Stichting 3rail Forum

Modelbaanbouw & Scenery => Banenplan ontwerpen => Topic gestart door: Laenderbahn027 op woensdag 24 februari 2010, 21:48:28

Titel: Williamsville: The Plan
Bericht door: Laenderbahn027 op woensdag 24 februari 2010, 21:48:28
Enkele data:

Oppervlak: 130 x 300 cm
Eis 1: volledig dubbelspoor met een voldoende lengte bij het station voor 5 wagons (24 cm) en een loc (denk aan Rheingold (met 3318), TEE (met 3053) of ICE (4- of 5-delig);
Eis 2: een schaduwstation was voldoende variatie mogelijk maakt met dergelijke treinen.
Eis 3: een wisselend stationbeeld: de treinen moeten niet altijd met de neus naar dezelfde kant staan.
Eis 4: voldoende rangeermogelijkheden om áls de treinen rijden, er evengoed genoeg te doen is op de baan. Hierbij mag het doorgaande treinverloop nauwelijks of niet beïnvloed worden.
Eis 5: de stijging mag maximaal 3 % zijn, zoals regelmatig door meerdere mensen wordt aangegeven.

Na het nodige gepuzzel plus tal van testjes op het forum (van mij mogen die verwijderd worden, maar goed) kom ik uit op het volgende:

Niveau 0:
(https://imageproxy.3rail.nl/fit,1600x1200,q100,s5t3Df_ZUoNjIQ_vcqk3mapJpqbJcnarGOpzQ_6XCo04=/http://farm3.static.flickr.com/2699/4385804386_db1f383d10.jpg)

Niveau 1:
(https://imageproxy.3rail.nl/fit,1600x1200,q100,sZknLHMQfC0p0K-CvWE6sdg5lyYOlKfPXQbi2OFFmOws=/http://farm5.static.flickr.com/4036/4385041407_2c6747f36d.jpg)

Opmerkingen en/ of suggesties zijn altijd welkom, graag zelfs!
Titel: Re:Williamsville: The Plan
Bericht door: Falcon op donderdag 25 februari 2010, 08:52:49
Hoi,

Ziet er leuk uit. Maar waarom die bochtwissels in het schaduwstation. Uiteindelijk stroomt alles toch naar voren. Ik denk niet dat je die veel gaat gebruiken.

Olaf
Titel: Re:Williamsville: The Plan
Bericht door: Laenderbahn027 op donderdag 25 februari 2010, 08:57:06
Hoi Olaf,

Ze zitten er vanwege het volgende: hiermee kan ik treinen opstellen (buitenste spoor bovenin) en andere vervolgens door laten rijden (door vlak ervoor te wisselen). Dit kan ook met meerdere treinen: als het buitenste spoor vol staat, kan ik het middelste spoor op dezelfde manier gaan gebruiken, etc. Dat is de achterliggende gedachte van deze serie wissels.

Bedankt voor je reactie, I appreciate it!
Titel: Re:Williamsville: The Plan
Bericht door: Reinemanz op vrijdag 26 februari 2010, 13:49:30
Hi William,

Mooi Plan.
Denk je er wel aan tijdens het maken van je baan dat je overal goed bij kan...
Had bij mij namelijk wel wat beter gekund... :?

grts Rein
Titel: Re:Williamsville: The Plan
Bericht door: Laenderbahn027 op dinsdag 13 april 2010, 08:25:17
Hmm... Williamsville zal toch weer op de schop moeten... Mijn aanstaande is er toch niet zo heel blij mee dat ik de gang naar de raam op zolder volledig blokkeer met een tafel van dit formaat (hij staat over de volle breedte).

De uitdaging blijft:

-) Station met ruimte voor een Rheingold (dus met een perron van 1,50 m);
-) Schaduwstation waar een dergelijk lange trein ook kan wachten om zo lange tijden te simuleren;
-) En dat op een ruimte van naar schatting 1.50 m bij 2.00 m (max. 2.50 m, aangezien er dan nog 0.5 m over is om naar de achterkant en ook de raam te lopen).

Ik geef mijn aanstaande nu wel een beetje te schuld, maar ergens heeft ze wel gelijk: om aan de achterzijde te komen moet ik telkens onder de tafel door kruipen. Praktisch is anders.

Dat wordt dus weer puzzelen...

Ideeen zijn welkom, maar ik hou jullie natuurlijk ook op de hoogte van de eigen creaties! Williamsville zal er zeker komen, maar vooralsnog helaas niet in bovenstaande gedaante...
Titel: Re:Williamsville: The Plan
Bericht door: F.J.S. op dinsdag 13 april 2010, 08:34:41
Misschien is een spiraal een oplossing om een schaduwstation te maken.
Succes verder.

mvg Frans
Titel: Re:Williamsville: The Plan
Bericht door: Laenderbahn027 op dinsdag 13 april 2010, 08:36:14
Hoi Frans,

Zit ik ook aan te denken. Grootste aandaging is denk ik de stationslengte van ca. 1.50 m...
Titel: Re:Williamsville: The Plan
Bericht door: rorail op dinsdag 13 april 2010, 09:31:48
Hallo William,
Ik vrees dat jouw wensen en de beschikbare afmetingen elkaar  behoorlijk in de  weg zitten.
Met een perronspoor van 1,5 m en een plaatlengte van 2 m hou je nog maar 50 cm over voor de boog naar het station, dan praten we nog niet eens over een wisselstraat. Ik denk dat je het moet zoeken in het toepassen van een kopstation of een wegneembare sectie om toch naar 3 m plaatlengte te kunnen gaan.

