Hallo.
Ik weet dat Marklin twee soorten koppelingen heeft voor de uitgebrachte wagons:
De kortkoppeling
(https://files.3rail.nl/tinypic/35i38fp.jpg)
En de Relex-koppeling (??)
(https://files.3rail.nl/tinypic/25j8ker.jpg)
Nu vroeg ik me af, is de Relex-koppeling de voorloper van de kortkoppeling? Het feit is namelijk dat de kortkoppeling de rijtuigen dichter naar elkaar toebrengt, i.p.v. de relexkoppeling. Maar is deze dan ook verouderd, of wordt deze nog vaak gebruikt of???
Mja, de Relex kun je beschouwen als de voorloper van de zogenaamde kortkoppeling. De relex was de laatste variant van de aloude beugelkoppeling. De Märklin kortkoppeling is een compromis dat de wagens dichter bij elkaar moet brengen en toch koppelbaar moet blijven met de oude beugelkoppelingen. Omdat de verbinding niet helemaal star is, is echt buffer aan buffer rijden met de Märklin kortkoppeling niet mogelijk, ook niet als er een kortkoppelmechanisme aanwezig is. Dat is een keuze.
Andere merken hebben vaak specifieke kortkoppelingen ontwikkeld waarmee wel buffer aan buffer kan worden gereden, maar die niet op oudere koppelingen passen.
De echte koppelingendoorbraak van de laatste 20 jaar is de zogenaamde nem-schacht die ook Märklin van lieverleede is gaan gebruiken. Daarmee is het wisselen van een koppeling een fluitje van een cent geworden, zodat we zelf kunnen kiezen.
Aanvulling:
Veel HOBBY modellen hebben ook nu nog de RELEX koppeling.
De meeste andere modellen hebben inmiddels kortkoppelingen (al dan niet met kortkoppelingsmechaniek).