3rail Forum

Modelbesprekingen => Ombouwen Märklin H0 Modellen => Topic gestart door: avaroma op zaterdag 31 oktober 2009, 15:06:08

Titel: Twee motorige V200
Bericht door: avaroma op zaterdag 31 oktober 2009, 15:06:08
Ik ben een V200 aan het ombouwen en ga er twee hoogvermogen 5*** motoren in bouwen.
Wie kan me adviseren  welke decoder ik hier voor het beste kan gebruiken?

groetjes Aad
Titel: Re:Twee motorige V200
Bericht door: Acido op zaterdag 31 oktober 2009, 16:40:59
Ik denk dat je het beste beide motoren hun eigen decoder kunt geven, die je op hetzelfde adres zet. Je kunt dan de rijeigenschappen van elke afzonderlijke motor afregelen. Het blijkt in de praktijk namelijk erg lastig te zijn om twee motoren op één decoder goed synchroon te laten lopen.
Titel: Re:Twee motorige V200
Bericht door: MaK man op zaterdag 31 oktober 2009, 18:22:30
twee moteren op een decoder , betekent ook dat de moteruitgang zwaar genoeg moet zijn . Voor Mijn DC loc ( Kleinbahn OBB 2050 ) krijg ik een decoder met een moteruitgang van naar het schijnt 3 ampere . Tams heeft deze in programma , helaas weet ik het nummer niet . Deze loc heeft ook 2 drie polige moters .
Titel: Re:Twee motorige V200
Bericht door: Degeluidsman op zaterdag 31 oktober 2009, 18:26:57
twee moteren op een decoder , betekent ook dat de moteruitgang zwaar genoeg moet zijn . Voor Mijn DC loc ( Kleinbahn OBB 2050 ) krijg ik een decoder met een moteruitgang van naar het schijnt 3 ampere . Tams heeft deze in programma , helaas weet ik het nummer niet . Deze loc heeft ook 2 drie polige moters .

3 Ampere????????????????????????????????

Dat kan ik me niet voorstellen, somige centralle,s geven net 3 Ampere.
Ik denk dat dit een foutje is :D

Peter / degeluidsman.
Titel: Re:Twee motorige V200
Bericht door: Wim op zaterdag 31 oktober 2009, 18:49:51
Neehee,
dat klopt...
Titel: Re:Twee motorige V200
Bericht door: Blausee-Mitholz op zaterdag 31 oktober 2009, 18:57:07
Twee motoren op één decoder gaat prima. Inderdaad wel het vermogen in de gaten houden maar zo hard gaat het ook weer niet.
Twee HAG modellen rijden nier op één Zimo MX64H maar met zijn tweeen komen ze zelfs met een zware trein de helling op niet boven de 700 mA.
Verder heb ik twee modellen met ieder een klokankermotor op één Zimo MX64 rijden, ook daar geen enkel probleem mee.

Een Märklin motor met 5-polig anker en permanet magneet trekt ongeveer 500 mA
Twee motoren op één decoder vraagt dan wel een iets zwaardere decoder dan de standaard uitvoeringen.

Mvg, Johan
Titel: Re:Twee motorige V200
Bericht door: MaK man op zaterdag 31 oktober 2009, 19:07:28
dat heb ik gehoord van de ombouwer . De decoder schijnt meer voor LGB gebruikt te worden dan HO .
Titel: Re:Twee motorige V200
Bericht door: Acido op zaterdag 31 oktober 2009, 19:27:22
Zie ook dit topic (http://forum.3rail.nl/index.php?topic=17787.0).
Titel: Re:Twee motorige V200
Bericht door: kiezel op zaterdag 31 oktober 2009, 20:25:12
3 Ampere????????????????????????????????

Dat kan ik me niet voorstellen, somige centralle,s geven net 3 Ampere.
Ik denk dat dit een foutje is :D

Peter / degeluidsman.

Klik (http://www.tams-online.de/htmls/produkte/ldg34/produkte_ldg34.html) voor de Tams LD-G-34 met maximaal 3.000 mA = 3A 'Gesamtstrom'.

Onwaarschijnlijk veel en die Ampères zullen dan ook bijna nooit 'op' gebruikt worden...

Groetjes,
Kiezel :)
Titel: Re:Twee motorige V200
Bericht door: Kappa op zaterdag 31 oktober 2009, 23:06:38
Die tams decoder kan totaal 3 Amper afgeven:
Der maximale Gesamtstrom des Decoders (einschließlich Motorstrom) beträgt 3.000 mA
Dit is dus de motorstroom + 6 AUX uitgangen van ieder 500mA elk.
Ik denk niet dat de decoder in staat is om de volle 3 Ampere aan de motor te geven, als dit al nodig is.
Titel: Re:Twee motorige V200
Bericht door: Degeluidsman op zondag 01 november 2009, 09:34:19
3 Ampere????????????????????????????????

Dat kan ik me niet voorstellen, somige centralle,s geven net 3 Ampere.
Ik denk dat dit een foutje is :D

Peter / degeluidsman.

Klik (http://www.tams-online.de/htmls/produkte/ldg34/produkte_ldg34.html) voor de Tams LD-G-34 met maximaal 3.000 mA = 3A 'Gesamtstrom'.

Onwaarschijnlijk veel en die Ampères zullen dan ook bijna nooit 'op' gebruikt worden...

Groetjes,
Kiezel :)
Die tams decoder kan totaal 3 Amper afgeven:
Der maximale Gesamtstrom des Decoders (einschließlich Motorstrom) beträgt 3.000 mA
Dit is dus de motorstroom + 6 AUX uitgangen van ieder 500mA elk.
Ik denk niet dat de decoder in staat is om de volle 3 Ampere aan de motor te geven, als dit al nodig is.

Okey, ik begrijp dat deze decoder ook gebruikt wordt voor spoor 1.
Ja daar zal de stroom wel veel hoger liggen dan bij H0.

Wat voor trafo gebruiken ze dat wel niet bij spoor 1 :D :D

Mvg,

Peter / degeluidsman.
Titel: Re:Twee motorige V200
Bericht door: Blausee-Mitholz op zondag 01 november 2009, 09:43:14
Okey, ik begrijp dat deze decoder ook gebruikt wordt voor spoor 1.
Ja daar zal de stroom wel veel hoger liggen dan bij H0.

Wat voor travo gebruiken ze dat wel niet bij spoor 1 :D :D

Mvg,

Peter / deeluidsman.


Uhlenbrock heeft een booster Power-6 in haar programma. Deze levert 6 amp.

Mvg, Johan
Titel: Re:Twee motorige V200
Bericht door: Degeluidsman op zondag 01 november 2009, 10:08:51
Okey, ik begrijp dat deze decoder ook gebruikt wordt voor spoor 1.
Ja daar zal de stroom wel veel hoger liggen dan bij H0.

Wat voor travo gebruiken ze dat wel niet bij spoor 1 :D :D

Mvg,

Peter / deeluidsman.


Uhlenbrock heeft een booster Power-6 in haar programma. Deze levert 6 amp.

