Ik heb gisteren op Houten het zojuist uitgekomen set 26556 Württembergische sneltrein. (Schnellzug, K.W.St.E.) aangeschaft( superprijs) 8). Prachtige rijeigenschappen en geluiden. Gewoon een superset.
Ik heb een baan met een behoorlijke steiging 3.6% ook in de 2 schaduwstations), en als dit nieuwe set opstelt in het schaduwstation en spanningsvrij komt te staan, rolt hij zo weer naar beneden :shock: :shock: :shock:
De C loopt zo makkelijk weg als er geen spanning opstaat, naar mijn weten is dit de enige loc van Marklin die dit doet.
Ik rijdt met koploper en kan niets bedenken, zodat ik het set toch kan gebruiken, wie heeft er een idee???? :?: :idea:
(https://imageproxy.3rail.nl/fit,1600x1200,q100,stfmP87EqYmcixV3hKl0aP9lyVn9fe2JFEAIqR3NowoI=/http://i636.photobucket.com/albums/uu85/dolphin1967/DSC04393.jpg)
vr gr Arie
Hallo Arie,
de afremvertraging van de decoder veel korter instellen is overigens absoluut een noodzaak om te rijden met koploper zal je probleem vermoedelijk oplossen,
met vriendelijke groet,
Walter
Walter, bedankt voor je reactie, ik zet de (marklin)afremvertraging zelfs uit uit in koploper, zodat koploper afremt.
Mijn probleem met deze loc is dat hij als hij NIET aangestuurd wordt door koploper of cs1r hij (of zij) gewoon van de helling afrolt!
De meeste locs hebben genoeg wrijving of zelfs wormwiel aandr, zodat ze blijven staan, een C niet,
vr gr Arie.
nb Ben inmiddels koploper full trottle aan het uitproberen, 12 treinstellen op de baan, machtig :D
Dag Arie,
klopt als een bus jouw verhaal. Ikzelf heb deze set ook ( 3711) met wagons en kan hem op een helling niet laten stoppen omdat hij naar beneden rolt. Mijn 3412( identieke motor) heeft hetzelfde "manco".
Hoe je dit zou moeten oplossen zou ik niet weten. Onze technici op dit forum zullen denk ik wel een oplossing klaar hebben.
Gegroet:
Erik
Citaat van: Erik Salden op zondag 13 december 2009, 15:09:52
Dag Arie,
klopt als een bus jouw verhaal. Ikzelf heb deze set ook ( 3711) met wagons en kan hem op een helling niet laten stoppen omdat hij naar beneden rolt. Mijn 3412( identieke motor) heeft hetzelfde "manco".
Hoe je dit zou moeten oplossen zou ik niet weten. Onze technici op dit forum zullen denk ik wel een oplossing klaar hebben.
Gegroet:
Erik
Bedankt Erik, ik hoop ook dat onze technici op het forum een oplossing weten :shock: :shock: :shock: vr gr Arie
Op het moment dat hij stilstaat een blok voor de wielen gooien. :D
Citaat van: Dropje op zondag 13 december 2009, 19:43:56
Op het moment dat hij stilstaat een blok voor de wielen gooien. :D
Ik dacht eigenlijk aan het monteren van een handrem 8)
wat is een superprijs? wel een SUPERSET ! ik ben jaloers op je.
loopt ie voor of achteruit naar beneden?
grt. rene
Citaat van: tjebbe op zondag 13 december 2009, 20:08:45
loopt ie voor of achteruit naar beneden?
grt. rene
Net hoe de helling ligt lijkt mij :wink:
Mvg, Johan
Zou je niet kunnen instellen dat ie met 0,1% vooruit gaat als je hem stil zet ofzo..?
Citaat van: Robbert op zondag 13 december 2009, 20:49:51
Zou je niet kunnen instellen dat ie met 0,1% vooruit gaat als je hem stil zet ofzo..?
Lijkt me niet want als je stopt en de baan uitschakeld staat er geen stroom meer op en loopt hij ook weg.
Citaat van: Robbert op zondag 13 december 2009, 20:49:51
Zou je niet kunnen instellen dat ie met 0,1% vooruit gaat als je hem stil zet ofzo..?
Hoi Robbert, ik ben bang dat hij dan verbrand, vr gr Arie
Enige oplossing is mechanisch tegenhouden. Hoe, ik heb wel een idee maar om dat nu uit te voeren voor die ene lok, lijkt mij niet dat je dat gaat doen.
Wat is het idee dan :roll: wel een beweegbaar stootblok maken. Als de trein binnen is laat je via koploper achter de trein een stootblok plaatsen. Hoe, simpel via een servo. Wegrijden kan gewoon en dan klap je het stootblok weer van het spoor af. Een betrouwbaar mechaniekje is wel te verzinnen.
Het idee komt van de werkelijkheid. Het rangeerbahnhof Neurenberg kent inklapbare stootblokken. Schaal 1:1 dus.
Dus zo gek is mijn idee niet. Het alleen de vraag of jet het wilt :wink: :mrgreen:
Mvg, Johan
In een Railhobby van ergens uit de jaren tachtig heb ik iets gelezen over een toen revolutionaire motor die bij afwezigheid van spanning geen weerstand had. Bijgevolg had deze bij stroomloze stukken voor een sein een mooie lange uitloop.Keerzijde van de medaille is dat ie op een stroomloze helling naar beneden rolt. Als je het artikel wil, kan ik het wel opzoeken, ik moet dan wel ff een fors aantal jaargangen doorworstelen.
Er een tweede loc achter parkeren, is dat wat? :D
Een soort van parkeerremlok dus. En van die de koppeling afhalen, anders zit ie steeds vast.
