3railforum

Modelbaanbouw & Scenery => Zelf- en verbouw projecten allerlei => Topic gestart door: Chimeara op woensdag 27 januari 2010, 22:49:34

Titel: Polystyrol/ polystyreen snijden?
Bericht door: Chimeara op woensdag 27 januari 2010, 22:49:34
Voor een zelbouwprojectje (beginfase dus nog niet interessant om te laten zien) heb ik polystyrol van 2mm en van 4mm in gebruik.
De 2mm plaat kan ik makkelijk insnijden en dan breek ik hem netje op de naad.

Helaas krijg ik de 4 mm plaat niet in 1 keer ver genoeg ingesneden. Bij meerdere keren snijden in de zelfde naad word de rand rafelig.

Wat is de beste methode om de 4mm plaat netjes recht op maar te maken?
Een cirkelzaag met een voldoende fijn blad heb ik niet.

Alvast bedankt voor het meedenken.

Overigens heb ik wel al besloten om bij een volgend project maximaal 2mm te gebruiken. Dat blijkt stevig zat.

Gr.

Roger
Titel: Re:Polystyrol/ polystyreen snijden?
Bericht door: WAJ Janse op donderdag 28 januari 2010, 18:57:48
Roger,
je hebt geen cirkelzaag, maar misschien wel een klein handzaagje (zo'n soort Roco hobbyzaagje
bijv.).? Daarmee zou dat m.i. moeten lukken. Daarna zul je e.e.a. nog wel wat moeten schuren.
Maar hoe rafelig is je poly nadat je het meerdere keren hebt gesneden?  Kunt je dat niet glad
krijgen met schuren?
Misschien heb je iets aan deze tips.
In elk geval succes.
M vr gr,

Wim
Titel: Re:Polystyrol/ polystyreen snijden?
Bericht door: jeffrey op donderdag 28 januari 2010, 19:47:40
Mag ik vragen waarom je een plaat van 4 mm dik hebt?( is namelijk wel erg dik.. :P )

Ik denk dat je het beste 2 x 2mm kan gaan gebruiken.
En deze plaatjes tegen elkaar aan plakken.
4 mm plaatjes is erg moeilijk om er doorheen te komen!


Titel: Re:Polystyrol/ polystyreen snijden?
Bericht door: Chimeara op vrijdag 29 januari 2010, 23:18:08
Ik had voor die 4mm gekozen om een goede stevige basis te vormen waar ik de wanden netjes recht tegen aan kan zetten. Helaas, naar blijkt is het een beetje te stevig. 4mm zal ik in de toekomst niet meer gebruiken. Was alleen niet van plan om het materiaal meteen weg te gooien.

Het rafelige valt op zich nog wel mee na meerdere keren snijden, alleen is het resultaat niet zo maatvast als bij 2 mm met 1 keer goed snijden en dan breken. Dat werkt namelijk perfect.

Ik ga nu gewoon die 2mm ook als basis gebruiken. Als ik wat toonbaars heb gemaakt laat ik het jullie zien.