Stichting 3rail Forum

Modelbaanbouw & Scenery => Banenplan ontwerpen => Topic gestart door: rscosworth op zondag 19 september 2010, 18:18:51

Titel: Uitgebreide railgeometrie
Bericht door: rscosworth op zondag 19 september 2010, 18:18:51
'k Zie regelmatig baanplannen voorbij komen met allerlei passtukjes e.d. terwijl veel 'problemen' zijn op te lossen binnen de bestaande railgeometrie.

In de loop der tijd heb ik talloze banen getekend en zodoende achter een aantal handigheidjes gekomen.
'k Heb de meeste uitgetekend in wintrack. Doe er je voordeel mee ;)

Het plaatje is klikbaar!!

(https://imageproxy.3rail.nl/fit,1600x1200,q100,sTRpNVT3t2d5Ysicqj3uvS_e6aoYYp3gesTU6AZI1CiQ=/http://members.chello.nl/s.broerse1/marklin/railplan/Aangepaste railgeometrie.png) (http://members.chello.nl/s.broerse1/marklin/railplan/Aangepaste%20railgeometrie.png)


'k Heb ook nog een aantal complete keerlussen en kruizingen. Mocht er vraag naar zijn dan hoor ik het  :)
Titel: Re:Uitgebreide railgeometrie
Bericht door: Daniel61 op zondag 19 september 2010, 18:22:07
Heb je deze ook voor M rails ?

dank bij voorbaat
Spoorse groeten
Daniel61
Titel: Re:Uitgebreide railgeometrie
Bericht door: bellejt op zondag 19 september 2010, 18:23:31
mooi voor de WIKI.Ik zou ze eventueel ook wel willen maken voor de K-rails.
Titel: Re:Uitgebreide railgeometrie
Bericht door: rscosworth op zondag 19 september 2010, 18:24:40
Helaas heb ik nooit met M-rail gewerkt.
Mocht iemand zich geroepen voelen om deze te maken voor M en K rail dan is het idd een mooie voor wiki ;)
Titel: Re:Uitgebreide railgeometrie
Bericht door: bellejt op zondag 19 september 2010, 18:32:22
Ik zal er dan aan beginnen in wintrack .Mss nog deze avond.
Titel: Re:Uitgebreide railgeometrie
Bericht door: bellejt op zondag 19 september 2010, 18:56:05
Alles nagekeken maar de railgometrie is nagenoeg niet te evenaren met K-rails.
Titel: Re:Uitgebreide railgeometrie
Bericht door: Hero op zondag 19 september 2010, 20:11:19
Zitten een aantal handige combi's in.
Ik heb nog wat aanvullende vragen. Hoe kort is de afstand van de "zeer korte railafstand" ?
En wat zijn de afstanden van de sporen in de combi van scherpe wissels en flauwe bogen ?

Misschien is mogelijk om weggevallen artikelnummers naar de andere zijde van de railstukken te verplaatsen
wordt het plaatje nog duidelijker van.  (Of de bogen kleuren met de kleuren uit de catalogus van M?)

Nu ik dit gezien heb ben ik wel benieuwd naar die keerlussen.

Heb je ook een verloop van 77,5mm ---> 64,3 in een 90' bocht in je hoge hoed zitten toevallig?

Groeten Robin
Titel: Re:Uitgebreide railgeometrie
Bericht door: rscosworth op zondag 19 september 2010, 21:23:58
Op je eerste vraag heb ik helaas geen antwoord. Volgens mij kan wintrack niet een paralelspoor afstand meten.

De afstand van de combi met scherpe wissels en flauwe bogen:
Versie met 24611/24612 heeft een railafstand van 64,3
Versie met 24712/24712 heeft een railafstand van 77,5

'k Werk met een demo versie van wintrack waarmee ik niet kan opslaan, dus zal het een en ander opnieuw moeten tekenen ;)
Opzich geen probleem. Dan kan ik er ook gelijk voor kiezen om de artikelnummers in de rails te tonen ipv er boven/naast.

In mijn hoge hoed zit jammer genoeg geen 90' bocht zonder pas stukjes.
Opzich ook niet nodig, want als een recht stuk hebt, binnenbocht iets later laat beginnen, dan kom je al goed uit.

(https://imageproxy.3rail.nl/fit,1600x1200,q100,s_kY_0wrb4fOl6wTjbRDP0zSGI9F4ZdzU8yqmp6zwT_0=/http://members.chello.nl/s.broerse1/marklin/railplan/90graden.png)
Titel: Re:Uitgebreide railgeometrie
Bericht door: Sascha op zondag 19 september 2010, 21:26:02
Ik zeg maar een ding, ik zeg (https://imageproxy.3rail.nl/fit,1600x1200,q100,scOMRIWUTDfE_Eud1FFANDMS6TL-K3tKUieST4ddBUy4=/http://files.3rail.nl/wiki/wiki50.png) (http://wiki.3rail.nl/doku.php?id=rails:c-rails)
Titel: Re:Uitgebreide railgeometrie
Bericht door: rscosworth op zondag 19 september 2010, 21:33:27
Enkele schetsen van keerlussen :)

Schaduwstation van 1 naar 5 sporen:
(https://imageproxy.3rail.nl/fit,1600x1200,q100,s_7l2cH4xCod3QT4IWAqjrLThaSsxQV49rNM7sEFVTHw=/http://members.chello.nl/s.broerse1/marklin/railplan/keerlussen/5-dubbel.png)

