Stichting 3rail Forum

Modelbaanbouw & Scenery => Banenplan ontwerpen => Topic gestart door: Falcon op vrijdag 19 maart 2010, 22:30:53

Titel: Nieuwe baan, we worden wat ouder he.
Bericht door: Falcon op vrijdag 19 maart 2010, 22:30:53
Hallo,

Toch maar het banenplan op de juiste plek gezet. Voor de goede opletter, ja er zijn weer kleine wijziginen geweest. Maar ik denk dat er nu niet meer veel veranderd omdat ik aan het zaagwerk begin. Nogmaals de uitgangspunten. Veel schaduwstation. Lange rijmogelijkheden hoofdspoor waar veel van zichtbaar is. Groot hoofdstation, kleiner bijstation. 2 stadsdelen. Bergen. Lokaalspoor met schaduwstation. Industriegebied/lok onderhoud. Veel op 1 gebied maar moet kunnen.
Laagste niveau met 2 schaduwstations ieder aan het einde van de hondebot. Niveau ligt op -12cm.
(https://files.3rail.nl/tinypic/zirbky.jpg)
Middengedeelte met de stations. Voor de lokale baan nog een schaduwstation met 3 opstelsporen. Niveau hoofdstation ligt op 0 cm. Het lokale station ligt op 5 cm.
(https://files.3rail.nl/tinypic/fd7j0p.jpg)
Hoogste niveau. Stationnetje weggehaald. Daar komt een brugpartij. Zie ook zichtbare deel. Niveau gaat tot +14 cm.
(https://files.3rail.nl/tinypic/20sg9kx.jpg)
Zichtbare deel. Van linksboven naar linksonder beschreven. Linksboven komt een stad, deels verhoogd. Verder boven een groot station met 2 aparte goederensporen, diverse opstelsporen voor wagons en lokonderhoud. Dan rechts midden komt een brugpartij met doorkijk naar de lagere sporen via een ravijn. Rechtsonder komt een heuvel met Schwarzwald huizen. Midden onder komt een kleinere vakwerkstad met station Trossingen. Links onder komt een dorp (op tekening open ruimte). Links midden is de deur. Daar wil ik een berg overheen maken waar je onder loopt om naar binnen te komen.
(https://files.3rail.nl/tinypic/29vyxbn.jpg)
Titel: Re:Zolderbaan
Bericht door: Piwie op zaterdag 20 maart 2010, 08:28:49
Hallo Falcon,

Ziet er goed en doordacht uit.
Ben je al begonnen met het frame werk?

Blijf je volgen.

Succes.

Gr.
Piwie.
Titel: Re:Zolderbaan
Bericht door: Falcon op zaterdag 20 maart 2010, 14:27:31
Hoi Piwie,

Zie mijn draadje bij modelaanbouw.


Olaf
Titel: Re: Zolderbaan
Bericht door: Falcon op vrijdag 02 augustus 2013, 16:38:36
Hallo,

Na heel lang denken en ontwerpen ben ik serieus van plan om mijn baan af te breken en een gewijzigd concept te gaan maken. Grootste probleem is de bereikbaarheid van de schaduwstations en verborgen trajecten voor onderhoud en als er een trein ontspoort is. Vandaar dit nieuwe ontwerp. Even een korte beschrijving. Op de bovenste poot komt het grote station en een stad.
In het middenrechterstuk komt een rivierpart met rechts onder een bergpartij.
Op de onderste poot komt een vakwerk stad op met hoogteverschillen. daar komt een lokaal baantje met een kopstation en een schaduw kopstation. Het zichtdeel is smaller dan het onderste niveau omdat ik daar de hoogte in ga.

Voordelen:
- ruimte boven het schaduwstation minstens 18 cm. (is nu 10 cm, misschien meer, hangt af van het schuine dak).
- Extra opstelsporen hoofdbaan.
- Rivier partij mogelijk met bruggen, etc in het rechter middenstuk.
- Rechts onder een bergpartij mogelijk.
- Meer totale rijlengte hoofdspoor.
- Kan het frame en de bedrading beter maken en organiseren.
- Meer vlakke trajecten (nu stijgt en daalt bijna alles in het zichtbereik).

Nadelen:
- Minder zichtbare trajecten van zowel hoofd als nevenspoor.
- Nevenspoor sluit niet aan op het station van het hoofdspoor.
- Het 0 niveau moet op 45 cm boven de vloer dus weinig ruimte om onder te kruipen (nu 50 cm, ook al niet veel).
- Hoofdstation, 1 spoor minder en een opstelspoor minder.
- Moet alles afbreken.

Graag jullie mening, is het voldoende verandering en vooruitgang om af te breken? Hebben jullie nog tips.
0-10 niveau
(https://files.3rail.nl/tinypic/20syge8.jpg)
10-18 (of 20) niveau
(https://imageproxy.3rail.nl/fit,1600x1200,q100,s5COA3Nxhg0c3VCr1WpDy8zIDwa_b2fbxkHZx9uwUsnQ=/http://i40.tinypic.com/29azlfk.png)
18-28 niveau
(https://imageproxy.3rail.nl/fit,1600x1200,q100,sxNxHaeVKgkxgyc1v3-7cOV5B4Jkq3a3V16jmpSZ42g0=/http://i40.tinypic.com/i1zq7p.png)
28-38 niveau
(https://imageproxy.3rail.nl/fit,1600x1200,q100,s-ooBIfNyuUMkM_7VX-coJmlor5g6JG20WtElpQt9wZQ=/http://i42.tinypic.com/ioesqr.png)
Totaal
(https://imageproxy.3rail.nl/fit,1600x1200,q100,seWElF8C0S-6tNnJlydsNie1jCEe__CLmk0FWhzVY00E=/http://i43.tinypic.com/330475l.png)
Zichtbaar
(https://imageproxy.3rail.nl/fit,1600x1200,q100,snbEz-TSCCUz8xmS7ZByGMAW61B4NbqNhK8qo2MjNQJ4=/http://i41.tinypic.com/i5dx1t.png)

Mvg.

