Nieuwe Insidermodellen 2025: https://www.maerklin.de/de/service/sondereditionen/insidermodelle
En een filmpje: https://www.youtube.com/watch?v=sLAASoy6zvs
Ik vind die e95 wel gaaf :D
Gaaf! De Nieuws voor 2025 rubriek is geopend! :P
Wat gaat die e95 eiegenlijk kosten?
Volgens deze link:
Citaat van: 1200Blauw op woensdag 30 oktober 2024, 19:07:13https://www.maerklin.de/de/service/sondereditionen/insidermodelle
€ 699,-
Leuk zo'n E95, maar Brawa heeft die toch al een eeuwigheid in het programma. Jammer.
Ik zie hem niet staan op de brawa site, ze hebben hem wel gehad in 2017, maar is uitverkocht
Mooie loc de E95, maar wat een prijs pffff
Heel mooi die Neuheiten en Neu konstructionen, maar waar blijft de DB AG ELEKTROTRIEBZUG SIEMENS DESIRO HC ALS BAUREIHE 1462/1862 "BADEN-�WÜRTTEMBERG Dit dubbeldek treinstel is al lang in aantocht maar bereikt het station maar niet. Tenzij ik op het verkeerde perron wacht.
geplante Lieferung: 2025
Las ik op de website ;)
Op de vernieuwde RMW-website zijn, zoals ieder jaar, alvast de eerste officiële aankondigingen en geruchten over de Märklin-nieuwigheden van 2025 te vinden: KLIK (https://rensenmodelbaanwereld.com/nieuws/).
M.v.g.
Maikel (RMW)
CiteerMooie loc de E95, maar wat een prijs pffff
Ja als je er 10 van zulke koopt wordt het wel een hele dure grap. :D
maar ff door de zure appel heen bijten en als je hem hebt vergeet je dat ook weer :)
De marklin nieuwtjes worden op 7 januari bekend gemaakt.
Die Shay lijkt me wel heel gaaf!!
Deze gaat op dinsdag 7 januari om 14.00 uur in première:
M.v.g.
Maikel (RMW)
Excuses, oud nieuws...
@citaat
Niet helemaal. Nu staat er een tijd bij en dat deze als een filmpje te zien is :)
Ik had een mooie pdf met de neuheiten, maar het lukt niet om hem te plaatsen.
Mvg. Marcel
Nee 160 mb is iets te groot ;)
Leuk 75e verjaardag van het type 1100.
@citaat @citaat
In 2 of meer delen?
Groet, Anne W
Kon niet uitblijven, er is al een folder uitgelekt, ditmaal in het Spaans: https://www.trainsdepot.org/manufacturers/pdfs/download/2854/marklin-novedades-2025_pdf
Ten aanzien van Nederland is er een wat mij betreft onbegrijpelijke keuze gemaakt voor een NS 1100, weliswaar met metalen kap, correct warmwit seinbeeld en fraaie panto's. Het is een compleet nieuwe ontwikkeling, dus dat heeft flink geld gekost. Ik kan me niet voorstellen dat dat dik gaat verkopen, aangezien Piko al een aantal jaren een prima model op de markt heeft en ook nog flink goedkoper. Een 1300 zou het denk ik een stuk beter hebben gedaan. Maar goed, de tijd zal het leren...
Ik vind dat moderne dieseltreinstel wel grappig, dat is nou echt eens iets helemaal nieuws. En niet duur eigenlijk, je zou denken dat het zo'n hobbyding is als die eendelige Lint zonder interieur. Maar hier lijkt wel een interieur in te zitten. Zo'n 1100 zonder neus vind ik maar een raar gezicht, dus die hoef ik niet. En misschien zijn er wel veel meer Märklinextremisten zoals ik: als er geen Märklin model van is, bestaat er geen model van ;)
Nu ook de folder in het Nederlands: https://www.trainsdepot.org/manufacturers/pdfs/download/2860/marklin-nieuwe-modellen-2025_pdf
Het mooiste in de folder zijn de prachtige tekeningen, zouden die ook te koop zijn?
helaas dus geen Shay
Veel oude wijn in nieuwe jassen...
nu ook standaard puffer elko's.. :thumbup:
Citeernu ook standaard puffer elko's.. :thumbup:
Betekent dat niet dat ie bij stroomloze stukken voor seinen dwars door rood gaat rijden?
@citaat
Ja, maar is afhankelijk van de maat van de buffers.
Groet, Anne W
De 36505 is prijstechnisch erg interessant, ook omdat je er sound bij krijgt en dat voor die prijs!
Ja, maar je hebt toch wel in de gaten dat de 36505 een fantasiemodel is?
mvg,
Gert
Citaat van: Anne W op dinsdag 07 januari 2025, 16:06:34Ja, maar is afhankelijk van de maat van de buffers.
Ja, van de diameter :P
Je bedoelt ongetwijfeld de
capaciteit van de buffer.
Replika 18050 is wel aardig, een oude railbus of zoiets.
Mvg Hans
Er steekt nog geen storm aan reacties op, dus vind iedereen het wat gezapig dit jaar?
WEL eindelijk een paar budgetmodellen, zoals een lager geprijsde BR03 en 3 uitvoeringen van een regiotreinstel.
En zowaar een paar DR Halberstadter. Is ook zoiets van beter laat dan nooit? (Bij Piko en Roco kun je bijna alle personenrijtuigen van de DR scoren maar dit terzijde.)
Zouden ze dan toch meelezen hier? :D
Frappant vond ik ook een "verbeterde versie" BR151 nu correct volgens TP VI.
Geeft M* hier mee toe dat de voorlaatste uitvoering niet correct was?
Kennelijk meer een "Stummiforumdiscussie".
Commentaar op de NL inbreng de 1100: tsja had zo'n model dan maar voorzien van beweegbare stroomafnemers,
om je te onderscheiden van de vele modellen bij de concurrentie.
Volgens M* op YT zijn heel veel modellen überarbeitet
Natuurlijk, de capaciteit van de buffer, ander woord voor capaciteit is "maat".
Bij de buren zijn ze inmiddels aan pagina 4, en dat ze daar helemaal niet van Märklin houden.....
Groet, Anne W
Ik heb te weinig verstand van bepaalde details maar ik vind het maar weer mager. Misschien omdat ik mij focus op tijdperk 6. Prijzen zijn ook niet normaal meer....
€ 149,- .....
https://www.maerklin.de/de/produkte/details/article/47473?tx_torrpdb_slider%5Bcontroller%5D=Service&cHash=290cdd0f19920f0f1281ea2fe0d2df4e (https://www.maerklin.de/de/produkte/details/article/47473?tx_torrpdb_slider%5Bcontroller%5D=Service&cHash=290cdd0f19920f0f1281ea2fe0d2df4e)
@citaat tja slaat nergens op, maar ja ik zie niet echt een opstand van modelspoorders voor me richting de fabrikanten en zolang we blijven kopen, gaan ze toch door :D
Ik heb wel een paar leuke zaken gezien: eindelijk een moderne V60! En zo te zien zelfs zonder een schroefje in het dak, dat we dat nog mogen meemaken! :D
Ook de Wismarer Schienenbus vind ik een leuk modelletje. Dat veel nieuwe modellen nu inderdaad een Pufferspeicher krijgen, vind ik ook een goede zaak!
Groet, Marc
Tja DR rijtuigen daar hebben ze lang mee gewacht, maar komen wel met een paar mooie exemplaren met verlichting en powerpack erbij.
Goed dat kost wel wat maar dan heb je ook wat.
Wat ik wel leuk vindt om te horen dat de Swiss Express althans de rijtuigen eindelijk in 1:"87 worden uitgebracht :thumbup:
Dat de powerpack in locomotieven nu bijna standaard wordt is ook een waardevolle toevoeging, en ook bij de verlichting van de rijtuigen ontbreken ze bijna niet meer.
Die BR 218 is een mooi exemplaar en zeker ook de BR 211 lijkt me net als de V60 de moeite waard.
Maar gek is dat toch, ik wil ze eerst zien voor er besteld gaat worden...
@citaat
Leuk hè, in Nederlandse winkels kun je ze t.z.t. bewonderen, afrekenen en meenemen.