Idem:
(https://imageproxy.3rail.nl/fit,1600x1200,q100,sWVq9Cbtn6It-_Wm1Pq4Zr3N5izvNzbwU2Tk87HStc44=/http://members.chello.nl/s.broerse1/marklin/railplan/keerlussen/5-dubbel2.png)

Keerlus met 2 doorgaande sporen:
(https://imageproxy.3rail.nl/fit,1600x1200,q100,sMEdG0VcJPW96pisFDsz-sy3KPND1_QD9_MUncGvilvA=/http://members.chello.nl/s.broerse1/marklin/railplan/keerlussen/doorgaandesporen.png)

2 in elkaar gevouwen keerlussen om ruimte te besparen:
(https://imageproxy.3rail.nl/fit,1600x1200,q100,sJmQ9dToXT4sT8NeGlmCFNDtO_ADNoPlZLYqlgTG6ozs=/http://members.chello.nl/s.broerse1/marklin/railplan/keerlussen/dubbelekeerlus.png)
Titel: Re:Uitgebreide railgeometrie
Bericht door: rscosworth op zondag 19 september 2010, 21:38:10
En een schaduwstation waarbij de treinen allemaal in 1 richting staan, maar waarbij ze wel van 2 kanten in en uit kunnen rijden:

(https://imageproxy.3rail.nl/fit,1600x1200,q100,sVBAqntRO-2UZP-MJ6Qne74M6JFfErUrLzncHkFBrff4=/http://members.chello.nl/s.broerse1/marklin/railplan/keerlussen/1-richtingskeerlus.png)

Uiteraard kan je deze nog uitbreiden naar 5 of meer sporen, je kunt hem langer maken e.d... maar het gaat om het idee ;)
Titel: Re:Uitgebreide railgeometrie
Bericht door: rscosworth op zondag 19 september 2010, 21:41:38
En nog 2 grappige Y-splitsingen:


(https://imageproxy.3rail.nl/fit,1600x1200,q100,sQT_kJKYnSIXtcIikwhjFd1-nimolTEz0ZMM8zlkVc_g=/http://members.chello.nl/s.broerse1/marklin/railplan/Kruizing/splitsing.png)

(https://imageproxy.3rail.nl/fit,1600x1200,q100,s8FS01zMzkW4MvequTXc5nIiXvdaZXbZbPNHMis5yoC8=/http://members.chello.nl/s.broerse1/marklin/railplan/Kruizing/splitsing_groot.png)
Titel: Re:Uitgebreide railgeometrie
Bericht door: rscosworth op zondag 19 september 2010, 21:44:11
En soms heb je een mooie wisselstraat gemaakt en dan kom je nét niet uit qua raillengte..

Het is geen hele mooie oplossing, maar als het niet anders kan dan kun je op deze manier een heel klein lengteverschil oplossen:


(https://imageproxy.3rail.nl/fit,1600x1200,q100,sqcOOigwQQuVahdpZHExaK11vaXZzSk6aJUcB1rcxHLM=/http://members.chello.nl/s.broerse1/marklin/railplan/kleinverschil.png)
Titel: Re:Uitgebreide railgeometrie
Bericht door: rscosworth op zondag 19 september 2010, 21:49:41
Mooie rangeerbundel:

(https://imageproxy.3rail.nl/fit,1600x1200,q100,sm-AIqyYuidz7e5Y-jgzRCZL1oNJzkMvli_BNnZlVDbM=/http://members.chello.nl/s.broerse1/marklin/railplan/rangeerbundel.png)


Zo kan ik nog wel ff door gaan :)
Titel: Re:Uitgebreide railgeometrie
Bericht door: hermanus op zondag 19 september 2010, 21:51:01
Citaat van: rscosworth op zondag 19 september 2010, 21:23:58
In mijn hoge hoed zit jammer genoeg geen 90' bocht zonder pas stukjes.
Opzich ook niet nodig, want als een recht stuk hebt, binnenbocht iets later laat beginnen, dan kom je al goed uit.

De onderste 188 vervangen voor een 172 scheelt weer passtukjes
Titel: Re:Uitgebreide railgeometrie
Bericht door: Einte op zondag 19 september 2010, 21:51:39
Dat is nou weer het voordeel van M rails, je zet er zo de dremel om een passend stuk te maken.
Bij mij ga ik drie passtukjes vervangen door 2 railen en die op maat dremelen en aanelkaar solderen.
Je ziet het helemaal niet, als je het goed doet.
Kijk hier (http://forum.3rail.nl/index.php?topic=16386.msg422756#msg422756) maar  8)

Kan ook met C rails, zijn meerdere lieden hier die dat doen of hebben gedaan.

Gr Einte
Titel: Re:Uitgebreide railgeometrie
Bericht door: rscosworth op zondag 19 september 2010, 21:58:15
haha da's natuurlijk ook een oplossing ;)
Titel: Re:Uitgebreide railgeometrie
Bericht door: rscosworth op zondag 19 september 2010, 22:02:40
Citaat van: hermanus op zondag 19 september 2010, 21:51:01
Citaat van: rscosworth op zondag 19 september 2010, 21:23:58
In mijn hoge hoed zit jammer genoeg geen 90' bocht zonder pas stukjes.
Opzich ook niet nodig, want als een recht stuk hebt, binnenbocht iets later laat beginnen, dan kom je al goed uit.

De onderste 188 vervangen voor een 172 scheelt weer passtukjes

Helaas heb je dan niet een exacte railafstand van 64,3 mm

Een 188 heeft een lengte van 188, 3 mm
Een 172 heeft een lengte van 171,7 mm

Daarmee creëer je een verschil van 16,6 mm
Dan zou je dus uitkomen op (77,5 - 16,6 = ) 60,9 mm

Titel: Re:Uitgebreide railgeometrie
Bericht door: ernstcramer op maandag 20 september 2010, 15:05:11
Schitterend! Ik heb al veel avondjes zitten stomen op zo'n schaduwstation, maar dit ziet er goed uit.