Olaf
Titel: Re: Zolderbaan
Bericht door: Jurrien op vrijdag 02 augustus 2013, 16:46:20
Alvast één vraag: kun je de lengte en breedte van de tafels erbij zetten?

vr.gr.
Jurrien
Titel: Re: Zolderbaan
Bericht door: Falcon op vrijdag 02 augustus 2013, 16:48:52
Hoi,

Lengte is 4,55 m
Totale diepte is 3,50 m
diepte bovenste poot is 1,40 m
diepte onderste poot is 1,45 m het zichtdeel 1,25m.

Mvg.

Olaf
Titel: Re: Zolderbaan
Bericht door: DB BR85 op vrijdag 02 augustus 2013, 18:40:59
Olaf,

zeer variërend plan heb je. zou gaaf zijn als je er een 3d shot van had:D.

Succes met de bouw.

Gr. Dirk
Titel: Re: Zolderbaan
Bericht door: Falcon op vrijdag 02 augustus 2013, 21:05:18
Hoi,

3D shot is bij dit programma een beetje moeilijk. Wel bedankt voor de complimenten.

Mvg.

Olaf
Titel: Re: Zolderbaan, nieuw begin of niet? Graag jullie mening.
Bericht door: Falcon op dinsdag 06 augustus 2013, 18:00:38
Eh, als jullie kijken mag je ook wel reageren hoor.

Mvg.

Olaf
Titel: Re: Zolderbaan, nieuw begin of niet? Graag jullie mening.
Bericht door: Simon BR39 op dinsdag 06 augustus 2013, 18:26:13
Heey Olaf,


groot gelijk hoor, soms praat je tegen n muur :D [size=78%]. Maar als je eenmaal goed bezig bent, kunnen ze er niet meer onderuit om mee te praten [/size] ;) ;)
gekkigheid, maar bij deze:


t ziet er erg goed uit, maar:
- vergeleken met niv1 is er weinig te doen op 2
- zijn die twee kruisingen echt nodig bij het station?
- heb je evt hoogteaanduidingen/kan j m tekenen in scarm. dat is heel eenvoudig en snel te doen.


ben benieuwd!


gr simon
Titel: Re: Zolderbaan, nieuw begin of niet? Graag jullie mening.
Bericht door: Falcon op dinsdag 06 augustus 2013, 19:21:37
Hoi,

Bedankt. De kruisingen zijn bedoeld om alle sporen te kunnen gebruiken. Voor mij is vooral belangrijk of het nieuwe concept voldoende verbetering oplevert t.o.v. het huidige concept om alles af te breken.

Mvg.

Olaf
Titel: Re: Zolderbaan, nieuw begin of niet? Graag jullie mening.
Bericht door: Jurrien op dinsdag 06 augustus 2013, 20:02:49
Ik denk dat wij niet voor jou kunnen uitmaken of een verandering ook een verbetering is. Dat zul je toch echt zelf moeten beslissen. Maar persoonlijk vind ik het allemaal wat chaotisch overkomen. Dat komt denk ik, doordat ik niet goed kan zien waar nu precies de scheidslijnen lopen van de 1e en de 2e tafel.
Titel: Re: Zolderbaan, nieuw begin of niet? Graag jullie mening.
Bericht door: Hero op dinsdag 06 augustus 2013, 20:10:56
Behoort het tonen van een totaal plaatje  met verschilende hoogtes in een andere kleur ook tot de mogelijkheden?
Ik verdwaal tussen de sporen als er meer als een laag zichtbaar is.
Zwart op grijs met onscherpe lijnen  is niet echt kijkvriendelijk. ;)

Robin
Titel: Re: Zolderbaan, nieuw begin of niet? Graag jullie mening.
Bericht door: Falcon op dinsdag 06 augustus 2013, 20:54:27
Hoi,

Het programma kan niet met kleuren werken helaas. Ik heb de plaatjes opnieuw geplaatst omdat een aantal aansluitingen inderdaad niet klopte. Ik hoop dat het nu wat duidelijker is. Verder heb ik op het bergspoor nog een passeerspoor gemaakt zodat gelijktijdig de trein die uit het verborgen schaduwstation komt (met de driewegwissel) en de trein die vanuit het station komt (links onder) kunnen rijden en elkaar passeren op het passeerspoor.

Mvg.

Olaf
Titel: Re: Zolderbaan, nieuw begin of niet? Graag jullie mening.
Bericht door: Falcon op zaterdag 10 augustus 2013, 09:33:04
Hallo,

Nog maar een poging om wat inhoudelijke reacties los te krijgen. Ik heb een station variant gemaakt zonder de kruisingen. Voordeel is dat er rechts meer ruimte komt voor de stad, maar dat de station sporen niet van 2 kanten kunnen worden bereikt. Graag jullie mening over mijn 1e vraag of dit ontwerp met de plussen en minnen voldoende verbetering oplevert, en jullie mening over een station met of zonder de kruisingen.

(https://imageproxy.3rail.nl/fit,1600x1200,q100,sna3Y-o3oLFoBzT3Kla8Oj-xhT64SjohBV-ltVNMM3Xc=/http://i44.tinypic.com/1qfn8l.png)

Mvg.