Groet, Anne W
En als ik het goed begrijp uit het filmpje later dit jaar de Stadler Euro9000.... :thumbup: :thumbup:
Citaat van: Anne W op dinsdag 07 januari 2025, 21:11:14Leuk hè, in Nederlandse winkels kun je ze t.z.t. bewonderen, afrekenen en meenemen.
Dat is afhankelijk van wat de winkelier besteld, maar je ziet er lang niet alles helaas.
Ik moet zeggen dat er naar mijn mening best wat variatie tussen zitten. En heel wat verbeterde modellen. Tuurlijk er zijn altijd categorieën die niet vertegenwoordigd zijn of ondermaats wellicht.
Ik denk dat ze dit jaar best wat in verschillende soorten hebben aangeboden. zoals diverse nieuwe stomers in verschillende tijdperken maar (toegegeven ik houd niet alles bij of het in de afgelopen 20 jaar al eens eerder uitgebracht is oid)
Wel zag ik diverse modellen die Piko bijvoorbeeld in de afgelopen paar jaar heeft uitgebracht als compleet nieuw model zoals de 211/212, 003, V60 (als ik me niet vergis heeft ESU er ook 1) en de 1100.
De 1100 ziet er zo op eerste gezicht uit als een geslaagd model, of die vooral met het prijsverschil het op kan nemen tegen de Piko versie. Voor mij is het niet echt een interessant model gezien ik de versie zonder botsneus maar een raar ding vind (blauwe baksteen met pantografen er op) maar dat zal aan feit liggen dat ik opgegroeid ben met de grijs gele botsneuzen.
Het zelfde geldt voor de 211 en de 003. Toevallig beide afgelopen jaar van Piko aangeschaft en qua functies hebben die voor soortgelijke prijzen (de 003 van Piko duurder maar de 211/12 zijn goedkoper) meer te bieden (details en afwerking valt nu niks over te zeggen.)
Ik hoopte dat er weer eens een tijdperk IV 044 uit kwam want elke keer was het of de tijdperk III of een 043. Deze staat wel op de verlanglijst maar die 550 euro...
De prijzen... ja daar zeker over eens dat ze laten we zeggen stevig zijn.
Wat me opviel (na een snelle blik in de catalogus) was dat electrische panto's voornamelijk aan Duits materiaal zijn toebedeeld. Alle nieuwe Zwitserse loks krijgen ze gewoon niet, net als de Nederlandse 1100.
Ze weten bij M* heel goed, dat ze alles wat ze voor Zwitserland uitbrengen sowieso wel verkocht wordt. Je zag ook dat die loks het langst met de oude koffiemolen uitgebracht werden, die hebben heel lang op een (grote) update moeten wachten. Inmiddels zijn die allemaal wel geüpdate.
En wel zuur dat de DB eurodual nu al een update krijgt met een beweegbare pantograaf. Ik heb de eerste uitvoering, en die had ze nog niet. Moeten ze niet te vaak doen, dat soort grappen.
Verder valt me de enorme hoeveelheid aan Z modellen die uitgebracht worden. Is Z aan een revival bezig of zo? Zo ja, dan is die aan mij voorbijgegaan.
Rijtuigen zonder verlichting zijn er eigenlijk ook niet meer. Hoef je geen inbouwsets meer aan te bieden, denk ik dan maar.
Ook viel me op dat ze toch nog een aantal loks van rond de €300 uitbrengen. Zo is die stoomlok dan wel minder gedetailleerd dan eentje van €550, maar wel goed dat ze zo voor een ieder wat wils aanbieden.
Yep. Ook modellen voor de wat smallere beurs.
Mvg Hans
Ben zelf wel gecharmeerd van 1100, mooi in combinatie met de bollenwagens. Grote kans dat die erbij komen en misschien ook een 01 of 44'er
Wat mij bij het nieuws t meest opgevallen is, is de vernieuwde V60. Dat lijkt nu een volwaardig model te zijn geworden.
Wat dan bijzonder opvalt is de gestelde UVP prijs van 399€, dat is slechts 30-40€ minder dan de ESU (31740) V60. En tuurlijk, de UVP zal niet de winkelprijs zijn (waarschijnlijk 364€ >:-D ), maar t zou eens interessant zijn die twee naast elkaar te zetten.
Jan-Peter
Hè hè, EINDELIJK weer eens iets "nieuws" uit Epoche 1! Maar, nieuw? Een nieuw nummer, wat nieuwe snufjes, maar voor de rest "gewoon" weer een P8. De laatste P8 is al uit 2013 (de "2439", artikelnummer 37028), dus 12 jaar oud... Apart trouwens: géén Trix-variant van dit model?
@citaat @citaat
Ik vind dat de esu heel fraai is. Gekocht in friedrichshafen voor 300 als 2e keus bij esu. Geen verschil te zien en gewoon garantie
Ik vind de Vectron dual erg mooi 39297, rijd deze loc ook in Nederland?
En natuurlijk de Wascosa Shimmns 47229
Mvg,
Peter Degeluidsman
Testfase nog dacht ik Peter.
Ik was blij verrast met de NS 1100 (38110), wat een mooi model is dat... gelijk een exemplaar gereserveerd dus :D
Citaat van: PietMarklin op woensdag 08 januari 2025, 21:00:39Ik was blij verrast met de NS 1100 (38110), wat een mooi model is dat... gelijk een exemplaar gereserveerd dus :D
Me too.
Bovenbouw metaal ,seinen conform enz .
En voor een prijs minder dan de adviesprijs toch wel mooi van de Modeltreinwinkel.
Met vr gr Koos .
PS
Pas betalen bij aflevering
Ja keek ook blij verrast op van de blauwe 1108. Ik heb jaren terug dat geval van Roco gehad, vreselijk snelloper en heel slecht te besturen en vaak niet werkende omschakelrelais.
Na de grijze was het natuurlijk bijna wel zeker dat er een blauwe zou komen, ok wel volledig anders.
Veel nieuwigheden zijn vormvarianten of kleurvarianten vooral van de wagens of loks nu met MFX speeldwereld decoders maar dat was hier al gemeld.
Helaas weer geen nieuwbouwketel met voorverwarmer van de Br 52.80, mijn avatar van de lok die nu nog in behoorlijke aantal rijdt bij de museumbanen. Wel een Br 51 weer met cabinetender nee die hadden we nog niet en weer een OBB Br52.
NS bollenwagens per stuk €53 en alleen in een set verkrijgbaar. Ik heb nog niet gezien of de nummering en opbouw verschil met de oude set.
Even losjes door de folder heen. De serie klassiekers Tja zou ik mijn oude 30xx serieloks wel willen vervangen? De vraag stellen is het antwoord geven.
Wie mijn E9501 wil mag het zeggen. Een Pwg Pr 14 heb ik genoeg, deze Drg schaf ik niet aan. Had ook gelijk de kraan #46719 een nieuwe kraanarm gegeven en een andere katrolschijf en haak. Nog twee Br01? ja nu eentje uit 1936 en uit 1964. Idem nog een V60, Br003, 044, 193, 211, 132, 3*186, 249, Rc6, MV Nohab en tankvervoer erbij. Mooie uit de doos foto bij de #38059. Halberstadt is DDR en niet mijn verzamelgebied. Ze zien er wel stark uit. Aha mijn blokken-elocserie krijg aanvulling met een correct model 151. Ik vind die E10, E40 en de vernummerringen 110, 140 plus 050 en 051 mooi. Heb net een #3331 aangeschaft. De serie Fals en andere zelflossers in een bloktrein altijd goed. Leuk maar niet voor mij de Regio Shuttle RS1, type 650. Wel een Poolse lok, even wachten nog en dan een Oekraïense lok?
Dirk :-{)
Ik ben ook onder de indruk van de nieuwe metalen super gedetailleerde NS 1108..
prachtig Berlijns blauw.
jawel 399....
maar wat zal die mooi staan op mijn mooie K-rail :D
net zoals op de M* website.
Citaat van: Wim op donderdag 09 januari 2025, 15:07:50Ik ben ook onder de indruk van de nieuwe metalen super gedetailleerde NS 1108..
Ik heb er een kleine voorbeschouwing (https://forum.3rail.nl/index.php?topic=95896.0) van gemaakt. Volgens mij kan het met weinig aanpassingen nòg beter.
