. Ik zal dan misschien nog wat foto's plaatsen.

Titel: Re:Deze gaat het worden, baan 2,90x1,25m
Bericht door: aleva000 op vrijdag 16 december 2011, 21:05:47
Hallo Marcel,
dank voor (het wijzen naar) de link. Erg leuke baan ! En leuk om te zien hoe je dit allemaal aangepakt hebt.

groeten,
willem
Titel: Re:Deze gaat het worden, baan 2,90x1,25m
Bericht door: Henk163 op zaterdag 17 december 2011, 00:13:41
Hallo Marcel,

Mooi baanplan, ik ontdek je draadje nu pas.
Het is bij M-rails wel mooi als je de seinen een stukje in het hout laat zakken. Dit betekent wel dat je met de beitel aan de slag moet. Maar nu je het nog los hebt liggen (?) gaat dit vrij snel en makkelijk.
De officiële hoogte van het sein is 10,5 cm. Een deel van de zijkant verdwijnt in het hout en de rest van de zijkant verdwijnt in de ballast.
Op je seinpaal zit onderaan een nagemaakt schakelkastje. Dit zou ik dan wel zichtbaar laten.
Ik ben er zelf ook mee bezig geweest. (zie Märklinbaan Henk163 onder modelbaanbouw)

Succes verder,

Vriendelijke groet,

Henk163
Titel: Re:Deze gaat het worden, baan 2,90x1,25m
Bericht door: maavm op zondag 18 december 2011, 10:51:36
Willem en Henk,

Bedankt voor de reacties.

Henk, het laten verzinken van de seinen heb ik in het verleden wel eens gedaan bij een ander baanontwerp wat ik nooit heb afgemaakt. Daar had ik van die dikke isolatie onderliggen waar je gemakkelijk een stuk kon uitsnijden (die platen liggen nu nog in het schaduwstation). Om nu in het het hout te gaan beitelen, daar moet ik nog even over nadenken. Het ziet er inderdaad wel beter uit als die dikke relaiskastjes iets verzonken liggen.
Titel: Re:Deze gaat het worden, baan 2,90x1,25m
Bericht door: The MaSt op zondag 18 december 2011, 16:51:34
Ziet er echt SUPER goed uit!

Groets;

Marty
Titel: Re:Deze gaat het worden, baan 2,90x1,25m
Bericht door: maavm op maandag 19 december 2011, 21:42:51
Bedankt voor de complimenten  :).

Helaas op dit moment weinig te melden over de baan. Beide delen van de stationslaag staan op hun zij en de werkzaamheden daaraan heb ik even stil gezet. Reden is de aanschaf van een nieuw besturingspparaat, de Tams Master Control. Hierop kun je een rembooster aansluiten en daar heb ik wat mee geëxprimenteerd, de remsectie wordt dus gevoed door een aparte booster. Op de overgang naar de remsectie zag ik echter vonken verschijnen bij de sleper. Dit is mogelijk op te lossen met een diode en een weerstand over de overgang heen. Probleem was echter waar vind je een paar diodes en weerstanden voor een test. Bij internetwinkels (Conrad en Display) mag je gelijk ?7,50 voor verzendkosten betalen en daar had ik geen zin in. Gelukkig inmiddels een electronicawinkel in Den Haag gevonden die de benodigde componenten heeft en nu nog eens een bezoek daaraan brengen. Als de vonkproblemen te verhelpen zijn wil ik de baan gaan voorzien van remsecties en dat betekent dat er weer e.e.a. aan bedrading e.d. aangepast moet worden. Vandaar nu dus even pas op de plaats.
Titel: Re:Deze gaat het worden, baan 2,90x1,25m
Bericht door: stefanius op dinsdag 20 december 2011, 10:06:28
Intresting, een winkel in Den Haag.... welke/waar dan? Mijn hofleverancier heeft er de brui aangegeven...... (S&B).
Titel: Re:Deze gaat het worden, baan 2,90x1,25m
Bericht door: maavm op dinsdag 20 december 2011, 11:43:41
www.radiotwenthe.nl
Titel: Re:Deze gaat het worden, baan 2,90x1,25m
Bericht door: stefanius op dinsdag 20 december 2011, 14:16:08
Citaat van: maavm op dinsdag 20 december 2011, 11:43:41
www.radiotwenthe.nl

ah dank dank ;)
Titel: Re:Deze gaat het worden, baan 2,90x1,25m
Bericht door: maavm op dinsdag 10 januari 2012, 14:08:04
Bij Radio Twenthe in Den Haag geweest en wat weerstanden en diodes gehaald. Na wat geëxperimenteer tot de conclusie gekomen dat de weerstanden niet nodig zijn voor het maken van een overgangssectie van rijtraject naar remtraject. Een overgangssectie bestaat dan uit 2 kortere rails, bv 5107 of 5129, die t.o.v. elkaar zijn geïsoleerd. Over de geïsoleerde overgangen naar het rijtraject en het remtraject wordt een diode geplaatst.
Nu moet ik dus in het station 2 remtrajecten (overgangsectie, remsectie en noodstopsectie) gaan creëeren. Verder wil ik van het 3e spoor in het station een kopspoor maken voor pendeltreinen die alleen naar het traject op laag 2 rijden en weer terug. Wissel 13 vervalt dan.

Het maken van remtrajecten heeft wel tot gevolg dat mijn deltalocs omgebouwd moeten gaan worden naar een geregelde aandrijving. Voor 2 van de 3 deltalocs is dat de moeite waard, bij de 3e, een oude 3029, ga ik daar niet meer aan beginnen.  Als decoder wil ik de UB76200 decoder gebruiken (ik doe  overigens niet zelf ombouwen).
Titel: Re:Deze gaat het worden, baan 2,90x1,25m
Bericht door: blauweengel op donderdag 01 maart 2012, 19:55:39
Hoi Marcel

Zie voor het eerst dit draadje .
Leuke baan zeg met al die M rails.

Tony
Titel: Re:Deze gaat het worden, baan 2,90x1,25m
Bericht door: maavm op vrijdag 02 maart 2012, 21:10:50
Tony,

Dank voor je reactie.
De laatse maanden niet zo veel gedaan aan de baan, wel alle aansluitingen van wissels en seinen uitgetekend incl. 4 de schakeling voor de remtrajecten, 2 in het station en 2 op laag 2. Deze week weer een aantal avonden boven zitten werken aan de bedradingvan de stationslaag. tafelblad 1 is op 2 verbindingen na klaar (moet nieuwe draad kopen) en met het 2e blad ben ik net begonnen.
Interresante foto's levert het allemaal niet, maar toch een poging: een aanblik van beide bladen van de stationslaag op hun kant.

(https://imageproxy.3rail.nl/fit,1600x1200,q100,shvEcPt1G18WqT9v4gwsqjVnC67Ce1hvHlgwvk6c4cXE=/http://home.kpn.nl/maavanmegen/modelbaan/DSCN6075.JPG)

Hieronder nog een foto van een afbeelding uit het artikel uit de Miba over het maken van een overgangssectie. Dit terverduidelijking van mijn vorige bericht. Ik gebruik dus alleen de diodes.

