Ik heb een tijdje geleden een goede manier bedacht voor de bezetmelding van rijdende treinen: :D
-je vijlt een klein putje in de rails.
-je maakt van metaalplaat een stukje wat precies in dat putje valt zodat de rails weer glad is.
-je soldeert hier een draadje aan.
-je verbind net draadje met een lampje.
Iedere keer als er dan een trein overheen rijdt, gaat het lampje branden.
Erg simpel maar het werkt wel. 8)
Groet, robert
En ligt dat plaatje dan gewoon los op de rail?
Voor de aloude M-rail is dit een redelijke optie met weinig gedoe.
Voor de C- en K-ral kun je het een stuk gemakkelijker doen.
Bij de K-rail isoleer je een stuk spoorstaaf, d.m.v. doorzagen of met een Fleischmann kunststof-lasje. (Wel even de Marklin-las verwijderen)
Deze verbind je aan de massa van je lampje (of LED met weerstand).
De andere kant aan de 16V (gele draad - analoog) en je melding werkt over de gehele lengte van het geisoleerde stuk.
(Let op: Bij wissels in het geisoleerde stuk kan het zijn dat dit niet werkt)
Bij de C-rail kan dit ook, maar daarvoor moet je onder de bedding twee dingen doen:
a) de verbindingen tussen de rails verbreken (buitenste verbindingen) bij alle railstukken in de toekomstige meldsectie.
b) op de einden van de sectie, aan elke zijde een isolatie-hoedje plaatsen op de railcontacten.
Ook nu weer een draadje aan de geisoleerde spoorstaaf en het lampje / Ledje, en aan de andere kant weer de 16v (gele draad).
John
Ja, het plaatje ligt met een druppeltje lijm op de rails vast.
En dan zet je er een struikje overheen en zie je hem niet meer. 8)
Citaat van: roberttrein op zaterdag 05 juli 2008, 08:36:35
Ja, het plaatje ligt met een druppeltje lijm op de rails vast.
En dan zet je er een struikje overheen en zie je hem niet meer. 8)
Dan moet je telkens die struik weghalen als er een trein aankomt. :P :roll:
Op deze manier is je bezetmelding maar heel beperkt.
Als de trein het blok dan heeft verlaten en per ongeluk een wagon "vergeet", dan moet je wel heel erg veel mazzel hebben wil je die detecteren.
Ad, voor Robert (15j) is dit een geweldige ontdekking. Dat er meer oplossingen zijn, daar komt hij vanzelf achter.
Ondanks dat ik 15 jaar ben, weet ik wel hoe bezetmelding werkt enzo.
Maar daar kwam ik pas achter toen de baan al lag en toen was het niet meer zo makkelijk om het erin te bouwen en ik had er geen geld voor.
Dus zocht ik een makkelijkere manier. :)
En de struikjes liggen niet op de rails maar ernaast.
Groet,Robert
Foto's ?
Citaat van: roberttrein op zaterdag 05 juli 2008, 15:30:12
En de struikjes liggen niet op de rails maar ernaast.
Het was gewoon een leuk inkoppertje Robert, zie de smiley's achter mijn grap. :D
Heb je al een fotootje?
Beste Robert,
Ook bji een bestaande baan met K-rails is het nog steeds te doen om bezetmeldingen in te bouwen over de lengte van een blok, door op enkele vitale plaatsen de rails door te slijpen en er een draadje aan te maken. Zo heb ik een deel van mijn baan aangepast.
Groetjes,
Bert