Stichting 3rail Forum

Modelbaanbouw & Scenery => Scenerybouw => Topic gestart door: ^Rook op zondag 31 mei 2009, 11:56:51

Titel: Hoe deze overweg straks op tijd te activeren ?
Bericht door: ^Rook op zondag 31 mei 2009, 11:56:51
Hallo,

Omdat ik al even met dit vraagstukje rondloop en ik geen zekerheid krijg wil ik het toch even hier voorleggen 8) Heb er wel het een en ander over gelezen maar het is zo prettig om ook even specifiek naar mijn eigen situatie te mogen kijken en er wat feedback over te ontvangen :lol:

De situatie op een stukje van mijn baan is/wordt als volgt:

(https://files.3rail.nl/tinypic/2vvom6p.jpg)

(https://files.3rail.nl/tinypic/2gwzx8o.jpg)

Nu wil ik in gebied S2 een stukje scenery gaan bouwen. Daar moeten ook poppetjes komen dus daar moet een weg naar toe :idea: Daarom moet er bij de groene #24188 een overweg komen (kan alleen daar) :|

Stel... Er komt een trein aangereden vanuit B1 ;) Wanneer deze af gaat buigen en naar B2 rijdt, dan mag de overweg niet geactiveerd worden. Wanneer deze echter rechtdoor naar B3 gaat rijden, dan moet de overweg wel geactiveerd worden. En dit laatste al wanneer de trein zich nog ruimschoots in B1 bevindt (mag bij binnenrijden blok B1 zijn), op tijd dus :)

Is deze situatie met een bestaand computer-programma (bij voorkeur anders dan Koploper) wel gewoon te realiseren ? Een IF-THEN-ELSE situatie...? Zo ja, werkt dit dan ook tijdens 'standje' handbediend rijden ? Of kan/moet ik deze overweg op een andere manier in- en uitschakelen :?:

Een alternatief zou een piepklein handbediend landelijk overwegje zijn maar een functionele overweg heeft NATUURLIJK de voorkeur :!: Hoe meer er 'leeft', hoe beter :mrgreen:

Hoop dat ik niet al te zeer naar de bekende weg vraag :lol: Iedere reactie wordt op prijs gesteld 8)

Vriendelijke groet,

Rolf
Titel: Re:Hoe deze overweg straks op tijd te activeren ?
Bericht door: Tom op zondag 31 mei 2009, 12:06:34
Beste Rolf,

Ik heb geen kant-en-klare oplossing voor je, maar het lijkt me logisch als je de stand van de wissel betrekt in de overwegschakeling.
Dus als de wissel op 'rechtsaf' staat, dan zou de schakeling voor de overweg onderbroken dienen te zijn.
Ik neem tenminste aan dat je de overweg activeert met schakelrails. Wellicht is er een schakeling met een bistabiel relais te maken dat parallel aan de wisselschakeling ligt.

Er zijn vast wel mensen die hier praktijkervaring mee hebben en precies weten hoe je dit oplost :-)

Met vriendelijke groet,

Tom

Titel: Re:Hoe deze overweg straks op tijd te activeren ?
Bericht door: Freak op zondag 31 mei 2009, 12:26:30
Hallo Rolf,

Citaat van: ^Rook op zondag 31 mei 2009, 11:56:51
Is deze situatie met een bestaand computer-programma (bij voorkeur anders dan Koploper) wel gewoon te realiseren ?
Je schrijft bij voorkeur anders dan Koploper. Het lijkt mij verstandig om eerst uit te zoeken met welke besturingsprogramma je wilt gaan werken en of het met het gewenste besturingsprgramma mogelijk is.

Met Koploper in ieder geval wel.

Mvg,
Peter
Titel: Re:Hoe deze overweg straks op tijd te activeren ?
Bericht door: ^Rook op zondag 31 mei 2009, 13:09:53
@Tom:

Citaat van: Tom op zondag 31 mei 2009, 12:06:34
Ik heb geen kant-en-klare oplossing voor je, maar het lijkt me logisch als je de stand van de wissel betrekt in de overwegschakeling.
Dus als de wissel op 'rechtsaf' staat, dan zou de schakeling voor de overweg onderbroken dienen te zijn.
Ik neem tenminste aan dat je de overweg activeert met schakelrails. Wellicht is er een schakeling met een bistabiel relais te maken dat parallel aan de wisselschakeling ligt.

Aan het gebruik van een schakelrail had ik nog niet eens gedacht, terwijl het zo voor de hand ligt. Niet alles hoeft misschien perse met de PC. Moet dus eens een wissel bekijken om te zien hoe dat evt. aan te sluiten zou zijn. Dankjewel voor het meedenken 8)

@Peter:

Citaat van: Freak op zondag 31 mei 2009, 12:26:30
Je schrijft bij voorkeur anders dan Koploper.

Ja, da's bekend heh :oops: Je kunt er bijna niet omheen in modelspoorland maar ondanks o.a. jouw en AJ's enthousiasme over het programma...ben ik er geen fan van :lol:

CiteerHet lijkt mij verstandig om eerst uit te zoeken met welke besturingsprogramma je wilt gaan werken en of het met het gewenste besturingsprgramma mogelijk is.

Met Koploper in ieder geval wel.

Op dit moment zit ik in standje scenery en heb ik niet zo'n trek in gestoei met software. Als ik weet of een dergelijke oplossing in de regel beschikbaar is bij ook bijv. een programma als Windigipet dan weet ik of en hoe ik nu de overweg moet maken :idea: Als het in Koploper kan dan is het in ieder geval mogelijk... Mijn dank voor die informatie ;)

Schroom niet te reageren als je er iets zinnigs (of minder zinnigs) over te melden hebt 8) Hoor graag zo veel mogelijk meningen :idea: De auto moet na dit dealtje onderweg toch echt naar de overkant van het spoor :mrgreen:

(https://files.3rail.nl/tinypic/t5rfyr.jpg)

Vriendelijke groet,

Rolf

Titel: Re:Hoe deze overweg straks op tijd te activeren ?
Bericht door: leendert op zondag 31 mei 2009, 14:12:29
Rolf,

Niet om het een of ander, maar waarom ben je geen fan van Koploper? Niet om een wellus nietus discussie uit te lokken, maar soms maakt ´onbekend´ ook ´onbemind´ en vandaar dat ik je dit vraag, om je zo (eventueel) op weg te helpen. Ja, ik ben ook zwaar Koploperfan, maar het is voor mij een middel en geen doel...

Maar als je de schakeling met een stukje electronica/relais oplost, dan kan deze helemaal zelfstandig fuctioneren. Zeker als je dan ook nog de luxe hebt dan je C rails gebruikt, dan kan je de stand van het wissel ook nog gebruiken, ze maar op de manier waarop ook de stand van de wissels zichtbaar wordt gemaakt op de schakelkastjes (die met de leds).
Het inschakelen van de overweg is één, het uitschakelen is soms ook nog weer een opgave. Berijd jij dat spoor twee kanten op? En wat voor overweg gebruik je? Ik gebruik zelf bv een Faller die de bediening heeft waarbij een korte puls genoeg is om de bomen (langzaam) te laten sluiten, maar ook een korte puls om de bomen weer te openen. Die puls moet lang genoeg duren, dat is 1, maar het lastige is ook dat je niet weet of die puls nou de bomen opent, of sluit. Het gebeurt me een enkele keer dat het even de weg kwijt is, dan gaan de bomen open als de trein er aankomt en sluiten als deze weer voorbij is... Extra puls geven en het is weer opgelost, dat dan weer wel, maar even opletten dus..

Groet,
Leendert
Titel: Re:Hoe deze overweg straks op tijd te activeren ?
Bericht door: Wasmi op zondag 31 mei 2009, 14:22:00
Als je het met software wil doen, Railroad&Co kan dit ook probleemloos aan, inclusief het weer (op tijd) openen.

Walter
Titel: Re:Hoe deze overweg straks op tijd te activeren ?
Bericht door: KlaasZ op zondag 31 mei 2009, 14:23:57
Volgens mij kan dit vrij eenvoudig hardwarematig worden opgelost.
Even uitgaan van één rijrichting, van B1 naar B3, dan heb je 2 voorwaarden nodig:
Het traject van B1 tot en met de overweg moet bezet zijn door een trein, en het wissel moet rechtuit staan.
Als beide voorwaarden aanwezig zijn, dan de overweg activeren.

Het bezet zijn van het traject kun je vaststellen door massadetectie, dus 1 spoorstaaf isoleren en daar een relais aan hangen.
De stand van het wissel kun je afleiden uit de stand van het eindafschakelcontact, ook via een hulprelais.
Titel: Re:Hoe deze overweg straks op tijd te activeren ?
Bericht door: Wim N op zondag 31 mei 2009, 14:47:07
Hallo Rolf,

Leuk zeg het stukje scenery zeker oog voor detail allen is de zak niet wat aan de zware kant. :shock:
Zie dat je ook van dat blauwe piepschuim gebruikt doe je dit voor het geluid dan?
En Lijm je de rails hier dan ook op vast?

Over je vraag over de overweg kan ik je helaas nog niet helpen.

Groet Wim.

Titel: Re:Hoe deze overweg straks op tijd te activeren ?
Bericht door: ^Rook op zondag 31 mei 2009, 16:25:55
@Leendert:

Citaat van: leendert op zondag 31 mei 2009, 14:12:29
Niet om het een of ander, maar waarom ben je geen fan van Koploper?

Om diverse redenen, Leendert...niet echt relevant in deze :) Ken legio mensen die het programma met VEEL plezier gebruiken en vind dat prachtig. 't Is alleen niet voor mij 8)

CiteerMaar als je de schakeling met een stukje electronica/relais oplost, dan kan deze helemaal zelfstandig fuctioneren. Zeker als je dan ook nog de luxe hebt dan je C rails gebruikt, dan kan je de stand van het wissel ook nog gebruiken, ze maar op de manier waarop ook de stand van de wissels zichtbaar wordt gemaakt op de schakelkastjes (die met de leds).

Dat "zelfstandig functioneren" klinkt inderdaad als een groot voordeel voor mij. Heb inmiddels even onder een C-rail wissel gekeken maar zie nog niet direct hoe dat zou moeten. Zijn er ergens sites waar wordt uitgelegd hoe je de stand van een wissel in een schakeling kunt opnemen :?:

CiteerHet inschakelen van de overweg is één, het uitschakelen is soms ook nog weer een opgave.

Good point :|

CiteerBerijd jij dat spoor twee kanten op?

Ja :idea: Vanaf de andere kant moet het straks ook werken. Maar als ik het voor 1 kant snap dan lukt die andere kant vast ook.

CiteerEn wat voor overweg gebruik je?

