Stichting 3rail Forum

Modelbesprekingen => Ombouwen Märklin H0 Modellen => Topic gestart door: Miguel op zondag 23 mei 2010, 22:29:43

Titel: ombouw railbus 3016 met tams LD-G-32
Bericht door: Miguel op zondag 23 mei 2010, 22:29:43
Ik heb mijn oude railbus 3016 uitgerust met de motor uit de 60760 set en met een tams decoder LD-G-32.
Met mijn CS II heb ik volgende CV waarden meegegeven (volgend de tams handleiding) :
CV1= 3; CV2= 5; CV3= 20; CV4= 15; CV5= 128.
Het treintje loopt prima en zonder schokken. Alleen de topsnelheid is veel te hoog. Op maximum snelheid vliegt de trein er als een speer vandoor.
Nu heb ik al geëxperimenteerd met verschillende waarden aan CV2 (startspanning) en CV5 (maximale spanning) toe te kennen maar het resultaat blijft hetzelfde: de trein kan veel te snel rijden. Heeft er iemand een suggestie om de decoder zo te programmeren dat de topsnelheid realistisch wordt.
Dank bij voorbaat,
Miguel
Titel: Re:ombouw railbus 3016 met tams LD-G-32
Bericht door: matthijsfh op maandag 24 mei 2010, 14:36:46
Hoi,

Heb ook een aantal LD-G-32 decoderd in omgebouwde treinen zitten. De max. snelheid moet je echt met CV 5 omlaag kunnen zetten. Ik weet dat ik waarden 40 -60 gebruik.

Groet Matthijs
Titel: Re:ombouw railbus 3016 met tams LD-G-32
Bericht door: Miguel op maandag 24 mei 2010, 19:57:05
Dank voor je reactie Matthijs.
Na wat experimenteren heb ik niet de indruk dat het opgeven van een andere waarde aan cv5 of aan de andere cv's behalve dan cv1 ook maar iets verandert. Als ik bijvoorbeeld cv3 en cv4 op 0 zet blijft hij toch optrek en afremgedrag vertonen. Behalve als ik F3 indruk, waarmee optrek of afremgedrag overbrugd worden, wat wijst op een goede werking.
Het programmeren doe ik met mijn CS II. Ligt het misschien daaraan ?
Graag een reactie.
Miguel
Titel: Re:ombouw railbus 3016 met tams LD-G-32
Bericht door: lucy op maandag 24 mei 2010, 20:43:08
Die van mij denkt ook dat die een tgv is.
cv5 staat op 10 geloof ik.

esu lokpilot en een hamo magneetje
Titel: Re:ombouw railbus 3016 met tams LD-G-32
Bericht door: decock op maandag 24 mei 2010, 22:59:33
Hoi Miguel,

als je een CV veranderd, bevestigd de decoder dan wel met een knipper van de aangesloten lampjes?

Groet decock
Titel: Re:ombouw railbus 3016 met tams LD-G-32
Bericht door: Miguel op maandag 24 mei 2010, 23:27:33
jawel ! Maar voor de rest lijkt de loc er geen rekening mee te houden.
Titel: Re:ombouw railbus 3016 met tams LD-G-32
Bericht door: Tinus op donderdag 27 mei 2010, 12:16:38
Ik weet niet of dit ook voor de CS2 geldt, maar bij de MS selecteer je artikelnr. 36850, welke je op naam optrek- en afremsnelheid, alsmede max. snelheid in % kan programmeren.
Mijn advies is wel om geherprogrammeerde lokomotieven op een lokkaart op te slaan, zodat je altijd de juiste gegevens kan bewaren.

Ditzelfde heb ik ook bij mijn motorpost gedaan en werkt uitstekend.

Op de Duitse M-site is eebn loklijst te vinden, welke treinen je kan programmeren. (Dit heb ik al eens eerder op dit forum gezet)>

Is dit wel de juiste decoder? G staat toch voor gelijkstroom. Er is ook een Tams decoder met een W in het artikelnr.

