Ik heb de titel veranderd omdat het in het vervolg meer zal gaan over de aanleg van een nieuw analoog baantje.
Ik ben bezig met een analoog baantje met m-rails en ik wil langzame en snellere gedeeltes gaan maken. Kan ik gewoon hier en daar bij een gedeelte van de rails de "middenrail" isoleren en hierop een tweede travo aansluiten?
Of krijg je dan een probleem met de fase?
Frank.
hey
dat kan zeker.
ik heb het ook een tijdje gehad totdat ik naar digitaal ging.
ik reed toen ook met 2 trafo's.
je kan dus ook met 2 treinen rijden.
1 op de ''hoofdbaan'' en 1 op het geisoleerde stuk.
greetzz sander. :D
Je moet op de fase letten van de trafo's.
Als bij overgang van de ene trafo naar de andere trafo vonken zie bij de sleper, moet je 1 stekker van de trafo 180 graden omdraaien in de stekkerdoos.
Aan te raden is om de 2 trafo's aan te sluiten op een stekkerdoos.
Citaat van: Irmo op zondag 15 augustus 2010, 16:37:04
Je moet op de fase letten van de trafo's.
Als bij overgang van de ene trafo naar de andere trafo vonken zie bij de sleper, moet je 1 stekker van de trafo 180 graden omdraaien in de stekkerdoos.
Aan te raden is om de 2 trafo's aan te sluiten op een stekkerdoos.
dit klinkt wat vaag, maar ik neem aan dat je bedoeld datje een verlengblokje neemt en daar de trafo's in doet?, zodat je nooit problemen krijgt?
Citaat van: wijbe op zondag 15 augustus 2010, 21:42:53
Citaat van: Irmo op zondag 15 augustus 2010, 16:37:04
Je moet op de fase letten van de trafo's.
Als bij overgang van de ene trafo naar de andere trafo vonken zie bij de sleper, moet je 1 stekker van de trafo 180 graden omdraaien in de stekkerdoos.
Aan te raden is om de 2 trafo's aan te sluiten op een stekkerdoos.
dit klinkt wat vaag, maar ik neem aan dat je bedoeld datje een verlengblokje neemt en daar de trafo's in doet?, zodat je nooit problemen krijgt?
De travo's hebben wisselspanning-aansluiting (+16v ~ -16v) en een massa-aansluiting.
De middengeleider sluit je aan op de wisselspanning-aansluiting, (rood) en de spoorstaven sluit je aan op de massa-aansluiting. (bruin)
De spanning op de middengeleider wisselt dus continu tussen de +16v en de -16v.
Als je 1 travo gebruikt dan maakt het niets uit hoe je de stekker in het stopcontact steekt.
Als je 2 travo's gebruikt en je drukt de stekkers willekeurig in de verdeelplaat.. dan heb je kans dat de ene travo +16v geeft, op het moment dat de andere travo -16v geeft.
Rijd je dan met een lokomotief van de ene stroomsectie naar de andere stroomsectie, dan krijg je kortsluiting.
Tenminste.. zo is het mij uitgelegd.
Denk erom dat bij analoog de trafo twee kanten op werkt. Als de stekker van een trafo uit het stopkontakt is kan er 220 v op staan als r op de baan een verbinding is tussen beide stroomkringen.
Citaat van: catzeiler op zondag 15 augustus 2010, 22:08:36
Denk erom dat bij analoog de trafo twee kanten op werkt. Als de stekker van een trafo uit het stopkontakt is kan er 220 v op staan als r op de baan een verbinding is tussen beide stroomkringen.
Daarom is het aan te raden om de trafo's samen in een verdeeldoos steken, zodat je als je de stekker uit het stopcontact haalt van de verdeeldoos alletwee de trafo's geen spanning meer heeft.
Hoi Wijbe,
De middenleider wisselt van +16V naar -16V, de massa wisselt ook van +16V naar -16V.
Als er +16V op de middenleider staat, staat er -16V op de massa.
Als er -16V op de middenleider staat, staat er +16V op de massa.
Dit wisselt 50x per seconde.
Je krijgt geen kortsluiting als de loc van de ene stroomkring naar de andere stroomkring rijdt.
Hoi Irmo,
Als je de massa's van beide trrafo's aan elkaar verbindt, dan staat er bij foute polarisatie de dubbele spanning tussen de twee stukken in de middengeleider. Het is wel 100 keer per seconde 0V, maar ook 100 keer per seconde zelfs maximaal 45 Volt, n.l. 2 keer 16 keer 1,4142 (wortel 2) als piekspanning.
Dus let goed op de polarisatie. Ik gebruik altijd een LED met een grote weerstand tussen de verschillende delen van de baan om aan te tonen, dat de stekker goed om in het stopkontakt zit.
Groet,
Bert
Ach je kan er erg ingewikkeld over doen maar als ventje van 12 deed ik dit al zonder problemen. Originele (oude) marklin trafoos zijn nagenoeg kortsluitvast toch?...