Nog niet uitgekozen, moest eerst bepalen of het op deze plek uberhaupt haalbaar is. Ben in principe zeer tevreden met gewoon een overweg met twee knipperlichtjes, voor een overweg met slagbomen heb ik eigenlijk een andere plek op de baan in gedachten :)

CiteerIk gebruik zelf bv een Faller die de bediening heeft waarbij een korte puls genoeg is om de bomen (langzaam) te laten sluiten, maar ook een korte puls om de bomen weer te openen. Die puls moet lang genoeg duren, dat is 1, maar het lastige is ook dat je niet weet of die puls nou de bomen opent, of sluit. Het gebeurt me een enkele keer dat het even de weg kwijt is, dan gaan de bomen open als de trein er aankomt en sluiten als deze weer voorbij is... Extra puls geven en het is weer opgelost, dat dan weer wel, maar even opletten dus..

Bij het werken met deze puls denk ik dan aan het gebruik van een schakel-rail. Probeel is dat ik de standaard schakelrail (da's een halve #24188 toch ?) van Marklin maar aan 1 kant kwijt kan :(

Hartelijk dank voor het meedenken, voel nu al dat het helemaal goed gaat komen ;)

@Walter:

Citaat van: Wasmi op zondag 31 mei 2009, 14:22:00
Als je het met software wil doen, Railroad&Co kan dit ook probleemloos aan, inclusief het weer (op tijd) openen.

Dat is erg mooi om te horen, Walter. Hartelijk dank voor deze informatie :)

@Klaas:

Citaat van: KlaasZ op zondag 31 mei 2009, 14:23:57
Volgens mij kan dit vrij eenvoudig hardwarematig worden opgelost.

Eenvoudig voor jou...maar ook voor mij :?: :mrgreen:

CiteerEven uitgaan van één rijrichting, van B1 naar B3, dan heb je 2 voorwaarden nodig:
Het traject van B1 tot en met de overweg moet bezet zijn door een trein, en het wissel moet rechtuit staan.
Als beide voorwaarden aanwezig zijn, dan de overweg activeren.

Het bezet zijn van het traject kun je vaststellen door massadetectie, dus 1 spoorstaaf isoleren en daar een relais aan hangen.
De stand van het wissel kun je afleiden uit de stand van het eindafschakelcontact, ook via een hulprelais.

Bedankt voor het meedenken, Klaas. Opgemerkt moet wel worden dat ik overal massa-detectie toepas voor computer-gestuurd rijden. Kun je daarnaast de massa-detectie dan voor iets anders gebruiken :?:

@Wim:

Citaat van: Wim N op zondag 31 mei 2009, 14:47:07
Leuk zeg het stukje scenery zeker oog voor detail allen is de zak niet wat aan de zware kant. :shock:

Dat zit er dik in, Wim...hahaha :lol: Maar de tafel is best wel behoorlijk sterk, ik kan er lekker met m'n volle gewicht op leunen zonder al te veel gekraak ;) Het is prettig om de diorama's in de huiskamer te kunnen bouwen en dan is werken met een plaat op een plaat gewoon gemakkelijk.

CiteerZie dat je ook van dat blauwe piepschuim gebruikt doe je dit voor het geluid dan?

Het is witte ondervloer van IKEA, twee lagen :idea: Inderdaad voor de geluiddemping. Werkt als een tierelier...ALS je niet te veel lijm gebruikt zoals ik dat op dit eerste stuk gedaan heb. Volgende stuk bedding moet anders...

CiteerEn Lijm je de rails hier dan ook op vast?

Zo min mogelijk als het even kan ;)

Allen nogmaals dank voor reacties. Het begint al langzaam vorm te krijgen 8)

Vriendelijke groet,

Rolf

(https://files.3rail.nl/tinypic/5ts520.jpg)
Titel: Re:Hoe deze overweg straks op tijd te activeren ?
Bericht door: h0ogovens op zondag 31 mei 2009, 16:47:39
Hey Rolf,

je bent mooi op weg, maar had je niet je rails willen weatheren? of doe je dat nadien? of helemaal niet?

Gr Michel
Titel: Re:Hoe deze overweg straks op tijd te activeren ?
Bericht door: ^Rook op zondag 31 mei 2009, 16:48:41
In principe helemaal niet :idea: Het stoort me wel een beetje maar die klus lijkt me dramatisch, gewoon keuzes maken 8)
Titel: Re:Hoe deze overweg straks op tijd te activeren ?
Bericht door: h0ogovens op zondag 31 mei 2009, 16:52:04
Citaat van: ^Rook op zondag 31 mei 2009, 16:48:41
Het stoort me wel een beetje

... als dat dan maar niet erger wordt ... het is nu nog niet te laat -voor de rest-  :idea:

Gr Michel
Titel: Re:Hoe deze overweg straks op tijd te activeren ?
Bericht door: ^Rook op zondag 31 mei 2009, 16:54:19
Perfectie haal ik toch niet, Michel 8) Zal altijd met bepaalde concessies moeten leven (in veel gevallen ook vanwege de financien). Belangrijkste vind ik het vermijden van klussen die het plezier kunnen vergallen ;)

Vriendelijke groet,

Rolf
Titel: Re:Hoe deze overweg straks op tijd te activeren ?
Bericht door: h0ogovens op zondag 31 mei 2009, 17:00:01
Okay, het doet niks af aan de pracht en het niveau van hetgeen je nu toont hoor, complimenten! En ik wil je ook niet pushen natuurlijk, maar omdat je zo te zien echt veel tijd besteedt in het halen van een hoog niveau (dat is het wel m.i.) zou een uurtje rails behandelen voor het stukje scenery waar je dat moment mee bezig bent toch best leuk kunnen zijn om het geheel helemaal 'af' te maken?

Anyway, ik blijf je volgen,
:D
groetjes Michel

Titel: Re:Hoe deze overweg straks op tijd te activeren ?
Bericht door: Wasmi op zondag 31 mei 2009, 17:33:45
Er zijn ook gebogen schakelrails in R1 en R2, beide 15gr: 24194 en 24294. Die R2 zou in jouw baan makkelijk passen. Ik weet niet veel van C-rails (gebruik zelf K en vroeger M), maar de schakelrails van K en M hebben twee contacten, per rijrichting 1. Dus, je kunt met dezelfde schakelrails 'detecteren' of een trein (beter: sleepcontact) naar de overweg toe rijdt, of juist ervanaf. Dus zelfs bij twee richtingsverkeer kun je met relatief eenvoudige bedrading het geheel automatiseren. Die puls schakeling van de Faller overweg (vast dezelfde die in mijn baan zit, motortje i nhuisje, wat garen om de bomen te 'bedienen') is daar niet blij mee, maar da's weer een ander probleem...., ook oplosbaar, maar wordt wel wat ingewikkelder. Hoe complexer het wordt, hoe 'handiger' het wordt om het met software op te lossen :lol:

Titel: Re:Hoe deze overweg straks op tijd te activeren ?
Bericht door: Freak op zondag 31 mei 2009, 18:35:32
Hallo Rolf,

Citaat van: ^Rook op zondag 31 mei 2009, 16:25:55
Bedankt voor het meedenken, Klaas. Opgemerkt moet wel worden dat ik overal massa-detectie toepas voor computer-gestuurd rijden. Kun je daarnaast de massa-detectie dan voor iets anders gebruiken 
Met massadetectie is van alles mogelijk.
Maar de vraag is waarom moeilijk als je softwarematig de baan wilt besturen.

CiteerDat "zelfstandig functioneren" klinkt inderdaad als een groot voordeel voor mij. Heb inmiddels even onder een C-rail wissel gekeken maar zie nog niet direct hoe dat zou moeten. Zijn er ergens sites waar wordt uitgelegd hoe je de stand van een wissel in een schakeling kunt opnemen 
Wisselstanddetectie is inderdaad mogelijk en niet moeilijk.

En wil je in één of beide richtingen rijden ?.

Mvg,
Peter
Titel: Re:Hoe deze overweg straks op tijd te activeren ?
Bericht door: KlaasZ op zondag 31 mei 2009, 19:28:55
Citaat van: ^Rook op zondag 31 mei 2009, 16:25:55
CiteerBerijd jij dat spoor twee kanten op?

Ja :idea: Vanaf de andere kant moet het straks ook werken. Maar als ik het voor 1 kant snap dan lukt die andere kant vast ook.
Voor 2 richtingen wordt het toch wel een stuk lastiger, zeker als het met hardware moet. Je moet dan nl. een mechanisme verzinnen dat vaststelt wat de rijrichting is.

Maar om te voorkomen dat we hier dingen gaan zitten uitvinden die nergens voor nodig zijn, kunnen we misschien even terug gaan naar het begin.
Het lijkt erop dat je met een of ander besturingsprogramma wilt gaan rijden. Zou je dan niet eerst een keus maken uit de beschikbare programma's, en dan eens de handleiding van dat programma doorspitten om te zien of deze optie erin zit?
Titel: Re:Hoe deze overweg straks op tijd te activeren ?
Bericht door: ^Rook op zondag 31 mei 2009, 19:37:05
@Michel:

Citaat van: h0ogovens op zondag 31 mei 2009, 17:00:01
Okay, het doet niks af aan de pracht en het niveau van hetgeen je nu toont hoor, complimenten! En ik wil je ook niet pushen natuurlijk, maar omdat je zo te zien echt veel tijd besteedt in het halen van een hoog niveau (dat is het wel m.i.) zou een uurtje rails behandelen voor het stukje scenery waar je dat moment mee bezig bent toch best leuk kunnen zijn om het geheel helemaal 'af' te maken?

Als je het zo brengt dan begin ik toch weer hevig te twijfelen :? Maar hoe pak ik dat evt. handig aan ? Overigens bedankt voor de genereuze complimenten :oops:

@Walter:

Citaat van: Wasmi op zondag 31 mei 2009, 17:33:45
Er zijn ook gebogen schakelrails in R1 en R2, beide 15gr: 24194 en 24294. Die R2 zou in jouw baan makkelijk passen. Ik weet niet veel van C-rails (gebruik zelf K en vroeger M), maar de schakelrails van K en M hebben twee contacten, per rijrichting 1. Dus, je kunt met dezelfde schakelrails 'detecteren' of een trein (beter: sleepcontact) naar de overweg toe rijdt, of juist ervanaf. Dus zelfs bij twee richtingsverkeer kun je met relatief eenvoudige bedrading het geheel automatiseren. Die puls schakeling van de Faller overweg (vast dezelfde die in mijn baan zit, motortje i nhuisje, wat garen om de bomen te 'bedienen') is daar niet blij mee, maar da's weer een ander probleem...., ook oplosbaar, maar wordt wel wat ingewikkelder. Hoe complexer het wordt, hoe 'handiger' het wordt om het met software op te lossen :lol:

Ook aan R1 en R2-schakelrails heb ik helaas niets :( De gebruikte rails staat voor een groot deel echt vast,
ben maanden aan het ontwerpen geweest en het past tot op de centimeter in het kamertje. Kom ik van onder af met een trein dan nergens een R1- of R2-bocht op een goede afstand :idea:

@Peter:

Citaat van: Freak op zondag 31 mei 2009, 18:35:32
Met massadetectie is van alles mogelijk.
Maar de vraag is waarom moeilijk als je softwarematig de baan wilt besturen.

