Stichting 3rail Forum

Modelbesprekingen => Problemen, Vragen en Besprekingen over Rails en andere Modelbaan toebehoren => Topic gestart door: Jan22 op zondag 06 september 2009, 09:46:24

Titel: k-rails doorzagen (sectie-overgang)
Bericht door: Jan22 op zondag 06 september 2009, 09:46:24
Ik zag bij Riny Smetsers dat hij op sectie (of module) overgangen de k-rails doorzaagt.
Dat lijkt me op zich heel handig voor de verhuisbaarheid van een baan.

Alleen ropen zijn voorbeelden bij mij wat vragen op:
1. Doe je dat met flexrails of met vaste rails?
2. Hoe doe je dat in bochten of diagonale sectieovergangen?

Ik heb wat zitten uitproberen, maar bij flexrails in een bocht leidt doorzagen tot ongewenst  terugbuigen van het spoor. Dus dat lijkt me niet de juiste oplossing.

Graag wat extra tips.
Titel: Re:k-rails doorzagen (sectie-overgang)
Bericht door: pab op zondag 06 september 2009, 10:24:48
Je kunt alle K rails doorzagen.

Ik gebruik hiervoor een dremel met slijpschijfje. Gaat prima.

Als je gaat zagen is het handig als je een hulpstukje maakt van bijv een blokje hout waarin je ruimte hebt gemaakt voor de spoorstaven. Dan kun je die daarmee fixeren.
Titel: Re:k-rails doorzagen (sectie-overgang)
Bericht door: madmenno op zondag 06 september 2009, 11:52:48
Een Dremel met een slijpschijfje werkt inderdaad het beste.
In principe kun je alles scheiden en doorslijpen. Een extreem voorbeeld wat ik heb gedaan kun je hieronder zien :)

In de bochten moet je waarschijnlijk een beetje extra buigen aan de railstaven na het slijpen om de terugbuiging tegen te gaan.

(https://imageproxy.3rail.nl/fit,1600x1200,q100,sWw7JWh-himX9RrL5fkvuyTop_lSrqcvDBe2vnA5NjaQ=/http://i136.photobucket.com/albums/q191/madmenno/Ombouw projecten/DSC00717k.jpg)

(https://imageproxy.3rail.nl/fit,1600x1200,q100,scXs8M4ow10qHtlYWI-xo1-06luMgG1qLsdcQCi5UjJY=/http://i136.photobucket.com/albums/q191/madmenno/Ombouw projecten/DSC00719k.jpg)

Groetjes,
Menno
Titel: Re:k-rails doorzagen (sectie-overgang)
Bericht door: Johnnytrein op zondag 06 september 2009, 14:17:01
Bweekes waarom heb je die wissel zo verminkt?  :shock:
Titel: Re:k-rails doorzagen (sectie-overgang)
Bericht door: madmenno op zondag 06 september 2009, 15:38:34
Vanwege een moduleovergang die niet helemaal lekker uitkwam.
Maar ook om te kijken of het kon hehehe :P

Groetjes,
Menno
Titel: Re:k-rails doorzagen (sectie-overgang)
Bericht door: Varekamp op zondag 06 september 2009, 17:23:41
Hoi Menno,

Nou die wissel is superstrak gelukt hoor. Top.
Ik moet ook nog een 2200 schuin doorslijpen ook voor een smalle module aan de voorkant. Het is inderdaad ook soms de uitdaging om toch de zaken zo voor elkaar te krijgen. Zo heb ik ook C-rails schuin doorgeslepen (zie mijn draadje Nieuw baanplan van Ronadld Varekamp). Ik juich het alleen maar toe en zeker als je het met medeforumleden deelt.

