Stichting 3rail Forum

Modelbaanbouw & Scenery => Zelf- en verbouw projecten allerlei => Topic gestart door: Nieuwenhuis op vrijdag 30 juli 2010, 23:13:33

Titel: Zelfbouw van M-rail Hosenträger.
Bericht door: Nieuwenhuis op vrijdag 30 juli 2010, 23:13:33
Toen ik vorig jaar enthousiast werd door dit draadje van Hajo (http://forum.3rail.nl/index.php?topic=15430.msg244012#msg244012),
heb ik een Hosenträger in elkaar gezet. Deze heeft inmiddels
een mooi plekje gekregen bij het station, maar aan de andere
kant van het station wil ik er eigenlijk nog één!  8)

Aangezien er best wel positieve reacties in eerder genoemd
topic op deze uitvoering van een Hosenträger kwamen, en
met name vragen over de bouw ervan, heb ik besloten een
topic hieraan te wijden.

De Hosenträger heeft een lengte van tweemaal 180mm en
een spoorafstand van 77,4mm (h.o.h.). In feite worden er
vier wissels (5221) aan elkaar gemaakt en wordt er van de
kruising (5211) twee geknikte spoorstaven, het kunststof
kruisstuk en wat blik 'gedoneerd'.

(https://imageproxy.3rail.nl/fit,1600x1200,q100,stmSfQ9nEvjQ5rkgj-WEKgiafjg7_dV5VFXKEMy4xOXs=/http://nieuwenhuis.webs.com/Hosentraeger/290720101415.jpg)

Groeten,

Erik

Edit 10-10-2015: herstel afbeelding.
Titel: Re:M-rail Hosenträger 30-07-2010 : Van start
Bericht door: Ronald op vrijdag 30 juli 2010, 23:29:30
Kan ik ook alvast 4 wissels en een kruising insturen? :lol:

Succes, want dit zijn de mooiste constructies
Groet,

Ronald
Titel: Re:M-rail Hosenträger 30-07-2010 : Van start
Bericht door: Marklin5 op zaterdag 31 juli 2010, 14:06:35
goed idee 8)

Succes !
maar moet lukken lijkt mij
Titel: M-rail Hosenträger 31-07-2010 : Geen weg meer terug . . .
Bericht door: Nieuwenhuis op zaterdag 31 juli 2010, 17:06:54
Aangezien alle wissels en de kruising inmiddels ook, zodanig
onder handen zijn genomen, is er geen weg meer terug . . .

Allereerst de kruising gestript: het kunststof kruisstuk zit op
vier punten aan de achterzijde bevestigd. Deze laat zich vrij
gemakkelijk los nemen door de bevestiging weg te slijpen.
De geknikte spoorstaven worden verwijderd door de lipjes
die deze vasthouden, met een Stanleymes rechtop te zetten.

(https://imageproxy.3rail.nl/fit,1600x1200,q100,sdPF5OCEhCZPZ4jHPa0aJ7v_QgYu2k6S9vlA3Hk1n-XE=/http://nieuwenhuis.webs.com/Hosentraeger/300720101419.jpg)

Hierna moeten van de vier wissels de blikbodem worden
aangepast op een rechthoek van 180 x 57mm met de dremel.
Hiervoor zijn de spoorstaven deels los genomen en op lengte gebracht:

(https://imageproxy.3rail.nl/fit,1600x1200,q100,sWE-oYNlEhdzJZjo_rfV44WaQjMyr0-LE_wr5utREfCc=/http://nieuwenhuis.webs.com/Hosentraeger/300720101422.jpg)

Hierna moet de breedte aangepast worden en zullen de
binnenste, afbuigende spoorstaven worden ingekort,
daar de geknikte spoorstaaf net niet lang genoeg is.  :?

Groeten,

Erik

Edit 10-10-2015: herstel afbeeldingen.
Titel: Re:M-rail Hosenträger 31-07-2010 : Geen weg meer terug . . .
Bericht door: AnalogDriver op zondag 01 augustus 2010, 15:21:00
Ik volg het nu ook. Heb je ook een foto van je eerdere creatie hoe die in je baan ligt?

Hajo
Titel: Re:M-rail Hosenträger 30-07-2010 : Van start
Bericht door: Nieuwenhuis op zondag 01 augustus 2010, 17:14:49
Citaat van: RonaldSucces, want dit zijn de mooiste constructies

Citaat van: Marklin5Succes ! maar moet lukken lijkt mij

Bedankt, Ronald & Martijn!  :wink:

Groeten,

Erik.
Titel: Re:M-rail Hosenträger 31-07-2010 : Geen weg meer terug . . .
Bericht door: Nieuwenhuis op zondag 01 augustus 2010, 17:19:00
Citaat van: AnalogDriverHeb je ook een foto van je eerdere creatie hoe die in je baan ligt?

Hee Hajo.

De vorige creatie ligt aan de rechterzijde van het station.
Dus hier op verzoek dus, nog een close-up van de ingebouwde Hosenträger:

(https://imageproxy.3rail.nl/fit,1600x1200,q100,sEzzTb3ixiaFHxvdoBSa-ojxS9lSq8EqNvx4kQwDmZOM=/http://nieuwenhuis.webs.com/Fotos/2010/22032010706.jpg)

De bedoelde zelfbouw-aandrijfmodule gaf niet een bevredigend resultaat
(lees: werkte niet naar behoren  :mrgreen:). Voor de aandrijving ervan wil ik eens
gaan stoeien met servo's en wat daarmee allemaal mogelijk is.
Maar dat is voor een later stadium, de beide Hosenträgers zijn van onderaf
ruim toegankelijk en anders heb ik nog Bowden-kabels voor bediening met
de hand . . . .

Groeten,

Erik.

Edit 10-10-2015: herstel afbeelding.
Titel: Re:M-rail Hosenträger 31-07-2010 : Geen weg meer terug . . .
Bericht door: wimpie op zondag 01 augustus 2010, 17:52:51
Dat is een mooie klus waar je mee bezig bent. Uw baan zit er mooi uit vooral omdat u m rails gebruikt het ontwerp van de baan is me niet geheel duidelijk zou u een baanplan kunnen plaatsen? Willem
Titel: Re:M-rail Hosenträger 31-07-2010 : Geen weg meer terug . . .
Bericht door: Nieuwenhuis op zondag 01 augustus 2010, 18:14:23
Dag Willem.

Citaat van: wimpieDat is een mooie klus waar je mee bezig bent. Uw baan zit er mooi uit vooral omdat u m rails gebruikt
Dank-u-wel. En ja, M-rails heeft zo z'n charme.  :wink:

Citaat van: wimpiehet ontwerp van de baan is me niet geheel duidelijk zou u een baanplan kunnen plaatsen?
Het baanplan is hier (http://nieuwenhuis.webs.com/baanplan.htm) op m'n bescheiden website vinden.

Groeten,

Erik.

Edit 10-10-2015: herstel link.
Titel: Re:M-rail Hosenträger 31-07-2010 : Geen weg meer terug . . .
Bericht door: Lokkie op zondag 01 augustus 2010, 18:23:10
Hoi Erik,

Succes met de bouw van de hosenträger.
Zo te zien gaat dit wel lukken.
Je baan ziet er indrukwekkend uit. 8)
Succes verder.

Gr.
René
Titel: Re:M-rail Hosenträger 31-07-2010 : Geen weg meer terug . . .
Bericht door: AnalogDriver op maandag 02 augustus 2010, 10:39:44

Leuk om te zien zo en hele mooie multi-level m-rails baan. Ik ben jaloers, als ik ooit ruimte heb, heb ik zoiets voor oogen, kronkelend, veel sporen, meerdre niveau's.


Ik heb gister zelf nog eens zitten kijken naar mogelijkheid hosentrager i.c.m. Engelse wissel, en gezien dat dit tóch mogelijk moet zijn. In elk geval met de 5200 'grote' boogstraal wissels zoals jij gebruikt en dito engelse wissel.
Heb jij dit ook al eens bekeken? Denk jij ook dat dit zou kunnen?

Hajo

Titel: Re:M-rail Hosenträger 31-07-2010 : Geen weg meer terug . . .
Bericht door: Nieuwenhuis op maandag 02 augustus 2010, 12:31:02
Dag Hajo.

Citaat van: AnalogDriver op maandag 02 augustus 2010, 10:39:44Leuk om te zien zo en hele mooie multi-level m-rails baan.
Dankje voor het compliment.

Citaat van: AnalogDriver
Ik heb gister zelf nog eens zitten kijken naar mogelijkheid hosentrager i.c.m. Engelse wissel, en gezien dat dit tóch mogelijk moet zijn. In elk geval met de 5200 'grote' boogstraal wissels zoals jij gebruikt en dito engelse wissel.
Heb jij dit ook al eens bekeken? Denk jij ook dat dit zou kunnen?

Dat moet wel mogelijk zijn lijkt mij, maar voorlopig 'verknoei' ik vier handwissels
en een kruisstuk welke redelijk goedkoop zijn. Ik zou toch (nog) wel wat moeite
hebben om de dremel in twee (dure) Engelse wissels te zetten. Daar komt bij
dat de Engelse wissels een best wel gevoelig mechanisme hebben, ik vraag mij
af hoe zich dat houdt met al dat hak- en breek werk . . . . .

Groeten,

Erik.

Edit 10-10-2015: herstel bericht i.v.m. ontbrekende afbeelding.
Titel: M-rail Hosenträger 01-08-2010 : Een stukje verder . . .
Bericht door: Nieuwenhuis op maandag 02 augustus 2010, 13:54:55
Nog een kleine vordering voor ik er even tussen-uit-knijp:
twee van de vier wissels zijn nu in de breedte aangepast.
Duidelijk is te zien dat de onderste wissel optisch reeds
verfraaid was door de dichtgemaakte schroefgaten die
geschilderd zijn evenals de puko-rail houder.

(https://imageproxy.3rail.nl/fit,1600x1200,q100,s-ky7vUTgj6RKNR6jeqlBuww7oEPRQyUWeWY_sC3DK84=/http://nieuwenhuis.webs.com/Hosentraeger/310720101424.jpg)

Hier een close-up van de mechanische bewerkingen:
de binnenste afbuigende spoorstaven moeten nog
op de juiste lengte worden gebracht; dit gebeurd als
het kruisstuk wordt geplaatst. De buitenste afbuigende
spoorstaven zijn daar ingekort, waar de railsklemmen
het dichts op elkaar zitten voor een goede overgang
op de geknikte rail van de kruising. Deze geknikte rail
is in z'n geheel ongeveer 1cm te kort, dus vandaar.

