Stichting 3rail Forum

Modelbaanbouw & Scenery => Banenplan ontwerpen => Topic gestart door: nkeer3 op zondag 18 oktober 2009, 02:11:18

Titel: 1e baanplan
Bericht door: nkeer3 op zondag 18 oktober 2009, 02:11:18

Heb vandaag zitten stoeien met Wintrack en heb mijn allereerste baan ontworpen.
Het is voor een tafel van 400x135cm
Ik weet niet hoe ik niveau's moet maken met Wintrack dus ligt et plat op de tafel zeg maar.
Er zitten veel passtukjes in zodat et een mooi prijzig baantje word hihi
Hoor graag jullie mening voor verbeteringen.


http://members.home.nl/r.attema/Zend/QSL_html/Modelrailway.html (http://members.home.nl/r.attema/Zend/QSL_html/Modelrailway.html)
Titel: Re:1e baanplan
Bericht door: Yoshi4184 op zondag 18 oktober 2009, 04:00:51
Ziet er op het eerste gezicht niet slecht uit. Het enige dat ik je graag wil meegeven is dat je na een wissel soms beter de 24224 bocht kunt leggen ipv al die rare oplossingen zoals na je 3-wegwissel. Verder zijn er nog wat andere stukken waarvan ik denk dat het met een zeer kleine aanpassing met minder rails gedaan kan worden wat weer wat in de kosten zou schelen.

Dan een off-topic vraagje, welk programma gebruik je om je windows klok rechtsonder zo te krijgen?
Titel: Re:1e baanplan
Bericht door: Roy op zondag 18 oktober 2009, 08:56:18
Hey,

het idee is leuk, maar ik zou het eens wat opschonen als ik jou was. je hebt veel kleine valse knikjes op plaatsen zitten, die wegkunnen. Daarnaast zou ik proberen de 2 sporen bovenaan mooi naast elkaar te leggen? Dubbelspoor is immers best mooi.

Roy
Titel: Re:1e baanplan
Bericht door: nkeer3 op zondag 18 oktober 2009, 17:31:12
Citaat van: Yoshi4184 op zondag 18 oktober 2009, 04:00:51
Ziet er op het eerste gezicht niet slecht uit. Het enige dat ik je graag wil meegeven is dat je na een wissel soms beter de 24224 bocht kunt leggen ipv al die rare oplossingen zoals na je 3-wegwissel. Verder zijn er nog wat andere stukken waarvan ik denk dat het met een zeer kleine aanpassing met minder rails gedaan kan worden wat weer wat in de kosten zou schelen.

Dan een off-topic vraagje, welk programma gebruik je om je windows klok rechtsonder zo te krijgen?
http://www.DesktopTrayClock.com daar heb ik dat programma weg.

bedankt voor jullie reactie's, ja ik zei al er zitten veel stukjes en rare verbindingen in dat komt ik heb het programma zelf automatisch een verbinding laten zoeken om dat ik er niet uit kwam.
En het is mijn eerste verzoek een baan te ontwerpen ben allang blij dat het wat is 

Dubbel spoor is leuk vind ik ook maar eens zien hoe de financiën er voorstaan dan

Tips blijven welkom hoor

Titel: Re:1e baanplan
Bericht door: YC52000 op zondag 18 oktober 2009, 18:16:26
-DELETE-
Titel: Re:1e baanplan
Bericht door: lam201 op maandag 19 oktober 2009, 13:55:48
Hoi


die kruising in het midden van het rangeergedeelte is een 24740.
Dit is een kruising, geen engelse wissel.
Het is dus onmogelijk om vanaf het hoofdspoor op de drie aangrenzende opstelsporen te komen.
Je kunt hiervoor beter de 24624 gebruiken.

Deze heeft we een andere hoek, dus je zult wel even moeten puzzelen om één en ander passend te maken.


Verder misschien links onderin de gebogen wissels er uit halen en een dubbelspoor aanleggen. eventuele overloop wissel op het rechte stuk naar boven. op die manier kan je meerdere treinen laten rijden, zonder zorgen hoeven te maken over een eventuele aanrijding.

Lambert
Titel: Re:1e baanplan
Bericht door: nkeer3 op maandag 19 oktober 2009, 15:02:13
Citaat van: lam201 op maandag 19 oktober 2009, 13:55:48
Hoi


die kruising in het midden van het rangeergedeelte is een 24740.
Dit is een kruising, geen engelse wissel.
Het is dus onmogelijk om vanaf het hoofdspoor op de drie aangrenzende opstelsporen te komen.
Je kunt hiervoor beter de 24624 gebruiken.

Deze heeft we een andere hoek, dus je zult wel even moeten puzzelen om één en ander passend te maken.


Verder misschien links onderin de gebogen wissels er uit halen en een dubbelspoor aanleggen. eventuele overloop wissel op het rechte stuk naar boven. op die manier kan je meerdere treinen laten rijden, zonder zorgen hoeven te maken over een eventuele aanrijding.

Lambert
Hoi Lambert bedankt voor de tips stel ik zeker op prijs.
Dat met het 24624 kan ik snappen alleen het geen met overloop wissel dat moet ik eens wat vaker lezen hihi
Ik ben echt een leek hoor ik zal een nieuw banen plan invoeren in Wintrack met de verbeteringen dan (helaas kun je in de demo versie niks opslaan om zodoende de volgende dag weer verder verbeteringen aan te brengen )  :-(
Maar goed tis leuk om te doen dus ff weer daarvoor tijd vrij maken

groeten Ruud
Titel: Re:1e baanplan
Bericht door: redskin op maandag 19 oktober 2009, 16:31:16
Rechts liggen de sporen over elkaar heen. Gaar hoe dan ook niet goedkomen als er twee treinen elkaar daar gaan passeren.
Titel: Re:1e baanplan
Bericht door: nkeer3 op donderdag 22 oktober 2009, 22:39:36
Omdat ik ben gaan twijfelen ben ik nog steeds aan het denken en meten hoe of ik het nu wil aanpakken en heb toch nog verschillende vragen.

