3rail Forum

Modelbesprekingen => Ombouwen modellen ander fabrikaat => Topic gestart door: joostboudewijns op zondag 29 maart 2009, 20:47:36

Titel: Ombouwen 2-rail-> 3-rail
Bericht door: joostboudewijns op zondag 29 maart 2009, 20:47:36
Hallo Allemaal,

Ik ben van plan om een Roco lok te kopen. Echter is dit een gelijkstroomuitvoering.
Heeft iemand ervaring met het ombouwen van Roco loc's? Ik heb dit nog nooit gedaan en ben benieuwd waar ik op moet letten.

Gr Joost
Titel: Re: Ombouwen 2-rail-> 3-rail
Bericht door: Spoorman op zondag 29 maart 2009, 21:17:21
Electrisch is het niet zo'n groot probleem, sleper eronder en de wielen doorlussen maar het hangt een beetje af van het type. Eventueel kun je de 2-rail wielen vervangen voor 3-rail.

Wat heb je op het oog?

Gr, Ben.
Titel: Re: Ombouwen 2-rail-> 3-rail
Bericht door: joostboudewijns op zondag 29 maart 2009, 21:42:45
Oke, het is dus echt zo simpel als ik gedacht had. Heb echter geen idee wat voor decoder er in Roco loc's zit.

Ik heb een NMBS Reeks 20 op het oog, hij is nu in de aanbieding.

Gr Joost
Titel: Re: Ombouwen 2-rail-> 3-rail
Bericht door: Spoorman op zondag 29 maart 2009, 21:50:04
Af fabriek zijn 2-railers van Roco decoderloos (tenzij het soundloks zijn). Heb je cat.nr?
Titel: Re: Ombouwen 2-rail-> 3-rail
Bericht door: joostboudewijns op zondag 29 maart 2009, 21:54:22
Af fabriek zijn 2-railers van Roco decoderloos (tenzij het soundloks zijn). Heb je cat.nr?

Oke, dat ze geen decoders hebben is nieuwe voor me, weer wat geleerd. Het is nr 62460.

Gr Joost
Titel: Re: Ombouwen 2-rail-> 3-rail
Bericht door: Spoorman op zondag 29 maart 2009, 22:07:26
Roco heeft een 68461 3-rail met sound. Wel duurder uiteraard.

In de 62460 zit geen decoder, wel stekker waardoor je er een LoPi of zo in kunt prikken.

Weet niet zeker of zo'n 6 asser met 2-rail wielen lekker rijdt door 3-rail wisselstraten. Wellicht kun je eventueel assen vervangen door die van de 68461, zullen zeker los verkrijgbaar zijn.

Gr, Ben.
Titel: Re: Ombouwen 2-rail-> 3-rail
Bericht door: joostboudewijns op zondag 29 maart 2009, 22:13:34
De sound versie is geen optie, die kost 309. De DC 89.

Het is dus  gemakkelijker dan ik dacht, ik denk altijd veels te moeilijk blijkbaar.

Bedankt voor de hulp,

Gr Joost
Titel: Re: Ombouwen 2-rail-> 3-rail
Bericht door: Sjabbulus op maandag 30 maart 2009, 11:22:43
Hoi.

Het verschilt een beetje per lok hoe gemakkelijk het is.
Zelf heb ik inmiddels al heel wat ROCO loks omgebouwd/aangepast voor 3-rail.

 De HLE20 (62460) was zeer gemakkelijk. De wieltjes hoef je niet te vervangen, lopen bij mij goed over zowel C-rail, M-rail én K-rail. Het enige wat ik bij die lok gedaan heb is een dekseltje (afdekplaatje ) onder een draaistel verwisseld voor het plaatje van de wisselstroomversie, en een ROCO sleper eronder gezet. In de lok zelf moeten effe 2 draadjes anders gesoldeerd worden en het draadje van de sleper moet dan weer op een van die andere puntjes gesoldeerd worden (klinkt allemaal heel wazig, zal wel foto's plaatsen als ik weer bij m'n spullen kan). Decoder met NEM 652 stekker erin pluggen en rijden maar. Hij rijdt echt geweldig!

Benodigdheden:
Decoder met NEM 652 stekker. (Let op, welk protocol (Motorola/DCC of nog iets anders))
Sleper : 86030
Schroefje (voor sleper): 115269
Afdekplaatje (AC Getriebeboden) : 120608

Soldeerbout.

 Ik weet niet waar je woont, wil je eventueel wel helpen, zelf woon ik in Utrecht.

M.v.g.
Ralf

Titel: Re: Ombouwen 2-rail-> 3-rail
Bericht door: Antal op maandag 30 maart 2009, 12:55:46
Heey Mensen,

Aangezien ik nu zie dat er hiervoor een hoekje is heb ik ook een vraagje.
Ik heb zelf van mehano een Reeks 51 aangeschaft een tijd geleden helaas is deze alleen 2 rail.
Ik denk dat deze ook decoder loos is.
Weet iemand hoe deze het beste omgebouwd kan worden?
Ik heb sowieso al een sleper liggen alleen geen decorders of iets.
Zelf heb ik er geen verstand van maar zou het graag willen leren.

Groetjes,

Antal
Titel: Re: Ombouwen 2-rail-> 3-rail
Bericht door: henkv op woensdag 08 april 2009, 09:10:39
Vrijwel alle tweeraillocs worden zonder decoder geleverd met uitzondering van de geluidlocs uiteraard. Voor drierail analoogrijders vervult de decoder nog de omschakelfunctie, maar tweerail analoogrijders hebben alleen maar last van de decoder. Vandaar.
Daar staat tegenover dat tweeraillocs sinds een jaar of 10 met een stekkerbusje worden uitgerust, zodat een decoder naar keuze zonder meer kan worden ingeprikt. Voor deze locs van Roco en Mehano zou ik zonder meer de ESU Lokpilot 52610 aanraden. De locs rijden er voortreffelijk mee en de decoder reageert feilloos op Motorola (Märklin digital), DCC en een gewone wisselstroom rijtrafo.

Er bestaan ook drierailversies van deze locs en voor Roco betekent dit dat speciale drierailonderdelen als de sleper of wielen zijn te bestellen indien dat noodzakelijk mocht zijn. Helaas is de onderdelenservice van Mehano beroerd om niet te zeggen afwezig.

Electrisch is de ombouw gelijk aan de Roco, zoals Ralf omschreef.
Bij een tweerailloc is de stroomafname van de rails gescheiden. Je zult zien dat er op de print voor iedere kant van de stroomafname een printspoor is. Je moet dan twee dingen doen.
1. Van één zo'n printspoor de stroomafnamedraadjes naar de wielen lossolderen en die draadjes aan het andere printspoor weer vastsolderen. Op die manier zijn alle wielen op hetzelfde printspoor aangesloten.
2. Het draadje van de sleper moet op het nu vrije stroomafnemeprintspoor worden aangesloten.