In ieder geval succes ermee.
Tinus
Titel: Re:ombouw railbus 3016 met tams LD-G-32
Bericht door: Cor op donderdag 27 mei 2010, 13:56:52
Hoi,

Ik vind het leuk om te lezen dat er meer mensen zijn die de nieuwe generatie TAMS decoders redelijk goed vinden presteren.  :)

Ik heb de LD-G-32 tot op heden 1 keer ingebouwd, en geprogrammeerd mbv MRDirect (deltacontrol als booster, testbaantje met programmeerspoor). Kon op die manier alles prima instellen. En mijn oude 3021 met permanentmagneet en LD-G-32 rijdt soepeler dan hij ooit gedaan heeft.

Groeten
Cor
Titel: Re:ombouw railbus 3016 met tams LD-G-32
Bericht door: Miguel op zaterdag 12 juni 2010, 00:19:48
Vanavond een ontdekking gedaan. Ik blijf met het probleem zitten dat ik de cv-waarden van de tams-decoder met mijn cs-II niet echt lijk te kunnen beïnvloeden waardoor de maximumsnelheid van de 3016 nog altijd veel te hoog ligt maar ... ik heb ontdekt dat het overbruggen van de optrek-en afremregeling op F4 zit (en niet op F3 zoals eerder gedacht). Wat zit dan op F3 ? Toevallig ontdekt dat daar "halve snelheid" op zit. Met F3 ingeschakeld rijdt de 3016 nu realistisch qua snelheid. Voor mij is daarmee het probleem van de baan. De railbus rijdt eindelijk zoals ik het wens. Alleen blijf ik met de vraag zitten waarom de cv-waarden doof zijn voor mijn suggesties.
Met dank voor alle (voorbije) reacties.

Miguel
Titel: Re:ombouw railbus 3016 met tams LD-G-32
Bericht door: Hans V200.0 op zaterdag 12 juni 2010, 00:51:48
Misschien zit er toch nog een bug in het uitlezen/programmeren van Tams decoders met de CS II.
Terwijl dit eigenlijk niet kan en mag,want immers de CS II is ook DCC net zoals de bedoelde decoder.

Mvg Hans V200.0
Titel: Re:ombouw railbus 3016 met tams LD-G-32
Bericht door: arconell op zondag 13 juni 2010, 02:05:02
Hi Miguel,

Zo maar een suggestie, alhoewel ik de CSII niet ken. De LD-G decoders kun je zowel met registers (MM formaat) als ook met CV's (DCC formaat) programmeren. Register-nrs zijn voor dezelfde functionaliteit vaak anders dan de corresponderende CV nummers. Zie ook de Tams handleiding, waar ze beiden vermeld staan. Kan het zijn dat je in MM registers programmeert maar per ongeluk CV nummers ingeeft?
Titel: Re:ombouw railbus 3016 met tams LD-G-32
Bericht door: Miguel op zondag 13 juni 2010, 22:19:26
Bedankt Arconell voor je suggestie. Dat ik daar niet zelf aan gedacht heb... Ik heb het uitgeprobeerd en HET WERKT !! Eindelijk ! Dus bedankt.
Mooi toch wel zo'n forum. Ik hoop dat anderen dus ook wat gehad hebben aan dit lijntje, nu of in de toekomst.
De Tams decoder LD-G-32 IS dus programmeerbaar met het Centraal Station II. Maar wat ik leer uit dit lijntje is het volgende:
Het schermpje voor de cv-programmering in de CSII doet uitschijnen dat de DCC waarden dienen gebruikt te worden. Dit klopt niet. Bij CV waarde dien je de MM registernummering te gebruiken en vervolgens de waarden in te geven.
Concreet hier in mijn geval:
CV1 (basisadres) =3; CV47 (=reg nr. waarde; bij cvnr is dat 2) (startspanning)= 5; CV44 (optrekconstante)=20; CV45 (afremconstante)=15; CV46 (max. spanning)= 128; met deze laatste waarde rijdt de 3016 bij mij als een railbus en niet als een tgv.
Wat ik eerder geschreven heb over F3 en F4 blijft. F3= rangeersnelheid of halve snelheid; F4= uitschakelen van optrek en afrem.
Tenzij andere mensen nog vragen hebben, mag dit lijntje nu wat mij betreft gesloten worden ... met een héél dankbaar gevoel.
Miguel