Olaf
Titel: Re: Zolderbaan, nieuw begin of niet? Graag jullie mening.
Bericht door: Jurrien op zaterdag 10 augustus 2013, 10:02:46
Hoi Olaf,

Zit ik nu te kijken naar rails op hetzelfde niveau? Zo ja, waarom maak je geen zichtbare verbinding tussen de twee delen?

vr.gr.
Jurrien
Titel: Re: Zolderbaan, nieuw begin of niet? Graag jullie mening.
Bericht door: Falcon op zaterdag 10 augustus 2013, 10:57:45
Hoi,

Dit is een vervanging van niveau 10-18 cm hoogte. De aansluitingen op de andere niveaus zijn boven aangegeven.

Mvg.

Olaf
Titel: Re: Zolderbaan, nieuw begin of niet? Graag jullie mening.
Bericht door: Jurrien op zaterdag 10 augustus 2013, 11:00:56
Het zal voor jou wel allemaal duidelijk zijn. Voor mij echter niet. Inhoudelijk kan ik je dus niet van dienst zijn.

vr.gr.
Jurrien
Titel: Re: Zolderbaan, nieuw begin of niet? Graag jullie mening.
Bericht door: Falcon op zaterdag 10 augustus 2013, 11:09:35
Hallo,

Ik heb boven alle niveaus aangegeven met de verbindingen. Van 0-10 cm is niveau 1 en is het eerste plaatje. Van 10-18 cm is niveau 2 en is het 2e plaatje. Van 18-28 cm is het 3e niveau en is het derde plaatje. En als laatste komt niveau 4 van 28-38 cm. Dit nieuwe station zit op niveau 2. Links vanuit het station vertrekt de trein met een bocht omhoog en sluit aan op niveau 3. Rechts vertrekt de trein uit het station met een bocht naar beneden en sluit aan op niveau 0 het schaduwstation.

Mvg.

Olaf
Titel: Re: Zolderbaan, nieuw begin of niet? Graag jullie mening.
Bericht door: Falcon op zaterdag 10 augustus 2013, 13:22:38
Hallo,

Ik heb nog maar eens alles bekeken en het station drastisch verandert. Om alle commentaren over de duidelijkheid zo goed mogelijk tegemoet te komen met de beperkingen van het tekenprogramma wat ik heb, heb ik geprobeerd door middel van tekst, letters en hoogtes e.a. beter neer te zetten.
Allereerst niveau 0, de beide schaduwstations in de bovenste poot en onderste poot van de u vormige tafel. De hoogte varieert van 0 tot 10 cm.
(https://imageproxy.3rail.nl/fit,1600x1200,q100,sq9sXEfLEINwJTlkAxa7q6yJ8A2q5EOexDCHhfFkaKQQ=/http://i39.tinypic.com/fokas6.png)

Dan niveau 1. Dit betreft het hoofdstation op de bovenste poot en een deel van het verborgen traject in het heuvelgebied op de onderste poot. De hoogte varieert van 10 tot 18 cm.

(https://imageproxy.3rail.nl/fit,1600x1200,q100,sKmfVbtHFTwag_0sg4dIdpLXqYo3yMP8QZ1qZsP57vHg=/http://i39.tinypic.com/2uqmb13.png)

Vervolgens niveau 2. Hier is het grootste zichtbare deel van het hoofdtraject te zien en een stuk van de bergbaan.

(https://imageproxy.3rail.nl/fit,1600x1200,q100,sBtJyRitqIvQZKgzd25JXUg7ni_ekJjEKGnJEI4K6ZD8=/http://i41.tinypic.com/ip9sba.png)

Als laatste het hoogste niveau met het eindstation.

(https://files.3rail.nl/tinypic/28vvz2c.jpg)

Dit alles leid tot het volgende complete zichtplaatje, met wat tekst en uitleg van de hoofd bestanddelen voor de scenery.

(https://imageproxy.3rail.nl/fit,1600x1200,q100,swUF1wkNiCiElAe2Gkebh7Ow6dKQdnDdUekfFig85nQc=/http://i41.tinypic.com/wkh75u.png)

Graag nogmaals jullie mening en eventuele verbetermogelijkheden.

Mvg.

Olaf
Titel: Re: Zolderbaan, nieuw begin of niet? variant 10-08. Graag jullie mening.
Bericht door: Jurrien op zaterdag 10 augustus 2013, 13:43:00
Dit is veel duidelijker. :thumbup: Ik zit even te kijken naar je rangeerterrein. Kun je die Engelse wissel niet een eind naar voren halen? Lijkt me dat je daar dan langere treinen kwijt kunt.

vr.gr.
Jurrien
Titel: Re: Zolderbaan, nieuw begin of niet? variant 10-08. Graag jullie mening.
Bericht door: Pjedro op zaterdag 10 augustus 2013, 14:05:05
Hallo Olaf,

Met welk systeem ga je eigenlijk rijden. Ik neem aan dat je märklin rijdt, maar ga je met C, K of M-rails rijden?
Dit station heeft wel wat, maar ik vond dat station met die hösenträchers ook wel erg leuk.

Net zoals Jurrien zegt, dat engels wissel zou iets meer naar links onder verschoven kunnen worden waardoor je eerder met het opstel terrein kan beginnen waardoor je langere treinen kunt opstellen.
Ook zou ik proberen om na de bochtwissels links onder meteen een linker wissel te leggen.
Daardoor worden de sporen iets langer, maar ook een vloeiendere loop van het spoor.

Met vriendelijke groet,
Peter.
Titel: Re: Zolderbaan, nieuw begin of niet? variant 10-08. Graag jullie mening.
Bericht door: Falcon op zaterdag 10 augustus 2013, 14:46:39
Hoi,

Bedankt voor de opmerkingen. Ik kan kijken of ik inderdaad de Engelse wissel wat eerder kan zetten. Echter dan kunnen de sporen niet schuin meelopen omdat anders de knik over het andere spoor komt. Effe puzzelen.