Mvg, Johan

dat is dus ruim 100 watt :D
Titel: Re:Twee motorige V200
Bericht door: Acido op zondag 01 november 2009, 12:13:48
Citaat
Wat voor travo gebruiken ze dat wel niet bij spoor 1

Trafo = transformator
Travo = travestiet
;-)
Titel: Re:Twee motorige V200
Bericht door: Degeluidsman op zondag 01 november 2009, 12:28:31
Citaat
Wat voor travo gebruiken ze dat wel niet bij spoor 1

Trafo = transformator
Travo = travestiet
;-)

Oooooooooooooooooooooooooooooooh, gelijk even veranderd :mrgreen: :mrgreen:

Peter / degeluidsman.
Titel: Re:Twee motorige V200
Bericht door: Acido op zondag 01 november 2009, 12:42:24
Tis maar een detail, maar toch... :mrgreen: ;-)
Titel: Re:Twee motorige V200
Bericht door: avaroma op zondag 01 november 2009, 21:53:16
hartelijk dank allen. ik begrijp dat de Tams decoder deze stroom aan zou kunnen, maar ik hoor nog al negatieve berichten op dit forum over Tams decoders. Dus ik twijfel.

Maar is het niet een oplossing om de beide motoren in serie te zetten, de max snelheid moet toch altijd fors worden terug geregeld.
Misschien dat de max snelheid dan wat laag word maar dat is nog te bezien. Heeft iemand hier ervaring mee?
Groetjes Aad
Titel: Re:Twee motorige V200
Bericht door: Blausee-Mitholz op zondag 01 november 2009, 21:56:48

Maar is het niet een oplossing om de beide motoren in serie te zetten, de max snelheid moet toch altijd fors worden terug geregeld.

Groetjes Aad

Nee paralel. Snelheid is met de decoder in te stellen.
De nieuwe versie van Zimo MX64H zou ook motorola moeten kennen, wellicht komt die in aanmerking.

Mvg, Johan
Titel: Re:Twee motorige V200
Bericht door: Kappa op maandag 02 november 2009, 08:13:21
Waarom wil je eigenlijk twee motoren in een V220 bouwen?
Qua trekkracht is één motor ruim voldoende, of wil je er 80 wagens achter hangen?
Titel: Re:Twee motorige V200
Bericht door: huub op maandag 02 november 2009, 08:24:37
De vraag van Ad, die ik niet durfde te stellen......
We branden van nieuwsgierigheid om te horen waar al die pk's voor nodig zijn  :D

grv Huub
Titel: Re:Twee motorige V200
Bericht door: Acido op maandag 02 november 2009, 09:08:56
Toch vraag ik me af wat er mis is met twee decoders op hetzelfde adres, een idee wat hier totaal genegeerd wordt. Het heeft als voordeel dat je gewoon twee standaard decoders naar keuze kunt gebruiken én deze op elkaar af kunt stemmen zodat je geen last hebt van niet-synchroon lopende motoren.

Of zie ik dat verkeerd? In mijn ogen is dat technisch gezien niet anders dan mijn twee 2400-en in dubbeltractie: twee decoders, twee motoren, één adres. Het enige verschil is dat e.e.a. in één loc zit.
Titel: Re:Twee motorige V200
Bericht door: Kappa op maandag 02 november 2009, 09:13:28
twee decoders, twee motoren, één adres. Het enige verschil is dat e.e.a. in één loc zit.

Leuk, totdat, door een of andere storing de ene motor de andere kant opdraait dan de ander..........  :|
Titel: Re:Twee motorige V200
Bericht door: woutje op maandag 02 november 2009, 09:17:18
Toch vraag ik me af wat er mis is met twee decoders op hetzelfde adres
Niks mis mee maar 2x zo duur. Waarom zou je dat doen als beide motoren in één lok zitten.

In aansluiting op wat Johan zegt: de Zimo is de beste keus waar het gaat om het te leveren vermogen. De MX64H is echter alleen DCC voor zover ik weet.

Gr, Ben.
Titel: Re:Twee motorige V200
Bericht door: Acido op maandag 02 november 2009, 10:52:54
twee decoders, twee motoren, één adres. Het enige verschil is dat e.e.a. in één loc zit.

Leuk, totdat, door een of andere storing de ene motor de andere kant opdraait dan de ander..........  :|
Voor zover ik weet zit de rijrichting in het signaal ingebakken. Ik krijg het bij mijn dubbeltractie-locs namelijk niet voor elkaar: Als ik er eentje de andere kant op wil laten rijden moet ik 'm éérst een ander adres geven. De ander tijdelijk van de baan halen terwijl je de rijrichting verandert helpt namelijk niet!

Toch vraag ik me af wat er mis is met twee decoders op hetzelfde adres
Niks mis mee maar 2x zo duur.

Dat hangt af van de prijs van een op twee motoren aangepaste decoder. Bovendien heb je bij gebruik van standaarddecoders veel meer keuze - óók qua prijs...
Titel: Re:Twee motorige V200
Bericht door: v200marklin op maandag 02 november 2009, 11:19:48
twee decoders, twee motoren, één adres. Het enige verschil is dat e.e.a. in één loc zit.

Leuk, totdat, door een of andere storing de ene motor de andere kant opdraait dan de ander..........  :|

Kap van rubber er op, en je krijgt vanzelf een V300 :mrgreen:

Mvg Gert
Titel: Re:Twee motorige V200
Bericht door: Blausee-Mitholz op maandag 02 november 2009, 12:33:16
Twee motoren op één decoder gaat juist heel goed, twee decoders is echt niet nodig..
Voordat ik het inbouwde heb ik eerst uitgebreide testen gedaan.

De eerste lok voorzien van decoder. Afgeregeld zoals ik die wil hebben.
Daarna de motor uit de tweede lok gedemonteerd en die met twee draden van voldoende lengte paralel aangesloten op de motor van de eerste lok.
De lok op het spoor gezet en het losse motordraaistel op het spoortje er naast.
Wat gebeurde er?
Eén van de twee motoren stond bijna stil en de andere ging rijden. Hield ik de rijdende motor met de hand tegen die rijdt dan ging de andere motor harder draaien. Er blijkt een balanswerking in te zitten.
Daarna de losse motor voor (of achter) de lok gezet en rijden. Geen centje pijn, de combinatie reed in de goede richting dwz de hardst draaiende motor achter op goed weg.
Nu komt het: hield ik de goed rijdende combinatie met de hand tegen dan gingen beide motor draaistellen netjes slippen.

Conclusie als je twee motoren mechanisch koppeld en door één decoder aanstuurd worden de twee motoren in weze één motor voor de decoder. Tegenwerken van lastregeling is niet aan de orde. Dat gevaar is bij twee decoders altijd aanwezig!

Nog opgemerkt de twee HAG modellen zijn niet gelijk aan elkaar betreft een HAG BLS Re 465 met een HAG BLS Re 4/4. De motoren zijn wel gelijk maar de omtrek van de wielen niet. Ik heb de loks met de motordraaistellen met een permanente koppelstang waar 5 draadjes door lopen aan elkaar gekoppeld. De Re 465 heeft de decoder Zimo MX64H aanboord. Door de koppelstang lopen motordraden en functiedraden naar de andere lok. De combinatie heeft er al vele rondjes er opzitten met een zware trein aan de haak in de vorm van 14 Märklin rola wagens.

Verder heb ik twee Märklin hobby loks door mijn voorzien van Maxon klokanker motoren in dubbeltractie rijden met één decoder. Dit zijn modellen met cardan aandrijving. Ook dit gaat prima. iK heb er zelfs een normale Zimo MX64 in zitten en dus niet de zwaardere versie MX64H De loks zijn gekoppeld met Roco 4-polig stroomvoerende koppeling voor het doorgeven van de motorstroom en functie. Ook deze combinatie heeft al vele rondjes er opzitten zonder problemen.

Mijn voorkeur gaat dan ook uit naar vaste koppel dubbeltractie aangestuurd door één decoder. Dit gaat in mijn ogen beter dan twee decoders waar ik ook ruime ervaring mee heb.