Groet,
Ronald
Titel: Re:Williamsville: The Plan
Bericht door: Laenderbahn027 op dinsdag 13 april 2010, 09:35:35
Dromen en werkelijkheid, die botsen wel eens ja ;-).

De enige manier om aan een dergelijke lengte te komen is of diagonaal, of op het rechte eind (wanneer dit tot 2.50 uitgebreid kan worden).

Ik heb ook nooit gezegd dat het makkelijk was om een baanplan te maken, maar vooralsnog geen frustratie, meer de uitdaging die ik er in zie :-).
Titel: Re:Williamsville: The Plan
Bericht door: F.J.S. op dinsdag 13 april 2010, 09:39:27
Misschien wel handig om een plan te maken van die drie meter maar een stuk smaller zodat het raam bereikbaar is.

mvg frans
Titel: Re:Williamsville: The Plan
Bericht door: Laenderbahn027 op dinsdag 13 april 2010, 09:42:01
Potverdorie Frans, ik ben het net aan het schetsen! Eventueel zou ik er zelfs een "U-tje" van kunnen maken, mits het gedeelte onder de raam maar smal is... Hmm, interessant, want dan kan ik een mooi, langgerekt traject in het zicht maken en de bogen, al dan niet krap, kunnen uit het zicht.

En weer puzzelen...
Titel: Re:Williamsville: The Plan
Bericht door: Laenderbahn027 op vrijdag 28 mei 2010, 15:38:45
Zucht... Het puzzelen valt niet mee... Waar ik steeds tegenaan loop is de relatief beperkte ruimte (niet al te grote zolder, schuin dak, bereikbaarheid van de dakkapel).

Op allerlei manieren kan ik wel een poging wagen om voldoende rijlengte te realiseren (laatste plan heeft maar liefst drie niveaus op een plaat van 130 cm breed en 230 cm lang, ook nog een hoekje eruit), maar dan wordt het en een heel druk geheel, en drie lagen omhoog op een schuin dak is ook niet alles... Dan heb ik het nog niet eens gehad over de stijgingspercentages die ik dien te realiseren!

Vandaar dat ik het bij een relatief bescheiden plan ga houden wat makkelijk op een tafel past (rechthoek), waar ik overal bij kan, en waar ik vooral treinen op kan laten rijden en van kan leren (seinen, schakelingen, ballasten, alle aspecten, maar dan op een simpel baantje). Bijkomend voordeel is dat een rechthoek met max. 24230 bochten volledig bereikbaar is van 1 kant. De baan kan dan richting muur. Geen keerlussen, klimspiralen, hellingen... Voorlopig althans.

Dit lijkt me op dit moment voor mij een verstandige keuze, anders vrees ik dat ik zelden meer aan rijden toe kom en meer een statische verzamelaar word...
Titel: Re:Williamsville: The Plan
Bericht door: Marklin5 op vrijdag 28 mei 2010, 16:24:25
leuk plan  :D

maar ik denk dat ik hem wat minder vol zou doen :?

Groeten,
Martijn
Titel: Re:Williamsville: The Plan
Bericht door: Laenderbahn027 op vrijdag 28 mei 2010, 16:48:23
Hoi Martijn,

Dit plan is inmiddels in de prullenbak beland: te rechtlijnig, en bovenal te groot. Evengoed bedankt!
Titel: Re:Williamsville: The Plan
Bericht door: Marklin5 op vrijdag 28 mei 2010, 19:09:11
ow oke, en heb je al een nieuw plan?
het is leuker als je een lange smalle plaat hebt  :D

Groeten,
Martijn
Titel: Re:Williamsville: The Plan
Bericht door: digi-jacques op vrijdag 28 mei 2010, 23:22:01
ff een probeersel voor je


               x
                 x
                    x
                      x                        x= je schuine dak
                         x                      ---------= je plaat met treinen
                            x
                               x
          ------------------ x niveau 1
                                I     x
          ----------------------- xniveau 0
                                           x

Het is misschien niet zo goed te zien, maar de plaat van niveau 0 kan groter zijn dan je bovenplaat.

zo kan je een ruimer opgezet schaduwstation maken.

tevens blijft de voorzijde gelijk.

Titel: Re:Williamsville: The Plan
Bericht door: Laenderbahn027 op zaterdag 29 mei 2010, 09:56:14
Bedankt voor het meedenken.

Hieronder het plan zoals bedacht. Aandachtspuntjes:

-) Niveau 2 kan ook naar beneden, waardoor ik geen 3 maar 2 niveaus heb, plus meer ruimte voor een station;
-) Ik heb nog geen rangeergedeelte getekend, wat er wel moet komen. Gezien de ruimte op niveau 1 zal hier weinig mee te doen zijn;
-) De hellingen (inclusief wissels);
-) De lengte van het station: belangrijkste eis is dat er een loc met 3 24 cm wagons op past en dat lukt nu eigenlijk amper of niet...

Niveau 0:
(https://imageproxy.3rail.nl/fit,1600x1200,q100,sMTYqJm8GW5nv-jaxk-ot6yB16FdXX2Ea0SO68Fn3Ujo=/http://farm5.static.flickr.com/4065/4648951975_54a36df312_b.jpg)

Niveau 1:
(https://imageproxy.3rail.nl/fit,1600x1200,q100,s2KKCDtFmMQ6G-TbXIbjpeIYelmegjeGpZ9FphkdtQnI=/http://farm5.static.flickr.com/4009/4649570534_725c952bdd_b.jpg)

Niveau 2 (of 0):
(https://imageproxy.3rail.nl/fit,1600x1200,q100,svZYTT-S4EUbIumcFYiI5mDPJbigeZR9UCthqr0WvoYU=/http://farm5.static.flickr.com/4020/4649570592_a575efaa40_b.jpg)

Samen:
(https://imageproxy.3rail.nl/fit,1600x1200,q100,sMqFQUjDeUacxsn154FqbNGfZV6EV4hiKZA5l5MnYcxk=/http://farm5.static.flickr.com/4049/4648953099_690c907ff4_b.jpg)

Er hoeft geen bovenleiding op de baan, en als de E-locs met de panto's omlaag dienen te rijden: het zij zo...