Citaat van: RobGood op zondag 15 augustus 2010, 23:46:50
Originele (oude) marklin trafoos zijn nagenoeg kortsluitvast toch?...
Dat heeft er niet zo veel mee te maken.
Doe wat TreinBert zegt en het komt allemaal goed. De trafo's moeten in fase om vonken te voorkomen bij de scheiding. Je slepertjes gaan dan wat langer mee. :wink:
Gr, Ben.
Bedankt allemaal voor de antwoorden. Als ik zover ben dan ga ik de trafo's dus in een stekkerblok doen en gelijktijdig in en uitschakelen.
Ik ben van plan een "nostalgisch" baantje te gaan maken waar de drie loc's die ik heb "automatisch" op moeten gaan rijden.
Dit met behulp van reedcontacten en bistabiele relais.
Ik heb al wat proefen genomen met de reedcontacten en die werken goed.
(https://imageproxy.3rail.nl/fit,1600x1200,q100,sPsOws3sfZBSwAysDMi6C1sA4ACoJgKS8KQ2NBUcWZiY=/http://img709.imageshack.us/img709/313/dsc8115small.jpg) (http://img709.imageshack.us/i/dsc8115small.jpg/)
Hier heb ik er eerst 6 van nodig. En drie relais.
Dan kan ik twee treinen tegengesteld van elkaar laten rijden en twee treinen elkaar laten afwisselen.
Groet, Frank.
bedankt voor de uitlegging, zoiets dacht ik ook, maar het werd eerst een beetje vaag uitgelegt, daarom bedankt voor het uitleggen, heb ik ook weer wat geleerd :D
Hier een link waar je kunt zien hoe je twee analoge trafo's kunt aansluiten.
ftp://ftp.marklin.com/pub/Old%20Manuals/Early%20Set%20Up%20booklet/setup.2.jpeg
Misschien heb je hier wat aan.
Ik heb inmiddels 6 "reedcontact rails" gemaakt.
En 3 bistabiele relais voorzien van draadjes. Elk relais heeft 4 draadjes voor de reedcontacten, 2 voor de rijspanning en 3 voor de ledjes van de eventuele seinen.
(https://imageproxy.3rail.nl/fit,1600x1200,q100,s9aQjIVzgVi6dz4Al1r3c0NTu7Y9Jxr-ZT7f_oKMoLHU=/http://img837.imageshack.us/img837/8030/dsc8116small.jpg) (http://img837.imageshack.us/i/dsc8116small.jpg/)
Frank.
Mooi gedaan, ben benieuwd naar het vervolg.
groeten minitreintje/Dylan
Ik heb inmiddels alles aangesloten, en het werkt!
Twee treinen rijden dezelfde richting uit en wisselen elkaar af, de derde trein gaat in de tegenovergestelde richting via een passeer baan.
Alles ligt nog op de grond, van de winter ga ik een tafel maken. Dan ga ik dus ook pas weer verder. Ik heb nu eerst andere dingen te doen.
Frank.
(https://imageproxy.3rail.nl/fit,1600x1200,q100,sy5NwpmGtjzDAUQR66aiwbtjeJt4tXitJx1-zEBSIPV0=/http://img186.imageshack.us/img186/1521/dsc8128small.jpg) (http://img186.imageshack.us/i/dsc8128small.jpg/)
(https://imageproxy.3rail.nl/fit,1600x1200,q100,swMpo7EGFHy9yZ8UuMhjnlIsYgsjkNfnUZh9K6CnTZr8=/http://img685.imageshack.us/img685/1694/dsc8129small.jpg) (http://img685.imageshack.us/i/dsc8129small.jpg/)
Luitjes,
ik ben net na 35 jaar weer gestart met mijn oude M-rails baan uit te leggen. Ik wilde eigenlijk alles maar op de ouderwetse analoge manier blijven doen, maar ben nu toch nieuwsgierig naar meerdere treinen op een baan. Wat zijn reedcontacten en wat doen ze?
groetjes,
Ton
Met een reedcontact kun je iets schakelen b.v. een wissel of een sein. Hiermee kun je je treinenloop regelen. Het reedcontact wordt geactiveerd door een magneetje wat aan de lok of wagon zit.
Gr, Ben.
Dus eigenlijk een soort contactrails?
Ton
Citaat van: Mens op woensdag 18 augustus 2010, 16:47:09
Dus eigenlijk een soort contactrails?
Ton
Ja, min of meer.
Er zijn twee soorten contactrails. De rijrichting afhankelijke, die geschakeld wordt door de sleper(s) van de voertuigen. En de contactrail, waarvan één der twee massavoerende railstaven onderbroken is. De schakelactie wordt geactiveerd door alle, niet geïsoleerde, assen der voertuigen.
Een reedcontact schakelt door de magneet die aan het voertuig is bevestigd.
Dag Frank,
Op 17 augustus 2010 ( http://img837.imageshack.us/f/dsc8116small.jpg/ ) hebt u een afbeelding van een bistabiel relais op het forum geplaatst.