(https://imageproxy.3rail.nl/fit,1600x1200,q100,sjAsRtIkBHhHmUeSRF0Fb2GTPCWkjT2IzM3fFHTG0Kfc=/http://home.kpn.nl/maavanmegen/modelbaan/DSCN6077-overgangsectie.JPG)
Titel: Re:Deze gaat het worden, baan 2,90x1,25m
Bericht door: blauweengel op vrijdag 02 maart 2012, 21:14:53
Hoi Marcel

Aan je materiaal te zien gaat het hellemaal goed komen.

Tony
Titel: Re:Deze gaat het worden, baan 2,90x1,25m
Bericht door: maavm op zondag 18 maart 2012, 20:37:38
Vandaag naar de Eurospoor beurs in Haarlem geweest en daar nog een delta control, 2x een K83 decoder van Ma en een relais 7045, zie foto.

(https://imageproxy.3rail.nl/fit,1600x1200,q100,sUUs6GTXdC6fyHPRw-lYMyeMFG-XSiPxmfQkVv2GvaUE=/http://home.kpn.nl/maavanmegen/modelbaan/DSCN6078-aanwinsten18032012.JPG)

Met de 2 K83-decoders zet ik de eerste schreden op het digitaal schakelen van wissels en seinen. Ik heb daar in een ander draadje als eens een balletje over op geworpen maar heb het daarna nog maar even gelaten. Met de aanschaf van de Tams MC, enkele maanden geleden, is het toch aantrekkelijk geworden omdat daarmee eenvoudig magneelartikelen bediend kunnen worden. Geen extra bedieningsapparaten nodig en er hoeft ook niet door allerlei menu's gescrold te worden.

Het betekent wel dat ik de bedrading weer moet gaan aanpassen. De gele draden van de wissels en seinen zijn nu aangesloten op een verdeelplaat en die moeten nu op de K83 decoders worden aangesloten. En er moet nog een plekje gezocht worden voor de decoders op de tafels. Zo blijven we in ieder geval bezig.

Titel: Re:Deze gaat het worden, baan 2,90x1,25m
Bericht door: harm78 op zondag 18 maart 2012, 21:22:45
Deze baan deed me denken aan een baan die Märklin in een ouwe catalogus als voorbeeld laat zien:

(https://imageproxy.3rail.nl/fit,1600x1200,q100,szr4Boao2r-nuyWjCIlqxH3yQUMwxUunGBoS2xR2xEq4=/http://img.photobucket.com/albums/v168/harm78/577f98c9.jpg~original)
(https://imageproxy.3rail.nl/fit,1600x1200,q100,s6xcOLaAijeiqZcxAHrUYfRkuLtot_r1AixJdq9HHQn8=/http://img.photobucket.com/albums/v168/harm78/14bc4c2f.jpg~original)

Prachtig vond ik dat, die mooie lange stukken, dubbele bochten, en vooral die M-rails die ik vroeger al lelijk en stom vond, maar waar ze toch zoiets moois mee konden maken (ik had natuurlijk zelf ook M-rails).
Titel: Re:Deze gaat het worden, baan 2,90x1,25m
Bericht door: maavm op maandag 19 maart 2012, 22:29:36
Ik zou willen dat ik de ruimte en de rails had om iets dergelijks in elkaar te zetten.
Titel: Re: Deze gaat het worden, baan 2,90x1,25m
Bericht door: maavm op zondag 27 mei 2012, 15:57:00
Bij deze dan maar weer eens een update want er is kleine mijlpaal bereikt: de eerste van de 2 delen van de stationslaag ligt op zijn plaats, hopelijk definitief. Alle bedrading is aangebracht aan de onderzijde maar dat moet nu wel nog allemaal aangesloten worden aan de bovenzijde, zoals op de foto's hieronder te zien is. Tevens 2 foto's van de nieuwste aanwinst, het prachtige treinstel 3076 van Marklin. Toen ik nog een kleine jongen was vond ik deze al mooi, maar 2 weken geleden heb ik hem in redelijke nieuwstaat op marktplaats kunnen kopen, 100% analoog.
En het feit dat dit treinstel analoog is heeft me ook doen besluiten de baan geschikt te maken voor digitaal en analoog bedrijf. Dat geeft dan gelijk weer nieuwe uitdagingen, want ook bv de remtrajecten zullen bij analoog gebruik de analoge spanning moeten krijgen.

(https://imageproxy.3rail.nl/fit,1600x1200,q100,sCBkHTC46GrUeGNKNTWWtFVSO3vE-0eR75KgCzBongJA=/http://home.kpn.nl/maavanmegen/modelbaan/DSCN6455.JPG)

(https://imageproxy.3rail.nl/fit,1600x1200,q100,sXC0DzNA6WjyKnZ1xSOrrEsGyZ2qVem9PWcxvWKaztLs=/http://home.kpn.nl/maavanmegen/modelbaan/DSCN6456.JPG)

(https://imageproxy.3rail.nl/fit,1600x1200,q100,sEWgIW9Pbp04dIBYfcPrU-hc9xXc5qSk1MAmV1O-N-pQ=/http://home.kpn.nl/maavanmegen/modelbaan/DSCN6457.JPG)

(https://imageproxy.3rail.nl/fit,1600x1200,q100,sm7OtdYn-h8GFZgxSN0lF2q9yAjKBooeALUYWZzUX0cA=/http://home.kpn.nl/maavanmegen/modelbaan/DSCN6413-3076.JPG)

Ook de opstelling van de trafo's en boosters op het kastje ga ik veranderen, de trafo's boven op i.v.m. analoge bediening, de boosters op de plankjes aan de zijkant en verder nog wat blauwe kastjes voor de bediening van de wissels en seinen in het schaduwstation op de bovenkant.

Daar heb ik trouwens nog wat last gehad van een wisseltong die niet om wou. Vermoedelijk liep de aansturing van de wisseltong tegen de bodemplaat aan van de wissel, want nadat ik die iets bol had gebogen en in de ondergrond van de wissel ook met een hamer wat ruimte had gemaakt, ging de wissel weer soepeltjes om. Benieuwd hoe lang het deze keer goed gaat.

Tot zover maar weer.
Titel: Re: Deze gaat het worden, baan 2,90x1,25m
Bericht door: maavm op vrijdag 01 juni 2012, 15:56:50
Een vraag i.v.m. het omschakelen van analoog naar digitaal en v.v. Ik had eigenlijk gedacht om dit te doen met de universele relais van Ma (7244) of met de 5551 van Viessmann. Nu wordt van deze laatste op de site van Viessmann gezegd dat de contacten max. 2A kunnen hebben, maar in de handleiding van de 5551 stond dat dit 1,5A is en dat vind ik weer wat weinig. Ik gebruik allemaal 32A trafo's (Ma 6647) en die kunnen max. 2A leveren. De vraag is nu wat is waar: 1,5A of 2 A als max. stroom voor de Viessmann 5551.
Titel: Re: Deze gaat het worden, baan 2,90x1,25m
Bericht door: maavm op zondag 10 juni 2012, 22:45:31
Afgelopen zaterdag mijn 50e verjaardag gevierd met familie en vrienden. Bij de familie was het inmiddels doorgedrongen dat ik de treinhobby sinds een paar jaar weer heb opgepakt en mijn zwager heeft me daar toch aardig mee kunnen verrassen. Hij kwam namelijk binnen met een oude kist

(https://imageproxy.3rail.nl/fit,1600x1200,q100,sI-DoNtzQntuAzViS66fle_2OWewc-4JdP0RzeCXIGHU=/http://home.kpn.nl/maavanmegen/modelbaan/50e/DSCN6496.jpg)

?. en een doos.

