Stichting 3rail Forum

Modelbaanbouw & Scenery => Banenplan ontwerpen => Topic gestart door: paul op donderdag 10 juli 2008, 11:35:57

Titel: C-rail wissels realistisch?
Bericht door: paul op donderdag 10 juli 2008, 11:35:57
Beste hobbygenoten,

Ben druk bezig mijn baan te ontwerpen nu heb ik een paar vragen  aan jullie:

1
Hoe realistisch zijn de normale wissel en de slanke wissel?

2
Wat zijn in de werkelijkheid de hoeken en boogstralen van de wissels?

3
Wat zijn in de werkelijkheid de minimale boogstralen in een bocht?


Vr Gr,

Paul
Titel: Re: C-rail wissels realistisch?
Bericht door: Daan! op donderdag 10 juli 2008, 13:58:16
volgens mij is dan geen een rail realistisch
Titel: Re: C-rail wissels realistisch?
Bericht door: DB op donderdag 10 juli 2008, 14:04:01
wissels in werkelijkheid  9 graden? 12 graden?
boogstralen: bij een minimum straal van 200 m piept en knarst alles aardig
= in model ongeveer een diameter van 4m 60 of een straal van 2 m 30
Titel: Re: C-rail wissels realistisch?
Bericht door: paul op donderdag 10 juli 2008, 21:23:44
Dat zou dus betekenen dat zelfs de slanke wissel en de 24912 nog niet de realiteit benaderen.
Voor een realistische baan kun je dus de normale wissel helemaal wel vergeten.

Vr Gr,

Paul
Titel: Re: C-rail wissels realistisch?
Bericht door: Mark147 op donderdag 10 juli 2008, 21:42:24
Hoi Paul,

Opzich is dat ook logisch he. Het moet wel allemaal in een kamer passen tenslotte. Simpel voorbeeld, een klein bergje in werkelijkheid van 870 meter, wil je dit in schaal nabouwen kom je al uit op 10 meter. Dus mocht je de mount everest op schaal 1:87 willen nabouwen...... :)

Schaaltechnisch kan het dus gewoon niet zo na gemaakt worden omdat bijna niemand deze ruimtes heeft.
Wat wel kan is met de k-rails de flex-rails gebruiken voor heel flauwe bochten.
Zelfbouwwissels behoren ook tot de mogelijkheden, maar daar ga ik me zekers niet aan wagen.

Groetjes

Mark
Titel: Re: C-rail wissels realistisch?
Bericht door: locvanpuffelen op donderdag 10 juli 2008, 22:03:00
Hi

De wisselhoek in nederland is meestal 1:9 te berijden met 40 km/u. De boogstraal is dan rond de 200 m.
Wissels voor hogere snelheden 120 - 140 km/u hebben een wisselhoek van ongeveer 1:35. Met een straal van ruim 1000m.
Probeer dat maar eens na te bouwen op schaal 1:87, desnoods 1:100. De slanke (K-rail)wissels van M* hebben een hoek van 14,5 graden en een boog van 900 mm. Dat begint er dus een beetje op te lijken. Alleen passen we ze (ook) in de hoofdbaan toe met treinen op volle snelheid.

Lodewijk
Titel: Re: C-rail wissels realistisch?
Bericht door: Kees2 op maandag 14 juli 2008, 11:20:08
De krapste boog welke de NS heeft die nog met 110 km/u bereden mag worden heeft een straal van 700 meter dus ongeveer 8 meter in schaal Ho.
Dus wil je een sneltrein met 5 D trein wagens  realistisch laten rijden dan moet je tafel minstens 16 meter diep en een meter of 20 breed zijn............. 
Maar ja wat heet realistisch.
Je ziet het wel op tentoonstellingen banen met bv alleen een station,de bogen verborgen achter tunnels of een achtergrond.Een heel beperkt motief.Engelsen zijn hier grootmeesters in.
Maar een ouderwetse  overvolle Marklin "krakelingen" baan met M rails vind ik ook altijd leuk om naar te kijken.Een paar concessies en een beetje fantasie doen je door alle "fouten" heen kijken.
Titel: Re: C-rail wissels realistisch?
Bericht door: paul op maandag 14 juli 2008, 16:38:11
Iedereen bedankt voor de info.

Denk dat ik ga proberen in de zichtbare gedeelte zoveel mogelijk de slanke wissel te gebruiken en de 24912. Misschien ook wel de K-flexrails.

De kleinere boogstralen zullen dan verborgen worden in heuvels.

Klinkt allemaal vast makkelijker dan het in werkelijkheid is.

Vr Gr,

Paul