Om misschien een beetje vooruit te lopen op de feiten, de 1100 wordt uitgebracht ten gelegenheid van het 75 jarig bestaan van de serie. Kunnen we volgend jaar dan een 1200 verwachten?
Ik vrees dat ik dat varkenssnuitje niet kan weerstaan :P
De MBS heeft er zo één, ik voel een (eenmalige?) serie aankomen gericht op Nederland....
Citaat van: Huib84NL op vrijdag 10 januari 2025, 08:36:54Om misschien een beetje vooruit te lopen op de feiten, de 1100 wordt uitgebracht ten gelegenheid van het 75 jarig bestaan van de serie. Kunnen we volgend jaar dan een 1200 verwachten?
Grappig dat je dat zegt. Ik had er ook al op gehint (https://forum.3rail.nl/index.php?msg=1567703) :D
Citaat van: 1200Blauw op vrijdag 10 januari 2025, 09:21:05Grappig dat je dat zegt. Ik had er ook al op gehint (https://forum.3rail.nl/index.php?msg=1567703) :D
Nu nog de kleurstelling, of meerdere tegelijk uitbrengen
Opvallend dat ze voor Minitrix komen met de RRF 4402 met alle eerder uitgebrachte RRF locs zou dit toch wel een mooie toevoeging zijn geweest. Misschien als zomer nieuwtje?
@citaat @citaat :offtopic:
Of een Br 1200 in blank metaaleditie en dan Turquoise, bruine, grijze, blauwe en gele verfspuitbus meeleveren plus decals voor met creëren van je eigen model.
Of voor ons 3railforumers: witte en iets aan zwarte, rode en blauwe verf (die laatste drie zijn dan voor het 3raillogo als daar geen decal voor te maken is).
Idee voor iemand die dat kan: decal maken van het 3-raillogo mits dat toegestaan wordt door het bestuur?
Dirk :-{)
Ja.. die 1100 lijkt een juweeltje te worden!
Net als de Piko die bij mij al 1,5 jaar dienst doet.
Ik zal deze dan ook overslaan, en voor Duits gaan...
Die verweerde 218 diesel gaat het wel worden...evenals nog wat goederenspul.
Zat eigenlijk te hopen op een ivoren 151 na het groen van vorig jaar.
:wink:
38135 - Schweineschnäuzchen besteld ook wel bekend als Wismarer Schienenbus, Ameisenbär en deze versie van de DB als VT88.9. Zal nog even geduld moeten hebben denk ik. Als iemand de uitleverdatum al weet van dit model hou ik mij aanbevolen. Ben benieuwd naar deze, best veel techniek in zo'n klein model, dit terwijl het interieur er in vergelijk met het oude model er veel beter uitziet.
Zou je er nog een set valiesjes bij krijgen zoals destijds? ;)
Staan ze bij de nieuw te verschijnen 38135 - Schweineschnäuzchen afgebeeld?
Zou tevens bij de artikelomschrijving vermeld moeten staan, Märklin geeft dit meestal wel aan.
Klopt, ze zijn blijkbaar wegbespaard, maar de dakdrager schreeuw er nog altijd om ;)
Betaal meer en krijg minder? >:-D
Artitec H0 Hutkoffers en bagage 387.568 heb ik gelijk besteld ( dakdrager schreeuwt er inderdaad om ) €18,50 en supermooi
De voorlopige uitlevertijd van de "Varkensnuit" is het 3e kwartaal.
Nog minimaal 6 maanden geduld dus
@citaat 38135 - Schweineschnäuzchen
Hierover zat ik ook te twijfelen. Geen Epoche I (maar wat komt er nu eigenlijk nog uit wat destijds gereden heeft, want niet de zoveelste variant is van een reeds bestaand model of een fantasiemodel?), maar nog steeds erg leuk 'en zeer geschikt voor een pendelbaantje!
Ik vrees dat deze voor Epoche I ook niet gaat komen omdat in het echt de eerste "pas" in 1932 is gemaakt - dat is midden in Epoche II.
Bron: Wikipedia Wismar typ Hannover (https://de.wikipedia.org/wiki/Waggonfabrik_Wismar_Typ_Hannover#:~:text=Der%20Typ%20Hannover%20der%20Waggonfabrik,den%20kosteng%C3%BCnstigen%20Personenverkehr%20auf%20Kleinbahnen.)
@citaat
Blijkbaar heb ik hier op het forum moeite om mezelf goed uit te drukken, maar ik snap waar je opmerking vandaan komt.
Ik verzamel eigenlijk alleen maar materieel uit Epoche I. Echter, tegenwoordig wordt er weinig echt nieuws meer uitgebracht wat in deze periode gereden heeft. (Mijn hoop is, zoals altijd, gevestigd op Brawa...).
Echter, ik heb óók een zwak voor railbus-achtigen, waarbij het niet echt relevant is uit welke periode deze komen (maar ook hier geldt: hoe vroeger de periode, des te beter). Een Epoche II-variant zou ik derhalve interessanter vinden dan een Epoche III-variant.
Hopelijk heb ik mezelf zo wat beter uitgedrukt?
Met vriendelijke groet,
William
@citaat Ik hoop van harte met je mee dat er ook een Ep II variant gaat komen!
En stiekem toch een snuitje besteld :D
Dan is er nog veel meer uitgeleverd natuurlijk!
Bijvoorbeeld de
38600 ofwel de V60 dit met vele geluidseffecten, verlichtingsmogelijheden, telex etc. Eindelijk geen schroef in het dak maar verder vind ik m persoonlijk optisch als eerste indruk niet geweldig uit de verf komen. Ik weet niet waarom, eea komt wat lomp over, daar zou voldoende Marklin-robuustheid tegenover moeten staan maar die indruk krijg ik ook weer niet. Mischien gewoon afwachten en goed in de winkel bekijken dus. Destijds met te veel ongeduld (op het aangekondigde model van Brawa) het model van Piko gekocht, achteraf toch het model van Brawa moeten kopen denk ik nu. Meer over de concurentie van het nieuwe Marklin-model van de V60 in onderstaande filmpje:
Iemand enig idee wat deze aankondiging gaat inhouden ?
https://www.maerklin.de/acdc
Rock 'n roll train on the highway to hell...
Briljant ! >:-D
>:-D
Duvel (6,66) wagon erachter en gaan 🤘🏻
Citaat van: sn00zerman op donderdag 30 januari 2025, 17:46:23Iemand enig idee wat deze aankondiging gaat inhouden ?
https://www.maerklin.de/acdc
Beetje reuring veroorzaken natuurlijk. Zodat we vooral over M* gaan praten.
Op dit moment weet ik niet of deze combinatie mij gaat aanspreken, ik vind de combinatie wel erg gezocht.
Is één van die gasten modelspoorliefhebber of zo?
Edit: Ik lees net dat Angus Young getrouwd is met een Nederlandse vrouw, en dat ze o.a. een huis in NL hebben. Dan zou het natuurlijk zo maar kunnen dat hij met M* in aanraking is gekomen.
Zullen ze net als ESU overgaan naar modellen die voor beide systemen geschikt zijn: Marklin/Trix.. AC/DC..
jongens.. AC/DC
Marklin gaat aankondigen te stoppen met 3rail en verder te gaan met 2 rail, dit gaat gebeuren op 1-4 :O
@citaat
In één woord: "Briljant" :D
Jan-Peter
@citaat @citaat dat zal Henk (@Lobomotion69) als muziek in de oren klinken. 😉
Ik denk eerder dat we een locje zoals op de achtergrond kunnen verwachten... :D
(https://www.kostenitz.eu/webfotos/MT/DIV/2025/01.JPG)
Groet, Marc
@citaat
Zou zo maar kunnen. Voor de kenners onder ons: Met welke (Duitse) stoomlok komt die het meest overeen? Misschien dat dat type dan wel in een AC/DC uitvoering uitgebracht gaat worden.
Edit Frenkievee: citaat van gehele voorgaande bericht verwijderd.
Citaat van: Bulletje op donderdag 30 januari 2025, 22:28:29Marklin gaat aankondigen te stoppen met 3rail en verder te gaan met 2 rail, dit gaat gebeuren op 1-4 :O
Dat is voor Roco, Piko juist andersom die stoppen met 2rail modellen en gaan over op 3rail.
