Zo. We zijn eindelijk begonnen met het leggen van de rails. Het gaat niet echt snel, maar uiteindelijk gaan we dit banenplan (http://forum.3rail.nl/index.php?topic=4565.0) bouwen (zijn nog wel een paar kleine wijzigingen aangebracht :o).

Hierbij alvast de 1e foto's van het station en rangeergebied:

Henk , succes met de bouw .
Vrgr Riender en Max
Het begin is er al!, succes met je verdere bouw!
gr. Thijmen
Ziet er uit als een mooie baan, veel succes!
succes
en ik hou je draadje in de gaten
complimenten en groet
robert
Hallo Henk,
Mooi plan hoor!
Maar waarom wissel je de wissels van spoor 4 & 5 van je station (geteld van onderaf) niet om? Dus 2x de tegenboog vervangen door een wissel. Dan slingert het wat minder, en heb je ook nog wat meer nuttige ruimte voor perrons enzo.
Tnx voor de reacties.
EgMaf: Het zit zo: spoor 1 rijdt van links naar rechts, sporen 2, 3 en 4 rijden van rechts naar links. De overige sporen zijn rangeersporen en een lokaal boemeltje. Om een trein van de 'hoofdbaan' af te halen komt ie binnen op spoor 5, kan afkoppelen en eventueel rangeren. Op de hoofdbaan rijden de treinen achter elkaar aan. Tja ik rij tenslotte analoog :shock:
Citaat van: Kaleb op dinsdag 21 oktober 2008, 07:51:15
Tnx voor de reacties.
EgMaf: Het zit zo: spoor 1 rijdt van links naar rechts, sporen 2, 3 en 4 rijden van rechts naar links. De overige sporen zijn rangeersporen en een lokaal boemeltje. Om een trein van de 'hoofdbaan' af te halen komt ie binnen op spoor 5, kan afkoppelen en eventueel rangeren. Op de hoofdbaan rijden de treinen achter elkaar aan. Tja ik rij tenslotte analoog :shock:
Ok, klinkt logisch, maar het verklaart (voor mij) niet waarom je die wissels niet om zou draaien... De verbinding blijft hetzelfde, alleen de bruikbare lengtes worden wat langer...
Ik zie trouwens dat je sporenplan bij dat rangeer-deel flink anders is dan op de foto staat: Extra wissels, kruising ipv kruiswissel enz...
Als je het kruis vervangt door een engelse wissel, kan je toch 2 wissels opdoeken, en de andere twee wissels een hele lengte opschuiven? Dan heb je ook langere sporen, minder wissels, meer ruimte? Of denk ik nu te kort door de bocht?
Citaat van: Sascha op dinsdag 21 oktober 2008, 10:27:33
Als je het kruis vervangt door een engelse wissel, kan je toch 2 wissels opdoeken, en de andere twee wissels een hele lengte opschuiven? Dan heb je ook langere sporen, minder wissels, meer ruimte? Of denk ik nu te kort door de bocht?
Jaja.... ik weet het..... maar m'n engelsman is naar de kl......... die kleine beugeltjes aan de binnenkant zijn kapot. Iemand in the house die dit kan maken in zuid limburg??? Dit is meer een nood oplossing.
Goede avond Henk,
Een interesant banenplan heb je.
Veel succes met de bouw en zal je zeker blijven volgen.
mvg
Henk
Hoi henk, wordt een leuke baan, ga zo door.
Arie
Netjes Henk,
We wachten in spanning op de update.
Grt,
Ton
8o Eeehhh, de laatste update was 7 jaar terug !?!?
Is de baan al klaar ? :D
Dirk-Jan
en zo worden mijn seinen aangesloten met dit: https://www.conrad.nl/nl/blokmodule-met-seinbeeldaansturing-module-212717.html
Citaat van: Dirk-Jan op maandag 17 augustus 2015, 21:12:09
8o Eeehhh, de laatste update was 7 jaar terug !?!?
Is de baan al klaar ? :D
Dirk-Jan
Het heeft een paar jaar stilgelegen. Maar het virus speelt weer op.
Hallo Henk,
Dat is lang geleden, heb je baan nog gezien 5 jaar geleden,
was toen wel gezellig bij jou thuis.
Ben benieuwd wat je nog hebt gedaan aan de baan, bij ligt het soms ook een poos stil.
Gr Einte
Hoi Einte,
Is inderdaad weer een tijd geleden. Ik probeer op korte termijn wat foto's van de baan te plaatsen.
Jouw baan ziet er ook verdraaid goed uit!