Mijn eerst volgende project is mijn HAG BLS Ae 8/8 te voorzien van twee motoren. De Zimo MX64H ligt reeds geruime tijd op de plank.

@Ben
Zimo MX64H is inderdaad alleen DCC.
Even nagekeken Zimo MX64D met 21 polige stekker is multiprotocol. Deze mag een motorstoom van 1 amp hebben en daar kun je rustig twee normale gelijkstoom motoren op laten werken.
De sound decoder MX640 is ook multieprotocol voor als je geluid bij de modellen wilt hebben  :wink: :mrgreen:

Als laatste nog opgemerkt, de Zimo MX64H is voor de twee HAG motoren achteraf geen noodzaak. Met de ECoS heb je een vermogen indicatie. Met alleen die trein op de baan komt het amperage niet verder dan 600 mA helling op met zware trein. Een normale MX64 zou dat ook aan moeten kunnen. Een MX64D mag ook geen probleem zijn.
Ik heb hier al diverse H'tjes liggen dus die zijn voor dubbeltractie paatjes bestemd  8)

Advies voor inbouwen eerst de motorstroom belast meten! Dan weet je of het kan of niet heb ik trouwens ook voor de inbouw gedaan en zag toen al dat een gewone MX64 het ook zou moeten kunnen

Mvg, Johan
Titel: Re:Twee motorige V200
Bericht door: avaroma op maandag 02 november 2009, 13:43:02
Een heleboel wijzer nu. Ik ga alles uitproberen en laat het wel horen.
Ik dacht de motoren serie te schakkelen om de stroom te begrenzen de rijspanning is toch zo hoog dat je altijd fors terug moet regelen dus misschien blijft er genoeg over in serie om een redelijke schaalsnelheid te bereiken.
De PK's zijn "nodig" voor een stijgspiraal van 10 rondjes en ik rij graag met lange treinen 50 wagens of meer en omdat omhoog te krijgen is wel wat vermogen nodig. Daarnaast de echte V200 is ook 2 motorig,lijkt me wel leuk en ik ben van de straat.

groetjes Aad
Titel: Re:Twee motorige V200
Bericht door: kiezel op maandag 02 november 2009, 14:30:55
Wat ik me nog even afvraag: hoe komt deze loc aan zijn massastroom?
Als je overal antislipbandjes om legt heb je geen massa meer.

Groetjes,
Kiezel :)
Titel: Re:Twee motorige V200
Bericht door: Acido op maandag 02 november 2009, 14:40:26
Citaat
Hield ik de rijdende motor met de hand tegen die rijdt dan ging de andere motor harder draaien. Er blijkt een balanswerking in te zitten.
Dat is gewoon de lastregeling aan het werk, die meer vermogen gaat leveren omdat de (totale) belasting omhoog gaat. Logisch dat dan de tweede motor ook meer peut krijgt en vervolgens gaat draaien - de belasting op de tweede motor is immers niet toegenomen maar hij krijgt wél meer stroom. Een gewone decoder heeft echt geen flauw benul van het aantal motoren wat-ie aanstuurt dus in een "balansregeling" geloof ik niet.

Het is mij daarom nog steeds niet duidelijk hoe je het structurele snelheidsverschil eruit hebt gekregen, áls dat al het geval is. Je hebt het immers over "de hardst draaiende motor achterop".

Ik heb een 3346 (BR236 dubbelloc) met een enkele decoder en het snelheidsverschil tussen die twee motoren is zó enorm groot dat er echt niet mee te rijden valt. Bij het wegrijden staat de ene loc zijn antislipbandjes op te roken terwijl de tweede stilstaat of net begint te kruipen.
Als ze eenmaal op gang zijn gaat het wel (nog steeds permanente slip, maar 't rijdt - sort of) maar met name wegrijden is een ramp. Ik heb de meest uiteenlopende instellingen qua vertraging en maximum snelheid etc al geprobeerd, maar rangeren kan ik echt vergeten met deze locs :-(

Dus... als iemand een wonderdecoder weet die dit probleem op kan lossen, hou ik me aanbevolen.
Titel: Re:Twee motorige V200
Bericht door: Blausee-Mitholz op maandag 02 november 2009, 15:01:08
Citaat
Hield ik de rijdende motor met de hand tegen die rijdt dan ging de andere motor harder draaien. Er blijkt een balanswerking in te zitten.
Dat is gewoon de lastregeling aan het werk, die meer vermogen gaat leveren omdat de (totale) belasting omhoog gaat. Logisch dat dan de tweede motor ook meer peut krijgt en vervolgens gaat draaien - de belasting op de tweede motor is immers niet toegenomen maar hij krijgt wél meer stroom. Een gewone decoder heeft echt geen flauw benul van het aantal motoren wat-ie aanstuurt dus in een "balansregeling" geloof ik niet.

Het is mij daarom nog steeds niet duidelijk hoe je het structurele snelheidsverschil eruit hebt gekregen, áls dat al het geval is. Je hebt het immers over "de hardst draaiende motor achterop".

De hardst draaiende motor achterop was bij de test waarbij de motoren nog niet gekoppeld waren.  Dus hij duwde achter op de langzamere echter toen kwam het zaakje in evenwicht. bij anderom rijden gaat de test dus niet op

Wat jij beschrijft is juist en dat is nu de clou. De twee motoren houden elkaar in evenwicht door de EMK regeling en samen zijn ze sterk  8)
Probeer het zelf eens met wat testjes, dan begrijp je precies wat ik bedoel.

Mvg, Johan
Titel: Re:Twee motorige V200
Bericht door: Acido op maandag 02 november 2009, 15:18:58
Citaat
De twee motoren houden elkaar in evenwicht door de EMK regeling en samen zijn ze sterk

Hier dus niet :-(

Ik heb vanalles al geprobeerd qua instellingen, maar het resultaat blijft dat de locs niet fatsoenlijk wegrijden. Dat lukt gewoon niet zonder dat één van de twee enorm staat te slippen terwijl de langzaamste de rijsnelheid van het setje bepaalt. Aangezien de locs koppelstangen hebben is dat bijzonder goed zichtbaar - zelfs als er maar een beetje snelheidsverschil is (of liever: zou zijn). Bij een moderne draaistelloc zie je dat niet...
Titel: Re:Twee motorige V200
Bericht door: Blausee-Mitholz op maandag 02 november 2009, 15:53:50
Martijn, welke modellen zijn dat?
Ik nodig je uit hier te komen kijken hoe mooi het rijdt.

Mvg, Johan.
Titel: Re:Twee motorige V200
Bericht door: Grotegreef op maandag 02 november 2009, 17:16:45
Misschien een beetje off topic, maar de V188 (37282) van M* heeft standaard
2 motoren en rijdt hiermee uitstekend.
Ik weet zo niet welke decoder erin zit, maar kun je hier niet "afkijken" hoe e.e.a. in elkaar zit?

Volgens mij is er ook een Exploded View van.

Gr. René G.
Titel: Re:Twee motorige V200
Bericht door: avaroma op maandag 02 november 2009, 17:37:48
Hoi
Ik heb zelf de Ae 8/14 van M* maar de decoder daarvan is zo groot die kan ik niet kwijt. Dat zijn twee prints voor in ieder deel met eem kabelboom van 8 draden en die passen die meer in de lok.
gr. Aad
Titel: Re:Twee motorige V200
Bericht door: Grotegreef op maandag 02 november 2009, 17:55:47
Hoi Aad,

Dat is jammer, terwijl er in een (oude) V200 wel erg veel ruimte is voor
van alles en nog wat.
Het was ook maar een idee.

