Stichting 3rail Forum

Modelbaanbouw & Scenery => Elektronicatechniek => Topic gestart door: Yeoman op woensdag 03 maart 2010, 20:00:42

Titel: IR-lichtsluis tbv aansturing overweg
Bericht door: Yeoman op woensdag 03 maart 2010, 20:00:42
Ik ben naar aanleiding van de electronicadag op zoek gegaan naar een kant en klare IR-lichtsluis (http://www1.conrad.nl/scripts/wgate/zcop_nl3/~flN0YXRlPTMzMjc5MTE3NzY=?~template=PCAT_PRODUCT_ZOOMBILDER&alle_bilder=http%3a%2f%2fmedia%2econrad%2ecom%2fm%2f1000_1999%2f1900%2f1910%2f1917%2f191710_GB_00_FB%2eEPS%2ejpg%3b&product_description=IR-LICHTSLUIS+ZENDER%2fONTV%2e&bild_ungleich=0&akt_image=).
Bij Conrad heb ik eentje gevonden die wellicht voldoet.
Het is de bedoeling dat deze een overweg gaat aansturen.

Of deze precies doet wat ik nu wil, weet ik even niet.
De lichtsluis moet, nadat de trein is gepasseerd, nog een tijdje lang het signaal vast blijft houden. Net zolang totdat de trein volledig de overweg is gepasseerd.
Dit idee was gedaan door Peter (Freak) op de electronicadag.

Vragen zijn nu:
1. Heeft iemand ervaring met deze lichtsluis van Conrad?
2. Kan er een timerfunctie op worden aangesloten en zo ja, hoe?

Mijn electronicakennis is niet van die aard dat ik zelf electronische schakelingen kan ontwerpen. In elkaar solderen vind ik geen probleem.

Groeten,
Ton.
Titel: Re:IR-lichtsluis tbv aansturing overweg
Bericht door: impulsief op woensdag 03 maart 2010, 22:58:30
Hoi Ton een timer functie is mogelijk maar geeft geen mooi beeld, denk aan de variabele lengte trein en snelheid mooier is het om 2 lichtsluizen parallel te zetten een op de plaats waar de bomen moeten sluiten en een net naar de bomen zodat als de laatste wagen de overgang gepasseerd is de bomen weer omhoog gaan

groet,

peter
Titel: Re:IR-lichtsluis tbv aansturing overweg
Bericht door: impulsief op woensdag 03 maart 2010, 23:28:18
hierbij nog een link van een simpele uitvoering van een lichtsluis, de zender en ontvanger zijn tussen de rails te plaatsen zodat door reflectie van een passerende trein geschakeld wordt

klik hier (http://forum.beneluxspoor.net/index.php?topic=22682.0)

of nog completer incl. onderdelen en een print schema

klik hier (http://www.funkyrail.nl/fr-zelfbouw-lichtsluis.htm#print)

groet,

peter
Titel: Re:IR-lichtsluis tbv aansturing overweg
Bericht door: Nieuwenhuis op donderdag 04 maart 2010, 00:01:52
Dag Ton,

hier nog twee linkjes voor vrij simpele lichtsluisen: deze (http://www.dieschlossers.de/Bahn/Schaltungen.htm) en deze (http://www.christian-luetgens.de/eisenbahn/elektronik/ls1/Lichtschranke_1.htm).
Houd er rekening mee dat lichtsluisen gevoelig zijn voor zogenaamd 'strooilicht' van andere lichtbronnen, wat storing zou kunnen veroorzaken. Test het dus eerst goed uit. :lol:

Verder denk ik dat je het beste twee lichtsluizen kunt opstellen:
één voor de overgang (A) en één na de overgang (B).
Het maakcontact van (A) schakelt de overgang in als de trein aankomt en
het verbreekcontact van (B) schakelt de overgang weer uit als de trein voorbij is.
Zodoende heb je geen tijdvertraging nodig, maar wordt de tijd dat de overgang gesloten blijft, bepaald door de lengte en de snelheid van de trein. Zelfs als de trein stil staat op de overgang zal deze continue gesloten blijven.

Ik zou de lichtsluizen beide diagonaal t.o.v. de rails opstellen, zodoende is er minder kans op een foutieve melding i.v.m. koppelingen tussen de wagons.

Ik hoop dat je hier wat aan hebt.

Groeten,

Erik
Titel: Re:IR-lichtsluis tbv aansturing overweg
Bericht door: Yeoman op donderdag 04 maart 2010, 12:05:01
Hoi Peter en Erik,

Bedankt voor jullie tips en uitleg.
Ik denk dat het schema van Funkyrail me wel verder zal helpen.
Ik denk dat ik die zelf ook eens probeer te gaan maken.
Maar zal de overige nog eens op m'n gemak ook bekijken.

