Stichting 3rail Forum

Modelbaanbouw & Scenery => Modelbaanbouw => Topic gestart door: Dirk op donderdag 28 september 2006, 21:01:35

Titel: terugmelding K-rails.
Bericht door: Dirk op donderdag 28 september 2006, 21:01:35
Leden,

Ik zoek een manier om terugmeldig te krijgen van K-rails. Ik gebruik K op mijn rangeer stuk en de rest van de baan is in C. Bij C-rails is er hoegenaamd geen probleem, daar zijn contoktjes voorzien onder aan de rails. Maar hoe doen jullie het bij K?
Het is de bedoeling om terugmelding te krijgen voor koploper via een S88. Ik heb ooit geprobeerd met bladlood, maar dat ging na een tijdje oxideren. En solderen gaat ook niet.

Wie heeft een oplossing?

mvg

Dirk
Titel: Re: terugmelding K-rails.
Bericht door: wissels op donderdag 28 september 2006, 21:35:53
Hallo Dirk,

allereerst welkom op dit forum,

met K rail kan je uitstekend terugmeldingen maken. mijn methode is eerst de te bewerken railstaaf aan de ondergrond vastplakken.

Daarna de Railstaaf doorslijpen met een minislijpertje.

Als laatste de draad voor de terugmelder aan de raillas tussen 2 railstafen solderen.

met vriendelijke groet,

Walter

(mijmerend over een bord spaghetti, jaren geleden, heerlijk en erg gezellig)

Titel: Re: terugmelding K-rails.
Bericht door: Dirk op donderdag 28 september 2006, 22:00:18
Citaat van: wissels op donderdag 28 september 2006, 21:35:53
Hallo Dirk,

(mijmerend over een bord spaghetti, jaren geleden, heerlijk en erg gezellig)

Ja Walter those were the times....

En ja, die oplossing is me ook al eens toegespeeld, maar ik wil graag het volgende.

Ik ga 1 rail isoleren met de fleishmann geisoleerde railsverbinding, dan heb ik het zelfde principe als ik heb met mijn C-rails, nl 1 volledige rail als terugmeld punt, en dan moet ik mijn rails niet doorslijpen. Ik heb ooit ergens een koperen plaatje waar een klein lipje in uitgestanst was, dat zou ideaal zijn, maar ik weet begot niet waar ik dat kan vinden.
dan dacht ik ook een oude opwindwekker te kopen, en die te slopen voor de veer, daar zou ik mss kleine stukjes van afsnijden, en die dubbel vouwen, maar ik denk dat ik op verenstaal niet kan solderen.

Ik wacht nog even op goede ideen van de brilliante knutselaars die hier aanwezig zijn.

mvg

Dirk
Titel: Re: terugmelding K-rails.
Bericht door: wissels op donderdag 28 september 2006, 22:05:36
Hallo Dirk,

ik heb hier nog wel een messing strip liggen die geschikt is, als je me prive je adres geeft, dan stuur ik een strip naar je op.

De plaats weet ik nog wel, maar je straat zal ik echt niet meer weten ..... Volgens mij heb je mijn mailadres nog wel ergens.

met vriendelijke groet,

Walter
Titel: Re: terugmelding K-rails.
Bericht door: Sprinter op donderdag 28 september 2006, 23:24:25
Dirk,

Gewoon een draadje solderen aan het metalen raillasje.

(https://imageproxy.3rail.nl/fit,1600x1200,q100,sWMjV0ooC10ZMk4nYQjLwuhZs2i9dvLSg4Tgtc8pcMRA=/http://i5.photobucket.com/albums/y200/xammax/P1010017.jpg)

Mvg
Wim.
Titel: Re: terugmelding K-rails.
Bericht door: VT601 op donderdag 26 oktober 2006, 21:27:30
De tip van Sprinter is een heel bruikbare. Je moet echter wel het laklaagje even van de raillas krabben.

Als alternatief kun je ook de lasjes voor messingrail van Fleischmann gebruiken. Deze kun je lekker solderen en passen goed.

John
Titel: Re: terugmelding K-rails.
Bericht door: Blausee-Mitholz op dinsdag 31 oktober 2006, 11:56:30
Citaat van: VT601 op donderdag 26 oktober 2006, 21:27:30
De tip van Sprinter is een heel bruikbare. Je moet echter wel het laklaagje even van de raillas krabben.

John

Dat is geel laklaagje maar een oxidehuid (zeg maar roest) Alle metalen die aan lucht bloodgesteld wordt zal op het oppervlak oxideren. Bij ijzer krijg je een bruine kleur wat wij kennen als roest. Bij andere metalen en metaal legeringen is het oxidatiehuidje onzicht baar.
Inderdaad even schoon krabben, waarmee je het oxidatiehuidje verbreekt en dan is de Märklin raillas prima te solderen.


Nog effe off-topic  :mrgreen:
Voor wie niet weet zelfs Aluminium "roest", zelfs harder dan ijzer  :shock:
Echter Alu heeft de prettige eigenschap dat dat het gevormde oxidatiehuidje het onderlegende materiaal voledig luchtdicht afsluit. Dus Alu zal nooit door roesten want het oxidatie proces stopt nadat op het oppervlak het eerste oxidatiehuidje is gevormd  :wink:

Mvg, Johan.