Opmerkingen, aanvullingen en verbeterpunten zijn altijd welkom!
Titel: Re:Williamsville: The Plan
Bericht door: Marklin5 op zaterdag 29 mei 2010, 15:18:17
Hoi William,

mee is het een idee om niveau 2 eerst een stuk dubbelspoor te laten doorlopen
alleen dan nog draaien  :?

want nu zie je maar heel weinig treinen  :(
en een brug over je station... vind ik ook nou niet echt...

heb je niet iets mee ruimte links?

Groeten,
Martijn
Titel: Re:Williamsville: The Plan
Bericht door: minitreintje op zaterdag 29 mei 2010, 16:12:10
Ja inderdaad enkel je station zie je als je niv. 3 naar 0 brengt maar anders ook niet zoveel. Ik maak mijn station met gewoon 2 sporen (ik heb maar 110 cm breedte en 210 cm lengte) zonder wissels omdat het anders te druk is. Maar jij heb 40 cm meer en in breedte 20 cm meer dan kan je toch met wissel werken en lange sporen creëren.
Titel: Re:Williamsville: The Plan
Bericht door: minitreintje op zaterdag 29 mei 2010, 17:38:31
Ik heb jou een baanplan gemaakt je moet het niet gebruiken hoor het is voor u wat inspiratie te geven.
er zijn gewoon 2 sporen en een dooplopend spoortje aan het station, je trein van 1,50 m heeft 1,44 m plaats
Compleet gedeelte
(https://files.3rail.nl/tinypic/29qb3ic.jpg)
bovendeel
(https://files.3rail.nl/tinypic/ohvlnq.jpg)
schaduwstation
(https://files.3rail.nl/tinypic/zklmrm.jpg)

groeten dylan
Titel: Re:Williamsville: The Plan
Bericht door: Marklin5 op zondag 30 mei 2010, 08:44:25
Leuk, maar mss wat meer wissels?
het is zonde als je ze hebt en niet gebruikt  :?

Groeten,
Martijn
Titel: Re:Williamsville: The Plan
Bericht door: minitreintje op zondag 30 mei 2010, 17:20:08
het is maar een voorbeeld voor hem
Titel: Re:Williamsville: The Plan
Bericht door: Laenderbahn027 op maandag 31 mei 2010, 09:03:31
Bedankt voor het meedenken. Niet alleen ben ik het met jullie eens dat je op mijn plan wat weinig van de treinen ziet; tevens kom ik met de ruimte niet weg.

Het plan van dylan is relatief simpel en geeft daardoor voldoende stationsruimte. Nadeel is de lengte van 250 cm waardoo ik toch weer ruim voor de raam kom en 130 cm moet overbruggen om bij het raam te kunnen. Echter, daar heb ik wel een ideetje voor... Kom ik op terug!

Greetz,
William
Titel: Re:Williamsville: The Plan
Bericht door: Marklin5 op maandag 31 mei 2010, 18:52:48
heb je dan geen stukje normaal muur  :lol:

maar je kan natuurlijk ook een lange smalle baan maken rond je zolder heen :wink:
nu weet ik niet welke ruimte je hebt / mag gebruiken dus tja
Succes ermee dan maar

Groeten,
Martijn
Titel: Re:Williamsville: The Plan
Bericht door: minitreintje op dinsdag 01 juni 2010, 19:50:55
Citaat van: William027 op maandag 31 mei 2010, 09:03:31
Bedankt voor het meedenken. Niet alleen ben ik het met jullie eens dat je op mijn plan wat weinig van de treinen ziet; tevens kom ik met de ruimte niet weg.

Het plan van dylan is relatief simpel en geeft daardoor voldoende stationsruimte. Nadeel is de lengte van 250 cm waardoo ik toch weer ruim voor de raam kom en 130 cm moet overbruggen om bij het raam te kunnen. Echter, daar heb ik wel een ideetje voor... Kom ik op terug!

Greetz,
William

Het probleem is vooral de ruimte daarom is het zo van die 250cm naar 200 cm is een probleem want dan heb je nog amper een recht spoor want dan is alles een perron :?
Maar ik ben benieuwd naar je ideetje. Ik denk aan een uitneembaar deel?
Titel: Re:Williamsville: The Plan
Bericht door: Laenderbahn027 op dinsdag 08 juni 2010, 00:14:05
Hier is dan, gebaseerd op de suggestie van Dylan, een nieuwe, meer bescheiden versie van Williamsville.