Wat is een realistische bocht? Nr?
Wat word er over het algemeen voor bocht nummers gebruikt
Wat vinden jullie de minimum breedte als je een halfe cirkel moet maken met 2 sporen.
Ik was van plan om een tafel te maken van 400x135 maar denk toch dat dit niet verstandig is. Dit met het oog op de armlengte.Zit er ook aan te denken om de tafel hoogte 116 te maken dit weer met het oog op het werken onder de tafel.( wat vinden jullie?
Ik ben gelukkig nog niet begonnen met hout te halen dus kan nog alle kanten op.   

Groet Ruud
Titel: Re:1e baanplan
Bericht door: Sascha op zaterdag 24 oktober 2009, 13:45:26
Citaat van: nkeer3 op donderdag 22 oktober 2009, 22:39:36
Wat is een realistische bocht? Nr?
Wat word er over het algemeen voor bocht nummers gebruikt
Wat vinden jullie de minimum breedte als je een halfe cirkel moet maken met 2 sporen.
Ik was van plan om een tafel te maken van 400x135 maar denk toch dat dit niet verstandig is. Dit met het oog op de armlengte.Zit er ook aan te denken om de tafel hoogte 116 te maken dit weer met het oog op het werken onder de tafel.( wat vinden jullie?
Ik ben gelukkig nog niet begonnen met hout te halen dus kan nog alle kanten op.   

Hoi Ruud,

Ja hoor duidelijke vragen.. Yacoub kan beter zijn mond gaan houden... :wink:

Maar er is geen standaard antwoord op je vragen. E.e.a. hangt af van beschikbare ruimte voornamelijk.

De meest realistische bochten zijn de minst scherpe R4 en R5 (24430, 24530) met combinatie van gebruik van slanke wissels (24711, 24712). Echter in het slanke wissel-programma is (nog??) geen Engelse wissel te vinden, dat maakt baanplannen een stuk moeilijker. Een 3-weg wissel zit ook niet in het ´slanke´ programma, maar deze komt in praktijk ook maar zeer zelden voor. Op de modelbaan wordt hij eigenlijk voornamelijk gebruikt als echte ruimte bespaarder. De ´echte realist vindt zelfs R5 nog te scherp, en werkt liever met zogenaamde flexrails van de K-rails. In C is dit niet beschikbaar).

Waar je rekening mee moet houden bij het C-rails assortiment, is dat bochten R1, R2 en R3 bij elkaar horen.. En R3, R4 en R5... De rails liggen bij laatst genoemden (slanke programma) ook wat dichter bij elkaar als bij het eerste groepje -klik hier (http://website.3rail.nl/index.php?option=com_content&view=article&id=39:het-geometrisch-raster-360mm-c-rails&catid=93:baanplandeel-oplossingen&Itemid=31)- voor een visualisatie van wat ik bedoel.. E.e.a. heeft te maken met overhangen/uitsteken van langere rijtuigen naar binnen in de ´onrealistiche tè scherpe´ bochten. -klik hier (http://website.3rail.nl/index.php?option=com_content&view=article&id=10:boog-maten-c-rails&catid=93:baanplandeel-oplossingen&Itemid=31)- voor de maten bij de C-Rails bochten/ovalen.

De meeste mensen hebben niet de de beschikbare oppervlakte die jij hebt, en werken derhalve met het (ook goedkopere :wink: ) onrealistische R1, R2 en R3 en bijbehorende wissels (24611, 24612, 24630 (3weg), 24624 (engels) en 24671, 24672 (bochtwissels) dit voornamelijk uit ruimte-gebrek om met ruime bochten te kunnen werken). Uiteraard kan je ook combineren en stukken die bijv. niet zichtbaar zijn werken met ´niet slank´ en de zichtbare stukken met ´wel slank´.

Wat je eens kan doen, is eens wat baanontwerpen tekenen met bijv. de demo-versie van wintrack -klik hier (http://www.wintrack.de/)- .. Teken je eerst de beschikbare ruimte op schaal, en kan je daar mooi op schaal een baan op tekenen. Nadeel van wintrack-demo is dat je je baanplannen niet kunt opslaan.

Dan de diepte en hoogte van je baan. Diepte moet je eigenlijk nooit breder maken dan 1m vanaf een bereikbare plaats.. heb je dus een plank tegen de muur, beter niet breder dan 1m... Kan je aan beide kanten langs lopen, dan kan je ´m rustig 2m maken.. Dit ivm met het werken aan de baan.. Of je moet onmens lange armen hebben, of een hijsinstallatie waar je in gaat hangen :mrgreen: .. Soms kom je er niet onderuit, en kan je met mangaten werken (evt. met een soort deksel waar je ook scenery op kunt monteren).

De hoogte wordt veel over gediscussieerd.. Zelf staat mijn baan op 40/50 en 60cm hoogte, maar dit heeft meer te maken dat ik dan meer ruimte voor de baan heb, ivm het schuine dak van mijn zolder.. En ondanks mijn goddelijke lichaam, kan ik toch nog overal eronder.. Is het praktisch? Nee niet echt. Ik kan wel vanaf een stoel over mijn hele baan kijken  8) Als je veel aan de baan werkt, is het (mijn inziens!) het fijnste om dezelfde hoogte te gebruiken, als wat je een fijne hoogte vind van een aanrecht.. Ben je een lang persoon zal dat verschillen als dat je maar klein bent.