(https://imageproxy.3rail.nl/fit,1600x1200,q100,s2tgAl9hMPZFro12UxrY_oeYuCnUhV54-hZ4mdbWQn6M=/http://home.kpn.nl/maavanmegen/modelbaan/50e/DSCN6497.jpg)

Geen idee wat er in zou kunnen zitten.  Dus maar eens begonnen de kist te openen en toen begon mijn hart toch wel sneller te kloppen.
De inhoud van de kist bestond uit 10 locomotieven, een aantal wagens, bovenleidingmasten (oude type) en seinen. Voor de foto de locs maar eens op de rails gezet

(https://imageproxy.3rail.nl/fit,1600x1200,q100,s0u_rYXBvibkt4EnRV260s6ambhKVMfryIIr5ZxRvbqg=/http://home.kpn.nl/maavanmegen/modelbaan/50e/DSCN6498.jpg)

(https://imageproxy.3rail.nl/fit,1600x1200,q100,sWtRYC_dvnr4FIWhsJnWnakXCkKTTG23fiWUXqorzG3E=/http://home.kpn.nl/maavanmegen/modelbaan/50e/DSCN6499.jpg)

(https://imageproxy.3rail.nl/fit,1600x1200,q100,s_Z66oKMXdFohKoTQ898AkZntbZtxF2W66zL11noSq7M=/http://home.kpn.nl/maavanmegen/modelbaan/50e/DSCN6500.jpg)

(https://imageproxy.3rail.nl/fit,1600x1200,q100,s1DYwcv9iLIwTifbreTDVFfV5wU90UAQWTeCk7ewfoCw=/http://home.kpn.nl/maavanmegen/modelbaan/50e/DSCN6501.jpg)

?. en de rest in de doos gelaten

(https://imageproxy.3rail.nl/fit,1600x1200,q100,so4PJrbfINoqS6f25O8o0GCekvZWpREWbQGsiev8JVZE=/http://home.kpn.nl/maavanmegen/modelbaan/50e/DSCN6502.jpg)

De locs zijn de volgende: 3029, 3000, 3032, 3003, 3005 (in een zeer oude doos) 3014, 3047, 3053, 3075 en een 3098, alles analoog. De locs schijnen al geruime tijd in de doos te zitten, dus hebben ze wel allemaal een onderhoudsbeurt nodig.

Toen maar eens de doos geopend:

Daarin : 1 locomotief (3000), een hoop rails, een aantal wissels in dozen , een hoop bovenleidingdraad en nog meer bovenleiding.

(https://imageproxy.3rail.nl/fit,1600x1200,q100,saCWhwPs7TvcQ-70umxnhjhfA7iDFEyp9szVZ_vI5mrQ=/http://home.kpn.nl/maavanmegen/modelbaan/50e/DSCN6503.jpg)

(https://imageproxy.3rail.nl/fit,1600x1200,q100,sPb08vZ5sgkwOF6Rw6Zc-6tVCfHPsZGFn0QtUGOHFq1I=/http://home.kpn.nl/maavanmegen/modelbaan/50e/DSCN6504.jpg)

Nou, ik heb voorlopig weer wat te doen. Mijn voornemen om de baan zowel voor analoog als digitaal bedrijf geschikt te maken blijkt nu een goed idee te zijn, want deze 11 locs gaan digitaliseren zie ik niet zo zitten.


Titel: Re: Deze gaat het worden, baan 2,90x1,25m
Bericht door: Nieuwenhuis op maandag 11 juni 2012, 09:29:06
Dag Marcel.

Onder het mom 'Beter laat dan nooit': alsnog van harte gefeliciteerd Abraham! :wink:

Wat een fantastische verrassing van jouw zwager; het moet toch een bijzondere verjaardag zijn geweest!
Erg leuke aanwinsten waarmee het analoog materieel is uitgebreid. Moet je binnenkort maar een wat beter
op foto zetten, want dat is het zeker toch wel waard. Ook toppie dat er nog veel originele verpakkingen bij
zijn, hier is toch wel aan te zien dat de vorige eigenaar zuinig was op z'n (modelbaan-)spulletjes.

Groeten,

Erik.
Titel: Re: Deze gaat het worden, baan 2,90x1,25m
Bericht door: Golfer op maandag 11 juni 2012, 13:23:14
Van harte! Leuk cadeau zeg, maar ik zou deels digitaliseren toch nog overwegen. Heb je toch voor weinig enkele grote digitale locs erbij.

groet, Michiel
Titel: Re: Deze gaat het worden, baan 2,90x1,25m
Bericht door: maavm op maandag 11 juni 2012, 15:08:58
Mogelijk dat er ooit een aantal gedigitaliseerd zullen worden, maar dat is ook afhankelijk van hoe goed alles nog rijdt. Ik heb dat nog niet geprobeerd. Het heeft al lang, ik vermoed zelfs heel erg lang, in dozen gezeten. Volgens mij komt alles uit de jaren 60 en misschien zo hier en daar nog wel uit de jaren 50. Ik heb wel al gemerkt dat de wielen van de 3047 met de hand niet in beweging te krijgen zijn. Die zal dus wel aardig vuil zijn. Nog genoeg te doen, vermoed ik.
Titel: Re: Deze gaat het worden, baan 2,90x1,25m
Bericht door: Golfer op maandag 11 juni 2012, 16:52:40
Citaat van: maavm op maandag 11 juni 2012, 15:08:58
Ik heb wel al gemerkt dat de wielen van de 3047 met de hand niet in beweging te krijgen zijn.

Bekend fenomeen. Eigenlijk altijd wel los te krijgen met druk op de wielen of tandwielen uit te oefenen.
Titel: Re: Deze gaat het worden, baan 2,90x1,25m
Bericht door: dani op maandag 11 juni 2012, 19:18:09
Citaat van: maavm op zondag 10 juni 2012, 22:45:31
Afgelopen zaterdag mijn 50e verjaardag gevierd met familie en vrienden.

deze 11 locs gaan digitaliseren zie ik niet zo zitten.

Eerst al gefeliciteerd met je 50ste (beter laat dan nooit) en verder ...  WOWWWWIIIIIII, wat een kado, allemaal in OVP nog .  Een schatje op zolder zo te zien.

Dat digitaliseren hoef je echter geen fortuin te kosten... goedkope decodetjes heb je al vanf 18 a 20 euro en inbouwen is niet zo heel moeilijk.  Het rijgedrag is niet  schitterend, maar dit zijn dan ook oude locs en dan stoort het eigenlijk niet echt vind ik persoonlijk.

Ik ben beniewd wat er met je pareltjes gaat gebeuren !  Ik vogl op de voet ;-)
Titel: Re: Deze gaat het worden, baan 2,90x1,25m
Bericht door: Nieuwenhuis op maandag 11 juni 2012, 19:56:51
Citaat van: maavm op maandag 11 juni 2012, 15:08:58
Ik heb wel al gemerkt dat de wielen van de 3047 met de hand niet in beweging te krijgen zijn.
Citaat van: Golfer op maandag 11 juni 2012, 16:52:40
Eigenlijk altijd wel los te krijgen met druk op de wielen of tandwielen uit te oefenen.