Die hoeven dan geen graantje mee te pikken :D
Zal wel meer keuze stress geven >:-D
The Winner Takes It All.
Valt mijn in de catalogus op dat roco trouwens vol voor n spoor aan het gaan is..
Bij elk item een N? :-) :-)
Dat kan ook ergens anders op betrekking hebben dan de Schaal :P
Het verwarde mij ook in eerste instantie, tot ik ergens de uitleg vond: Neukonstruktion ofwel een volledig nieuw ontworpen model.
Het was ook een geintje van mijn kant :D
Maar vond het wel iets te vroeg voor een 1 april grap >:-D
Grappig dat Tante M nu een AC/DC model gaat maken :thumbup:
Zeker ook afklikbare sleper?
Marklin kan alle kanten op. Ze kunnen ook nog iets met het stukje "Mark" in de naam doen, daarom zie ik een samenwerking met mijn all time favourit Mark Knopfler liever zitten! Maakt soms ook nummers waarin het over treinen gaat, laatst nog "Before My Train Comes" (One Deep River album, 2024). De internationale fanclub van Mark Knopfler heet AMIT, A Mark In Time. Daarmee kan Marklin misschien ook iets?
De Kleine Benelux maakt op haar facebookpagina melding van een exclusief model ten behoeve van de Nederlandse markt. https://www.facebook.com/dekleinebenelux
Kun je de tekst ook hier plaatsen? Ik heb geen FB en ook geen zin Meta mijn gegevens ter beschikking te stellen.
@citaat @citaat bedoel je het bericht over de huisbeurs? Staat verder niks over ook geen foto. Maar plaats anders een directe link naar het bericht wat je bedoelt.
"De Kleine Benelux geniet van een driedaagse huisbeurs die vanmorgen van start ging. Winkeliers komen van heinde en verre om alle noviteiten te komen aanschouwen en er zeker van te zijn dat ze genieten van de garantie op voorraad/levering van producten die slechts in kleine oplagen geleverd worden....
Het neusje van de zalm is de onthulling van een Märklin Locomotief die wij zelf hebben laten vervaardigen. Ook deze loc is slechts beperkt leverbaar!"
Als De Kleine een beetje commercieel is dan plaatsen ze dat bericht ook op de 3 grote Forums in de Benelux.
Groet, Anne W
De aangekondigde locomotief is de RFO 1828 https://treinposities.nl/foto/317046
Tussen de door De Kleine geplaatste foto's zag ik dit:
Rail Force One 1600
Ze hadden op hun Facebook ook nog een foto (https://www.facebook.com/photo?fbid=1054855599992106) geplaatst met alleen die loc.
Mooie loc! Ben benieuwd naar meer info zoals de prijs.
Koen
De Roco RFO 1800 AC/Sound (maar met zwart/witte streep) wordt al een tijdje aangeboden voor ver onder de €300.
Ik gok dat de Marklin variant weer beweegbare pantos krijgt en dus de Nederlandse vlag als streep.
Keuzes, keuzes...
Op de facebookpagina van TreintjeOost staan de nodige foto's en een flyer met aanvullende informatie.
Voor wie geen Facebook heeft:
CiteerExclusief voor de Nederlandse winkeliers, komen Märklin en Trix met deze exclusieve E-lok van Rail Force One.
Vanaf nu te reserveren via PB, email of whatsapp, levering naar verwachting in het 3e kwartaal. Prijs €459,00. Digitaal met geluid, buffercondensator en digitaal schakelbare pantografen.
25162 Trix, DCC Sound
39722 Märklin, AC Sound
TreintjeOost
Stationsstraat 16C
8431EV Oosterwolde Fr.
Tel. en WhatsApp 0516-520224
www.treintjeoost.nl
En de folder:
Marklin_RFO_1800.jpg
Meteen eentje besteld :favorite: :thumbup:
Mooie loc maar ik twijfel nog even gezien de prijs
Koen
Dit is wel een bijzondere 1800 van een private spoorwegmaatschappij, en bij twijfel nooit doen.
Zelf vindt ik de prijs ook best aan de hoge kant, maar ach hoeveel zijn er niet van dit model van de RFO 1828?
Dat ligt lager dan de NS 18XX, en vandaar dat ik overstag ging.
Mooi hoor ! :thumbup:
Leuk voor de NL rijders!
Niet alleen voor de NL rijders hoor, ook de verzamelaar wil weleens wat bijzonders in de collectie :thumbup:
Als de lok wordt uitgeleverd ga ik er iets leuks mee doen.
Zojuist heb ik een exemplaar besteld.
Ik begreep dat er een oplage is van 600 stuks.
450 voor Marklin, 150 voor Trix.
Gr. André
Citaat van: Hans V200.0 op dinsdag 25 februari 2025, 20:10:57Als de lok wordt uitgeleverd ga ik er iets leuks mee doen.
Ik ben benieuwd wat dat dan gaat zijn :)
Er een 1300 van maken denk ik :D
:offtopic: Ik zou er een 20 jaar 3rail forum variant van maken :o)
Komen ook weer twee VSM wagons 94551 als B 272 en 94559 als B 276? Zou wel leuk zijn als ze dan uiteindelijk ook een keer de restauratie rijtuig doen, maar helaas.
Deze rijtuigen stonden ook al op de foto van de vitrine in deze (https://forum.3rail.nl/index.php?topic=95319.msg1573294#msg1573294) post.
En dus opnieuw een aankondiging om VSM Donnerbüchse wagens B272 en B276 te gaan kopen. #94551 en #94559. Beperkte oplage staat op vele sites maar blijkbaar redeneer ik dat het te produceren aantal nog niet is gehaald waarom zou je anders opnieuw reclame moeten gaan maken... Ook bij andere winkels zijn de wagens nog steeds bestelbaar. Grof afgerond €100 voor beide wagens met verzendkosten.
En inderdaad Johan, een restauratierijtuig BR 271 verbouwd uit een 2e klas rijtuig zou de trein completer maken. Er zijn nog meer Oostenrijkers (8st) bij de VSM. Ook in het groen en een lange B32 633.
Dirk :-{)
Citaat van: 1200Blauw op woensdag 26 februari 2025, 13:05:57Er een 1300 van maken denk ik :D
Hoi 1200 Blauw,
Had nog geen zoekertje voor twee assen geplaatst, en dat ga ik ook niet doen :D
Nee, ze komen maar met een model van de NS 1300, deze laat ik zoals ie is ;)
M.v.g.
Hans V200.0
(https://www.marklin.nl/fileadmin/media/nl/Home/39722.jpg)
Op zich een mooi model en met zowel container- als ketelwagens te combineren.
Zelf net de 39381 P8 stomer besteld, wordt "normaal" tweede kwartaal geleverd, ben benieuwd 🤞🏻🤞🏻🤞🏻
Bericht van Märklin:
Citaat van: Gebr. Märklin & Cie. GmbHZum ersten Mal präsentieren sich zur Faszination Modellbahn in Mannheim vom 7. bis 9. März die Modellneuheiten 2025 den Endverbrauchern. Und das Haus Märklin hat obendrein noch eine besondere Überraschung in petto. So viel sei schon verraten: Vor Ort werden zwei weitere bisher noch streng geheime H0-Modelle vorgestellt. Es lohnt sich also gleich doppelt, die Reise nach Mannheim anzutreten.
M.v.g.
Maikel (RMW)
Hoop dat er dit keer een NS lok komt als verrassingslok. Die zal zeker hier in de verzameling worden opgenomen.
https://www.maerklin.de/de/lp/2025/shay
Groetjes Frits
Gelukkig amerikaans, daar heb ik geen interesse in! >:-D
Wat een hele aparte aandrijving !
Veel adhesie.
Ben niet zo van het Amerikaanse spul (behalve een bigboy in de collectie) maar de aandrijving is zeker interessant
Vandaag toch maar de e95 met toeters en bellen erbij besteld, lang over nagedacht maar toch uiteindelijk over stag gegaan. :P
Nog bedankt trein-ice3! :thumbup:
Uiteraard geen interesse, want geen Epoche I, maar dat is mijn MTH Triplex ook niet ;) . Erg gaaf vanwege de constructie, dus wie weet...