Hopenlijk heb je wat aan dit verhaal.. Mochten er nog meer vragen zijn, stel ze gerust.
Titel: Re:1e baanplan
Bericht door: viking op zaterdag 24 oktober 2009, 14:01:58
Sacha,

interessante en duidelijke info, zal ik meenemen bij het plannen van mijn toekomstige baan. Eerst een goed kijken en raadgevingen als de jouwe doornemen om typische beginners fouten te vermijden.

Tks


Grts
Johan
Titel: Re:1e baanplan
Bericht door: nkeer3 op zondag 25 oktober 2009, 03:17:45

Kijk daar heb je wat aan! beter als dat geneuzel  :wink:

inderdaad zeer goede uitgebreide info met help volle links.

Bedankt Sacha nu kan ik me een beter beeld maken van het bochten werk ik heb nog niet in het echt een baan gezien.
Ja een hele grote baan waar alles erg realistisch gemaakt is gemaakt en een module bakken baan in de lengte dus van A naar B rijden.
En tja op filmpjes en foto's hier op het forum maar das toch net even wat anders als in het eg ie :D

Heb wel dingen ingedachten van tja een brug en een tunnel en een keer lus /klimspiraal maar tja in gedachte is anders, of dat het ook werkt snap U hihi
Dus dan maar vragen stellen hiero

Ik sluit me bij Johan aan veel kijken en goed overleggen wat te doen das beter als snel wat maken en dan later zeggen shi. had et toch beter zo moeten doen.

Bedankt tot meerdere vragen  :wink:

Ruud
Titel: Re:1e baanplan
Bericht door: nkeer3 op maandag 16 november 2009, 22:41:33
Weer ( of liever gezegt nog steeds met het baan plan bezig.

(https://imageproxy.3rail.nl/fit,1600x1200,q100,s4BUyJg5obO1Oc6eal2kqSaZiJ1jgaVcF8gCsYp9isGA=/http://homedrive.ziggo.nl/r.attema/marklin/nkeer3/RUUD11.jpg)

graag reacties.
en wat doe ik verkeerd in de rechter bocht met de 2 meegebogen wissels?
krijg het niet sluitend.

groet Ruud
Titel: Re:1e baanplan
Bericht door: digi-jacques op maandag 16 november 2009, 23:03:22
je bovenste wissel 1 naar links opschuiven en tussen de twee wissels een 24130 plaatsen, komt ie wel uit...................
Titel: Re:1e baanplan
Bericht door: nkeer3 op dinsdag 17 november 2009, 15:31:30
Citaat van: digi-jacques op maandag 16 november 2009, 23:03:22
je bovenste wissel 1 naar links opschuiven en tussen de twee wissels een 24130 plaatsen, komt ie wel uit...................

Hoi Jaques bedoel je zo maar dan sluiten de 230 en 188 nog niet helemaal aan zo te zien of zou dat in het egie wel kloppen?
Titel: Re:1e baanplan
Bericht door: BR 66 op dinsdag 17 november 2009, 15:44:15
Ik denk dat als je in de buitenbocht de onderste 24230 vervangt door een 24130 dat die klopt.
Titel: Re:1e baanplan
Bericht door: nkeer3 op dinsdag 17 november 2009, 16:32:58
hoi Marco et zal zo moeten.

Wat vinden jullie is het een beetje een logisch plan?

Ben nog niet zo een kei in het ontwerpen dus alle komentaar is welkom.

Links onder in had ik een eindstation met stoomlok rangeer stukje bedacht en in het midden onder in een groot station - bovenin een brug - links in het midden een stoomdepot - rechts rangeer gedeelte.

Titel: Re:1e baanplan
Bericht door: lam201 op donderdag 19 november 2009, 15:37:09

in je ontwerp zit één keerlus. Namelijk de diagonaal van het rangeer gedeelte. Zodra je deze overgestoken bent, kan je niet meer terug. (achteruit ja. dat dan weer wel.)

om dit op te lossen zul je een tweede keerlus moeten maken.
Hoe? geen idee.. heb het plan bestudeerd, maar kan zo gauw geen oplossing geven.

Lambert
Titel: Re:1e baanplan
Bericht door: nkeer3 op donderdag 19 november 2009, 18:19:17
Hoi Lambert

Bedankt voor jou reactie, had zelf ook al zo iets gezien en ben maar weer opnieuw aan het ontwerpen gegaan.

Ruud
Titel: Re:1e baanplan
Bericht door: bellejt op donderdag 19 november 2009, 19:06:06
vind het persoonlijk maar een saai plan dat snel zal vervelen.Kan je mss eens de juiste  tafelmaten geven of kijken bij de plannen die hie rop de site staan.Gewoon een beetje aanpassen dan.
Titel: Re:1e baanplan
Bericht door: nkeer3 op donderdag 19 november 2009, 23:25:19
Hoi
ja vind ik achteraf ook wel hi
De maten zijn A:200B:410C:122D:310 volgens Wintrack gegeven.Ja heb al veel plannen hier op et forum gezien (maar wil geen voor gebakken plannetje, snap je wat ik bedoel) degene die ik leuk vind is die van Peter de geluidsman. misschien dat ik daar een gedeelte uit kan verwerken in een nieuw plan? Bvb dat station zo schuin over de baan heen vind ik mooi en zijn klimlus ligt aan de kant waar ik hem eventueel dan ook zou kunnen leggen. alleen moet ie dan dubbel sporig worden  om dat ik dubbelsporig wil gaan rijden, is me ook aangeraden hierop et forum.
Ik ben totaal nieuw en onervaren op dit gebied en weet dus ook niet goed waar ik op moet letten bij het plannen.Vandaar dat ik blij ben met jullie commentaar.
Heb natuurlijk wel een paar idee 'n maar vind et toch moeilijk om dat in een baan plan om te zetten.