Niveau 0:

(https://imageproxy.3rail.nl/fit,1600x1200,q100,sDkggoGvCuJZR0JHaQP_3vb8oVjQ4cvCFWqTn1IESIHU=/http://farm2.static.flickr.com/1275/4679738035_a8a1f40b93_b.jpg)

Met helling:

(https://imageproxy.3rail.nl/fit,1600x1200,q100,snjJ-9wU5jV7o4Wy3CKOORjxDDkV5RewIAjmgSFGwcYk=/http://farm5.static.flickr.com/4058/4679738117_70328d659b_b.jpg)

Met bovendeel:

(https://imageproxy.3rail.nl/fit,1600x1200,q100,sYOM0Rv6UbhTGC5rLx3Wwe5MRdAMf7O1w3jxxRDO5akI=/http://farm5.static.flickr.com/4036/4679737971_b35c60aea3_b.jpg)

Misschien komt er nog ergens een stukje 24172 of 24188 tussen in de breedte, zodat het schaduwstation er netjes onder valt (of ik maak dit 1 rails kleiner).

Jullie opmerkingen zijn meer dan welkom!
Titel: Re:Williamsville: The Plan
Bericht door: Laenderbahn027 op dinsdag 08 juni 2010, 00:15:35
Hmm... waarschijnlijk is jouw schaduwstation beter, Dylan. Dat bedenk ik me net pas... Maar nu eerst slapen...
Titel: Re:Williamsville: The Plan
Bericht door: minitreintje op woensdag 09 juni 2010, 15:51:43
Citaat van: William027 op dinsdag 08 juni 2010, 00:15:35
Hmm... waarschijnlijk is jouw schaduwstation beter, Dylan. Dat bedenk ik me net pas... Maar nu eerst slapen...

Ik ken geen ander schaduwstation dan in die vorm op die oppervlakte daarom maak ik dat altijd zo :lol:

groeten minitreintje/Dylan
Titel: Re:Williamsville: The Plan
Bericht door: Laenderbahn027 op woensdag 09 juni 2010, 15:56:40
Dacht meer aan de indeling: ik heb maar twee sporen, jij komt tot drie. Vandaar mijn opmerking.

Inmiddels is het plan een beetje verfijnd (nu heb ik wel heel veel tussenstukjes nodig en dat kan makkelijker). Update vanavond!
Titel: Re:Williamsville: The Plan
Bericht door: Marklin5 op woensdag 09 juni 2010, 19:05:57
Leuk baantje :D
inderdaad is het 3 baans schaduwstation beter :wink:

Groeten,
Martijn



Titel: Re:Williamsville: The Plan
Bericht door: minitreintje op woensdag 09 juni 2010, 20:03:37
en bij mij heb je ook 2 baans en bij jouw niet want je kan maar met 1 trein rijden nu.
Titel: Re:Williamsville: The Plan
Bericht door: Laenderbahn027 op woensdag 09 juni 2010, 20:51:55
Jij kunt er inderdaad twee tegelijk laten rijden op je bovenbaan, dat had ik me nog niet zo gerealiseerd... Terug naar de tekentafel dus (want ik wil zoveel mogelijk rijmogelijkheden open houden).

Wat ik dan mis, is een standaardwissel met een 24130 bocht... Waarom heb je die niet meer, terwijl die bij de M-rails wel aanwezig waren?
Titel: Re:Williamsville: The Plan
Bericht door: Marklin5 op donderdag 10 juni 2010, 16:20:11
ja das inderdaad stom gemaakt, heb ik ook wel eens last van, volgens mij moet je de 24244 ofzoiets gebruiken om je wissels recht te maken :wink:

succes!

Groeten,
Martijn
Titel: Re:Williamsville: The Plan
Bericht door: lesley001 op donderdag 10 juni 2010, 16:25:47
Je moet nu inderdaad helemaal een tegenbocht voor de wissels kopen :(.
Waarom hebben ze niet een wissel met als tegenbocht de 24130, volgens mij is dat veel handiger. :?:

Groet, Lesley
Titel: Re:Williamsville: The Plan
Bericht door: minitreintje op donderdag 10 juni 2010, 16:44:32
waar hebben ze geen Y-wissels dan kan je mooie rondjes maken die ook een keerlus is
Titel: Re:Williamsville: The Plan
Bericht door: Marklin5 op donderdag 10 juni 2010, 16:49:25
Citaat van: minitreintje op donderdag 10 juni 2010, 16:44:32
waar hebben ze geen Y-wissels dan kan je mooie rondjes maken die ook een keerlus is

maar dan wel in bocht 24130 :D
zou wel handig zijn

Groeten,
Martijn

Titel: Re:Williamsville: The Plan
Bericht door: Laenderbahn027 op vrijdag 11 juni 2010, 00:54:45
Citaat van: minitreintje op woensdag 09 juni 2010, 20:03:37
en bij mij heb je ook 2 baans en bij jouw niet want je kan maar met 1 trein rijden nu.

Het nieuwe plan volgt morgen (heb op de hotelkamer alleen maar de demo, dat zal ik jullie besparen). Ook hierin heb ik boven geen dubbel spoor. Dat maakt het in mijn ogen te druk bij gebrek aan een 24130 wissel. Wel kan een loc boven z'n rondjes rijden, eentje kan alvast klaarstaan als "de area" vrij is, plus ik heb nog een stukje rangeeractiviteit. Als ik dat allemaal bij mag gaan houden, dan heb ik het druk genoeg...

Update volgt!

Welterusten vanuit Bolton...
Titel: Re:Williamsville: The Plan
Bericht door: Marklin5 op vrijdag 11 juni 2010, 15:45:17
Lijkt me leuk :D

Veel plezier in Bolton!!