Heren,

volgens mij doe je daar meer kwaad mee dan goed . . .

Groeten,

Erik.
Titel: Re: Deze gaat het worden, baan 2,90x1,25m
Bericht door: maavm op dinsdag 12 juni 2012, 12:21:05
Met druk op de wielen heb ik geprobeerd, maar dat was niet de oplossing en nog meer druk uitoefenen durf ik niet aan. Als iemand nog ideeen heeft over wat er aan de hand zou kunnen zijn met die loc (vastzittende wielen [assen]) dan hou ik me aanbevolen. Ik heb gisteravond de kap er af gehaald (een project op zich) maar kon er niet direct iets aan zien. Op de rails krijgt de loc wel stroom, de verlichting gaat branden, het schakelrelais schakelt en de telexkoppeling doet ook wat, maar rijden dat doet die niet.

Gisteravond de meeste locs een stukje laten rijden. Een paar reden en schakelden goed, de 3098 (P8) reed zelfs heel erg soepeltjes en schakelde ook prima.
Een aantal locs hebben het probleem dat ze de ene kant op goed rijden maar dat ze de andere kant op niet van hun plaats komen en alleen maar staan de brommen. Volgens mij moet dat iets met het omschakelrelais te maken hebben, maar hoe of wat zou ik niet weten. Is er iemand die dit probleem herkent en daar een oplossing voor weet? Ben erg benieuwd naar reacties. Ik zou graag alles weer goed aan het rijden krijgen.
Titel: Re: Deze gaat het worden, baan 2,90x1,25m
Bericht door: Spoorman op dinsdag 12 juni 2012, 12:24:05
Citaat van: Nieuwenhuis op maandag 11 juni 2012, 19:56:51
Citaat van: maavm op maandag 11 juni 2012, 15:08:58
Ik heb wel al gemerkt dat de wielen van de 3047 met de hand niet in beweging te krijgen zijn.
Citaat van: Golfer op maandag 11 juni 2012, 16:52:40
Eigenlijk altijd wel los te krijgen met druk op de wielen of tandwielen uit te oefenen.

Heren,

volgens mij doe je daar meer kwaad mee dan goed . . .

Groeten,

Erik.

Ah, eindelijk een medestander. Ik verkondig hier al jaren dat aan de wielen draaien van Marklin lok's funest is voor assen, tandwielen etc. Maar ik word voor gek verklaard. >:-D

Gr, Ben.
Titel: Re: Deze gaat het worden, baan 2,90x1,25m
Bericht door: Johnnytrein op dinsdag 12 juni 2012, 14:50:58
Om deze loc's weer rijdend te krijgen gewoon alles reinigen vervolgens in de handleiding kijken waar je ze dient te smeren. Wees zuinig met de olie. Kijk ook de koolborstel na.
Titel: Re: Deze gaat het worden, baan 2,90x1,25m
Bericht door: maavm op dinsdag 12 juni 2012, 15:16:04
Bedankt Johnny,

Ik zal de 3047 met zijn (tand)wielen eens in een badje wasbenzine zetten. Kijken of dat voldoende is.
Titel: Re: Deze gaat het worden, baan 2,90x1,25m
Bericht door: de iris op dinsdag 12 juni 2012, 15:42:16
Hallo Marcel,

Als de kap van lok er toch af is, kijk of dat er niets tussen de tandwielen zit wat de zaak kan blokkeren, ik ben het helemaal met Ben eens, forceer de zaak niet door aan de wielen te draaien, kijk liever biinen in of dat er niets aan de hand is.  :O :O

Veel plezier met het mooie verjaardags cadeau, en succes met de baan.

Groetjes Herman.
(de iris)
Titel: Re: Deze gaat het worden, baan 2,90x1,25m
Bericht door: maavm op donderdag 14 juni 2012, 11:16:15
Het bad met wasbenzine gaat het niet worden want ik las later in het Ma service handboek dat het gebruik van wasbenzine wordt afgeraden. Weet iemand hier iets anders wat gebruikt kan worden?
Eergisteravond de 3005 uit de rode doos een stukje laten rijden en die rijd als een trein en schakelt goed om. Helemaal niks mis mee. Ook de 3014 (zwitserse E-loc) die in eerste instatie maar één kant op ging, reed gisteravond zomaar opeens beide kanten op. Dus dat was ook weer positief. Vanavond wat druppeltjes olie op de juiste plaatsen en dan is deze loc weer helemaal in orde.
Titel: Re: Deze gaat het worden, baan 2,90x1,25m
Bericht door: bellejt op donderdag 14 juni 2012, 11:51:14
TEC 7 spuitbus (reiniger hé niet de lijmversie  :)  )
Titel: Re: Deze gaat het worden, baan 2,90x1,25m
Bericht door: dani op donderdag 14 juni 2012, 13:13:56
wat me nou wel opvalt is dat jij toch es met die dame van je gaat moetenpraten.  Las ik niet in één van de eerste posts in deze draad dat "je niet meer plaats kreeg dan de huidige afmetingen" ?
Met zo een stapel nieuwe aanwinsten MOET die baan gewoon uitbreiden, toch ?  Een goed argument vind ik persoonlijk.   Kan ze der iets tegen in brengen ?  Als het je ZWAGER (haar broer hoop ik ,niet de man van jouw zus of zo) is notabene die het heeft veroorzaakt ;-)

I rest my case, Your Honour !

:-) :-) :-) :-) :-) :-) :-)
Titel: Re: Deze gaat het worden, baan 2,90x1,25m
Bericht door: maavm op donderdag 14 juni 2012, 14:48:47
Bedankt Johnny.

Ik zag op de site van TEC7 dat er een TEC7 cleaner genoemd wordt, ik neem aan dat je die bedoeld. De vraag is dan of dat ook ergens in de omgeving van Den Haag is te krijgen. De website van TEC7 geeft alleen maar verkoopadressen in België.

Dani,

Die grotere baan zal er niet komen, ook geen zin om weer opnieuw te gaan beginnen. De betreffende zwager is trouwens de man van een zus van me, dus daar zou ik het toch niet op kunnen gooien.
Titel: Re: Deze gaat het worden, baan 2,90x1,25m
Bericht door: Nieuwenhuis op donderdag 14 juni 2012, 19:02:32
Citaat van: Spoorman op dinsdag 12 juni 2012, 12:24:05
Maar ik word voor gek verklaard. >:-D
It takes one, to know one, Ben :wink: :mrgreen:

Groeten,

Erik.
Titel: Re: Deze gaat het worden, baan 2,90x1,25m
Bericht door: maavm op zaterdag 16 juni 2012, 18:47:48
De laatste bercihten voor wat betreft de locs ou de oude doos (letterlijk) zijn goed. De 3014, die eerst maar één kan op wou gaat nu beide kanten op. Het omschakelrelais heb ik wat bijgesteld en dat heeft geholpen, niet dat de loc altijd ged schakelt, maar voorlopig goed genoeg. De 3047 met de vastzittende wielen begon gisteravond opeens te rijden, nadat ik even het relais een zetje had gegeven en sindsdien rijd hij dus, eerst luid piepend, maar na een flinke dosis olie was dat voorbij (voorlopig). Want, vanmiddag liet ik hem weer even rijden en toe begon hij weer te piepen. Nog maar wat olie erbij vanavond en zien hoe lang het dan goed gaat. Ondertussen gebeurt er niks aan de baan dus ik denkt dat ik de kist met locs voorlopig maar dicht ga doen, hoe eerder de stationslaag gereed is, hoe eerder ik al dat fraais over de baan kan laten rijden.
Titel: Re: Deze gaat het worden, baan 2,90x1,25m
Bericht door: Nieuwenhuis op zondag 17 juni 2012, 09:34:35
Dag Marcel.

