Hoi allemaal,
ik was benieuwd: Kun je analoog rijden op bovenleiding, terwijl de rest van de baan digitaal is? (seinen, wissels, etc. worden ook gewoon met de hand bediend).
Ik dacht altijd dat het een kwestie was van de rode draad van trafo op de pucko's, danwel bovenleiding. En de massa (=bruin) op een brug tussen de digi-trafo en de analoge trafo.
Wie kan het me zeggen? :)
Ja hoor, dat kan prima. Met de massa (bruin) is dat geen probleem. Ik heb ook de verlichting en wissels enzo analoog en de baan digitaal, en alle massa aan elkaar. Zorg natuurlijk wel dat er geen verbinding is tussen de voeding van analoog en digitaal, dat gaat niet goed ;-)
Okee, bedankt. Dus de massa van de baan nog wel te splitten in 1tje naar digitale trafo en 1tje naar analoge trafo?! 8) :D
Citaat van: DJ Ronald op vrijdag 31 juli 2009, 21:29:30
Dus de massa van de baan nog wel te splitten in 1tje naar digitale trafo en 1tje naar analoge trafo?! 8) :D
Ik weet niet wat je bedoelt met splitten, maar je moet de massa's aan elkaar verbinden.
Maar pas op, de massa van de analoge trafo moet aan de massa van de rails. Bij het oude Märklin Digital is dat hetzelfde als de massa van de trafo die de centrale voedt, maar bij CS1 en CS2 niet.
Splitten inderdaad als in: de bruine draad van de aansluitrail met marklinstekkers zo maken dat het 2 draden wordne (dus 1 input --> 2 output)
Ik heb inderdaad nog het oude Marklin digital.
Zoiets dus??
(https://imageproxy.3rail.nl/fit,1600x1200,q100,s2OE_eOhjt2P8ybtXExSPLv8PLn5otjiFx69bG_HA36I=/http://img338.imageshack.us/img338/1842/bovenleiding.jpg)
groeten
Inderdaad.
Hallo,
Jazeker, is zeker mogelijk. Ik heb ook een tijdje met bovenleiding op een gewone trafo aangesloten gehad (zoals in schema), zonder problemen. Nu ik alle loks digitaal heb omgebouwd is dat uitgedient.
Groetjes
Harry
Bij mij werkt dat ook prima, ik rij met de mobile station op de puko's en analoog op de bovenleiding. Ik heb de bruine draad niet gesplitst, maar gewoon de MS bruine draad op de massa van de rails via een ringleiding en ergens verderop de bruine draad van de bovenleiding ook op de railbedding gesoldeerd. ( Dit ook een aantal malen vanwege de ringleiding) Is misschien een beetje dubbel werk, maar gevoelsmatig leek het mij een wat meer zekere doorvoer van alle stroom.
Op de trafo van de bovenleiding ook alle blauwe kastjes aangesloten van de wissels e.d.
Suc6
Dirk-Jan
Betekent dit dan ook dat je twee mobile stations kan gebruiken, een voor de bovenleiding en een voor de puko s? Zo ja, dan is het probleem van het maximale aantal lox ook een stuk minder, immers je kan dan dubbel zoveel lox invoeren.
Ja hoor,
Mvg,
Peter
Allemaal bedankt voor de reacties.
Zal binnenkort (ik denk na mijn vakantie) een een proefstukje bouwen :D
Nogmaals bedankt 8)
Citaat van: catzeiler op zondag 02 augustus 2009, 21:41:20
Betekent dit dan ook dat je twee mobile stations kan gebruiken, een voor de bovenleiding en een voor de puko s? Zo ja, dan is het probleem van het maximale aantal lox ook een stuk minder, immers je kan dan dubbel zoveel lox invoeren.
Digitaal rijden via de bovenleiding wordt afgeraden vanwege het zeer kleine sleepvlak van de stroomafnemer. Stroomonderbrekingen zijn bij dit zeer kleine loopvlak dan ook veelvuldig, ook al houd je de bovenleiding goed schoon. Dit is al eens vaker geschreven hier.
In principe kan het, raad het je niet aan om te doen. Mijn ervaring is, dat zelfs bij analoog bedrijf de lok vaker stopt/schokt, dan wanneer deze via de puko's wordt gevoed.
Groetjes
Harry
In het boek "Digitaal voor beginners en gevorderden", een uitgave van Märklin zelf, wordt het digitaal rijden via de bovenleiding ook afgeraden. Dezelfde reden die hiervoor gebruikt worden heeft Harry al aangehaald.