Ben op zoek naar een oplossing die ook werkt bij handmatig rijden :idea: Nadeel van een software-matige oplossing zou zijn dat er altijd een laptop/PC bij de baan moet staan. Maar zoals het nu laat aanzien zal een software-matige oplossing wel de meest simpele zijn ! En je weet hoe ik van simpel houd als het om technische oplossingen gaat :lol:

In geval van een dergelijke oplossing... Heb ik dan voldoende aan een schakelingetje voor knipperlichtjes en een magneetartikel-decoder :?: Of moet dat een ander soort decoder zijn (dat vermoed ik) :?:

CiteerWisselstanddetectie is inderdaad mogelijk en niet moeilijk.

En wil je in één of beide richtingen rijden ?.

Staat ergens beschreven hoe ik evt. wisselstand-detectie zou kunnen toepassen :?: Er wordt overal in beide richtingen gereden :idea:

@Klaas:

CiteerVoor 2 richtingen wordt het toch wel een stuk lastiger, zeker als het met hardware moet. Je moet dan nl. een mechanisme verzinnen dat vaststelt wat de rijrichting is.

Oke, dat is goed om te weten :idea: De software-matige oplossing wordt met de minuut aantrekkelijker :lol:

CiteerMaar om te voorkomen dat we hier dingen gaan zitten uitvinden die nergens voor nodig zijn, kunnen we misschien even terug gaan naar het begin.
Het lijkt erop dat je met een of ander besturingsprogramma wilt gaan rijden. Zou je dan niet eerst een keus maken uit de beschikbare programma's, en dan eens de handleiding van dat programma doorspitten om te zien of deze optie erin zit?

Het uitkiezen van een goed programma en hiermee aan de stoei gaan vreet tijd (voor mij). Momenteel heb ik eenvoudigweg geen zin om daar tijd in te steken, wil achter de PC vandaan in dit stadium :) Als ik maar weet dat het met meerdere programma's mogelijk is dan ben ik voor nu al zeer tevreden 8) Ik bereid de baan qua bedrading e.d. al voor op computer-gestuurd rijden maar ik doe er nog niets mee tot ik de zin en de moed verzameld heb ;)

Allen bedankt voor het meedenken, het is me al een stuk duidelijker geworden :) Kan in ieder geval met een gerust hart een overweg in de scenery aldaar opnemen. Hoe het precies aangesloten moet worden gaat me vast ook nog duidelijk worden.

Vriendelijke groet,

Rolf

(https://files.3rail.nl/tinypic/15y6wjq.jpg)
Titel: Re:Hoe deze overweg straks op tijd te activeren ?
Bericht door: KlaasZ op zondag 31 mei 2009, 19:44:15
Citaat van: ^Rook op zondag 31 mei 2009, 19:37:05
Het uitkiezen van een goed programma en hiermee aan de stoei gaan vreet tijd (voor mij).
Ja, da's logisch. Maar voor deze situatie een hardware oplossing verzinnen kost ook tijd, maar dan voor iemand anders. Want als je al geen idee hebt hoe je de wisselstand kunt terugmelden, dan zul je voor de rest op eigen kracht ook niet ver komen. Is niet rottig bedoeld, maar gewoon een constatering.
Titel: Re:Hoe deze overweg straks op tijd te activeren ?
Bericht door: ^Rook op zondag 31 mei 2009, 19:49:03
Citaat van: KlaasZ op zondag 31 mei 2009, 19:44:15
Maar voor deze situatie een hardware oplossing verzinnen kost ook tijd, maar dan voor iemand anders.

Gelukkig zijn er in modelspoorland genoeg mensen die het leuk vinden om te helpen, Klaas ;) Overigens lijkt het er nu gewoon op dat een software-matige oplossing het meest ideaal is.

Vriendelijke groet,

Rolf
Titel: Re:Hoe deze overweg straks op tijd te activeren ?
Bericht door: KlaasZ op zondag 31 mei 2009, 19:58:31
Okee, dan wacht ik even af welke kant het opgaat.
Mocht je toch kiezen voor een oplossing in hardware, dan wil ik je wel een paar duwtjes in de goede richting geven.
Maar daarvoor moet ik wel eerst weten wat je al hebt qua besturing.
Titel: Re:Hoe deze overweg straks op tijd te activeren ?
Bericht door: Hendrik_marklin op zondag 31 mei 2009, 20:15:01
Hoi Rolf,

Hoe je de overweg moet aansluiten??? zou het niet weten :?

Maar kan je wel vertellen dat het stuk scenery wat je gemaakt hebt, helemaal "GEWELDIG" is.

En als het al niet wil lukken, kun je er altijd nog een baanwachterhuisje bijzetten. met zo'n ouwe spoorwegbediende midden op de weg die met een vlag staat te zwaaien.

groetjes
Henk
Titel: Re:Hoe deze overweg straks op tijd te activeren ?
Bericht door: Freak op zondag 31 mei 2009, 21:37:19
Hallo Rolf,
CiteerBen op zoek naar een oplossing die ook werkt bij handmatig rijden  Nadeel van een software-matige oplossing zou zijn dat er altijd een laptop/PC bij de baan moet staan. Maar zoals het nu laat aanzien zal een software-matige oplossing wel de meest simpele zijn ! En je weet hoe ik van simpel houd als het om technische oplossingen gaat 

In geval van een dergelijke oplossing... Heb ik dan voldoende aan een schakelingetje voor knipperlichtjes en een magneetartikel-decoder  Of moet dat een ander soort decoder zijn (dat vermoed ik) 
Je kunt toch ook schakelen met je CS en zonder besturingsprogramma ?.

Heb je wissel/schakeldecoders van decoders van vriend AJ ?.
Verder neem ik aan dat je een schema wilt hebben voor een AKI. Zo ja die ik heb hier wel voor je inc. Layout.


Mvg,
Peter
Titel: Re:Hoe deze overweg straks op tijd te activeren ?
Bericht door: ^Rook op zondag 31 mei 2009, 21:56:10
@Klaas:

Citaat van: KlaasZ op zondag 31 mei 2009, 19:58:31
Okee, dan wacht ik even af welke kant het opgaat.
Mocht je toch kiezen voor een oplossing in hardware, dan wil ik je wel een paar duwtjes in de goede richting geven.
Maar daarvoor moet ik wel eerst weten wat je al hebt qua besturing.

Dat is aardig aangeboden :)

@Henk:

Excuus, dacht dat je Hendrik heette en heb je daarmee in je eigen topic aangeschreven :roll:

Citaat van: Hendrik_marklin op zondag 31 mei 2009, 20:15:01
Hoe je de overweg moet aansluiten??? zou het niet weten :?

Dat gaat helemaal goed komen 8)

CiteerMaar kan je wel vertellen dat het stuk scenery wat je gemaakt hebt, helemaal "GEWELDIG" is.

Komende van jou zie ik dat als een mooi compliment ;) Het creeeren van een diorama gaat goed maar voor de integratie met de rails moet ik wat anders uitproberen, that's harder than I thought it' be :lol:

CiteerEn als het al niet wil lukken, kun je er altijd nog een baanwachterhuisje bijzetten. met zo'n ouwe spoorwegbediende midden op de weg die met een vlag staat te zwaaien.

Dat is zowieso wel een goed idee :idea: Je hebt ook een bewegend poppetje met vlag :!:

@Peter:

Citaat van: Freak op zondag 31 mei 2009, 21:37:19
Je kunt toch ook schakelen met je CS en zonder besturingsprogramma ?.

Daar zit ook wel wat in ja :| Het zou natuurlijk leuk zijn als de overweg bij handbediend rijden wel automatisch zou kunnen werken op basis van gegevens v.a. de baan. Maar dan zou ik dat bij de seinen eigenlijk ook moeten doen... Misschien inderdaad maar kiezen voor: handmatig rijden = handmatig overweg bedienen...automatisch rijden = automatisch overweg aansturen :idea:

CiteerHeb je wissel/schakeldecoders van decoders van vriend AJ ?.

Nog niet maar dat gaat tzt. vast geregeld kunnen worden ;)

CiteerVerder neem ik aan dat je een schema wilt hebben voor een AKI. Zo ja die ik heb hier wel voor je inc. Layout.

AKI = "Automatische KnipperlichtInstallatie"

Uit Wikipedia, de vrije encyclopedie:

"Voormalige AKI bij de overweg Noord Kraaijertsedijk in GoesDe automatische knipperlichtinstallatie (AKI) was tot april 2007 een beveiliging voor overwegen in Nederland. De overweg wordt beveiligd door middel van lichten die gaan knipperen en bellen die gaan rinkelen als er een trein aankomt. Er zijn geen overwegbomen die sluiten. Hierdoor wordt dit type overweg vooral gebruikt bij wat rustiger overwegen, buiten de stad."

Een dergelijk schema sla ik niet af, al zal het vast weer moeilijk zijn :mrgreen: Dan ook nog kiezen voor het soort knipperlichtjes. Ga je voor een full AKI dan moet je ook als 'ie vrij is met witte knipperlichten werken. Ga je alleen voor rode waarschuwingslichten als de overweg bereden gaat worden dan heb je alleen aan/uit nodig.

Vriendelijke groet,

Rolf

(https://files.3rail.nl/tinypic/vw20o.jpg)
Titel: Re:Hoe deze overweg straks op tijd te activeren ?
Bericht door: Freak op zondag 31 mei 2009, 22:05:43
Rolf,

Voor handmatig rijden kijk eens bij de CS naar rijwegen e.d. Voor besturing met een programma is je al verteld. Vraag aan vriend AJ naar een schakeldecoder.