Gr. René G
Titel: Re:Twee motorige V200
Bericht door: Johnnytrein op maandag 02 november 2009, 18:10:23
Ik blijf toch moeite hebben met julie taal hoor "met eem kabelboom van 8 draden en die passen die meer in de lok." Nou moe verstaanbaar is anders  :shock:
Titel: Re:Twee motorige V200
Bericht door: Acido op maandag 02 november 2009, 18:11:53
Martijn, welke modellen zijn dat?

Het gaat om de 3346, een dubbelloc serie 236 van de DB. Het is van oorsprong een loc met een electronische rijrichtingschakelaar ipv een relais, maar verder wel analoog. Hij is door een forumlid voorzien van een gemodificeerde decoder, waar volgens mij een zwaardere eindtrap in is gezet.

Ik heb geen idee wat dat voor decoder is geweest, maar nadere bestudering leert wel dat de originele wisselstroommotoren (met spoel) er nog in zitten. Het is dus een decoder die een magneet emuleert op de spoel. Wellicht dat dat de oorzaak van de problemen is?

Feit is wel dat-ie al zo ongelijk reed vóór deze ombouw, dus met het analoge omschakelprintje. Hoewel ik het verschijnsel met de decoderinstellingen een beetje kan beïnvloeden, is het rijgedrag er met de ombouw dus niet op vooruit gegaan, terwijl ik gehoopt had dat dat het probleem zou verhelpen :-(

Zoekend naar een plaatje vond ik overigens DEZE (http://www.saebonet.com/svein/Tog/sites/D/3346.htm) link. Het kán dus kennelijk wel, al zijn in dit voorbeeld wel de motoren vervangen.

Citaat
Ik nodig je uit hier te komen kijken hoe mooi het rijdt.
:lol: Ik geloof je wel, het zijn mijn 236-jes die het er niet mee eens zijn... ;-)

Martijn
Titel: Re:Twee motorige V200
Bericht door: Blausee-Mitholz op maandag 02 november 2009, 18:33:55
Hi Martijn, begrepen.

maar nadere bestudering leert wel dat de originele wisselstroommotoren (met spoel) er nog in zitten. Het is dus een decoder die een magneet emuleert op de spoel. Wellicht dat dat de oorzaak van de problemen is?

Denk ook dat hier de oorzaak ligt.

Mvg, Johan
Titel: Re:Twee motorige V200
Bericht door: Blausee-Mitholz op maandag 02 november 2009, 21:30:00
@Ben

Ik had het ergens gelezen maar wist niet meer waar. Volgens mij is Zimo met de MX64 reeks gestopt en wordt/is vervangen door de MX630 reeks.

Op de Zimo site kom ik dit tegen:

Neue Produkte im Bereich ZIMO Nicht-Sound Decoder
Ab Juli 2009 sind Decoder der Familie MX630 erhältlich, als Nachfolger von MX63 und MX64, in den Folgemonaten auch die Typen MX630H und MX630V, als Nachfolger von MX64H und MX64V.

Die Decoder MX630 sind Bestandteil einer ?Groß-Familie?, welcher auch der Miniatur-Decoder MX620, der 21-polige MX64D, sowie der Sound Decoder MX640 angehören, die alle software-identisch sind. Damit sind sämtliche ZIMO Decoder untereinander gleichartig, was Fahrverhalten, CV?s und Funktionsumfang betrifft.

DIE TYPEN der neuen MX630-Familie:

MX630 (1,2 A, 20 x 11 x 3,5 mm) ??.. 9 Litzen (120 mm)
MX630R ???????...?? NEM 652 an 65 mm Litzen
MX630F ????????..?. NEM 651 an 65 mm Litzen
MX630P ????????..?. PluX-16 Stecker (15-polig)
MX630E (Flachversion 2,5 mm) ?. wird bei Bedarf nach-entwickelt
MX630H (Hochleistungs-Ausführung 1,8 A) ?.?. 9 Litzen
MX630V1, -V5 (Niederspannung für Funktionen) 10 Litzen

De MX630 familie is multiprotocol dus DCC en Motorola.
MX630H is dan een hochleistung multiprotocol decoder, interessant voor 3-rail rijders!

Mvg, Johan

Titel: Re:Twee motorige V200
Bericht door: woutje op maandag 02 november 2009, 21:33:14
Johan: klopt. :P

http://forum.3rail.nl/index.php?topic=18338.msg301612#msg301612
Titel: Re:Twee motorige V200
Bericht door: avaroma op dinsdag 03 november 2009, 17:57:24
Hier nog wat antwoorden op diverse vragen. Ik rij met vaste trein samenstellingen en haal de massa met een draadje van de eerste wagon. De ruimte in de lok met twee motoren is niet zo groot meer (9 cm tussen de motoren) en de dubbele print van M* zijn 2 prints van 9cm plus de draden 7 ipv 8 dus dat past niet.Johan bedankt dat nummer van ZIMO MX 630H is wat ik zoek,ga ik proberen. Weet iemand er een goedkoop adres voor? Wat betreft de kabelboom in een ver verleden heb ik op school kabelbomen leren maken in apparatuur en dat blijft hangen,sorry Johnnytrein.
een ieder bedankt voor de reacties ik kan weer een eind verder.
Gr. Aad
Titel: Re:Twee motorige V200
Bericht door: Kappa op dinsdag 03 november 2009, 20:10:57
Ik heb vanalles al geprobeerd qua instellingen, maar het resultaat blijft dat de locs niet fatsoenlijk wegrijden. Dat lukt gewoon niet zonder dat één van de twee enorm staat te slippen terwijl de langzaamste de rijsnelheid van het setje bepaalt.

Martijn, staan de twee motoren van jouw Br 236 span in serie of parallel geschakeld?
Lijkt mij dat Johan's verhaal over de balanswerking alleen opgaat als de motoren parallel geschakeld staan.
Titel: Re:Twee motorige V200
Bericht door: Acido op dinsdag 03 november 2009, 21:49:37
Voor zover ik weet parallel. Dat stonden ze analoog ook en het rijgedrag is niet veel anders geworden na ombouw. Het zou me verbazen als het anders is, maar ik zou de bedrading moeten uitvlooien om het echt zeker te weten.
Titel: Re:Twee motorige V200
Bericht door: avaroma op dinsdag 10 november 2009, 12:00:19
Hallo

Ik heb van de decodershop bericht gekregen dat er in dec. een nieuwe Zimo decoder uitkomt (MX632) met de specificatie die Johan aangeeft voor de MX630H (heeft de decodershop niet van gehoord?)1.8A uitgang 8 functies .
 Ik ben benieuwd en wacht maar af. Tijd heb ik genoeg.

groetjes Aad
Titel: Re:Twee motorige V200
Bericht door: avaroma op zaterdag 14 november 2009, 11:39:57
Johan(Blausee-Mitholz)

Ik ben aan met expirimenteren geweest met de twee motoren in serie en kreeg het zelfde verschijnsel wat jij beschrijft bij paralel
Een motor loopt hard de ander langszaam of staat stil als je de snelle tegenhoud gaat de langszame harder. Ik heb het alleen nog maar op de rollenbank geprobeerd maar ik vermoed dat als ze samen op de rails staan ze zich netjes zullen gedragen.
Dat moet ik nog uitproberen want het zijn nu nog kale motoren gevoed op de koolborstels.Hoe het verder gaat laat ik nog wel weten

Gr. Aad
Titel: Re:Twee motorige V200
Bericht door: avaroma op woensdag 25 november 2009, 18:38:58
Hallo Allemaal

De tweemotorige V200 is gereed, er zitten twee decoders in uit het 60760 setje die ik overhield na het ombouwen van mijn tweede Ae 8/14, dat kwam mooi uit.
Op de rollenbank een voor een de decoders afgeregeld netjes op 140km/u
en het loopt soepel. Zonder extra massa, die komt nu van een stammetje Silberlingen (blik) als er niets achter hangt of iets plastics dan loopt het niet.
Maar daar is mee te leven. De trekkracht is zoals verwacht nog al fors.Dat ga ik na het weekend toch eens meten. In het weekend naar de HCC dagen.(HCCModelbouw).
De trekkracht laat ik nog wel iets van horen
totdan Aad
Titel: Re:Twee motorige V200
Bericht door: Acido op woensdag 25 november 2009, 18:49:59
er zitten twee decoders in uit het 60760 setje
Op de rollenbank een voor een de decoders afgeregeld netjes op 140km/u en het loopt soepel.