Nog even een toevoeging, misschien dat het woord timer een beetje verkeerd is gekozen.
Beter is om te zeggen vertraging.

Wat moet gebeuren is dat een x-aantal seconden, nadat de trein de lichtsluis is gepasseerd, de overweg gesloten blijft. Ik kan niet voorbij de overweg een tweede lichtsluis plaatsen, omdat daar ook eentje komt te staan voor de tegenovergstelde richting. (Deze wordt dan tijdelijk uitgeschakeld)

Hebben jullie voor deze vertraging nog een alternatief?

Groeten,
Ton.
Titel: Re:IR-lichtsluis tbv aansturing overweg
Bericht door: Nieuwenhuis op donderdag 04 maart 2010, 12:30:59
Dag Ton,

wanneer je een tijdvertraging wil toepassen, kun je wellicht een bouwpakketje van Conrad nemen.
Let wel dat een tijdvertraging los staat van de lengte en de snelheid van de trein.
Dus wanneer een enkele loc met hoge snelheid de overgang passeert zal de overgang even lang gesloten (moeten) blijven als wanneer een lange goederentrein op lage snelheid passeert.

Volgens mij moet de eerdere uitleg die ik gegeven heb ook in tegengestelde richting werken, zonder extra lichtsluisen. Misschien kun je de twee lichtsluisen bufferen middels een bistbiel- of Marklinrelais en hiermee de overgang aansturen.

Groeten,

Erik
Titel: Re:IR-lichtsluis tbv aansturing overweg
Bericht door: Roy op donderdag 04 maart 2010, 12:37:51
Wellicht zou je met een lichtsluis aan beide kanten van de overweg de overweg kunnen sluiten,en met een magneet en reedcontact onder alle laatse wagons, de overweg weer kunnen openen? Zo heb je niet het probleem, dat je 4 sluizen moet gebruiken, om in 2 richtingen verkeer aan te kunnen?

Roy
Titel: Re:IR-lichtsluis tbv aansturing overweg
Bericht door: impulsief op donderdag 04 maart 2010, 13:04:46
Hoi Ton
mogelijk dat je een volledige beschrijving van je opstelling en bedoeling in het draadje kunt zetten zoals ik het nu begrijp heb je aan 2 lichtsluizen genoeg spoorweg blijft gesloten zolang een van de 2 sluizen actief is, veel makkelijker is schakelen met de rail (ga ik er even vanuit dat je 3 rail rijd, een kleine aanpassing aan de rail is voldoende en kost niets, nada noppes

groet,

peter
Titel: Re:IR-lichtsluis tbv aansturing overweg
Bericht door: Yeoman op donderdag 04 maart 2010, 13:36:09
Even de situatieschets:
(https://files.3rail.nl/tinypic/2q09a2d.jpg)

De rode strepen zijn de positie van de lichtsluisjes.
Het blauwe bolletje is het moment waarop de overweg (ongeveer) weer open moet gaan.
Voor de volledigheid. Het deel boven de overweg zit in een tunnel.
De rijrichting is ook aangegeven.

Hopelijk dat dit het een beeje verduidelijkt.
Met schakelrails wil ik niet gaan werken, omdat er meerdere slepers onder een complete trein kunnen zitten.
Reed-contact wil ik niet, omdat ik dan magneetjes moet plakken onder de laatste wagon, welke niet altijd de laatste hoeft te zijn bij mij (ivm rangeren meot je daar dus rekening mee houden).

Citaat van: Nieuwenhuis op donderdag 04 maart 2010, 12:30:59
wanneer je een tijdvertraging wil toepassen, kun je wellicht een bouwpakketje van Conrad nemen.
Let wel dat een tijdvertraging los staat van de lengte en de snelheid van de trein.
Dus wanneer een enkele loc met hoge snelheid de overgang passeert zal de overgang even lang gesloten (moeten) blijven als wanneer een lange goederentrein op lage snelheid passeert.

Eric,
Kun je aangeven welk bouwpakketje van Conrad dit is?

Groeten,
Ton.
Titel: Re:IR-lichtsluis tbv aansturing overweg
Bericht door: impulsief op donderdag 04 maart 2010, 14:56:13
Hoi Ton dit is heel mooi te schakelen met de rail en dan bedoel ik niet de schakel rail van marklin maar de - van een van de 2 rail staven heb je daar M, C of K rail en kun je daar nog bij of staat de berg er al boven?
Titel: Re:IR-lichtsluis tbv aansturing overweg
Bericht door: Yeoman op donderdag 04 maart 2010, 15:24:17
Massadetectie gaat niet werken, omdat er meerdere wissels liggen in het traject.

