Let op de middenrail. :P
http://www.youtube.com/watch?v=6nz-n49pIFQ (http://www.youtube.com/watch?v=6nz-n49pIFQ)
Ook mooi voorbeeld geweatherde wagons :D :D.
Maar ook het rangeertempo, afgezien van de versnelling in de film, is hoog: met slechts paar wagonslengtes afstand rolt het door.
Vind wel dat de rails wat rechter mag liggen...
Wat een ongelofelijk rangeerterrein een lust om naar te zien.
Harrie
Leuk filmpje, bedank voor het delen. :P
Hallo,
Die ´middenrail´ is een stalenkabel waar de bijdrukwagens mee worden aangedreven. Net zoals op de Kijfhoek.
Groeten,
Leon
Citaat van: kijfhoek rbf op donderdag 31 december 2009, 16:15:35
Hallo,
Die ´middenrail´ is een stalenkabel waar de bijdrukwagens mee worden aangedreven. Net zoals op de Kijfhoek.
Groeten,
Leon
Is een 'bijdrukwagen' gewoon de laatste wagen die aansluit?
Of dat platte ding tusen de rails?
Ik vraag mij nog af hoe dat platte ding dan de wagon oppakt om hem af te remmen dan wel te slepen tot ie aangedrukt staat.
.
Hoi Hajo,
mooi filmpje heb je daar geplaatst en wat betreft de snelheid
qua rangeen heb je niets teveel gezegd.
Groetjes Bert :)
Citaat van: AnalogDriver op donderdag 31 december 2009, 17:34:29
Citaat van: kijfhoek rbf op donderdag 31 december 2009, 16:15:35
Hallo,
Die ´middenrail´ is een stalenkabel waar de bijdrukwagens mee worden aangedreven. Net zoals op de Kijfhoek.
Groeten,
Leon
Is een 'bijdrukwagen' gewoon de laatste wagen die aansluit?
Of dat platte ding tusen de rails?
Ik vraag mij nog af hoe dat platte ding dan de wagon oppakt om hem af te remmen dan wel te slepen tot ie aangedrukt staat.
.
Hallo,
De bijdrukwagen is dat platte wagentje tussen de rails. Deze pakt de wagen op d.m.v. een hydraulisch armpje dat tegen de wiel/as aandrukt. en duwt zo de wagen tegen de rest van de trein aan. Al het goed is ligt er aan het eind/begin van de trein en remschoen op beide railstaven.
Groeten,
Leon.
PS. Als je het een keer in het echt wil zien moet je naar de Kijfhoek gaan.
Leuk filmpje. Volgens mij is dat een rangeer terrein in de buurt van Zurich ( CH ).
MVG Dewey
Heel erg gaaf om te zien hoor! Doet me denken aan die briefsorteermachines van de post.
Thanx voor het delen.
Jawel, erg leuk filmpje, Hajo.
Alleen die oranje preisertjes lijken wel levensmoe om zomaar tussen die aanstormende wagons over te steken :shock:
grv Huub
Heey Hajo,
Erg geinig filmpje en leuk om zo eens even in de nacht te kijken. :)
Dank je voor het plaatsen.
Groetjes,
Antal
Inderdaad zeer leuk! Ook leuk dat versnelde afspelen, die oranje preisers hyper bewegen :D
Dank voor het plaatsen!
zo krijg je een mooie indruk van een rangeerheuvel.
groetjes
Henk
Mooi om te zien, hoe het in zijn werk gaat.
Bedankt voor het plaatsen.
Groeten van Jarno
Hoi Hajo.
Prachtig filmpje waar op zeer duidelijke wijze de werking van een rangeerheuvel is te zien!
Bedankt voor het plaatsen.
Vriendelijke groeten,
AlbertJan
Even een vraag:
rond minuut 2.32 is er een soort ding tussen de rails te zien, wat terug glijdt naar het begin van het spoor.
Wat is dat? een soort rem?
Groeten Dennis
Leuke film Hajo. Dank voor het plaatsen.
Vraag aan de kenners:
ik heb altijd gedacht dat met ketelwagens niet gerangeerd mag worden, althans niet op de manier waarop het in het filmpje wordt getoond.
Of gelden er in Zwitserland (waar dit filmpje naar mijn idee duidelijk is "geschoten") andere regels?
Alvast bedankt voor de antwoorden.
Dennis,
Citaat van: d.vanaalst op zaterdag 02 januari 2010, 11:05:45
Even een vraag:
rond minuut 2.32 is er een soort ding tussen de rails te zien, wat terug glijdt naar het begin van het spoor.
Wat is dat? een soort rem?
