Weliswaar niet analoog maar digitaal maar volgens mij wel de juiste plaats om advies te krijgen. :lol:
In mijn schaduwstation ligt thans een M 5214 driewegwissel. De eerste heb ik al vervangen omdat diverse loks op langzame snelheid stopten op de wissel. Meestal in de stand linksaf gezien vanaf de rechte binnenkomst. De tweede heeft hetzelfde probleem. Heb net een derde wissel getest en ook daar dezelfde problemen. Heeft iemand hier ervaringen mee en liefst ook oplossingen voor?
groet Hennie
Hallo Henny, gewoon geen drieweg wissel gebruiken, had er ook een en gewoon verkocht :mrgreen:
Het aansturen is ook al een probleem :?
Gr Einte
Hoi Einte,
Aansturen is (digitaal) geen probleem, wel de stroomvoorziening blijkbaar. Nu komen er in principe alleen treinstellen overheen maar het is wel een schaduwstation dus wil ik geen problemen.
groet Hennie
mijn ervaring met driewegwissels is ook niet best, ik had er in m'n vorige schaduwstation één in de uitrij straat, en dat ging wel, maar (langzaam) inrijden is vragen om ellende. Voor mij geen driewegwissles meer.
Walter
:evil:
Beter ten halve gekeerd dan ten hele verdwaald! Is wel balen want dat zijn wel 3 kopsporen. Nu maar weer bedenken hoe dat op te lossen. Als je met voldoende snelheid er over gaat lukt het wel maar ik neem het risico niet.
groet Hennie
Sowieso missen er bij die 3weg wissels "pukos" in het midden (puntcontacten, duits) .
Soms zijn ook de laatste pukos voor de wissel iets te laag. Kijk er maar eens van de zijkant tegenaan. De pukos moeten wel boven de plastic delen op de wissel uitsteken anders raken ze het sleepcontact niet.
Je kunt het wel goed krijgen, heb ik ook voor elkaar gekregen, maar blijven nare wissels met veel storing / onstporing.
Groet Matthijs
Vandaar dat die er al uit ligt: geen risico in een schaduwstation. Komt altijd wel van pas in het zicht, b.v. idustrieterrein.
groet Hennie
Ik denk dat het niets of niet veel uitmaakt, maar om een 3-weg wissel goed in de afbuigende stand te krijgen moet je hem eerst even "rechtdoor" zetten, overigens hoeft het niet persé een puko probleem te zijn, kan ook aarde zijn.
Groet, Anne W
Anne W
Het schakelen gaat op zich goed. Ben misschien ook wel te kritisch maar in een schaduwstation mag niets blijven staan. Rails ook schoongemaakt. Test gaat met diverse loks op stand 1 kruipend. Bij problemen met een lok ook de sleper een beetje versteld maar problemen bleven dus weg ermee.
groet Hennie
Beste Hennie,
Het gaat soms niet alleen om het schakelen, vandaar mijn opmerking om de wissels atijd eerst recht te zetten voor dat hij weer afbuigend gezet wordt.
Is stap 1 op die plaats wel reëel?, als de loks nooit op stap 1 daar rijden dan is die test te rigoreus, ik kijk altijd naar de laagste snelheid ter plaatse en doe er één stap af.
Groet, Anne W
Anne W,
Ik heb inmiddels de 5214 door 2x 5202 vervangen. Misschien ben ik wel te voorzichtig maar hij zat op een plaats waar ik van buitenaf slecht bij kan, vandaar. Jammer want ik vind het een mooie wissel. Natuurlijk gaat de lok door de massa altijd wel een stukje verder maar liever geen risico. Heb er drie liggen die ergens anders zeker een plaatje krijgen maar hier liever niet. Overigens denk ik dat jouw test beter de praktijk weergeeft, maar ik ben nog maar beginner zonder ervaring :cry: maar dat komt wel goed.
Groet Hennie