Groeten,
Martijn
Titel: Re:Williamsville: The Plan
Bericht door: Laenderbahn027 op zaterdag 12 juni 2010, 00:24:01
Et voila, een stuk minder tussenstukjes nodig:

(https://imageproxy.3rail.nl/fit,1600x1200,q100,sIgDKBgRgI6rJX7GS9hgfuCbk1Zsx1y-zmlqKX_D9F4A=/http://farm5.static.flickr.com/4048/4691321689_e0614e0f62_b.jpg)

Onderin zijn twee stukken niet aangegeven als zijnde tunnelstukken. Dit klopt: iedereen verwacht bij de linkse een trein, maar dat hoeft helemaal niet. Hetzelfde geldt bij de tweede. Verrassing, zullen we maar zeggen.

De opstelsporen zijn voor bijvoorbeeld een railbus (op de planning) of een TEE (eveneens ooit op de planning).

Wat de diepte betreft pas het plan mooi op de huidge platen. Met een breedte van ca. 220 cm is het ook niet absurd groot. Bovenin kan 1 trein probleemloos rondjes rijden. Op het middengedeelte kan wat gerangeerd worden (tenzij ik de trein moe ben en hij even moet keren).

Het onderste spoor (bij het naar boven komen) is voldoende lang voor 3, 4 wagons (5 moet zelfs kunnen, dus een Rheingold kan, alhoewel dit op de rest misschien wat krap lijkt). Ik ben behoorlijk tevreden (belangrijk puntje), maar wat denken jullie ervan? Wat zouden jullie anders doen? Suggesties, tips, verbetering?

Alvast bedankt!

Met vriendelijke groet,
William
Titel: Re:Williamsville: The Plan
Bericht door: Marklin5 op zaterdag 12 juni 2010, 08:20:27
Leuk baantje, alleen heb je nu maar 1 spoor wat naar je schaduwstation gaat.
ja ken de baan met wat  kleine  stukjes nog wat langer maken, of gaat dat niet door de hoogte?

Groeten,
Martijn
Titel: Re:Williamsville: The Plan
Bericht door: Laenderbahn027 op zaterdag 12 juni 2010, 10:03:01
Citaat van: Marklin5 op zaterdag 12 juni 2010, 08:20:27
Leuk baantje, alleen heb je nu maar 1 spoor wat naar je schaduwstation gaat.
ja ken de baan met wat  kleine  stukjes nog wat langer maken, of gaat dat niet door de hoogte?

Groeten,
Martijn

Klopt, maar dat had ik bij het vorige plan ook. Langer kan, maar dan verzand ik toch weer in het steeds groter maken van de baan.

Vraagje: hoe kan ik dit het beste oplossen (ruimte tussen de 24230 en 24612 onderin de foto?

(https://imageproxy.3rail.nl/fit,1600x1200,q100,sPcGGy5W3VRhlxQG1Ga8BUCYcFIwNk_lXAJCPIGcSN8A=/http://farm5.static.flickr.com/4066/4692251899_4f465a1d9a_b.jpg)
Titel: Re:Williamsville: The Plan
Bericht door: minitreintje op zaterdag 12 juni 2010, 10:53:01
Is het dit wat je zoekt?
(https://files.3rail.nl/tinypic/2moe9sj.jpg)

groeten minitreintje/Dylan
Titel: Re:Williamsville: The Plan
Bericht door: hermanus op zaterdag 12 juni 2010, 13:48:29
(https://files.3rail.nl/tinypic/sdheg8.jpg)
Zo kan ook
De 224 vervangen voor een 207+115
Titel: Re:Williamsville: The Plan
Bericht door: Marklin5 op zondag 13 juni 2010, 08:52:39
ik zou  de gene van Hermanus kiezen omdat dan de de bocht vloeiender gaat dan bij Dylan (ook een goede oplossing hoor)


Groeten,
Martijn
Titel: Re:Williamsville: The Plan
Bericht door: lesley001 op zondag 13 juni 2010, 09:27:31
Ja die zou ik ook kiezen, het is een vloeiende bocht, mooi gedaan  :D

Groet, Lesley
Titel: Re:Williamsville: The Plan
Bericht door: minitreintje op zondag 13 juni 2010, 15:25:37
Citaat van: Marklin5 op zondag 13 juni 2010, 08:52:39
ik zou  de gene van Hermanus kiezen omdat dan de de bocht vloeiender gaat dan bij Dylan (ook een goede oplossing hoor)


Groeten,
Martijn
Citaat van: lesley001 op zondag 13 juni 2010, 09:27:31
Ja die zou ik ook kiezen, het is een vloeiende bocht, mooi gedaan  :D

Groet, Lesley

Ja ik vind dat ook,ik heb wintrack het werk laten doen daarom :lol:

groeten minitreintje/Dylan

Titel: Re:Williamsville: The Plan
Bericht door: Laenderbahn027 op zondag 13 juni 2010, 17:30:52
Bedankt allemaal, speciaal aan Hermanus,

Zo had ik het namelijk nog niet bekeken: ik had me nog niet gerealiseerd dat deze combinatie de 24130-versie van de 24224 vormt. Het was wellicht al wel duidelijk dat "vloeiend" mijn voorkeur heeft ;-).

Nu eens kijken wat we daarmee kunnen zonder dat de buitenmaten weer veel te groot worden... Nogmaals bedankt voor jullie reacties: iedereen heeft iets andere aandachtspunten, waardoor teleurstellingen na het bouwen hopelijk vermeden worden :-)!
Titel: Re:Williamsville: The Plan
Bericht door: Wijbe op maandag 14 juni 2010, 11:24:55
je schaduwstation lijkt op die van dylan :lol:

mooi baanplan, misschien kan dylan zelf er ook nog eens wat uit halen, lijkt me dezelfde ruimte? :)
Titel: Re:Williamsville: The Plan
Bericht door: Laenderbahn027 op maandag 14 juni 2010, 11:32:28
Dankzij Dylan kwam ik op dit idee, alle credits gaan naar hem!