Mvg,
Peter
Titel: Re:Hoe deze overweg straks op tijd te activeren ?
Bericht door: ^Rook op zondag 31 mei 2009, 22:13:35
Peter,

Wat is het toch altijd lekker als jij ff de knopen voor me doorhakt, hahahaha :lol: Ben blij dat ik dit draadje begonnen ben, heeft me in korte tijd veel opgeleverd 8) Maar is het nu inderdaad ingewikkelder om met een AKI met zowel rood als wit licht te werken dan met een AKI met slechts rood :?: Moet nu op zoek naar geschikte 'paaltjes met lampjes' :mrgreen:

Hartelijke groet,

Rolf

(https://files.3rail.nl/tinypic/2120le.jpg)
(De mast en het Volkswagen-busje hebben nog dringend behoefte aan Bert ;) :lol:)
Titel: Re:Hoe deze overweg straks op tijd te activeren ?
Bericht door: Freak op zondag 31 mei 2009, 22:18:40
Citaat van: ^Rook op zondag 31 mei 2009, 22:13:35Wat is het toch altijd lekker als jij ff de knopen voor me doorhakt, hahahaha :lol: Ben blij dat ik dit draadje begonnen ben, heeft me in korte tijd veel opgeleverd 8) Maar is het nu inderdaad ingewikkelder om met een AKI met zowel rood als wit licht te werken dan met een AKI met slechts rood :?: Moet nu op zoek naar geschikte 'paaltjes met lampjes' :mrgreen:
Nee, het is niet ingewikkeld, een kleine schakeling die zelfs aan jouw toevertrouwd is. :lol:

Mvg,
Peter
Titel: Re:Hoe deze overweg straks op tijd te activeren ?
Bericht door: Anne W op zondag 31 mei 2009, 22:25:26
Beste Rolf,

Ik heb niet alles wat er beschreven is bestudeerd, maar alles wat met software te maken heeft kan deze situatie makkelijk aan, in jouw geval: maak "overweg dicht" gewoon deel van de wisselstraat en voor "open" zullen diverse mogelijkheden zijn (natuurlijk praat ik vanuit R*)

Groet, Anne W
Titel: Re:Hoe deze overweg straks op tijd te activeren ?
Bericht door: BR53 op zondag 31 mei 2009, 22:34:57
Rolf,

Als jetoch bezig bent denk je dan ook aan een tijdschakeling?
Als die BB van je er door moet mag de boel wel een minuutje of 10 dicht.
Ik heb hier ook zo'n automatische overgang liggen met schakelrails. Dit topicje wacht ik dus effe af.
gr
Arjan
Titel: Re:Hoe deze overweg straks op tijd te activeren ?
Bericht door: baureihe 103 op zondag 31 mei 2009, 22:35:14
Hoi Rolf, of zal ik zeggen Jozef Brandll

Ik ontdek nu pas je draadje en daar schaam ik mij diep voor :oops:. Heel trouw volgde ik
het draadje waar zijn we mee bezig, waar ik je updates in spanning afwachtte.
De details en de manier hoe je het uitgewerkt hebt zijn echt verbluffend echt te noemen.
Het weatheren van de rails dat is wel een punt het maakt het helemaal af. Maar je moet het natuurlijk
zelf weten. Heel lang dacht ik met mijn rails ik doe er niets aan, tot op een druilerige middag
(de baan was eigenlijk al klaar dacht ik) ik mij mateloos begon te irriteren, de airbrush uit de kast pakte om alles tot het laatste glimmende stukje metaal te verbergen onder een roest kleur.

Groetjes Bert :D

De verf heb ik al aangemaakt voor je mast en het busje :D
Titel: Re:Hoe deze overweg straks op tijd te activeren ?
Bericht door: Freak op zondag 31 mei 2009, 22:42:26
Arjan,

Citaat van: BR53 op zondag 31 mei 2009, 22:34:57Als jetoch bezig bent denk je dan ook aan een tijdschakeling?
Als die BB van je er door moet mag de boel wel een minuutje of 10 dicht.
Ik heb hier ook zo'n automatische overgang liggen met schakelrails. Dit topicje wacht ik dus effe af.
Waarom zou een timerschakeling nodig zijn.
CiteerVoor handmatig rijden kijk eens bij de CS naar rijwegen e.d.

Mvg,
Peter
Titel: Re:Hoe deze overweg straks op tijd te activeren ?
Bericht door: remcy op zondag 31 mei 2009, 23:07:42
een antwoord op je vraag heb ik niet
maar ik vind je foto's zo mooi dat ik wel even wilde reageren
complimenten !!
groet robert
Titel: Re:Hoe deze overweg straks op tijd te activeren ?
Bericht door: Degeluidsman op zondag 31 mei 2009, 23:18:01
Rolf,

Je schrijft dat jou scenery niet helemaal goed is??????

Daar ben ik het niet mee eens, ik vind het er leuk en mooi uitzien.
Ik hoop dat ik straks in de buurt kom van jou techniek.

Foto,s zien er gewoon goed uit.

Peter / degeluidsman
Titel: Re:Hoe deze overweg straks op tijd te activeren ?
Bericht door: ^Rook op zondag 31 mei 2009, 23:33:20
@Peter:

Citaat van: Freak op zondag 31 mei 2009, 22:18:40
Nee, het is niet ingewikkeld, een kleine schakeling die zelfs aan jouw toevertrouwd is. :lol:

Dat klinkt zeer bemoedigend :lol:

Citaat van: Freak op zondag 31 mei 2009, 22:42:26
Arjan,

Waarom zou een timerschakeling nodig zijn.

Omdat Arjan hoopt dat ik mijn Big Boy te groot gaat vinden en 'em voor een prikkie naar hem toe schuif :mrgreen: Daarom verkondigt hij deze ONZIN :!: :mrgreen some more:

@Anne:

Citaat van: Anne W op zondag 31 mei 2009, 22:25:26
Ik heb niet alles wat er beschreven is bestudeerd, maar alles wat met software te maken heeft kan deze situatie makkelijk aan,

Leuk dat jij ook nog even je 'zegen' geeft, Anne 8)

Citeer(natuurlijk praat ik vanuit R*)

"Does a horse p....." :idea:

@Arjan:

Citaat van: BR53 op zondag 31 mei 2009, 22:34:57
Als jetoch bezig bent denk je dan ook aan een tijdschakeling?
Als die BB van je er door moet mag de boel wel een minuutje of 10 dicht.
Ik heb hier ook zo'n automatische overgang liggen met schakelrails. Dit topicje wacht ik dus effe af.


Heb 'em net weer even laten rijden, och och och...wat is 'ie toch geweldig...je zal er eentje hebben...*zucht*...:lots more mrgreen:

Had je gezien dat ik je 'stomme' draadje weer gevonden heb, of eigenlijk Brigitte :?: Veel te leuk om te laten verstoffen in het archief 8)

@Bert:

Citaat van: baureihe 103 op zondag 31 mei 2009, 22:35:14
Hoi Rolf, of zal ik zeggen Jozef Brandll

Had to look it up...ennuh...Waaaay too much credit :oops:

CiteerIk ontdek nu pas je draadje en daar schaam ik mij diep voor :oops:. Heel trouw volgde ik
het draadje waar zijn we mee bezig, waar ik je updates in spanning afwachtte.

Da's enorm sympathiek van je Bert 8) AJ verzekerde mij ervan dat m'n 1e diorama best de moeite waard is om buiten het cafe te showen dus ik denk ik post maar eens voorzichtig wat foto's in dit draadje :) Maarruh, pas vandaag hoor...dus je bent er gewoon netjes op tijd bij :lol:

CiteerDe details en de manier hoe je het uitgewerkt hebt zijn echt verbluffend echt te noemen.
Het weatheren van de rails dat is wel een punt het maakt het helemaal af. Maar je moet het natuurlijk
zelf weten. Heel lang dacht ik met mijn rails ik doe er niets aan, tot op een druilerige middag
(de baan was eigenlijk al klaar dacht ik) ik mij mateloos begon te irriteren, de airbrush uit de kast pakte om alles tot het laatste glimmende stukje metaal te verbergen onder een roest kleur.

Hoe kan je dat in vredesnaam met de airbrush doen :?: Kun je de verf-'straal' zo klein maken dat je de bovenkant van de rails niet raakt ? Ik ben zo bang dat m'n treinen er minder goed door gaan rijden als ik het niet goed doe. Ik maak echt plenty veel fouten ben ik bang en ik vind een zo betrouwbaar mogelijke treinenloop van het grootste belang :?

CiteerDe verf heb ik al aangemaakt voor je mast en het busje :D

Die kans ga ik echt een keer grijpen 8)

@Robert:

Citaat van: remcy op zondag 31 mei 2009, 23:07:42
een antwoord op je vraag heb ik niet
maar ik vind je foto's zo mooi dat ik wel even wilde reageren
complimenten !!

Gaaf dat je dat zegt, Robert :!: Ben zelf nog niet helemaal tevreden dus ik ga er tzt. nog een keertje met bloemetjes en plantjes van Busch doorheen. En dus misschien die rails weatheren :idea: Doe jij dat eigenlijk ?

Allemaal hartelijk bedankt voor de bijdragen tot zover, heb er het nodige van geleerd :lol: Morgen wordt de kleine 1 dus dan is er (veel te veel) drukte in huis :idea: Ik hoop dat ze Heki #3365 voor d'r verjaardag krijgt ;)

Vriendelijke groet,

Rolf
Titel: Re:Hoe deze overweg straks op tijd te activeren ?
Bericht door: ^Rook op zondag 31 mei 2009, 23:36:42
Citaat van: degeluidsman op zondag 31 mei 2009, 23:18:01
Je schrijft dat jou scenery niet helemaal goed is??????

Zeker de manier waarop dit stuk tot stand gekomen is verdient veel verbetering :idea:

CiteerDaar ben ik het niet mee eens, ik vind het er leuk en mooi uitzien.
Ik hoop dat ik straks in de buurt kom van jou techniek.

Cool :oops: 8)

Vriendelijke groet,

Rolf

(https://files.3rail.nl/tinypic/2aewas5.jpg)
(Het 'verroeste' wiel dat je al een paar keer hebt zien liggen is overigens gemaakt door een 7-jarig stuiterballetje hier uit de buurt. Een en al concentratie op het gezicht van zo'n stoer manneke... Eerst verven, dan dag wachten, dan dry-brushen...was tof 8)
Titel: Re:Hoe deze overweg straks op tijd te activeren ?
Bericht door: remcy op zondag 31 mei 2009, 23:40:14
ik heb wel een stukje gedaan met het vervuilen en ga dit straks als alles klaar is ook zeker doen
echter wil ik eerst net als jou het allemaal goed in elkaar laten verlopen en dat moet goed (vind hoe jij het hebt gedaan erg mooi ) dus heb ik wat te doen  :lol: :lol:
maar opzich wil ik het meeste vervuilen dit is echter vind ik mooi om dat achteraf te doen dus over een tijdje hoop ik een airbrush aan te schaffen (waarschijnlijk pas volgend jaar maart ) :( :( :( en dan ga ik een tijdje met bert praten om heel veel van hem te gaan leren want met de poeders durf ik al wel veel maar een airbrush gaat me nu nog wat te ver  8)
alvast van harte met je dochter straks nog een 20 minuten ik wens je alvast een hel fijne dag toe
en die bloemetjes is een goed plan dit wil ik ook nog doen maar eerst de grove structuren en dan pas de fijne afwerkingen  :lol:
succes en nogmaals een fijne dag morgen  !!!
groet robert
Titel: Re:Hoe deze overweg straks op tijd te activeren ?
Bericht door: baureihe 103 op maandag 01 juni 2009, 21:33:58
Hoi Rolf,

De straal van de airbrush krijg je nooit zo klein dat de bovenzijde van de rails niet geraakt wordt
na het spuiten maak je de bovenzijde van de rail op simpele wijze met een oplosmiddel schoon.
De middenrail heb ik met een heel smal stukje afplakband afgedekt anders is het reinigen haast niet te doen.