Goede berichten t.a.v. 'de oudjes', maar 'een flinke dosis olie'
klinkt al als te veel, dus 'nog maar wat olie' lijkt overbodig.
(Let op: overdaad schaad  :important:)
Een mogelijkheid van het piepen kán het kunststof tandwiel
zijn: als de tandjes afgesleten zijn, slaat ie door en geeft
een rotgeluid . . . indien zo, zal je deze moeten vervangen.

Groeten,

Erik.
Titel: Re: Deze gaat het worden, baan 2,90x1,25m
Bericht door: Johnnytrein op zondag 17 juni 2012, 10:17:25
De vraag die direct bij mij opkomt is dan waar heb je de loc gesmeerd en met welke olie? Wees steeds zuinig met olie...
Titel: Re: Deze gaat het worden, baan 2,90x1,25m
Bericht door: maavm op maandag 18 juni 2012, 10:09:20
Mijne heren, bedankt voor de reacties maar wees gerust, de flinke dosis olie moet met een korreltje zout worden genomen. Dat met het olien spaarzaam moet worden omgegaan is bekend. Wat voor olie ik gebruik weet ik niet. Toen ik alles een paar jaar geleden weer uit de doos haalde kwam er ook een klein flesje olie uit, zo'n fles waar ooit oog of oordruppels in hebben gezeten, dus met een dop met pipet eraan. Maar waar ik die olie vandaan heb gehaald weet ik niet meer. Vooralsnog lijkt het met mijn andere locs geen problemen te geven.
Het gierende geluid van de 3047 was de vorige keer verholpen nadat ik de 2 smeerpunten op het motorschild en het motorhuis van een extra druppeltje olie had voorzien, dus of het van dat kunststof tandwiel komt? Ik zal er in ieder geval wel eens naar kijken.
Titel: Re: Deze gaat het worden, baan 2,90x1,25m
Bericht door: Johnnytrein op maandag 18 juni 2012, 10:31:42
Marcel, heb je ook de asjes geolied zoals aangegeven in het bijhorende boekje? Deed je een drupje olie op het sponsachtige stukje?
Titel: Re: Deze gaat het worden, baan 2,90x1,25m
Bericht door: maavm op maandag 18 juni 2012, 11:44:23
Ik heb inderdaad de sponsachtige stukjes voorzien van een een druppel olie, in eerste instantie een klein beetje olie via de punt van een kleine schroevendraaier, maar toen het gierend geluid bleef, heb ik daar nog eens een flinke druppel bij gedaan en toen was het geluid weg, om de volgende avond weer terug te keren. De tandwielen had ik ook nog voorzien van wat olie. Het bijbehorende boek zat er overigens niet bij, helaas, dus als iemand dat nog heeft van een 3047 houd ik me aanbevolen.
Titel: Re: Deze gaat het worden, baan 2,90x1,25m
Bericht door: maavm op dinsdag 19 juni 2012, 08:58:07
Gisteravond de 3047 nog eens laten rijden en wat bleek geen gegier meer. Hij reed gewoon rustig zijn rondjes. Daarna de kap er weer opgedaan en nog wat laten rijden en weer als een zonnetje. Daarna de loc in z'n doos gedaan en die weer in de kist. Nu eerst verder met de baan. Het testbaantje blijft overigens voorlopig liggen zodat er zo nu en dan toch gereden kan worden met een loc uit de kist.
Titel: Re: Deze gaat het worden, baan 2,90x1,25m
Bericht door: bellejt op dinsdag 19 juni 2012, 10:21:51
Elke goede doe het zelf zaak zou die tec 7 cleaner moeten hebben.Zouden ze dat bij de Karwei niet hebben ? Ik heb mijn bus gevonden te Gent-Ledeberg.
Titel: Re: Deze gaat het worden, baan 2,90x1,25m
Bericht door: maavm op vrijdag 22 juni 2012, 10:23:22
Intussen ook al weer aan de baan gewerkt, aan het al op zijn plaats liggende deel van de stationslaag. De seinenmasten, die ik er af had gehaald om beschadiging te voorkomen toen de tafel op z?n kant stond, zijn weer bevestigd en aangesloten op een aparte 16V aansluiting. De bedrading van de wissels en seinen is aangesloten op de K83 decoders en dat kan nu allemaal geschakeld worden met de Tams MC.
Alleen de driewegwissel heeft kuren, die wil niet linksaf schakelen en dat betekent dat ik die er tussen uit moet gaan halen om na te gaan wat er mis mee is. Dat ding heeft als eens eerder problemen gegeven en ik dacht dat ik die verholpen had, maar niet dus, helaas.

Als op dit 1e deel van de stationslaag alles is aangesloten en werkt zoals het moet, ga ik verder met het 2e deel van wat nog op zijn kant staat. Dit is al voor een groot deel gereed, dus ik hoop op niet al te lange termijn ook die op z?n plaats te kunnen leggen. Als dan de 2 delen elektrisch gekoppeld zijn, zal moeten blijken of alle sturingen en de remtrajecten goed  functioneren.

Ik maak overigens alle koppelingen en decoders aan de  bovenzijde van de stationslaag zodat ik er altijd gemakkelijk bij kan. Daar overheen komt later het spoor naar het 3e nivo van de baan.
Titel: Re: Deze gaat het worden, baan 2,90x1,25m
Bericht door: maavm op dinsdag 26 juni 2012, 13:58:19
Het probleem met de driewegwissel is opgelost. Ik heb hem er uit gehaald en wat bleek, één van de blauwe draden was losgekomen van de spoel. Dus die snel weer vast gesoldeerd en toen deed die het weer. Gelukkig een eenvoudig op te lossen probleem.

Nu had ik nog een eigenaardigheid met een ontkoppelrail. Bij het aansluiten van de draad voor de aparte voeding van de seinverlichting op de trafo, sprak de ontkoppelrail aan, en daarvan was alleen de gele draad aangesloten. En laat die ontkoppelrail nou geen enkele verbinding hebben met de seinverlichting, behalve dan via de massa. Alle componenten op de baan zijn via de massa met elkaar verbonden en daar, in combinatie met een defect aan de ontkoppelrail, heeft waarschijnlijk het probleem gezeten. De ontkoppelrail uit de baan gehaald en open gemaakt. De aansluiting van de spoel op het soldeerpunt in de rail bleek los te zijn gekomen. Vermoedelijk heeft dit contact gemaakt met de rail en op één of andere manier de spoel geactiveerd. De spoel inmiddels weer vast gesoldeerd en de ontkoppelrail weer in de baan opgenomen. Bij een eerste test leek het nu goed te gaan. Vanavond nog eens goed testen en hopelijk dan  definitief aansluiten.