...dus toch! :mrgreen: ;-)
Titel: Re:Twee motorige V200
Bericht door: avaroma op donderdag 26 november 2009, 11:15:15
Acido

Ik heb nog geen decoder die de twee motoren samen aankan maar als ik die heb ga ik zeker nog wat expirimenteren.
Maar met twee decoders loopt het lekker.
gr.Aad
Titel: Re:Twee motorige V200
Bericht door: rocofan op donderdag 26 november 2009, 12:53:43
hartelijk dank allen. ik begrijp dat de Tams decoder deze stroom aan zou kunnen, maar ik hoor nog al negatieve berichten op dit forum over Tams decoders. Dus ik twijfel.

Maar is het niet een oplossing om de beide motoren in serie te zetten, de max snelheid moet toch altijd fors worden terug geregeld.
Misschien dat de max snelheid dan wat laag word maar dat is nog te bezien. Heeft iemand hier ervaring mee?
Groetjes Aad


advies :  kijk eens bij brawa , zij hebben een dergelijke in het programma zitten.

ik denk gezien alle technische beperkingen en wetten ....  dat je het beste 2 decoders kunt gebruiken.
in feite is het hetzelfde als een lok met een andere lok in tractie ....

Titel: Re:Twee motorige V200
Bericht door: avaroma op zaterdag 12 december 2009, 17:01:28
 Hoi Allemaal
Na de redelijk gelukte ombouw van mijn V200 naar twee motorig, bleef het een beetje kriebelen. Ik wil een V400 en een V600 bouwen niet met Photoshop maar gewoon degelijke Märklin loks met wat extra's.
Vanmorgen naar Houten getogen en daar een paar oude V200 ingeslagen.
5 stuks voor 130euris.
Toen naar huis en aan de slag. Allereerst alles gedemonteerd en in het ultrasoon bad. Wat een bende kwam daar uit. Ook de kappen gebadderd, dat was minder het resultaat een pracht kap, een gaat wel en de andere drie die zullen naar de spuiter moeten. De motoren zorgde ook voor een verrassing vijf motoren vier verschillende.
Niet storend maar er op twee na bij allemaal wel iets dat anders is.Motorhuis of tand wielen.Märklin heeft aardig geexpirimenteerd. Maar dat is voor mij niet interessant. Want ze zijn wel allemaal zonder noemenswaardige spelling.
Toen alles schoon was is gelijk de eerste onder de slijpschijf gegaan.
De eerste operatie is aardig gelukt. Dus dat geeft moed om morgen weer door te gaan. Dan zal ik ook een poging doen om wat foto's te plaatsen.
Tot ziens
Aad
Titel: Re:Twee motorige V200
Bericht door: huub op zondag 13 december 2009, 12:19:51
Erg leuk dat de 2-motorige gelukt is, Aad !

Zijn er ook foto's van, trouwens ?
We vinden dat hier altijd erg interessant.

Succes en veel plezier met de volgende batch V200-den.

grv Huub
Titel: Re:Twee motorige V200
Bericht door: avaroma op zondag 13 december 2009, 16:54:28
 Hoi Allemaal

Ik heb 2 foto's van de 2 motorige V200 naar Sacha gemailed
Ik zal zo snel mogelik wat foto's maken van de volgende slachtoffers en ze ook naar Sacha sturen.

gr. Aad

(https://imageproxy.3rail.nl/fit,1600x1200,q100,sVJf_rE_aBPtQ1E4eruvm4Hq--fSxrJ9LDoKzeOfr6V4=/http://files.3rail.nl/avaroma/v200  01.jpg)

 

(https://imageproxy.3rail.nl/fit,1600x1200,q100,soT-3KzXmvKDuaaoEL-CKZHTRAF-395yISKaPAgTSfVE=/http://files.3rail.nl/avaroma/v200 02_1.jpg)
Titel: Re:Twee motorige V200
Bericht door: avaroma op zondag 13 december 2009, 17:37:25
Hoi Allemaal

Nooit gedacht dat ik zo snel terug zou zijn.Ik heb een foto van de sloperij gemaakt .
Op de voorgrond de eerste kap die gevallen is onder de slijpschijf. Als nummer twee die er achter staat onthoofd is, wordt het passen en meten om de bodem platen zo te verbouwen dat ze samen op een draai-stel komen zonder dat een van de twee te hoog komt te liggen.
Als ik daar aan toe ben volgt het vervolg.
gr. Aad

(https://imageproxy.3rail.nl/fit,1600x1200,q100,sfCxsuBU40AbfI1j1nE_242NC_7iMJ44McSH1asgFcac=/http://files.3rail.nl/avaroma/img_0225_1.jpg)
Titel: Re:Twee motorige V200
Bericht door: avaroma op maandag 14 december 2009, 22:05:58
Hoi Allemaal,

Zoals beloofd het vervolg. Na het koppen snellen, begonnen met de bodem platen.
Eerst afgeslepen en toen het hoogte probleem. Van de bovenste bodemplaat heb ik het stukje met het bevestigings gat los geslepen en twee milimeter hoger met een stukje hoekijzer weer vast gelijmd. Leven de slijpschijf en de 10 secondenlijm. De originele schroeven,voor de bevestiging van het draaistel, zijn niet bruikbaar ,die zijn voor één bodemplaat.met behulp van een stukje draadeind een langere schroef gemaakt. Met 10 sec lijm een moertje vast gelijmd en daar een busje op gemaakt. Dat in de onderste bodemplaat geschroefd met het draaistel en daar op een op dikte gemaakt moertje,daarop weer een busje waarop het uitgeboorde gat van de bovenste bodemplaat, moertje er op en vast.
Wat nu komt is het maken van de kopschotten en de overgang tussen de twee delen. Dat zal waarschijnlijk triplex worden voor de kopschotten. En voor de overgang sta ik open voor sugesties. Als je een idee hebt  ik probeer (bijna) alles.
gr.Aad
.

(https://files.3rail.nl/tinypic/2cymlo4.jpg)

(https://files.3rail.nl/tinypic/2j5b2xj.jpg)

(https://files.3rail.nl/tinypic/28bhc0p.jpg)

PS   Als iemand detail foto's wil roept u maar ik weet nu hoe het moet/kan.