Ik kan na de bochtwissel niet met een linker wissel beginnen omdat het station begint met een 2233, half radius bocht. Als ik met een wissel begin komt of het station schuiner te liggen of ik kom met de bochtwissels en minimale railafstand niet uit.

Overigens ik rij met marklin K-rails. Zie mijn draadje over mijn huidige baan.

Mvg.

Olaf
Titel: Re: Zolderbaan, nieuw begin of niet? variant 10-08. Graag jullie mening.
Bericht door: Falcon op zaterdag 10 augustus 2013, 16:23:13
Hallo,

Bijgesloten wat veranderingen van het station. Ik heb de functie van de gebouwen van de lokwerkplaats erbij geschreven. Graag jullie opmerkingen of dit een verbetering is t.o.v. bovenstaand station.

(https://imageproxy.3rail.nl/fit,1600x1200,q100,s4B6VJf7pcxSPQRnti4yieeE8kCiE724bETONl3WY_H8=/http://i43.tinypic.com/14xgbpe.png)

Mvg.

Olaf
Titel: Re: Zolderbaan, nieuw begin of niet? Nieuwe variant station. Graag jullie mening.
Bericht door: Jurrien op zaterdag 10 augustus 2013, 16:42:29
Hoi, ik zou het zo laten.

vr.gr.
Jurrien
Titel: Re: Zolderbaan, nieuw begin of niet? Nieuwe variant station. Graag jullie mening.
Bericht door: wvniersen op zaterdag 10 augustus 2013, 16:48:32
Zoals Jurrien ook zegt.
ik zou het zo laten,
en nu een start gaan maken, dan blijkt dat er toch nog altijd aanpassingen gaan komen.

groet Winno
Titel: Re: Zolderbaan, nieuw begin of niet? Nieuwe variant station. Graag jullie mening.
Bericht door: Pjedro op zaterdag 10 augustus 2013, 17:19:10
Hoi Olaf,

Je zou je bochtwissels een klein stukje kunnen opschuiven door ipv een 2233 een 2232 gebruiken als bocht voor het station.
Die bocht kun je dan vervangen door een linker wissel. Ik heb even een plaatje voor je gemaakt.

Vervolgens zou je een slanke wissel kunnen gebruiken om evenwijdig van het dalende dubbelsporige traject te kunnen komen.

Met vriendelijke groet,
Peter.
Titel: Re: Zolderbaan, nieuw begin of niet? Nieuwe variant station. Graag jullie mening.
Bericht door: Falcon op zaterdag 10 augustus 2013, 17:22:29
Hoi,

Bedankt, ik zal er naar kijken. Nu gebruik ik daar helemaal geen 2221 bocht. De buitenbocht is zelfs 2241.

Mvg.

Olaf
Titel: Re: Zolderbaan, nieuw begin of niet? Nieuwe variant station. Graag jullie mening.
Bericht door: Jan22 op zaterdag 10 augustus 2013, 20:17:22
Kijk, nu komen we ergens.

Als je binnenbocht 2241 (R4) is, overweeg dan eens Peco* - of Piko** -boogwissels (of eventueel Roc-geoline oude stijl) in te zetten. Daarin komen voor R3/R5, R3/R4, R4/R5 e.d.

Iemand met Wintrack zal dat eerder uittesten dan iemand met een ander ontwerpprogramma.
Download een demo, en je zult prettig verrast zijn over de flexibiliteit (mits je windows gebruikt op je pc).

Veel mensen zullen in een schaduwstation geen slanke boogwissels leggen. Ik [pleit daarvoor juist wel), want het geeft meer bedrijfszekerheid, meer ontwerp-flexibiliteit, rust in het ontwerp.

*  Peco: er zijn voor deze wissels verschillende middenrail (PuKo) oplossingen (Peco, Erbert, Weichen Walter, tussen 4 en 9 euro per wissel).
**Piko: er zijn geen middenrail oplossingen verkrijgbaar, je moet zelf wat zien te maken of aan te passen.
Titel: Re: Zolderbaan, nieuw begin of niet? Nieuwe variant station. Graag jullie mening.
Bericht door: Falcon op zaterdag 10 augustus 2013, 20:44:35
Hoi,

Bedankt. Ik zal eens kijken.

Mvg.

Olaf
Titel: Re: Zolderbaan, nieuw begin of niet? Nieuwe variant station. Graag jullie mening.
Bericht door: Falcon op zaterdag 10 augustus 2013, 21:47:55
Hoi,

Heb de linker hoek aangepast.

(https://imageproxy.3rail.nl/fit,1600x1200,q100,s6Q6_GArjTsF26x1p1I6_62xO5uJmlwkl1GPCTx1SWjw=/http://i41.tinypic.com/25u4h07.png)

Mvg.

Olaf
Titel: Re: Zolderbaan, nieuw begin of niet? Nieuwe variant station. Graag jullie mening.
Bericht door: Hero op zaterdag 10 augustus 2013, 22:00:56
Jan,(22)

Die Erbert puko's zijn niet meer leverbaar.
Erbert is gestopt of failliet. Dit werd mij in Aken door de winkelier daar verteld toen ik vroeg of hij setjes op voorraad had of ze wilde bestellen voor me.

Mvg,Robin
Titel: Re: Zolderbaan, nieuw begin of niet? Nieuwe variant station. Graag jullie mening.
Bericht door: Jan22 op zondag 11 augustus 2013, 07:48:15
Citaat van: Hero op zaterdag 10 augustus 2013, 22:00:56
Erbert is gestopt of failliet.

Hero,
Dat verbaast me helemaal niet.

Hun eigen Erbert website is sinds 2007 grotendeels in opbouw/onderhoud. Zelfs als er iets nieuws op staat (foto of tekst) dan is dat uit 2007.