Nu nog een oplossing vinden voor een "afslaande" boog uit een slanke wissel. Dus rechtdoorgaand spoor, met afbuigende wissel: die komt niet uit op 90 graden... :x
Titel: Re:Uitgebreide railgeometrie
Bericht door: rscosworth op maandag 20 september 2010, 17:33:31
voor de scherpe wissels heb je een pas stukje om op 30 graden uit te komen. de flauwe bocht is precies de helft van een scherpe bocht.

dus voor elke 2 flauwe bogen 1 zo'n pas stukje en je hebt steeds 30 graden.

dus 6x flauwe bocht en 3x pas stukje en je zit op exact 90 graden.

(https://imageproxy.3rail.nl/fit,1600x1200,q100,sU3i0NVUdWnOiLmH0GHgjnNMTpiZsQwTS08V39rthPQg=/http://members.chello.nl/s.broerse1/marklin/railplan/Kruizing/90graden.png)
Titel: Re:Uitgebreide railgeometrie
Bericht door: sncf231 op zaterdag 12 februari 2011, 21:34:28
Hallo rscosworth,
Leuk. Ik heb M rails maar ook oude modelschienen. Als ik straks bezig ben , wil ik best wat opzetten. Hoe zit dat dan met de WIKI. Hoe kom ik erop . Ben nog niet zo lang lid, dus is het nog wat zoeken, groet Diederik.
Titel: Re:Uitgebreide railgeometrie
Bericht door: Edwin op zondag 13 februari 2011, 00:34:05
Diederik,

Als je hulp wilt met de wiki, stuur dan even een PB. Dan help ik je. Eventueel ook via MSN. Maar die stuur ik dan in een PB.

Edwin

Wiki team 1
Titel: Re:Uitgebreide railgeometrie
Bericht door: Chimeara op zondag 13 februari 2011, 16:26:55
Citaat van: rscosworth op maandag 20 september 2010, 17:33:31
voor de scherpe wissels heb je een pas stukje om op 30 graden uit te komen. de flauwe bocht is precies de helft van een scherpe bocht.

dus voor elke 2 flauwe bogen 1 zo'n pas stukje en je hebt steeds 30 graden.

dus 6x flauwe bocht en 3x pas stukje en je zit op exact 90 graden.

(https://imageproxy.3rail.nl/fit,1600x1200,q100,sU3i0NVUdWnOiLmH0GHgjnNMTpiZsQwTS08V39rthPQg=/http://members.chello.nl/s.broerse1/marklin/railplan/Kruizing/90graden.png)

Je kunt ook nog 2x het passtukje (24206) vervangen door 1x flauwe boog (24912). Dan loopt de bocht nog lekkerder.
Titel: Re:Uitgebreide railgeometrie
Bericht door: Looney Tunes op zondag 13 februari 2011, 16:29:49
Citaat van: sncf231 op zaterdag 12 februari 2011, 21:34:28
Hallo rscosworth,
Leuk. Ik heb M rails maar ook oude modelschienen. Als ik straks bezig ben , wil ik best wat opzetten. Hoe zit dat dan met de WIKI. Hoe kom ik erop . Ben nog niet zo lang lid, dus is het nog wat zoeken, groet Diederik.

Hallo Diederik

zie mijn onderschrift
Titel: Re:Uitgebreide railgeometrie
Bericht door: rscosworth op maandag 04 april 2011, 21:11:32
Goede avond allemaal,

Even dit topic uit het stof halen met 2 overgangsbogen :)
Titel: Re:Uitgebreide railgeometrie
Bericht door: Thorfinn op maandag 04 april 2011, 21:38:27
vergeet niet dat marklin nu nieuwe rails heeft van 360mm
Titel: Re:Uitgebreide railgeometrie
Bericht door: linuxer op maandag 04 april 2011, 21:43:28
Citaat van: Thorfinn op maandag 04 april 2011, 21:38:27
vergeet niet dat marklin nu nieuwe rails heeft van 360mm

20360 C-rails recht.
Titel: Re:Uitgebreide railgeometrie
Bericht door: rscosworth op maandag 04 april 2011, 21:47:35
Citaat van: linuxer op maandag 04 april 2011, 21:43:28
Citaat van: Thorfinn op maandag 04 april 2011, 21:38:27
vergeet niet dat marklin nu nieuwe rails heeft van 360mm

20360 C-rails recht.

Met dat artikelnummer krijg je er 2 :)
Per stuk te koop onder artikelnummer 24360
Helaas zitten ze nog niet in wintrack v10
Titel: Re:Uitgebreide railgeometrie
Bericht door: treinrobert op maandag 04 april 2011, 21:59:43
(https://imageproxy.3rail.nl/fit,1600x1200,q100,svs0r5zZaPS3NGC5lLTs5KPseUAooIDmeLsRYZaFW-h4=/http://www.mijnalbum.nl/GroteFoto-VKQOLNKX.jpg)

Kun je die 094 ook weglaten als je sporen dichter bij elkaar liggen?
Titel: Re:Uitgebreide railgeometrie
Bericht door: linuxer op maandag 04 april 2011, 22:03:36
Citaat van: rscosworth op maandag 04 april 2011, 21:47:35
Helaas zitten ze nog niet in wintrack v10

Hm, pakket van ? 100 en niet de laatste producten in sp/update ..... shame.
Titel: Re:Uitgebreide railgeometrie
Bericht door: Chimeara op maandag 04 april 2011, 22:05:54
Citaat van: treinrobert op maandag 04 april 2011, 21:59:43
(https://imageproxy.3rail.nl/fit,1600x1200,q100,svs0r5zZaPS3NGC5lLTs5KPseUAooIDmeLsRYZaFW-h4=/http://www.mijnalbum.nl/GroteFoto-VKQOLNKX.jpg)

Kun je die 094 ook weglaten als je sporen dichter bij elkaar liggen?