Titel: Re:Twee motorige V200
Bericht door: Kappa op maandag 14 december 2009, 22:56:39
Ziet er best gaaf uit zo'n V400.  :D
heb je ook een detailfoto van het middelste draaistel en hoe je de constructie hebt gemaakt?
Titel: Re:Twee motorige V200
Bericht door: Blausee-Mitholz op maandag 14 december 2009, 23:00:19
Een dubbellok dus vier motorig i.p.v. twee  :P  8)
Een V200 heeft van zich zelf al twee motoren  8)

Mvg, Johan
Titel: Re:Twee motorige V200
Bericht door: avaroma op dinsdag 15 december 2009, 00:44:39
Hoi Allemaal.

Ad de detail foto's komen morgen.
Johan dat is te veel van het goede vier motoren op 3 draaistellen ik kan aardig knutselen,maar dat gaat mijn kunde te boven. Ik heb wel gedacht aan 3 motoren maar dat was al niet mogelijk i.v.m. de ophanging, dan komen de ophang punten buiten het draaistel. Dat zelfde geld voor de V600 daar komen ook twee loop draaistellen in (die hebben een centraal ophang punt) en twee motoren. maar dat is nog toekomst muziek.

Tot morgen met de detail foto's
gr.Aad

Titel: Re:Twee motorige V200
Bericht door: Blausee-Mitholz op dinsdag 15 december 2009, 00:46:29
Aad ik heb het dan ook over 1:1  :mrgreen:

Mvg, Johan
Titel: Re:Twee motorige V200
Bericht door: Rieske op dinsdag 15 december 2009, 06:17:06
ben benieuwd wat dit gaat worden, blijf het volgen.
Titel: Re:Twee motorige V200
Bericht door: Kappa op dinsdag 15 december 2009, 08:53:26
Ik herinner me een site waarin iemand van twee Br 216 loks, ook een dubbellok had gemaakt.
Ook erg stoer. :D
Titel: Re:Twee motorige V200
Bericht door: avaroma op dinsdag 15 december 2009, 10:15:26
Hoi Allemaal.

de detailfoto's
(https://files.3rail.nl/tinypic/2zjeyc0.jpg)
op de eerste foto de op maat gemaakte schroef een stukje draadeind M2,5 met daar een moertje aan gelijmd en de afgedraaide busjes (moertjes) een op dikte gevijld moertje en een gewoon moertje.
(https://files.3rail.nl/tinypic/2a4tt6q.jpg)
Daarna het boutje met het eerste ringetje voor in het draaistel.
(https://files.3rail.nl/tinypic/2q3c6sm.jpg)
draaistel met boutje
(https://files.3rail.nl/tinypic/wike3s.jpg)
draaistel aan eerste bodemplaat.
(https://files.3rail.nl/tinypic/2ajqhp5.jpg)
met op dikte gemaakt moertje
(https://files.3rail.nl/tinypic/2ajqhp5.jpg)
met tweede busje
(https://files.3rail.nl/tinypic/6p9sep.jpg)
met tweede bodemplaat
(https://files.3rail.nl/tinypic/2cdtzwy.jpg)
en vast met gewoon moertje.
(https://files.3rail.nl/tinypic/j0bck0.jpg)



Ik hoop dat het duidelijk is, anders vragen.

gr Aad
PS ik geloof dat er wat verkeerd is gegaan met het plaatsen van de foto's maar ik hoop dat het te volgen is.
Titel: Re:Twee motorige V200
Bericht door: Johnnytrein op dinsdag 15 december 2009, 14:47:02
"maat gemeekte schroef " nou moe  :?
Titel: Re:Twee motorige V200
Bericht door: Kappa op dinsdag 15 december 2009, 14:49:10
Hoi Allemaal.

de detailfoto's.......
Aad, moeten er geen foto's bij dan?
Titel: Re:Twee motorige V200
Bericht door: Blausee-Mitholz op dinsdag 15 december 2009, 14:53:33
"maat gemeekte schroef " nou moe  :?

Maak jij nooit geen tikvautje Johnny   :roll:

Ben idd benieuwd naar de foto's

Mvg, Joihan
Titel: Re:Twee motorige V200
Bericht door: Johnnytrein op dinsdag 15 december 2009, 15:19:42
Ik probeer dat te vermijden door eerst even op de knop bekijken te klikken.
Titel: Re:Twee motorige V200
Bericht door: avaroma op dinsdag 15 december 2009, 15:30:53
foto's staan er bij
gr Aad

Zo ziet de V400 er nu uit klaar voor de spuiter.
(https://files.3rail.nl/tinypic/126a445.jpg)

de rode nog een keer na spoelen met schone aceton en we kunnen gaan spuiten.
Titel: Re:Twee motorige V200
Bericht door: Henk-Jan op woensdag 10 februari 2010, 01:00:59
foto's staan er bij
gr Aad

Zo ziet de V400 er nu uit klaar voor de spuiter.
(https://files.3rail.nl/tinypic/126a445.jpg)

de rode nog een keer na spoelen met schone aceton en we kunnen gaan spuiten.

Het is zo 15 februari,
Zijn de lok's al gespoten?
Titel: Re:Twee motorige V200
Bericht door: avaroma op woensdag 10 februari 2010, 08:46:29
Hoi Henk Jan
Heb gisteren bij Air brush service Almere een nieuwe Air brush gekocht en de nodige verf. Dus er begint schot in te komen. Eerst nog "even" een stuk rails vervangen in een bestaande N spoor module en dan kunnen we er tegen aan. Ik heb inmiddels ook de langverw88 Zimo decoders dus dan kan ik daar ook mee aan het expirimenteren. Daar zal ik ook verslag van doen. Maar eerst een klusje voor de HCCM. En dan de V400.
Gr. Aad
Titel: Re:Twee motorige V200
Bericht door: Henk-Jan op woensdag 10 februari 2010, 11:31:53
Hoi Aad,
Ik weet zeker dat het je gaat lukken.
Ik had een paar jaartjes die Professionele airbrush set bij hun gekocht alleen nu is mijn Evolution Two-in-One spuit een beetje versleten.Mag eigenlijk wel eens een nieuwe aanschaven maar dan wel weer de zelfde Evolutionset.
Ik heb heel wat plezier van gehad want naast modelbouw spuiten spuit je heel makelijk kozijnen zelfs met verdunde terpentinebasis verf.(als ie maar melk dun is).
Deze heb ik:
(https://files.3rail.nl/tinypic/1zveltv.jpg)
(https://files.3rail.nl/tinypic/24yn6fb.jpg)

Heel veel spuitplezier Aad.
Titel: Re:Twee motorige V200
Bericht door: avaroma op woensdag 10 februari 2010, 12:36:56
Hoi Henk Jan
 
Die heb ik ook gekocht. Maar het wordt zeker volgende week voor ik aan spuiten toe kom. Eerst een ander klusje.

