Stichting 3rail Forum

Modelbaanbouw & Scenery => Banenplan ontwerpen => Topic gestart door: Jacco1973 op vrijdag 10 oktober 2008, 14:19:50

Titel: Baanplan schaduwstation
Bericht door: Jacco1973 op vrijdag 10 oktober 2008, 14:19:50
Hallo,

Na mijn eeuwige rondjes toch maar eens de stoute schoenen aangetrokken en een schaduwstation ontworpen. Verre van perfect, maar zou graag nog wat extra inspiratie van jullie krijgen.

Bij voorbaat bedankt!

(https://files.3rail.nl/tinypic/dcvclx.jpg)
Titel: Re: Baanplan schaduwstation
Bericht door: Farid op vrijdag 10 oktober 2008, 15:18:42
Baan sluit niet aan op elkaar  :P

Maar niet verkeerd  :)
Titel: Re: Baanplan schaduwstation
Bericht door: rocofan op vrijdag 10 oktober 2008, 16:05:35
nog nooit met wintrack gewerkt zeker ....

Schaduwstation ..... !



Citaat van: Farid op vrijdag 10 oktober 2008, 15:18:42
Baan sluit niet aan op elkaar  :P

Maar niet verkeerd  :)
Titel: Re: Baanplan schaduwstation
Bericht door: Jacco1973 op vrijdag 10 oktober 2008, 16:37:45
Wintrack is idd een crime om mee te werken.
Ik maak me er ook niet zo heel erg druk om, daar ik met de M-rails toch wel wat spelling heb.
Het gaat mij om het ontwerp.
Ik denk dat het allemaal met M-rails wel zal passen.
Titel: Re: Baanplan schaduwstation
Bericht door: Spoorman op vrijdag 10 oktober 2008, 17:14:18
Ik neem aan dat dit geheel onder je baan zit, het is immers een schaduwstation. Hoe denk je bij een wissel of een trein te komen bij defecten achterin of onderhoud? De plaat is 122cm breed. Heb je daar wel eens over nagedacht?

Wat wordt de ruimte tussen onder en boven?

Hoe kom je boven en met welk stijgings percentage?

Beter is sporen parallel te leggen en niet diagonaal.

Gr, Ben.
Titel: Re: Baanplan schaduwstation
Bericht door: philippe_007 op vrijdag 10 oktober 2008, 17:14:51
als je een plank hebt van 122x244 dan kan je langere opstelsporen maken als je dit wenst...
moet je wel anders te werk gaan, zie het vb.
(https://imageproxy.3rail.nl/fit,1600x1200,q100,sVrdWhoCEKnbzIfouhsXnJsz_9ZK2BEVjPgOUSNWnjf0=/http://img512.imageshack.us/img512/3962/schaduwstation122x244te5.th.jpg) (http://img512.imageshack.us/my.php?image=schaduwstation122x244te5.jpg)
je kan dan de binnen ruimte eventueel nog vullen met opstelsporen.
Veel plezier
Titel: Re: Baanplan schaduwstation
Bericht door: Mark147 op vrijdag 10 oktober 2008, 17:22:20
Citaat van: spoorman op vrijdag 10 oktober 2008, 17:14:18
Ik neem aan dat dit geheel onder je baan zit, het is immers een schaduwstation. Hoe denk je bij een wissel of een trein te komen bij defecten achterin of onderhoud? De plaat is 122cm breed. Heb je daar wel eens over nagedacht?

Gr, Ben.

Hoi Ben,

De stukken waar geen rails liggen kan je er dus uitzagen. Zoiets zal nog niet ingetekend zijn denk ik.