Ruud



Titel: Re:1e baanplan
Bericht door: bellejt op vrijdag 20 november 2009, 19:16:40
stuur eens een PBtje naar Peter.Misschien stuurt hij dan wel zijn wintrack plan door en kan je het gewoon bewerken naar jouw zin.
Titel: Re:1e baanplan
Bericht door: Onyx op vrijdag 20 november 2009, 19:33:58
Citaat van: YC52000 op zondag 18 oktober 2009, 18:16:26
-DELETE-

Voor de leesbaarheid is het beter om niet zomaar reacties te gaan deleten lijkt mij...  :?
Titel: Re:1e baanplan
Bericht door: nkeer3 op vrijdag 20 november 2009, 21:31:02
Citaat van: Onyx op vrijdag 20 november 2009, 19:33:58
Citaat van: YC52000 op zondag 18 oktober 2009, 18:16:26
-DELETE-

Voor de leesbaarheid is het beter om niet zomaar reacties te gaan deleten lijkt mij...  :?

Sri ik heb niks gedelete hoor.

Citaat van: bellejt op vrijdag 20 november 2009, 19:16:40
stuur eens een PBtje naar Peter.Misschien stuurt hij dan wel zijn wintrack plan door en kan je het gewoon bewerken naar jouw zin.
Zal Peter eens vragen ja maar dacht dat hij geen plan had ?


Titel: Re:1e baanplan
Bericht door: Onyx op vrijdag 20 november 2009, 21:32:36
Was ook een reactie op het bericht van Yacoub, vandaar de quote.
Titel: Re:1e baanplan
Bericht door: YC52000 op vrijdag 20 november 2009, 23:43:48
Citaat van: Sascha op zaterdag 24 oktober 2009, 13:45:26
Citaat van: nkeer3 op donderdag 22 oktober 2009, 22:39:36
Wat is een realistische bocht? Nr?
Wat word er over het algemeen voor bocht nummers gebruikt
Wat vinden jullie de minimum breedte als je een halfe cirkel moet maken met 2 sporen.
Ik was van plan om een tafel te maken van 400x135 maar denk toch dat dit niet verstandig is. Dit met het oog op de armlengte.Zit er ook aan te denken om de tafel hoogte 116 te maken dit weer met het oog op het werken onder de tafel.( wat vinden jullie?
Ik ben gelukkig nog niet begonnen met hout te halen dus kan nog alle kanten op.   

Hoi Ruud,

Ja hoor duidelijke vragen.. Yacoub kan beter zijn mond gaan houden... :wink:

Maar er is geen standaard antwoord op je vragen. E.e.a. hangt af van beschikbare ruimte voornamelijk.

De meest realistische bochten zijn de minst scherpe R4 en R5 (24430, 24530) met combinatie van gebruik van slanke wissels (24711, 24712). Echter in het slanke wissel-programma is (nog??) geen Engelse wissel te vinden, dat maakt baanplannen een stuk moeilijker. Een 3-weg wissel zit ook niet in het ´slanke´ BLA BLA BLA BLA BLA BLA
Citaat van: Onyx op vrijdag 20 november 2009, 21:32:36
Was ook een reactie op het bericht van Yacoub, vandaar de quote.


Daarom dus gedelete
Titel: Re:1e baanplan
Bericht door: ronald614 op zaterdag 21 november 2009, 00:57:27
www.trackplanner.de deze site kun je gratis downloaden misschien help dit je wat verder
Titel: Re:1e baanplan
Bericht door: nkeer3 op maandag 23 november 2009, 16:01:26
Hallo Ronald,

bedankt voor de tip heb hier Wintrack in gebruik en blijft zelfde denk ik hihi

Ik heb onder tussen hout gekocht voor de tafel om zodoende ook eens wat te experimenteren met rails in het egie. Ik denk dat rails uitleggen een hoop info kan geven. Om jullie ook de bouw vorderingen te laten zien heb ik ook foto's gemaakt en zal die hier op het forum plaatsen  .

Maar heb gelijk nog wel 2 vragen

1 ik heb aan de 2 zij kanten en de achterwand een strook mdf van 60cm gemaakt maar wil dit eigenlijk wel een kleurtje geven.Nu zie ik bij veel mensen licht blauw met wolkjes is behoorlijk neutraal dus wil hier ook zoiets doen maar wat kan je het beste doen latex of gewoon schilderen? wat is mooier?

2 En een ring leiding voor onder de tafel komt er ook. Heb vd draad in blauw - bruin - geel/groen en dik luid speaker snoer rood/zwart.
Denk dat we hier niet helemaal digitaal gaan rijden dus alleen spanning voor huisjes - seinen en wissel aandrijving en spanning op de baan is dan voldoende toch?

Misschien hebben mullie nog tip waar ik beter nu aan kan denken?

Groeten Ruud

Titel: Re:1e baanplan
Bericht door: nkeer3 op woensdag 25 november 2009, 21:01:28
Denk dat ik er wat baanplan aangaat nu uit ben hoop ik.
Wat vinden jullie...... graag reacties!