Dirk-Jan
Kan je nu al wel vertellen dat het een klokankermotor betreft en als de aandrijving geen wormwiel bevat dat loopt een dergelijl model met deze motor terug op de helling. Klokankermotoren zijn thans bekent van Faulhaber, Maxon en Escap.
99% van de modellen met een klokankermotor hebben ook een wormwiel dus doet zich daar het probleem van teruglopen op een helling niet voor.
Mvg, Johan
Citaat van: catzeiler op zondag 13 december 2009, 22:02:34
In een Railhobby van ergens uit de jaren tachtig heb ik iets gelezen over een toen revolutionaire motor die bij afwezigheid van spanning geen weerstand had. Bijgevolg had deze bij stroomloze stukken voor een sein een mooie lange uitloop.Keerzijde van de medaille is dat ie op een stroomloze helling naar beneden rolt. Als je het artikel wil, kan ik het wel opzoeken, ik moet dan wel ff een fors aantal jaargangen doorworstelen.
Ik durf het bijna niet te vragen....... vr gr Arie
Op het moment dat de trein stil staat of als de spanning eraf gehaald wordt electromagnetisch een pinnetje door de rails tussen de staven omhoog laten gaan hoest niet zo lang te zijn genoeg om bijvoorbeeld de 1e as tegen te houden, failsafe is spanningsvrij deze omhoog en electrisch te laten zakken.
Kan volgens mij met een verticaal geplaatste wisselaandrijving al redelijk gerealiseerd worden.
Citaat van: dolphin op zondag 13 december 2009, 13:12:50
ik zet de (marklin)afremvertraging zelfs uit uit in koploper, zodat koploper afremt.
Dit is niet verstandig. De optrek en afremvertraging dien je zodanig in te stellen dat je lok zonder schokjes rijdt tussen de individuele decoderstappen. Staat los van de massa simulatie van Koploper (mits je niet overdrijft met je decodersettings).
Over je probleem van terugrollen: Dropje heeft het best uitvoerbare advies.
Gr, Ben.
Ik zal het artikel opzoeken.
Citaat van: woutje op zondag 13 december 2009, 22:30:27
Over je probleem van terugrollen: Dropje heeft het best uitvoerbare advies.
Gr, Ben.
Toch zou ik liever een trein tegen een stootblok laten rollen dan tegen een asje tegen een pinnetje.
Mvg, Johan
Je bent niet de enige met dit probleem, Arie.
Het is dan ook niet de enige lok met zo'n motor; mijn DRG BR05 (37052) flikt dit ook :?
Je kan het al zien aan komen als je de lok op een spanningsloos stuk rails vooruit duwt: geen weerstand, rolt weg als een wagon.
Ook ik ben benieuwd of er een zinnige, uitvoerbare oplossing komt.
(en niet van het niveau van zet een zware magneet onder de rails....)
Ik weet niet of het praktisch haalbaar is, maar zat te denken om een dun koperen stripje, met een uiteinde, op de puko's te solderen.
Dit stripje staat dan enigzins omhoog geveerd en aan de kant van het hoogste punt is het stripje omgevouwen.
Zodra de lok over het stripje rijdt, veert deze naar beneden, door de druk van de sleper.
Zodra de lok stopt en de sleper voorbij het stripje is, zal de lok achteruit rollen en zal de achterkant van de sleper tegen het omgevouwen deel van het stripje komen en de lok blokkeren.
Probleem is misschien wel dat je moet opppassen voor sluiting.
Het is maar een idee en er zal wat finetuning bij komen kijken.
Ik heb even snel een schematisch tekingetje gemaakt.
(https://imageproxy.3rail.nl/fit,1600x1200,q100,s1ib2SFfT_RAZpaE2lVxfzUHK9y9c3cjhjrnwlAZISXE=/http://i237.photobucket.com/albums/ff180/Kappa_015/Sleperblokkering.jpg)
Realistisch zou het zijn als je aan het begin van de helling een wissel zou plaatsen, die een terugrollende trein "opvangt" en naar een stootblok aan het einde van een kort, doodlopend spoortje leidt.
Als je helling uit meerdere automatiserings-blokken bestaat, zou je dat beveiligingsspoortje aan het begin van elke blok moeten plaatsen.
Je voorkomt daarmee het terugrollen niet, maar je zorgt er wel voor dat het terugrollen geen kwaad meer kan. Tenzij de trein zo hard terugrolt dat hij voor of tegen het stootblok ontspoort natuurlijk :shock:
Ad idee is briljant maar dan heb je het hele treingewicht tegen de sleper rusten :o das ook niet fijn :(
Mvg, Johan.
Tja.... als je overal wilt kunnen stilstaan heb je dus een rem nodig in de trein, en niet op je baan. Valt er niet iets te verzinnen in de lok gekoppeld aan een decoderfunctie??
Citaat van: Wasmi op maandag 14 december 2009, 08:50:42
Tja.... als je overal wilt kunnen stilstaan heb je dus een rem nodig in de trein, en niet op je baan.
Probleem speelt alleen op de helling, mag aannemen dat je helling niet je hele baan is.
Met Koploper kun je afdwingen door een stopverbod in een blok toe te passen niet te stoppen op een doorgaand spoor in de helling
stopverbod is in te stellen voor specifiek één trein dus is alleen het schaduwstation gelegen op de helling vormt een probleem.
Op lossing aangedragen met een wissel er achter met stootblok ligt in de lijn van een dynamisch stootblok alleen wat eenvoudiger te realiseren. Prima oplossing!
Mvg, Johan
Citaat van: EgMaf op maandag 14 december 2009, 00:02:59
Realistisch zou het zijn als je aan het begin van de helling een wissel zou plaatsen, die een terugrollende trein "opvangt" en naar een stootblok aan het einde van een kort, doodlopend spoortje leidt.