Dat kan wel, maar dan moet je bereid zijn en de vaardigheden hebben om een stuk rail passend te maken voor de plek waar nu de 24188 en de 24172 liggen. Dit stuk kan dan niet worden ingevuld met de staandaard raillengten.
Titel: Re:Uitgebreide railgeometrie
Bericht door: rscosworth op maandag 04 april 2011, 22:08:40
Citaat van: treinrobert op maandag 04 april 2011, 21:59:43
(https://imageproxy.3rail.nl/fit,1600x1200,q100,svs0r5zZaPS3NGC5lLTs5KPseUAooIDmeLsRYZaFW-h4=/http://www.mijnalbum.nl/GroteFoto-VKQOLNKX.jpg)

Kun je die 094 ook weglaten als je sporen dichter bij elkaar liggen?

Dan kom je qua lengte niet goed uit. Het is zonder zaag niet te maken.
Titel: Re:Uitgebreide railgeometrie
Bericht door: rscosworth op maandag 04 april 2011, 22:25:43
Hierbij een paar wisselstraten die je zou kunnen koppelen aan de railafstand van de hosentrager.

Deze geometrie klopt 100%
Titel: Re:Uitgebreide railgeometrie
Bericht door: rscosworth op maandag 04 april 2011, 22:30:48
En nog 1tje die de meeste wel kennen: de kleinstmogelijke keerlus:
Titel: Re:Uitgebreide railgeometrie
Bericht door: treinrobert op woensdag 06 april 2011, 17:18:11
Citaat van: rscosworth op maandag 04 april 2011, 22:08:40


Dan kom je qua lengte niet goed uit. Het is zonder zaag niet te maken.

Bedankt ! Ik kom erg vaak niet uit omdat ik nooit eerst een baan-plan teken. Vind het leuker om gewoon uit de losse hand iets moois te maken. Soms best een frustrerende eigenschap  :P
Titel: Re:Uitgebreide railgeometrie
Bericht door: NS-Daniel op woensdag 06 april 2011, 19:31:51
Citaat van: rscosworth op maandag 04 april 2011, 21:47:35
Citaat van: linuxer op maandag 04 april 2011, 21:43:28
Citaat van: Thorfinn op maandag 04 april 2011, 21:38:27
vergeet niet dat marklin nu nieuwe rails heeft van 360mm

20360 C-rails recht.

Helaas zitten ze nog niet in wintrack v10

Wel in Anyrail, nieuwe update. ;)
Titel: Re:Uitgebreide railgeometrie
Bericht door: Hero op woensdag 06 april 2011, 20:09:48
Als je de 360mm rail nodig hebt maak je hem toch gewoon zelf aan.
Er zit een menu in wintrack Paar parameters invullen en klaar.

Mvg. Robin
Titel: Re:Uitgebreide railgeometrie
Bericht door: Wasmi op woensdag 06 april 2011, 20:24:50
als je het nieuwste service pack download van www.wintrack.de, dan heb je ook de 24360 in je bibliotheek staan.

Walter
Titel: Re:Uitgebreide railgeometrie
Bericht door: linuxer op woensdag 06 april 2011, 20:28:15
Is alleen voor v10 natuurlijk .....
Titel: Re:Uitgebreide railgeometrie
Bericht door: Wasmi op woensdag 06 april 2011, 20:32:38
Ja, maar dat was de klacht ook.....

Citaat van: rscosworth op maandag 04 april 2011, 21:47:35
Helaas zitten ze nog niet in wintrack v10
Titel: Re:Uitgebreide railgeometrie
Bericht door: Thorfinn op vrijdag 08 april 2011, 13:12:23
hoe maak je een uitwijkspoor die rechtdoor doorloopt vanuit een bocht (vanaf de 90 graden)?

Titel: Re:Uitgebreide railgeometrie
Bericht door: rscosworth op vrijdag 08 april 2011, 18:24:25
Bedoel je deze?

http://forum.3rail.nl/index.php?topic=24931.msg426326#msg426326
Titel: Re:Uitgebreide railgeometrie
Bericht door: Thorfinn op vrijdag 08 april 2011, 18:35:22
ja maar dan met een gewone wissel
Titel: Re:Uitgebreide railgeometrie
Bericht door: rscosworth op vrijdag 08 april 2011, 18:59:43
Deze valt eigenlijk onder de "standaard" geometrie, maar om er toch wat aparts van te maken heb ik een dubbel uitwijkspoor van gemaakt vanuit een railspiraal.

De rood gemarkeerde rails is hetgeen wat jij wil weten denk ik
Titel: Re:Uitgebreide railgeometrie
Bericht door: Thorfinn op vrijdag 08 april 2011, 19:01:12
het is een r3 bocht waar ik het spoor wil laten verderlopen en toch goed uitkom met de bocht
Titel: Re:Uitgebreide railgeometrie
Bericht door: rscosworth op vrijdag 08 april 2011, 19:07:50
In dat geval is dit de oplossing
Titel: Re:Uitgebreide railgeometrie
Bericht door: Thorfinn op vrijdag 08 april 2011, 20:38:38
bedankt!
kan dit parallel lopen met een R2?
Titel: Re:Uitgebreide railgeometrie
Bericht door: Thorfinn op zaterdag 09 april 2011, 10:33:40
Citaat van: rscosworth op vrijdag 08 april 2011, 18:59:43
Deze valt eigenlijk onder de "standaard" geometrie, maar om er toch wat aparts van te maken heb ik een dubbel uitwijkspoor van gemaakt vanuit een railspiraal.

