Stichting 3rail Forum

Modelbesprekingen => Bespreking Märklin H0 Modellen => Topic gestart door: Jurrien op zaterdag 30 september 2006, 19:06:07

Titel: groene personen wagon.
Bericht door: Jurrien op zaterdag 30 september 2006, 19:06:07
Ik heb al jaren twee groene personen wagons, waarvan ik denk dat ze in tjdperk III horen. Op de OVP staat als nummer 4145. Maar als ik die in de catalogus bekijk, dan zie ik een verschil.
De wagon klopt wel met de foto, maar waar op de foto in de cat. het logo van de DB staat, bevindt zich op mijn wagon een lichtgroen/geel logo.
Verder zegt de cat. dat verlichting KAN worden ingebouwd, terwijl toen ik ze kocht de verlichting al WAS ingebouwd.
In mijn herinnering staat me bij dat ik ze destijds nieuw heb gekocht bij (ik dacht de Wapstad) heb gekocht.
(https://imageproxy.3rail.nl/fit,1600x1200,q100,sKQddU4KJt74YYZS--qOL0sSz4DY-sqVaZrZ8swfeTsY=/http://files.3rail.nl/jurrien/groenepersonenwagontijdperkIII.jpg)
Wie weet het juiste cat.nummer? Of heeft Marklin een wijziging van de DB gewoon doorgevoerd met hetzelfde cat.nr.?
Titel: Re: groene personen wagon.
Bericht door: marklinfan op zaterdag 30 september 2006, 20:00:19
dat kan wel wat je als laatste zegt denk maar aan loc 3034
Titel: Re: groene personen wagon.
Bericht door: VT601 op zondag 01 oktober 2006, 16:59:37
Het catalogusnummer kan ik je niet geven, maar zie aan de foto wel dat dit een DRG-uitvoering is.
Het logo dat je ziet stamt uit de periode 1920 - 1945, dus tijdperk 2.

Het klopt dat Marklin regelmatig hetzelfde model opnieuw uitbrengt met aangepaste opschriften.
Soms hield men daarbij het oude nummer aan, zeker in de tijd van de 4-cijferige nummers.

Volgens mij is het model geschikt voor binnenverlichting. Welk type weet ik niet, maar het is een nieuwer model.

John
Titel: Re: groene personen wagon.
Bericht door: powerf7 op zaterdag 14 oktober 2006, 14:20:13
Volgens mij is het de 4144,DRG uivoering,aan beide zijden tweede klasse aanduiding,koersbord aan rechterkant van het rijtuig.
De 4141 heeft het koersbord in het midden,onder het DRG logo.
Geschikt voor binnenverlichting 7329.
Staat in catalogus 1983/84 bladzijde 48,model 7 (4144).
Type koppeling geeft al aan dat dit enige tijd geleden is geproduceerd.
Inhoud van doosjes is zeker niet altijd gelijk aan het plaatje,dus altijd inhoud bekijken voor dat je koopt,zeker op beurzen!
Samen met 4141 (derde klasse aan beide zijden) en 4142 (bagage) zou je een sneltrein (tot aan 1945!) kunnen samenstellen,moet er wel een DRG loc voor,natuurlijk.
Titel: Re: groene personen wagon.
Bericht door: Jurrien op dinsdag 17 oktober 2006, 14:41:56
Citaat van: powerf7 op zaterdag 14 oktober 2006, 14:20:13
Volgens mij is het de 4144,DRG uivoering,aan beide zijden tweede klasse aanduiding,koersbord aan rechterkant van het rijtuig.
De 4141 heeft het koersbord in het midden,onder het DRG logo.
Geschikt voor binnenverlichting 7329.
Staat in catalogus 1983/84 bladzijde 48,model 7 (4144).
Type koppeling geeft al aan dat dit enige tijd geleden is geproduceerd.
Inhoud van doosjes is zeker niet altijd gelijk aan het plaatje,dus altijd inhoud bekijken voor dat je koopt,zeker op beurzen!
Samen met 4141 (derde klasse aan beide zijden) en 4142 (bagage) zou je een sneltrein (tot aan 1945!) kunnen samenstellen,moet er wel een DRG loc voor,natuurlijk.