(https://imageproxy.3rail.nl/fit,1600x1200,q100,srXQIA8EH8NqTp8AI4U194HwgdnsQYxMoCw8OWGi7zos=/http://nieuwenhuis.webs.com/Hosentraeger/310720101425.jpg)

En de 3mm gaatjes voor de onderlinge bevestiging met M3
boutjes en moertjes zijn t.h.v. het eerste 'puntje' van de
onderdeksel van de wissels geboord. Mede hierdoor wordt
de Hosenträger straks één geheel.

(https://imageproxy.3rail.nl/fit,1600x1200,q100,sUnpi72_u0Wv8m8coCw-nnv_Ibroq8n3wJibvT8iZmW4=/http://nieuwenhuis.webs.com/Hosentraeger/310720101426.jpg)

Na m'n vakantie zullen de andere twee wissels worden
aangepast en zullen alle vier de wissels mechanisch aan
elkaar verbonden worden.

Groeten,

Erik.

Edit 10-10-2015: herstel afbeeldingen.
Titel: Re:M-rail Hosenträger 01-08-2010 : Een stukje verder . . .
Bericht door: Einte op maandag 02 augustus 2010, 17:01:23
Hallo Erik,

Zag nu pas je baan plan, ziet er mooi uit met die wissel combinaties.

Alleen een vraag waarom niet de elektriesche uitvoering van de wissels, lijkt mij veel makkelijker  :shock:

Prettige vakantie  :D

Gr Einte
Titel: Re:M-rail Hosenträger 01-08-2010 : Een stukje verder . . .
Bericht door: Nieuwenhuis op maandag 02 augustus 2010, 17:39:01
Dag Einte.

Citaat van: Einte op maandag 02 augustus 2010, 17:01:23
Zag nu pas je baan plan, ziet er mooi uit met die wissel combinaties.
Dank je wel.

Citaat van: Einte
Alleen een vraag waarom niet de elektriesche uitvoering van de wissels, lijkt mij veel makkelijker  :shock:
Dat is inderdaad makkelijker! Echter mijn eerste Hosenträger was puur een
probeersel, wat achteraf toch goed uitpakte. Hiervoor had ik alle benodigde
onderdelen nog op voorraad, maar dus wel handwissels.
Daarbij komt, dat als de vier wissels mechanisch met elkaar verbonden
zijn, het omzetten dus één handeling is i.p.v. vier afzonderlijke.
N.B.: bij een Engelse wissel worden alle vier de wisseltongen ook gelijktijdig
omgezet. Maar inderdaad: met elektrische wissels had ik mij het werk t.b.v.
het mechaniek voor de wisselbewegingen bespaard . . . . . 

Groeten,

Erik
Titel: M-rail Hosenträger 23-08-2010 : De samenstelling is bereikt . . .
Bericht door: Nieuwenhuis op maandag 23 augustus 2010, 22:10:13
De samenstelling is bereikt.  De vier wissels zijn mechanisch
in de breedte met elkaar verbonden d.m.v. twee m3 boutjes
met als 'afstandhouder' twee m3 moertjes. In de lengte zijn
de wissels verbonden middels de normale railverbinding en,
t.b.v. de mechanische sterkte van het geheel, zijn er soldeer
verbindingen aan de achterzijde aangebracht.

De voorzijde; los tegen elkaar:
(https://imageproxy.3rail.nl/fit,1600x1200,q100,sclV5VrR8gaPI1yVHejrxSLUahVasi1XWAhhvlSiDUJI=/http://nieuwenhuis.webs.com/Hosentraeger/230820101660.jpg)

De achterzijde; met mechanische verbindingen:
(https://imageproxy.3rail.nl/fit,1600x1200,q100,sMQUD3ERJUlbyJPFlkSWLJEgXFxNq8NeQzpF6H9Idhd4=/http://nieuwenhuis.webs.com/Hosentraeger/230820101662.jpg)

Detail soldering achterzijde:
(https://imageproxy.3rail.nl/fit,1600x1200,q100,sDpsd4WWbg2GPHTkyz5Ga5T0o3JIWl0q-oHaEKHr5kkE=/http://nieuwenhuis.webs.com/Hosentraeger/230820101663.jpg)

Tevens de spoorstaven welke op het kruisstuk uitkomen, op
maat gemaakt. Afgetekend m.b.v. een scalpelmesje op de rail
en afgekort met de Dremel. Om het kruisstuk goed te laten
passen is de eerste aanpassing hierop is het uitvergroten van
de puko-gaten, daar deze bij de 5211 nét iets verschoven zijn:
(https://imageproxy.3rail.nl/fit,1600x1200,q100,sCcPbSrhxrEQNz2ZTK7yVWmuXcNs_l8F63nFkuIWYz0Y=/http://nieuwenhuis.webs.com/Hosentraeger/230820101667.jpg)

En toen dus het kruisstuk er tussen gelegd:
(https://imageproxy.3rail.nl/fit,1600x1200,q100,sSxMsqOpyjQ5W2RKuedV6DHK5JuQNdS4OUKO_rWoPHBU=/http://nieuwenhuis.webs.com/Hosentraeger/230820101664.jpg)

Het kruisstuk ligt nog los en word later nog bevestigd,
maar de puntstukken zullen eerst nog moeten worden
afgevijld om goed aan te sluiten op de spoorstaven.
Ook zal in een later stadium nog twee solderingen voor
de breedteverbinding gemaakt worden.

Groeten,

Erik.

Edit 10-10-2015: afbeeldingen hersteld.
Titel: Re:M-rail Hosenträger 23-08-2010 : De samenstelling is bereikt . . .
Bericht door: AnalogDriver op dinsdag 24 augustus 2010, 07:43:22

Dit is behoorlijk netjes weken zeg, heel wat netter dan het kitten en plakken van mijn M-rail hosentrager.
Mooie starre verbinding, goed idee.
Nu schiet hij behoorljk op.

Hajo
Titel: Re:M-rail Hosenträger 23-08-2010 : De samenstelling is bereikt . . .
Bericht door: Nieuwenhuis op zondag 05 september 2010, 20:40:38
Hoi Hajo.

Citaat van: AnalogDriver
Dit is behoorlijk netjes weken zeg, heel wat netter dan het kitten en plakken van mijn M-rail hosentrager.
Ik doe mijn best, soms zou ik nog secuurder willen, maar dan
ontbreekt óf het geduld, óf de tijd, maar meestal allebei.  :wink:

Citaat van: AnalogDriverMooie starre verbinding, goed idee.
Dat is nog maar het begin, let maar eens op . . . . .

Groeten,

Erik
Titel: M-rail Hosenträger 05-09-2010 : Een stevige verbinding . . .
Bericht door: Nieuwenhuis op zondag 05 september 2010, 21:07:33
Vandaag weer een kleine vordering gemaakt.

Allereerst zijn de geknikte spoorstaven voor de
buitenste rails van het kruisstuk geplaatst en is
er meer ruimte voor het kruisstuk vrijgemaakt:

(https://imageproxy.3rail.nl/fit,1600x1200,q100,sUCSp7iW7pStA2wCaRgokWj5otRu8jst03TjN8KS3dWg=/http://nieuwenhuis.webs.com/Hosentraeger/050920101682.jpg)

Overtollig blik is verwijderd, alsmede de laatste puko.
De één-na-laatste puko zit in de railbevestiging en is
afgeslepen en netjes zwart geschilderd.

Aan de achterzijde zijn de m3 moertjes aangedraaid
en vastgezet met Loctite, en zijn er vier solderingen
voor de breedte-verbinding aangebracht. Tevens zijn
de railverbindingen doorgesoldeerd, om een zo star
mogelijk geheel te verkrijgen:

(https://imageproxy.3rail.nl/fit,1600x1200,q100,sLfODYfzyWHUziXP4g7rx8bFOTDk24u5x-WEfDj2w4N0=/http://nieuwenhuis.webs.com/Hosentraeger/050920101687.jpg)

En nog een totaaloverzicht van de achterzijde:

(https://imageproxy.3rail.nl/fit,1600x1200,q100,stNmrvyNZlbqsBXKkWxSrHTD5wiHKVqCtyHFIwxw3XRI=/http://nieuwenhuis.webs.com/Hosentraeger/050920101685.jpg)

Voordat met het aandrijfmechaniek wordt begonnen
zal het kruisstuk, zowel aan de bovenzijde als aan de
onderzijde nog wel enige aandacht behoeven . . . . .

Groeten,

Erik.

Edit 10-10-2015: herstel afbeeldingen.
Titel: Re:M-rail Hosenträger 05-09-2010 : Een stevige verbinding . . .
Bericht door: Einte op zondag 05 september 2010, 21:22:44
Hallo Erik,

Mooie update van je kunststukje  :D

Gr Einte
Titel: Re:M-rail Hosenträger 05-09-2010 : Een stevige verbinding . . .
Bericht door: Nieuwenhuis op zondag 05 september 2010, 21:44:05
Dag Einte.

Citaat van: Einte op zondag 05 september 2010, 21:22:44
Mooie update van je kunststukje  :D

Dank je wel, Klei-man!  :wink:

Groeten,

Erik
Titel: M-rail Hosenträger 16-09-2010 : Voltooiing nadert . . .
Bericht door: Nieuwenhuis op donderdag 16 september 2010, 23:07:18
De bouw van de Hosenträger is wat betreft de bovenzijde
zo goed als klaar. Wellicht dat bij het testrijden nog kleine
aanpassingen nodig zijn.

Het kunsstof kruisstuk heeft nog wat veranderingen gehad:
hier en daar is wat weggehaald om het geheel passend te
krijgen. Zo zijn de puntstukken aangepast. Daar de wissels
(5221) een hoek van 24°17' hebben en het kruispunt (5211)
een hoek van 48°30' heeft, sluit het niet geheel aan.
Tweemaal de hoek van de wissels is 48°34', wat dus 4' te
groot is. Dat is niet veel, maar genoeg voor ontsporingen!