Tenzij de trein zo hard terugrolt dat hij voor of tegen het stootblok ontspoort natuurlijk :shock:
Het probleem hier is dat de trein idd tegen het stootblok botst en niet beheersbaar is.
Lijkt me ook niet gezond voor je dure trein als ie 10x per dag achteruit tegen het stootblok klapt.
Tenzij je koploper zo aanstuurt dat je het doodlopende spoor detecteert en de C gecontroleerd achteruit laat rijden.
Citaat van: Blausee-Mitholz op maandag 14 december 2009, 00:03:09
Ad idee is briljant maar dan heb je het hele treingewicht tegen de sleper rusten :o das ook niet fijn :o
Daar ben ik me wel terdege van bewust Johan.
Maar omdat de sleper opgesloten zit tussen de lok en rail, kan deze geen kant op.
Je zal er ook voor moeten zorgen dat de strip zo gemonteerd wordt, dat de trein na het stoppen maar een heel klein stukje achteruit kan rollen, om de snelheid zo laag mogelijk te houden.
En het blijft maar een idee, ik heb ook geen idee of het eenvoudig realiseerbaar is.
Het probleem dat hier is aangekaart door Arie is dan ook niet makkelijk op te lossen.
Misschien dat een combinatie van meerdere ideeën tot een goede oplossing kunnen leiden.
Een andere maar rigoureuzere oplossing is het "hellingvrij" maken van de schaduwsporen.
Citaat van: Kappa op maandag 14 december 2009, 10:25:59
Het probleem hier is dat de trein idd tegen het stootblok botst en niet beheersbaar is.
Denk dat dat erg mee zal vallen, het is geen waonnetje wat de helling af raast. De lok heeft een overbrenging dus er is wel degelijk mechanische weerstand echter die is niet vodoende om de trein geheel stil te houden. Ik verwacht dat de trein langzaam achteruit zakt en niet met een rotvaart zoals jij verondersteld.
Ik blijft toch bij het idee dynamisch stootblok, dan houdt je de afstand wat de trein achteruit rijdt nl ook klein.
Mvg, Johan
Hoe dan ook, ik vind het een slechte zaak van marklin om deze set voor een dikke 600,- uit te brengen en dan niets te verbeteren. Dit probleem moet bekend zijn geweest van de oude loks. Ik stond op het punt hem ook te kopen maar zie er nu vanaf. Het grootste deel van mijn baan bestaat uit hellingen en ook als het bloksysteem in werking treed vind ik dat ze echt stil moeten staan. Dat is toch wel het minste wat je kan verwachten voor dit geld. Weer heel jammer want de set is erg mooi.
Olaf.
Eigenlijk heeft deze lok de best denkbare aandrijving.
Een zeer soepele en stille motor, met een mooie uitloop door de wormwielloze overbrenging.
Dus voor die ?600,- krijg je juist heel veel.
Tis alleen zo dat elke aandrijfsysteem weer z'n nadelen kent.
Heej,
Kun je dan niet iets van een ankertje maken aan de loc. Dat als hij achter uit rolt dat hij zichzelf dan tegen houd. Dan verankerd de loc zich op de dwars ligger.
Helaas hoor je dan wel het geratel van de anker over de rails.
tis maar een idee :oops:
GR Mark
Citaat van: Kappa op maandag 14 december 2009, 12:46:40
door de wormwielloze overbrenging.
Tis net een puppie, ook ontwormd :lol: :lol: :lol:
Mvg, Johan
Vrienden, heel erg bedankt voor het meedenken, ik heb inventieve oplossingen voorbij zien komen, sommige zelfs voorzien van plaatjes/werktekening! Helaas gebruik ik de ( 6) sporen ook nog eens 2 kanten op, zodat alle oplossingen ineens niet meer uitvoerbaar zijn.
Als er geen oplossing is in de loc zelf, moet ik de handdoek in de ring gooien.
Het slimste lijkt het me dan ook maar om deze loc in de vitrine te zetten en met een andere te gaan rijden 8), nogmaals bedankt, vr gr Arie
Citaat van: dolphin op zondag 13 december 2009, 12:32:47Ik rijdt met koploper en kan niets bedenken, zodat ik het set toch kan gebruiken
Voordat je Koploper afsluit zet je je trein op een spoor zonder helling.
Of je verkoopt de lok en koopt iets anders wat dit probleem niet heeft.
Gr, Ben.
Arie,
Zet hem maar in je virtrine en geniet er daar van. Je kunt hem ook af en toe laten rijden en dan zorgen dat hij niet op de helling hoeft te stoppen. Dan geniet je er ook van.
Dick
Citaat van: Blausee-Mitholz op maandag 14 december 2009, 12:56:41
Citaat van: Kappa op maandag 14 december 2009, 12:46:40
door de wormwielloze overbrenging.
Tis net een puppie, ook ontwormd :lol: :lol: :lol:
Gelukkig heeft mijn hond geen last van wormwielen. :mrgreen:
Arie, heb je geen opstelsporen die wel vlak zijn dan?
Dat je deze trein alleen daar opstelt.
Ik heb geen idee hoe de tandwielen / overbrenging in deze loc zit.
Maar zou je niet een passend wormwieltje op 1 van de tandwielen kunnen zetten? Dat verder vrij kan draaien?
Dan ben je het voordeel van een wormwielloze (woord kende ik nog niet 8) ) overbrenging wel kwijt maar heb je het nadeel ervan ook niet meer.
Succes,
Kiezel :)
Citaat van: dolphin op maandag 14 december 2009, 15:05:13
Vrienden, heel erg bedankt voor het meedenken, ik heb inventieve oplossingen voorbij zien komen, sommige zelfs voorzien van plaatjes/werktekening! Helaas gebruik ik de ( 6) sporen ook nog eens 2 kanten op, zodat alle oplossingen ineens niet meer uitvoerbaar zijn.