Groetjes Bert :)

Ik moet wel bekennen dat ik eerst de puko's niet afplakte en daar waanzinnig veel spijt van had.
wat een ramp om dat weer netjes schoon te maken, de treinen stonden meer stil dan dat ze reden &^$@#_) :twisted:WEKEN AAN HET POETSEN.
Nu rijdt alles naar behoren en denk ik daar maar niet meer aan. :D
Titel: Re:Hoe deze overweg straks op tijd te activeren ?
Bericht door: Anne W op maandag 01 juni 2009, 22:02:10
Beste Rolf,

Ik wil wel een keer langskomen met mobiele apparaat, maar niet voor half juli, ik ga binnenkort mijn hobby, en de forums, voor een paar weken aan de wilgen hangen.

P.S. Het zou wel raar zijn als R* iets kan wat de andere software programma's niet kunnen.......

Groet,  Anne W
Titel: Re:Hoe deze overweg straks op tijd te activeren ?
Bericht door: Freak op maandag 01 juni 2009, 22:34:14
Hallo Anne W,

Citaat van: Anne W op maandag 01 juni 2009, 22:02:10
P.S. Het zou wel raar zijn als R* iets kan wat de andere software programma's niet kunnen.......
Wat dat betreft kan dat met ieder software programma maar Rolf wil beide n.l. handmatig en via een besturingsprogramma. Als Rolf er zich een beetje in verdiept komt hij er snel achter dat beide met zijn centrale mogelijk is.

Mvg,
Peter
Titel: Re:Hoe deze overweg straks op tijd te activeren ?
Bericht door: wilwol op dinsdag 02 juni 2009, 02:04:04
hallo Rook

ik denk dat de simpelste manier een contactrailtje voor sleper tegebruiken
en een relais (marklin/ viessmann) laten werken tegelijk met het wissel
staat het wissel op afbuigend dan activeer het contactrailtje ( via contact relais) de overweg en op rechtdoor niet. rijd hij in beide richtingen gebruik je zelfde contact rail in de andere richting. het relais valt weer af als de sleper over andere contact rail gaat (wel ruimtehouden ivm de lengte van de sleep) en dan opend de overweg weer.

grtz Wilfred
Titel: Re:Hoe deze overweg straks op tijd te activeren ?
Bericht door: KlaasZ op dinsdag 02 juni 2009, 13:48:06
Citaat van: wilwol op dinsdag 02 juni 2009, 02:04:04
(wel ruimtehouden ivm de lengte van de sleep)
Daar zit ook meteen het zwakke punt van jouw oplossing. Want hoe lang is de sleep?
Als je met een losse loc rijdt is die de overweg allang gepasseerd als die wordt vrijgegeven. Rijd je met een zeer lange trein, dan gaat de overweg al weer open als de laatste wagens er nog steeds op rijden. Er is een elegantere oplossing mogelijk, die de overweg vrij geeft direct nadat de laatste wagen is gepasseerd, ongeacht de lengte van de trein.
Titel: Re:Hoe deze overweg straks op tijd te activeren ?
Bericht door: Freak op dinsdag 02 juni 2009, 14:25:20
Citaat van: ^Rook op zondag 31 mei 2009, 16:25:55
Opgemerkt moet wel worden dat ik overal massa-detectie toepas voor computer-gestuurd rijden.

Mvg,
Peter
Titel: Re:Hoe deze overweg straks op tijd te activeren ?
Bericht door: KlaasZ op dinsdag 02 juni 2009, 15:15:07
Citaat van: ^Rook op zondag 31 mei 2009, 16:25:55
Opgemerkt moet wel worden dat ik overal massa-detectie toepas voor computer-gestuurd rijden.
De oplossing die ik heb bedacht werkt ook met massadetectie. Werkt helemaal met relais, dus los van de de computersturing, maar staat die computersturing niet in de weg.
Titel: Re:Hoe deze overweg straks op tijd te activeren ?
Bericht door: Freak op dinsdag 02 juni 2009, 17:22:47
Citaat van: KlaasZ op dinsdag 02 juni 2009, 15:15:07De oplossing die ik heb bedacht werkt ook met massadetectie. Werkt helemaal met relais, dus los van de de computersturing, maar staat die computersturing niet in de weg.
Rolf heeft een Viessmann Commander en een CS1.
Om het bij de laatste te houden, ook zonder computerbesturing is het met de CS1 mogelijk om acties uit te voeren zoals een wissel bedienen of een sein aan te sturen of iets anders te schakelen op basis van (massa)detectie.
En als hij perse wil dat ook de wisselstand gedetecteerd moet worden kost 2 onderdeeltje voor 1 wisselspoel.

Mvg,
Peter
Titel: Re:Hoe deze overweg straks op tijd te activeren ?
Bericht door: KlaasZ op dinsdag 02 juni 2009, 18:59:51
Peter, ik weet dat jij hem hebt voorgesteld om het via zijn CS te regelen.
Daarom wacht ik even af tot Rolf komt vertellen aan welke oplossing hij de voorkeur geeft.
Titel: Re:Hoe deze overweg straks op tijd te activeren ?
Bericht door: BR53 op woensdag 03 juni 2009, 09:08:04
Rolf,

Misschien een beetje laat maar;
Ik heb inmiddels een 74920 icm 74930 aangelegd. Met dit type kan je probleemloos twee of drie sporen overbruggen. In mijn geval doe ik drie sporen. Je hebt dan van die uitschuifbare tussenstukjes  die je tussen de rails legt. Deze zou je kunstmatig kunnen verlengen.

Op deze manier kan je beide sporen van schakelrailtjes voorzien en zal e.a. altijd goed gaan... Of je nu op de wissel links of rechts gaat kom je altijd over de overgang.
Kost je alleen wat meer schakelrailtjes.

Als ik naar je baanplan kijk is dit misschien ook een oplossing. Je preisertjes moeten immers ook nog over het tweede spoor (of mogen ze alleen binnen dat lusje blijven?).

Ik zal in de loop van de dag wel een fototje maken van m'n overgang.

Gr
Arjan
Titel: Re:Hoe deze overweg straks op tijd te activeren ?
Bericht door: Tighfield op woensdag 03 juni 2009, 10:31:07
Hallo Rolf,

Allereerst spreek ik mijn bewondering uit over de prachtige scenery welke zo hier en daar in dit draadje te zien is. Het getuigd van realiteitszin met een scherp oog voor detail. Geweldig.

Volgens mij is de overweg welke je voor ogen hebt op een voudige wijze te realiseren.
Ruim, maximale treinlengte, voor en na de overweg en voorbij de wissels (dus aan het begin van B1 en aan de andere zijde voorbij de 24229), bouw je een schakelrails in. Vervang een 24188 door een schakelrails en een 24094.
Deze koppel je aan een relais van Viessmann, nr 5552. Ook een knipperlichtinstallatie, van eveneens bv Viessmann koppel je hieraan.
Je moet dan wel een schakeling maken bij beide wissels welke in het spel zijn bij de overweg. Zodra ze beiden rechtdoor staan moet je systeem geactiveerd worden en bij een afbuigende stand van de betreffende wissels wordt het overwegsysteem uitgeschakeld.
Ik heb een dergelijk systeem bij een onbewaakte overweg, echter zonder wissels. Het opnemen van wissels lijkt mij een eenvoudig op te lossen detail. Er is vast wel iemand die weet hoe die wissels in een dergelijk systeem te integreren zijn.


Rolf, succes en de groeten

Tighfield :D




Titel: Re:Hoe deze overweg straks op tijd te activeren ?
Bericht door: KlaasZ op woensdag 03 juni 2009, 10:57:30
Citaat van: Tighfield op woensdag 03 juni 2009, 10:31:07
Ruim, maximale treinlengte, voor en na de overweg en voorbij de wissels (dus aan het begin van B1 en aan de andere zijde voorbij de 24229), bouw je een schakelrails in.
Dan hou je dus het schoonheidsfoutje dat de overweg bij een zeer korte trein pas opengaat als de trein allang weg is.
Titel: Re:Hoe deze overweg straks op tijd te activeren ?
Bericht door: wilwol op woensdag 03 juni 2009, 18:08:55
Citaat van: Tighfield op woensdag 03 juni 2009, 10:31:07
Hallo Rolf,

Allereerst spreek ik mijn bewondering uit over de prachtige scenery welke zo hier en daar in dit draadje te zien is. Het getuigd van realiteitszin met een scherp oog voor detail. Geweldig.

Volgens mij is de overweg welke je voor ogen hebt op een voudige wijze te realiseren.
Ruim, maximale treinlengte, voor en na de overweg en voorbij de wissels (dus aan het begin van B1 en aan de andere zijde voorbij de 24229), bouw je een schakelrails in. Vervang een 24188 door een schakelrails en een 24094.
Deze koppel je aan een relais van Viessmann, nr 5552. Ook een knipperlichtinstallatie, van eveneens bv Viessmann koppel je hieraan.
Je moet dan wel een schakeling maken bij beide wissels welke in het spel zijn bij de overweg. Zodra ze beiden rechtdoor staan moet je systeem geactiveerd worden en bij een afbuigende stand van de betreffende wissels wordt het overwegsysteem uitgeschakeld.
Ik heb een dergelijk systeem bij een onbewaakte overweg, echter zonder wissels. Het opnemen van wissels lijkt mij een eenvoudig op te lossen detail. Er is vast wel iemand die weet hoe die wissels in een dergelijk systeem te integreren zijn.


Rolf, succes en de groeten

Tighfield :D





zo bedoelde ik het ook tightfield is de meest envoudige oplossing maar inderdaad bij korte treinen duurd het wat langer voor hij open gaat na passeren. maar of dat nu echt een probleem is?
grtz Wilfred
Titel: Re:Hoe deze overweg straks op tijd te activeren ?
Bericht door: Tighfield op woensdag 03 juni 2009, 19:22:35
Hallo,

Ik denk het ook niet.
Tenslotte willen we niet dat Preisertjes tegen nog passerende treinen op de overweg aan lopen. :lol:

Groetjes,

Tighfield :D
Titel: Re:Hoe deze overweg straks op tijd te activeren ?
Bericht door: Acido op woensdag 03 juni 2009, 20:38:14
Hmmm... Interessant probleempje :-)

Let's see... 8)

Het is duidelijk dat het wissel het gebruik van één lange detectiesectie onmogelijk maakt. Bovendien is het niet ideaal omdat het lang duurt voor de overweg weer open gaat. Aan schakelrails kleven ook enige nadelen, al is het wél makkelijk te realiseren om de schakelrail uit te schakelen als het wissel in de afbuigende stand ligt.