Begrijpen doe ik het echter niet, want ik begrijp niet wat dit allemaal te maken heeft met de voeding van de seinverlichting. Bijgevoegd een schematische weergave van hoe de ontkoppelrail en de seinverlichting zijn aangesloten. Toen de massa van de rails (rijspanning) niet was aangesloten sprak de ontkoppelrail krachtig aan, nadat de railmassa ook was aangesloten, reageerde de ontkoppelrail veel minder sterk. Weet iemand wat er aan de hand kan zijn geweest?

Titel: Re: Deze gaat het worden, baan 2,90x1,25m
Bericht door: maavm op zondag 01 juli 2012, 19:36:34
Het probleem met de ontkoppelrail is inmiddels ook opgelost. Het bleek inderdaad te gaan om een verbinding tussen de massa van de rail en het soldeerpunt (aan de binnenkant van de rail) van de blauwe draad. Hoe het komt dat de voeding van de seinverlichting daar invloed op had, zal wel een raadsel blijven. Maar het probleem doet zich nu in ieder geval niet meer voor. De 1e plaat van de stationslaag ligt weer op zijn plek, alles is aangesloten op de K83-decoder, behalve de ontkoppelrails want die wil gewoon analoog bedienen, en schakelt zoals het moet. Ik wil wel de aansturing van de driewegwissel nog aanpassen. Ooit op dit forum daar een schakeling voor gevonden met dioden en die wil ik dan maar eens gaan uitproberen.
Titel: Re: Deze gaat het worden, baan 2,90x1,25m
Bericht door: maavm op vrijdag 03 augustus 2012, 16:53:45
I.v.m. de uitbreiding van mijn treincollectie, n.a.v. mijn  50e verjaardag, ben ik gaan kijken naar de mogelijkheid  het schaduwstation uit te breiden. Nu zijn daar niet zoveel mogelijkheden voor, maar het is me toch gelukt om er  een spoor bij te maken. Op de foto?s  is te zien hoe ik dat gedaan heb. Gelukkig zaten er in de doos  ook de nodige handbediende wissels die ik mooi hierin kon verwerken.

(https://imageproxy.3rail.nl/fit,1600x1200,q100,se1Wt1NsAHHUw236M4f3AwcYNMAXJTVNOiF_8zO0RDZE=/http://home.kpn.nl/maavanmegen/modelbaan/DSCN6662-gewijzigd.JPG)


(https://imageproxy.3rail.nl/fit,1600x1200,q100,ssAFXI7autGHecb-3omEKW5Z1pjo0OAod1MmaHUNZ778=/http://home.kpn.nl/maavanmegen/modelbaan/DSCN6663-gewijzigd2.JPG)


Nu moest de ook de besturing aangepast worden aan het extra spoor en dat heeft me toch de nodige hoofdbrekens gekost. Ik had het allemaal op tekening uitgewerkt, maar als je het dan vervolgens het niet goed aansluit ben je toch een hele tijd aan het zoeken voor je dat er uit hebt. Maar na een weekje vakantie (die week met dat mooie weer) had ik het redelijk snel gevonden en tot mijn opluchting lijkt het nu te werken. Ik zeg lijkt omdat ik het nog niet getest heb met rijdende treinen. Uit de test zal ook moeten blijken of het nieuwe spoor lang genoeg is of te wel of de locs niet te snel tot stilstand komen. Ik ben bij het baanplan voor de maximale lengte uitgegaan van een trein bestaande uit een loc (ca. 20cm)  met 4 D-treinrijtuigen van 24cm en dat zou op dat nieuwe spoor net moeten lukken.
Titel: Re: Deze gaat het worden, baan 2,90x1,25m
Bericht door: maavm op maandag 01 oktober 2012, 12:08:26
De afgelopen weken bezig geweest  met het testen van de besturingsschakeling van het nu 5-sporige schaduwstation en dat leverde toch wat problemen op. Een nieuw geplaatste wissel wou niet omschakelen en er leek een fout in de schakeling te zitten. Wissel vervangen door een andere en toen was dat gelukkig opgelost. Toen op zoek naar de fout in de schakeling wat geen fout bleek te zijn maar een universeel relais (ma 7245) wat soms niet goed schakelde. Bezig geweest om dat op te lossen, eerst het relais vervangen door een seinrelais (ma 7188) maar toen was het nog steeds niet goed. Uiteindelijk het universeel relais 7245 teruggeplaatst en de niet gebruikte contacten iets verbogen zodat die bij het schakelen niet meer bediend worden en nu schakelt het relais goed. Na uitgebreid testen met alle locs had ik vorige week het 1e deel van de stationslaag weer op zijn plaatst gelegd om een dag later er achter te komen dat ik een sein en een hulprelais (een 7188 zonder mast) volledig over het hoofd heb gezien, stom, stom, stom.
Dus gisteren de plaat van de stationslaag wèèr op zijn kant gezet en aan de gang gegaan om het sein en hulprelais te plaatsen en aan te sluiten. Vanavond hoop ik dat af te kunnen ronden.
Titel: Re: Deze gaat het worden, baan 2,90x1,25m
Bericht door: maavm op donderdag 13 december 2012, 21:14:08
De afgelopen tijd niet helemaal stil gezeten en de stationslaag ligt nu compleet op zijn plaats.
Er moet wel nog het een en ander aangesloten worden waaronder ook enkele verbindingen tussen de beide delen van de stationslaag en dan het traject naar boven vanuit het schaduwstation en  de lus tijdelijk sluiten zodat er ook gereden kan worden. Ik ben alleen de aansluiting voor de rijspanning vergeten, maar die is gelukkig nog gemakkelijk aan te brengen.
Nu eerst maar wat foto's.

(https://imageproxy.3rail.nl/fit,1600x1200,q100,s3vEE9tN6WtXnnepeIuCFv0_JpMbAF2tJgsUJwEEjSZs=/http://home.kpn.nl/maavanmegen/modelbaan/DSCN6838.JPG)

(https://imageproxy.3rail.nl/fit,1600x1200,q100,sAa7iFMlArOwRIeL6K8-HHKBFW66gAFLbSlXe7tCULIE=/http://home.kpn.nl/maavanmegen/modelbaan/DSCN6839.JPG)

(https://imageproxy.3rail.nl/fit,1600x1200,q100,suM3sxHAJl_Dq3V8QLcGF8jyhPYvuUDgbDDP3dkqlMzE=/http://home.kpn.nl/maavanmegen/modelbaan/DSCN6840.jpg)

Hopelijk binnenkort weer wat tijd om verder te gaan. December is niet echt een maand om veel te kunnen doen.