De rood gemarkeerde rails is hetgeen wat jij wil weten denk ik

bij het stuk waar je met de engelse wissel zit,
daar probeer ik een recht parallel spoor te maken ipv van die bocht maar ik kom niet goed uit,
weet jij hoe je dat doet?
Titel: Re:Uitgebreide railgeometrie
Bericht door: Laenderbahn027 op maandag 18 april 2011, 21:36:14
Citaat van: Chimeara op zondag 13 februari 2011, 16:26:55
Citaat van: rscosworth op maandag 20 september 2010, 17:33:31
voor de scherpe wissels heb je een pas stukje om op 30 graden uit te komen. de flauwe bocht is precies de helft van een scherpe bocht.

dus voor elke 2 flauwe bogen 1 zo'n pas stukje en je hebt steeds 30 graden.

dus 6x flauwe bocht en 3x pas stukje en je zit op exact 90 graden.

(https://imageproxy.3rail.nl/fit,1600x1200,q100,sU3i0NVUdWnOiLmH0GHgjnNMTpiZsQwTS08V39rthPQg=/http://members.chello.nl/s.broerse1/marklin/railplan/Kruizing/90graden.png)

Je kunt ook nog 2x het passtukje (24206) vervangen door 1x flauwe boog (24912). Dan loopt de bocht nog lekkerder.

Ik snap alleen deze opmerking niet. In de figuur zit toch geen 24206, of mis ik iets?
Titel: Re:Uitgebreide railgeometrie
Bericht door: minitreintje op maandag 18 april 2011, 21:40:30
3 maal zelf na de bocht: | 06 | 06 | 06 |

groeten minitreintje/Dylan
Titel: Re:Uitgebreide railgeometrie
Bericht door: Laenderbahn027 op maandag 18 april 2011, 21:41:28
Ik las 90 90 90... ;-)
Titel: Re:Uitgebreide railgeometrie
Bericht door: Chimeara op dinsdag 19 april 2011, 21:19:48
Je kunt hierin toch tweemaal de 24206 vervangen door eenmaal de 24912. 2x 6 blijfr 12.
Titel: Re:Uitgebreide railgeometrie
Bericht door: Laenderbahn027 op dinsdag 19 april 2011, 22:04:10
Als ik dit overigens teken met meerdere rechte stukken eraan, kom ik toch niet helemaal recht uit. Dit is maar heel weinig, maar toch...
Titel: Re:Uitgebreide railgeometrie
Bericht door: Laenderbahn027 op donderdag 21 april 2011, 18:13:40
Geometrie met 24912

Heeft iemand suggesties hoe je met alleen de 24912 een in dubbelspoor uitgevoerde bocht kunt maken, hetzij met als afstand tussen de rails de standaard (zoals tussen de stralen 24130, 24230, 24330), hetzij met als afstand tussen de rails de standaard voor de grote boogstralen? Het lijkt te kunnen met de 24064, maar ik kom er niet echt aan uit.

Iemand suggesties?
Titel: Re:Uitgebreide railgeometrie
Bericht door: Chimeara op zondag 24 april 2011, 22:16:35
Normale geometrie.
Buitenboog: 1x 077 dan 7x 912 dan 1 x 206 en dan 1x 077
Binnenboog: 7x 912 dan 1 x 206

Slanke geometrie:
Buitenboog: 1x 064 dan 7x 912 dan 1 x 206 en dan 1x 064
Binnenboog: 7x 912 dan 1 x 206

groetjes,

Roger
Titel: Re:Uitgebreide railgeometrie
Bericht door: nmbssncb op maandag 25 april 2011, 12:43:30
Citaat van: rscosworth op zondag 19 september 2010, 21:44:11
En soms heb je een mooie wisselstraat gemaakt en dan kom je nét niet uit qua raillengte..

Het is geen hele mooie oplossing, maar als het niet anders kan dan kun je op deze manier een heel klein lengteverschil oplossen:


(https://imageproxy.3rail.nl/fit,1600x1200,q100,sqcOOigwQQuVahdpZHExaK11vaXZzSk6aJUcB1rcxHLM=/http://members.chello.nl/s.broerse1/marklin/railplan/kleinverschil.png)


Verschil is 3,2 mm :229,3 - (3 x 77,5)

Allerkleinste verschil is te bereiken met de 24236, 24172 en 24064: 236,1 - 171,7 - 64,3 = 0,1 mm.
Titel: Re:Uitgebreide railgeometrie
Bericht door: jakeman op dinsdag 26 april 2011, 01:48:46
Met K-rails slijp je ze precies op maat met de dremel  :P
Groeten Jake
Titel: Re:Uitgebreide railgeometrie
Bericht door: veldkamp op dinsdag 26 april 2011, 10:15:30
Kan ook bij de C ,op de site van Noch staat hoe dit moet,heb  deze  werkwijze ook eerder meen ik al op het form gezien.
>:-D >:-D >:-D >:-D >:-D
gr Erik
Titel: Re:Uitgebreide railgeometrie
Bericht door: Laenderbahn027 op zondag 01 april 2012, 21:37:35
Citaat van: rscosworth op zondag 19 september 2010, 21:41:38
En nog 2 grappige Y-splitsingen:


(https://imageproxy.3rail.nl/fit,1600x1200,q100,sQT_kJKYnSIXtcIikwhjFd1-nimolTEz0ZMM8zlkVc_g=/http://members.chello.nl/s.broerse1/marklin/railplan/Kruizing/splitsing.png)

(https://imageproxy.3rail.nl/fit,1600x1200,q100,s8FS01zMzkW4MvequTXc5nIiXvdaZXbZbPNHMis5yoC8=/http://members.chello.nl/s.broerse1/marklin/railplan/Kruizing/splitsing_groot.png)

Zeer gave Y-splitsingen, maar is zoiets ook te maken met de standaard C-railgeometrie?