(https://imageproxy.3rail.nl/fit,1600x1200,q100,sCPm_ih8pGjR7oUGcsQScSwyULm7-4IVXECXnnP9Jqzc=/http://nieuwenhuis.webs.com/Hosentraeger/160920101708.jpg)

Een stuk blik 'gedoneerd' van de kruising (te herkennen
aan de afwijkende richting van de bielsen) is op maat voor
het gapende gat gemaakt en bevestigd met de bestaande
nippeltjes van het kunststof deel.
Aan de achterzijde is dit stukje blik aangezet met soldeer.
Een stuk koperdraad houd alles stevig op z'n plek met een
soldeerverbinding, die het kruisstuk tevens naar onder trekt.

(https://imageproxy.3rail.nl/fit,1600x1200,q100,sIT1cTzJnA-SSI47sH3WgkLwl8NsJRcslsp1ngX67UTU=/http://nieuwenhuis.webs.com/Hosentraeger/160920101710.jpg)

Nu moeten de middengeleiders nog een extra elektrische
verbinding krijgen, door twee maal twee verbingslipjes
aan elkaar te solderen.
Aangezien de Hosenträger een onderdeel vormt van twee
perronsporen, zullen de rechtdoorgaande sporen elektrisch
van elkaar gescheiden blijven.

Hierna ga ik mij storten op het bedieningsmechaniek . . .

Groeten,

Erik.

Edit 10-10-2015: herstel afbeeldingen.
Titel: Re:M-rail Hosenträger 16-09-2010 : Voltooiing nadert . . .
Bericht door: Janvis op vrijdag 17 september 2010, 08:52:10
Ga je in het midden van de kruising nog puko's plaatsen? Anders kan je daar nog wel eens een probleem krijgen volgens mij. Verder ziet het er wel zeer netje uit

Groeten Jan Willem
Titel: Re:M-rail Hosenträger 16-09-2010 : Voltooiing nadert . . .
Bericht door: Nieuwenhuis op vrijdag 17 september 2010, 13:04:51
Dag Jan Willem.

Citaat van: Janvis op vrijdag 17 september 2010, 08:52:10
Ga je in het midden van de kruising nog puko's plaatsen?
Anders kan je daar nog wel eens een probleem krijgen volgens mij.
Volgens mij gaat dat nog wel meevallen en zullen alleen de kleine slepers
van b.v. wagonverlichting er last van hebben, gezien de afstand tussen
de puko's t.p.v. de kruising. Testrijden zal het moeten uitwijzen, echter
mijn eerste Hosenträger (http://forum.3rail.nl/index.php?topic=15430.msg346093#msg346093) is hetzelfde uitgevoerd.
M.b.t. de puko's van kruising 5211 bestaan er twee uitvoeringen, waarbij het verschil zich uit in de puko's t.p.v. de kruising.
Waarbij ik nu voor de 2e keer dus de 5211 zonder de extra puko's toepas.

Citaat van: Janvis
Verder ziet het er wel zeer netje uit
Dank je wel!  :) :) :)

Groeten,

Erik.

Edit 10-10-2015: herstel bericht.
Titel: Re:M-rail Hosenträger 16-09-2010 : Voltooiing nadert . . .
Bericht door: AnalogDriver op vrijdag 17 september 2010, 18:13:06

Geen zorgen voor die puko's in deze kruising: ik heb volgens mij in mijn draadje over hosentrager in M rail  een video van de test geplaatst.

zoek-zoek

Ja:

Hiervan heb ik een videootje gemaakt met gesproken commentaar
even doorspeolen naar 1:10 minuut

http://www.youtube.com/watch?v=_qD0aB_tunA (http://www.youtube.com/watch?v=_qD0aB_tunA)

Hierin de Märklin Köf over deze kruising laten rijden, ook de versie zonder puko's in het midden.

Titel: Re:M-rail Hosenträger 16-09-2010 : Voltooiing nadert . . .
Bericht door: Nieuwenhuis op vrijdag 17 september 2010, 18:49:18
Hoi Hajo.

Het filmpje met de Köf kon ik mij wel herinneren, maar dat
je beide uitvoeringen (puko-gewijs dan) van de 5211 daarin
opgenomen had stond mij niet meer bij!  :oops:

Bedankt voor jouw bijdrage en uitleg hierin.

Groeten,

Erik.
Titel: Re:M-rail Hosenträger 16-09-2010 : Voltooiing nadert . . .
Bericht door: chopper op vrijdag 17 september 2010, 22:05:21
Leuk filmpje zeg :)

Mvg, Chopper
Titel: Re:M-rail Hosenträger 16-09-2010 : Voltooiing nadert . . .
Bericht door: AnalogDriver op zaterdag 18 september 2010, 09:29:43
Citaat van: Nieuwenhuis op donderdag 16 september 2010, 23:07:18

Het kunsstof kruisstuk heeft nog wat veranderingen gehad:
hier en daar is wat weggehaald om het geheel passend te
krijgen. Zo zijn de puntstukken aangepast. Daar de wissels
(5221) een hoek van 24°17' hebben en het kruispunt (5211)
een hoek van 48°30' heeft, sluit het niet geheel aan.

Een stuk blik 'gedoneerd' van de kruising (te herkennen
aan de afwijkende richting van de bielsen) is op maat voor
het gapende gat gemaakt en bevestigd met de bestaande
nippeltjes van het kunststof deel.
Aan de achterzijde is dit stukje blik aangezet met soldeer.
Een stuk koperdraad houd alles stevig op z'n plek met een
soldeerverbinding, die het kruisstuk tevens naar onder trekt.


Erik,

Ik heb het nog eens rustig zitten lezen.

Wat vreselijk netjes gedaan met dat aaneen solderen een stukje blik.

Ik denk nu ook te zien/begrijpen waar je die puntstukjes hebt bijgevijld.

Dit is echt de best uitgevoerde M-rail hosentrager die ik tot nu toe gezien heb.

Hajo
Titel: Re:M-rail Hosenträger 16-09-2010 : Voltooiing nadert . . .
Bericht door: Nieuwenhuis op zaterdag 18 september 2010, 12:24:35
Citaat van: AnalogDriver op zaterdag 18 september 2010, 09:29:43
Erik,

Ik heb het nog eens rustig zitten lezen.

Wat vreselijk netjes gedaan met dat aaneen solderen een stukje blik.

Ik denk nu ook te zien/begrijpen waar je die puntstukjes hebt bijgevijld.

Dit is echt de best uitgevoerde M-rail hosentrager die ik tot nu toe gezien heb.

Hajo

Dag Hajo.

Dank-je-wel voor jouw grote compliment!

Ik zie zelf hier en daar nog wel punten die
voor verbetering in aanmerking komen.
Toch zijn er bij deze tweede Hosenträger
al wel veranderingen t.o.v. de eerste.  :D
Daar mijn werkwijze bekend is n.a.v. de eerste,
kun je beter vooruit denken in het bouwproces.

Die solderingen zorgen ervoor dat de vier
wissels één stevig geheel vormen, én het
garandeerd een goede elektrische massa.

Groeten,

Erik
Titel: M-rail Hosenträger 19-09-2010 : Zichtbare deel gereed . . .
Bericht door: Nieuwenhuis op zondag 19 september 2010, 20:21:48
Vandaag de laatste hand gelegd aan het zichtbare
deel van de Hosenträger. Eerst maar heel voorzichtig
met de verfbrander het plastic verwarmd, zodat het
nóg iets beter gaat aansluiten.

(https://imageproxy.3rail.nl/fit,1600x1200,q100,sRlRMdmkj4mAxPnRNLXoyYHcAQ6cSiWZgTG6shtidCwI=/http://nieuwenhuis.webs.com/Hosentraeger/180920101724.jpg)

Aan de achterzijde de kieren tussen de vier wissels
afgedekt met alu-tape. Strookjes afknippen en met
een satéprikker op z'n plaats brengen. Alles stevig
aandrukken met een oude tandenborstel.
Hierna aan de bovenzijde eventjes met een kwastje
erlangs en aanstippen.

(https://imageproxy.3rail.nl/fit,1600x1200,q100,s8YW8-St1TOFw-Y-FGqMTrumx17LmzKrkaD_LVm-PKaQ=/http://nieuwenhuis.webs.com/Hosentraeger/180920101712.jpg)

Het kruisstuk is aan de achterzijde verstevigd met
hete lijm. Voordelen hiervan zijn dat het elektrisch
isolerend is, het lijmt en vult op, zolang het heet is,
is het doorzichtig en het is na uitharding eenvoudig
met een mes te bewerken.
Ook zijn de middengeleiders aan elkaar gesoldeerd
met 2,5qmm. Daar wordt het weer lekker stevig van.

Als laatste wou ik deze twee perspectief-foto's niet
onthouden, waarbij mij opvalt dat voor het inbouwen
er nog wel even met de railgum gewerkt mag worden.  8)

(https://imageproxy.3rail.nl/fit,1600x1200,q100,sXdNHadDfy4AmbkbZEoIqnxKeI-EPWrTJK409RhlQ3AY=/http://nieuwenhuis.webs.com/Hosentraeger/180920101717.jpg)

(https://imageproxy.3rail.nl/fit,1600x1200,q100,sKCpJBkIHWeOy_mJrxO_b-YXviHFS5NGVYRJA6K-pZ_o=/http://nieuwenhuis.webs.com/Hosentraeger/180920101719.jpg)

Groeten,

Erik.

Edit 10-10-2015: herstel afbeeldingen.
Titel: Re:M-rail Hosenträger 19-09-2010 : Zichtbare deel gereed . . .
Bericht door: bellejt op zondag 19 september 2010, 20:27:52
heel mooi.Ik zou in het midden toch twee pukootjes proberen bij te zetten.Kwestie dat de sleper de rails niet raakt en dat je dan beter kontakt krijgt.
Titel: Re:M-rail Hosenträger 19-09-2010 : Zichtbare deel gereed . . .
Bericht door: Einte op zondag 19 september 2010, 20:29:49
Hallo Erik,

Ziet er weer perfect uit  :D

En wat is de volgende stap aan je baan?