Overigens had ik nog een vraag gesteld over het Viessmann relais, 5551 geloof ik, kunnen deze nu 1,5A of 2A schakelen ? Iemand die het weet?
Titel: Re: Deze gaat het worden, baan 2,90x1,25m
Bericht door: frank-103 op donderdag 13 december 2012, 22:55:01
Ziet er goed uit allemaal Marcel!
Mbt je Viessmann relais vraag kan ik je helaas niet helpen, ik rijd geheel met de hand, met helaas reglmatige botsingen  ;)
Jouw nieuwe oude analoge loks zijn zeker de moeite waard om te digitaliseren, in Houten of op Eurospoor, Rail ed kan je vaak voor een schappelijk bedrag een ESU decoder scoren, en met bijvoorbeeld de ombouw van 2 loks per jaar lopen de kosten ook niet uit de hand.
Titel: Re: Deze gaat het worden, baan 2,90x1,25m
Bericht door: Jos L op zondag 16 december 2012, 19:50:52
Citaat van: maavm op donderdag 13 december 2012, 21:14:08
Overigens had ik nog een vraag gesteld over het Viessmann relais, 5551 geloof ik, kunnen deze nu 1,5A of 2A schakelen ? Iemand die het weet?

Bij de Viessmann 5552 staat duidelijk op het doosje 2A, dus ik denk dat de 5551 ook 2A aankan.

(https://imageproxy.3rail.nl/fit,1600x1200,q100,sMzUgPJ6tWSBbLX_TtLZNoB8RPyLofYrvhNLzT7r0SsQ=/http://members.quicknet.nl/jj.landwehr/user/cimage/P1040172-Small.JPG)

Mvg, Jos
Titel: Re: Deze gaat het worden, baan 2,90x1,25m
Bericht door: maavm op maandag 07 januari 2013, 13:38:12
De afgelopen 2 weken vrij geweest en gelukkig ook nog wat tijd gevonden om aan de baan te werken. De stationslaag en het schaduwstation zijn met elkaar verbonden en ik heb een tijdelijke lus aangelegd om vanuit het station weer naar het schaduwstation te kunnen rijden.
Toen maar eens gaan testrijden met een lok en uiteraard bleken er weer wat fouten in de bedrading te zitten. Eén remsectie bleek door 2 transformatoren te worden gevoed bij een op rood staand sein, nml. de remtrafo en de rijtrafo en die trafo?s bleken ook nog eens niet in fase te staan met elkaar. Dat leidde tot mooie vonken in een relais (keuzerelais rij of remspanning) en de transformatoren vonden het ook niet leuk want die hoorde je duidelijk afschakelen op hun thermische beveiliging.
Bij een 2e remsectie bleek de isolatie tussen het rij en het remvak niet goed te zitten dus ook daar dezelfde verschijnselen. Het mooie is echter dat, nadat ik die fouten eruit had gehaald, alles nog goed functioneerde, er is dus niet overleden. Na een paar rondes testen met één loc, maar eens aan de gang gegaan met 5 locs/treinen, het maximaal aantal wat in het schaduwstation kan.
Tot mijn grote blijdschap bleek de besturingsschakeling van het schaduwstation, na toch ca. 2 maanden niet gefunctioneerd te hebben, in één keer goed te werken, alle relais, seinen en wissels schakelden zoals het hoorde. Dat geeft mij in ieder geval vertrouwen voor de toekomst.
Ook in het station schakelt alles zoals het zou moeten, echter doet zich nu een ander probleem voor en dat is de meegebogen wissel aan de ingang van het station; sommige locs vinden het nodig hierop uit de rails te lopen, grrrrrrr  :(.  Hoe dit nu weer op te lossen, weet ik zo snel niet. De wissel zal er waarschijnlijk uit moeten, maar wat dan? Vervangen door een andere meegebogen wissel zie ik niet zo zitten. Weer een uitdaging dus.
Titel: Re: Deze is het aan het worden, baan 2,90x1,25m
Bericht door: maavm op woensdag 09 januari 2013, 10:30:44
Beste Jan Willem,

Dank voor je aanbod. Waarom ze uit de rails lopen weet ik nog niet. Moet ik nog eens nauwkeurig naar kijken. Hopelijk vanavond even tijd.
Overigens heb in de loop der jaren toch al wat klachten gehoord over de meegebogen wissels en met name dan bij oprijden over de aftakkende boog. Dat is ook de reden geweest dat ik ze zoveel mogelijk heb geprobeerd te vermijden. In mijn schaduwstation worden ze alleen maar afgereden en dat gaat probleemloos.
Twee locs die problemen hebben op de betreffende wissel zijn de 3076 (accumulatortreinstel) en 3048 (grote stoomloc) van Marklin.
Overigens net even gezocht op het forum en vond een draadje waarin een mogelijke oplossing wordt gegeven, t.w. het bijbuigen van een wielgeleider op de wissel.
Ik bedenk me nu ook dat ik mogelijk nog een vervangende wissel heb liggen. Ik dacht dat ik er doorheen was, maar misschien heb ik er toch nog één. Vanavond even goed zoeken.
Ik laat nog weten hoe dit verder gaat.
Titel: Re: Deze is het aan het worden, baan 2,90x1,25m
Bericht door: destrikjes op woensdag 09 januari 2013, 10:38:07
Marcel,

Met passen en meten wordt de meeste tijd versleten, toch nog een baantje erbij kunnen puzzelen, het begint er al gevorderd uit te zien.

Suc6 met je verdere bouw.

gr. Arno
Titel: Re: Deze is het aan het worden, baan 2,90x1,25m
Bericht door: maavm op donderdag 10 januari 2013, 09:45:42
Gisteravond het accumulatortreinstel (ma 3076) over de meegebogen wissel laten rijden en geconstateerd dat hij er uit loopt op de punt van de wissel. De andere locs waarmee ik aan het testrijden ben reden er nu goed overheen.
Het lijk er dus op dat bij het treinstel de wielen net iets verder uit elkaar staan dan bij de andere locs.

Ik vond inderdaad nog een andere meegebogen wissel dus daar wil ik een testbaantje mee maken om te zien hoe het treinstel daar overheen rijdt. Gaat dat goed dan wordt de wissel vervangen, treedt hetzelfde probleem op dan moet er wat ander bedacht gaan worden, mogelijk het bijstellen van de wielgeleider op de wissel. Dat moet dan wel weer geen gevolgen hebben voor de overige locs. Wordt vervolgt.
Titel: Re: Deze is het aan het worden, baan 2,90x1,25m
Bericht door: maavm op donderdag 30 mei 2013, 21:38:50
Daar ben ik dan weer. Niet zo veel gebeurt hier, er deden zich allerlei storingen voor in de baan en uiteindelijk wat zaken moeten vervangen. De wissel uit het vorige bericht moest toch vervangen worden omdat die niet meer goed omging. Ook een sein deed het niet goed na plaatsing op de baan en heb ik dus weer weggehaald, een ander sein geplaatst, maar ook dat deed het niet goed dus voorlopig maar even zonder. Vervolgens een tweetal relais (Ma 7045) die soms niet goed schakelden. Dit betrof de relais die omschakelen van het rijsignaal naar het remsignaal in de remsecties. Gevolg: de ene keer bleef de trein staan voor een groen zijn, bij het andere relais werden het rijsignaal en remsignaal met elkaar doorverbonden met grote stromen tot gevolg en een afschakelende trafo. Dat is dan ook het nadeel van deze relais van Marklin, bij het omschakelen van het ene contact naar het andere wordt even alles met elkaar doorverbonden en juist op dat punt bleef het relais hangen. Ten einde raad maar een aantal Viessmannrelais (5552) gekocht. Ik hoop dat die wel echt omschakelen. Morgen wil ik de 7045 relais gaan vervangen door een Viessmannrelais en hopelijk gaat het dan wel allemaal goed.  Ik probeer morgen ook nog een filmpje te plaatsen met een afremmende trein.