Hoi Henk,
Begint er al goed uit te zien. Ik ben benieuwd naar het vervolg en ga je voortgang zekers bewaken :P
Groet,
Ton
Mooie baan Henk. :thumbup: :thumbup:
Hallo Henk,
Zie toch wel een paar verschillen met 5 jaar geleden, toen ik bij jou was.
Klik (http://forum.3rail.nl/index.php?topic=16386.msg385876#msg385876)
Groeten Einte
Ps de 2 kleuren led is pas net in gebruik genomen, ben ook niet zo snel.
#zucht...... Weer gereden op de baan. Zeer veel ontsporingen en slechte stroomvoorziening.
De kogel is door de kerk. Ik ga alles afbreken en van de grond af aan opnieuw opbouwen. Heb nog even zitten twijfelen om over te stappen op C-rail maar dat gaat kapitalen kosten. Er komen nieuwe tafels/hout,
aangepast frame en alle rail wordt vastgelegd al dan niet met een onderplaat.
Ik denk wel dat de baanlayout grotendeels het zelfde blijft zodat al het werk aan de bedieningstafel niet voor niets is geweest.
Jammer om te lezen dat je veel ontsporingen en problemen met je stroomtoevoer hebt Henk. :(
Succes met je nieuw te bouwen tafels. :thumbup:
Hoi Henk,
Dit is altijd vervelend. Succes in ieder geval met de bouw van de nieuwe tafels.
Groetjes,
Ton
Zo..... eerst maar eens Anyrail aangeschaft voor goede en duidelijke tekeningen. Voor die ? 39 hoef je dat niet te laten. Nu eerst naar de teken tafel.
To be continued........
Dag Henk.
Citaat van: Kaleb op zondag 06 september 2015, 10:37:51
#zucht...... Weer gereden op de baan. Zeer veel ontsporingen en slechte stroomvoorziening.
Tja, M-rails verdient de nodige aandacht bij het uitleggen:
de railverbindingen en de stroomvoorziening is essentieel!
Succes met het opnieuw opbouwen van de modelbaan en
laat je niet te gauw ontmoedigen :wink:
Groeten,
Erik.
Ik had om de rail een voedingsdraad aan de puko's gesoldeerd. Dat helpt een boel. Als je voor helemaal zeker wilt gaan, dan kun je ook regelmatig een massadraad aansolderen, maar dat is meestal niet nodig omdat de rails toch wel klemmend aansluiten. Bij de lipjes van de fase (de puko's dus) wil dat nogal eens mis gaan.
Ontsporen kun je tegengaan door een goede railgeometrie en onbeschadigde en vlak liggende rails. Probeer S-bochten en veel wissels achter elkaar te voorkomen. Tussen een linker- en rechterbocht dus bij voorkeur een stuk recht. Zeker met vierassers scheelt dat een boel ellende.
Hallo Henk,
Inderdaad de rails om de paar meter verbinden met een ringleiding onder je baan,
Kijk (http://www.wipkink.nl/rcblog103/index.php?post=s1288974687) hier maar eens naar hoe ik het heb gedaan onder mijn baan.
En anders kom je een keer bij mijn kijken, voor ideeën, net als ik toen bij jou thuis ben geweest.
Gr Einte
Henk,
Jammer dat je zoveel heuvel hebt gehad met je baan, zag er mooi uit hoor ook veel ruimte heb je daar dus niet opgeven.
Groeten
Peter
Zo..... regenachtig middagje en anyrail met dit als resultaat. (blokjes zijn 10x10 cm)
Foto 1 = schaduwstation
Foro 2 = hoofdbaan
Foto 3 = bergbaan
Jammer die stroomtoevoerproblemen, maar... zijn het niet gewoon vuile rails? Al een railgum geprobeerd?
En qua ontsporen helpt het al vaak om de rails net ff wat beter neer te leggen, net ff wat beter uitlijnen met hier en daar een kartonnetje eronder.
Ik vind t zo zonde om zo'n leuke baan te slopen voor dit soort probleempjes... Maar misschien onderschat ik t en zijn het geen probleempjes maar serieuze problemen, en is t idd beter om opnieuw te beginnen.
Overstappen op C-rails is niet nodig, ook met M-rails kan je redelijk probleemloos rijden!
Succes en veel plezier met je baan! :thumbup: :D :thumbup:
Dit draadje kan op slot. Het vervolg van de nieuwe start is te vinden op http://forum.3rail.nl/index.php?topic=57394.new#new
OK Henk,
Op jouw verzoek draadje gesloten, volgers kunnen doorklikken via jouw linkje.
Gr. Fred.