Groeten Dennis
Citaat van: kijfhoek rbf op donderdag 31 december 2009, 18:00:21
Hallo,
De bijdrukwagen is dat platte wagentje tussen de rails. Deze pakt de wagen op d.m.v. een hydraulisch armpje dat tegen de wiel/as aandrukt. en duwt zo de wagen tegen de rest van de trein aan. Al het goed is ligt er aan het eind/begin van de trein en remschoen op beide railstaven.
Groeten,
Leon.
PS. Als je het een keer in het echt wil zien moet je naar de Kijfhoek gaan.
Dat dus. :?:
Hans,
Voor zover ik kan zien komen er voornamelijk silowagens voorbij, veelal Uacs en aan het begin enkele Ucs. Deze lijken op ketels, maar dat zijn ze beslist niet. Verder komen er geen drukketelwagens (gecomprimeerde gassen, chemische producten) voorbij, maar alleen olie/petroleumketels.
Het blijft overigens een heerlijk stukje beeldmateriaal om te bekijken :)
Laurent
Om terug te komen op de hydraulische armen, die heb ik gefilmd tijdens een bezoek aan Kijfhoek,
Je hebt 2 soorten, de 1e zijn 2 kleine die wagon eigelijk meer begleid omdat die nog genoeg snelheid heeft van de heuvel en de 2e die veel groter is die de wagen helemaal naar achteren duwt.
2 kleine armpjes
http://www.youtube.com/watch?v=IMlrbdMLGDA
Andere filmpje moet ik even opsnorren.
Gr Joost
Citaat van: AnalogDriver op zaterdag 02 januari 2010, 11:52:25
Dennis,
Citaat van: d.vanaalst op zaterdag 02 januari 2010, 11:05:45
Even een vraag:
rond minuut 2.32 is er een soort ding tussen de rails te zien, wat terug glijdt naar het begin van het spoor.
Wat is dat? een soort rem?
Groeten Dennis
Citaat van: kijfhoek rbf op donderdag 31 december 2009, 18:00:21
Hallo,
De bijdrukwagen is dat platte wagentje tussen de rails. Deze pakt de wagen op d.m.v. een hydraulisch armpje dat tegen de wiel/as aandrukt. en duwt zo de wagen tegen de rest van de trein aan. Al het goed is ligt er aan het eind/begin van de trein en remschoen op beide railstaven.
Groeten,
Leon.
PS. Als je het een keer in het echt wil zien moet je naar de Kijfhoek gaan.
Dat dus. :?:
Gloep, gewoon overheen gelezen.
Sorry
Groeten Dennis
Prachtig mooi filmpje. :D
Heel gaaf filmpje. Het gaat inderdaad (ook op normale snelheid) supersnel!
Leuk filmpje zeg!
Bedankt voor het delen :D
Groetjes,
Menno
dit is erg leuk beeldmateriaal :)
Zelfde maker heeft weer staan filmen, dit maal ontkoppelen in detail:
http://www.youtube.com/watch?v=gZA-pBjwFrM&feature=digest (http://www.youtube.com/watch?v=gZA-pBjwFrM&feature=digest)
Wat een prachtig en vooral, duidelijk en goed zichtbaar filmpje over het ontkoppelen.
Valt mij wel op met welk gemak zo'n koppeling ontkoppeld wordt, één keer missen en het wordt hollen naar de volgende!
Hajo, bedankt voor het opzoeken en plaatsen! 8)
Vriendelijke groeten,
AlbertJan.
Ja makkenlijk he, met die ijzeren staaf, hup, en los.
Wat ik mij nog wel afvraag en misschien een van de Groot spoor kenners kan beantwoorden:
hoe gaat het losdraaien van de koppelingen dan? :? De spanning moet er toch van af neem ik aan :?:
Wat een gaaf filmpje, de snelheid ligt inderdaad vrij hoog :shock:
Maar wel gaaf om te zien :cool: , bedankt voor het plaatsen :wink:
Mathijs
Citaat van: AnalogDriver op maandag 14 juni 2010, 18:01:07
Ja makkenlijk he, met die ijzeren staaf, hup, en los.
Wat ik mij nog wel afvraag en misschien een van de Groot spoor kenners kan beantwoorden:
hoe gaat het losdraaien van de koppelingen dan? :? De spanning moet er toch van af neem ik aan :?:
Hoi,
dit doen ze voor het heuvelen. Dus als de wagons nog op het opstelspoor staan.
Ook wordt dan de rem leiding los gehaald.
De wagons die gekoppeld kunnen blijven, laten ze gekoppeld.
De koppeling is een soort schroefkoppeling die ze met de hand los of vast kunnen draaien.
Groetjes Sander