(https://imageproxy.3rail.nl/fit,1600x1200,q100,smpzL8Z1E_OqS5Ox2inB2eotrKuGBFyeJodaRUH-CYoQ=/http://farm3.static.flickr.com/2621/4137956469_b8a1fabe4f_m.jpg)

Groet Ruud
Titel: Re:1e baanplan
Bericht door: BR 66 op woensdag 25 november 2009, 21:21:04
Ruud,

Ik zie op dit moment alleen een rood kruis in een wit vlak.
Titel: Re:1e baanplan
Bericht door: PH op woensdag 25 november 2009, 21:41:32
Citaat van: BR 66 op woensdag 25 november 2009, 21:21:04
Ruud,

Ik zie op dit moment alleen een rood kruis in een wit vlak.

Kan je toch 2 locjes heen en weer laten rijden. :D

Gr Peter
Titel: Re:1e baanplan
Bericht door: nkeer3 op woensdag 25 november 2009, 22:39:11
hoi mannen  ik heb problems met foto's uploden heb Sascha raad gevraagt komt goed...
Titel: Re:1e baanplan
Bericht door: nkeer3 op donderdag 26 november 2009, 22:41:11
Krijg het niet voorelkaar met foto plaatsen wie heeft er nog meer webspace van Ziggo(@home)?
Zal wel wat verkeert doen dan. Alhoewel mijn eigen Homepage probleemloos werkt.

Groeten Ruud
Titel: Re:1e baanplan
Bericht door: PH op vrijdag 27 november 2009, 13:04:47
Citaat van: nkeer3 op donderdag 26 november 2009, 22:41:11
Krijg het niet voorelkaar met foto plaatsen wie heeft er nog meer webspace van Ziggo(@home)?
Zal wel wat verkeert doen dan. Alhoewel mijn eigen Homepage probleemloos werkt.

Groeten Ruud


Probeer eens www.tinypic.com

Gr Peter
Titel: Re:1e baanplan
Bericht door: nkeer3 op vrijdag 27 november 2009, 17:24:03
hehe eindelijk is me het gelukt om een foto hier online te zetten  :)
ziggo heeft een storing ......
Dus nu maar via tinypic bedankt Peter.

(https://files.3rail.nl/tinypic/whe1y0.jpg)

hoor graag jullie meningen.

Groet Ruud
Titel: Re:1e baanplan
Bericht door: PH op vrijdag 27 november 2009, 20:13:17
Citaat van: nkeer3 op vrijdag 27 november 2009, 17:24:03
hehe eindelijk is me het gelukt om een foto hier online te zetten  :)
ziggo heeft een storing ......
Dus nu maar via tinypic bedankt Peter.

hoor graag jullie meningen.

Groet Ruud

Zo, da's wat meer dan met 2 locjes heen en weer rijden. Rails zat.
Is die lus onderin niet te steil met die wissel er in naar de draaischijf? Verder stoere baan.

Gr Peter
Titel: Re:1e baanplan
Bericht door: nkeer3 op vrijdag 27 november 2009, 20:25:55
Hoi Peter,

Bedankt voor je inbreng.
Ja ik ben er een poosje mee bezig geweest hoor hi. Ook al omdat ik totaal geen inzicht heb in wat wel en wat niet kan .
De helling moet zo voor dat wissel weer op 0 uitgekomen zijn.. maar of dat lukt zal moeten blijken anders laat ik die link naar de draaischijf vervallen.

Ik weet niet of er in plaats van een C er ook eventueel een Mrail draaischijf in kan dit met het oog op de Euro's hihi

Groet Ruud
Titel: Re:1e baanplan
Bericht door: Danielrailer op vrijdag 27 november 2009, 20:42:06
Ik zou proberen geen R1 te gebruiken. Dit levert namelijk een flinke beperking op wat betreft je materiaalkeuze. 1:87 gaan daar namelijk niet doorheen. Verder gebruik je een hoop losse tussenstukjes. Verder heb je een hoop rails op een relatief kleine ruimte, wat het rommelig en onrealistisch maakt. Je hebt namelijk een aantal sporen die niet nodig zijn. Zo kun je op 4 manieren naar de draaischijf, terwijl je aan één spoor genoeg hebt.
succes!
Titel: Re:1e baanplan (inmiddels nr13)
Bericht door: nkeer3 op zaterdag 28 november 2009, 18:07:06
Hoi Danielrailer,

Oke bedankt voor je opmerkingen en tip heb et in nieuw plan verwerkt. wat denken jullie?


(https://files.3rail.nl/tinypic/atu0xz.jpg)

Kan het rangeer gedeelte alleen achteruit rijdend bereiken is dat erg?

Onderin bij de 24624 zit ook nog een punt waar et niet helemaal aansluit

Titel: Re:1e baanplan (inmiddels nr13)
Bericht door: hermanus op zaterdag 28 november 2009, 18:49:06
Citaat van: nkeer3 op zaterdag 28 november 2009, 18:07:06
Onderin bij de 24624 zit ook nog een punt waar et niet helemaal aansluit
door links van de bocht een 188 tevervangen door een 172
(https://files.3rail.nl/tinypic/30shufs.jpg)
weet alleen niet of de rest dan wel uit komt
Titel: Re:1e baanplan
Bericht door: nkeer3 op zaterdag 28 november 2009, 19:02:18
heb ik even veranderd  :wink: et ziet er nu beter uit ja
maar wat denk je van de rest?
Titel: Re:1e baanplan
Bericht door: bellejt op zaterdag 28 november 2009, 19:22:17
vind eht spijtig dat je locloods-draaischijf volledig verscholen zit achter je brugpartij.
Titel: Re:1e baanplan
Bericht door: nkeer3 op zaterdag 28 november 2009, 19:25:21
ja dat vond ik zelf ook al, ben net bezig met het naar rechts te verleggen.
Titel: Re:1e baanplan
Bericht door: Danielrailer op zaterdag 28 november 2009, 22:33:04
Je gebruikt weer R1 in je bocht rechts. Die zou ik er nog uit halen.
Misschien is het een idee om je rangeerterrein te koppelen met je station en de verbinding die er nu is te laten vervallen. Dit maakt het realistischer.
Titel: Re:1e baanplan
Bericht door: nkeer3 op zaterdag 28 november 2009, 23:31:40
(https://files.3rail.nl/tinypic/28gt406.jpg)

hoop dat dit plaatje wat grote betreft nog mag?maar is wat duidelijker. Dat er veel pas stukjes in voorkomen komt mee de door dat ik weinig ervaring heb in het plannen en laat wintrack dan zelf zoeken als et me wat lijkt dan heb ik et eerst maar zo gelaten