Is goed te doen. Succes.
Titel: Re:Ombouwen 2-rail-> 3-rail
Bericht door: Wasmi op woensdag 08 april 2009, 15:00:50
Ik wete niet hoe het nu is, maar in het verleden was het ook vaak nodig om de afstand tussen de wielen iets aan te passen ivm de geometrie van de M rails en wissels tov de gelijkstroom rails. Als ik me goed herinner is het voor gelijkstroom 16,5 mm en voor Marklin 16,8 mm. Ja, echt, die 0,3 mm maken verschil!!!! Vooral gelijkstroom (stoom)loks met voorloopwielstellen ontsporen nogal makkelijk als dit niet wordt gedaan. Heb zelf oa Roco BR23 en Flm BR39 omgebouwd en wielafstanden moeten aanpassen. Fohrmann in Duitsland levert (leverde???) daar een malletje en een poelitrekker voor
Titel: Re:Ombouwen 2-rail-> 3-rail
Bericht door: kiezel op woensdag 08 april 2009, 15:54:12
Als ik me goed herinner is het voor gelijkstroom 16,5 mm en voor Marklin 16,8 mm.

't Is net andersom en de mm's zijn wat minder: Marklin wielen staan dichter bij elkaar (nl. 14,0 mm, tegenover gelijkstroom wielen ca. 14,2mm).

Dus je kunt de wielen wat naar elkaar toe knijpen.

Groetjes,
Kiezel :)
Titel: Re:Ombouwen 2-rail-> 3-rail
Bericht door: Wasmi op woensdag 08 april 2009, 16:12:08
bedankt voor de opfrissing, het is ook al weer 5 jaar geleden, en sommige details zijn zo te merken wel wat weggezakt  :?
Titel: Re:Ombouwen 2-rail-> 3-rail
Bericht door: KlaasZ op woensdag 08 april 2009, 18:45:03
Marklin wielen staan dichter bij elkaar (nl. 14,0 mm, tegenover gelijkstroom wielen ca. 14,2mm).
Maak van die 14,2 maar 14,3.
Titel: Re:Ombouwen 2-rail-> 3-rail
Bericht door: kiezel op woensdag 08 april 2009, 23:29:29
Marklin wielen staan dichter bij elkaar (nl. 14,0 mm, tegenover gelijkstroom wielen ca. 14,2mm).
Maak van die 14,2 maar 14,3.

Bedoelde ik...  :P

Om precies te zijn volgens de NEM 310 norm.

Groetjes,
Kiezel :)
Titel: Re:Ombouwen 2-rail-> 3-rail
Bericht door: frank op zaterdag 09 mei 2009, 08:34:46
ha ralf,
dat is interessant, volgens jou kun je dus iedere loc met DCC decoder op marklin digitaal (AC) laten rijden door alleen de stroomvoeding aan te passen met een sleper, klopt dat? Worden die adressen herkend? Werken geluidsfuncties dan?
Ik ben verrast! Maar als het werkt bied dat veel mogelijkheden, beetje knutselen is geen probleem.
hoor graag van je
frank
Titel: Re:Ombouwen 2-rail-> 3-rail
Bericht door: OmeLaurus op zaterdag 09 mei 2009, 08:51:07
Frank, het is niet zo eenvoudig als alleen omsolderen. DCC wordt niet zonder meer door de Marklin centrales begrepen.
Voor mensen met een multiprotocol centrale zoals een ECoS of CS2 is het wel zo simpel.
De truc is dat digitale 'wisselstroom' locs na de decoder gewoon gelijkstroom zijn ;)
Titel: Re:Ombouwen 2-rail-> 3-rail
Bericht door: henkv op zaterdag 09 mei 2009, 09:44:37
ha ralf,
dat is interessant, volgens jou kun je dus iedere loc met DCC decoder op marklin digitaal (AC) laten rijden door alleen de stroomvoeding aan te passen met een sleper, klopt dat?

Nee dus, sowieso staat hier eigenlijk een beetje wartaal.  :wink:
Er worden minstens een stuk of 4 begrippen door elkaar gehaald.
Titel: Re:Ombouwen 2-rail-> 3-rail
Bericht door: frank op zondag 14 juni 2009, 10:40:24
hallo henkv,
kennelijk weet jij hoe het zit, maar helaas ontbreekt de nadere toelichting: uit sommige berichten krijg ik de indruk dat je een 2 rail gelijkstroomloc eenvoudig zou moeten kunnen ombouwen naar een 3 rail wisselstroom in digitaal bedrijf. mij lijkt dat niet zo eenvoudig, maar sommige leden hebben daar kennelijk een andere mening over / ervaring mee! als de cs2 (cs3??)een update krijgt om dcc te ondersteunen lukt het dan wel?
hoor graag van je,
frank
   
Titel: Re:Ombouwen 2-rail-> 3-rail
Bericht door: Freak op zondag 14 juni 2009, 10:50:37
Hallo Frank,

Het probleem is niet zozeer de elektronica. Of de lok met een MM-, DCC of Multiprotocol decoder aangestuurd wordt maakt niets uit. De meeste centrales kunnen tegenwoordig beide protocollen.
Het probleem is meer het mechanische, denk daarbij aan het plaatsen van een sleper, afstand wielen, motor (elektrisch geïsoleerd) enz.

Mvg,
Peter
Titel: Re:Ombouwen 2-rail-> 3-rail
Bericht door: frank op zondag 14 juni 2009, 11:13:57
ha peter,
thanks! ja ok duidelijk, maar een gelijkstroommotor op een wisselstroombaan lijkt mij niet zon succes, of hoe zie jij dat?
Frank
Titel: Re:Ombouwen 2-rail-> 3-rail
Bericht door: Freak op zondag 14 juni 2009, 11:22:09
Hallo Frank,

Citaat
maar een gelijkstroommotor op een wisselstroombaan lijkt mij niet zon succes, of hoe zie jij dat?
Ik zie het anders. Als je b.v. bij een marklin lok de veldspoel vervangt door een permanentmagneet, wat heb je dan voor een motor ?.
Ofwel je hebt van je AC-motor een... gemaakt. En wat voor motor denk je dat er al jaren in een Marklin-lok zit.

Mvg,
Peter
Titel: Re:Ombouwen 2-rail-> 3-rail
Bericht door: Kappa op zondag 14 juni 2009, 22:20:02
Je kunt Märklin digitaal ook niet meer als een "wisselstroom" systeem beschouwen.
Titel: Re:Ombouwen 2-rail-> 3-rail
Bericht door: Erik Baas op zondag 14 juni 2009, 22:32:16
Zal ik de quiz dan maar even invullen ?

Citaat
maar een gelijkstroommotor op een wisselstroombaan lijkt mij niet zon succes, of hoe zie jij dat?
Ik zie het anders. Als je b.v. bij een marklin lok de veldspoel vervangt door een permanentmagneet, wat heb je dan voor een motor ?.

Een gelijkstroommotor.
Titel: Re:Ombouwen 2-rail-> 3-rail
Bericht door: henkv op donderdag 18 juni 2009, 11:40:47
ha peter,
thanks! ja ok duidelijk, maar een gelijkstroommotor op een wisselstroombaan lijkt mij niet zon succes, of hoe zie jij dat?
Frank


Decoders sturen de motortjes altijd met gelijkstroom aan Frank.

Mijn eerdere opmerking was niet vervelend bedoeld Frank, maar je haalde zoveel door elkaar dat er haast geen beginnen aan was. Om het goed te maken toch maar wat begrippen.