Mijn plan met de opvang-wissel werkt ook als er 2 kanten op gereden wordt: Gewoon een elec. wissel van maken die alleen naar het opvangspoor gaat als er een trein moet stoppen.
Eventueel kun je Koploper zelfs zo instellen dat de trein rustig tegen het stootblok aangezet wordt.
Is niet simpel, maar dat maakt de hobby juist leuk, toch :)
Antislip-bandjes mischien? :?
Citaat van: Eddie E69 op maandag 14 december 2009, 19:14:52
Antislip-bandjes mischien? :?
Zal weinig helpen als de lok letterlijk weg rolt :lol:
Mvg, Johan
hoe kan die lok nou wegrollen?! :roll:
De motor heeft toch een permanent magnetisch veld, die houdt toch het anker tegen, en zodoende de aandrijving...................... :|
Citaat van: Eddie E69 op maandag 14 december 2009, 19:32:17
De motor heeft toch een permanent magnetisch veld, die houdt toch het anker tegen, en zodoende de aandrijving...................... :|
Een klokanker heeft wel een magnetisch veld maar
geen weekijzeren kern daardoor is er geen weerstand van de stilstaande motor en er is geen haakse wormwiel overbrenging aanwezig. De lok rolt echt de helling af 8)
Pak maar eens een klokanker motortje en draai het asje maar eens met de hand, Gaat soepel, je voelt geen polen die zich naar de mangeten richten. De rotor waar de polen omgewikkeld zijn, zijn van kunststof, is geen weekijzeren kern.
Mvg, Johan
Tsssss! :?
Daar hebben ze blijkbaar niet over nagedacht............... :roll:
Zijn er meerdere lok's met het zelfde systeem?
Citaat van: Kappa op maandag 14 december 2009, 15:49:41
Citaat van: Blausee-Mitholz op maandag 14 december 2009, 12:56:41
Citaat van: Kappa op maandag 14 december 2009, 12:46:40
door de wormwielloze overbrenging.
Tis net een puppie, ook ontwormd :lol: :lol: :lol:
Gelukkig heeft mijn hond geen last van wormwielen. :mrgreen:
Arie, heb je geen opstelsporen die wel vlak zijn dan?
Dat je deze trein alleen daar opstelt.
Hoi Ad, het is inderdaad mogelijk de C op het onderste traject te laten rijden 2 opstelsporen in het zicht 5 achterin het schaduwstation.
Jammer is dan wel dat de trein niet door het S bahn station kan rijden dan, vr gr Arie
Citaat van: EgMaf op maandag 14 december 2009, 18:21:41
Citaat van: dolphin op maandag 14 december 2009, 15:05:13
Vrienden, heel erg bedankt voor het meedenken, ik heb inventieve oplossingen voorbij zien komen, sommige zelfs voorzien van plaatjes/werktekening! Helaas gebruik ik de ( 6) sporen ook nog eens 2 kanten op, zodat alle oplossingen ineens niet meer uitvoerbaar zijn.
Mijn plan met de opvang-wissel werkt ook als er 2 kanten op gereden wordt: Gewoon een elec. wissel van maken die alleen naar het opvangspoor gaat als er een trein moet stoppen.
Eventueel kun je Koploper zelfs zo instellen dat de trein rustig tegen het stootblok aangezet wordt.
Is niet simpel, maar dat maakt de hobby juist leuk, toch :)
Ik kan daar later nog eens over denken, nu moet er nog zoveel aan de baan in opbouw gebeuren.................vr gr Arie
Standaard in dubbeltractie rijden met een loc die dit niet heeft?
Zonder gekheid, ik vind deze loc in een woord geweldig! Een zacht duwtje met je pink duwt hem weg.
Net echt! Helaas heeft ie geen rem, waardoor dit soort praktische nadelen een rol speelt.
Hallo Arie,
een stopverbod voor deze C loc op de helling zou een optie kunnen zijn, hiervoor een variabele route voor deze loc in Koploper gebruiken.
met vriendelijke groet,
Walter
Citaat van: wissels op maandag 14 december 2009, 23:01:41
Hallo Arie,
een stopverbod voor deze C loc op de helling zou een optie kunnen zijn, hiervoor een variabele route voor deze loc in Koploper gebruiken.
met vriendelijke groet,
Walter
Kijk, dat lijkt me inderdaad wel een goed uit te voeren plan, het S-bahn station en de ondersporen zijn namelijk wel vlak. Gewoon de schaduwstations overslaan voor deze C.
Eerst nog een tijdje proefrijden en fijntunen, ik rij pas sinds het weekend met de komplete baan, wel gaaf, vr gr Arie
Nou het idee van stopverbod was je in antwoord 27 al aangedragen..................
Mvg, Johan
Citaat van: Blausee-Mitholz op maandag 14 december 2009, 23:09:47
Nou het idee van stopverbod was je in antwoord 27 al aangedragen..................
Mvg, Johan
Sorry, dat heb ik dan in ieder geval niet zo begrepen, vr gr Arie
Citaat van: Blausee-Mitholz op maandag 14 december 2009, 23:09:47
Nou het idee van stopverbod was je in antwoord 27 al aangedragen..................
Mvg, Johan
En in #35 soortgelijke reactie.....
Citaat van: woutje op dinsdag 15 december 2009, 06:30:36
Citaat van: Blausee-Mitholz op maandag 14 december 2009, 23:09:47
Nou het idee van stopverbod was je in antwoord 27 al aangedragen..................
Mvg, Johan
En in #35 soortgelijke reactie.....