Op zich heb ik iets meer ruimte, maar het is alles behalve praktisch die te benutten. Daarom probeer ik zoveel mogelijk rijmogelijkheden te creeeren op een zo klein mogelijke ruimte, zonder daarbij te verzanden in een overschot aan rails (al lijkt het daar misschien niet op ;-))...
Titel: Re:Williamsville: The Plan
Bericht door: minitreintje op maandag 14 juni 2010, 15:48:25
Citaat van: wijbe op maandag 14 juni 2010, 11:24:55
je schaduwstation lijkt op die van dylan :lol:

mooi baanplan, misschien kan dylan zelf er ook nog eens wat uit halen, lijkt me dezelfde ruimte? :)
Het schaduwstation lijkt op dat van jou Wijbe want jij maakte dat schaduwstation. Ik heb wel de 2 rangeersporen eruit gelaten omdat dit onmogelijk was deze  gemakkelijk te gebruiken.
Citaat van: William027 op maandag 14 juni 2010, 11:32:28
Dankzij Dylan kwam ik op dit idee, alle credits gaan naar hem!

Op zich heb ik iets meer ruimte, maar het is alles behalve praktisch die te benutten. Daarom probeer ik zoveel mogelijk rijmogelijkheden te creeeren op een zo klein mogelijke ruimte, zonder daarbij te verzanden in een overschot aan rails (al lijkt het daar misschien niet op ;-))...

Graag gedaan maar het is je eigen ontwerp dus is het van jou  :wink:
Maar het idee kwam van mij maar hou dat maar kan geen kwaad :mrgreen:
Titel: Re:Williamsville: The Plan
Bericht door: Laenderbahn027 op vrijdag 18 juni 2010, 13:56:04
Citaat van: hermanus op zaterdag 12 juni 2010, 13:48:29
(https://files.3rail.nl/tinypic/sdheg8.jpg)
Zo kan ook
De 224 vervangen voor een 207+115

Heb hier eens wat mee zitten hobbyen, maar belandt al snel weer in projecten die met name te breed worden: ik heb nu immers links en rechts ruimte nodig voor een extra spoor. Hetzelfde geldt voor boven en onder, maar daar was nog wel iets aan ruimte te halen.

Ik denk dat ik door ga met het onderstaande plan:

Citaat van: William027 op zaterdag 12 juni 2010, 00:24:01

(https://imageproxy.3rail.nl/fit,1600x1200,q100,sIgDKBgRgI6rJX7GS9hgfuCbk1Zsx1y-zmlqKX_D9F4A=/http://farm5.static.flickr.com/4048/4691321689_e0614e0f62_b.jpg)


Hierbij gaan waarschijnlijk de opstelsporen naar de rechterkant van de diagonaal (dan kan ik links een station met pleintje maken en rechts aanhouden voor de industrie).

Het idee is om een station met perron te plaatsen aan de binnen- en buitenzijde van de baan, en het middelste spoor als doorgangsspoor voor goederentreinen te gebruiken. Hoe het landschap er verder uit gaat zien? Het lukt me maar niet om met Wintrack een fatsoenlijke 3D afbeelding te maken...

Wat ik me wel nog afvraag is:

-) Hoe creeer ik meer ruimte in mijn schaduwstation?
-) Is het mogelijk om een "muurtje" te plaatsen tussen 2 rails in welke op de normale breedte van elkaar liggen? Natuurlijk is dit mogelijk, maar er moet wel voldoende ruimte zijn voor de treinen. Aangezien het om rechte stukken gaat, zal het wel mee vallen. Iemand die hier ervaring mee heeft?

Met vriendelijke groet,
William
Titel: Re:Williamsville: The Plan
Bericht door: minitreintje op vrijdag 18 juni 2010, 17:25:49
Is dit al iets of mag ik het schaduwstation aanpassen ik kan je meer sporen bezorgen met bochtwissels.
Jouw:
(https://files.3rail.nl/tinypic/2yoage1.jpg)
Mijn:
(https://files.3rail.nl/tinypic/2lbyzuu.jpg)

vriendelijke groeten minitreintje/Dylan
Titel: Re:Williamsville: The Plan
Bericht door: hermanus op zaterdag 19 juni 2010, 09:28:23
En op deze manier een variant op de boven baan
(https://files.3rail.nl/tinypic/2ikil1.jpg)
Titel: Re:Williamsville: The Plan
Bericht door: Wijbe op zaterdag 19 juni 2010, 11:08:36
dylan, weet je miss nog dat schaduwstation met 3 sporen? als je die nog hebt, wil je die es posten? :)
Titel: Re:Williamsville: The Plan
Bericht door: minitreintje op zaterdag 19 juni 2010, 11:13:21
Dat dat jij hebt gemaakt?
Titel: Re:Williamsville: The Plan
Bericht door: Ronald69 op zaterdag 19 juni 2010, 12:00:32
Wat is de oppervlakte van de ruimte waar de baan moet komen? Je zou kunnen overwegen om de baan rondom te leggen en modules te maken van 0.6 x 1.20. Zo houd je ruimte over om bij het dakraam te komen. Zoiets als ik hier voor mijn zoon heb gemaakt:
(https://files.3rail.nl/tinypic/14mt5hz.jpg).

