Er rijden in Nederland nu 2 Hondekoppen rond:
(https://files.3rail.nl/tinypic/26399g3.jpg)
De '386' van het Spoorwegmuseum...
(https://files.3rail.nl/tinypic/bee9th.jpg)
... en de '766' van de Stichting Mat'54.
Wat me een hele tijd geleden al opviel is dat de 386 met een omgekeerd L-sein rijdt en de 766 een A-sein voert. Wie kan / wil me uitleggen waarom er dit verschil is? Beide zijn museumtreinen...
Even terzijde: ook de Mat'46 '273' van het NSM voert een L-sein.
(https://files.3rail.nl/tinypic/doko5g.jpg)
(De foto's komen van de site van Nico Spilt.)
Het A-sein is de nu verplichte variant. Mogelijk heeft de 386 een ontheffing ervoor of ze plaatsen een noodseinlantaarn voor het raam als ze de vrije baan op gaan.
Men heeft de 386 zo willen terugbouwen zoals hij origineel was.
Andere verklaring heb ik er niet voor.
Citaat van: Maarten Marklin op dinsdag 09 maart 2010, 23:23:37
....of ze plaatsen een noodseinlantaarn voor het raam als ze de vrije baan op gaan.
Er wordt voor ritten op de vrije baan geen extra sein op de trein geplaatst, hij rijdt met een L-sein.
Edit: kijk maar eens hier (http://forum.3rail.nl/index.php?topic=14627.msg230042#msg230042).
Ook is hier goed te zien dat de pantografen op HO modellen doorgaans véél te groot zijn. (Piko en Rivarossi)
De 766 heeft nog het A-sein, bij de 386 is dat verwijderd. Beide varianten zijn origineel; het A-frontsein is vrij snel na introductie van de Hondekoppen ingevoerd.
L-frontsein is overigens gewoon toegelaten, zolang je maar 3 frontseinen voert!
Citaat van: Nobody op dinsdag 09 maart 2010, 23:28:53
Ook is hier goed te zien dat de pantografen op HO modellen doorgaans véél te groot zijn. (Piko en Rivarossi)
(H0)
Mag ik hier even inhaken; wie weet betere vervangings-pantografen voor Piko hondekop?
Citaat van: AnalogDriver op dinsdag 16 maart 2010, 10:25:07
Citaat van: Nobody op dinsdag 09 maart 2010, 23:28:53
Ook is hier goed te zien dat de pantografen op HO modellen doorgaans véél te groot zijn. (Piko en Rivarossi)
(H0)
Mag ik hier even inhaken; wie weet betere vervangings-pantografen voor Piko hondekop?
Ik heb eens gezien dat schaal TT pantografen op een hondekop waren gezet.
Dat stond goed ! De sleepstukken zijn dus ook smaller. Bovenleiding zorgvuldig aanleggen...
Citaat van: timtrein op donderdag 11 maart 2010, 12:54:10
Beide varianten zijn origineel;...
Beide varianten zijn niet origineel: de hele Mat'54-serie is afgeleverd met L-sein.
Citeer...het A-frontsein is vrij snel na introductie van de Hondekoppen ingevoerd.
Dat klopt weer wel. Redelijk snel na de aflevering van de laatste Hondekop in 1962 werd Mat'64 geïntroduceerd, mét A-sein.
Citaat van: Gerard op dinsdag 09 maart 2010, 23:14:43
(https://files.3rail.nl/tinypic/bee9th.jpg)
... en de '766' van de Stichting Mat'54.
Wat me een hele tijd geleden al opviel is dat de 386 met een omgekeerd L-sein rijdt en de 766 een A-sein voert. Wie kan / wil me uitleggen waarom er dit verschil is? Beide zijn museumtreinen...
Volgens mij voert de 766 op deze foto ook een omgekeerd L-sein, of zie ik dat nu verkeerd?
Daar lijkt het in ieder geval wel op.
Met "origineel" bedoelde ik: dat beide vroeger ook zo hebben rondgereden...
Zie dit draadje nu pas, nog een verlate opmerking.
A-sein werd ingevoerd omdat Duitsland dat eiste op de grensbaanvakken (Emmerich en Bad Bentheim)
Naast lokomotieven werden treinstellen daar ook in meegenomen.
Nog een opmerking, een serie van de 22/2400 zijn wel voorzien van A-sein, een bepaalde serie is nooit voorzien van A-sein.
Mvg, Johan
Citaat van: AnalogDriver op dinsdag 16 maart 2010, 10:25:07
Citaat van: Nobody op dinsdag 09 maart 2010, 23:28:53
Ook is hier goed te zien dat de pantografen op HO modellen doorgaans véél te groot zijn. (Piko en Rivarossi)
(H0)
Mag ik hier even inhaken; wie weet betere vervangings-pantografen voor Piko hondekop?
Misschien dat MCH je aan passende panto's kan helpen ===> klik (http://mchminiatuurnieuws.punt.nl/content/2012/10/rivarossi-mat-46-in-groen-met-verfijnde-pantografen)
Naar beneden scrollen voor meer afbeeldingen.
Citaat van: Blausee-Mitholz op zondag 09 december 2012, 20:20:07
Zie dit draadje nu pas, nog een verlate opmerking.
A-sein werd ingevoerd omdat Duitsland dat eiste op de grensbaanvakken (Emmerich en Bad Bentheim)
Naast lokomotieven werden treinstellen daar ook in meegenomen.
Dat klopt allemaal wel, maar dat was niet de vraag.
Citaat van: nobody op maandag 10 december 2012, 13:18:59
Citaat van: AnalogDriver op dinsdag 16 maart 2010, 10:25:07
Citaat van: Nobody op dinsdag 09 maart 2010, 23:28:53
Ook is hier goed te zien dat de pantografen op HO modellen doorgaans véél te groot zijn. (Piko en Rivarossi)
(H0)
Mag ik hier even inhaken; wie weet betere vervangings-pantografen voor Piko hondekop?
Misschien dat MCH je aan passende panto's kan helpen ===> klik (http://mchminiatuurnieuws.punt.nl/content/2012/10/rivarossi-mat-46-in-groen-met-verfijnde-pantografen)
Naar beneden scrollen voor meer afbeeldingen.
Heb inmiddels het bestelnummer van deze panto's gevonden. Set van twee panto's: HR 2361/04
'k Hoop je hiermee van dienst te zijn.
Dus dat zijn Model Centrum Hilversum-producten?
Ik haal er even niet uit wie anders de producent is.
Artikelnummer "HR 2361/04"
Producent is Rivarossi.