:idea: Ik zit te denken aan een combinatie van twee schakelrails en een kort blokje rondom de overweg. De schakelrails om 'm dicht te leggen, het blokje om te bepalen wanneer-ie weer open mag. Het maakt daarbij niet uit welke schakelrail de overweg sluit, dus rijrichting-onafhankelijk :-)

De overweg gaat pas weer open wanneer het blokje rond de overweg verlaten wordt, dat is dus vrij kort nadat de laatste as van de trein de overweg gepasseerd is. Doordat de assen hem dicht houden is de schakeling, niet onbelangrijk, ook onafhankelijk van de lengte van je trein :idea: Deze manier van schakelen komt voor zover ik kan overzien sterk overeen met hoe dat in het grootbedrijf gebeurt.

Met de positie van de schakelrails kun je - per rijrichting - bepalen op welke afstand hij dicht gaat, en met de lengte van het blokje hoe kort achter de trein hij weer open gaat (ook weer per rijrichting, trouwens). Het blokje rond de overweg loopt, van links naar rechts gezien, bijvoorbeeld van de 24188 aan het wissel tot en met de 071 aan de andere kant van de overweg, maar kan ook korter.

Of de linker schakelrail de overweg dicht laat gaan, laat je afhangen van de stand van het wissel, waarover later meer. De schakelrail aan de rechterkant leg je vlak 'boven' de 24711 aan de rechterkant van de tekening. Moet-ie verder weg, zul je daar eenzelfde wisselstand-afhankelijke onderbreking moeten toepassen.

Well... :mrgreen:

Tot zover de theorie. Hoe dit nu te realiseren? :-P

De uitdaging zit hem in het pas open laten gaan van de overweg wanneer de bezetmelding in het blokje opgeheven wordt, terwijl de bezetmelding niet de trigger is om 'm dicht te laten gaan.

De exacte electronische uitvoering van dat deel van de schakeling heb ik nog niet helemaal uitgeknobbeld, maar wellicht dat er anderen zijn die dat (ook) kunnen, als ik uitleg dat je volgens mij, functioneel gezien, het volgende nodig hebt:


(https://imageproxy.3rail.nl/fit,1600x1200,q100,s7RFwnB2-61Jr5pYJWADy5zTbcOdeARyW7El2fqTgH2Y=/http://files.3rail.nl/acido/misc/overweg.gif)

Die eerste twee zijn niet zo moeilijk, de truuk zit 'm in stap drie :mrgreen: Daar is een slimme constructie voor nodig met waarschijnlijk één of meerdere hulprelais, maar die schud ik nu niet even uit mijn mouw. Iets voor de electronicahelden onder ons! ;-)

Edit:

Ik heb hier nog eens rustig over nagedacht en stap 3 blijkt vrij eenvoudig te realiseren.
Als je voor relais A een schakeling met een 'ophoudrelais' gebruikt (dwz. een hulprelais dat ervoor zorgt dat A bekrachtigd blijft), heb je ook een 'release' nodig. Die rol kan relais B vervullen wanneer het opkomt. Tegelijkertijd moet relais B er dan voor zorgen dat relais A stroom krijgt (of liever: blijft krijgen). Als B vervolgens afvalt, zal A ook afvallen omdat A dan wordt opgehouden door B en niet meer door het ophoudrelais van A.
De schakeling voor het openen en sluiten van de overweg zoals hierboven beschreven bestaat dan uit slechts drie relais: A, het ophoudrelais en B.
Het tekenfilmpje wordt dan ietsje anders: A zal dan afvallen op het moment dat B opkomt, omdat B in feite de rol van A overneemt.


Los van het bovenstaande zijn er nog twee dingen die je wil regelen:

:arrow: de linker schakelrails mag niet schakelen als het wissel in de afbuigende stand ligt.

Dat kun je regelen met een relais wat de trigger onderbreekt afhankelijk van de stand van het wissel.
Je moet hier kiezen wat de ruststand van het wissel is. Dat wordt ook de ruststand van het relais. Dus:

a) Als de ruststand afbuigend is, laat je het relais opkomen door het te voeden met de (gelijkgerichte) terugmelding van de rechtuit stand van het wissel. Het relais moet dan de verbinding tussen de schakelrail en relais A maken.

b) Als de ruststand rechtuit is, laat je het relais opkomen door het te voeden met de terugmelding van de afbuigende stand van het wissel. Het relais moet dan de verbinding tussen de schakelrail en relais A breken.


:arrow: de wisseling tussen wit en rood bij gebruik van een AKI.

Dat kan eenvoudig door voor relais A een maak/maak relais te gebruiken waarbij het contact van de ruststand gebruikt voor wit, dat van de aangetrokken stand voor rood en de gemeenschappelijke gaat naar de voeding. Hoe het precies aangesloten moet worden hangt af van hoe de knipper-electronica aangestuurd moet worden.


:!: Je hebt voor de schakelcontacten iets nodig wat maar in één rijrichting schakelt, zoals sleper-gestuurde schakelrails (en geen reedcontacten). Het algemene nadeel van sleper-gestuurde schakelrails is dat er problemen kunnen ontstaan bij geduwd rijden en bij meerdere slepers in één trein, maar dat wist je vast zelf ook al ;-)


Volgens mij ben je er dan... Het is geen echt eenvoudige schakeling voor zoiets, maar zeker te doen en eentje die het meest realistische effect geeft én qua functionaliteit aan jouw wensen voldoet :-)

Hope it helps,

Martijn 8)


Titel: Re:Hoe deze overweg straks op tijd te activeren ?
Bericht door: ^Rook op woensdag 03 juni 2009, 21:08:24
Hallo,

"Adem in....*hhhhhhhh*...."

@Robert:

Citaat van: remcy op zondag 31 mei 2009, 23:40:14
maar opzich wil ik het meeste vervuilen dit is echter vind ik mooi om dat achteraf te doen dus over een tijdje hoop ik een airbrush aan te schaffen (waarschijnlijk pas volgend jaar maart ) :( :( :( en dan ga ik een tijdje met bert praten om heel veel van hem te gaan leren want met de poeders durf ik al wel veel maar een airbrush gaat me nu nog wat te ver  8)

Met de rails is achteraf weatheren mogelijk wel te doen. Bert heeft het dus kennelijk ook pas achteraf gedaan. Met bijvoorbeeld huisjes wordt dit al wat lastiger. Verven van de delen voordat je deze aan elkaar gaat lijmen heeft als voordeel dat je niet kunt uitschieten. Een huisje verven dat al gebouwd is, dat is lastig met alle hoekjes en kiertjes 8) Weatheren kan juist wel prima als het huisje al gebouwd is, graag zelfs. Maar dan wel weer voordat je deze op de baan in de scenery opneemt. Zeker als je met veel 'natuur' werkt (grasjes, plantjes, struikjes, enz...) dan wil je die enigszins tegen (de onderkant van) je huisje laten groeien en dan kun je daar omheen niet meer goed weatheren :idea:

Ik houd er niet van te veel volgens regels te werken want dan moet je te veel plannen...maar in deze is een juiste volgorde toch wel van belang ;)

Citeeralvast van harte met je dochter straks nog een 20 minuten ik wens je alvast een hel fijne dag toe

Voor mij is het op zo'n dag veel te druk in huis :| Maar het hoort erbij heh...en het is toch een mijlpaal, zo'n 1e verjaardag :) Ze heeft het erg naar de zin gehad.

@Bert:

Citaat van: baureihe 103 op maandag 01 juni 2009, 21:33:58
De straal van de airbrush krijg je nooit zo klein dat de bovenzijde van de rails niet geraakt wordt
na het spuiten maak je de bovenzijde van de rail op simpele wijze met een oplosmiddel schoon.

Ja, zie je...dat vermoedde ik toch al wel :) Direct na het spuiten schoonmaken is dus de oplossing :idea: Duidelijk, dankjewel.

CiteerDe middenrail heb ik met een heel smal stukje afplakband afgedekt anders is het reinigen haast niet te doen.

Plak je dan echt op ieder puco-tje een piepklein stukje tape...of :?: Heb je daarbij dan geen last van (hoe klein ook) lijmresten van de tape op je oh zo belangrijke puntcontacten ?

CiteerIk moet wel bekennen dat ik eerst de puko's niet afplakte en daar waanzinnig veel spijt van had. wat een ramp om dat weer netjes schoon te maken, de treinen stonden meer stil dan dat ze reden &^$@#_):twisted:WEKEN AAN HET POETSEN.

DAT...is dus het worst-case scenario heh :lol:

CiteerNu rijdt alles naar behoren en denk ik daar maar niet meer aan. :D

Dit toont wel aan dat je dus (inschattings)fouten mag maken zonder dat dit perse onoplosbaar is :idea:

Bedankt voor je bijdrage, Bert 8)

@Anne:

Citaat van: Anne W op maandag 01 juni 2009, 22:02:10
Ik wil wel een keer langskomen met mobiele apparaat, maar niet voor half juli, ik ga binnenkort mijn hobby, en de forums, voor een paar weken aan de wilgen hangen.

Ga je op vakantie :?: Geniet ervan ! Ennuh, je mag ooit komen kijken hoe ik het zonder dat fameuze mobiele apparaat van jou heb opgelost ;)

CiteerP.S. Het zou wel raar zijn als R* iets kan wat de andere software programma's niet kunnen.......

Er zijn gekkere dingen op de wereld ;) Maar naar het zich nu laat aanzien is hetgeen ik straks op deze plek wil bereiken niet direct zeer uitzonderlijk. Het lijkt erop dat een beetje software-programma dit gewoon probleemloos aan kan :idea:

Enjoy je vakantie 8)

@Peter:

Citaat van: Freak op maandag 01 juni 2009, 22:34:14Wat dat betreft kan dat met ieder software programma maar Rolf wil beide n.l. handmatig en via een besturingsprogramma. Als Rolf er zich een beetje in verdiept komt hij er snel achter dat beide met zijn centrale mogelijk is.

En met die woorden weet ik gewoon zeker dat ik lekker van allerlei ingewikkelde schakelingetjes af kan zien en voor de software-matige oplossing ga kiezen :mrgreen:

@Wilfred:

Citaat van: wilwol op dinsdag 02 juni 2009, 02:04:04
ik denk dat de simpelste manier een contactrailtje voor sleper tegebruiken
en een relais (marklin/ viessmann) laten werken tegelijk met het wissel
staat het wissel op afbuigend dan activeer het contactrailtje ( via contact relais) de overweg en op rechtdoor niet. rijd hij in beide richtingen gebruik je zelfde contact rail in de andere richting. het relais valt weer af als de sleper over andere contact rail gaat (wel ruimtehouden ivm de lengte van de sleep) en dan opend de overweg weer.