Erbert produkten werden lange tijd gevoerd door Conrad en door Axel Schnug (http://www.schnug-modellbahn.de), zie Erbert Produkten (http://www.schnug-modellbahn.de/Verkauf/Erbert/erbert.html), en als die ze niet meer heeft, dan houdt het gewoon op.
Titel: Re: Zolderbaan, nieuw begin of niet? Nieuwe variant station. Graag jullie mening.
Bericht door: Jan22 op zondag 11 augustus 2013, 07:55:39
Citaat van: Falcon op zaterdag 10 augustus 2013, 21:47:55
(https://imageproxy.3rail.nl/fit,1600x1200,q100,s6Q6_GArjTsF26x1p1I6_62xO5uJmlwkl1GPCTx1SWjw=/http://i41.tinypic.com/25u4h07.png)

Klassieke stationsopbouw waarbij veel  spoorbewegingen mogelijk zijn. Dat gaat niet snel vervelen.

Het oogt wat vol en tot op het randje. Maar ja, het is maar 'n schema, nietwaar?
Als je hier (bovenleiding) portaalmasten overheen zet, loop je dan gevaar eraan te blijven hangen?
Titel: Re: Zolderbaan, nieuw begin of niet? Nieuwe variant station. Graag jullie mening.
Bericht door: ronaldk op zondag 11 augustus 2013, 09:12:52
Hoi!

1 vraag: kan je rond je baan: Zo, nee: dan is de baan te diep met 1,40m. Je kan nooit een breedte van 1,40 gemakkelijk overbruggen. Ik had zeer veel moeite met 1,20m. Daarnaast: meer ruimte tussen de niveau's is ook handiger. Eigen ervaring. Zie eventueel mijn bouwdraadje.

Groet Ronald.
Titel: Re: Zolderbaan, nieuw begin of niet? Nieuwe variant station. Graag jullie mening.
Bericht door: Falcon op zondag 11 augustus 2013, 09:27:08
Hoi,

Ik kan achter de bovenste poot komen (boven in de tekening). Voor de onderste poot ga ik luiken gebruiken. Maar 25 cm wordt niet voor scenery gebruikt. Ik kan de rails dus onderlangs bereiken. De werkelijke diepte is dus 1.20. Die heb ik nu ook, zie mijn bouwdraadje. De ruimte tussen de niveaus is de belangrijkste reden geweest om te gaan veranderen. In het nieuwe ontwerp heb ik boven de schaduwstations minimaal 18 cm. Veel meer gaat niet lukken omdat ik dan veel ruimte moet inboeten vanwege de schuine plafonds.

Ik rij voornamelijk stoom en diesel. Ik ben niet van plan bovenleiding aan te brengen. Het is inderdaad randje, maar met een geschikte scenery opbouw moet het kunnen.

Mvg.

Olaf
Titel: Re: Zolderbaan, nieuw begin of niet? Nieuwe variant station. Laatste status.
Bericht door: Falcon op vrijdag 23 augustus 2013, 21:35:57
Hallo,

Even de laatste status. Wat kleine wijzigingen:
Niveau 0. Het sporenverloop van de schaduwstations is iets verandert omdat bij nader inzien sommige stukken toch niet goed bereikbaar ware.
(https://files.3rail.nl/tinypic/20h5x4y.jpg)

Niveau 1.
Het station gedeelte is iets verandert. De ruimte voor de perrons is 1 rijstrook verschoven. Rechts is van het loc onderhoudswerkplaats 1 spoor verdwenen om iets meer ruimte te krijgen.
(https://files.3rail.nl/tinypic/sowhaf.jpg)

Niveau 2.
Geen grote veranderingen behalve dat het schaduwstationnetje voor het lokale spoor wat hoger komt. Ook weer ter verbetering van de bereikbaarheid.
(https://files.3rail.nl/tinypic/2uper1s.jpg)

Niveau 3.

Het verloop van het lokale spoortje is nogal verandert. Ik kwam niet helemaal uit met hoogtes en stijgingspercentage. Tevens was er onvoldoende ruimte voor mijn vakwerkstadje. Het geheel ligt wat hoger en er zijn minder sporen die elkaar kruisen.
(https://files.3rail.nl/tinypic/1zf4di9.jpg)

Totaal zichtbaar deel is zoals hieronder te zien.
(https://files.3rail.nl/tinypic/2d70w3.jpg)

Het afbreken van de huidige baan is in volle gang. Ik zal maar geen plaatjes van dit trieste beeld geven.

Mvg.

Olaf
Titel: Re: Zolderbaan. Laatste status.
Bericht door: Alves op zaterdag 24 augustus 2013, 20:28:08
Hallo Olaf,

Ik vind dit zelf een heel leuk plan al zou ik proberen die  driegwegwissel bij het eindstation weg te halen. Je hebt ruimte en het ziet er in mijn ogen wat mooier uit.

Groeten Dewey
Titel: Re: Zolderbaan. Laatste status.
Bericht door: Falcon op zaterdag 24 augustus 2013, 20:48:20
Hoi,

Ja dat zou ik nog kunnen doen. Maar ik ben nu ook een beetje uitgegaan van wat ik heb.

Mvg.

Olaf
Titel: Re: Zolderbaan. Laatste status.
Bericht door: Alves op zaterdag 24 augustus 2013, 20:54:43
Misschien kan je driewegwissel gebruiken in het schaduwstation? Wel zo dat ie alleen maar open gereden hoeft te worden en ook geen aandrijving nodig heeft. Ik snap dat als je hem al hebt je hem ook wilt gaan gebruiken.

Groeten Dewey
Titel: Re: Zolderbaan. Laatste status.
Bericht door: Falcon op zaterdag 24 augustus 2013, 21:56:05
Hoi,

Ik zal er eens naar kijken maar heb juist expres hem uit het schaduwstation gehaald omdat soms treinen op de 3-weg ontspoorden. Ik kijk er nog even naar. En anders deze weg en 2 wissels kopen.