Gr Einte
Titel: Re:M-rail Hosenträger 19-09-2010 : Zichtbare deel gereed . . .
Bericht door: Nieuwenhuis op zondag 19 september 2010, 20:39:18
Citaat van: bellejt op zondag 19 september 2010, 20:27:52
heel mooi.Ik zou in het midden toch twee pukootjes proberen bij te zetten.Kwestie dat de sleper de rails niet raakt en dat je dan beter kontakt krijgt.

Dag Johnny.

Dank voor jouw reactie. De center-puko zogezegd maalt
nog wel door mijn gedachte, zie ook post 23 waarin ik
Jan Willem het e.e.a. uitleg. Het filmpje van Hajo is
ook indrukwekkend.
Ik heb de mogelijkheid om precies in het midden een
gaatje van 1mm te boren en hierdoor een koperdraad
te steken.
Wie weet, het moet blijken door testrijden na inbouwen.
Hiervan komt natuurlijk ter zijner tijd een filmpje van.

Groeten,

Erik
Titel: Re:M-rail Hosenträger 19-09-2010 : Zichtbare deel gereed . . .
Bericht door: Nieuwenhuis op zondag 19 september 2010, 20:45:56
Dag Einte.

Citaat van: Einte op zondag 19 september 2010, 20:29:49Ziet er weer perfect uit  :D
Dankjewel.

Citaat van: Einte
En wat is de volgende stap aan je baan?

Als de Hosenträger is afgebouwd (ik moet het
bedienmechaniek nog bouwen) en ingebouwd,
moet ik nog een zijlijn en het hoofdstation van
bedrading voorzien voordat ik met de gehele
baan kan gaan testrijden.
Gelukkig staan de herfst en de winter voor de
deur waardoor het aantal hobby-uren stijgt.  :wink:

Groeten,

Erik
Titel: Re:M-rail Hosenträger 19-09-2010 : Zichtbare deel gereed . . .
Bericht door: fnieste op zondag 19 september 2010, 21:58:03
Heb het hele verhaal van begin tot eind met heel veel genoegen gevolgd. Dank voor deze geweldige bijdrage. Ik zou het je graag nadoen maar weet dat ik hier het vakmanschap, geduld en de tijd niet voor beschik...

Het is het dubbel en dwars waard geweest, maar hoeveel tijd heeft het je uiteindelijk gekost om dit geweldige resultaat te behalen?

Let op hoor, want je antwoord zou best eens kunnen leiden tot een verzoek van mij en vele forumleden om er nog een heleboel te gaan maken.... :wink:

Met vriendelijke groet,
Frank
Titel: Re:M-rail Hosenträger 19-09-2010 : Zichtbare deel gereed . . .
Bericht door: Nieuwenhuis op zondag 19 september 2010, 22:27:43
Dag Frank.

Citaat van: fnieste op zondag 19 september 2010, 21:58:03
Heb het hele verhaal van begin tot eind met heel veel genoegen gevolgd. Dank voor deze geweldige bijdrage. Ik zou het je graag nadoen maar weet dat ik hier het vakmanschap, geduld en de tijd niet voor beschik...
Dank je voor het compliment. Ik ben overigens nog niet klaar:
het bedieningsmechaniek moet nog gemaakt worden.
Wanneer ik, zoals Einte al opperde en Hajo heeft toegepast
elektrische wissels had gebruikt, was ik al klaar geweest.  :|
Ik zie het maar als een uitdaging om ook dit beter te doen
als bij m'n eerste Hosenträger.

Citaat van: fniesteHet is het dubbel en dwars waard geweest, maar hoeveel tijd heeft het je uiteindelijk gekost om dit geweldige resultaat te behalen?

Let op hoor, want je antwoord zou best eens kunnen leiden tot een verzoek van mij en vele forumleden om er nog een heleboel te gaan maken.... :wink:
Tja, als ik het bij elkaar op zou tellen is het wellicht in een weekend te doen,
maar dan zou het werk worden en het moet wel hobby blijven . . . . .  :wink:

Groeten,

Erik
Titel: Re:M-rail Hosenträger 19-09-2010 : Zichtbare deel gereed . . .
Bericht door: Janvis op dinsdag 21 september 2010, 15:15:58
Het voordeel van de handwissels is dat je nu mooie servo besturing kan inbouwen (had anders ook gekunt maar dan is het zonde van je elektrische wissels)
En wanneer krijgen we een filmpje te zien van de eerste trijn die hem gaat trotseren?? Want op het eerder getoonde filmpje van analogdriver gaan de treinen er helaas wel wat hobbelig over heen  :?

Groeten Jan Willem
Titel: Re:M-rail Hosenträger 19-09-2010 : Zichtbare deel gereed . . .
Bericht door: Nieuwenhuis op dinsdag 21 september 2010, 21:21:32
Dag Jan Willem,

Citaat van: Janvis op dinsdag 21 september 2010, 15:15:58
Het voordeel van de handwissels is dat je nu mooie servo besturing kan inbouwen.
Dat was inderdaad mijn bedoeling, ik heb hier echter nul ervaring in.  :(
Ik ben van plan om het te proberen Volgens mij moet het mogelijk zijn
met een servo i.c.m. een servotester-printje van Conrad.

Citaat van: Janvis
En wanneer krijgen we een filmpje te zien van de eerste trijn die hem gaat trotseren?? Want op het eerder getoonde filmpje van analogdriver gaan de treinen er helaas wel wat hobbelig over heen  :?
Als het bedien-mechanisme gereed is kan de Hosenträger ingebouwd
worden. Hierna kan ik gaan testrijden op dat deel van de baan en daar
zal ik dan ook een filmpje van maken.  8)

Groeten,

Erik.

Edit 10-10-2015: herstel bericht.
Titel: M-rail Hosenträger 22-09-2010 : Start bedien-mechaniek . . .
Bericht door: Nieuwenhuis op woensdag 22 september 2010, 21:16:52
Gisteren een start gemaakt met het bedien-mechaniek.

Allereerst het asje wat aan elk wissel-mechaniek wordt
bevestigd d.m.v. een oogje wat om de kunststof pal van
de hand-hefboom komt. Deze blijven gehandhaafd bij
alle wissels omdat ze de maximale uitslag bepalen.
In dit asje komt een verlaging om op gepaste afstand
onder de middenrail door te gaan.

(https://imageproxy.3rail.nl/fit,1600x1200,q100,stxDmPxrS1Rleuz4ROMYliPAFzvoG21jt959Uy9PTlGg=/http://nieuwenhuis.webs.com/Hosentraeger/250920101773.jpg)

Het asje wordt van 1,0qmm koperdraad gebogen en de
geleiding van de beweging van de asjes gaat via twee
stalen busjes per as van 3cm lang en een inwendig gat
van 1,5mm. Het eerste busje komt op de plaats waar de
uitstulping voor de wisselspoel zit en de tweede komt op
de scheiding van de twee wissels, in het verlengde van
de eerste. Op deze plaats komen dus twee busjes naast
elkaar, namelijk die van de tegenover liggende wissel.

Groeten,

Erik.

Edit 10-10-2015: herstel afbeelding.
Titel: Re:M-rail Hosenträger 22-09-2010 : Start bedien-mechaniek . . .
Bericht door: P@tje op woensdag 22 september 2010, 21:56:01
Ein sehr schöner Hosenträger, Erik! 8) Sterk staaltje vakmanschap!

Ben benieuwd straks naar de werking.
Succes met de verder bouw!

Vr. groet, Patrick
Titel: Re:M-rail Hosenträger 22-09-2010 : Start bedien-mechaniek . . .
Bericht door: ArjanM op vrijdag 24 september 2010, 15:18:50
Erik,

Geweldig wat je aan het maken bent!
Ik vraag me alleen af of het gebruikte koperdraad voor de bediening wel "stijf" genoeg is? Vervormt het niet heel makkelijk wanneer er net iets teveel kracht op wordt gezet?
Ik zou ook eens aan verenstaal denken. Ik gebruikt de 0.8 mm variant voor overbrenging van servo naar wissel.
Titel: Re:M-rail Hosenträger 22-09-2010 : Start bedien-mechaniek . . .
Bericht door: Dirk-Jan op vrijdag 24 september 2010, 15:31:57
 8) In vergelijking met jou zijn het daar bij Märklin maar een stelletje prutsers! :mrgreen:
Als het projekt klaar is even een foto naar M* emailen, kunnen ze het namaken in C-rail.

Dirk-Jan
Titel: Re:M-rail Hosenträger 22-09-2010 : Start bedien-mechaniek . . .
Bericht door: Nieuwenhuis op vrijdag 24 september 2010, 18:42:18
Citaat van: P@tje op woensdag 22 september 2010, 21:56:01
Ein sehr schöner Hosenträger, Erik! 8) Sterk staaltje vakmanschap!
Citaat van: ArjanM op vrijdag 24 september 2010, 15:18:50
Erik,

Geweldig wat je aan het maken bent!
Citaat van: Dirk-Jan op vrijdag 24 september 2010, 15:31:57
8) In vergelijking met jou zijn het daar bij Märklin maar een stelletje prutsers! :mrgreen:
Heren, dank voor alle hulde, ik doe mijn best!  :oops:

Citaat van: ArjanM
Ik vraag me alleen af of het gebruikte koperdraad voor de bediening wel "stijf" genoeg is?
Vervormt het niet heel makkelijk wanneer er net iets teveel kracht op wordt gezet?
Ik zou ook eens aan verenstaal denken. Ik gebruikt de 0.8 mm variant voor overbrenging van servo naar wissel.
Verenstaal heb ik (nog) niet in overweging genomen.
Bij de eerste Hosenträger  (http://forum.3rail.nl/index.php?topic=15430.msg244012#msg244012) heb ik ook koperdraad toegepast,
en dat werkt prima. Je hebt het over "iets te veel kracht",
als dit zo zou zijn heb ik liever dat het koperdraad gaat
vervormen (tijdens het testen), anders zou het kunststof
deel van de handbediening(en) de klos zijn daar dit deel
dan 'de zwakste schakel' is en da's minder!

Citaat van: Dirk-Jan
Als het projekt klaar is even een foto naar M* emailen, kunnen ze het namaken in C-rail.
Dat zou een welkome aanvulling voor velen zijn, lijkt mij!  :wink:

Het is toch wel een gemis dat het niet mogelijk is om met
standaard M- of C-rail (volgens mij kan het wél met K-rail,
but correct me if I'm wrong!) een Hosenträger tussen twee
parallelsporen te maken. In 1935 had Märklin echter wel een
Einfache Parallelkreuzweiche (http://forum.3rail.nl/index.php?topic=15430.msg313473#msg313473).