Gr Aad
Titel: Re:Twee motorige V200
Bericht door: loc1200 op woensdag 10 februari 2010, 13:24:18
Hallo,

Kan je de motoren vanuit je decoder niet in serie schakelen?
Je moet dan wel beide motoren van permanente magneten (Hamo) voorzien.
De stroomsterkte zal dan het zelfde blijven; echter je hebt 2x de benodigde spanning nodig. Dus bij max. snelheid, heb je in dat geval de halve snelheid; echter, normaal rijd je nooit met de volle snelheid, zodat dit misschien een aanvaardbare oplossing is.
Wel een gelijkstroomdecoder gebruiken natuurlijk. (6090x of equavalent van ESU)

Groeten, marcel
Titel: Re:Twee motorige V200
Bericht door: avaroma op woensdag 10 februari 2010, 21:35:15
Hoi Marcel
 Dat is een van de dingen die ik uit ga proberen. Ik ben al bezig geweest op de rollen bank maar dan zijn de motoren niet gekoppeld. Een draait hard, andere langszaam, als je de snelste tegenhoud gaat de ander harder. Ik vermoed dat op de rails ze elkaar in evenwicht zullen houden maar dat ga ik binnenkort uit proberen. Daar zal ik verslag van doen.
gr. Aad
Titel: Re:Twee motorige V200
Bericht door: Blausee-Mitholz op woensdag 10 februari 2010, 21:43:38
Hoi Marcel
 Dat is een van de dingen die ik uit ga proberen. Ik ben al bezig geweest op de rollen bank maar dan zijn de motoren niet gekoppeld. Een draait hard, andere langszaam, als je de snelste tegenhoud gaat de ander harder. Ik vermoed dat op de rails ze elkaar in evenwicht zullen houden maar dat ga ik binnenkort uit proberen. Daar zal ik verslag van doen.
gr. Aad

Je gelooft mijn antwoord in post #25 nog steeds niet  :roll:

Mvg, Johan
Titel: Re:Twee motorige V200
Bericht door: avaroma op donderdag 11 februari 2010, 12:40:15
Hallo Johan
Wie ben ik om jou niet te geloven. Ik heb zelf de twee motoren in serie geschakeld en kreeg toen het zelfde verschijnsel wat jij bij parallel schakeling beschrijft. Nu heb ik een paar Zimo decoders die kunnen de twee motoren ook parallel aan dus nu ga ik wat ekspirimenteren.Als er rare dingen uitkomen zal ik dat zeker communiceren met het forum. Maar dat duurt even.
gr. Aad
Titel: Re:Twee motorige V200
Bericht door: loc1200 op donderdag 11 februari 2010, 17:28:38
Hallo Johan,

Ik wil aangeven dat volgens de natuurkundige wetten, de stroom (I) door beide motoren bij serieschakeling gelijk zal zijn. Als de weerstand (ohm) van de motoren onderling ook min of meer gelijk is, zal de kracht, uitgeoefend door de motor ook gelijk zijn.
Het is in principe vergelijkbaar met lampen in serie.

Jouw ervaringen geven dit ook aan.

Gr. Marcel
Titel: Re:Twee motorige V200
Bericht door: avaroma op maandag 15 februari 2010, 17:40:11
Hoi Allemaal
Er komt schot in de zaak mijn klusje voor de HCCM is klaar, liep lekker.
Morgen moet ik naar de garage voor een onderhouds beurt,kraker.
Daarna ben ik even uit geteld.Maar woensdag moet het spuiten dus beginnen.
Duim voor me dat het iets wordt.
gr Aad
Titel: Re:Twee motorige V200
Bericht door: avaroma op maandag 22 februari 2010, 10:45:50
Halo Allemaal

Zoals jullie hebben kunnen lezen gaat Roy/Rowi een aantal motoren voor mij ombouwen.
het zal niemand verbazen dat deze uit/voor mijn V200/400/600 zijn.
Dus dat programma staat even op de parkeer stand.
Ik ga nu eerst wat expirimenteren met mijn nieuwe airbrush.
Het resultaat laat ik tzt als het het aanzien waard is hier zien.

gr. Aad
Titel: Re:Twee motorige V200
Bericht door: Henk-Jan op maandag 22 februari 2010, 12:01:47
Ben benieuwd Aad zoals je weet volg ik gewoon je draadje vriend.
Titel: Re:Twee motorige V200
Bericht door: avaroma op zondag 09 mei 2010, 12:37:02
Hoi allemaal

even het draadje afstoffen de lok wacht nog op wat onderdelen(motoren)
zodra die er zij gaan we verder.

gr. Aad
Titel: Re:Twee motorige V200
Bericht door: Wijbe op donderdag 13 mei 2010, 14:05:24
mooi zo dat je weer verder gaat, wacht al een tijde op een vervolg :)
Titel: Re:Twee motorige V200
Bericht door: avaroma op woensdag 19 mei 2010, 20:14:18
Hoi allemaal

Degene die wacht op een vervolg moet ik vragen om wat geduld te betrachten want mijn  voormalige werkgever heeft me gevraagd om terug te komen om in te springen i.v.m. personeels te kort.
Ik heb daarop het werkpak maar weer aan getrokken en ben weer aan het werk.
Leuk om de hobby te bekostigen.
Maar het kost wel veel hobby-tijd. Dus het kan even duren eer er een vervolg komt.

gr. Aad

Titel: Re:Twee motorige V200
Bericht door: technick op zaterdag 11 september 2010, 13:07:50
Ik heb vanalles al geprobeerd qua instellingen, maar het resultaat blijft dat de locs niet fatsoenlijk wegrijden. Dat lukt gewoon niet zonder dat één van de twee enorm staat te slippen terwijl de langzaamste de rijsnelheid van het setje bepaalt.

Martijn, staan de twee motoren van jouw Br 236 span in serie of parallel geschakeld?
Lijkt mij dat Johan's verhaal over de balanswerking alleen opgaat als de motoren parallel geschakeld staan.

Juist in serie gaat de wisselwerking op en heeft de ene de andere op op het moment dat er meer of minder
vermogen nodig is.
ik rij zelf met een permanente re 10/10 cargo aangezien ik het een beetje zat begon te worden
dat het zaakje steeds doorslipte met optrekken of afremmen.
ik heb toen besloten om het zaakje via 1 decoder te voeden ik heb de orginele mfx decoder van de re 620 gebruikt.
deze gaat met een kabel direct naar de motor de andere kabel gaat via 2 polige viesmann koppeling naar de re 460 door de motor en dan komt de retour draad via de 2e pool vd viesmann koppeling naar de andere decoderpool.
zo lopen beide locs zeer mooi synchroon en de decoder draait nog steeds zonder problemen.
ik rij met behoorlijke sleep erachter aangezien ik een 20 delige houttrein er achter heb lopen en dit gaat zonder enige moeite.
enigste bijkomstigheid let op dat je geen wissels verkeerd heb staan want hij drukt alles wat m in de weg staat gewoon door :D :D :D
Titel: Re:Twee motorige V200
Bericht door: avaroma op zaterdag 11 september 2010, 13:45:42
Nick.

Ik ben blij met je reactie want ik heb dezelfde ervaring.Alleen ik heb nog niet op de baan gereden alleen op de rollenbank en daar bleek dat ze samen erg goed werkten.
 Ik vraag me wel af hoe de maximum snelheid word? Dat heb ik nog niet kunnen meten omdat ik maar een snelheid meter heb. Dat moet een keer op de baan met een meetrijtuig. Zal zeker niet extreem hoog zijn. Wat is jou ervaring met de snelheid?
 De ervaring met een verkeerd staande wissel kan ik uit ervaring bevestigen. Stoppen ho maar.

gr. Aad
Titel: Re:Twee motorige V200
Bericht door: technick op zaterdag 11 september 2010, 18:09:54
hoi aad max vde snelheid ligt idd stukje lager als normaal maar meestal zijn de marklin treinen van zichzelf al race eendjes dus komen ze nu op hun top aardig id buurt van wat realistisch is.
en vooral omdat ze nu in serie zijn geschakeld werkt ook de optrek en afrem vertraging feiloos deze oplossing scheelt een bult frustratie qua instellen want ondanks dat in de re 620 en de 460 exact de zelfde decoder en overbrenging hadden kreeg ik ze nooit gelijk er was er altijd wel 1 die te snel was met optrekken of afremmen en dan begon het zootje weer door te slippen.
mvg nick
Titel: Re:Twee motorige V200
Bericht door: avaroma op zaterdag 09 oktober 2010, 15:50:00
Hoi allemaal,