Mvg.

Olaf
Titel: Re: Zolderbaan. Laatste status.
Bericht door: Falcon op woensdag 28 augustus 2013, 17:15:33
Hoi,

Ik heb het station links onder gewijzigd en de drieweg wissel eruit gehaald. Tevens heb ik linksboven e.e.a. moeten veranderen omdat ik niet uitkwam met de hoogte vanwege een dakspant.
(https://files.3rail.nl/tinypic/vmskcj.jpg)


Mvg.

Olaf
Titel: Re: Zolderbaan. Laatste status.
Bericht door: Alves op donderdag 29 augustus 2013, 17:18:59
Ik vind het zelf nu echt een mooi ontwerp!

Groeten Dewey
Titel: Re: Zolderbaan. Laatste status.
Bericht door: Jurrien op donderdag 29 augustus 2013, 17:24:47
Ziet er inderdaad gelikt uit. Met hoeveel personenwagons kun jij nu maximaal rijden en in het station stilzetten (die van 27 cm)?
Titel: Re: Zolderbaan. Laatste status.
Bericht door: Falcon op donderdag 29 augustus 2013, 19:04:48
Hoi,

Bedankt, ik ben er zelf ook blij mee. Ik verander nog iedere keer details en probeer wat uit, maar ik denk dat dit het toch wel wordt. Met uitleggen zullen er misschien nog kleine dingen veranderen afhankelijk van hoe het er ruimtelijk uit gaat zien. De station sporen zijn 11 rechte rails lang dus 198 cm. Met een loc erbij kunnen er dus 6 wagons en 1 loc op (of 7 wagons van de oude soort). Maar de meeste sets die ik heb bestaan uit 5 wagons. Wel kan ik redelijk lange goederentreinen maken.


Mvg.

Olaf
Titel: Nieuwe baan, we worden wat ouder he.
Bericht door: Falcon op woensdag 16 november 2016, 14:38:37
Hoi,

Ik overweeg mijn baan af te breken en een nieuwe te bouwen (ach ja niet de 1e keer). Reden, ik wordt volgend jaar aan schouder en aan mijn elleboog geopereerd. Ik merk dat het kruipen onder de baan me steeds moeilijker afgaat en me meer tegenstaat. Wat ik heb gedaan is de baan 45 cm korter gemaakt en 25 cm minder breed. Door de tafel straks op wieltjes te zetten kan ik hem wat heen en weer manoeuvreren om makkelijker bij de achterkant en de zijkanten te komen. Het schaduwstation loopt aan de buitenkant dus als er iets is kom ik er ook makkelijker bij.

Level -2 is het eerste schaduwstation. Ik heb een extra lus gemaakt zodat eventueel een trein kan doorrijden langs het schaduwstation.
(https://files.3rail.nl/tinypic/n657a0.jpg)
Level - 1 is het andere schaduwstation en ligt 15cm boven het 1e station.
(https://files.3rail.nl/tinypic/20sdq52.jpg)
Level 0 is het station level van de grote stad en ligt 15cm boven level -1. De stad wordt rechtsboven gebouwd. Omdat de ruimte kleiner is zal ik helaas niet alle stadshuisjes meer kunnen plaatsen. Rechts midden komen wat huizen aan een meertje. De sporen gaan daarover met bruggen. Eventueel een beekje die in het meertje uitkomt. Links boven komt een loc werkplaats. Misschien dat ik die eventueel aanvul met een draaischijf.
(https://files.3rail.nl/tinypic/sn1ag5.jpg)
Het laatste level is een zijbaantje met een vakwerkstadje linksonder. Rechtsonder komt wat heuvellandschap met een zuid-Duitse boerderij en wat bossen. Hier stijgt de trein naar +20 cm. tevens verdekt een klein schaduwstationnetje.
(https://files.3rail.nl/tinypic/2wexun6.jpg)
Als laatste het zicht gedeelte.
(https://files.3rail.nl/tinypic/2uduvwz.jpg)

Ik weet nog niet wanneer ik eraan begin, hangt af van de operaties.

Mvg.

Olaf
Titel: Re: Nieuwe baan, we worden wat ouder he.
Bericht door: DJoA op zondag 20 november 2016, 09:29:04
eerst en vooral.. veel beterschap :)


en twee; een mooie baan en zeer toegankelijk :)
Titel: Re: Nieuwe baan, we worden wat ouder he.
Bericht door: AlbertJan op zondag 20 november 2016, 11:54:10
Ha die Olaf.
Spijtig dat je de baan moet veranderen omdat schouder en elleboog niet mee willen werken! :-(
Maar v.w.b. de bereikbaarheid en het gemak zul je hier alleen maar voordeel van hebben want, jammer genoeg, gaan de jaren tellen en het lichaam wordt er niet soepeler op! 8o
Gelukkig zijn er vele oplossingen en kun je nog betrekkelijk eenvoudig opnieuw beginnen.

Het ontwerp is prima en aanpassingen kun je nu nog goed doen.

Veel succes met de verbouw en veel plezier met de wederopbouw.

Vriendelijke groeten,
AlbertJan.
Titel: Re: Nieuwe baan, we worden wat ouder he.
Bericht door: ronaldk op zondag 20 november 2016, 11:59:40
Hoi,

Allereerst: Beterschap.

Citaat van: Falcon op woensdag 16 november 2016, 14:38:37
Door de tafel straks op wieltjes te zetten kan ik hem wat heen en weer manoeuvreren om makkelijker bij de achterkant en de zijkanten te komen. Het schaduwstation loopt aan de buitenkant dus als er iets is kom ik er ook makkelijker bij.