Citaat van: Danielrailer op Vandaag om 22:33:04
Je gebruikt weer R1 in je bocht rechts. Die zou ik er nog uit halen.
Misschien is het een idee om je rangeerterrein te koppelen met je station en de verbinding die er nu is te laten vervallen. Dit maakt het realistischer.


De laatste zin snap ik niet helemaal Daniel kun je wat duidelijker zijn Daniel?

Ik ben met nog een plan bezig daar krijg ik wat meerdere rij mogelijk heden is misschien wat speelser. plaatje komt nog.
Titel: Re:1e baanplan
Bericht door: nkeer3 op zondag 29 november 2009, 01:08:19
heb net een nieuw plan klaar maar zie nu net dat er een dikke fout in zit (zien jullie et ook)

(https://files.3rail.nl/tinypic/qslc2v.jpg)

Wat is het moeilijk om wat passend te krijgen  :|

Was wel leuk met zoveel rij mogelijkheden, en zo mooi de trein naar je toe zien rijden uit het station maar jahhhhh......

ga nu slapen, en zie graag jullie comentaar morgen trusten.............................
Titel: Re:1e baanplan
Bericht door: Ronald69 op zondag 29 november 2009, 01:16:13
Waarom gebruik je zoveel rails op een, naar mijn mening, relatief klein oppervlak.
Heb je ook gerealiseerd dat als er op de lange kant iets ontspoort dat je daar moeilijk bij kunt?
Probeer eens je plan te maken in Anyrail, oogt strakker.

Grt, Ronald.
Titel: Re:1e baanplan
Bericht door: bellejt op zondag 29 november 2009, 02:01:48
kijk eens op het forum naar het topic over baanplannen.Misschien vind je daar een betere basis.Sporen over elkaar gaat wel maar de locs passeren er zo moeilijk.
Titel: Re:1e baanplan
Bericht door: rorail op zondag 29 november 2009, 09:47:23
Kun je niet beter de locverzorgingsplaats (de draaischijf en voldoende sporen voor het opstellen, ontslakken, bekolen, innemen van water en zand etc.) naar de punt van de L vorm van de baan halen? Dan voorkom je de problematiek om dit gebied op een realistische wijze tussen allerlei sporen weg te werken.
Vervolgens zal het waarschijnlijk ook eenvoudiger zijn het resterende sporenplan te ontwerpen.

Groet,
Ronald
Titel: Re:1e baanplan
Bericht door: nkeer3 op zondag 29 november 2009, 12:32:56
Hoi Mannen,

bedankt voor jullie inbreng.
Beetje verward ben ik nu wel  :D
Citaat van: Ronald69 op zondag 29 november 2009, 01:16:13
Heb je ook gerealiseerd dat als er op de lange kant iets ontspoort dat je daar moeilijk bij kunt?
Probeer eens je plan te maken in Anyrail, oogt strakker.
Grt, Ronald.
Tafel staat op wieltjes dus kan er aan de achterkant bij komen.

Citaat van: bellejt op zondag 29 november 2009, 02:01:48
kijk eens op het forum naar het topic over baanplannen.Misschien vind je daar een betere basis.Sporen over elkaar gaat wel maar de locs passeren er zo moeilijk.
Ja natuurlijk heb ik daar gekeken vind het alleen moeilijk om daar iets uit te kiezen en het voor mijn plaat aan te passen. en wat bedoel je met locs kunnen moeilijk passeren?

En ja Ronald je hebt gelijk de draaicirkel komt eigenlijk niet zo erg tot zijn recht daar.

Mijn iedee was om meerdere rij richtingen te krijgen zodat et niet steeds et zelfde rondje is die gereden moet worden.

Maar jullie hebben natuurlijk gelijk dat er veel rails ligt op de tafel mischien wat minder rangeer sporen?

weer terug naar de tekentafel dus......

Groet Ruud


Titel: Re:1e baanplan
Bericht door: Danielrailer op zondag 29 november 2009, 13:17:08
(https://files.3rail.nl/tinypic/t7h2iv.jpg)
misschien vind je dit wel wat
Titel: Re:1e baanplan
Bericht door: hermanus op zondag 29 november 2009, 14:59:18
En als ja toch iets meer spoor wilt kan je deze proberen in c-rail te maken
(https://files.3rail.nl/tinypic/iymzc4.jpg)
Titel: Re:1e baanplan
Bericht door: Rieske op zondag 29 november 2009, 15:01:09
Leuke baan.
Titel: Re:1e baanplan
Bericht door: hermanus op zondag 29 november 2009, 16:01:27
Citaat van: nkeer3 op zaterdag 28 november 2009, 19:02:18
maar wat denk je van de rest?
Ik zal nooit commentaar op iemand zijn baan geven ik vind dit iets heel persoonlijks.
de een houd van lekker vol en de ander wil een zo realistische mogelijke baan maken.
Ik vind dat een ieder dat voor zich zelf moet bepalen.

