Stichting 3rail Forum

Modelbaanbesturing & Software => Digitale Besturing (alle merken) => Digitale Besturing Märklin => Topic gestart door: gerardje op dinsdag 16 maart 2010, 15:47:53

Titel: 2 stroomkringen hoe aan elkaar te maken
Bericht door: gerardje op dinsdag 16 maart 2010, 15:47:53
hallo
heb 2 grote marklin banen een boven en onderbaan deze heb ik nu doormiddel
van een spiraal aan elkaar gekoppeld
de bovenbaan wordt gevoed door een esu-ecos
de onderbaan wordt gevoed door een marklin CS2
wil nu van boven naar onder rijden en andersom
kan ik de banen gewoon aan elkaar maken en de midden geleider isoleren
of heb ik hier nog iets meer voor nodig
wie o wie kan mij hier uitleg over geven
bij voorbaad mijn dank
m.v.g.gerardje
Titel: Re:2 stroomkringen hoe aan elkaar te maken
Bericht door: Anne W op dinsdag 16 maart 2010, 17:02:12
Beste Gerardje,

Nee, dat gaat niet werken, of alles moet op de CS of alles op de Ecos, wellicht dat je iets met een "sniffer" kunt, maar dan is nog steeds of de CS of de Ecos de "baas".

Groet, Anne W
Titel: Re:2 stroomkringen hoe aan elkaar te maken
Bericht door: M.user op woensdag 17 maart 2010, 20:20:44
Met 2 verschillende stroomkringen moet je niet alleen de middengeleider isoleren maar ook de beide massa railstaven.

De Ecos en CS2 samen in éé'n baan wordt niets.

Als je te weinig vermogen hebt op de baan moet je met een booster gaan werken maar om dan problemen te voorkomen of een defecte CS2 of Ecos te voorkomen kun je het besten de verschillende baanstroomkringen met boosters van stroom voorzien en de CS2 of Ecos gebruiken voor bv de wissels.

Goed de beschrijvingen doornemen anders heb je straks dure defecten.

Groet

Ronald
Titel: Re:2 stroomkringen hoe aan elkaar te maken
Bericht door: gerardje op donderdag 18 maart 2010, 19:39:50
hallo
voed de bovenbaan met de marklin CS2
voed de onderbaan met de esu-ecos
heb aan het einde van de spiraal een sleper-wipper gezet
en de rails zelf(de massa ook nog geisoleerd)
nu kan er niks meer fout gaan
wil ik nu van boven naar onder rijden dan voer ik de lok op de beide centrale's in
zet de regelaars in dezelfde stand en de lok rijdt zonder horden of stoten prima van boven
naar beneden of andersom
volgens mij is dit de beste oplossing,en er kan zo geen storing voorkomen dacht ik

m.v.g.gerardje
Titel: Re:2 stroomkringen hoe aan elkaar te maken
Bericht door: jan op donderdag 18 maart 2010, 20:10:59
Hallo,

Ik heb een vraag of het mogelijk is dan die Ecos "slaaf" van de cs2 te maken,
weet iemand hier wellicht een antwoord op en hoe je dit moet doen?
Ben benieuwd.

groet,

jan
Titel: Re:2 stroomkringen hoe aan elkaar te maken
Bericht door: Freak op donderdag 18 maart 2010, 20:46:08
Wel kun je de CS2 via de sniffer-ingang van de ECoS uitlezen.

Mvg,
Peter
Titel: Re:2 stroomkringen hoe aan elkaar te maken
Bericht door: jan op vrijdag 19 maart 2010, 07:38:50
Hallo Peter,

Ik geloof niet dat ik dat helemaal begrijp, kun je dit wat nader uitleggen?

bedankt,

jan
Titel: Re:2 stroomkringen hoe aan elkaar te maken
Bericht door: Wasmi op vrijdag 19 maart 2010, 10:54:47
Het combineren van twee centrales is gewoon geen goed idee, en ik vraag me ook af wat je ermee wilt bereiken. Waarom verkoop je niet één van de twee en koop voor het geld een goeie booster. Dan hou je nog geld over om andere mooie spulletjes te kopen ook...... Als je meer bedienpunten wilt hebben kun je bv een MS erbij kopen, of een Ecos control radio.  je maakt het jezelf nu alleen maar moeilijk.

Walter
Titel: Re:2 stroomkringen hoe aan elkaar te maken
Bericht door: Henk op vrijdag 19 maart 2010, 11:11:12
Citaat van: gerardje op donderdag 18 maart 2010, 19:39:50
hallo
voed de bovenbaan met de marklin CS2
voed de onderbaan met de esu-ecos
heb aan het einde van de spiraal een sleper-wipper gezet
en de rails zelf(de massa ook nog geisoleerd)
nu kan er niks meer fout gaan
wil ik nu van boven naar onder rijden dan voer ik de lok op de beide centrale's in
zet de regelaars in dezelfde stand en de lok rijdt zonder horden of stoten prima van boven
naar beneden of andersom
volgens mij is dit de beste oplossing,en er kan zo geen storing voorkomen dacht ik

m.v.g.gerardje
Dit kan problemen opleveren als de regelaars niet exact gelijk ingesteld zijn.

Idee:
Maak een overgangsdeel waar je de spanning om kunt schakelen tussen de ene en de andere.
Laat dit deel uit 2 geisoleerde stukken rail bestaan.
(https://imageproxy.3rail.nl/fit,1600x1200,q100,sInkqDM0-RytQVIBQxIjkrxx9mU6-SjnEAYyi9ASnZeE=/http://web.inter.nl.net/users/bravocie/trein/stroomkringscheiding.JPG)
Trein komt van B1 naar B2 en stopt op het stroomloze stuk B3.
Schakelaar omzetten.
B3 wordt gekoppeld aan B4 en trein rijdt op stroomkring 2.
Stel dat de richting in stroomkring 2 verkeerd staat, dan rijdt de trein achteruit het stroomloze stuk B2 in.

groetjes Henk
Titel: Re:2 stroomkringen hoe aan elkaar te maken
Bericht door: Wasmi op vrijdag 19 maart 2010, 11:28:14
Henk,

jouw oplossing werkt prima in een analoge baan, maar bij digitaal kun je dat wel vergeten. Dan moet je als extra handeling steeds de lok op de andere centrale selecteren....

Walter
Titel: Re:2 stroomkringen hoe aan elkaar te maken
Bericht door: Henk op vrijdag 19 maart 2010, 14:19:28
Walter,

Citaat van: Wasmi op vrijdag 19 maart 2010, 11:28:14
Dan moet je als extra handeling steeds de lok op de andere centrale selecteren....
Dat klopt. Maar dat moet je bij digitaal altijd (zeker bij de oplossing met de sleperwip).
Echter mijn oplossing voorkomt dat de trein (als de centrales verkeerd zijn ingesteld) op de overgang op en neer blijft rijden.


De methode met boosters is beter, echter de vraagsteller vraagt om 2 stroomkringen aan elkaar te maken.

groetjes
Henk
Titel: Re:2 stroomkringen hoe aan elkaar te maken
Bericht door: digi-jacques op vrijdag 19 maart 2010, 19:53:57
CiteerHet combineren van twee centrales is gewoon geen goed idee,


volgens mij is dit het enige goede antwoord in deze discussie.
Titel: Re:2 stroomkringen hoe aan elkaar te maken
Bericht door: gerardje op zaterdag 20 maart 2010, 17:38:58
hallo henk
bedankt voor je schema'tje hier heb ik veel aan
nu kan ik tenminste zonder problemen op en neer rijden

m.v.g.gerard