1. Tweeraillocs worden zelden met een decoder geleverd. Bij ombouw kun je dus een decoder naar keuze inbouwen (vaak inprikken, vanwege de stekker) en dus ook één die Motorola of MFX verstaat.
2. Tweeraillocs hebben natuurlijk een zuivere gelijkstroommotor, maar dat komt goed uit want alle decoders sturen dus de motortjes aan met gelijkstroom. Wat jij een wisselstroommotor noemt, noemde Märklin zelf altijd een Allstrommotor (motor voor alle stroomsoorten) omdat hij ook prima werkte op gelijkstroom. Tegenwoordig hebben de meeste Märklin modellen ook een zuivere gelijkstroommotor en een decoder aan boord. Bij analoog bedrijf zorgt de decoder ervoor dat de wisselstroom van de trafo wordt omgezet in gelijkstroom.
3. Zoals anderen al opmerkten. Bij ombouw liggen de voornaamste problemen hooguit bij het plaatsen van de sleper en of er iets aan de wielen moet veranderen.
Titel: Re:Ombouwen 2-rail-> 3-rail
Bericht door: frank op donderdag 18 juni 2009, 20:38:21
ok thanks! dat verheldert een boel, heb je ervaring met 2 rail DC locs op marklin digitaal om te zetten?
groeten
frank
Titel: Re:Ombouwen 2-rail-> 3-rail
Bericht door: Spoorman op donderdag 18 juni 2009, 22:16:04
Frank,

Tee Ram van Trix:

http://forum.3rail.nl/index.php?topic=12434.msg194566#msg194566

Gr, Ben.
Titel: Re:Ombouwen 2-rail-> 3-rail
Bericht door: henkv op vrijdag 19 juni 2009, 11:00:57
ok thanks! dat verheldert een boel, heb je ervaring met 2 rail DC locs op marklin digitaal om te zetten?
groeten
frank

Wel eens voor iemand gedaan, maar alleen gemakkelijke types als de Rocoloc waar het draadje mee begon. Roco sleper eronder, decoder erin en de bedrading aanpassen is meestal genoeg. Het schijn dat zo'n model op de meeste drierailbanen dan geen problemen oplevert. Is er wel een probleem met de wielen dan alsnog de drierailwielstellen bij Roco bestellen.
Bij vrij veel Europese tweerailmodellen is rekening gehouden met het plaatsen van een sleper, zelfs als er nog niet onmiddelijk een drierailversie komt. Bij de meeste Amerikaanse modellen kun je het vergeten.
Titel: Re:Ombouwen 2-rail-> 3-rail
Bericht door: Spoorman op vrijdag 15 april 2011, 21:35:12
*** schop ***

Ombouw van een 2-rail Roco 62762 naar 3-rail.

NS1858 Zaandam vanmiddag aangeschaft in Dortmund:

(https://files.3rail.nl/tinypic/2815wl4.jpg)
Bron: Roco.cc


Kap eraf en draaistelraam eruit geklikt. Daarmee wordt de reden van deze aanschaf direct zichtbaar: 2-rail modellen zijn op alle 4 assen aangedreven. Bij 3-rail offert Roco één aandrijfas op voor plaatsing van de sleper hetgeen uiteindelijk ten koste gaat van trekkracht. Tevens heb je vrije decoderkeuze omdat 2-railers zonder decoder worden geleverd. :thumbup:

(https://imagizer.imageshack.com/v2/1280x1024q90/923/mxmmlD.jpg) (https://imageshack.com/i/pnmxmmlDj)

Volgens de methode van forumlid Peter (Binkie) wordt het draaistelraam door aanpassing voorzien van de sleper, in dit geval een Roco. Dit door eenvoudig twee stukjes kunstof met een scherp hobbymes weg te snijden:

(https://imagizer.imageshack.com/v2/1280x1024q90/921/qaF7GA.jpg) (https://imageshack.com/i/plqaF7GAj)

Sleper wordt er ingeklemd, lijmen is zelfs niet nodig:

(https://imagizer.imageshack.com/v2/1280x1024q90/922/4iszoJ.jpg) (https://imageshack.com/i/pm4iszoJj)

Voor het terugplaatsen van de draaistelraam worden van alle 4 de assen de wielen op 3-rail afstand gezet. Ik doe dat met een malletje van 14 mm tussen de wielen en knijp tussen duim en wijsvinger de wielen naar elkaar tot het malletje klemt.


Draaistelraam teruggeplaatst:

(https://imagizer.imageshack.com/v2/1280x1024q90/924/HZbntd.jpg) (https://imageshack.com/i/poHZbntdj)


Aanpassing van de bedrading: de zwarte draden links en rechts worden samengevoegd (massa afname van de wielen) en de sleperdraad (bruin) op de plaats van één van de zwarte draden.

Lokpilot V4.0 ingeprikt. :thumbup:

(https://files.3rail.nl/tinypic/u7m0g.jpg)


Kap er weer op en fluistersleper ontdaan van de kunststof randjes en erop geklikt:

(https://imagizer.imageshack.com/v2/1280x1024q90/922/m5q12w.jpg) (https://imageshack.com/i/pmm5q12wj)


En rijden maar. :D

(https://files.3rail.nl/tinypic/14bj4ma.jpg)

Lok moet uiteraard nog voorzien worden van de aan te zetten details. En nog van een nieuw adres worden voorzien en ingeregeld. En in mijn geval nog op snelheid geijkt in Koploper.

Al met al kostte deze ombouw ruim een half uur.

Voor de ombouw heb ik eerst de werking van de lok getest, met name de front en sluitseinen en de loop. Immers met deze ombouw verlies je je garantie.

Gr, Ben.

25 dec 2018: foto's gerepareerd.
Titel: Re:Ombouwen 2-rail-> 3-rail
Bericht door: Tomm op vrijdag 15 april 2011, 21:43:18
Lijkt niet moeilijk. Nu nog een overdosis geduld....

Groet,

Tom
Titel: Re:Ombouwen 2-rail-> 3-rail
Bericht door: wilsma op vrijdag 15 april 2011, 23:41:47
Hoi Ben,

Jij hebt er weer een mooie loc bij !  Je moest hem "alleen nog maar even ombouwen naar 3-rail"  8o
Gelukkig begrijp ik wat je bedoeld, want ik heb het gezien bij mijn eigen loc.  Het is niet alleen maar even ombouwen, maar het gebeurd òòk nog eens goed ! Leuk om te zien wat je met je eigen loc doet. :thumbup:

groeten, Willem. :mrgreen:
Titel: Re:Ombouwen 2-rail-> 3-rail
Bericht door: yuri op zaterdag 16 april 2011, 00:01:51
Hoi Ben, dit is inderdaad een methode om te onthouden!

Zelf heb ik jaren geleden een 1600 van Roco omgebouwd naar 3-rail analoog, maar daarbij was ik al ontzettend trots op mijzelf dat ik maar de aandrijving van 1 as hoefde op te offeren.

Deze ga ik onthouden!

Groeten, Yuri
Titel: Re:Ombouwen 2-rail-> 3-rail
Bericht door: Binkie op zaterdag 16 april 2011, 06:45:04
Mooi in beeld gebracht Ben !!

Zo zie je maar dat een ombouwtje ook heel eenvoudig kan zijn.

Veel plezier met de nieuwe aanwinst. ( Langzaam aan toch steeds meer 'geel' op de baan ??  8o )

Grt peter
Titel: Re:Ombouwen 2-rail-> 3-rail
Bericht door: Spoorman op zaterdag 16 april 2011, 07:06:38

Veel plezier met de nieuwe aanwinst. ( Langzaam aan toch steeds meer 'geel' op de baan ??  8o )


Jaja, onvermijdelijk. NL tijdperk II t/m VI. >:-D

Titel: Re:Ombouwen 2-rail-> 3-rail
Bericht door: henkv op zaterdag 16 april 2011, 11:39:19
Prima verslag Ben. Gaan we vast vaak naar verwijzen.  :thumbup:
Titel: Re:Ombouwen 2-rail-> 3-rail
Bericht door: Aliebengalie op zaterdag 16 april 2011, 14:46:48
Mooi verslag wat hoort bij een schitterende loc.