Groetjes

Mark
Titel: Re: Baanplan schaduwstation
Bericht door: philippe_007 op vrijdag 10 oktober 2008, 17:29:28
Meestal ligt een schaduwstation een 30 a 40 cm onder de trein, dan zou je er makkelijk aan moeten kunnen.
Indien je de baan op wiele plaatst dan kan je deze verschuiven en heb je zeker geen probleem....
:lol:
Titel: Re: Baanplan schaduwstation
Bericht door: Spoorman op vrijdag 10 oktober 2008, 17:31:11
Maar om 30 - 40 cm te stijgen heb je wel ruimte nodig, reken maar uit bij percentage van 3%.

Gr, Ben.
Titel: Re: Baanplan schaduwstation
Bericht door: philippe_007 op vrijdag 10 oktober 2008, 17:38:15
Met een spiraal met 24230 kan je iets minder dan 3% stijgen... eenigste nadeel is dat met een enkelsppor geen andere trein naar boven kan als er een naar beneden gaat....
Het zou dan ideaal zijn om het met een dubbel spoor te doen. 24130 om te dalen en 24230 om te stijgen.
Gezien de grote van de plank kan je ook aar met treinen van max 1m50 gaan toeren, dus deze moeten normaal zonder probleem naar boven kunnen....
Titel: Re: Baanplan schaduwstation
Bericht door: AnalogDriver op vrijdag 10 oktober 2008, 20:13:24
Citaat van: spoorman op vrijdag 10 oktober 2008, 17:14:18

Beter is sporen parallel te leggen en niet diagonaal.

Gr, Ben.

Diagonaal geeft in principe de langste opstelsporen en meest efficiƫnte ruimtegebruik, lijkt mij.
Daarom zie je zo vaak diagonaal schaduwstations.

Ik vindt het wel een mooi ontwerp en in basis de harp-vorm.
Titel: Re: Baanplan schaduwstation
Bericht door: Spoorman op vrijdag 10 oktober 2008, 20:42:15
Niet in het ontwerp van Jacco, ik zie korte sporen. Als Jacco gewoon een keerlus maakt met in de bocht meegebogen wissels kan hij veel meer lengte creeeren.

Is dat een voordeel, harp-vorm?

Gr, Ben.
Titel: Re: Baanplan schaduwstation
Bericht door: philippe_007 op vrijdag 10 oktober 2008, 21:12:06
Citaat van: AnalogDriver op vrijdag 10 oktober 2008, 17:14:18

Diagonaal geeft in principe de langste opstelsporen en meest efficiƫnte ruimtegebruik, lijkt mij.
Daarom zie je zo vaak diagonaal schaduwstations.

Ik vindt het wel een mooi ontwerp en in basis de harp-vorm.

Diagonaal is normaal effectief langer, maar dan moet je ook lengte genoeg hebben om meerdere sporen te leggen. Op een baan van 244  op 122 heb je niet zoveel mogelijkheden...
Titel: Re: Baanplan schaduwstation
Bericht door: Jacco1973 op vrijdag 10 oktober 2008, 23:12:32
Citaat van: spoorman op vrijdag 10 oktober 2008, 20:42:15
Niet in het ontwerp van Jacco, ik zie korte sporen. Als Jacco gewoon een keerlus maakt met in de bocht meegebogen wissels kan hij veel meer lengte creeeren.

Is dat een voordeel, harp-vorm?

Gr, Ben.

He die snap ik niet: In weze heb ik toch een keerlus en hoe kan ik dan veel meer lengte creeren? Ik heb me suf gepuzzeld om deze harp (zoals jullie dat zo mooi zeggen) op dit formaat plaat kwijt te kunnen. Kun je mij wat beter uitleggen wat je bedoeld?

BVD

JAcco
Titel: Re: Baanplan schaduwstation
Bericht door: Henk op zondag 23 november 2008, 11:33:37
Citaat van: spoorman op vrijdag 10 oktober 2008, 20:42:15
Is dat een voordeel, harp-vorm?
Een harpvorm heeft als voordeel dat alle opstelsporen van gelijke lengte zijn.
Je hoeft dan geen rekening te houden of een trein wel op dat spoor past of niet.

groetjes
Henk