Groeten,

Erik
Titel: M-rail Hosenträger 26-09-2010 : Vervolg bedien-mechaniek . . .
Bericht door: Nieuwenhuis op zondag 26 september 2010, 01:12:03
Iedere mogelijkheid aangrijpen om een klein stukje verder te
gaan met het Hosenträger-projekt.

Vandaag (01:12:03) Gisteren de eerste twee asjes geplaatst.
De stalen busjes worden netjes op hun plek gehouden door
alu-tape, wat fijn werkt omdat het een hoge kleefkracht heeft.
De middengeleiders zijn afgeschermd van de asjes, ter plekke
van de kruizing, met PVC-tape. Ook deze tape heeft een hoge
kleefkracht en de 0,5mm dikte garandeerd een goede isolatie.

Op naar de volgende vordering . . . . .

Groeten,

Erik.

Edit 10-10-2015: herstel bericht.
Titel: Re:M-rail Hosenträger 26-09-2010 : Vervolg bedien-mechaniek . . .
Bericht door: Nieuwenhuis op zondag 26 september 2010, 18:46:15
En het vervolg laat niet lang op zich wachten.

Vanmiddag de laatste hand aan de basis van
de bedienasjes gelegd. Eerst maar nog twee
asjes gebogen en busjes op maat geslepen.
Om de asjes om de kunststof handbediening
te monteren is het noodzakelijk deze eerst
netjes uit te bouwen.

(https://imageproxy.3rail.nl/fit,1600x1200,q100,sQiWSeG4RYgpe9qkdPLm-kpeRXtKioeSAwQ3sx7qFmUU=/http://nieuwenhuis.webs.com/Hosentraeger/250920101775.jpg)

En wanneer de busjes evenwijdig gemonteerd
met alu-tape zijn, is dit het resultaat:

(https://imageproxy.3rail.nl/fit,1600x1200,q100,sZpGjwEG_habyRQQw96FzqQm2N2LexrDeTXS_ErQccco=/http://nieuwenhuis.webs.com/Hosentraeger/250920101776.jpg)

Als laatste vandaag gedaan: een schijf uit 1mm
PVC-plaat gesneden. Deze gaat straks voor de
omzet-beweging zorgen. Om deze te monteren
is in het midden van het lijmstuk een m3-moertje
geplaatst: op een boutje draaien en dan met de
soldeerbout verwarmen. Hierdoor wordt de lijm
weer vloeibaar en kan het moertje op z'n plek in
het midden gedrukt worden. Wachten tot de lijm
is uitgehard en het draaipunt van de schijf is klaar.

(https://imageproxy.3rail.nl/fit,1600x1200,q100,sV8L78lbSwn6Hb6n6MN_c8SFgW81gcfOrXJu5ee9INYM=/http://nieuwenhuis.webs.com/Hosentraeger/250920101781.jpg)

Groeten,

Erik.

Edit 10-10-2015: herstel afbeeldingen.
Titel: Re:M-rail Hosenträger 26-09-2010 : Vervolg bedien-mechaniek . . .
Bericht door: ArjanM op zondag 26 september 2010, 22:40:33
Tsjonge Erik,
Dat ziet er heel netjes en gelikt uit.
Als ik het goed begrijp worden de koperen draadjes op één of ander manier door de schijf aangedreven? hoe bevestig je die dan?
Was een "molenwiek" ( 4 armen) niet handiger en lichter geweest?

Sorry voor al die vragen, ik vind het een fascinerend project  :D
Titel: Re:M-rail Hosenträger 26-09-2010 : Vervolg bedien-mechaniek . . .
Bericht door: Nieuwenhuis op maandag 27 september 2010, 13:02:33
Dag Arjan.

Citaat van: ArjanM op zondag 26 september 2010, 22:40:33Tsjonge Erik,
Dat ziet er heel netjes en gelikt uit.
Dank je wel voor jouw compliment.

Citaat van: ArjanMAls ik het goed begrijp worden de koperen draadjes op één of ander manier door de schijf aangedreven? hoe bevestig je die dan?
Dat is inderdaad zo. De schijf wordt d.m.v. een m3-boutje (= draaipunt) bevestigd
in het midden en de asjes worden met een vrij draaipunt bevestigd aan de schijf.

Citaat van: ArjanMWas een "molenwiek" ( 4 armen) niet handiger en lichter geweest?
Ik heb hier voor een schijf gekozen i.p.v. een een rechthoek t.o.v. de eerste
Hosenträger (http://forum.3rail.nl/index.php?topic=15430.msg347788#msg347788), daar deze wat meer stabiliteit geeft en niet ergens achter kan
blijven haken. De wissels worden per twee (met dezelfde bewegingsrichting)
bediend door de schijf, waarbij het de bedoeling is dat de schijf bewogen wordt
door een servo, het zij direct, het zij op afstand middels een bowdenkabel.

Citaat van: ArjanMSorry voor al die vragen, ik vind het een fascinerend project  :D
Geen enkel probleem! Ieder vraag of opmerking zie ik als positieve input!

Groeten,

Erik
Titel: M-rail Hosenträger 29-09-2010 : Schijf van vier . . .
Bericht door: Nieuwenhuis op woensdag 29 september 2010, 22:45:25
De schijf is geplaatst m.b.v. een kunststof m3-boutje
wat op maat is ingekort. Aan beide zijden een ringetje
er bij tussen gedaan voor het betere glij-werk!

(https://imageproxy.3rail.nl/fit,1600x1200,q100,suRy-1fadim264Nz12lBZyqFYCyqx8vOo-AfEeJ2yNek=/http://nieuwenhuis.webs.com/Hosentraeger/270920101849.jpg)

Hier een aanzicht van de zijkant:

(https://imageproxy.3rail.nl/fit,1600x1200,q100,sVslQ_X_jGtr19qGs5duITg_rWVghCwiLtMpigCsdimc=/http://nieuwenhuis.webs.com/Hosentraeger/270920101853.jpg)

En de eerste verbinding tussen twee bedien-asjes gesoldeerd:

(https://imageproxy.3rail.nl/fit,1600x1200,q100,seGy2tUgUCFmaCS5G7b7dlIrIR3o0v2-JIgA_5_4hfwU=/http://nieuwenhuis.webs.com/Hosentraeger/280920101854.jpg)

Uiteindelijk zal het hele frame tweemaal worden uitgevoerd
en worden bevestigd aan de schijf. Ook moet de isolatie van
de puko-middenrail verder naar het kruispunt moeten worden
uitgebreid om eventuele kortsluitingen uit te sluiten.

Groeten,

Erik.

Edit 10-10-2015: herstel afbeeldingen.
Titel: M-rail Hosenträger 02-10-2010 : Mechaniek verstevigd . . .
Bericht door: Nieuwenhuis op zaterdag 02 oktober 2010, 17:36:32
Goed, vandaag het mechaniek verstevigd. Door gebruik
te maken van driehoek-constructies is het nu een stevig
geheel geworden. Tevens heb ik de isolatie, zoals eerder
genoemd, verder doorgelegd tot aan het kruispunt.

Isolatie tot aan het kruispunt.            Zelfde beeld, maar met schijf.
(https://imageproxy.3rail.nl/fit,1600x1200,q100,stvxA2Nr5PEE7ZPdBw0PQEewtiJR4CCiDV40SoJ-_YBk=/http://nieuwenhuis.webs.com/Hosentraeger/161020101879.jpg)  (https://imageproxy.3rail.nl/fit,1600x1200,q100,st_wiNjoIAQmtGmmCN6troVSVrIz0aKaDu-3SV4kRVwk=/http://nieuwenhuis.webs.com/Hosentraeger/161020101884.jpg)

En nog een totaal overzicht van de aangepaste zijde.
(https://imageproxy.3rail.nl/fit,1600x1200,q100,sCAnSD2SNSXbfzy7V7QeWLsO_ED5qHnf94iEIS42LvuI=/http://nieuwenhuis.webs.com/Hosentraeger/011020101865.jpg)

Groeten,

Erik.

Edit 10-10-2015: herstel afbeeldingen.
Titel: Re:M-rail Hosenträger 02-10-2010 : Mechaniek verstevigd . . .
Bericht door: Hansje op dinsdag 05 oktober 2010, 09:25:47
Hoi Erik,

Dit is geen werk.....dit is kunst  8)

Groot compliment hoor !!!!

Groeten en dank dat je bij mij bent langs geweest (draadje)

SUCCES !!

Hans ;)
Titel: Re:M-rail Hosenträger 02-10-2010 : Mechaniek verstevigd . . .
Bericht door: Laurent op dinsdag 05 oktober 2010, 18:05:09
Wat mij opvalt aan jouw mechaniek is dat je altijd twee wissels gelijktijdig schakelt. In het echt (iig. Nederlands) wordt, indien 1 wisselpaar afbuigend ligt, het andere altijd rechtdoor gezet. Alle wissels afbuigend kan niet, alle wissels rechtdoor kan wel.
Titel: Re:M-rail Hosenträger 02-10-2010 : Mechaniek verstevigd . . .
Bericht door: Nieuwenhuis op dinsdag 05 oktober 2010, 20:53:45

Citaat van: Hansje op dinsdag 05 oktober 2010, 09:25:47
Dit is geen werk.....dit is kunst  8)

Groot compliment hoor !!!!
Dank-je-wel Hans!
Citaat van: HansjeGroeten en dank dat je bij mij bent langs geweest (draadje)
Ik volg jouw topic met veel plezier!  :wink:


Citaat van: Laurent op dinsdag 05 oktober 2010, 18:05:09Wat mij opvalt aan jouw mechaniek is dat je altijd twee wissels gelijktijdig schakelt.
Sterker nog: alle vier de wissels worden gelijktijdig bediend.
Er komt nóg zo'n mechaniek aan de andere zijde en beide
worden gekoppeld aan de schijf.
Citaat van: Laurent
In het echt (iig. Nederlands) wordt, indien 1 wisselpaar afbuigend ligt, het andere altijd rechtdoor gezet.
Kijk, dat wist ik dus niet! Ik rijd echter Duits, maar wellicht
dat het daar identiek is aan het Nederlandse spoor . . . .
Citaat van: LaurentAlle wissels afbuigend kan niet, alle wissels rechtdoor kan wel.
Als vergelijking had ik al eens een Engelse wissel (http://forum.3rail.nl/index.php?topic=23916.msg408328#msg408328) gegeven:
daar worden ook alle wisseltongen gelijk bediend, terwijl
dit ook niet gelijktijdig bereden kan worden.
Als ik de Hosenträger met elektrische wissels had gemaakt,
had ik achteraf nog kunnen beslissen hoe de vier wissels
bediend zouden worden . . . .