Hartelijk bedankt voor het meedenken, Wilfred ;) Voor mijzelf staat inmiddels wel vast dat ik van dergelijke constructies ga afzien :idea: Neemt echter niet weg dat er misschien mensen zijn die dit draadje lezen en hier allerlei ideeen voor alternatieven van de software-oplossing opdoen :idea:

@Klaas:

Citaat van: KlaasZ op dinsdag 02 juni 2009, 13:48:06
Daar zit ook meteen het zwakke punt van jouw oplossing. Want hoe lang is de sleep?
Als je met een losse loc rijdt is die de overweg allang gepasseerd als die wordt vrijgegeven. Rijd je met een zeer lange trein, dan gaat de overweg al weer open als de laatste wagens er nog steeds op rijden. Er is een elegantere oplossing mogelijk, die de overweg vrij geeft direct nadat de laatste wagen is gepasseerd, ongeacht de lengte van de trein.

Dat zou ik inderdaad toch ook wel een minpunt vinden. Ookal zou ik overigens al wel behoorlijk trots zijn geweest als ik deze oplossing zou kunnen realiseren indien ik het niet met software zou gaan doen 8) Niet iedereen is immers even 'goed' in electrotechnische oplossingen. En zoals Harry onderaan al aangeeft; zolang er in ieder geval geen trein rijdt op een overweg die vrij is...:lol:

Citaat van: KlaasZ op dinsdag 02 juni 2009, 15:15:07De oplossing die ik heb bedacht werkt ook met massadetectie. Werkt helemaal met relais, dus los van de de computersturing, maar staat die computersturing niet in de weg.

Mag ik aannemen dat eventuele geinteresseerden van jou hulp kunnen krijgen, Klaas :?: Of is jouw oplossing
misschien het vermelden waard in een nieuw draadje ? Kan me niet voorstellen dat ik de enige ben die nog moet leren hoe je een overweg kunt aansturen. In ieder geval bedankt voor je bijdragen in dit draadje 8)

@Peter:

Citaat van: Freak op dinsdag 02 juni 2009, 17:22:47
Rolf heeft een Viessmann Commander en een CS1.

De Commander is een paar weken terug op Ebay Duitsland verkocht :idea: Wel goed je PB's lezen hoor, I told you :!: :mrgreen:

@Arjan:

Citaat van: BR53 op woensdag 03 juni 2009, 09:08:04
Misschien een beetje laat maar;

Ik ben er inmiddels uit :D Neemt niet weg dat het enorm leuk is om naar de oplossingen/verhalen van anderen te luisteren 8)

CiteerIk heb inmiddels een 74920 icm 74930 aangelegd. Met dit type kan je probleemloos twee of drie sporen overbruggen. In mijn geval doe ik drie sporen. Je hebt dan van die uitschuifbare tussenstukjes  die je...
CiteerIk zal in de loop van de dag wel een fototje maken van m'n overgang.

Staan er in je eigen draadje nu foto's :?: Die ga ik zo ff bekijken als ik dit ELLENLANGE bericht af heb :lol:

CiteerAls ik naar je baanplan kijk is dit misschien ook een oplossing. Je preisertjes moeten immers ook nog over het tweede spoor (of mogen ze alleen binnen dat lusje blijven?).

Ze mogen er aan de andere kant niet 'uit' inderdaad, 1 toegangsweg aan de achterkant :idea: Dat onderste stukje spoor is straks onderdeel van de hogesnelheids-ovaal dus dan kun je de overweg in veel gevallen wel continu aan laten staan en dat vind ik niks. De baan is/wordt best groot maar met een ICE op topsnelheid gaan de rondjes volgens mij best hard :mrgreen:

@Harry:

Citaat van: Tighfield op woensdag 03 juni 2009, 10:31:07
Allereerst spreek ik mijn bewondering uit over de prachtige scenery welke zo hier en daar in dit draadje te zien is. Het getuigd van realiteitszin met een scherp oog voor detail. Geweldig.

Dat is bijzonder aardig van je om te zeggen :oops: Je weet waar ik de drive vandaan heb heh...lekker fantaseren 8) Het nabootsen van de realiteit is eigenlijk absoluut niet mijn ambitie. Hiervoor moet je o.a. de weathering technieken veel beter meester zijn. Wil echter wel zo veel mogelijk dingen die de aandacht trekken creeeren :idea: Zoeken naar of er een maximum zit aan drukte op de baan :) In dit stukje scenery zitten o.a.:

- ong. 10 vogels
- 3 konijnen
- 1 geit
- 2 kalkoenen
- 1 hond
- 1 kat
- 7 Preisertjes (2 in bestelling)
- 7 lantaarnpalen
- 1 (verlicht) huisje
- 2 auto-tjes (waarvan 1 verlicht)
- 1 bakfiets
- 3 fietsen
- 10 telegraafpalen
- 3 muren (1 onderweg)
- stuk of 15 bomen
- 2 afgezaagde bomen
- 2 hekken
- 3 verkeersborden
...enz...

CiteerVolgens mij is de overweg welke je voor ogen hebt op een voudige wijze te realiseren.

Aangezien ik nog nooit in mijn leven iets met een overweg op een modelbaan gedaan heb... Wist ik absoluut niet welke mogelijkheden er waren. Nadat ik dit draadje heb geopend zijn er (en worden er nog steeds) allerlei oplossingen voor mijn specifieke situatie aangedragen :idea: De gemakkelijkste hiervan is toch het werken met het CS 1 nu en een besturingsprogramma straks 8) Dit is een enorm leerzaam geheel geworden/aan het worden en heeft voor mij de bevestiging geven dat ik gewoon een overweg in kan bouwen op deze eerste gewenste plek. Nu is het wachten op Heki #3365 voor ik verder kan met de scenery :( Moeilijk te krijgen :|

Hartelijk dank voor je bericht, Harry...much appreciated from you 8)

@All:

Citaat van: KlaasZ op woensdag 03 juni 2009, 10:57:30Dan hou je dus het schoonheidsfoutje dat de overweg bij een zeer korte trein pas opengaat als de trein allang weg is.
Citaat van: wilwol op woensdag 03 juni 2009, 18:08:55
zo bedoelde ik het ook tightfield is de meest envoudige oplossing maar inderdaad bij korte treinen duurd het wat langer voor hij open gaat na passeren. maar of dat nu echt een probleem is?
Citaat van: Tighfield op woensdag 03 juni 2009, 19:22:35
Ik denk het ook niet.
Tenslotte willen we niet dat Preisertjes tegen nog passerende treinen op de overweg aan lopen. :lol:

Voor puristen een doorn in het oog maar voor velen ook een prima oplossing ;) Ieder heeft z'n eigen smaak en maakt z'n eigen keuzes, ik vind dat juist zeer interessant; maakt de hobby/wereld kleurrijk 8)

@Martijn:

Ik stuur jou binnenkort ff een PB, dude 8) Mijn vingers doen pijn van het typen :lol:

Die pijn in mijn vingers heb ik er overigens helemaal voor over. Ik vind het heel erg tof dat iedereen z'n bijdrage levert, dat geeft vertrouwen 8)

Vriendelijke groet,

Rolf

"Adem uit"...*pfffffffffff*...
Titel: Re:Hoe deze overweg straks op tijd te activeren ?
Bericht door: Freak op woensdag 03 juni 2009, 21:52:40
Citaat van: ^Rook op woensdag 03 juni 2009, 21:08:24
Citaat van: Freak op maandag 01 juni 2009, 22:34:14Wat dat betreft kan dat met ieder software programma maar Rolf wil beide n.l. handmatig en via een besturingsprogramma. Als Rolf er zich een beetje in verdiept komt hij er snel achter dat beide met zijn centrale mogelijk is.

En met die woorden weet ik gewoon zeker dat ik lekker van allerlei ingewikkelde schakelingetjes af kan zien en voor de software-matige oplossing ga kiezen :mrgreen:
Je hebt hem door waarom moeilijk doen als het makkelijk kan in jouw situatie..

In jouw geval bij massadetectie kon het sluiten van de overweg met maar 4 simpele componentjes. Kan trouwens bij iedere situatie alleen je stand van de wissel kwam er bij.
Alhoewel de eindafschakeling van de wisselaandrijvingen niet betrouwbaar werken zou ik deze overbrugd hebben en niet mee genomen hebben in de schakeling.
Martijn merkte al de onderbreking van de lange detectie op maar zoveel heeft ie toch niet nodig.

Citeer
@Peter:

Citaat van: Freak op dinsdag 02 juni 2009, 17:22:47
Rolf heeft een Viessmann Commander en een CS1.

De Commander is een paar weken terug op Ebay Duitsland verkocht :idea: Wel goed je PB's lezen hoor, I told you :!: :mrgreen:
Nee, via PB had je me wel laten weten de commander te verkopen maar niet dat je hem verkocht had.

Verder Rolf, indien je nog een AKI schakeling zoekt voor je overgang, laat maar weten.


Mvg,
Peter
Titel: Re:Hoe deze overweg straks op tijd te activeren ?
Bericht door: remcy op woensdag 03 juni 2009, 22:08:58
ja ok
de huisjes doe ik wel vaak vooraf maar de rails ga ik denk ik wel achteraf doen
heb je de verjaardag overleeft ???
ik spreek je laters
groet robert
Titel: Re:Hoe deze overweg straks op tijd te activeren ?
Bericht door: BR53 op woensdag 03 juni 2009, 22:18:26
'k zou nog effe een fototje plakkuh...

(https://imageproxy.3rail.nl/fit,1600x1200,q100,sY-EZxUPP7b3CTI2Lzo6wZ3w-F5kyzZ7niskrVnnRKYw=/http://i661.photobucket.com/albums/uu337/Br53/P1010495.jpg)
Titel: Re:Hoe deze overweg straks op tijd te activeren ?
Bericht door: Freak op woensdag 03 juni 2009, 22:21:48
Hallo Arjan,

En die rode draad zit aan de middengeleider van het overgangssegment ?.

Mvg,
Peter
Titel: Re:Hoe deze overweg straks op tijd te activeren ?
Bericht door: BR53 op woensdag 03 juni 2009, 22:29:46
Citaat van: Freak op woensdag 03 juni 2009, 22:21:48
Hallo Arjan,

En die rode draad zit aan de middengeleider van het overgangssegment ?.