Groet Manus
Titel: Re:1e baanplan
Bericht door: nkeer3 op zondag 29 november 2009, 21:02:10
Hallo Mannen,

Bedankt voor jullie inbreng word echt gewaardeerd hoor.

Daniel heel erg bedankt voor het steken van tijd in het ontwerp ik heb je ff een PBtje gestuurd.

Hermanus dat plan van jou is nog veeeeel moeilijkerderder :wink:

Rieske welke baan vond je leuk?  :wink:

Manus jou opmerking is waar, Ik heb natuurlijk ook ideeën over onze baan net als mensen hier op et forum (en maak natuurlijk ook de nodige fouten en ben onervaren) alleen wou ik door hier mijn plan te tonen eens horen wat een ander er van vind.Ik heb geen trein kennissen die af en toe even aan wippen om zodoende wat te kletsen over hoe je zo iets aan pak af zijn ervaring verteld om het anders te doen.
En als ik verschillende banen zo op het forum zie dan zijn het erg veel eigen ontwerpen of fantasie banen. niks mis mee hoor want dat is mijn ontwerp ook. En zie veel lagen met opstel sporen onder nivau0 wat ik als leek erg jammer vind omdat ons toekomstige materieel mag van mij wel OP de tafel.
Misschien moet ik eerst nog wat meer info geven van het geen ik wel zou willen.
Wij zouden het mooi vinden om een Station zo scheef over de baan te laten lopen.(daarom dus een scheef station in mijn ontwerp en tevens een mooi gezicht van uit de besturing positie.
Een beetje rangeer werk voor de oa de stoom loks van kleinzoon (met hem wil ik straks spelen en plezier maken :wink: ) dus hij moet ook wat te doen hebben schakelen van wissels en zo ) Lokloots ligt op die plek om dat je er dan van uit de besturing positie een mooie kijk op hebt
En ik wil graag wat Nederlands mat laten rijden op dubbel spoor, maar zo een keer lus dat is misschien de oplossing voor mij hihi.
We willen hoofd zakelijk treintje rijden met de benodigde cenery voor het effect zeg maar, daar zag mijn vrouw ook wel wat in.
Ik ga nog maar weer eens verder ontwerpen dan er moet zo langzamerhand toch eens iets te voorschijn komen wat een beetje klopt toch?

Mijn Kleinzoon vraagt elke dag Opa wanneer gaan we nu rijden ;-)

Groet Ruud
Titel: Re:1e baanplan
Bericht door: hermanus op zondag 29 november 2009, 21:19:55
Hoi Ruud
Ik ben zelf ook nog een groentje wat betreft modelspoor bedoel er alleen mee te zeggen dat een ieder een baan moet maken die hij voor hem geschikt lijkt.
Gellukig zijn we niet allemaal het zelfde anders zou het op het forum ook een saaie boel worden als ieder de zelfde baan aan het maken is
Ook ik leer hier nog elke dag alleen je eigen blind staren op somige banen hier op het forum daar ben ik al vanaf gestapt.
De een heeft er meer voor over dan de ander en dan bedoel ik financieel en aan ruimte

Groet Manus
Titel: Re:1e baanplan
Bericht door: hermanus op woensdag 02 december 2009, 17:19:29
Hoi Ruud
Mischien heb je hier wat aan
(https://files.3rail.nl/tinypic/11vs3r6.jpg)

(https://files.3rail.nl/tinypic/ohmrlt.jpg)

Kijk maar wat je er mee doet of kan

Groet Manus
Titel: Re:1e baanplan
Bericht door: bellejt op woensdag 02 december 2009, 17:25:42
dit ziet er goed uit.Ik zou wel de sporen die naar rechts verdwijnen doorschuiven tot onder het dubbelspoor.Heb je meer ruimte en kunnen er eventueel nog opstelsporen in een schaduwstation bij.
Titel: Re:1e baanplan
Bericht door: nkeer3 op woensdag 02 december 2009, 18:28:49
Hallo Mannen,

Ik voel me zeer vereerd dat ik nu al 2 mooie plannen van jullie heb mogen ontvangen en ik moet zeggen dat ik die van Manus erg spannend vind.
Mis hier echt de ervaring om zoiets nu al te bedenken heb nu zo een 20 plannen gemaakt maar steeds komt et niet uit of tis niet spannend genoeg.
Jullie hulp word echt gewaardeerd en kan alleen maar zeggen dat ik er erg blij mee ben.
Ga dit zeker gebruiken met misschien wat kleine aanpassingen maar het idee is super en met Houten in het vooruitzicht gaat dat zeker goed komen. Met de rails die we al gekocht hebben kunnen we al een groot gedeelte van deze baan maken. Ben blij dat ik niet zoveel 24130 heb hi en niet zo veel pas stukjes omdat die er in mijn ontwerpen altijd te veel in voorkomen. 
Rustig aan en veel bouwen zo gaan we dat hier doen!