Grt, Ronald.
Titel: Re:Williamsville: The Plan
Bericht door: hermanus op zaterdag 19 juni 2010, 12:22:13
Hier nog wat:
(https://files.3rail.nl/tinypic/xgdsoz.jpg)

(https://files.3rail.nl/tinypic/zkrcid.jpg)
Titel: Re:Williamsville: The Plan
Bericht door: Laenderbahn027 op zaterdag 19 juni 2010, 17:27:14
Aha! Als je dit als tussenstuk gebruikt op de bovenbaan, dat komt het nog net wat meer in de buurt. Schaduwstation had ik ook zo willen proberen, maar je bent me voor ;-).

Bedankt! Ik ga er nog eens mee puzzelen, nog een beetje een eigen draai aangeven.
Titel: Re:Williamsville: The Plan
Bericht door: hermanus op zaterdag 19 juni 2010, 17:54:53
Nu met nog een andere draai namelijk een bergspoortje.
(https://files.3rail.nl/tinypic/2qnxtl0.jpg)
stijging is onder de 3%
en in 3D
(https://files.3rail.nl/tinypic/2hyw0vb.jpg)
Titel: Re:Williamsville: The Plan
Bericht door: Laenderbahn027 op zaterdag 19 juni 2010, 18:23:13
Zeg, hou eens op ;-)
Titel: Re:Williamsville: The Plan
Bericht door: Laenderbahn027 op donderdag 22 juli 2010, 17:56:20
Continu snuffelend op het forum kom ik nog wel eens mensen tegen die hun hele baan in het teken stellen van een station, of een BW. Nu zit ik te denken: bij de relatief kleine ruimte die ik heb zal het moeilijk worden om te rangeren. Ziet iemand van jullie een mogelijkheid (of heeft iemand suggesties/ voorbeelden) om op een dergelijk oppervlak "rangeren" tot hoofdthema te maken? Uiteraard is er ook doorgaand verkeer, maar dit kan langskomen en verdwijnen (tenzij het uitgerangeerd dient te worden natuurlijk).

Wanneer mijn wens/ idee niet realistisch geacht wordt op een dergelijke ruimte, dan hoor ik dat ook graag. Jullie mening telt wel degelijk mee voor mij.

Thanks!

Met vriendelijke groet vanuit Polen,
William
Titel: Re:Williamsville: The Plan
Bericht door: Laenderbahn027 op zondag 01 augustus 2010, 12:58:39
Gebaseerd op bovenstaande ideeën van een aantal mensen ben ik tot het volgende plan gekomen. Opmerkingen zijn welkom!

(https://imageproxy.3rail.nl/fit,1600x1200,q100,sauuea1B0OppZU41LUjPZFijaocflG04wKVoo6k-qYYw=/http://farm5.static.flickr.com/4102/4848520889_b41bcb2ccd_o.jpg)

(https://imageproxy.3rail.nl/fit,1600x1200,q100,sopA0Ce2Suef0i_IUAmqlr2xyKfh6IXvrPlYc4WGUShk=/http://farm5.static.flickr.com/4077/4848530701_8442dc11e9_o.jpg)
Titel: Re:Williamsville: The Plan
Bericht door: minitreintje op zondag 01 augustus 2010, 18:44:21
Dat ziet er niet slecht uit
Titel: Re:Williamsville: The Plan
Bericht door: BR 66 op maandag 02 augustus 2010, 09:52:49
William,

Leuk klein baanplan, waar je veel plezier aan kunt beleven. Maar ik heb een tweetal opmerkingen:


Met vriendelijke groet,

Marco
Titel: Re:Williamsville: The Plan
Bericht door: Laenderbahn027 op maandag 02 augustus 2010, 12:03:19
Hallo Marco,

Bedankt voor je feedback. Op deze manier wilde ik, ondanks dat het lengte kost, een soort industriepleintje creeren tussen de verschillende sporen in.

Wat betreft de 3-wegwissels: ik ken de verhalen, maar vrees dat ik er niet onderuit kom. Dan kost het me teveel lengte van de sporen...
Titel: Re:Williamsville: The Plan
Bericht door: BR 66 op maandag 02 augustus 2010, 14:42:29
Citaat van: William027 op maandag 02 augustus 2010, 12:03:19
Op deze manier wilde ik, ondanks dat het lengte kost, een soort industriepleintje creeren tussen de verschillende sporen in.
O.k. dat wist ik niet.

Citaat van: William027 op maandag 02 augustus 2010, 12:03:19
Wat betreft de 3-wegwissels: ik ken de verhalen, maar vrees dat ik er niet onderuit kom. Dan kost het me teveel lengte van de sporen...
Ik snap dat je op deze beperkte ruimte bijna niet anders kunt, maar ik wilde je toch op deze verhalen wijzen.
Titel: Re:Williamsville: The Plan
Bericht door: Laenderbahn027 op maandag 02 augustus 2010, 14:44:42
Dank daarvoor, zonder meer!

Ik heb net wat lopen pluizen op het forum, en kwam erachter dat 'm de moeilijk zit in het juist schakelen van deze wissels. Als de tongen verkeerd staan, leidt dit geheid tot ontsporingen. Als dit niet het geval is, zou het allemaal reuze mee moeten vallen.

Twijfel, twijfel...
Titel: Re:Williamsville: The Plan
Bericht door: BR 66 op maandag 02 augustus 2010, 14:49:05
William,

Die 3-weg links onder kun je vervangen door een linkse en een rechtse, waardoor je het onderste spoortje langer kunt maken. Verlies je wel weer opstelspoor in je station.

Twijfel, twijfel..... wat is wijsheid in deze.

ps. Wat wil jij onder die brug in het midden maken? Ravijn? Water?
Titel: Re:Williamsville: The Plan
Bericht door: Laenderbahn027 op maandag 02 augustus 2010, 14:52:42
Opstelspoor bij het station is zonder meer een wens. Het liefst voor een Rheingold (past net, tot in de bocht...), maar anders met een loc met 3 a 4 wagons (vooralsnog 24 cm).