Groeten,

Erik.
Titel: Re:M-rail Hosenträger 02-10-2010 : Mechaniek verstevigd . . .
Bericht door: Nobody op woensdag 06 oktober 2010, 01:02:53
Klopt allemaal: In het "echt" zijn de wisseltongen niet verend uitgevoerd.
Titel: Re:M-rail Hosenträger 02-10-2010 : Mechaniek verstevigd . . .
Bericht door: Nieuwenhuis op zaterdag 09 oktober 2010, 12:18:37
Citaat van: Nobody op woensdag 06 oktober 2010, 01:02:53
Klopt allemaal: In het "echt" zijn de wisseltongen niet verend uitgevoerd.

Wim, bedoel je hiermee dat er in het grootbedrijf
geen wissels worden 'open' gereden?

Groeten,

Erik.
Titel: Re:M-rail Hosenträger 02-10-2010 : Mechaniek verstevigd . . .
Bericht door: Nobody op zaterdag 09 oktober 2010, 16:17:56
Citaat van: Nieuwenhuis op zaterdag 09 oktober 2010, 12:18:37
Citaat van: Nobody op woensdag 06 oktober 2010, 01:02:53
Klopt allemaal: In het "echt" zijn de wisseltongen niet verend uitgevoerd.

Wim, bedoel je hiermee dat er in het grootbedrijf
geen wissels worden 'open' gereden?

Groeten,

Erik.
Dat klopt. De tongen zijn zelfs vergrendeld in de rijrichting. Dit om "opentrillen" te voorkomen.
Titel: Re:M-rail Hosenträger 02-10-2010 : Mechaniek verstevigd . . .
Bericht door: Nieuwenhuis op zaterdag 09 oktober 2010, 16:24:04
Dag Wim.

Bedankt voor jouw antwoord, weer wat geleerd!  :wink:
Kun je ook nog iets zinnigs zeggen over de stand
van de wisseltongen bij een Hosenträger in Duits
bedrijf?

Groeten,

Erik.
Titel: Re:M-rail Hosenträger 02-10-2010 : Mechaniek verstevigd . . .
Bericht door: Nobody op zaterdag 09 oktober 2010, 16:31:06
Citaat van: Nieuwenhuis op zaterdag 09 oktober 2010, 16:24:04
Dag Wim.

Bedankt voor jouw antwoord, weer wat geleerd!  :wink:
Kun je ook nog iets zinnigs zeggen over de stand
van de wisseltongen bij een Hosenträger in Duits
bedrijf?

Groeten,

Erik.
Tja, iets zinnigs... 't Zijn vier afzonderlijke wissels. In het "echie" worden ze ook allemaal, afhankelijk van de rijrichting, apart omgelegd. Dus bij "krom", twee wissels "krom". En bij "recht", twee wissels "recht".
Titel: Re:M-rail Hosenträger 02-10-2010 : Mechaniek verstevigd . . .
Bericht door: Nieuwenhuis op zaterdag 09 oktober 2010, 16:38:20
Okee, Wim.

Dat betekent dus dat ik hierin moet afwijken
van het "echie". Wederom bedankt voor jouw
(snelle) antwoord. Uitvoering met elektrische
aandrijving had hier weer een voordeel
opgeleverd . . . . . (zucht)  :?

Groeten,

Erik.
Titel: Re:M-rail Hosenträger 02-10-2010 : Mechaniek verstevigd . . .
Bericht door: Nobody op zaterdag 09 oktober 2010, 17:43:12
Dat geeft toch niet. 't Is een voordeel dat je bij 3-rail de wissels kunt opensnijden.
De collega's die met 2 rail rijden en het puntstuk polariseren moeten noodgedwongen het grote voorbeeld volgen, daar ze anders kortsluiting krijgen.
Titel: Re:M-rail Hosenträger 02-10-2010 : Mechaniek verstevigd . . .
Bericht door: Laurent op dinsdag 12 oktober 2010, 22:17:10
Citaat van: Nobody op zaterdag 09 oktober 2010, 16:31:06
Citaat van: Nieuwenhuis op zaterdag 09 oktober 2010, 16:24:04
Dag Wim.

Bedankt voor jouw antwoord, weer wat geleerd!  :wink:
Kun je ook nog iets zinnigs zeggen over de stand
van de wisseltongen bij een Hosenträger in Duits
bedrijf?

Groeten,

Erik.
Tja, iets zinnigs... 't Zijn vier afzonderlijke wissels. In het "echie" worden ze ook allemaal, afhankelijk van de rijrichting, apart omgelegd. Dus bij "krom", twee wissels "krom". En bij "recht", twee wissels "recht".
Niet helemaal. De wissels staan seriegeschakeld. Dit betekend dat wanneer 171a omgaat, 171b (ertegenover, andere deel van het paar) ook omgaat. En ze kunnen niet allemaal tegelijk afbuigend staan.
Titel: Re:M-rail Hosenträger 02-10-2010 : Mechaniek verstevigd . . .
Bericht door: Nobody op woensdag 13 oktober 2010, 11:30:41
Citaat van: Laurent op dinsdag 12 oktober 2010, 22:17:10
Niet helemaal. De wissels staan seriegeschakeld. Dit betekend dat wanneer 171a omgaat, 171b (ertegenover, andere deel van het paar) ook omgaat. En ze kunnen niet allemaal tegelijk afbuigend staan.
Nou ja, dat beweerde ik al, iets anders verwoord. In de rijrichting enz..
Titel: Re:M-rail Hosenträger 02-10-2010 : Mechaniek verstevigd . . .
Bericht door: bellejt op woensdag 13 oktober 2010, 12:13:45
weet het niet bij een hosentrager maar in het echt worden soms wel wissels opengereden.In het station van Adinkerke-De Panne in Belgie liggen zulke klapwissels.Heb ze zelf nog mogen openrijden en is een fantastisch gevoel.En een ferme klap als ze terug dichtgaan.
Titel: M-rail Hosenträger 17-10-2010 : Mechaniek gereed . . .
Bericht door: Nieuwenhuis op zondag 17 oktober 2010, 22:08:53
Ik heb vandaag de laatste hand gelegd aan het mechaniek
van de Hosenträger. De driehoeksconstructie is nu aan beide
zijden uitgevoerd. De 'haak' die in de schijf komt is zodanig
bevestigd, dat er enige vering bij beweging mogelijk is.
Hier de schijf gemonteerd met extra glijringen:
(https://imageproxy.3rail.nl/fit,1600x1200,q100,st_wiNjoIAQmtGmmCN6troVSVrIz0aKaDu-3SV4kRVwk=/http://nieuwenhuis.webs.com/Hosentraeger/161020101884.jpg)

Nu het mechaniek zover gereed is dat de Hosenträger
ingebouwd kan worden, zal er eerst  een gat in de baan
gezaagd moeten worden. Een rechthoek van 8 bij 10cm
in het midden van het kruispunt moet voldoende zijn.
Hier komt het geheel te liggen en zal gezaagd worden:
(https://imageproxy.3rail.nl/fit,1600x1200,q100,sQ5d8YiC8XyFbmU0mQzsvSTKyWOz2mAmYldIsvplVPdo=/http://nieuwenhuis.webs.com/Hosentraeger/161020101886.jpg)

Even 'los' er op gelegd voor een eerste indruk:
(Ik heb maar even het railgum erlangs gehaald!)
(https://imageproxy.3rail.nl/fit,1600x1200,q100,sYNzWB4RegJI5nGyksbVSSfTITgGV9Yo6PdyYpyEITjM=/http://nieuwenhuis.webs.com/Hosentraeger/161020101888.jpg)

Als het gat gezaagd is, ga ik proberen de bediening
aan de schijf te maken. Met een 'Bowdenkabel' wil
ik de bediening verleggen naar een servo-opstelling.

Een filmpje van de beweging en het testrijden zal
gemaakt worden na de inbouw van de Hosenträger.
Maar goed: eerst het gat zagen . . .  :(

Groeten,

Erik.

Edit 10-10-2015: herstel afbeeldingen.
Titel: Re:M-rail Hosenträger 17-10-2010 : Mechaniek gereed . . .
Bericht door: Einte op zondag 17 oktober 2010, 22:12:37
Hallo Erik,

Dat wordt precies zagen voor je  :shock:
En wel de boel onder de plaat even bedekken voor je gaat zagen.
Lijkt me niks als er van alles naar beneden valt.

Ziet er wel indrukwekkend uit vier lagen spoor  :shock: :D

Gr Einte
Titel: Re:M-rail Hosenträger 17-10-2010 : Mechaniek gereed . . .
Bericht door: Nieuwenhuis op zondag 17 oktober 2010, 22:51:12
Dag Einte.

Dank voor jouw reactie.

Citaat van: Einte op zondag 17 oktober 2010, 22:12:37
Dat wordt precies zagen voor je  :shock:
En wel de boel onder de plaat even bedekken voor je gaat zagen.
Lijkt me niks als er van alles naar beneden valt.
Dat is priecies waarom ik tegen dat 'karweitje' op zie,
maar goed het moet toch gebeuren . . . en inderdaad
veel afdekken, stofzuiger bij de hand en veel goede
moed. :wink:

Citaat van: EinteZiet er wel indrukwekkend uit vier lagen spoor  :shock: :D
Dankjewel Einte, dat zijn van onder naar boven:
- Opstelsporen: één richting.
- In- en uitrijsporen.
- Hoofdbaan.
- Bergstation.