Mvg: Alex
Titel: Re:Ombouwen 2-rail-> 3-rail
Bericht door: watjes op zaterdag 16 april 2011, 23:43:51
Werkelijk een sublieme manier om een loc om te bouwen. Doeltreffend, zeer effectief en zo heerlijk simpel.
de loc loopt perfect met de sleper. Binnen 20 minuten gebeurd.

Hulde aan de ontwerper!
Titel: Re:Ombouwen 2-rail-> 3-rail
Bericht door: Wijbe op zondag 17 april 2011, 13:52:20

Veel plezier met de nieuwe aanwinst. ( Langzaam aan toch steeds meer 'geel' op de baan ??  8o )



Jaja, onvermijdelijk. NL tijdperk II t/m VI. >:-D



Puur zeker omdat er van periode I haast geen nl treinen zijn ? (6)
Titel: Re:Ombouwen 2-rail-> 3-rail
Bericht door: technick op woensdag 11 april 2012, 10:53:35
na dit stukje gelezen te hebben nog een kleine toevoeging
ben het met vele ideen eens
de meeste fabrikanten maken tegenwoordig de loks zo dat de vrij makkelijk naar 3rail kunnen
maar er zijn zekers ook genoeg voorbeelden waar je toch echt wel creatief aan de dremel of wegsnijden v delen
niet ontkomt
grootste issue is vaak is er ruimte voor de sleper
en veelal de asbreedte's en afmetingen van wielflenzen
dit zijn de meest kritieke issue's
voor de rest is het bij de ukkie's denk aan bv een koff
vaak de vraag waar laat je decoder en de bedrading
ik wil dit persoonlijk altijd er zo in hebben liggen dat ik er naderhand ook nog steeds
makkelijk bij heb voor toekomstig onderhoud en dergelijk
grt nick
Titel: Re:Ombouwen 2-rail-> 3-rail
Bericht door: Willem E op woensdag 11 april 2012, 16:23:37
Wat mij nog even ontgaat: is hier nu ook 1 van de aangedreven assen "verwijderd"?
Heb je een tandwieltje weggesneden ofzo?

En verder nauwelijks ingewikkelder dan bij een Lima.
Daar heb je zelf geen printplaat waarvan je de goede banen moet zoeken en kiezen.

mvg.
Willem E.
Titel: Re:Ombouwen 2-rail-> 3-rail
Bericht door: minitreintje op woensdag 11 april 2012, 16:24:49
Wat mij nog even ontgaat: is hier nu ook 1 van de aangedreven assen "verwijderd"?
Heb je een tandwieltje weggesneden ofzo?

En verder nauwelijks ingewikkelder dan bij een Lima.
Daar heb je zelf geen printplaat waarvan je de goede banen moet zoeken en kiezen.

mvg.
Willem E.

Neen dat is het juist... Doordat er geen tandwiel wordt weggesneden blijft de aandrijving werken op de 4 assen van de loc.


groeten Dylan
Titel: Re:Ombouwen 2-rail-> 3-rail
Bericht door: Willem E op woensdag 11 april 2012, 16:48:25
Wat mij nog even ontgaat: is hier nu ook 1 van de aangedreven assen "verwijderd"?
Heb je een tandwieltje weggesneden ofzo?

En verder nauwelijks ingewikkelder dan bij een Lima.
Daar heb je zelf geen printplaat waarvan je de goede banen moet zoeken en kiezen.

mvg.
Willem E.


Neen dat is het juist... Doordat er geen tandwiel wordt weggesneden blijft de aandrijving werken op de 4 assen van de loc.


groeten Dylan

Aha, da's duidelijk. Dat Roco dit niet zelf kon verzinnen..... :D


Titel: Re:Ombouwen 2-rail-> 3-rail
Bericht door: minitreintje op woensdag 11 april 2012, 17:10:51
Ja misschien komt dat ooit nog  B)


groeten Dylan
Titel: Re:Ombouwen 2-rail-> 3-rail
Bericht door: Dennis1984 op woensdag 11 april 2012, 17:16:04
Hoi,

Ik ga binnenkort ook twee Roco gelijkstroomlocomotieven ombouwen. In beide gevallen ontkwam ik niet aan het aanschaffen van een flink arsenaal ersatzteile van de wisselstroomvariant.

Verslag volgt t.z.t. In mijn ombouwdraadje :).

Met vriendelijke groet,
Dennis
Titel: Re: Ombouwen 2-rail-> 3-rail
Bericht door: bask185 op woensdag 16 mei 2012, 23:58:55
De m* C rails is prima geschikt voor een 2 rail systeem, je hoeft alleen met een slijptol oid de rails van mekaar scheiden. Vervolgens koop je een schakelkastje waar je een gelijkstroom dcc eenheid en een marklin central station oid op aansluit, en met 1 druk op de knop kan je swichten tussen een 2 rail gelijkspanning of een 3 rail wisselspanning. Er zijn echter 3 nadeeltjes: een keerlus wordt wat lastiger, maar het kan met zo'n roco keerlus kastje, het is veel werk om de wissels goed aan te passen en het lastigste is: al het 3 rail materiaal mag nu aan 1 kant een massa hebben, maakt niet uit aan welke kant zolang de rails niet met mekaar verbonden worden door een trein. vooral voor locomotieven is dit lastig, maar het kan zeker. Ik heb het met mijn eigen ogen aanschouwt
Titel: Re: Ombouwen 2-rail-> 3-rail
Bericht door: dracuhl op vrijdag 15 februari 2013, 20:49:00
Hallo allemaal. Ben nieuw op het forum en in sinds kort met treinen begonnen. Heb nu een leuk marklin c rail baantje met 4 locs.

Nu heb ik echter een Piko ICE 3 uit startset Artikelnummer 96941  gekregen.                                                                         
(Startset NS ICE-3 vierdelige hogesnelheidstrein  DIGITAAL   1x ICE-3 treinstel NS 4652 - 4-delig met digitaal decoder)

Maar deze heeft geen sleper. Mijn vraag is of ik deze redelijk goedkoop kan ombouwen voor mijn 3 rail baan? Is het een kwestie van een sleper plaatsen en de juiste draden hieraan solderen en zou hij het dan moeten doen, omdat er al een decoder in zit?
 

Titel: Re: Ombouwen 2-rail-> 3-rail
Bericht door: Aliebengalie op zaterdag 16 februari 2013, 09:01:12
Afhankelijk welke decoder erin zit , en waar jij zelf met welk besturings systeem je rijd.

Die piko gelijkstroom zal waarschijnlijk alleen DCC protocol aankunnen , en geen motorola.

Als jij met alleen M materiaal rijd , zal je waarschijnlijk ook de decodeer moeten vervangen naar 1 die wel het motorola protocol aan kan.

Ik zelf rij bv met een intelibox en die kan alle protocollen aan , dus zowel DCC als MM (Marklin Motorola).

