IK weet domme vragen bestaan niet maar toch deze.
Ik heb een 6tal schakel borden7072 staan die uiteraard dienen om seinen en wissels te bedienen,maar het vreemde vind ik,ik moest al mijn groene stekers in de rode bussen steken en rood in groen anders werkt het averechts.wat kan hier de oorzaak van wezen?
Harrie
dat maakt allemaal niet veel uit.
is allemaal niet belangrijk
Bedankt voor de oplosing Marklin fan
Harrie
De gedachte van de ontwerper is dat je kan zien in welke stand de wissel of het sein staat.
Door 'groen' in te drukken, komt 'rood' omhoog en staat het sein 'rood', of de wissel op 'afbuigen'.
Wij denken: ik druk 'rood' in, dus staat het sein op 'rood'.
Het is dus net andersom.
Rob
Nooit bij stil gestaan,maar ik vindt het toch Makkelijker om rood in te drukken als ik rood bedoel,dus bezet of af buigen
Harrie
Even het kastje opentrekken en de rode en groene 'nopjes' omwisselen :mrgreen: heb ik dus ook gedaan.
Citaat van: Kaleb op maandag 13 april 2009, 10:14:23
Even het kastje opentrekken en de rode en groene 'nopjes' omwisselen :mrgreen: heb ik dus ook gedaan.
Hmmmm dan lijkt mij stekkertjes verwisselen aan de blauwe draden eenvoudiger.....
Mvg, Johan
Je zou ipv het kastje open te maken ook de stekkers aan de draadjes kunnen omwisselen. Dus het rode stekkertje vervang je door een groen en omgekeerd een groen vervang je door rood.
IK heb al jaren de stekers in de andere bussen en het is voor mij dus verder geen probleem meer ,maarhet bleef voor mij altijd de vraag wat de oorzaak was.Nu ik op dit railforum zit ,was voor mij de aanleiding om toch eens te weten te komen hoe de vork nin de steel zat
Harrie
Citaat van: Johnnytrein op maandag 13 april 2009, 10:18:11
Je zou ipv het kastje open te maken ook de stekkers aan de draadjes kunnen omwisselen. Dus het rode stekkertje vervang je door een groen en omgekeerd een groen vervang je door rood.
Kan ook, maar dan stop je een rood stekkertje in de groene bus achterop het schakelbord. Ach ja, wat maakt het uit. Het blijft voor mijn gevoel onlogisch. :mrgreen:
Citaat van: DEBORA0517 op maandag 13 april 2009, 10:25:28
IK heb al jaren de stekers in de andere bussen en het is voor mij dus verder geen probleem meer ,maarhet bleef voor mij altijd de vraag wat de oorzaak was.Nu ik op dit railforum zit ,was voor mij de aanleiding om toch eens te weten te komen hoe de vork nin de steel zat
Harrie
Het is mij ook al eens opgevallen. Je zou verwachten rode aansluitbus in verbinding met rode knop, groene aansluitbus in verbinding met groene knop....maar het is dus net andersom.Ik denk dat het gewoon een fout in het ontwerp is van de kastjes. Een andere oorzaak kan ik niet bedenken.
Citaat van: Robber op vrijdag 17 april 2009, 11:14:54
Citaat van: DEBORA0517 op maandag 13 april 2009, 10:25:28
IK heb al jaren de stekers in de andere bussen en het is voor mij dus verder geen probleem meer ,maarhet bleef voor mij altijd de vraag wat de oorzaak was.Nu ik op dit railforum zit ,was voor mij de aanleiding om toch eens te weten te komen hoe de vork nin de steel zat
Harrie
Het is mij ook al eens opgevallen. Je zou verwachten rode aansluitbus in verbinding met rode knop, groene aansluitbus in verbinding met groene knop....maar het is dus net andersom.Ik denk dat het gewoon een fout in het ontwerp is van de kastjes. Een andere oorzaak kan ik niet bedenken.
Nog één keer dan:
Het is geen ontwerpfout, maar een andere gedachtengang.
Door 'groen' in te drukken, komt 'rood' omhoog.
Het sein springt op rood en de schakelaar staat dan op 'rood'.
m.a.w. de rode aansluiting krijgt een puls als je groen indrukt.
Rob