Je hebt het over een parkeerverbod Ben, Walter en ik hebben het over stopverbod
dat is echt wat andersMvg, Johan
Ik herrinner mij ook de motor waarover Catzeiler spreekt.Volgens mij was de motor van Rivarossi.Het was een mechanische constructie,wanneer de motor stroomloos stond werd hij losgekoppeld van het tandwiel.Nooooit meer iets van gehoord ik denk vooral vanwege het hier besproken probleem.
Ik weet ook niet direct een oplossing,is een sterke magneet onder de tender geen oplossing ? En dan bij de stopplaats 2 metalen plaatjes tussen de bielzen Of aan de zijkant van de tender en de stalen plaatjes gecamofleerd in een muurtje. Of andersom de magneet onder of aan de zijkant van de rails.Magneet moet net sterk genoeg zijn om de trein op z'n plaats te houden.Zomaar een idee voor een moeilijk probleem.
Succes, Kees
Misschien niet het makkelijkst maar kan de motor niet vervangen worden (door een setje met decoder of een andere magneet).Wel spijtig voor zo'n duur model.Denk dat ik hem dan zelf maar niet koop want ik heb veel hellingen.
Nee dat kan niet.
Mvg, Johan
Citaat van: bellejt op dinsdag 15 december 2009, 12:11:48
Misschien niet het makkelijkst maar kan de motor niet vervangen worden...
Ik zou het niet doen (als het zou kunnen) want Faulhaber motoren zijn zo'n beetje de beste motoren die er zijn.
En het ligt niet eens aan de motor, het ligt aan de overbrenging, omdat er geen wormwiel in zit.
Een wormwiel is geen ideale oplossing want dan ben je de soepele uitloop gelijk kwijt.
Citaat van: Kees2 op dinsdag 15 december 2009, 15:36:28
Een wormwiel is geen ideale oplossing want dan ben je de soepele uitloop gelijk kwijt.
Tsja het is of het één of het ander.........................
Maar je uitloop is bij digitaal elektronisch in te stellen dus is een worm voor rem op een helling wel zo prettig lijkt mij
Mvg, Johan
Citaat van: Blausee-Mitholz op dinsdag 15 december 2009, 15:46:45
Citaat van: Kees2 op dinsdag 15 december 2009, 15:36:28
Een wormwiel is geen ideale oplossing want dan ben je de soepele uitloop gelijk kwijt.
Tsja het is of het één of het ander.........................
Maar je uitloop is bij digitaal elektronisch in te stellen dus is een worm voor rem op een helling wel zo prettig lijkt mij
Mvg, Johan
Mijn idee, koploper maakt wel korte metten met zo'n wormwielaandrijving, vr gr Arie :mrgreen:
Arie
1- dan stel je Koploper niet goed in
2- dan maak je geen gebruik van optrek en afremvertraging van de decoder zelf.
Het is allemaal heel goed te doen 8)
Mvg, Johan
Citaat van: Blausee-Mitholz op dinsdag 15 december 2009, 16:40:23
Arie
1- dan stel je Koploper niet goed in
2- dan maak je geen gebruik van optrek en afremvertraging van de decoder zelf.
Het is allemaal heel goed te doen 8)
Mvg, Johan
Hoi Johan, dat zag ik al eerder in de reacties voorbij komen. ik heb in koploper de remvertraging van de FX/MFX locs uitgeschakeld ( ik had ergens gelezen, dat koploper deze taak dan overneemt). De oudere locs moeten in de locs versteld worden, zover ben ik nog niet gekomen. Ik begrijp uit jouw reactie, dat ik beter niet in koploper uit kan schakelen?? Parameters van de loc terugschroeven in CS1R?? Hoever??waar??.
Ik begin eigenlijk nu pas de hele baan te gebruiken en moet alle locs nog ijken en afstellen. Nog weinig ervaring mee. Ik heb deze week pas de lengtes van treinen en blokken ingegeven bijv. Ik vind het ( ondanks dat het nu nog niet helemaal perfect loopt) al wel geweldig met koploper, vr gr Arie
Hallo Arie,
Het beste advies is de optrek/rem vertraging van de decoder wel te gebruiken met Koploper. De optrek/rem vertraging stel je zo in dat de lok rijdende met de handrijregelaar mooi soepel rijdt. Er zijn geen schokjes meer tussen de rijstappen. Optrek en rem vertraging stel ik dus niet extreem in bij de decoder, zeg maar iets (een beetje). De res van het rijgedrag kun je in Koploper beinvloeden. In treintype bijvoorbeeld kun je een instelling maken voor een specifiek treinsoort. Een goederentrein laat je langzamer op snelheid komen dan een stop of sneltrein bijvoorbeeld. Door er mee te stoeien kom je vanzelf spelende wijs aan jou gewenst rijgedrag.
Kort samenvattend:
*-Met de decoder bepaal je het basis rijgedrag van een model zodat die mooi vloeiend rijdt. (Niet schokken en dat het model een mooie kleine uitloop heeft)
*-Met Koploper bepaal je verder de rijeigenschappen hoe het model zich gedraagd naar een bepaalde inzet (treintype)
Er zijn zoveel mogelijkheden met Koploper, dat moet je gewoon spelende wijs ontdekken 8)
Mvg, Johan
Citaat van: Blausee-Mitholz op dinsdag 15 december 2009, 17:44:13
Er zijn zoveel mogelijkheden met Koploper, dat moet je gewoon spelende wijs ontdekken 8)
Mvg, Johan
Bedankt Johan, de mogelijkheden lijken inderdaad onbeperkt in koploper, moet me verder ook nog verdiepen hoe de decoders af te stellen in CS1R, vr gr Arie
Citaat van: Blausee-Mitholz op dinsdag 15 december 2009, 10:37:16
Citaat van: woutje op dinsdag 15 december 2009, 06:30:36
Citaat van: Blausee-Mitholz op maandag 14 december 2009, 23:09:47
Nou het idee van stopverbod was je in antwoord 27 al aangedragen..................