Nog even een plaatje over de werking die ik wil bereiken:
(https://files.3rail.nl/tinypic/29pt47t.jpg)

Bij punt A passeert een trein de lichtsluis en sluit de overweg.
Bij punt B is de trein de lichtsluis voorbij.
Bij punt C gaat de overweg pas weer open.

Groeten,
Ton.
Titel: Re:IR-lichtsluis tbv aansturing overweg
Bericht door: Brenner op donderdag 04 maart 2010, 17:35:56
Het lijkt me handiger om 3 lichtsluizen te nemen vaarvan de uitgangen parallel geschakeld
worden. Twee stuks op de opgegeven plaatsen met rode streep en een derde op de overweg zelf.
De overweg bomen gaan pas omhoog wanneer alle drie de lichtsluizen vrij zicht hebben.

Dan heb je nog wel een probleem als je er met een losse lok doorheen rijdt.
Een andere oplossing is stroom detectie in het gebied tussen de rode markeringen.
Titel: Re:IR-lichtsluis tbv aansturing overweg
Bericht door: impulsief op donderdag 04 maart 2010, 17:40:09
Hoi Ton

massa detectie heeft niets met wissels te maken die kun je isoleren en overbruggen en je geeft exact aan op wel stuk rail de bomen naar beneden zijn en wanneer ze weer omhoog moeten K en C rail is daarbij geen probleem bij Mrail weet ik het niet, heb ik nooit mee gewerkt, kun je de tekening mailen dan pas ik hem aan, misschien dat ik het je dan duidelijk kan maken
Titel: Re:IR-lichtsluis tbv aansturing overweg
Bericht door: Nieuwenhuis op donderdag 04 maart 2010, 18:00:16
Citaat van: Yeoman op donderdag 04 maart 2010, 13:36:09
Eric, Erik,
Kun je aangeven welk bouwpakketje van Conrad dit is?

Natuurlijk!  :lol: :lol: :lol:
Conrad Start-/stop timer K2579 12Vdc Art.nr.:063506 - 89 ?14,99
Let op: voeding is 12 Volt gelijkstroom!

Groeten,

Erik
Titel: Re:IR-lichtsluis tbv aansturing overweg
Bericht door: impulsief op donderdag 04 maart 2010, 18:57:43
hieronder een tekening die laat zien hoe massa detectie rondom een wissel kan plaatsvinden

(https://files.3rail.nl/tinypic/2rwruvq.jpg)
Titel: Re:IR-lichtsluis tbv aansturing overweg
Bericht door: Yeoman op donderdag 04 maart 2010, 19:15:32
Brenner, Erik en Peter,

Bedankt weer voor het meedenken.

Peter,
Ik had altijd begrepen dat massadetectie niet kon op c-rail wissel.
Ik ga dit eerst ook zelf eens uitproberen.
Zou namelijk wel de meest ideale oplossing zijn.
Wordt vervolgd...

Groeten,
Ton.
Titel: Re:IR-lichtsluis tbv aansturing overweg
Bericht door: impulsief op zondag 07 maart 2010, 11:11:09
Hoi Ton

massa detectie op de wissel zelf gaat inderdaad niet, maar wel op de rail ervoor en erna, de wissel zelf is zo kort dat je je massa detectie altijd continu zal zijn, tenzij je met een enkel kort locje rijd

overigens heb ik van Kees Moerman zijn schema ontvangen als je interesse hebt mail ik het wel door
Titel: Re:IR-lichtsluis tbv aansturing overweg
Bericht door: Yeoman op zondag 07 maart 2010, 15:21:23
Citaat van: impulsief op zondag 07 maart 2010, 11:11:09
Hoi Ton

massa detectie op de wissel zelf gaat inderdaad niet, maar wel op de rail ervoor en erna, de wissel zelf is zo kort dat je je massa detectie altijd continu zal zijn, tenzij je met een enkel kort locje rijd

overigens heb ik van Kees Moerman zijn schema ontvangen als je interesse hebt mail ik het wel door
Schema's ben ik altij benieuwd naar.
Ik pb je wel ff, dan weet je waar naartoe het gemaild moet worden.

Groeten,
Ton
Titel: Re:IR-lichtsluis tbv aansturing overweg
Bericht door: huub op zondag 07 maart 2010, 15:30:05
Als je 2 fotocellen per lichtsluis gebruikt kan je bepalen of er een trein naar de overweg toe rijdt of er vandaan komt....