Op deze ruimte blijft het schipperen, dat is waar. Perfect en/ of ideaal wordt het waarschijnlijk nooit. Eerst maar eens beginnen met bouwen ;-).
Titel: Re:Williamsville: The Plan
Bericht door: Laenderbahn027 op dinsdag 10 augustus 2010, 09:48:00
Korte update:

-) De driewegwissel bovenin wordt vervangen door een wissel naar links. Naast de wissel vanaf de hoofdbaan komt een nieuwe wissel naar links, waardoor de lengte van de overige opstelsporen gehandhaafd blijft. Tevens ben ik dan van 1 driewegwissel af;
-) De driewegwissel onderin is nog punt van discussie. Misschien komt er een gewone wissel voor in de plaats, hierbij 1 spoor opofferend.
-) In de linkerbovenhoek komt nog een mogelijkheid om van de buitenbaan naar de binnenbaan te gaan. Dit is namelijk niet meer mogelijk nadat schuin overgestoken is en ik wil zoveel mogelijk mogelijkheden open houden.

Citaat van: BR 66 op maandag 02 augustus 2010, 14:49:05
ps. Wat wil jij onder die brug in het midden maken? Ravijn? Water?

Onder de brug in het midden moet eigenlijk een weggetje komen om van de linkerkant (station, dorpje) naar de rechterkant (industriegebied) van de baan te komen. Dit kan ook met een overweg, maar hiermee creeer ik wat meer diepte. Tevens kan het: in het schaduwstation lopen hier geen sporen.

Dan nog een vraag van mijn kant: hoe stuur ik deze baan het beste aan, met name omdat ik het liefst zelf aan de knoppen wil zitten en er geen vaste rijrichtingen zijn? Ik zelf dacht het volgende:

-) Alle wissels worden electrisch en in eerste instantie met schakelkastjes bediend. Verder een MS en that's it;
-) Aangezien ik nu al "teveel" treinen heb, zal een MS hoe dan ook met een Delta-controller geupgrade moeten worden;
-) Daarna voorzie in een CSII/ CSIII/ EcoS II. De wissels wil ik dan op een Viesmann-apparaat aansluiten waardoor ik niet overal een decoder in hoef te bouwen. Dit betekent echter wel dat nu al overal bezetmelding ingebouwd dient te worden.

Of ik seinen ga plaatsen weet ik niet, aangezien vrijwel alle sporen in 2 richtingen te bereiden dienen te zijn. Is dit dan mogelijk?

Zou ik Koploper nog kunnen overwegen, of is dat meer voor de geautomatiseerde banen? Met name het rangeren wil ik zelf kunnen regelen. Kun je Koploper uberhaupt gebruiken als je sporen langs twee kanten wilt kunnen bereiden?

Vragen genoeg, maar beter nu dan te laat...
Titel: Re:Williamsville: The Plan
Bericht door: BR 66 op dinsdag 10 augustus 2010, 10:21:24
Citaat van: William027 op dinsdag 10 augustus 2010, 09:48:00
-) De driewegwissel onderin is nog punt van discussie. Misschien komt er een gewone wissel voor in de plaats, hierbij 1 spoor opofferend.

Als je die driewegwissel onderin vervangt door een gewone wissel kun je de wissel er net boven vervangen door een Engelse wissel (24624), dan behoud je toch je spoortje.

Met vriendelijke groet,

Marco
Titel: Re:Williamsville: The Plan
Bericht door: Laenderbahn027 op dinsdag 10 augustus 2010, 10:24:51
Nice! Doe ik. Natuurlijk wel weer een extra kostenpost, drie Engelse wissels op je baan ;-)...
Titel: Re:Williamsville: The Plan
Bericht door: Laenderbahn027 op woensdag 11 augustus 2010, 08:37:43
De aangepaste versie (nu zonder driewegwissels):

(https://imageproxy.3rail.nl/fit,1600x1200,q100,sbHZEN3rJ-bYgoD5zZ9bQqP3xqJP45q5SjIf437FgWIg=/http://img186.imageshack.us/img186/6199/48810031914b70434045o.jpg) (http://img186.imageshack.us/i/48810031914b70434045o.jpg/)

Uploaded with ImageShack.us (http://imageshack.us)

Dit mag het gaan worden voor de komende jaren! Tijd dus om een topic te starten in het bouw-gedeelte, eindelijk ;-). Opmerkingen zijn evengoed welkom!
Titel: Re:Williamsville: The Plan
Bericht door: BR 66 op donderdag 12 augustus 2010, 15:45:47
William,

Je kunt eventueel in het bovenste rangspoortje de eerste 24172 vervangen door 24997 (ontkoppelrails) en een 24077.

Wellicht is dat spoor alleen bedoeld als opstelspoor voor je rangeerlocomotief dat weet ik niet.
Titel: Re:Williamsville: The Plan
Bericht door: Laenderbahn027 op donderdag 12 augustus 2010, 15:48:17
Dat laatste was idd de bedoeling maar in het kader van de flexibiliteit is het een goed punt.
Titel: Re:Williamsville: The Plan
Bericht door: hermanus op donderdag 12 augustus 2010, 17:48:51
Hoi
De bovenste ontkoppelrail tussen de wissel en de 224 gaat voor problemen zorgen aankoppelen in een bocht gaat niet.
en ik zal de bochtwissels aan de linkerbovenkant naar onderen verplaatsen.