Succes verder Menno

Groeten Ronald
Titel: Re:k-rails doorzagen (sectie-overgang)
Bericht door: rorail op zondag 06 september 2009, 22:07:54
Hallo Menno, dat is een wel heel extreme vorm van modulescheiding. :? Hopelijk komt dat nog goed. Ik heb ooit in mijn jeugd twee k-wissels verzaagd, waar ik vijfentwintig jaar later nog spijt van heb. Misschien mis ik gewoon het nodige talent.  :o

Terug naar de vraag: ik heb ergens eens gezien dat het verbuigen van de sporen bij gebogen gelegde flexrail kan worden voorkomen door de zaagsnede van beide railstaven op een verschillende plaats te maken, dus enkele bielsen uit elkaar. Of het echt veel uitmaakt weet ik niet.

Groet,
(Andere) Ronald
Titel: Re:k-rails doorzagen (sectie-overgang)
Bericht door: Blausee-Mitholz op zondag 06 september 2009, 22:13:56
Ik heb straks ook flexrail op een sectiescheiding liggen in een boog. Mijn gedachte is op op de sectiescheiding een een stukje een gebogenrail 2274 te leggen en die door te zagen dan het ik het probleem van terugbuigende railstaaf niet.

Mvg, Johan
Titel: Re:k-rails doorzagen (sectie-overgang)
Bericht door: Jan22 op zondag 06 september 2009, 22:21:09
Na de eerste twijfelachtige bochtzaagsnedes heb ik korte stukjes vaste rails gebruikt, o.a. 2274, en 2251. Dat gaat goed. Van belang lijkt ook het schroefgat op de goede plek.
En inderdaad als je flexrails in een bocht op verschoven plekken doorzaagt is het omkruleffect ook minder storend. Dat gaat redelijk.

edited 27-10-2016 niet werkende link weg gehaald
Titel: Re:k-rails doorzagen (sectie-overgang)
Bericht door: KlaasZ op zondag 06 september 2009, 22:31:59
Citaat van: rorail op zondag 06 september 2009, 22:07:54
Terug naar de vraag: ik heb ergens eens gezien dat het verbuigen van de sporen bij gebogen gelegde flexrail kan worden voorkomen door de zaagsnede van beide railstaven op een verschillende plaats te maken, dus enkele bielsen uit elkaar.
Als je de rails moet doorzagen op een modulescheiding, dan kun je niet kiezen om dat een paar bielzen uit elkaar te doen, dat moet gewoon op de scheiding.
De beste manier om het terugbuigen te voorkomen is de rails bij het leggen zo sterk voor te buigen dat die niet meer terugveert. De rails moet dus op zijn plaats blijven liggen in de gewenste boogstraal, nog voordat er bevestigingsmiddelen aan te pas komen.
Titel: Re:k-rails doorzagen (sectie-overgang)
Bericht door: Varekamp op zondag 06 september 2009, 22:39:09
Ik gebruik kleine schroefjes om de K- rails vast te leggen (tijdelijk) de maat is 3x12.  Zodra ik balast ga aanbrengen dan komt de rails toch vast te leggen en kan deze ook niet meer buigen.

Succes verder.

Groet Ronald
Titel: Re:k-rails doorzagen (sectie-overgang)
Bericht door: Freak op maandag 07 september 2009, 08:30:50
Hallo Johan,

Citaat van: Blausee-Mitholz op zondag 06 september 2009, 22:13:56
Ik heb straks ook flexrail op een sectiescheiding liggen in een boog. Mijn gedachte is op op de sectiescheiding een een stukje een gebogenrail 2274 te leggen en die door te zagen dan het ik het probleem van terugbuigende railstaaf niet.
Wat ook kan is kleine messing hoekprofielen maken en die tegen de buitenzijde van de bielzen monteren.

Mvg,
Peter
Titel: Re:k-rails doorzagen (sectie-overgang)
Bericht door: woutje op maandag 07 september 2009, 08:50:46
Citaat van: KlaasZ op zondag 06 september 2009, 22:31:59
De beste manier om het terugbuigen te voorkomen is de rails bij het leggen zo sterk voor te buigen dat die niet meer terugveert. De rails moet dus op zijn plaats blijven liggen in de gewenste boogstraal, nog voordat er bevestigingsmiddelen aan te pas komen.
Dit is ook mijn werkwijze, gaat prima, ook met k-rail.