Mvg: Alex
Titel: Re: Ombouwen 2-rail-> 3-rail
Bericht door: Jurrien op maandag 18 februari 2013, 19:22:17
Overige bijdragen in dit topic zijn verplaatst naar:
hier (http://forum.3rail.nl/index.php?topic=41791.0)
Titel: Re: Ombouwen 2-rail-> 3-rail
Bericht door: flevoland2012 op maandag 30 september 2013, 15:07:44
Ik wil een MDDM motorrijtuig ombouwen naar wisselstroom, alleen ben ik de handleiding kwijt waar een voorbeeld stond, heeft iemand hier een ombouw schema van de bedrading naar o.a. de sleper?
Titel: Re: Ombouwen 2-rail-> 3-rail
Bericht door: David NS Fan op vrijdag 14 november 2014, 16:07:47
Hallo ja ik heb het zelfde ik wil het nr 72825 van Roco willen ombouwen. die loc wil ik AC maken digitaal. Maken maar ik heb daar geen ervaring mee. Ja het is een Donar loc voor een kapje er komt namelijk een kap van een Taurus 2900 op dus ja ik weet het ook niet ik ben hem te kopen de loc bij lippe. en de decoder ook maar ja meschien kan iemand advies geven welke sleper ik moet kopen een roco of marklin versie en ik hoop dat iemand hem kan ombouwen. Alvast Bedankt   :D :P
Titel: Re: Ombouwen 2-rail-> 3-rail
Bericht door: Hero op vrijdag 14 november 2014, 16:23:29
Je kijkt waar de draden vanaf de wielen op de print zitten.
Die zet je bij elkaar op een aansluiting ,op de andere zet je de sleper.
Dat is alles wat anders is aangesloten bij 2 of 3 rail.

Meet wel even na of de aansluitingen met het chassis zijn verbonden. Als dit zo is dan is dat de kant die voor de wielen bedoelt is bij 3rail.  ;)

Mvg Robin
Titel: Re: Ombouwen 2-rail-> 3-rail
Bericht door: cardonel op maandag 15 december 2014, 19:46:37
Beste forumleden,

Zijn er leden die tegen betaling een nieuwe Brawa E 69nr 43080/gelijkstr  ombouwen naar het Marklin system.

gr

Leo
Titel: Re: Ombouwen 2-rail-> 3-rail
Bericht door: ib130258 op maandag 08 augustus 2016, 23:23:32
Na maanden lang een renovatie gedaan te hebben van de woning voor mijn zoon heeft hij mij een geweldig cadeau gedaan als dank: Treinset van Kato E5 shinkansen "Hayabusa" (HO) 3-516, 3-517 & 3-518, dus de volledige set van 10 wagens. Een fantastisch model trouwens, vooral als je de prijs bekijkt. Hij heeft de ganse set nieuw kunnen kopen voor nog geen 450?.
Waarom shinkansen? Sinds hij een Japanse vriendin heeft en wij als ouders al een paar keer naar Japan geweest zijn en dus met een aantal shinkansens gereisd hebben ben ik helemaal weg van de Japanse spoorwegen en hun treinen. Wat een organisatie én stiptheid! Daar kunnen wij Europeanen iets van leren.

Maar goed, het gaat over het model van Kato. Dat is een 2L gelijkspanningsmodel zonder decoder.
Ik wil dat hij natuurlijk op 3L werkt, maar zo te zien is dat geen eenvoudige taak. Het probleem zit hem voornamelijk in 2 punten:
1/ er zitten 2 motoren in die rechtstreeks op 2 wielstellen gemonteerd zijn in 1 wagon. Wat met een in te bouwen decoder? 1 decoder of 2? Ik heb geen specificaties van die motoren en ze nog niet gevonden op het internet.
2/ het plaatsen van een sleper onder de motoren lijkt me een onmogelijke taak omdat de ruimte tussen de onderkant van de motor en de middengeleider heel klein is, allicht te klein ... zijn er oplossingen? Heeft iemand hier ervaringen mee? een sleper plaatsen in een andere wagen is geen optie omdat er specifieke koppelingen gebruikt worden die niet stroomgeleidend zijn of gemaakt kunnen worden.
Titel: Re: Ombouwen 2-rail-> 3-rail
Bericht door: Hero op maandag 08 augustus 2016, 23:53:02
Meet het stroom verbruik eens met een DC spanning.
Dan weet je of een decoder het aankan.

De sleper zal toch in een andere wagon moeten denk ik.
Is een stekkerverbinding met wat draden geen optie?
Titel: Re: Ombouwen 2-rail-> 3-rail
Bericht door: ib130258 op dinsdag 09 augustus 2016, 00:37:27
OK. De stroom meten zal ik doen.
Wat de sleper betreft denk ik dat het idd de enige oplossing zal zijn. Er is wel voldoende ruimte om die uit de naastliggende wagon op te nemen. Het is met dergelijke treinen ook niet de bedoeling om de wagons te wisselen, er is trouwens een vast samenstelling én in een bepaalde volgorde - de rijtuigen zijn genummerd (ook in het echt). Dit gezegd zijnde zal ik ook iets moeten verzinnen voor de binnenverlichting. Een sleper op elke wagon is ook geen goede oplossing.

Op de foto zie je de motorwagen geopend. Er is voldoende plaats op de uiteinde voor een soort stekker ... zo klein mogelijk. Een voorstel?
Je ziet ook 2 koperbaantjes die de 2L tussen de draaistellen verbinden. Daar is nog genoeg plaats om een of meerdere draden te leggen. Dus stroom doorvoeren in de wagons kan ook.
Voorts zie je aan de rechter kant van de binneninrichting dat er voldoende plaats is voor een decoder die je niet ziet vanaf de buitenkant daar er op die plaats geen venters zitten (onder de binneninrichting is onvoldoende plaats).
Dus er zijn opties genoeg daarvoor.

Blijft het probleem van de sleper. Op de 2de foto zie je een draaistel van het naastliggende rijtuig. Daar is plaats genoeg. Maar welke onderdelen worden er best gebruikt?
Titel: Re: Ombouwen 2-rail-> 3-rail
Bericht door: ronaldk op dinsdag 09 augustus 2016, 08:41:38
Dit gezegd zijnde zal ik ook iets moeten verzinnen voor de binnenverlichting. Een sleper op elke wagon is ook geen goede oplossing.

Inderdaad een stekker tussen de wagons.

Op de foto zie je de motorwagen geopend. Er is voldoende plaats op de uiteinde voor een soort stekker ... zo klein mogelijk. Een voorstel?

Je kan voetjes voor chips gebruiken. Daar kan je de draden aan solderen en in elkaar schuiven. Ze zijn er in verschillende maten te krijgen. Makkelijk op maat te maken.

Groeten Ronald.
Titel: Re: Ombouwen 2-rail-> 3-rail
Bericht door: Hero op dinsdag 09 augustus 2016, 11:21:37
Een vierkant blokje plastic in dat wielstel en je plakt er zo een sleper op.
Of nog beter de zijkantjes wat wegvijlen zodat je dieper ligt.Het zijn vrij kleine wieltjes.
Wielassen zijn van plastic dus geven geen problemen als je daar per ongeluk tegenaan komt.

Zo te zien hebben alle wagons stroomafname dus hoef je maar 1 draad door te voeren.

Wil je er toch twee doen ,doe dan een 3 polige koppeling en gebruik de buitenste samen.
Dan kun je hem niet verkeerd om aansluiten.