Eens even puzzelen...
Titel: Re:Uitgebreide railgeometrie
Bericht door: Laenderbahn027 op zondag 01 april 2012, 22:08:25
Zoiets:

(https://imageproxy.3rail.nl/fit,1600x1200,q100,sn8D5OcQY83DBw0t05--ZUOjIx2jwW6yfDjEZJgKmBF0=/http://farm7.staticflickr.com/6115/6890098104_d445cb9c8d_z.jpg)

Maar het sluit net niet helemaal mooi aan...
Titel: Re:Uitgebreide railgeometrie
Bericht door: wiebrand op woensdag 04 april 2012, 19:44:41
wie weet hoe ik bochtwissels kan gebruiken in een r2 en r3 bocht

gr wiebrand
Titel: Re:Uitgebreide railgeometrie
Bericht door: Hero op woensdag 04 april 2012, 20:13:18
Van waar naar waar wil je dan rijden?
In de catalogus staat een voorbeeld van hoe je over kan lopen in alle boog stralen.
Waar je een extra boog wissel tegen komt kun je die vervangen door een 130 en een 077 railstuk.

Robin
Titel: Re:Uitgebreide railgeometrie
Bericht door: wiebrand op woensdag 04 april 2012, 20:37:11
van allebei de sporen  robin.
het is gelukt met r2 en r3 met bocht wissels
maar denk dat ze eigenlijk niet nodig zijn in het ontwerp van franky
gr wiebrand
Titel: Re: Uitgebreide railgeometrie
Bericht door: rscosworth op zaterdag 26 mei 2012, 21:19:57
Soms wil je een slankere bocht dan alleen maar R4 en R5, maar heb je niet voldoende ruimte voor een bocht met alleen maar R9..

:)

Tadaa.. En nog met een mooie overgang, en precies 90 graden, en mooi parallel
Titel: Re: Uitgebreide railgeometrie
Bericht door: rscosworth op zaterdag 26 mei 2012, 21:23:16
en natuurlijk ook 3-sporig te maken ;)
Titel: Re: Uitgebreide railgeometrie
Bericht door: diandi op vrijdag 08 juni 2012, 11:32:40
Dank iedereen die heeft bijgedragen aan al deze informatie! Als beginnend C-rail baanontwerper heb ik hier veel aan.

Zelf vind ik het bijvoorbeeld mooi om parallel lopende rails wat dichter bij elkaar te brengen dan de "standaardafstand". Dit topic biedt (ook) hiervoor veel informatie.

En voor mij als nog prille C-rijder en nog niet zo goed thuis zijnde op het forum, fijn dat dit topic uit 2010 een kick heeft gekregen.

Al wat handige afdrukken gemaakt van verschillende ontwerpen.

Nogmaals dank!

Groet, Diandi
Titel: Re: Uitgebreide railgeometrie
Bericht door: diandi op zaterdag 09 juni 2012, 07:13:11
Hier mijn gefrobel van vandaag met een basisovaal met gebogen wissels en mooi smalle ruimte tussen de rails. In de praktijk past het prima!

Groet,

Diandi



Titel: Re: Uitgebreide railgeometrie
Bericht door: Hero op zaterdag 09 juni 2012, 11:26:30
Pas je wel op met langere wagons!
Door de ruimte tussen de rails smaller te maken kunnen ze elkaar meestal niet meer passeren in de bocht.

Robin
Titel: Re: Uitgebreide railgeometrie
Bericht door: Aliebengalie op zaterdag 09 juni 2012, 11:59:14
Gaat in dit geval niet op hoor.

Past allemaal prima, en nog ruimte over.

Heb zelf ook een aardig tal van dit soort situatie's waar dit voorkomt.

Maar ik geef toe...blijf het wel controleren voor je alles vast gaat schroeven.

Veel suc6.

Mvg: Alex

Titel: Re: Uitgebreide railgeometrie
Bericht door: EgMaf op zondag 10 juni 2012, 11:24:03
Citaat van: Aliebengalie op zaterdag 09 juni 2012, 11:59:14
Gaat in dit geval niet op hoor.

Past allemaal prima, en nog ruimte over.
Dat hangt natuurlijk ook af van welk materieel je gebruikt. Die Franse aluminium TEE rijtuigen mogen elkaar in deze bochten vast niet tegenkomen. Maar als je alleen met 24xm blikken rijtuigen rijdt, is het vast geen problem :-)
Titel: Re: Uitgebreide railgeometrie
Bericht door: diandi op maandag 11 juni 2012, 03:01:06
Ik heb hier een testbaan met deze dubbele ovaal liggen en dus met deze afstand tussen de rails. Marklin personenrijtuigen gaan herbij zonder problemen door de bochten en er zit nog aardig ruimte tussen de tegemoetkomende trein.