De V400 heeft zijn eerste rondjes op de baan gereden. Hij is technisch gereed maar nu moet er gespoten gaan worden.
En dat kan nog wel even gaan duren.
De maximum snelheid is heel aardig tussen de 110 en 120 km(schaal) afhankelijk of hij rechtdoor gaat of in de boog dat remt toch aardig.
Nu straks verder met de V200 daarbij heeft zich een technisch mankement voor gedaan.
Het frame is zo krom als een hoepel. Ik liet het frame vallen en met het opstaan stond ik er bovenop.
100++ kilo's. Kon hij niet tegen. Maar daardoor kon ik wel de motoren in de V400 bouwen en die rijdt, en hoe.
Ik hoop spoedig weer nieuws te hebben.

gr.Aad
Titel: Re:Twee motorige V200
Bericht door: Kappa op zaterdag 09 oktober 2010, 19:00:19
Dat vraagt om een filmpje. :D
Titel: Re:Twee motorige V200
Bericht door: avaroma op zondag 10 oktober 2010, 12:54:15
Kappa,

daar moet je  een filmcamera voor hebben en die heb ik niet. Ik wil hem welmeenemen naar de gastendag, kan hij daar misschien ergens rijden?

gr. Aad
Titel: Re:Twee motorige V200
Bericht door: avaroma op zaterdag 23 oktober 2010, 15:10:49
Hallo Allemaal,

Het heeft weer even geduurd maar hier zijn een paar foto's van de 2 motorige
V200. De eerste foto is van een origineel frame en er onder het
gecombineerde frame.
(https://imageproxy.3rail.nl/fit,1600x1200,q100,sVyP3gUwssciq4nGvE1HIsmlCucn6SfH-KVP7Ojxxn3U=/http://files.3rail.nl/avaroma/v200 001_1_1_3.jpg)
 Foto 2 het frame met de 2 motoren.
(https://imageproxy.3rail.nl/fit,1600x1200,q100,sfma-qV9GvUnDiopZoPfAJdTPihReVSPbgPBx-eJyv0w=/http://files.3rail.nl/avaroma/v200 002_1_2_3.jpg)
Foto 3 en 4 een blik op de kogellagers in de motoren. (met dank aan Roy)
(https://imageproxy.3rail.nl/fit,1600x1200,q100,s3Qp4qOw6quq5Sn1tqL-7aLTrioXii6ouvG8p_jcM8Go=/http://files.3rail.nl/avaroma/v200 003_1_4.jpg)
(https://imageproxy.3rail.nl/fit,1600x1200,q100,smtY0MDB-q7aInMwlE0FPA1tBNI1Rpve5ByVHM_9lsbU=/http://files.3rail.nl/avaroma/v200 004_1_3.jpg)
De twee lange schroeven zijn voor de bevestiging van de decoder m.b.v. een
stukje printplaat.
Ik hoop spoedig weer een vervolg te schrijven,

Gr. Aad
Titel: Re:Twee motorige V200
Bericht door: avaroma op maandag 01 november 2010, 15:15:31
Hij doet het.

hoi Allemaal,

Het heeft wat tijd gekost maar eindelijk heeft hij zijn rondjes gedraaid op de baan.
Het in elkaar zetten is een crime maar dat moet maar.
Hij reed zelfs zonder extra massa.
Ik zal er zo snel mogelijk een paar foto's bij plaatsen.

gr. Aad
Titel: Re:Twee motorige V200
Bericht door: Kappa op maandag 01 november 2010, 15:21:30
Aad, ik zie dat je een lager in het tandwielframe hebt gezet.
Had je na het boren nog genoeg "vlees" over om het lager vast te houden?
Titel: Re:Twee motorige V200
Bericht door: loc1200 op maandag 01 november 2010, 15:38:20
Hallo Aad,

Hoe ga je je sleepcontact bevestigen?
of heb je deze gelijmd/

Gr. marcel
Titel: Re:Twee motorige V200
Bericht door: avaroma op maandag 01 november 2010, 15:47:14
Marcel,

gewoon met het Märklin schroefje zoals het normaal ook zit.
Ik heb wel een plaatje pertinax er tussen gedaan. Daardoor zitten de remblokken niet mee exact op hoogte, maar dat is haast niet te zien,zeker niet rijdend. Maar ik ga nog wel een keer wat proberen met een dunnere isolatie.
 
 Ad 
Ik heb een tijdje terug een aantal motoren naar Roy(ROWI) gestuurd en die heeft er de lagers voor me ingebouwd.
Er staan een stukje over op het Forum ( Märklin motoren op rolletjes, deel 2. Schijfcollector-motoren) compleet met foto's als je goed kijkt kun je zien welke motoren er in zitten(grapje).

gr. Aad
Titel: Re:Twee motorige V200
Bericht door: avaroma op dinsdag 02 november 2010, 11:25:25

Hallo allemaal,

Ik heb een paar foto's
De eerste de lok van onderen.
(https://imageproxy.3rail.nl/fit,1600x1200,q100,sFkehaN5UoB6PxQUXX1RVFIQh_StzAHDKp5-WiPy-zi0=/http://files.3rail.nl/avaroma/img_0268_1_1.jpg)
de twee volgende de twee draaistellen

(https://imageproxy.3rail.nl/fit,1600x1200,q100,sUE2jRQvNaxddkXd3YfRuq_j6jL5_TEUn5FRKQGjY9R8=/http://files.3rail.nl/avaroma/img_0269_2_1.jpg)

(https://imageproxy.3rail.nl/fit,1600x1200,q100,s1pbkP8YacJ53hFe4n6dhmqWrcyvWwHh5atCqs8oArAE=/http://files.3rail.nl/avaroma/img_0270_3_1.jpg)
 de lok van boven heb ik maar gelaten het is een gewone V200 Kap,van 13 in een dozijn.

gr.Aad
Titel: Re:Twee motorige V200
Bericht door: NL-modelspoor op dinsdag 02 november 2010, 20:01:46
Leuke ombouw. Ooit op marklin-users.net een ongeveer zelfde soort ombouw gestaan als ik me niet vergis. Met de afgezaagde restanten van de kappen had die persoon ook nog een klein locomotiefje gemaakt op het onderstel van een locje 3000. Helaas kan ik de link naar dat topic niet meer vinden.

[Edit]
Linkje gevonden: V200 + BR89 (http://www.marklin-users.net/forum/default.aspx?g=posts&t=9558)
Titel: Re:Twee motorige V200
Bericht door: avaroma op woensdag 03 november 2010, 10:50:57
Johan,

 ik heb het zelfde gedaan op een motor draaistel van de V200 maar dat heeft nog wat finishing touches nodig.
Dan komt er een foto.

gr. Aad
Titel: Re:Twee motorige V200
Bericht door: huub op woensdag 03 november 2010, 11:58:02
Leuk Aad !

En het rijdt ook nog goed ?
Er zitten n.l. overal anti-slipbandjes op.
Ik kan me voorstellen dat het wel eens geen contact maakt......

grv Huub
Titel: Re:Twee motorige V200
Bericht door: avaroma op woensdag 03 november 2010, 23:52:36
Huub,
hij rijdt onverwacht goed ik had ook verwacht dat er wat massa problemen zouden zijn.
Dat was met het vorige frame voor de motoren lagers hadden wel het geval. Maar nu rijdt hij probleemloos.

gr. Aad