Mvg, Johan
En in #35 soortgelijke reactie.....
Je hebt het over een parkeerverbod Ben, Walter en ik hebben het over stopverbod dat is echt wat anders
Mvg, Johan
Johan,
Ik weet wat een stopverbod is.
Stopverbod is helemaal niet nodig zolang er spanning op de baan blijft staan. De topicstarter zoekt een oplossing voor als de spanning eraf gaat. Mijn oplossing is de lok parkeren op een plek zonder helling voordat de spanning van de baan gaat dus voor het afsluiten van Koploper. Dat is eenvoudig te regelen door de lok een bestemming te geven.
Een stopverbod geldt voor altijd en dan heb je niets aan deze trein in een schaduwstation.
Gr, Ben.
Hallo Arie,
In navolging van Johan: de lastregeling heb ik bij al mijn locs wel aanstaan, echter met de optrek- en afrem- vertraging op lage waarden. Immers de decoder moet sneller kunnen remmen en optrekken dan koploper doet,
met vriendelijke groet,
Walter
@Walter, denk dat we het zelfde doen en bedoelen 8)
@Ben Zijn lok mag helemaal niet op een helling stoppen. Zodra hij stilstaat rolt ie achteruit ook al staat er spanning op de baan.
Dus doorrijden op de helling, waar dan ook.
Mvg, Johan
gewoon bij koploper de lok stopverbod geven in de betreffende blokken (ook in zijn eigen variabele route desnoods).Ik doe hetzelfde voor mijn goederentrein omdat die bij het stijgen geen probleem zou krijgen om opnieuw te vertrekken.Ik ga trouwens al die afremvertragingen enzo uitzetten.Koploper doet dat allemaal voor mij.
Ik weet niet of mijn plan erg goed/haalbaar is, maar ik zou de assen van de wielen op de tender zwaarder laten rollen d.m.v.een stukje koper ofzo die dan aan de bodem is vastgesoldeerd, en die dan ervoor zorgt dat (mits de trein niet te hard rijdt) er net genoeg weerstand is om hem te laten staan.
Als je altijd rijdt met die opstelling kan je dit ook doen bij alle wagons, zodat je helemaal genoeg weerstand zou moeten hebben.
Ik neem aan dat het niet erg zwaar is?
en anders zou ik denk ikiets als een ontkoppelspoor maken maar dan zonder ontkoppelaar, maar met alleen zo'n pinnetje die omhoog kan.
Die haak je dan onder je tender(wat heb ik toch met tenders) en dan zou hij moeten blijven staan
Citaat van: Blausee-Mitholz op dinsdag 15 december 2009, 18:30:13
@Ben Zijn lok mag helemaal niet op een helling stoppen. Zodra hij stilstaat rolt ie achteruit ook al staat er spanning op de baan.
Dus doorrijden op de helling, waar dan ook.
Johan: da's niet wat Arie zegt in de start van z'n topic:
Citaat van: dolphin op zondag 13 december 2009, 12:32:47Ik heb een baan met een behoorlijke steiging 3.6% ook in de 2 schaduwstations), en als dit nieuwe set opstelt in het schaduwstation en spanningsvrij komt te staan, rolt hij zo weer naar beneden
Arie: hoe zit het? Kan het zijn dat deze lok een vrijloop heeft als deze spanningsvrij wordt?
Gr, Ben.
Hallo Johnny,
de lastregeling doet meer dan alleen de optrek en afrem vertraging maar zorgt ook dat de loc met constante snelheid blijft rijden, dus ook bergop en bergaf met dezelfde snelheid, nee ik zou deze niet eens willen uitzetten, naar mijn mening dus een slecht advies wat jij hier geeft,
met vriendelijke groet,
Walter
Citaat van: wissels op dinsdag 15 december 2009, 18:21:06
Hallo Arie,
In navolging van Johan: de lastregeling heb ik bij al mijn locs wel aanstaan, echter met de optrek- en afrem- vertraging op lage waarden. Immers de decoder moet sneller kunnen remmen en optrekken dan koploper doet,
met vriendelijke groet,
Walter
Hoi Walter en Johan, Ik heb nu de op- en afrem waarde's van 1 van de locs op 3sec. gezet, is dit laag genoeg?
Staat de lastregeling vanzelf aan als de op-en afrem vertr. aanstaat, of is dit apart in te stellen?
sorry dat ik zo'n beroep op jullie doe,
vr gr Arie
Citaat van: woutje op dinsdag 15 december 2009, 19:46:47
Citaat van: Blausee-Mitholz op dinsdag 15 december 2009, 18:30:13
@Ben Zijn lok mag helemaal niet op een helling stoppen. Zodra hij stilstaat rolt ie achteruit ook al staat er spanning op de baan.
Dus doorrijden op de helling, waar dan ook.
Johan: da's niet wat Arie zegt in de start van z'n topic:
Citaat van: dolphin op zondag 13 december 2009, 12:32:47Ik heb een baan met een behoorlijke steiging 3.6% ook in de 2 schaduwstations), en als dit nieuwe set opstelt in het schaduwstation en spanningsvrij komt te staan, rolt hij zo weer naar beneden
Arie: hoe zit het? Kan het zijn dat deze lok een vrijloop heeft als deze spanningsvrij wordt?
Gr, Ben.
Hoi Ben, de klokanker motor heeft simpelweg geen weerstand, vr gr Arie
Dan moet je niet zeggen dat de lok terugrolt als de baan spanningsloos wordt, vandaar de verwarring.