Wagons van zeg meer dan 30 cm gaan misschien niet lukken. Ik wil deze ook niet aanschaffen. Materiaal waarvan de wagons gemaakt zijn (blik of anderszins), maakt daarbij niet zo veel uit.  ;)

Groet, Diandi
Titel: Re: Uitgebreide railgeometrie
Bericht door: EgMaf op maandag 11 juni 2012, 08:43:24
Citaat van: diandi op maandag 11 juni 2012, 03:01:06
Ik heb hier een testbaan met deze dubbele ovaal liggen en dus met deze afstand tussen de rails. Marklin personenrijtuigen gaan herbij zonder problemen door de bochten en er zit nog aardig ruimte tussen de tegemoetkomende trein.

Wagons van zeg meer dan 30 cm gaan misschien niet lukken. Ik wil deze ook niet aanschaffen. Materiaal waarvan de wagons gemaakt zijn (blik of anderszins), maakt daarbij niet zo veel uit.  ;)
Sjongejonge, druk ik me dan zo moeilijk uit?

Goeiemorgen allemaal  :mrgreen:
[/list]
Titel: Re: Uitgebreide railgeometrie
Bericht door: diandi op maandag 11 juni 2012, 17:19:49
Ik heb je bericht prima gelezen, dus je opmerking over "maar half lezen" is geen reden voor hoor. En komt ook een beetje vervelend over.

Maar voor jouw speciaal dan meer uitleg:  Blik is een soort MATERIAAL. Net als hout een soort materiaal is. Jij hebt het over MATERIEEL (rijtuigen) dat van het MATERIAAL blik gemaakt is. Je schrijft immers "BLIKKEN rijtuigen".

Daarom schrijf ik dat het materiaal (blik, plastic, gietijzer enz) waarvan de wagons (= materieel) gemaakt zijn, daarbij niet uitmaakt.

Maar was maar grapje hoor. Stond ook een knipoogje bij toch.

Maar On Topic: de rails ligt in zo'n bocht met smalle tussenruimte er heel mooi bij vind ik. Maar je moet dan wel een keuze maken geen langere rijtuigen en wagons te gaan gebruiken. Ook niet in de toekomst.

Een foto van de testbaan hierbij.
Titel: Re:Uitgebreide railgeometrie
Bericht door: SanderdeGoede op maandag 11 juni 2012, 18:11:22
Citaat van: rscosworth op maandag 04 april 2011, 22:08:40
Citaat van: treinrobert op maandag 04 april 2011, 21:59:43
(https://imageproxy.3rail.nl/fit,1600x1200,q100,svs0r5zZaPS3NGC5lLTs5KPseUAooIDmeLsRYZaFW-h4=/http://www.mijnalbum.nl/GroteFoto-VKQOLNKX.jpg)

Kun je die 094 ook weglaten als je sporen dichter bij elkaar liggen?

Dan kom je qua lengte niet goed uit. Het is zonder zaag niet te maken.

Dit is het enige dat kan met zo kort mogelijke rails:
(https://imageproxy.3rail.nl/fit,1600x1200,q100,s8vxmT43ZSCn_RKy7sQlaVVCQkbtjOwBHXDVKE3UMnnc=/http://i416.photobucket.com/albums/pp249/SanderdeGoede/Hosentrager.jpg)
Ik heb deze hosentrager 2x in mn baanzitten, alleen de 24236 zijn vervangen door 24712.

Sander
Titel: Re: Uitgebreide railgeometrie
Bericht door: EgMaf op maandag 11 juni 2012, 19:15:34
Citaat van: diandi op maandag 11 juni 2012, 17:19:49
Ik heb je bericht prima gelezen, dus je opmerking over "maar half lezen" is geen reden voor hoor. En komt ook een beetje vervelend over.

Maar voor jouw speciaal dan meer uitleg:  Blik is een soort MATERIAAL. Net als hout een soort materiaal is. Jij hebt het over MATERIEEL (rijtuigen) dat van het MATERIAAL blik gemaakt is. Je schrijft immers "BLIKKEN rijtuigen".
Nee, ik schreef: "24cm blikken rijtuigen", maar ik zal het niet meer over "half lezen" hebben...

Citeer<knip>
Maar On Topic: de rails ligt in zo'n bocht met smalle tussenruimte er heel mooi bij vind ik. Maar je moet dan wel een keuze maken geen langere rijtuigen en wagons te gaan gebruiken. Ook niet in de toekomst.
Dus we zijn het eens...
Titel: Re: Uitgebreide railgeometrie
Bericht door: diandi op woensdag 13 juni 2012, 11:45:54
Is het de inderdaad 24230 die gebruikt is bij het paradespoor? Dat is niet helemaal te zien.

Ziet er mooi uit. Maar ik zoek dus naar een mogelijkheid om dan "vanuit de bocht" ook smal verder te gaan. Maar ik denk dat dat niet gaat lukken.

Grtz, Dick

(Egmaf: je hebt het toch over 24 cm blikken rijtuigen man! Doe niet zo flauw joh. Was gewoon een grapje, waar jij een heel drama van maakt)

Titel: Re: Uitgebreide railgeometrie
Bericht door: Laenderbahn027 op maandag 19 november 2012, 17:08:15
Vraag:

Heeft iemand een idee hoe je vanuit een draaischijf een aantal (opstel-)sporen kunt bedienen die de standaard breedte van C-rails uit elkaar liggen? Ik denk erover om een draaischijf te gebruiken aan het einde van mijn "schaduwstation" om op die manier locs te kunnen omdraaien zonder dat je dit handmatig hoeft te doen. Op die manier kan een trein terug richting kopstation. Een tenderloc kan nog wel achteruit (die kan ik dus "om" laten lopen) maar een Wurtemberger C niet echt in mijn ogen.