Wat een interessante aandrijving. Valt helaas een beetje uit de toon bij mijn moderne Zwitsers materieel. De volgende baan dan maar met Amerikaans thema !?.
Groeten,
Wico
Citaat van: Wico op dinsdag 11 maart 2025, 15:07:01De volgende baan dan maar met Amerikaans thema !?.
Ga je 2-railer worden? >:-D
Nee dat dacht ik niet, maar je weet het nooit ... er zijn mensen die zweren bij 2-rail :D.
Groeten,
Wico
Märklin Message Wagon #48087, vanaf 28 maart 2025 17.00 uur werd het het ontwerp bekend gemaakt. Ik zeg het gelijk: valt me zwaar tegen deze door Osgemeos gespoten Karlsruher Kopf. Ik had van de kunsternaars wel wat meer verwacht dan een streep twee ogen stukje neus gezicht. De prijs is al helemaal absurd 200 euro. Ik dacht aan inschrijven maar nu wacht ik nog. Je hebt 14 dagen de tijd om je in te schrijven. Dus niet zoals bij de voorgaande Message Wagons inschrijven tot een maximum aantal te produceren wagens. De Vincent van Gogh wagen waren in een uur? al vol ingetekend nu heb je dus bedenktijd.
Hier de informatie (https://www.maerklin-messagewagons.com/de/products/option-fur-den-erwerb-eines-h0-wagens-zu-200-euro?variant=49546335781131)
Dirk :-{)
AC/DC: een complete trein (https://www.maerklin.de/en/products/details/article/39966).
Ik heb de lok en bijbehorende 3 wagonnetjes bekeken op de Intermodellbau, het heeft wel wat. :roll:
Totale set €840,- en na verloop van tijd waarschijnlijk voor wat minder op beurzen.
Als je fan bent van de band AC/DC en fan bent van AC/DC treintjes en de set ophangt in een enkelvoudige vitrine
in je huiskamer heb je natuurlijk wel een in het oog springende blikvanger, best wel gaaf lijkt me. B)
Ik kan het wel waarderen dat Märklin dit doet. :thumbup:
Presentatie van Märklin op de Intermodellbau:
@citaat een flitsende trein en dito presentatie, degelijk voorgelezen van geprinte A4tjes tijdens de beurs... ;)
De enige overeenkomst is dat het allebei behoorlijk Old Skool is; AC/DC tour uit 2008/2010 - had dan gewacht tot het auteursrechtenvrij was, want behalve de techniek in het speelgoedlocje moet dat maar liefst 600 euries kosten.
Ik zie het er niet aan af. Maar ik zeur wel vaker over de ongebruikelijke keuzes van Märklin.
Peter
Zitten er ook soundeffecten op de loc van de band? Dat zou dan natuurlijk eigenlijk wel moeten. De presentatie was wel een beetje zonder metal randje inderdaad.
In het rijtje functies van de lok zijn 4 functies toegewezen aan "special sound function", lijkt er dus wel op.
Meer een "hebbedingetje" / potentieel collectorsitem voor de liefhebbers?
Citaat van: Baanloos op maandag 14 april 2025, 16:29:12Meer een "hebbedingetje" / potentieel collectorsitem voor de liefhebbers?
Ja inderdaad. Punt is alleen wel dat M* ons al decennia lang doodgooit met allerlei collectoritems, dus dat begrip is bij M* wel heel erg verwaterd. Voor mij persoonlijk betekent dat dan ook niks meer.
Kortom, ik koop alleen wat ik mooi vind.
Nu nog een van de Miracle Express. Inclusief muurtje.
B) Voor de Krokodil liefhebbers; GELE KROKODIL (https://shop.traumwerk.de/Maerklin-Krokodil-Typ-Ce-6-8-II-mit-Porsche-911-auf-Transportwagen-Sm-24-Traumwerk-Jubilaeumsedition/30046)
En met de mooiste uitvoering van de Porsche 911, de klassieke Targa (is mijn mening, geen feit, hoewel? :roll: )
Helemaal mee eens, klassieke 911 is helemaal toppie :D , gele krokodil hoeft van mij niet
groet, Martin
Ook 'grappig' is t gekozen bedrijfsnummer van de lok: 14 911. Altijd leuk die dubbele verwijzingen..
JP
Weet iemand wanneer de zomernieuwtjes bekend worden gemaakt.
Wellicht pas volgende maand, als de derde Insider komt.
Dan hebben ze nog een paar maanden om ze te produceren en uit te brengen.
Klopt het wordt volgende maand: bij één van de nouveauté's wordt er nog gezocht naar de oplossing voor een ruimteprobleem in een loc-kap ivm het uitzwenken van de draaistellen in R1-bogen.
Ik begreep dat er wel verschillende opties zijn, er moet daarin alleen nog een keuze gemaakt worden; M kiest voor zekerheid voordat ze iets naar buiten brengen.
Morgen om 13.00 uur worden de zomernieuwigheden bekend gemaakt.
M.v.g.
Maikel (RMW)
https://www.maerklin.de/de/sommer-neuheiten
Enige nieuwtje wat je in Nederland kan inzetten is voorzover ik zie de DB Vectron nummer 193 352
Koen
De Marklin dieselloc serie 217 heeft wel wat en serie 59 van België. Beide zijn nog betaalbaar. De Duitse br194 variant voor 529 euro vind ik gestoord en dan ook nog eens zonder buffer condensator.
De Kerstwagon koop ik ook wel. De kerstloc geloof ik wel. Ik koop nog wel eens een br101 kerstloc.
Het 5-delige setje ketelwagens is ook wel geschikt voor Nederland.
De prijzen zijn adviesprijzen. Ik heb de br194 al gezien voor 440 eu
Die AC/DC loc is daar enige interesse voor bij onze forum leden.
@citaat
Voor mij niet.
Ook bij de nieuwe aankondigingen zat er helaas niets voor mij tussen.
Mvg,
Peter Degeluidsman
Die vt18.16, eindelijk ! Zit hier met een kato-model, die maerklin is van harte welkom dus ! ❤️
Weinig voor mij deze keer wel de Märklin magazin wagon (2025) besteld is de verzameling straks weer aangevuld.
Groet Michel
CiteerDie vt18.16, eindelijk ! Zit hier met een kato-model, die maerklin is van harte welkom dus ! ❤️
Eigenlijk is dat het enige echte nieuws? En dan zeggen ze er niks over in het filmpje :)
Enige nieuwtje wat je in Nederland kan inzetten is voorzover ik zie de DB Vectron nummer 193 352
In spoor I is er nog een Pullman set van 6 rijtuigen Amsterdam-Zürich, voor de financieel beter bedeelden onder ons... 12K€ 8o
Heb de Loc 39924 stoomloc type 92 en LOC NMBS 37279 Diesel reeks 59 besteld B) :P
Citaat van: ketelbinkie op vrijdag 16 mei 2025, 09:26:17In spoor I is er nog een Pullman set van 6 rijtuigen Amsterdam-Zürich, voor de financieel beter bedeelden onder ons... 12K€ 8o
Als je het snel zegt, valt het best mee...
Niemand interesse in de nieuwe serie armseinen?
Opvallend:
Beschrijving nogal summier, bewegen de vleugels dan langzaam of met een klap?
Toch wel prijzig per sein, zelfs bij een klein station gebruik je er toch al gauw 2-4.
Kun je instellen incl nawippen
Citaat van: harm78 op vrijdag 16 mei 2025, 07:56:36CiteerDie vt18.16, eindelijk ! Zit hier met een kato-model, die maerklin is van harte welkom dus ! ❤️
Eigenlijk is dat het enige echte nieuws? En dan zeggen ze er niks over in het filmpje :)
Aan het begin van het filmpje wordt keurig netjes aangeraden om de pdf te bekijken omdat niet al het nieuws het filmpje heeft gehaald.
CiteerAan het begin van het filmpje wordt keurig netjes aangeraden om de pdf te bekijken omdat niet al het nieuws het filmpje heeft gehaald.
Dan nog, alle nieuwigheden zijn eigenlijk varianten van dingen die al bestonden. Die VT18 is het enige echte nieuws, maar daar hebben ze waarschijnlijk nog niet eens een Handmuster van om te laten zien.