Klopt! Het is cat nr. 4144. En daar heb ik er twee van. Verder heb ik daar nog bij cat. nr. 4103. Dat is een wat langere twee assige bagage wagon met sluitlichten.
De 4141 ga ik zeker aanschaffen, maar dan ontbreekt me nog een wagon 1e klas. Welk catalogusnr. is dat?
Dan bagagewagon 4142. Wil ik ook wel, maar ik kan toch moeilijk twee bagagewagons er achter hangen?
Dan ben ik vervolgens de trotse eigenaar van een BR 41 (cat. nr. 3082) wat volgens mij weer geen DRG loc is, gezien het nieuwe logo van de DB aan de zijkant.
De puriteinen hier die dat zouden zien rijden krijgen meteen buikpijn (van het lachen), hetgeen naderhand de premie van mijn polis gezondheidszorg weer omhoog jaagt. Wil ik voorkomen!
Welke DRG loc komt volgens jullie in aanmerking?
Titel: Re: groene personen wagon.
Bericht door: Antal op dinsdag 17 oktober 2006, 15:55:01
Hey,

Ik heb ook zo waggon.
Ik heb hem volgens mij van klasse 3.
Ik vind wel dat je moeilijk aan deze waggons kan komen en heb dan ook twee SNCF Rijtuigen en een DSG Speisewaggon zodat die mooi agter de museum trein kan hangen.

Groetjes Antal
Titel: Re: groene personen wagon.
Bericht door: Davy op dinsdag 17 oktober 2006, 17:46:49
Fout een Br 41 was een universele loc. Die meestal werd gebruikt voor snelle goederentreinen, omdat zijn topsnelheid 90 km per uur was.

Ook werd hij in heuvelachtig gebied ook wel gebruikt voor personentreinen.
Maar oorsponkelijk bedacht als een snelle middelzware goederenloc.
De loc was in staat 1100 ton te trekken met 70 km/uur.

http://www.hfkern.de/Maerklin/Dt_Loks_D41.html

Titel: Re: groene personen wagon.
Bericht door: Jurrien op dinsdag 17 oktober 2006, 20:28:03
OK, dank jullie wel. Maar ik wil eigenlijk een loc met het oude logo er op. Welke komt dan in aanmerking?

vr.gr. Jurrien
Titel: Re: groene personen wagon.
Bericht door: powerf7 op dinsdag 17 oktober 2006, 20:37:36
De 4103 is een zogenaamde Donderbus omdat dit type een behoorlijke herrie maakte.
Ook dit is een langlopende uitgave bij Marklin,ze zijn in diverse uitvoeringen aangeboden,de 4100 is 2e/3e klasse DRG,de 4101 is 3e/3e klasse DRG,de 4102 is bagage DRG zonder sluitlichten.
Komen ook voor in DB uitvoeringen,er zijn ook twee setjes in de kleur rood
geweest.
Donderbussen staan nog steeds in catalogus voor 2006!
In de catalogus voor 2003/2004 stond nog een set 43137 van drie stuks van de DRG.
Donderbussen zijn in gebruik geweest op lokaallijnen,hier past een kleinere vooroorlogse locomotief voor als het om de DRG versie gaat,voor de DB uitvoering kan je bijvoorbeeld een BR38 (P8) of BR64 gebruiken.
In dezelfde catalogus stond ook een set 42751 sneltreinrijtuigen DRG,dit zijn nog steeds dezelfde rijtuigen als in 1982,nu echter met een moderne koppeling.
Naar mijn weten is er geen 1ste klasse rijtuig geweest wat past bij jouw
4144.
Eerste klasse kwam pas bij het invoeren van de Schurzenwagen,dit waren al redelijk gladde rijtuigen,daarvoor kan bijvoorbeeld een gestroomlijnde stoomloc van de serie 01 (met stroomlijnbeplating dus).
Een geschikte locomotief voor jouw rijtuigen zou de serie BR18 van de DRG kunnen zijn,bijvoorbeeld 3318/3618.
Om de donderbussen te kombineren met de sneltreinrijtuigen lijkt mij niet erg fraai,aan de andere kant is het zo dat in de chaos van 1945 in Duitsland waarschijnlijk alles heeft gereden wat nog wielen had,dus wie weet heeft die kombinatie wel bestaan.
Even voor alle zekerheid: de DRG was de Deutsche Reichsbahn Gesellschaft,bestond van 1924 tot aan 1945,de DB is de Deutsche Bundesbahn,bestaat vanaf midden jaren vijftig,de DR (zonder G) is de Deutsche Reichsbahn in de DDR van 1945 tot aan de val van de Berlijnse muur,jouw rijtuigen zijn ook in DR uitvoering verschenen,verwissel ze niet met DRG rijtuigen!