Titel: Re: Deze is het aan het worden, baan 2,90x1,25m
Bericht door: maavm op zaterdag 01 juni 2013, 14:29:06
Hier dan het filmpje met een trein die afremt in het station. Ik moet wel nog wat spelen met de CV-instellingen, maar ik vind het al aardig uitzien. Het enige minpunt is dat de trein op overgangssectie even inhoud om daarna in de remsectie weer even vaart maakt om vervolgens dan af te remmen. Ik heb al geprobeerd of met weerstanden over de dioden dat verholpen zou kunnen worden, maar niet dus.

http://www.youtube.com/watch?v=HAIrTbfGyZA

Gisteren de beide 7045 relais vervangen door een Viessmann 5552 met 2x2 om. Ik moet nog 1 soldeerverbinding maken en dan kan ik weer gaan testrijden.
Titel: Re: Deze is het aan het worden, baan 2,90x1,25m
Bericht door: Jos L op zaterdag 01 juni 2013, 14:46:01
Hallo Marcel,

Het ziet er al aardig uit, maar ik zou de snelheid wel een stuk omlaag brengen want op schaal haalt hij nu gemakkelijk de 200 Km per uur.

Mvg, Jos
Titel: Re: Deze is het aan het worden, baan 2,90x1,25m
Bericht door: maavm op zaterdag 01 juni 2013, 22:21:35
Jos,

Met de snelheid valt het wel mee. Op de film lijkt die inderdaad veel hoger te zijn. Er zit blijkbaar toch een verschil tussen opnamesnelheid en weergavesnelheid.

Overigens de soldeerverbinding is gemaakt en nog 2 draden zijn getrokken en de eerste testrondjes zijn gereden en dat ging goed. Voorlopig ga ik nog door met testrijden omdat bij de 7045 relais de problemen zich ook pas na verloop van tijd voordeden. En dan wordt het tijd om het station te gaan inrichten voordat ik het spoor omhoog  en de bovenste laag ga aanleggen. Er komt dan een ca. 15cm hoge ring om het station heen dus dat maakt de bereikbaarheid toch net iets minder.

Titel: Re: Deze is het aan het worden, baan 2,90x1,25m
Bericht door: maavm op woensdag 03 juli 2013, 17:53:21
Het wordt tijd om het station in elkaar te gaan zetten maar de bijbehorende perrons zijn niet voorbereid op het inbouwen van verlichting. Dus wat zitten piekeren hoe dan toch verlichting op de perrons te maken. En zomaar opeens kwam de oplossing: lichtmastjes op het perron plaatsen. Toen maar eens gaan zoeken naar geschikte lichtmasten en iets gevonden van Viessmann, maar dan wel schaal TT anders zou het niet onder de overkapping passen.

Dit station wordt het:
(https://imageproxy.3rail.nl/fit,1600x1200,q100,s4e4n41QM9w-CUdZi6fsSnW-oukLcVKyz6u7AN7vE7hQ=/http://home.kpn.nl/maavanmegen/modelbaan/F110099-Waldbrunn-24x12,5x13,5.jpg)

En zo ziet een los perrondeel eruit met 2 lichtmastjes in een testopstelling (vandaar staan ze wat scheef):
(https://imageproxy.3rail.nl/fit,1600x1200,q100,s5JQrbOqUrslz2uWkQTMSv0Y9Cfi4ySiplpakGiPlOsY=/http://home.kpn.nl/maavanmegen/modelbaan/DSCN7372.JPG)

En natuurlijk met de verlichting aan:
(https://imageproxy.3rail.nl/fit,1600x1200,q100,scbnpQfUH3x3PunrriQ8GQOiGXhmu5jUKJ1F8luf2NvQ=/http://home.kpn.nl/maavanmegen/modelbaan/DSCN7373.JPG)

Ik ben zelf erg tevreden met het resultaat en op de foto ziet het er donkerder uit op het perron dan het in mijn beleving was.
In totaal worden het 8 perrondelen dus dat vergt nog een diepte investering voor de lichtmasten (8 heb ik er al).
Nu nog lijm en vooral tijd vinden om het station in elkaar te zetten.

Titel: Re: Deze is het aan het worden, baan 2,90x1,25m
Bericht door: maavm op zondag 26 januari 2014, 22:50:37
Het heeft even geduurd, maar het 1e perron staat met de lantaarnverlichting op zijn plaats.
Voor de foto een trein langs het perron gezet en het ziet er naar mijn mening goed uit.

(https://imageproxy.3rail.nl/fit,1600x1200,q100,suHAZXvgMrN0Lxr5OhmZ7AoKG9VVAKpj37vsUznbZepY=/http://home.kpn.nl/maavanmegen/modelbaan/DSCN8369.jpg)

Waar ik nog niet helemaal tevreden over ben zijn de overgangssecties naar de remsecties. De trein remt iets af in de overgangssecties en versnelt weer in de remsectie voordat hij gaat afremmen. Heeft iemand dezelfde ervaringen? Het remsignaal komt uit de Tams Master Control. Hoe ik de overgangssectie heb aangelegd, zie hieronder.

(https://imageproxy.3rail.nl/fit,1600x1200,q100,sjAsRtIkBHhHmUeSRF0Fb2GTPCWkjT2IzM3fFHTG0Kfc=/http://home.kpn.nl/maavanmegen/modelbaan/DSCN6077-overgangsectie.JPG)
Titel: Re: Deze is het aan het worden, baan 2,90x1,25m
Bericht door: eddyflame op zondag 26 januari 2014, 23:02:20
Hallo maavm,

ik gebruik de afrem module van Al en ben daar heel tevreden over
ook moet ik zeggen dat je het mooi opgelost hebt met je lantaarns op de perrons



GZD

Gr Ed
Titel: Re: Deze is het aan het worden, baan 2,90x1,25m
Bericht door: maavm op woensdag 05 februari 2014, 12:52:10
Het hierboven vermelde probleem met overgangssecties is verholpen. De oplossing was heel simpel, gewoon geen overgangssecties toepassen. Ik had ze ooit ingebouwd omdat er bij een overgang van rij- naar remsectie behoorlijke vonken ontstonden.
Ergens in dit draadje heb ik al eens gemeld dat a.g.v. een fout in de bedrading een remsectie door 2 trafo?s/boosters werd gevoed (rij en rem) en dat die trafo?s ook nog eens niet gelijk gepoold bleken te zijn. Gisteren drong het tot me door dat dat ook de reden moet zijn geweest van de vonken op de overgang van rij- naar remsectie. Dus gisteravond de overgangssecties overbrugd en rijden maar. De trein reed mooi over de overgang en remde keurig af. Ik geloof dat 1 keer een klein vonkje heb gezien. Daar lig ik niet wakker van. Het belangrijkste is dat de treinen nu mooi de overgang van rij naar remsectie overgaan en daarna afremmen. Daarna de overgangssecties er maar helemaal uitgesloopt. Vanavond nog wat herstelwerk aan de bedrading en dan moet het allemaal in orde zijn.