CiteerKlopt het wordt volgende maand: bij één van de nouveauté's wordt er nog gezocht naar de oplossing voor een ruimteprobleem in een loc-kap ivm het uitzwenken van de draaistellen in R1-bogen.
Ik begreep dat er wel verschillende opties zijn, er moet daarin alleen nog een keuze gemaakt worden; M kiest voor zekerheid voordat ze iets naar buiten brengen.
Waar ging dit nu eigenlijk over? Een nieuwigheid die de zomer helemaal niet gehaald heeft?
Shimmns liefhebbers? Marklin 46418 (https://www.huenerbein.de/Maerklin-46418-Schiebeplanenwagen-Maerklin-Regionalversammlung-2025/540-46418)
Ik heb de 48480 Druckgas-Kesselwagen-Set VTG und Eva voor achter mijn 39132 Br 151, de 39111 Elektrolokomotive Baureihe 110.3 "Elefantenexpress" met de rijtuigenset 43826 Personenwagen-Set TRI en rijtuig 43827 Personenwagen 2. Klasse. Helaas is alles met levertijd Q4.
Lees zojuist in mijn mail de aankondiging van het 2e clubmodel. En gezien mijn avatar gaat deze zeker wel besteld worden namelijk de BR 66 (39665).
Twijfel nog over de bijbehorende wagonset....
Ga hem compleet bestellen, lok en wagons zodra de formulieren binnen zijn.
Ziet er fraai uit. Een zeldzaamheid in het echte leven, ingehaald door de vooruitgang, maar niettemin een mooi uitgevoerd model.
Alleen weer het geluid... Bij het afremmen vertragen de exhaustslagen terwijl doorgaans de regulateur (bijna) dicht is en er dus nauwelijks tot geen afgewerkte stoom uit de cilinders door de schoorsteen slaat. Dan hoor je dus niet meer puf... Puf....puf.......puf. De trein rijdt gewoon langzaam en stilletjes uit. Zolang fabrikanten dat niet oplossen, hoeft er voor mij geen dure sound decoder in, maar dat is vast geen optie.
Groet,
Peter
@citaat
Met de automatiseringsprogramma's moet er wat te "regelen" zijn dat op het moment dat de centrale een opdracht geeft om af te remmen ook het geluid wordt uitgezet en weer aangezet na een zekere tijd of een andere actie. Mijn lekker oude Raptor kon dat wel, bij de remmelder kon het geluid uitgezet worden en bij de stopmelder weer aan. Natuurlijk ook niet perfect, maar geen hoorbare exhaust slagen.
Groet, Anne W
Gisteren de presentatievideo van Märklin gezien van de insider lok 66. Prachtig model en prachtige wagons. Alleen vond men 549 wel wat duur voor een dergelijke lok in de comments. Aangezien het een insider model is zal er bij de dealer ook wel niet veel van die prijs afgaan zeker? Met de wagons erbij ga ik nog lang moeten sparen, dus hopelijk komt het in de toekomst nog eens als gewoon model uit ook.
Citaat van: BlikkenTinus op woensdag 04 juni 2025, 09:26:49Alleen weer het geluid...
Het is een voorserie in de video presentatie, dus wellicht zit er nog verbetering in het definitieve model? Als veel mensen Märklin dat even laten weten nemen ze de kritiek hopelijk mee. Is geluid achteraf eigenlijk te updaten of doet Märklin dat zelf wel eens? Een update van de lok achteraf?
Ik heb nog maar zelden goed stoomloc-geluid gehoord op de modelbaan. Bij het minderen van de snelheid worden de exhaustslagen gewoon in vertraagd tempo afgespeeld.
Maar Annes opmerking is nog wel van waarde: in Rocrail of iTrain is het misschien ook mogelijk bij de eerste melder in een blok het rijgeluid uit te zetten en wat ander geblaas en gesis aan te zetten met het remgeluid...
Ik vrees dat het ook voor de fabrikanten lastig zal zijn het goed te programmeren, maar piepende remmen gaan ook alleen maar op een bepaald moment aan, dus dan kan het puf-puf geluid ook wel uitgezet worden. Zou fijn zijn!
Groet,
Peter
Citaat van: BlikkenTinus op woensdag 04 juni 2025, 09:26:49Alleen weer het geluid... Bij het afremmen vertragen de exhaustslagen terwijl doorgaans de regulateur (bijna) dicht is en er dus nauwelijks tot geen afgewerkte stoom uit de cilinders door de schoorsteen slaat. Dan hoor je dus niet meer puf... Puf....puf.......puf. De trein rijdt gewoon langzaam en stilletjes uit.
Dat vind ik inderdaad ook jammer, dat ze dat niet eens een x aanpakken. Zal waarschijnlijk weer teveel kosten om ziets te ontwikkelen in de software.
Citaat van: wirbel010 op woensdag 04 juni 2025, 11:00:05Aangezien het een insider model is zal er bij de dealer ook wel niet veel van die prijs afgaan zeker? Met de wagons erbij ga ik nog lang moeten sparen, dus hopelijk komt het in de toekomst nog eens als gewoon model uit ook.
Bij Alle MHI producten gaat er niks af van de prijs.
Ook al wil je een deal maken van een MHI prijs blijven ze af.
Voor Insider modellen kan dit anders zijn als het model al enige tijd in de schappen/ vitrine aanwezig is.
Bij het uitkomen vaak niet, dus wachten is dan vaak beter.
Alleen is dit weer afhankelijk van het aantal bestellingen.
Maar goed ik ben Insider en ik heb nog geen bestellijst gezien.....
De VSM rijtuigen zijn uitgeleverd aan de winkels.
Hallo, ik weet niet of dit de juiste rubriek/topic is maar Gleis 11 München heeft weer een eigen Märklin wagen voorzien van andere opschriften uitgebracht. #94573
Als G10 en afgeleide varianten - zonder remmershuis - liefhebber is het weer een aanschafoverdenking waard. De vorige twee van deze G10 Gleis11 heb ik al gekocht en eens getoond bij show je nieuwste aanwinsten 2024. Dit keer gaat het om een model van Unionsbräu Schülein u. Co gedeckter Güterwagen K.Bay.Sts.B. Ep I. In H0 + Z verkrijgbaar.
Foto is copyright van Gleis-11.de
Dirk :-{)
Marklin-94573-Gleis11-Unionbrau-Schulein-Munchen-2025-1.jpeg
Zojuist een e-mail ontvangen van MarklinStore München over dit leuke wagentje, en ook over van de Oktoberfestwagen 2025. Een bierwagentje uit tp II heb ik nog niet, dus inderdaad het overdenken van de aanschaf waard.
Goedemorgen, zat zojuist op de Marklin site naar de levertijden te kijken en het viel mij op dat van meerdere artikelen de levertijden zijn opgeschoven. B.v. het al in 2024 aangekondigde model van de SBB Ee 3/3 36354 is opgeschoven naar het vierde kwartaal 2025 en de nieuwe NS 1100 is verschoven naar 2026.
Vind dat persoonlijk wel weer jammer.
Groet, Erwin
Het opschuiven van het levermoment is niet echt ongebruikelijk. Mijn replica Kaelble kiepwagen kwam bijna 2 jaar later. Besteld jan "22, verwacht Q4 "22 uiteindelijke levering okt "24. De bestelling had ik al opgegeven eigenlijk.
Gekscherend zeg ik wel eens dat alles voor de kerst komt, je weet alleen niet in welk jaar. Mijn winkeliers weten alles van de wat flexibele leverkalender en waarschuwen me wel eens maar zoals duidelijk is, ik weet er alles van.
F.
--
Daarentegen ben ik heel erg goed in wachten...
Tsja, Marklin is zeker niet de enige in het vertraagd leveren van modellen. Bepaalde fabrikanten hebben hier ook last van en ik noem bewust geen namen.
Modelspoor is en blijft een luxe product dus we wachten het gewoon af. Geduld is een schone zaak :D
Groet, Erwin
Dat komt door planning en aanlevering van de verschillende onderdelen.
Ook met uitvoering heeft het te maken, zit een model eenmaal in de lijn samen met een nummervariant, dan vertraagd de rest ook soms.
Misschien halen ze het nog voor de kerst iets te leveren, maar vaak ook niet.