Groeten,

Erik.
Titel: M-rail Hosenträger 24-10-2010 : Ingebouwd . . .
Bericht door: Nieuwenhuis op zondag 24 oktober 2010, 12:34:10
Gisteren de stoute schoenen maar aangetrokken en het gat
erin gezaagd: eerst maar eens aftekenen en omdat er op zo'n
4cm afstand wordt gezaagd van een overgangsversteviging
van de onderplaat, maar een extra schroef geplaatst:

(https://imageproxy.3rail.nl/fit,1600x1200,q100,sotSS4y3QGREW4SLzBytIsJkPKFGVHglzlrtJy8qQAC8=/http://nieuwenhuis.webs.com/Hosentraeger/221020101894.jpg)

Na het plaatsen van de nodige afdekking tegen het stof en het
zaagsel ben ik van gat-naar-gat gaan zagen. Na een klein uurtje
was het dan zover: het gat was daar! Gelijk de Hosenträger er in
gemaakt met het volgende resultaat:

(https://imageproxy.3rail.nl/fit,1600x1200,q100,sBNDoBSH7p6uRs6eWf4mSGn6eWyNlKcXrPfkwq7Tqqgo=/http://nieuwenhuis.webs.com/Hosentraeger/221020101902.jpg)

Toen het geheel op z'n plek lag, was ik toch wel heel nieuwsgierig
dus snel even testen met een rijtje wijnwagens, waarvan één net
zo stoffig is als de flessen in m'n kelder  :lol: :

(https://imageproxy.3rail.nl/fit,1600x1200,q100,sXcqV7JxIlTnrJvD48GvLAmZ24UOUHVwfyc_B-lmdgSA=/http://nieuwenhuis.webs.com/Hosentraeger/221020101901.jpg)

Deze twee-assers met korte wielbasis reden er prima overheen
zonder ontsporingen en gewiebel van de wagons:

(https://imageproxy.3rail.nl/fit,1600x1200,q100,sMGcJ_GU0HDp3dKLA6SSuUDKHBBGt7ExUjnnicyEkR-o=/http://nieuwenhuis.webs.com/Hosentraeger/221020101900.jpg)

Vervolgens nog een overzichtsfoto van de ingebouwde Hosenträger:

(https://imageproxy.3rail.nl/fit,1600x1200,q100,s_FxdD6S0Iy8pJ-z4aUzM5nCMtOqtezpSo0aR7iGN7k8=/http://nieuwenhuis.webs.com/Hosentraeger/221020101903.jpg)

En een met beide Hosenträgers en het rijtje Bodeaux-wagons:

(https://imageproxy.3rail.nl/fit,1600x1200,q100,sbEwFDgmOYozFoIH0-0I2AEcVY0nkFZ_FK1361K8qNOg=/http://nieuwenhuis.webs.com/Hosentraeger/221020101905.jpg)

Wat nu nog rest is de aandrijving en het testrijden met loc.
Van het testrijden zal ik binnenkort een filmpje plaatsten.

Groeten,

Erik.

Edit 10-10-2015: herstel afbeeldingen.
Titel: Re:M-rail Hosenträger 24-10-2010 : Ingebouwd . . .
Bericht door: Wasmi op zondag 24 oktober 2010, 14:22:49
Erik,

dat ziet er geweldig netje uit zeg. Je hele baan ligt trouwens erg strak , zeker voor M-rails!

Walter
Titel: Re:M-rail Hosenträger 24-10-2010 : Ingebouwd . . .
Bericht door: Lokkie op zondag 24 oktober 2010, 16:55:31
Hoi Erik,

Je hosenträger ziet er super uit. 8)
Dit is de betere m-rail bouwkunde.

Gr.
René
Titel: Re:M-rail Hosenträger 24-10-2010 : Ingebouwd . . .
Bericht door: Einte op zondag 24 oktober 2010, 17:31:31
Hallo Erik,

Ziet er weer perfect uit :shock: :lol:

Gr Einte
Titel: Re:M-rail Hosenträger 24-10-2010 : Ingebouwd . . .
Bericht door: Dirk-Jan op zondag 24 oktober 2010, 17:41:43
 :D Vanaf nu word het Ing. E. Nieuwenhuis.
Dit is een mooi voorbeeld van Super Profi-modelbaanbouw.
Gefeliciteerd met het slagen van je project.

Dirk-Jan
Titel: Re:M-rail Hosenträger 24-10-2010 : Ingebouwd . . .
Bericht door: Nieuwenhuis op zondag 24 oktober 2010, 18:20:41
Heren,

dank voor de lovende woorden en felicitatie :oops:
Ik moet toegeven dat ik zeker zelf ook zeer
tevreden ben met het behaalde resultaat. :wink:

Groeten,

Erik.
Titel: Re:M-rail Hosenträger 24-10-2010 : Ingebouwd . . .
Bericht door: Kappa op zondag 24 oktober 2010, 20:37:53
Knap gedaan Erik.
Waarom heb je voor M-rail gekozen?
Nostalgie of had je er nog veel van?
Titel: Re:M-rail Hosenträger 24-10-2010 : Ingebouwd . . .
Bericht door: Nieuwenhuis op zondag 24 oktober 2010, 22:10:36
Citaat van: Kappa op zondag 24 oktober 2010, 20:37:53Knap gedaan Erik.
Dankjewel Ad!  :lol:

Citaat van: KappaWaarom heb je voor M-rail gekozen?
Nostalgie of had je er nog veel van?
Aangezien ik een volledige M-rail baan heb ligt het voor de hand. :wink:
Geïnspireerd en gemotiveerd door een eerder topic: deze (http://forum.3rail.nl/index.php?topic=15430.msg244012#msg244012).

Groeten,

Erik.
Titel: Re:M-rail Hosenträger 24-10-2010 : Ingebouwd . . .
Bericht door: aussie op dinsdag 26 oktober 2010, 19:00:32
hallo nieuwenhuis
bedankt voor je reactie heb net even bij je gekeken
hoeveel nivo's heb je een stuk of zes.
     gr ad
Titel: Re:M-rail Hosenträger 24-10-2010 : Ingebouwd . . .
Bericht door: Nieuwenhuis op dinsdag 26 oktober 2010, 19:23:31
Dag Ad.

Dank voor jouw reactie.

Mijn baan bestaat uit de volgende nivo's:
-2 = Opstelsporen tevens keerlus
-1 = In- en uitrijspoor
0 = Hoofdbaan met station 1
1 = Hoofdbaan
2 = Hoofdbaan met station 2

Dan is er nog een keerlus die begint op nivo 0,
zakt naar nivo -1, om vervolgens weer aan te
sluiten op nivo 0. Tevens zijn er twee kleine
industrie aftakkingen vanaf de hoofdbaan:
één op nivo 1 en één op nivo 2.

De nivo-verschillen zijn echt duidelijk, daar waar
de sporen elkaar kruisen. Toch is het niet zo dat
er sprake is van verschillende horizontale nivo's
met daar tussen verbindingen.
Zie het meer als een vloeiend geheel, doordat de
MDF ondergronden d.m.v. draadeinden op hoogte
gebracht zijn. Met de waterpaswagon van Märklin
zijn vanaf het 0-nivo de andere nivo's uitgemeten
en afgesteld.

Groeten,

Erik.
Titel: M-rail Hosenträger 04-11-2010 : Bewegende beelden . . .
Bericht door: Nieuwenhuis op donderdag 04 november 2010, 21:05:07
Na de nodige problemen met de camera is het dan toch
gelukt om enige bewegende beelden te produceren.  8)
Geen hoogstaande HD-film, maar meer een impressie
van hoe de Hosenträger is ingebouwd en hoe de trein
er overheen rijdt . . . .

http://www.youtube.com/watch?v=BJ3M2mvR-zI (http://www.youtube.com/watch?v=BJ3M2mvR-zI)

En als je dan aan het filmen bent gaat er natuurlijk van
alles mis, wat tijdens het testrijden dus niet gebeurde:
- spontaan ergens op de baan een kortsluiting:
  wel opletten waar je het gereedschap laat . . . .  :shock:
- beide testlocjes hadden er ineens geen zin meer in:
  dus de eer aan m'n ouwe trouwe V200 gegeven . . . .
- ook één van de BORDEAUX-wagons heeft schijnbaar
  camera-frees (foto-fobie ? :mrgreen:): uit dienst gezet . . . .

Resumé:
Al met al heeft het testen, vóór en tijdens het filmen van
de Hosenträger de volgende resultaten opgeleverd:
- scharnierpunten wisseltongen schoonmaken/smeren.
- hoogte van de puko's controleren en afstellen.
- veren en handbediening nauwkeuriger afstellen.
- aandrijving/bediening realiseren.

Groeten,

Erik.

Edit 11-10-2015: YouTube-link aangepast.
Titel: Re:M-rail Hosenträger 04-11-2010 : Bewegende beelden . . .
Bericht door: Einte op donderdag 04 november 2010, 21:15:10
Hallo Erik,

Ik weet hoe het gaat met mijn filmpje ben ik zeker anderhalf uur bezig geweest  :?
Inderdaad alles gaat gout wat anders nooit gebeurt  :shock:

Ziet er leuk uit  :D

Je zou een draadje kunnen maken met de bloopers van de filmpjes  :lol: :lol: :lol:

Loopt mooi soepel  :D

Gr Einte
Titel: Re:M-rail Hosenträger 17-10-2010 : Mechaniek gereed . . .
Bericht door: AnalogDriver op donderdag 04 november 2010, 22:47:12
Citaat van: Einte op zondag 17 oktober 2010, 22:12:37

Ziet er wel indrukwekkend uit vier lagen spoor  :shock: :D

Gr Einte


Ja Erik, dergelijke constuctie met 4 lagen, is een beetje mijn droombaan... heel indrukwekkend.

En jouw hosentrager bouw heeft al veel lof gehad, is de meest geslagde denk ik, heel nauwkeurig gemaakt.  En wat iemand ook al opmerkte: je hebt de m-rails netjes gelegd, beetje op kleur en pasvorm gelet.

Smaakt naar meer beelden.