Wil je de hele U-vorm gaan verplaatsen? Ik heb ervaring met een L-vorm die je kan verplaatsen, zie ook mijn bouwdraadje (http://forum.beneluxspoor.net/index.php/topic,22356.0.html).... Ondanks dat ik populierenhout had gebruikt werd het behoorlijk zwaar. Je moest behoorlijk trekken en drukken om wat heen en weer te gaan. Ik had achter de baan eigenlijk net te weinig ruimte: 50cm. Dus hoe breed wil je gaan werken en hoeveel ruimte heb je dan nog achter de baan als je hem gaat verplaatsen?

Groeten Ronald.
Titel: Re: Nieuwe baan, we worden wat ouder he.
Bericht door: Jan22 op zondag 20 november 2016, 12:40:19
Als je een tafel op wieltjes zet, en je wilt die wieltje ook kunnen gebruiken zonder dat de poten uiteen zijgen, denk dan vooral goed na over de wielpootconstructie, en lees je daarover een beetje in.
Ik had ooit vurenhouten poten en die bleken niet bestand tegen de draadstangen van de wieltjes.
Het gat (met in dat gat een stalen kokertje voor de draadstang) werd steeds groter, en daardoor kwam de draadstang met kokertje en al (en dus het wieltje) scheef te zitten. Ik gebruik nu eikenhout, want dat kan er wel tegen.
Bij Hero's baan kun je een alternatief bekijken: stalen pootkokers met een voorgeboord gat voor de draadstang van het wieltje.
Daarnaast moet je zorgen voor een degelijk dwarsverband tussen de poten, om fricties in alle richtingen te doorstaan. Hoe groter het geheel, hoe meer soorten draaiing en frictie je kunt verwachten.

Als je er een geheel van maakt, zoals Ronald je vraagt, bedenk dan ook dat je met een L-vorm nooit iets recht naar voren trekt, maar vrijwel altijd in een draaiing. Een U-vorm kan meestal alleen maar naar voren of naar achteren.
Losse segmenten die je afzonderlijk weg kunt rijden, zijn wat handzamer, en je constructie hoeft daardoor minder frictiebestendig te zijn, en kan dus lichter uitgevoerd worden.
Wat ik wel gemerkt heb, is dat de gekozen segmentvorm vervolgens de baanplanning gaat beïnvloeden. Klein voorbeeld? Ik bedacht dat een segment maximaal 85 cm breed kon zijn om door het trapgat te passen. Die breedte legt een beperking op aan het bochtenwerk, aan gekozen wisselhoeken, e.d.

Een alternatief, gezien op een foto van WilTweeenDrie, is de opklapbare (scharnierende) treinlaag, om makkelijker bij de onderkant van een laag te kunnen, zoals in een schaduwstation.
WilTweeenDrie heeft allerlei alternativen in z'n baan verwerkt (wegdraaibare segmenten, ophijsbare segmenten, opklapbare segmenten). Want met de leeftijd stijgt de vindingrijkheid (en de noodzaak) om je fysiek te sparen.

En kijk ook eens hier bij WouterL (http://forum.3rail.nl/index.php?topic=16137.msg823181#msg823181);  uit dat draadje komt dit voorbeeld:
(https://imageproxy.3rail.nl/fit,1600x1200,q100,sTE1-2XIxLD2op5fMggx-tz9TE7NvhzezekvFurTcgCs=/http://www.twiceatonce.nl/modelbaan/fotos/openberg1.jpg)
Titel: Re: Nieuwe baan, we worden wat ouder he.
Bericht door: Tjoekedoris op zondag 20 november 2016, 18:17:40
Hallo Olaf, het ziet er allemaal niet verkeerd uit. Een leuk plan om te maken. Beterschap met je schouder en elleboog.  :thumbup:
Titel: Re: Nieuwe baan, we worden wat ouder he.
Bericht door: Falcon op zondag 20 november 2016, 20:20:22
Hoi.

Bedankt voor de tips. De totale lengte is 4.10m bij 3.25m. Aan de achterkant heb ik voor 50% 50 cm maar de andere helft is 80 cm Op de tekening aan de rechter kant). Dat is het deel waar het schaduwstation loopt. De bedoeling is dat ik hem alleen maar in 1 richting schuif, op de tekening van links naar rechts. Doordat ik hem iets smaller maak heb ik ook meer ruimte aan de zijkant (bovenkant tekening). De linker kant (onderkant tekening) zal altijd een probleem blijven vandaar dat ik daar zo weinig mogelijk verdekt spoor heb. Voor wat betreft de wieltjes, ik ben me er van bewust dat de constructie daarvoor stevig en stijf moet zijn anders tordeer je de baan. De betreffende ruimte is met parket dus dat maakt de weerstand in ieder geval zeer klein. Maar eerst de operatie aan mijn schouder begin volgend jaar en dan afbreken en opnieuw beginnen. Effe moed verzamelen. De operatie aan mijn elleboog is minder dringend en zal pas volgend jaar na de zomer plaatsvinden.

Mvg.

Olaf
Titel: Re: Nieuwe baan, we worden wat ouder he.
Bericht door: Dirkkie_84 op zondag 20 november 2016, 20:29:10
Waarom niet je baan max. 80 cm diep maken? Geen moeilijkheden met wieltjes onder je baan. Wil je namelijk een deel wegrrijden, omdat er een ontspoorde trein staat op een bakovergang, moet je alsnog eerst de trein opruimen en je in allerlei bochten wringen. Een ruimtelijk opzet is op lange termijn zoveel waard! Hier worden vaak baanplannen gemaakt met vier niveaus, een hele boel spaghettirails erop, waarna iedereen hier roept: oh, wat mooi. Ga vooral zo door! Echter, praktisch is het allemaal niet. 