Dan tillen ze de productie ook naar een ander tijdstip.
Anderzijds kan je ook wel eens geluk hebben. De Geisslingen Steige wagenset kwam onlangs gelijk binnen met mijn bestelling van de bijhorende 193. De NS machinist heeft nooit geweten dat hij naast een stel ICM ook nog een DB goederentrein uit Utrecht wegreed. Begin 2024 moest ik voor het werk een paar dagen op stap en net aangekomen in het hotel belde Westewagenwinkel dat mijn v100 37126 binnen was. Dat werd een leuke vergadering en een even zo leuke thuiskomst. Het valt al met al best wel mee vind ik.
F.
Allemaal een 1100 voorbestellen :P dan gaat ze waarschijnlijk eerder in productie B)
Vraag en te verwachten productie aantal denk ik?
volgens mij waren ze een paar weken na bekendmaking al uit verkocht bij Marklin.
Hoe meer vraag ernaar des te eerder komt er een levering extra.....of een variant.... van de 1100.
Idd.
Citaat van: hmmglaser op zondag 24 augustus 2025, 14:44:15volgens mij waren ze een paar weken na bekendmaking al uit verkocht bij Marklin.
Kan zijn, maar als de handelaar die ze inkoopt van ons niet de verwachte aantallen voorbesteld/verkocht krijgt dan zeggen ze waarschijnlijk tegen tante, zet maar even op hold.
Tot ik er wat kwijt kan.
Die winkel wil ook niet opgescheept zitten met een onverkoopbare voorraad.
Marklin produceert in samenwerking met de handelaren, die weer afhankelijk zijn van of wij het model willen kopen/voorbestellen.
De aantallen van vroeger, die worden in Nederland al lang niet meer gehaald, dus dat risico nemen ze niet meer.
Dit denk ik zelf, kan het niet onderbouwen hoor.
Ik vind het maar een raar gezicht, zo'n 1100 met platte voorkant. Een normale met botsneus zou ik misschien nog wel overwegen om aan te schaffen, ondanks dat ik eigenlijk alles Duits heb.
Tja, wat is normaal :D
Voor mensen die meer de zeventiger jaren als voorbeeld hebben is een 1100 zonder botsneus normaal.
Koen
M'n vader heeft nog een paar Minitrix 1100'en liggen, ook die zonder botsneus.
Heb de nieuwe Märklin 1100 ook in bestelling staan en wacht liever een paar maanden langer op een degelijk model, geduld is een schone zaak.
Citaat van: KNed op donderdag 28 augustus 2025, 13:54:30Voor mensen die meer de zeventiger jaren als voorbeeld hebben is een 1100 zonder botsneus normaal.
Ik gok dat Harm stamt uit 1978. Hij heeft de 1100 nooit zonder botsneus gezien. Persoonlijk vind ik het hok met neus nòg lelijker dan het hok zonder neus ;)
Ik vind ze allebei wat hebben , maar liefst zonder neus in het blauw en met in geel grijs..
De blauwe met gele neus vind ik zelf de minste..
@harm78 Besef wel dat de NS in die tijd veel naar de SNCF keek, met als uitzondering de 1200 die had iets meer Amerikaanse roots.
De 1100 is duidelijk van een Frans voorbeeld en die hadden in die tijd ook geen botsneus.
M.v.g.
Hans V200.0
Net als de 1300 ;)
EDIT Ad: Overbodig citaat van geheel vorig bericht verwijderd; lees hier waarom (http://forum.3rail.nl/index.php?topic=42256.0).
Ik hou het bij de 1100 met botsneus, zo'n gladde voorkant vind ik persoonlijk lelijk :-)
Koen
Citaat van: Huib84NL op vrijdag 29 augustus 2025, 12:21:43Citaat van: Hans V200.0 op donderdag 28 augustus 2025, 19:53:14@harm78
Besef wel dat de NS in die tijd veel naar de SNCF keek, met als uitzondering de 1200 die had iets meer Amerikaanse roots.
De 1100 is duidelijk van een Frans voorbeeld en die hadden in die tijd ook geen botsneus.
M.v.g.
Hans V200.0
Net als de 1300 ;)
En de 1600 en daarmee ook de 1700 / 1800 serie....
...of de 2400/2500-serie, ook Frans. Dan hebben we nog de serie 500/600/700 uit het Grote Brittannië, maar verder was alle materieel destijds van Nederlandse bodem.
Is dat zo? Ook de 22/2300 is een afgeleide serie uit het buitenland die in licentie werd gebouwd. Dus er zijn geen puur ontwikkelde Nederlandse E-locs en Diesellocs. Treinstellen wel.
De serie 1500 van Engelse bodem niet vergeten.
Wadloper zou ook leuk zijn, of een mat 36.
De Wadloper is recentelijk door PB Models uitgebracht. Eerlijk gezegd gaat Märklin dit niet evenaren laat staan verbeteren qua kwaliteit en uiterlijk. Mat '36 is niet haalbaar voor Märklin omdat het een zeer beperkte groep mensen aanspreekt. Tenzij je deze in 1:87 gaat maken. Ik denk dat ze kiezen voor een variant die makkelijk verkoopt en in diverse uitvoeringen leverbaar is en ook in het buitenland, lees Duitsland, verkoopbaar is.
Hier is een verslag te lezen over de bouw van een messing Mat '36 voor diegene die niet weten hoe deze eruit zag: https://forum.beneluxspoor.net/index.php?topic=112456.msg3222490949#msg3222490949
Citaat van: Irmo op vrijdag 29 augustus 2025, 22:34:48De serie 1500 van Engelse bodem niet vergeten.
Ik moet ook niet te snel reageren :D
Citaat van: Baanloos op vrijdag 29 augustus 2025, 22:33:49Is dat zo? Ook de 22/2300 is een afgeleide serie uit het buitenland die in licentie werd gebouwd. Dus er zijn geen puur ontwikkelde Nederlandse E-locs en Diesellocs. Treinstellen wel.
Ik bedoelde natuurlijk in Nederland gebouwd (dat is de 2300-serie natuurlijk òòk al niet). Het ontwerp voor de 2200/2300 komt van Baldwin/Westinghouse, net als voor de 1200 trouwens, maar hoofdaannemer was in beide gevallen het Nederlandse HEEMAF.
de marklin herbstnieuwtjes worden op donderdag 18 september bekend gemaakt
@citaat
Net voor de IMA dus, waarschijnlijk zijn er dan al een paar handmonsters te zien.
Mvg,
Peter Degeluidsman
Natuurlijk voor de IMA, dan kunnen de orderboeken weer gevuld worden.
Mij staat nog wel bij, dat er in de Neuheitenvideo 2025 werd gehint naar de Stadler Euro9000 locomotief.
Stadler Eurodual maar ook een Stadler Euro9000 (RFO). Die RFO is wel mooi, maar of ik er 599 voor over zou hebben? Voor die prijs kan je ook een compleet treinstel kopen.
Nieuwe Märklin producten Herfst 2025
Pdf bij M*
https://streaming.maerklin.de/public-media/25/hn25/m/NL_mae_henh2025.pdf
Citaat van: NL-modelspoor op woensdag 17 september 2025, 17:13:35Stadler Eurodual maar ook een Stadler Euro9000 (RFO). Die RFO is wel mooi, maar of ik er 599 voor over zou hebben? Voor die prijs kan je ook een compleet treinstel kopen.
Geen idee hoe je wist dat dit de prijzen gingen worden, maar een krokodil kost ook zoveel en die verkopen ook.
Maar vind de herfst nieuwtjes wel leuk, heb alleen nog geen keuze kunnen maken.
Ik vind die Stadler in de grijs zwart tinten wel erg mooi maar wat een prijs van bijna 600 euro voor 1 loc. Ik denk toch dat ik even oversla voor nu.
Gr henk
Stadler Eurodual en Euro 9000
Ja was al een beetje aangekondigd door Marklin in de eerdere neuheiten video dit jaar.
Geen woord over Sudexpress die volgens mij de rechten van Stadler had gekocht.
En over Sudexpress gesproken, ik zie een paar kleine functieverschillen tussen Marklin en Sudexpress;
- bij Sudexpress wordt licht boven de koppeling niet genoemd
- Marklin noemt niet de lokfuhrer en gedetailleerde machinisten cabine, Sudexpress wel.