Mvg,
Peter

Peter... hou op man  :D :D (ik snap er de ballen nie van, erg he)
Op de voorbeeldjes gaan ze van een cirkelbaantje uit. Dit stukje is om te testen en loopt uiteindelijk dood.
Zowel de bruine draad als de rode draad zijn aangesloten op een schakelrail, beiden aan de buitenkant (verre kant van de overgang) op de lipjes die aan de kant zitten van de blauwe aanduiding.

De spoorbomen gaan nu netjes naar beneden. Het bromt wel een klein beetje in de beneden stand. De loc's gaan er ook netjes over. 'Tenminste de meeste.
:)
(https://imageproxy.3rail.nl/fit,1600x1200,q100,spXI5wHlueMRksaKOxf_amVa42xGuUmVhQYx-6Avue8E=/http://i661.photobucket.com/albums/uu337/Br53/th_P1010500-1.jpg) (http://s661.photobucket.com/albums/uu337/Br53/?action=view&current=P1010500-1.flv)
gr
Arjan
Titel: Re:Hoe deze overweg straks op tijd te activeren ?
Bericht door: remcy op woensdag 03 juni 2009, 22:42:50
misschien dom om te zeggen
maar zit dit niet heel erg dichtbij de overgang ???
in het echt is dit veel verder nu is de trein met de buffers al bijna op de overweg en dan gaan de bomen pas dicht dit kan toch wel verderop toch ???

maar goed wie ben ik  :lol:
groet robert
Titel: Re:Hoe deze overweg straks op tijd te activeren ?
Bericht door: BR53 op woensdag 03 juni 2009, 22:43:54
Robert,

Ja weet ik. Dit is een testje he.
Is een testbaan waar't spul in ligt.

Logisch dat de tussenstukken een stuk langer kunnen.

gr
Arjan
Titel: Re:Hoe deze overweg straks op tijd te activeren ?
Bericht door: Freak op donderdag 04 juni 2009, 15:04:55
Hallo Rolf,

Heb een foto naar je toegestuurd van een spoorwegovergang met eenzelfde probleem. Je ziet dat er enkel gebruik is gemaakt van een paar kleine onderdeeltjes en er geen relais aan te pas komt. Schema wat ik indertijd gemaakt heb kan ik wel voor je opzoeken. Te gebruiken met je CS al of niet computer gestuurd en zelfs bij analoog.

Mvg,
Peter
Titel: Re:Hoe deze overweg straks op tijd te activeren ?
Bericht door: ^Rook op vrijdag 05 juni 2009, 21:10:02
@Peter:

Citaat van: Freak op woensdag 03 juni 2009, 21:52:40
Nee, via PB had je me wel laten weten de commander te verkopen maar niet dat je hem verkocht had.

Crap :mad: Je hebt gelijk...:| Nou, hij is dus verkocht aan een Duitse Ralf ;) (Voor veeeeel te weinig...maar dat went :mrgreen:)

@Arjan:

Citaat van: BR53 op woensdag 03 juni 2009, 22:29:46
De spoorbomen gaan nu netjes naar beneden. Het bromt wel een klein beetje in de beneden stand. De loc's gaan er ook netjes over. 'Tenminste de meeste.
:)

Die bomen 'knallen' wel dicht, man :| Volgens mij begin je het principe van aansturen wel door te krijgen want het werkt prima in het filmpje, gaaf om te zien :idea:

Ik heb inmiddels een setje waarschuwingslichten met knipper-electronica besteld (Busch H0 #5491) en kan die middels mijn CS straks als het goed is activeren met zo'n K83-kloon van Albert. Hope it's all gonna work as it's supposed to work...:D

Vriendelijke groet,

Rolf
Titel: Re:Hoe deze overweg straks op tijd te activeren ?
Bericht door: Freak op vrijdag 05 juni 2009, 22:47:16
Citaat van: ^Rook op vrijdag 05 juni 2009, 21:10:02
@Peter:

Citaat van: Freak op woensdag 03 juni 2009, 21:52:40
Nee, via PB had je me wel laten weten de commander te verkopen maar niet dat je hem verkocht had.

Crap :mad: Je hebt gelijk...:| Nou, hij is dus verkocht aan een Duitse Ralf ;) (Voor veeeeel te weinig...maar dat went :mrgreen:)
Me geheugen werkt nog  :mrgreen:.

Citeer
Ik heb inmiddels een setje waarschuwingslichten met knipper-electronica besteld (Busch H0 #5491) en kan die middels mijn CS straks als het goed is activeren met zo'n K83-kloon van Albert. Hope it's all gonna work as it's supposed to work...:D
Of maar een k84 ?.

Mvg,
Peter
Titel: Re:Hoe deze overweg straks op tijd te activeren ?
Bericht door: BR53 op vrijdag 05 juni 2009, 23:20:21
Rolf,

Zelfs ik weet dat je hiervoor een k84 schakeldecoder moet hebben ipv een k83 wisseldecoder.

Gr
Arjan
Titel: Re:Hoe deze overweg straks op tijd te activeren ?
Bericht door: Laurent op zondag 07 juni 2009, 00:23:14
Ik weet niet of het al beantwoord is, om alles door te gaan lezen ben ik te lui voor, maar ik had het volgende idee:

Je plaatst aan de draad die het wissel rechtdoor laat schakelen een geheugencel. De reset plaats je aan de afbuiging. Deze geheugencel koppel je aan een AND schakelaar, de andere ingang aan B1 bezetmelder. Als er vervolgens een trein overheen komt en het wissel rechtdoor geschakeld is, geeft de AND schakelaar hoog uit, omdat er 2x hoog in komt. Als het wissel afbuigend geschakeld wordt, wordt de geheugencel gereset waardoor de AND dan nog maar 1 maal hoog binnen krijgt en dus laag uitgeeft. Zelfde geldt (maar dan omgedraaid) als het wissel rechtdoor geschakeld is maar er nog geen trein in B1 is. Voordeel aan deze schakeling is dat het ook de andere kant op werkt. Nadeel is dat de trein ook in tegengestelde richting de overweg bezet houdt zolang B1 bezet is. Hoe lang dit is ligt natuurlijk aan de lengte van B1.

Tekeningetje voor de duidelijkheid.

(https://imageproxy.3rail.nl/fit,1600x1200,q100,s8RMg3YmiA7Kf_aTGiFBKoGDXcs8zkvRvDPnDdaaadfY=/http://img387.imageshack.us/img387/6996/rook1.png)

Tot zover mijn HAVO denken op het gebied van elektronica.
Titel: Re:Hoe deze overweg straks op tijd te activeren ?
Bericht door: Freak op zondag 07 juni 2009, 01:41:19
Citaat van: Laurent op zondag 07 juni 2009, 00:23:14Ik weet niet of het al beantwoord is, om alles door te gaan lezen ben ik te lui voor, maar ik had het volgende idee:
Had je toch moeten doen, dan had je gelezen dat het ook met de CS1 (zonder PC) mogelijk is.

Mvg,
Peter
Titel: Re:Hoe deze overweg straks op tijd te activeren ?
Bericht door: Robbert op zondag 07 juni 2009, 11:28:07
Even buiten dit hele topic om.
Rolf, ziet er prachtiguit, zie her en der al wat konijntjes in het gras.
Het is weer duidelijk dat je echt tot in detail wilt gaan, heel mooi !
Komt er nog een topic van jouw baan in aanbouw ?

Succes nog !

Robbert.

Titel: Re:Hoe deze overweg straks op tijd te activeren ?
Bericht door: Laurent op zondag 07 juni 2009, 15:56:53
Citaat van: Freak op zondag 07 juni 2009, 01:41:19
Citaat van: Laurent op zondag 07 juni 2009, 00:23:14Ik weet niet of het al beantwoord is, om alles door te gaan lezen ben ik te lui voor, maar ik had het volgende idee:
Had je toch moeten doen, dan had je gelezen dat het ook met de CS1 (zonder PC) mogelijk is.
Ach, vond dit leuk om te doen, dit stukje natuurkunde lag me altijd al goed :). Bovendien werkt dit ook zonder CS.
Titel: Re:Hoe deze overweg straks op tijd te activeren ?
Bericht door: ^Rook op maandag 08 juni 2009, 22:04:11
Hallo Robbert,

Citaat van: Robbert op zondag 07 juni 2009, 11:28:07
Even buiten dit hele topic om.
Rolf, ziet er prachtiguit, zie her en der al wat konijntjes in het gras.
Het is weer duidelijk dat je echt tot in detail wilt gaan, heel mooi !
Komt er nog een topic van jouw baan in aanbouw ?

Succes nog !

Bedankt voor je vriendelijke woorden, Robbert 8) Kun je je die pauw nog herinneren op Houten. Kalkoenen zaten in hetzelfde doosje en voor die pauw moet er nog eens een kinderboerderij komen :lol:

Geen apart topic over mijn baan denk ik :| Daarvoor ben ik veel te wisselvallig en gaat het bouwen veel te langzaam en te klungelig :mrgreen: Zo nu en dan een foto-tje in een post van me vind ik wel leuk 8) En ik heb een camera-tje besteld zodat ik misschien leuke filmpjes vanuit de trein kan maken. Als die beeldkwaliteit acceptabel is dan zal ik die filmpjes zeker wel posten.

Momenteel is het voor mij in ieder geval weer eens wachten (:cry:) op bestelde spulletjes (o.a. Artitec, dat vind ik zulk mooi spul) alvorens ik verder kan. Jij gaat ook nog steeds lekker met die opa's van je :?:

Vriendelijke groet,

Rolf
Titel: Re:Hoe deze overweg straks op tijd te activeren ?
Bericht door: w67 op dinsdag 09 juni 2009, 00:00:46
Eventjes off topic Rolf, maar een puik stukje modelbouwwerk toon jij daar !

Willem-Jan
Titel: Re:Hoe deze overweg straks op tijd te activeren ?
Bericht door: Jasperkc op zondag 10 januari 2010, 12:02:19
Hallo Rolf,

Ik weet niet of je al een oplossing hebt gevonden voor je overweg, maar ik las jou probleem en wist meteen de oplossing. Ik weet niet of iemand anders jou deze oplossing ook al heeft aangedragen, maar het is te makkelijk om het hier niet te vermelden. Je koppelt aan het wissel een universeel schakelrelais, nummer 7245 en op het moment dat je het wissel schakelt dan schakelt ook het universeel schakelrelais. Hiermee kan je dan de schakeldraad die loopt naar de overweg vanaf je schakelrail onderbreken. Dus als je wissel op rechtdoor staat dan is de schakeldraad doorverbonden en als de wissel op afbuigend staat dan is de draad onderbroken. Simpeler dan dit kan ik het ook niet oplossen. Ik hoop je hiermee geholpen te hebben. Soms ligt een oplossing niet in de digitale toepassingen maar gewoon met een universeel relais. Veel succes ermee

Jasper.