Hier vind je bruikbare onderdelen. https://www.eoo-bv.nl/474-headers-2_54mm-precisie
Titel: Re: Ombouwen 2-rail-> 3-rail
Bericht door: Laenderbahn027 op woensdag 10 augustus 2016, 14:03:35
Misschien een domme vraag, maar wanneer ik Peco Code 100 (2-rail) zou voorzien van Weichen Walter puko's om er 3-rail van te maken, heb ik natuurlijk nooit problemen met de afstand tussen de flensen van de 2-rail-locs, welke voorzien zijn van een sleper?
Titel: Re: Ombouwen 2-rail-> 3-rail
Bericht door: nobody op woensdag 10 augustus 2016, 14:16:55
 @citaat Maar dan geven de Märklin wielstellen wél problemen....
Titel: Re: Ombouwen 2-rail-> 3-rail
Bericht door: Laenderbahn027 op woensdag 10 augustus 2016, 14:18:11
Tot op heden (wissel en flexrail) niet...
Titel: Re: Ombouwen 2-rail-> 3-rail
Bericht door: Jan22 op woensdag 10 augustus 2016, 14:41:40
Maar dan geven de Märklin wielstellen wél problemen....
Heb je een concreet voorbeeld van een wagon met wielstellen die wel een probleem geven?
Dan test ik dat graag even uit (als ik die toevallig heb). Ik heb roco, peco en piko wissels om op te testen, en nog nooit wat gemerkt. Kan toeval zijn, natuurlijk.
Titel: Re: Ombouwen 2-rail-> 3-rail
Bericht door: nobody op woensdag 10 augustus 2016, 14:49:24
Ik heb geen hard bewijs, maar ik kan me nauwelijks voorstellen dat wielstellen met dikke en hoge flenzen en een afstand tussen
de flenzen van 14 mm niet knijp lopen op hartstukken en wielgeleiders (strijkregels) van wissels.
Titel: Re: Ombouwen 2-rail-> 3-rail
Bericht door: nobody op woensdag 10 augustus 2016, 15:20:36
 @citaat Heb zojuist even een test gedaan met een Märklin 2 assige goederen wagen op een een Roco wissel 42441.
De wielen lopen zonder vastlopen of ontsporen over het wissel.
Alleen ratelen de hoge flenzen over de railstoelen...
Titel: Re: Ombouwen 2-rail-> 3-rail
Bericht door: Hero op woensdag 10 augustus 2016, 15:47:15
En wat is de railcode van die wissel dan?
Vast lagere staven als code 100.

Gevonden is code 83. Dus te laag voor Marklin wielen.
Dus dat ratelt inderdaad.

Robin
Titel: Re: Ombouwen 2-rail-> 3-rail
Bericht door: Hero op woensdag 10 augustus 2016, 15:55:14
Misschien een domme vraag, maar wanneer ik Peco Code 100 (2-rail) zou voorzien van Weichen Walter puko's om er 3-rail van te maken, heb ik natuurlijk nooit problemen met de afstand tussen de flensen van de 2-rail-locs, welke voorzien zijn van een sleper?

Geen idee waarom je dat hier vraagt.
Maar dat gaat ( bij mijn thuis) probleemloos.

Ik bedoelde hierboven dat de doorsnede van de wielen klein is en je dusxweing ruimte voor de sleper onder de Assen hebt.
En je misschien je treinstel omhoog drukt. Op wissels.
Titel: Re: Ombouwen 2-rail-> 3-rail
Bericht door: Jan22 op woensdag 10 augustus 2016, 16:03:22
@Laenderbahn027
@b130258
Ik bedoelde hierboven dat de doorsnede van de wielen klein is en je dus weing ruimte voor de sleper onder de Assen hebt.  En je misschien je treinstel omhoog drukt. Op wissels.
Zoals soms daadwerkelijk voor komt bij voor 3-rail omgebouwde 2-rail modellen:
http://forum.3rail.nl/index.php?topic=60605.msg1064206#msg1064206
(voorbeeld hoe je een sleper hoger kunt zetten, dan ogenschijnlijk kan).

Er zijn in het verleden allerlei draadjes geweest over het sleper-probleem; er zijn ook allerlei merken die slepers maken (Roco, Kato, Liliput, ...), en al die slepers zijn net een beetje anders. Daardoor kun je ruimtegebrek soms oplossen door een ander merk sleper te plaatsen. Soms, maar niet altijd.
Het draadje waarnaar ik hier verwijs, geeft aan hoe je de truc van zo'n andere leverancier na bouwt met eigen middelen. Want als iets niet te koop is, zul je zelf iets moeten.

@Nobody
Had ik erbij moeten zetten: al mijn wissels (roco, peco, piko) zijn code 100 rails.

Ik heb nog een oude Marklin  2-asser bruine gesloten goederenwagon (DB)  met sluitverlichting. Die ratelt zelfs al over de raillasjes van k-rails. Moet de wielen ooit eens vervangen.

Dan heb ik nog een Kleinbahn wagonnetje. De wielen staan zo ver uiteen dat hij zelfs klemt in een stukje 2274 rails, en dan heb je het toch over een straal van 900 mm. Ruim 14,4 mm dus, dat gaat nergens op goed.
(ook wielen om te vervangen, want ze zijn van plastic).

En ik heb een 2-asser van Roco met exact het zelfde probleem: wielen te ver uiteen; die klemt al in een 2231 bocht. Daarvoor is het wielpersje van Roy geschikt.

Maar gewone Marklin wagonnen (die oude van metaal, NS, DB, SBB) geven bij mij geen problemen.

Wat ik begrijp van Marklin- Lrijders is dat Marklin-wagonnen met hun wielen in de spleet bij het puntstuk duiken, en dan klem komen te zitten bij gebruik van merk-vreemde wissels. Merkentrouw kan erg ver gaan. Ik heb nog niets van gemerkt van zo'n euvel.
Titel: Re: Ombouwen 2-rail-> 3-rail
Bericht door: Laenderbahn027 op woensdag 10 augustus 2016, 16:25:40

Geen idee waarom je dat hier vraagt.


Waarom niet? Dit is een draadje over ombouw van locs van 2-rail naar 3-rail. Ik vroeg me af of dat nodig was wanneer je van oorsprong 2-rail materiaal op een van oorsprong 2-rail railsysteem. Antwoord leek me duidelijk, maar wilde het toch even checken.  :)
Titel: Re: Ombouwen 2-rail-> 3-rail
Bericht door: Jan22 op woensdag 10 augustus 2016, 16:48:38
Je vraag maakt in ieder geval duidelijk dat, als de wielafstand deugt (en de flenzen niet te breed zijn), de sleper het kernpunt vormt van elke locomotief ombouw. En daarmee zitten we dus in de wiki categorie:
http://wiki.3rail.nl/index.php/Categorie:Ombouw_Rollend_Materieel

En daar zou je dan verwachten iets standaards over die slepers aan te treffen. Helaas, op dit moment nog niente nulla. Maar wat niet is, kan komen.

Er staat b.v. al wel iets in over 2- en 3-rail assen: http://wiki.3rail.nl/index.php/3rail_en_2rail_assen
Er staan ook zomaar wat tips, maar die gaan niet over slepers specifiek: http://wiki.3rail.nl/index.php/Algemene_Informatie_Ombouw_Rollend_Materieel

Voorlopig zit er dus niets anders op dan de zoekfunctie te gebruiken.