Ga vanavond zelf ook eens puzzelen, maar wellicht heeft iemand van jullie dit al eens gedaan?

Alvast bedankt!

Groet,
William
Titel: Re: Uitgebreide railgeometrie
Bericht door: Hendrik_marklin op maandag 19 november 2012, 17:35:52
(https://dl.dropbox.com/u/793783/draaischijfCrail.jpg)

Hoi William, bedoel je dit???
Titel: Re: Uitgebreide railgeometrie
Bericht door: Laenderbahn027 op maandag 19 november 2012, 19:55:58
Yep :-).  :thumbup:

Eventueel mag er ook 1 stukje op de draaischijf tussen zitten, dat geeft in ieder geval mij een wat rustiger gevoel.
Titel: Re: Uitgebreide railgeometrie
Bericht door: C-Brian op maandag 19 november 2012, 20:06:31
Veel  :thumbup: :thumbup: :thumbup: voor jullie creativiteit! Ga zo door!  :thumbup:
Titel: Re: Uitgebreide railgeometrie
Bericht door: Hendrik_marklin op maandag 19 november 2012, 22:51:34
Wat jij wil William.

(https://dl.dropbox.com/u/793783/draaischijfCrail2.bmp)
Titel: Re: Uitgebreide railgeometrie
Bericht door: jptrain op maandag 19 november 2012, 22:57:39
kijk dat is mooi op een module breedte en lengte.

gr john
Titel: Re: Uitgebreide railgeometrie
Bericht door: ernstcramer op maandag 19 november 2012, 23:06:52
 :D  :D
Als het nou #FB was zou ik zeggen  :thumbup:  :thumbup:

Best leuk om te zien... En zie ik dan ook goed dat die draaischijf schat ik wel 40 cm in doorsnee is?
Titel: Re: Uitgebreide railgeometrie
Bericht door: Hendrik_marklin op maandag 19 november 2012, 23:12:28
Citaat van: ernstcramer op maandag 19 november 2012, 23:06:52
En zie ik dan ook goed dat die draaischijf schat ik wel 40 cm in doorsnee is?

38,6cm  :thumbup: goed geschat ;)
Titel: Re: Uitgebreide railgeometrie
Bericht door: Freak op donderdag 22 november 2012, 20:32:17
Afmetingen van de draaischijf:

(https://imageproxy.3rail.nl/fit,1600x1200,q100,seSBhArLPRFOgeLpsamoq_jWEqi5GrPNR1bH4oeka7Fw=/http://members.chello.nl/h.jorissen/diversen/draai4a.jpg)


Mvg,
Peter
Titel: Re: Uitgebreide railgeometrie
Bericht door: rscosworth op zaterdag 08 december 2012, 17:57:12
'k Ben er ook nog achter gekomen dat je handig kunt om gaan met slange wissels in combinate met R4 en R5 bochten.
Als je na de wissel de R4 als buitenbocht gebruikt, en de R5 als binnenbocht, dan kom je precies uit op de originele railafstand.

Dit gecombineerd met wat extra wissels dan kun je mooie combinaties maken, zoals onderstaande.
Zo kun je dus zonder bochtwissels en zonder lange wisselstraten toch heel snel overgaan van 2 naar 6 sporen.
Titel: Re: Uitgebreide railgeometrie
Bericht door: rscosworth op donderdag 31 oktober 2013, 11:49:21
Ben ik weer met m'n C-rail combinaties :)
'k Moest voor mezelf even wat terug zoeken, kom ik er achter dat ik deze combi er nog niet bij had gezet..

Of te wel, met slanke wissel een bochtwissel die uit komt op de exact juiste railafstand van 64,3 mm

In combinatie met de bovenstaande wisselstraat kun je erg mooie wisselstraten maken
Titel: Re: Uitgebreide railgeometrie
Bericht door: Novatrans op woensdag 12 november 2014, 21:12:09
Gaaf,mooi draadje zeg was me nog niet eerder opgevallen. :thumbup:
Titel: Re: Uitgebreide railgeometrie
Bericht door: rscosworth op dinsdag 25 augustus 2015, 20:57:47
En daar is hij dan, de nieuw aangekondigde R3 bochtwissel!
Onderstaand even de "standaard mogelijkheden"

Binnenkort maar eens uitrekenen wat we hier nog meer mee kunnen :)
Titel: Re: Uitgebreide railgeometrie
Bericht door: rscosworth op dinsdag 25 augustus 2015, 21:36:28
En zie hier, de mooiste manier om ze te leggen, met zo min mogelijk passtukjes.

(dus met maar 1x24315 per binnenbocht ipv 2x24315 zoals Marklin op geeft)
Titel: Re: Uitgebreide railgeometrie
Bericht door: rscosworth op woensdag 26 augustus 2015, 16:49:04
Hiervoor de optie om van de buitenbocht naar de binnenbocht te rijden. Nu ook de mogelijkheid om van de binnenbocht naar de buitenbocht te rijden.
Het is niet 100% conform de standaard railgeometrie. De parallelafstand is net-niet 64,3 mm (verschil is verwaarloosbaar)
Titel: Re: Uitgebreide railgeometrie
Bericht door: Chimeara op woensdag 14 oktober 2015, 21:27:18
Ik heb ook even wat geklooid met de R3 bochtwissels.
Denk dat er nog veel meer mogelijk is en hoop hier binnenkort nog meer mogelijkheden te zien. Van standaard oplossingen tot de wat minder voor de hand liggende creaties.