Over lastregeling: dit heeft helemaal niets met optrek en afrem vertraging te maken. En de lastregeling is ook helemaal niet instelbaar bij een M* lok.
Gr, Ben.
Hallo Arie,
Ik heb hier de optrek/afremvertraging inderdaar rond de 2 á 3 seconden staan.
Net ietsje geven, Koploper doet de rest.
Mvg, Johan
Citaat van: woutje op dinsdag 15 december 2009, 19:53:13
Dan moet je niet zeggen dat de lok terugrolt als de baan spanningsloos wordt, vandaar de verwarring.
Over lastregeling: dit heeft helemaal niets met optrek en afrem vertraging te maken. En de lastregeling is ook helemaal niet instelbaar bij een M* lok.
Gr, Ben.
Sorry dat ik "spanningsloos"heb geschreven, ik stam nog uit het trafo tijdperk. De loc rolt gewoon meteen de helling af als hij niet "aangestuurd" wordt ( loos staat, spanningsloos, uitstaat enz enz.)
Bedankt voor de info over lastregeling, vr gr Arie
Citaat van: Blausee-Mitholz op dinsdag 15 december 2009, 20:20:39
Hallo Arie,
Ik heb hier de optrek/afremvertraging inderdaar rond de 2 á 3 seconden staan.
Net ietsje geven, Koploper doet de rest.
Mvg, Johan
Dank je Johan, ik ga nu lekker verder met afstellen en ijken van de locs, vr gr Arie :D
bedoelde ook niet dat je de lastregeling moest uitschakelen.Met enzo bedoelde ik de rangeerstanden.Lastregelinginstelling spreekt zelfs koploper niet aan.Die heeft een ingebouwde lastregeling voor de op en afrem mogelijkheden die je per treinsoort zelf kan bepalen door de tijden te laten varieren.Heb er zelfs nooit op gelet of je bij de marklin decoders die last regeling kan uitschakelen.
Misschien om helderheid te scheppen het volgende.
Lastregeling van de decoder (ook wel cruisecontrol genoemd) zorgt ervoor dat een lok onafhankelijk van de belasting dezelfde snelheid blijft houden. In theorie zie je geen verschil in snelheid tussen helling omhoog of naar beneden, in de decoder wordt de snelheid constant gehouden. Bij veel decoders is de lastregeling enigzins instelbaar maar dat vraagt wel enige kennis. Default hebben de meeste moderne decoders geen aanpassing nodig.
Optrek en afrem vertraging is precies wat het zegt: de lok trekt op of remt af met een bepaalde in te stellen versnelling of vertraging. Dit is instelbaar in de decodersettings. In oudere M* decoders kan dit met het beroemde potmetertje. Belangrijk is dat de optrek en afrem vertraging nooit geheel op nul gezet wordt zoals ook Johan en Walter al meldde. Het rijgedrag tussen de decoderstappen wordt dan minder soepel en schokkerig.
In Koploper komt de term "massa simulatie" aan de orde. Deze is instelbaar in "onderhouden treintype" zodat b.v. een lok die een "zware" goederentrein trekt langzamer op snelheid komt als dezelfde lok die 4 rijtuigen trekt.
Gr, Ben.
Citaat van: woutje op dinsdag 15 december 2009, 21:14:55
Misschien om helderheid te scheppen het volgende.
Lastregeling van de decoder (ook wel cruisecontrol genoemd) zorgt ervoor dat een lok onafhankelijk van de belasting dezelfde snelheid blijft houden. In theorie zie je geen verschil in snelheid tussen helling omhoog of naar beneden, in de decoder wordt de snelheid constant gehouden. Bij veel decoders is de lastregeling enigzins instelbaar maar dat vraagt wel enige kennis. Default hebben de meeste moderne decoders geen aanpassing nodig.
Optrek en afrem vertraging is precies wat het zegt: de lok trekt op of remt af met een bepaalde in te stellen versnelling of vertraging. Dit is instelbaar in de decodersettings. In oudere M* decoders kan dit met het beroemde potmetertje. Belangrijk is dat de optrek en afrem vertraging nooit geheel op nul gezet wordt zoals ook Johan en Walter al meldde. Het rijgedrag tussen de decoderstappen wordt dan minder soepel en schokkerig.
In Koploper komt de term "massa simulatie" aan de orde. Deze is instelbaar in "onderhouden treintype" zodat b.v. een lok die een "zware" goederentrein trekt langzamer op snelheid komt als dezelfde lok die 4 rijtuigen trekt.
Gr, Ben.
Hoi Ben, bedankt voor je uitleg, nog een hoop te leren! Maar ja 20 jaar geleden een baan gemaakt waar ook 12 treinen automatich op konden rijden, en dat ging ook niet vanzelf. Ook toen al wisselstraten alleen met relais geschakeld, iedere trein stuurde dan met schakelrails devolgende aan, toen was het grootste probleem, dat de locs allemaal verschillende snelheden liepen. In de stationssecties lagere spanningsdelen en helling op hogere spanning. Ik vind het daarom ook wel verwonderlijk dat je tegenwoordig vol de spanning op de rails hebt staan en met koploper zo feilloos worden aangestuurd, super leuk, ik geef het ook nog lang niet op. vr gr Arie
Nog eerder, ergens in de mid sixties, was er het ROT 10 treinen systeem. Hierbij dienden de wisselstroommotoren omgebouwd te worden door de veldspoelen te verwijderen en te vervangen door permanentmagneten. Vervolgens kregen de individuele lox een decoder die elk hun eigen adres kregen. Daarna kon je je met tien treinen onafhankelijk van elkaar rijden.
Citaat van: catzeiler op dinsdag 15 december 2009, 22:28:38
Nog eerder, ergens in de mid sixties, was er het ROT 10 treinen systeem.