Er staan overigens grappige dingen wel in de wiki die niet stroken met mijn ervaring:

Citaat
Problemen die men kan ondervinden bij inzet van 2-rail wielen op Märklin 3-rail systemen:

-  Een 3-rail wiel rijdt bij Märklin met de flens over het hartstuk van een wissel en niet met het loopvlak. Een 2-rail wiel rijdt met het loopvlak door het hartstuk en zakt in de punt weg. Het wagonnetje met een 2-rail wiel maakt dus een hobbelende beweging bij het passeren van de wissel.
 -   Bij 3-rail loks heeft het wiel nog massa afname in het wissel als hij op de flens rijdt.

Bij mij rijden 3-rail wielen met het loopvlak over het puntstuk van een wissel, en niet met de flens.
Zij nemen dus met het loopvlak stroom af, en alleen met de flens voor zover daar nog stroom te vinden is.
Desondanks hobbelen 2-rail wagonnetjes nooit over mijn Marklin wissels.

Dat kan niet bij Marklin wissels (van sinds de jaren '90) die niet zijn nabewerkt, want zulke wissels hebben af fabriek geen rijspanning op de 2 binnenste spoorstaven. Mijn wissels zijn daarom aangepast op tevens 2-rail gebruik, en daartoe is de "A" geïsoleerd en/of verwijderd. Die "A" vormt:
Citaat
een massastrip in de kunststofgeleiding van een wissel.
.

strijkregel lengte
De oorzaak van eventueel gehobbel is dus een andere dan de 3-rail wiki aan geeft.
De enige keer dat ik een circa 30 cm lange Liliput wagon zag hobbelen op een 2262 (standaard)-wissel, deed hij dat maar een kant op (komend van het afslaande spoor richting wsiseltong), en de oorzaak was de te korte strijkregel (van het afslaande spoor). Op aanraden van lezersonderzoek op het HAG-forum heb ik de strijkregels van alle k-wissels standaard verlengd. Dat onderzoek ging uit van de vraag: is het mogelijk om voor 2-rail en 3-rail locomotieven dezelfde wielbasis te hanteren. Er hoeft dan maar 1x een model ontwikkeld te worden, in plaats van voor elk railtype apart. Uit het onderzoek bleek dat alle Marklin strijkregels standaard te kort zijn. Dat staat natuurlijk niet in de 3-rail wiki.

flenshoogte en flensdikte
Een ander verschil uit de 3-rail wiki betreft de flenshoogte en flensdikte-verschillen:
De flenshoogte en dikte verschilt meestal. De hoogte staat wel uitgelegd, de dikte niet.

Citaat
wielflenzen voor het 2-rail systeem zijn 1,2 mm hoog
Citaat
wielflenzen voor het 3-rail systeem zijn 1,35 mm hoog

Als dat klopt, en de verhoging in het puntstuk van 2-railwissels (want die is er, in ieder geval bij Piko-A), is gebaseerd op 1,2 mm hoogte, dan zou je verwachten dat 3-rail wielen hobbelen over het puntstuk van 2-rail wissels, en dat is beslist niet zo. Maar waarom zijn ze dan verhoogd als niet de bedoeling is dat de 2-rail wielflens de verhoging raakt?

Ik denk dat de wiki het bij het verkeerde eind heeft op dit punt van flenshoogte.
Maar hoe zit dat dan met flensdikte?

Wat ik tot dusverre daarover ben tegen gekomen, betreft Piko-A wissel puntstukken. Die gaan namelijk uit van een smallere wielflens dan Marklin (en ook oudere 2-rail merken) wielen (vaak) hebben.  En daarom moet je het "puntje" van die wissels soms iets verder isoleren dan af fabriek gemaakt wordt.

Amerikaanse wielflenzen worden ook op het forum genoemd. Het gaat dan om 2-rail locomotieven die de neiging hebben om weg te zakken in Marklin wissel puntstukken. De genoemde oorzaak: een smallere wielflens. Vermoedelijke oorzaak: een smallere as-afstand want alleen dan kun je wegzakken in het puntstuk verklaren (niet de diepte, maar de afstand tussen de spoorstaven is te groot).

Titel: Re: Ombouwen 2-rail-> 3-rail
Bericht door: Olivier77 op woensdag 10 augustus 2016, 20:24:09
Beste Jan Willem,

Ik ga niet akkoord.
2 rail wielen met dus te kleine flenzen zakken weg in K rails wissels en engelse kruisingen.
Dit is zo en staat dus juist geschreven in de Wiki.
Bij mij rijden de wielen in het puntstuk over de flenzen en niet over het loopvlak (kan volgens mij ook niet anders, er is geen loopvlak meer).
Ik heb al genoeg geprotesteerd bij LS Models met hun te kleine flenzen van 3 rail wielen
voor de Benelux rijtuigen. Deze hobbelde hopeloos over de wissels. Ik heb er uiteindelijk 3 rail  Piko wielen
onder gezet.

Mvg

Olivier
Titel: Re: Ombouwen 2-rail-> 3-rail
Bericht door: Jan22 op woensdag 10 augustus 2016, 22:10:43
Goede reactie, daar zat ik op te wachten!  :D
Waarom is er geen loopvlak meer?

Wat is de wielafstand op de as: 13.9-14.2 mm ?

Ik zou dus ook eens met Ls Models in de slag moeten gaan ...
Jammer, die heb ik nog niet. (Komt omdat ze Jouef modellen uitgeven op eigen wielen .... >:-D )

Ik zou dat wel eens willen zien: te kleine flenzen die wegzakken in K-rail wissels of K-rail kruisingen.


Titel: Re: Ombouwen 2-rail-> 3-rail
Bericht door: ib130258 op zaterdag 13 augustus 2016, 23:07:48
OK. Even terug naar mijn Shinkansen ... en nog een aantal vraagtekens!
1/ ik heb de wielen opgemeten en die staan zoals te verwachten 1,43 cm uit elkaar. Ik moet ofwel ze vervangen door wisselspanning wielen of ze versmallen tot 1,40 cm. Hoe doe je zoiets - ik heb daar absoluut geen ervaring mee?
2/ vermits ik geen gelijkspanningsbaan heb is het meten van het stroomverbruik van de motoren niet eenvoudig. Ik dacht om te testen met een 9V batterij en zo de stroom te meten. Is dat een goed idee en wat kan ik daar dan uit besluiten. Een Lokpilot kan maximaal 0,75 Amp trekken. Het lijkt me onwaarschijnlijk dat de 4 motoren samen (2 motor rijtuigen met elk 2 motoren) van de shinkansen minder dan 0,75A gaan trekken. De oplossing is dan om met 2 decoders te rijden. Hoe doe je dat dan?
3/ de sleper: ik denk eraan om een Roco sleper te monteren. Ik zou verkiezen om hem NIET erin te kleven zoals hier werd voorgesteld. Heeft iemand ervaring met het monteren van een moertje zodat je de sleper erin kan schroeven?
4/ ik heb heel wat materiaal gevonden om de draadjes van rijtuig naar rijtuig door te schakelen, dat zal wel lukken. Ik en tot de conclusie gekomen dat ik minimaal 3 draden zal moeten doorstrekken, misschien zelfs 5(!): stroomdraad van de sleper, frontlicht, sluitlicht en eventueel 2 draden voor het 2de motorrijtuig. Ook dat wordt een uitdaging.
Maar het schrikt me niet af, zulke werkje maken deze hobby juist zo leuk!
Ik hou jullie op de hoogte van de werken.
Titel: Re: Ombouwen 2-rail-> 3-rail
Bericht door: huub op zondag 14 augustus 2016, 15:11:24
Een gewone lokpilot 4 kan 1,1 Ampere leveren, niet 0,75 Ampere; dat is bij de kleine (lokpilot micro)versie.
Is dat niet genoeg dan is er nog een XL-versie, bedoeld voor spoor 1 loc´s, maar als ie er toch in past ? Deze kan 4 Ampere leveren.
Dit zijn allemaal geen geheimen, het is gewoon te vinden op de site van ESU:

http://www.esu.eu/produkte/lokpilot/lokpilot-v40/technische-daten/#c2326
en
http://www.esu.eu/produkte/lokpilot/lokpilot-xl-v30/technische-daten/#c239