Ik kan onmogelijk de gevens van voornoemd relais op de afbeelding aflezen.
Zou u het merk, type-nummer en het aansluitschema van het relais op het forum kunnen plaatsen aub?
Hartelijk dank op voorhand.
Groeten.
Rik.
Hoi,
Wat is een bistabiel relais? Kun je hiervoor ook een viessmann relais gebruiken (5551)?
Groetjes,
Ton
Dat is een relais met 2 ruststanden i.p.v. 1
zie b.v. Conrad bestelnr. 503691 - 89
Boven op het relais staan de aansluitingen afgebeeld en er zijn hier nu 2 bekrachtigingsspoelen.
O ja, Viessmann 5551 is inderdaad ook een bi-stabiel relais. Alleen een tikkie duurder....
Hoi frank,
Welke reedcontacten gebruik jij?
Ton
Citaat van: frank3 op maandag 16 augustus 2010, 10:38:07
Bedankt allemaal voor de antwoorden. Als ik zover ben dan ga ik de trafo's dus in een stekkerblok doen en gelijktijdig in en uitschakelen.
Ik ben van plan een "nostalgisch" baantje te gaan maken waar de drie loc's die ik heb "automatisch" op moeten gaan rijden.
Dit met behulp van reedcontacten en bistabiele relais.
Ik heb al wat proefen genomen met de reedcontacten en die werken goed.
(https://imageproxy.3rail.nl/fit,1600x1200,q100,sPsOws3sfZBSwAysDMi6C1sA4ACoJgKS8KQ2NBUcWZiY=/http://img709.imageshack.us/img709/313/dsc8115small.jpg) (http://img709.imageshack.us/i/dsc8115small.jpg/)
Hier heb ik er eerst 6 van nodig. En drie relais.
Dan kan ik twee treinen tegengesteld van elkaar laten rijden en twee treinen elkaar laten afwisselen.
Groet, Frank.
Kan iemand mij vertellen welke reedcontacten (inclusief bestelnummers en leverancier) en de bijbehorende magneetjes ik nodig heb om al die mooie schakelingen te realiseren. ik kom er niet uit.
Groet,
Ton
Ik heb magneetjes van de IKEA magneten gebruikt. Die magneten zagen er groot uit draaide ze om en het was een zeer klein magneetje dat alles vast hield. Super werken ze, voor de snelheid van mijn lok te meten met een reedcontact uit een deuralarmpje.
groeten minitreintje/Dylan
Sorry,
ik ben een tijdje met andere dingen bezig geweest en heb dit draadje niet gevolgd,
De bistabiele relais komen bij conrad vandaan. Ik zie ze daar niet meer maar deze kan waarschijnlijk ook wel: bestelnummer 503689
De magneetjes komen ook bij conrad vandaan: 503701. Deze zijn 25 mm lang. Korter zou misschien ook kunnen.
De reedcontacten komen bij ERHA uit Drachten vandaan. Het enige wat ik daarvan weet is dat het glas 22 mm lang is en ongeveer 3 á 4 mm dik.
Als er meer vragen zijn dan hoor ik het graag,
Frank.
Citaat van: Wilfried op maandag 16 augustus 2010, 21:46:07
Hier een link waar je kunt zien hoe je twee analoge trafo's kunt aansluiten.
ftp://ftp.marklin.com/pub/Old%20Manuals/Early%20Set%20Up%20booklet/setup.2.jpeg
Misschien heb je hier wat aan.
Wilfried en TreinBert,
Mijn italiaans is niet zo best.
Ik heb zo ook eens met een lampje zitten prutsen om trafo-polariteit zeker te stellen.
Maar ben niet zeker van mijn zaak.
Klopt het dat je lampje (of LED) aan moet sluiten tussen de beide
gele uitgangen van de trafo's?
Hajo
Citaat van: AnalogDriver op dinsdag 21 december 2010, 19:31:05
Citaat van: Wilfried op maandag 16 augustus 2010, 21:46:07
Hier een link waar je kunt zien hoe je twee analoge trafo's kunt aansluiten.
ftp://ftp.marklin.com/pub/Old%20Manuals/Early%20Set%20Up%20booklet/setup.2.jpeg
Misschien heb je hier wat aan.
Wilfried en TreinBert,
Mijn italiaans is niet zo best.
Ik heb zo ook eens met een lampje zitten prutsen om trafo-polariteit zeker te stellen.
Maar ben niet zeker van mijn zaak.
Klopt het dat je lampje (of LED) aan moet sluiten tussen de beide gele uitgangen van de trafo's?
Hajo
Che i soldi per me . . . . . 8)
Maar op de linkerpagina (10) staat rechts
onderaan toch echt de Nederlandstalige tekst :
"Gaat bij deze schakeling (beide transforma-
toren op lage rijspanning ingesteld) het lampje
branden, dan moet één der stekkers 180º wor-
den omgedraaid."
Kortom: tussen de twee regelbare uitgangen
het lampje aansluiten.
Groeten,
Erik.