Vervolgens kregen de individuele lox een decoder die elk hun eigen adres kregen. Daarna kon je je met tien treinen onafhankelijk van elkaar rijden.
Niks decoders bij was een hoogfrekwent systeem. Ik de lok werd een filter gezet zodat die lok allen op zijn eigen frekwentie reageerde, de rest werd uitgefilterd. Met 10 frekwenties was je idd uitgepoept. Ieder frekwentie werd door een kleur op de regelknop gekenmerkt. Dus adressen kende ze niet.
Mvg, Johan
Citaat van: Blausee-Mitholz op dinsdag 15 december 2009, 22:39:58
Citaat van: catzeiler op dinsdag 15 december 2009, 22:28:38
Nog eerder, ergens in de mid sixties, was er het ROT 10 treinen systeem.
Vervolgens kregen de individuele lox een decoder die elk hun eigen adres kregen. Daarna kon je je met tien treinen onafhankelijk van elkaar rijden.
Niks decoders bij was een hoogfrekwent systeem. Ik de lok werd een filter gezet zodat die lok allen op zijn eigen frekwentie reageerde, de rest werd uitgefilterd. Met 10 frekwenties was je idd uitgepoept. Ieder frekwentie werd door een kleur op de regelknop gekenmerkt. Dus adressen kende ze niet.
Mvg, Johan
Dat heb ik wel eens gezien bij iemand, diegene is nu begonnen met..................................................ja, koploper natuurlijk, vr gr Arie
Mag ik een idee de lucht in gooien?
Achter de lok een 2 assige bagagewagen.
Op de bagagewagen 1 of 2 van de assen vervangen door assen met tandwielen.
In de bagagewagen constructie maken die via pennetjes oid de tandwielen op de assen tegenhoud waardoor de wagen niet kan rollen.
Voor dit schakel meganisme zou je een wissel spoel voor cd rails kunen misbruiken of een ander iets dat vogens zelfde princiepe werkt, misschien is en een manier servos voor te kunnen gebruiken.
Ben ik beetje duidelijk? :oops: of heeft iedereen een abracadabra gevoel?
ha, kijk, dat lijkt wel op een parkeerrem :-) als dat nou in de lok past.....
dat gaat nooit in een lok passen vandaar het idee van de bagagewagen, die moet zan wel permanent met de lok mee rijden, en de wielen moeten bandjes krijgen voor extra weerstand anders werkt het nog niet
een beetje off topic, maar hoe kan het dan zo zijn dat een klokanker motor geen weerstand heeft?
dan is het toch ook zo dat als je er stroom op zet dat hij dan gewoon blijft staan?!? :? :?
ik snap het principe niet echt,of gaat het via electromagneten ofzo?
zou er iemand een foto kunne uploaden van het mechanisme?
ik snap er echt niets van :? :? :?
Stefan als je weet hoe een gewone gelijkstroom motor werkt of een dynamo dan vindt je in antwoord 43 (http://forum.3rail.nl/index.php?topic=19697.msg324047#msg324047) het antwoord op je vraag.
Voor als je niet de eigenschappen weet van een gewoon gelijkstroom motortje het vogende. Hier (http://www.harmnagels.nl/gelijkstroommotor/prakgelijkstroom.htm) vindt je het principe van een gelijkstroommotortje
De spoelen zijn om een weekijzeren kern gewikkeld. Als er nu geen stroom op het motortje staat heeft de rotor (waar het asje aanvast zit) weerstand van de magneet die er omheen zit. Dat komt omdat de magneet de rotor die van weekijzer is magnetisch vasthoud.
Bij de klokanker is de rotor van kunstof. De magneet houdt de rotor dus niet magnetisch vast als er geen stroom op de motor staat. Het asje kan vrij draaien
Ik hoop dat je het nu een beetje begrijpt.
Mvg, Johan
ik denk dat ik het nu wel een beetje door heb...
maar dan hebben we nog wel het probleem dat hij terugrolt...
ik weet niet of het mogelijk is, misschien zelfs wel een beetje DOM, maar zou je dan niet een magneetje kunne plaatsen zodat er ietsje weerstand ontstaat?
ik zeg dit met grote onzekerheid,want ik weet niet wat dit zou doen met het motortje of de decoder,maar misschien dat het wel wat is.
(ik heb zelf niet zo'n motor, anders had ik dat al wel geprobeerd)
kun je anders een paar nummers geven van die motoren, dan kan ik ze zelf opzoeken?
Hallo. ik heb van Wasmi de oplossing voor mijn probleem gekregen :shock:
http://i596.photobucket.com/albums/tt44/Wasmi01/Russland_Einsatz_des_Schienenwolf.jpg
:mrgreen: :mrgreen: :mrgreen: vr gr Arie
Waarom dan niet die klokanker vervangen door een andere motor ? Dat kan toch niet zo moeilijk zijn.
Johnny, heb je #57 al gelezen?
Daar staat het antwoord op jouw vraag, die je ook al in #55 stelde.
Misschien is er wel een gelijkstroommotor te vinden die erin past, maar dan boet je wel in aan rijeigenschappen.
Een Faulhabermotor is zo'n beetje het beste qua motoren.
Citaat van: dolphin op donderdag 17 december 2009, 15:12:59
Hallo. ik heb van Wasmi de oplossing voor mijn probleem gekregen :shock:
http://i596.photobucket.com/albums/tt44/Wasmi01/Russland_Einsatz_des_Schienenwolf.jpg
:mrgreen: :mrgreen: :mrgreen: vr gr Arie
:P :P
denk niet dat dat goed is voor zijn puko's en zijn bielzen :P :P :P
boverndien worden zijn spoorstaven erdoor verbogen.
wel grappig als je baldadig bent ofzo :P :P :P :P :P