Het beste voor de wielen is volgens mij passende 3-railwielen aan te schaffen; ik vermoed dat de bestaande wielen niet te verstellen zijn.
Met de nadruk op ¨vermoed¨ ........

grv Huub
Titel: Re: Ombouwen 2-rail-> 3-rail
Bericht door: Jan22 op zondag 14 augustus 2016, 23:39:42
1/ wielen 1,43 cm uit elkaar. Ik moet ofwel ze vervangen door wisselspanning wielen of ze versmallen tot 1,40 cm. Hoe doe je zoiets - ik heb daar absoluut geen ervaring mee?

Forum -> Zoeken->Wielpers (gebruiker Roy) =>
Resultaat o.a.:
http://forum.3rail.nl/index.php?topic=18005.msg659929#msg659929
http://forum.3rail.nl/index.php?topic=35401.msg639704#msg639704

Wat staat daarin?
a. er is een wielpers, en daarmee kun je wielen dichter op elkaar zetten, of verder van elkaar af
(demo daarvan is ook ergens op het forum als youtube url te vinden)
b. niet alle wielen laten zich zo verzetten, sommige wielen van locs niet.
In dat geval helpt een draaibank met houten klosjes (om de wielen te beschermen bij het aandraaien)

Lastiger is het als je de wielen moet vervangen. Want dan heb je een pully nodig om ze van de as af te trekken. Daarvan stond ook ergens een draadje op het forum.

Voor een wielpers en wielpully moet je zijn bij:
 
Fohrmann - Werkzeuge für Fein-mechanik und Modellbau GmbH
Am Klinikum 7
02828 Görlitz
Germany
www.fohrmann.com
Titel: Re: Ombouwen 2-rail-> 3-rail
Bericht door: ronaldk op woensdag 10 februari 2021, 19:05:33
 @citaat / Alois: Gewoon door met de trafo spanning op de baan te zetten?  ;) Ondanks dat er een decoder in zit zal die niets doen met "adressen" e.d. dit omdat er geen digitaal signaal is. Dan werkt het treintje gewoon als je oude analoge treintjes.

Groet Ronald.
Titel: Re: Ombouwen 2-rail-> 3-rail
Bericht door: ib130258 op woensdag 10 februari 2021, 19:12:43
Misschien toch ook effen toelichten wat het voornaamste verschil is op gebied van spanning & regeling van een lok op een baan.
Analoog staat er enkel spanning op de baan wanneer de regelaar omhoog gedraaid wordt. De lok loopt dus op een stijgende spanning van 0V tot ongeveer 18V.
Digitaal is de baanspanning constant, meestal tussen 16-18V. Het digitale commando wordt door de commandstation daarover gestuurd en door de decoder in de lok opgevangen en de decoder doet de motor van de lok draaien.
Succes! En vraag maar, geen nood, wij zijn allemaal ooit begonnen vanaf nul.
Titel: Re: Ombouwen 2-rail-> 3-rail
Bericht door: alois op zondag 07 maart 2021, 17:55:54
ik zou graag een lok van roco willen ombouwen een type 59..(5924)
van 2 naar 3 rail
ondertussen weet al dat men de wielen moet doorlussen of
wisselstroomwielen moet plaatsen en een sleper
van AC naar DC te gaan kan men met een gelijkrichterbrug
maar hoe schakel ik dan van vooruit naar achteruit
heb ik dan een decorder nodig   en zo ja de welke
blijf wel analoog rijden
Titel: Re: Ombouwen 2-rail-> 3-rail
Bericht door: Jan22 op zondag 07 maart 2021, 18:30:20
Roco 5924, zie Roco 5924 exploded view (pdf) (https://www.roco.cc/doc/ET/1/DE/23234_8454.pdf)

Vroeger deden we het hiermee (https://uhlenbrock-shop.de/FRU-Fahrtrichtungsumschalte), tegenwoordig zijn decoders goedkoper (en bruikbaar, mits je geen blauwe trafo's gebruikt voor de analoge rijrichting omschakeling).
Zelfbouw kan ook, maar is a. niet zo klein, en b. vergt meer kennis.

HAG gebruikte vroeger een bistabiel relais met twee stroomkringen (achter een gelijkrichter). Dat relais kon alleen  schakelen tussen de 17 en 35 vDC. Dus als de trafo een rijrichting omkeer puls gaf (> 16vAC), dan schakelde het relais wel, maar als de rijspanning <= 16vAC, dan schakelde het relais niet. Door de gelijkrichter (4 diodes)  lag het omschakelpunt op (vanaf) ongeveer 17 vDC.
Titel: Re: Ombouwen 2-rail-> 3-rail
Bericht door: alois op zondag 07 maart 2021, 21:39:52
helaas zit ik  wel met 5 blauwe transfo s
na lang zoeken kom ik uit op een decorder van piko
ho56122 hobby lokdecorder
weet iemand dat deze geschikt is voor de blauwe tranfo
Titel: Re: Ombouwen 2-rail-> 3-rail
Bericht door: Jan22 op maandag 15 maart 2021, 18:05:33
helaas zit ik  wel met 5 blauwe transfo s
na lang zoeken kom ik uit op een decorder van piko
ho56122 hobby lokdecorder
weet iemand dat deze geschikt is voor de blauwe tranfo

Ik weet niet meer dan er in de handleiding staat.
Er staat niets over de kleur van trafo's in.  :D


Forum: Spoorman (2013) (https://forum.3rail.nl/index.php?topic=44760.msg804087#msg804087)
Citaat
Piko 56122 = Uhlenbrock 76320

En die is bijna € 10 goedkoper (https://www.valleitrein.nl/accessoires/uhlenbrock-76320-intellidrive-comfort-h0-decoder/) (als hij nog op voorraad is (https://www.treintjeoost.nl/uhlenbrock-digital)) dan de Piko 56122, en bijna identiek. Bij een aanbieder is hij € 20,99 (in april 2021) en op voorraad (https://www.modelspoorgigant.nl/uhlenbrock-digitaal-decoder-multi-steekstekker-76320.html).
Engelstalige handleiding 76320 (https://uhlenbrock.de/de_DE/service/download/handbook/en/Bes76320e.pdf), Duitstalige handleiding 76320 (https://uhlenbrock.de/de_DE/service/download/handbook/de/Bes76320.pdf). Van de verwante 76420 bestaat alleen een Engelstalige handleiding (https://uhlenbrock.de/de_DE/service/download/handbook/en/Bes76420e.pdf).


(https://www.piko-shop.de/media/k2483/k2515/thumbs/9932_48394.png)