Hajo
Titel: Re:M-rail Hosenträger 04-11-2010 : Bewegende beelden . . .
Bericht door: Nieuwenhuis op donderdag 04 november 2010, 23:00:53
Citaat van: Einte op donderdag 04 november 2010, 21:15:10
Ik weet hoe het gaat met mijn filmpje ben ik zeker anderhalf uur bezig geweest  :?
Inderdaad alles gaat gout wat anders nooit gebeurt  :shock:

Ziet er leuk uit  :D
Danjewel Einte. Ik ben kennelijk niet de enige die daarmee stuntelt . . .  :lol:

Citaat van: EinteJe zou een draadje kunnen maken met de bloopers van de filmpjes  :lol: :lol: :lol:

Loopt mooi soepel  :D
Over de rij-eigenschappen ben ik zeer tevreden en zijn ook verbeterd
t.o.v. de eerste uitvoering. Helaas valt de betrouwbaarheid van de
wisseltongen wat tegen: hier moet ik nog wel naar kijken!
De 'foute' opnamen zijn trouwens gesneuveld (lees: in frustratie vlot,
doch ferm verwijderd  :mrgreen:) in de editing . . .  :?

Groeten,

Erik.
Titel: Re:M-rail Hosenträger 17-10-2010 : Mechaniek gereed . . .
Bericht door: Nieuwenhuis op donderdag 04 november 2010, 23:16:30
Citaat van: AnalogDriver op donderdag 04 november 2010, 22:47:12
Citaat van: Einte op zondag 17 oktober 2010, 22:12:37

Ziet er wel indrukwekkend uit vier lagen spoor  :shock: :D

Gr Einte


Ja Erik, dergelijke constuctie met 4 lagen, is een beetje mijn droombaan... heel indrukwekkend.
Dankjewel Hajo! Het is ook een lang gekoesterde droom van mij. Ik heb mij
echter nooit kunnen toeleggen op een mini-baantje waar ik wel de ruimte
voor had, er werden vroeger alleen vloerbanen uitgelegd. Toen de ruimte
er voor vrij kwam, ging er één volledige modelbaan (zonder scenery) en
heel wat puzzel- en tekenwerk als voorbereiding aan vooraf. En nog kom
ik onvolkomenheden tegen . . .  :?

Citaat van: AnalogDriverEn jouw hosentrager bouw heeft al veel lof gehad, is de meest geslagde denk ik, heel nauwkeurig gemaakt.  En wat iemand ook al opmerkte: je hebt de m-rails netjes gelegd, beetje op kleur en pasvorm gelet.

Smaakt naar meer beelden.
Ik zie zelf nog wel wat verbeterpunten, maar deze is zeker al
nauwkeuriger dan de eerste uitvoering. Dat van die rails: pas
ná het leggen van het schaduwstation viel het mij op dat toch
niet ieder railtje geschikt is om op zichtbare gedeelten van de
baan te mogen liggen. Dus toen heb ik de hele collectie rails
uitgesorteerd en dat heeft dus dit resultaat opgeleverd.
Tevens ben ik van mening dat wanneer de schroefgaten niet
gebruikt worden, je deze moet afdichten. Je kunt de rails nog
zo mooi weatheren, ballasten of anderzijds: die gaten zien er
niet uit!

Wat betreft meer beelden: ik zit er aan te denken om een
topic te beginnen als het technische deel bedrijfsvaardig is.
Wanneer ik met de scenery bezig ga dus . . . .

Groeten,

Erik.
Titel: Re:M-rail Hosenträger 04-11-2010 : Bewegende beelden . . .
Bericht door: Wim N op vrijdag 05 november 2010, 08:29:36
Hallo Erik,

Heb gisterenavond je topic eens gelezen en met hele veel verbazing naar ej foto's gekeken maar man wat een werk heb ej ervan gemaakt maar het eindresultaat geweldig best gelopen en ja er zijn bruggebouwers maar we hebben er nu ook een railbouwer bij. :lol: :lol:

Vond het wel even bizaar om te zien dat je met een wijnwagon de kruising uitprobeerde of het niet tot een ontsporing zal komen maar je was zelfdenk wel goed onder de indruk dat het wel goed zal komen.

Je moet er niet aan denken alles onder de wijn jeempie zeg Erik had doodzonde geweest. :lol:
Nee echt ziet er strak en netjes uit een dikke tien, ook over je ruwbouw van je modelbaan ziet er heel belovend uit en net wat er ook al aangeven was de M-rails ligt er ook netjes en strak bij keurig hoor.

Als je zover bent succes met de scenery let wel daarbij op dat als je de grasvezels hebt aangebracht hoeft je niet nat te sproeienmet een plantenspuit om te kijken of het gelukt is, dat het gras dan gaat groeien. caberet caberet :lol:

Nogmaals veel plezier Erik.

Groet Wim.

Titel: Re:M-rail Hosenträger 04-11-2010 : Bewegende beelden . . .
Bericht door: Rutger op vrijdag 05 november 2010, 12:24:51
Kijk eens aan, nog een fan van wijnwagentjes :D

De Hosenträger is erg mooi gelukt hoor, m'n complimenten. Met nog wat fine-tuning is 'ie vast 100% betrouwbaar te maken.

En het "muziekje" bij het filmpje is trouwens hilarisch. Misschien niet hoe de 4 heren het hadden bedacht, maar wel erg leuk :D
Titel: Re:M-rail Hosenträger 04-11-2010 : Bewegende beelden . . .
Bericht door: Nieuwenhuis op vrijdag 05 november 2010, 18:09:23
Dag Wim.

Citaat van: Wim N op vrijdag 05 november 2010, 08:29:36
Heb gisterenavond je topic eens gelezen en met hele veel verbazing naar ej foto's gekeken maar man wat een werk heb ej ervan gemaakt maar het eindresultaat geweldig best gelopen en ja er zijn bruggebouwers maar we hebben er nu ook een railbouwer bij. :lol: :lol:
Ik dank je voor dit bijzondere compliment: dankjewel!

Citaat van: Wim NVond het wel even bizaar om te zien dat je met een wijnwagon de kruising uitprobeerde of het niet tot een ontsporing zal komen maar je was zelfdenk wel goed onder de indruk dat het wel goed zal komen.

Je moet er niet aan denken alles onder de wijn jeempie zeg Erik had doodzonde geweest. :lol:
Nee echt ziet er strak en netjes uit een dikke tien, ook over je ruwbouw van je modelbaan ziet er heel belovend uit en net wat er ook al aangeven was de M-rails ligt er ook netjes en strak bij keurig hoor.
De wijnwagons zijn lekker 'gammel', dus prima voor zo'n test.
Bovendien staan ze continue op de baan voor het testen . . .

Citaat van: Wim NAls je zover bent succes met de scenery let wel daarbij op dat als je de grasvezels hebt aangebracht hoeft je niet nat te sproeienmet een plantenspuit om te kijken of het gelukt is, dat het gras dan gaat groeien. caberet caberet :lol:
Ik ben van plan om 'knap'gras toe te gaan passen:
dat knapt telkens op de juiste lengte af . . . :wink: cabaret, cabaret . . .

Citaat van: Wim NNogmaals veel plezier Erik.
Nogmaals bedankt!

Groeten,

Erik.
Titel: Re:M-rail Hosenträger 04-11-2010 : Bewegende beelden . . .
Bericht door: Nieuwenhuis op vrijdag 05 november 2010, 18:22:27
Dag Rutger.

Citaat van: Rutger op vrijdag 05 november 2010, 12:24:51Kijk eens aan, nog een fan van wijnwagentjes :D
Inderdaad, mede dankzij dit fijne forum!  :lol:
Moet wel toegeven dat de wagons van 4000-serie, evenals
de 3000-loc toch wel symbool staat voor de Märklin-nostalgie.

Citaat van: RutgerDe Hosenträger is erg mooi gelukt hoor, m'n complimenten. Met nog wat fine-tuning is 'ie vast 100% betrouwbaar te maken.
Dankjewel en die fine-tuning moet het welbekende punje van de i zijn.

Citaat van: RutgerEn het "muziekje" bij het filmpje is trouwens hilarisch. Misschien niet hoe de 4 heren het hadden bedacht, maar wel erg leuk :D
Je hoort Peter Sellers met zijn versie van "A hard days night".
In combinatie met de Märklin-nostalgie besloot ik om de beelden
dan ook maar in zwart/wit weer te geven . . .

Groeten,

Erik.
Titel: Re:M-rail Hosenträger 04-11-2010 : Bewegende beelden . . .
Bericht door: Nieuwenhuis op zaterdag 10 oktober 2015, 14:28:01
Het gehele topic is nagekeken: de ondeugdelijke verwijzingen en ontbrekende
afbeeldingen zijn hersteld, opdat dit topic weer leesbaar en begrijpelijk is.

Citaat van: Nieuwenhuis op vrijdag 05 november 2010, 18:22:27
Citaat van: RutgerEn het "muziekje" bij het filmpje is trouwens hilarisch. Misschien niet hoe de 4 heren het hadden bedacht, maar wel erg leuk :D
Je hoort Peter Sellers met zijn versie van "A hard days night".
In combinatie met de Märklin-nostalgie besloot ik om de beelden
dan ook maar in zwart/wit weer te geven . . .

De (passende) muziek is inmiddels op last van You-Tube en de rechthebbende vervangen door een compositie van lik-me-vestje ... :roll:

Groeten,

Erik.
Titel: Re:M-rail Hosenträger 04-11-2010 : Bewegende beelden . . .
Bericht door: Jan22 op zaterdag 10 oktober 2015, 16:10:47
Citaat van: Nieuwenhuis op zaterdag 10 oktober 2015, 14:28:01ontbrekende afbeeldingen zijn hersteld,

Het is dat ik me de beelden herinner, maar ik zie ze nog niet.

*** ik zie de foto's uitsluitend als ik ben ingelogd
Titel: Re: Zelfbouw van M-rail Hosenträger.
Bericht door: Nieuwenhuis op zondag 11 oktober 2015, 21:30:25
Dag Jan-Willem. @citaat

Vreemd, ik heb alle afbeeldingen gecontroleerd en moeten
toch zichtbaar zijn in het topic na de aanpassing van gisteren.
Toch nog even de YouTube-link aangepast - wellicht bedoelde
je dat die niet zichtbaar was?

Groeten,

Erik.
Titel: Re: Zelfbouw van M-rail Hosenträger.
Bericht door: Wil Tweeendrie op maandag 12 oktober 2015, 13:06:46
Hallo Erik en Jan-Willem,

Het topic even nagelopen en alle foto's en de filmpjes komen bij mij goed door.
(Megabitjes blijven ondoorgrondelijk, soms)

Groetjes

Wil Tweeendrie