Titel: Re: Nieuwe baan, we worden wat ouder he.
Bericht door: Jan22 op maandag 21 november 2016, 00:31:24
Citaat van: Dirkkie_84 op zondag 20 november 2016, 20:29:10
omdat er een ontspoorde trein staat op een bakovergang, moet je alsnog eerst de trein opruimen
Dat is inderdaad iets om mee rekening te houden: de beste ontspoorkansen liggen op segment-overgangen.
Maar daar valt preventief ook wat aan te doen.

Citaat van: Dirkkie_84 op zondag 20 november 2016, 20:29:10
Een ruimtelijk opzet is op lange termijn zoveel waard! Hier worden vaak baanplannen gemaakt met vier niveaus, een hele boel spaghettirails erop
Het is zonder meer waar wat je schrijft. Hier worden ook vaak banen gerealiseerd die zich qua complexheid kunnen meten met complete clubbanen. De realisatie ervan duurt vaak jaren. Dat moet je maar willen.
Als je dat niet wilt, kun je altijd nog gaan voor een fremo-bakkie of een M-track segment. Als je een muur over hebt, waar je dat segment thuis rechtop kunt weg zetten, en een auto hebt voor het transport, is dat zeker een noemenswaardig alternatief voor op de oude dag.
Ook een diorama bouwen heeft voordelen boven het jarenlange geploeter om 4 verdiepingen functioneel schakelend te krijgen. Maar als deze mensen daarvoor gaan, waarom niet?
Titel: Re: Nieuwe baan, we worden wat ouder he.
Bericht door: ronaldk op maandag 21 november 2016, 09:02:24
Hallo Olaf,

Citaat van: Falcon op zondag 20 november 2016, 20:20:22
De bedoeling is dat ik hem alleen maar in 1 richting schuif, op de tekening van links naar rechts. Doordat ik hem iets smaller maak heb ik ook meer ruimte aan de zijkant (bovenkant tekening). De linker kant (onderkant tekening) zal altijd een probleem blijven vandaar dat ik daar zo weinig mogelijk verdekt spoor heb.

Ook dat kan gewoon zwaar zijn. Kijk maar eens in mijn bouwdraadje wat eerder benoemd is. Ik ben nog niet de oudste op het forum. Ik had daar tabak van :) Ik zou wel nadenken over het gewicht van je hele baan. Het wordt zwaarder dan je denkt.

Citaat van: Falcon op zondag 20 november 2016, 20:20:22
Voor wat betreft de wieltjes, ik ben me er van bewust dat de constructie daarvoor stevig en stijf moet zijn anders tordeer je de baan. De betreffende ruimte is met parket dus dat maakt de weerstand in ieder geval zeer klein.

Dat kan nog wel eens tegenvallen. Ik heb linoleum op de vloer liggen. Dat lijkt glad genoeg maar toch ging de baan niet echt lekker. Het is een combinatie van wieltjes en het gewicht van je baan. Zet maar eens een grote keukentafel op "wieltjes" d.m.v. hondjes en probeer die maar eens gemakkelijk heen en weer te schuiven. Zeker als je aan je schouder en elleboog geopereerd bent. Dan wordt je schouder toch nog zwaar belast.

Groeten Ronald.
Titel: Re: Nieuwe baan, we worden wat ouder he.
Bericht door: Falcon op maandag 21 november 2016, 10:36:46
Hoi,

Dirkkie, ik ga geen modues maken of bakken, maar 1 aaneensluitend geheel. Dus ik heb geen problemen met de overgangen. 80cm is voor mij te small gezien de scenery die ik wil maken en de diepte die ik daar voor nodig heb. Die opetie zou er wel zijn als ik de muur tussen beide zolferkamers zou weghalen maar dat is geen optie voorlopig.

Ronald, ik zal er nog eens goed over nadenken. Het verrijdbare was ik met name van de gedachte uit gegaan dat ik dan via de zijkant naar de achterkant kan gaan. Als dit geen alternatief is, dan maar toch onderdoor kruipen of een heel groot luik door het midden maken. Echter dat vind ik minder mooi omdat je dan toch naden krijgt. Mangaten is voor mij geen optie meer. Voor onderhoud is het zichtgedeelte vrijwel geheel vanuit het midden bereikbaar. Mijn voornaamste frustratie nu is de bereikbaarheid van de schaduwstations. Dat heb ik nu verbetered door deze niet dwars onder de bovenste plaat te laten lopen maar aan de buitenkant.

Mvg.

Olaf
Titel: Re: Nieuwe baan, we worden wat ouder he.
Bericht door: Dirkkie_84 op maandag 21 november 2016, 10:41:22
Wat voor scenery wil je dan maken?
Titel: Re: Nieuwe baan, we worden wat ouder he.
Bericht door: Falcon op maandag 21 november 2016, 14:59:24
Hoi Dirkkie,

Zie mijn topic over mijn huidge baan bij modelaanbouw. De elementen die ik nu heb wil ik weer terug laten komen.

Mvg.

Olaf
Titel: Re: Nieuwe baan, we worden wat ouder he.
Bericht door: Dirkkie_84 op maandag 21 november 2016, 15:50:39
Gekeken. Moet prima lukken. Alleen je moet iets slimmer/efficiënter je baan indelen. Dan gaat het je zeker lukken. Gewoon gaan ontwerpen. Met het baanplan wat je nu hebt gemaakt, ga je tegen dezelfde problemen op termijn aanlopen.
Titel: Re: Nieuwe baan, we worden wat ouder he.
Bericht door: Falcon op maandag 21 november 2016, 23:32:19
Ik ben tevreden over mijn baanplan en denk dat het goed lukt voor de aankomende tijd. Alleen nog even nadenken of ik de wieltjes wel of niet doe.