Jullie horen weer van me ik kan nu rustig de tafel verder afbouwen die blijft zo als gepland.
Foto's volgen

Een blije Opa van Rick  :D
Titel: Re:1e baanplan
Bericht door: Danielrailer op woensdag 02 december 2009, 18:55:31
Die van Manus gaat helaas niet lukken. Veel te groot hoogteverschil wat te snel overbrucht moet worden. Bovendien gebruikt Manus R1 en daar zou ik zeker voor passen, omdat je jezelf een grote beperking op leg met je materieelaanschaf. Bovendien is het ook nog een lelijk gezicht.
Titel: Re:1e baanplan
Bericht door: hermanus op woensdag 02 december 2009, 19:13:50
R1 is niet gebruikt en hoogte verschil is onder de3%
(https://files.3rail.nl/tinypic/2jz6zb.jpg)
Titel: Re:1e baanplan
Bericht door: Danielrailer op woensdag 02 december 2009, 20:59:04
Dat R1 niet gebruikt is, is misschien wel waar. Ik zag het niet goed en aan de hand van de buitenbocht heb ik misschien te snel mijn conclusie getrokken. Sorry daarvoor, maar hoe jij onder de 3% gaat blijven is nog steeds een raadsel.
Vanauit het station (naar rechtsboven) draai je in een spiraal omlaag. R2 heeft een radius van 437,5mm. Wanneer je dit x pi doet heb je de omtrek van de halve cirkel.
Tel je daarbij de 6x 188 en de 2 flauwe bogen (reken ik die even als 188) kom je uit op een lengte van 287,6 cm. Gezien het feit dat je nooit direcht kunt stijgen met 3% gaat je dat niet lukken. Als we dan rechtsonder de draaischijf kijken, zie je dat we weer onder het dalende spoor doorgaan. Je moet dus al op niveau -1,5 zitten. Zou je dan stijgen naar het station zou je het wel redden, maar dat gaat niet, want de dalende spiraal uit het station zit ons dan in de weg. Dus moet je op -1 blijven rijden. Vervolgens wil je wel over je spoor op niveau -1.(Bij rechte 188 nummer 6t/m 10 vanaf links geteld) Dat lukt dus niet om in die bocht te stijgen.


Ook vraag ik me af waar je de treinen wilt laten stoppen. Een beetje perron kun je niet kwijt tussen die sporen. Verder vraag ik me af of je de loods zo dicht bij de draaischijf kan zetten.
Titel: Re:1e baanplan
Bericht door: hermanus op woensdag 02 december 2009, 21:56:25
(https://files.3rail.nl/tinypic/rjebgo.jpg)
Titel: Re:1e baanplan
Bericht door: Danielrailer op woensdag 02 december 2009, 22:06:55
Maar je kan niet direct bij de eerste rail op 3% stijgen/dalen rekenen. Je moet dit geleidelijk opbouwen. Daarom wordt het gewoon te krap. Je zult zien dat het in de praktijk altijd anders uitkomt. Dus houd de marges liever ruim. Op jouw plaatje zie ik ook niet wat je geselecteerd hebt. Terug omhoog redt je het inzowieso niet, zoals het op jouw tekening is aangegeven.
Titel: Re:1e baanplan
Bericht door: nkeer3 op vrijdag 04 december 2009, 17:25:44
Hoi Mannen,

Heb het van plan Daniel enigsins aangepast en ben benieuwd wat jullie er van nu vinden.

(https://imageproxy.3rail.nl/fit,1600x1200,q100,sKz8NtIdcFgtQNU2VzQXBIyqYmV2e0IA40DCe4N4csfM=/http://i976.photobucket.com/albums/ae246/nkeer3/RUUD22.jpg)


Blauw is nivau 0
Oranje is helling
Grijs is nivau 1

Groet Ruud
Titel: Re:1e baanplan
Bericht door: PH op vrijdag 04 december 2009, 20:23:26
Ben je bij de onderste helling net onder de draaischijf hoog genoeg om daar over het blauwe spoor te gaan? Als de verhoudingen kloppen zit je daar minder dan 2 meter van niveau 0. Ik denk zelfs krap 1,50 meter.
Voor de rest ziet het er mooi uit.

Gr Peter
Titel: Re:1e baanplan
Bericht door: nkeer3 op vrijdag 04 december 2009, 20:30:45
Hoi Peter

18 rails is dat niet genoeg dan>?
anders et onderste niveau iets dieper leggen?

groet Ruud
Titel: Re:1e baanplan
Bericht door: EgMaf op vrijdag 04 december 2009, 20:41:35
Citaat van: nkeer3 op vrijdag 04 december 2009, 20:30:45
Hoi Peter

18 rails is dat niet genoeg dan>?
anders et onderste niveau iets dieper leggen?

groet Ruud

Better safe than sorry:
Ik zou rechts-onder, tussen de boog en de 1e wissels van het station, dat rechte stukje weglaten: Daarmee verschuift je hele station iets naar rechts en kunnen die linkse baluwe sporen vrij van de grijs / oranje sporen blijven. Daarmee heb je dus veel meer ruimte om voldoende hoogte te winnen.
Titel: Re:1e baanplan
Bericht door: PH op vrijdag 04 december 2009, 20:44:45
Ha ruud,

Ik tel er 11 (hele rails) vanaf rechts naar links tot de eerste overbrugging met het blauwe spoor.
Het blauwe spoor daar laten zakken is een optie maar of dat eenvoudig is dat weet jij alleen.

Succes, Peter
Titel: Re:1e baanplan
Bericht door: nkeer3 op vrijdag 04 december 2009, 21:27:45
Peter tellen bochten niet mee in een klim dan?
Egmaf en als ik 2 bochten meer mee laat klimmen ?

Probeer nu net om die 24188 rechts te verwijderen maar raar nu past de 24624 niet meer aan de 24612??? komt denk ik om dat ik daar pas stukjes had liggen?

Verder heb ik nog een probleem hoe kan ik hier nu een redelijke stations breede krijgen?

tis niet makkelijk  :D
Titel: Re:1e baanplan
Bericht door: PH op vrijdag 04 december 2009, 22:30:53
Citaat van: nkeer3 op vrijdag 04 december 2009, 21:27:45
Peter tellen bochten niet mee in een klim dan?


Natuurlijk wel maar je passert je lager gelegen spoor al voor de echte bocht, daar waar de 2 gele stippen staan. dat is het punt waar ik het over heb.
En nu naar bed. :D

Gr Peter