- Sudexpress moet je iets omzetten om de panto's te bedienen (dus je kunt er maximaal 2 digitaal bedienen, maar je kunt wel kiezen welke). Bij Marklin dus alle 4.
En dan de prijs. Sudexpress prijs is zo rond de 550 euro voor de volledige versie met sound, panto's en ventilatoren. Zit Marklin met een richtprijs van 599 niet gek naast gezien de 4 panto's.
Ja nu slaat bij mij de twijfel toe, gok ik er op dat Marklin de door mij gewenste variant ook uitbrengt, of ga ik toch voor Sudexpress...
Groeten,
Jelmer
@citaat @citaat die prijzen stonden in de folder. :o)
Citaat van: Jelmer op donderdag 18 september 2025, 16:27:11Ja nu slaat bij mij de twijfel toe, gok ik er op dat Marklin de door mij gewenste variant ook uitbrengt, of ga ik toch voor Sudexpress...
Één ding weet je zeker bij de Stadler eurodual/9000 serie. Dat model wordt de komende jaren in zo veel mogelijke uitvoeringen als maar mogelijk is op de markt gebracht door M*. Een nieuwe zes assige lok, de laatste was misschien wel de BR E151, dus dat wordt echt helemaal uitgemolken. (En terecht!)
Ik zat te wachten op de sudexpress RFO, die zou eigenlijk bijna 2 jaar geleden al uitgeleverd worden.
Nu Marklin er mee komt denk ik dat ik daarvoor ga, dat heeft te maken met de reserve onderdelen van Marklin heb ik veel slepers en ASB op voorraad en die zijn waarschijnlijk inzetbaar?
Prijzen ontlopen elkaar nagenoeg niet, ik hoop hem morgen in de fabriek te kunnen bewonderen :)
Mvg,
Peter Degeluidsman
Hoi Peter,
Gisteren en vandaag was t bij de fabriek en omgeving nog rustig ...
Zal morgen wel anders zijn ... B)
Jan-Peter
Kan dan iemand vragen of er een lokomotion versie komt?
Groeten,
Jelmer
@citaat @citaat
Stilte voor de storm JanPeter :)
@citaat
Hoop dat niet te vergeten Jelmer.
Mvg,
Peter Degeluidsman
Ja 't was wat drukker vandaag...
Vandaag o.a. Marklin Of Sweden tegen t lijf gelopen (letterlijk :D ) Stonden een introotje te doen bij een van de 01's in Goeppingen. 't Was zijn eerste Marklin Tage...
Terug reis ging wat minder, een wissel storing op de Geislingen Steige tussen Kuchen en Geislingen W. Met de al aan de gang zijnde spoorwerkzaamheden werd die verbinding er niet beter op.
Jan-Peter
Citaat van: janpeter op vrijdag 19 september 2025, 22:03:27Met de al aan de gang zijnde spoorwerkzaamheden werd die verbinding er niet beter op.
Het Duitse spoor doet dus al niets onder voor de Duitse Autobahn :D
Niet veel Zwitsers materiaal wat het overwegen waard is maar wel de 36060 de 60 jaar Märklin Magazine loc besteld leuk om voor de Magazine wagons in de vitrine zetten.
Groet Michel
Voor de Shimmns verzamelaars. Ik kwam de volgende speciale tegen voor de MC Vedes dealers: 47231 Spoor H0 Schuifzeilwagen van de GATX Rail met bruine kopschotten, tijdperk VI
Hallo Allemaal,
Mij valt wat op in het filmpje over de herfstnieuwtjes van Märklin. Aan het eind van het filmpje wordt er nog gesproken over de br 112 in tijdperk 6. Dit is een loc gebaseerd op de voormalige br 143 en is van oostduitse makelij. Als ik deze loc zoek in de folder, dan kom ik hem niet tegen. Evenmin kom ik tegen dat de loc op een rail staat die ik niet ken van Märklin. Het lijkt hier te gaan om rails met een betonnen dwarsligger. Misschien een opening of een foutje van Märklin en dat er volgend jaar een nieuw spoorsysteem gepresenteerd wordt. Wie zal het zeggen.
Groet, Jasper
https://www.youtube.com/watch?v=9R60BA3auyA
Het item van deze loc begint bij 19:56
@citaat
Dat je hem niet in de Märklin-brochure vindt, kan kloppen. Het is namelijk een Minitrix-model (art. 16711).
M.v.g.
Maikel (RMW)
Ok. Dank voor het doorgeven. Ik kon niet zien of het een H0, Z of 1 model was. Blijkbaar is het dus een spoor N model.
Groet, Jasper
Märklin Überraschungsmodell 2025:
https://youtu.be/FJ_T1j1YxXA
Prachtig stoer model, alleen jammer dat ze niet ontworpen is om ook door R1 bochten te gaan. Gezien de omvang van mijn baan zitten er vele R1 bochten in. Baan ombouwen is niet reëel, de vitrine kast doet zo'n model tekort; dat moet rijden.
Sorry dat ik het schrijf, maar eigenlijk wel fijn dat Märklin eindelijk afscheid neemt van de R1 radius of dat er locs geproduceerd worden die nog door die bogen moeten kunnen. Ik kan me wel voorstellen dat ze niet meer locs maken die moeten voldoen aan alle Radiussen van Märklin.
Groet, Jasper
Niet alle eigenaren van modelspoorbanen beschikken over veel ruimte. En dan is het gebruik van R1 bogen een prima oplossing.
Ook handig om compacte stijgcirkels mee te maken.
Ik sluit me dus aan bij de kritiek over locs die niet door R1 kunnen ‼️
Er staat niet dat die niet door R1 kan. Er staat dat met verminderde snelheid en voorzichtig rijden R1 mogelijk is:
Hinweis: Ab Werk für Mindestradius R 2 (437,5 mm) spezifiziert; bei vorsichtiger/ reduzierter Fahrweise ist der Betrieb auf R 1 (ca. 360 mm) möglich
Of je zo'n formaat loc over R1 bochten moet willen rijden is een totaal ander punt.
Het is altijd een compromis tussen een realistische weergave en brede bruikbaarheid. In het verleden ging Marklin voornamelijk voor het hogere speelgoed gehalte of wel alles kan vol gas overal doorheen en als ze op de grond vallen heb je een deuk in je vloer en waar nodig kun je ze als hamer gebruiken.
De concurrentie ging steeds meer voor detail en realisme. Wat natuurlijk ook niet altijd optimaal is bij gebruik op de baan omdat zo soms complete handleidingen hebben hoe je ze vast moet pakken etc. Marklin is hier in mee gegaan omdat de vraag meer naar detail etc ging.
Ik moet zeggen voor een prijs van 679 euro heb ik liever dat ze het model neer zetten die realistisch oogt ipv een constructie gaan bouwen waardoor een een stomer met 4 grote aangedreven alles de krapste bochten nog door kan waardoor waarschijnlijk details etc moeten wijken.
Snap wel dat Märklin de keuze heeft gemaakt om dit model niet geschikt te maken voor R1 bogen, dit product kost bijna €700,- en kopers mogen dan wel een hoge kwaliteit in detaillering verwachten.
Ik ben er nog eens verder ingedoken in de opmerking van Marklin dat deze lok voorzichtig door R1 bereden moet worden. Zo heb ik eerdere locs, zoals de 37984, de 39662, de 39498 en de 39224 door de r1 bochten gestuurd op normale snelheid. Geen enkel probleem. Terwijl al deze locs aangemeld waren als "R1 voorzichtig". Het is mij eigenlijk nu pas opgevallen deze R1 melding (M gebruikt hier ook een nieuw logootje)terwijl ze al enkele jaren door M worden uitgebracht. Gelukkig valt het in de praktijk 100% mee. Ik denk dat het meer te maken heeft met waarschuwen dat het niet altijd goed gaat, kortom je bent gewaarschuwd dus geen klachten indienen bij ontsporen enz.. Het model komt nu wel in een ander daglicht te staan. Toch maar bestellen gezien de ervaringen met de andere locs. Ik heb ook gelezen dat het pas kan optreden als je alle toeters en bellen uit de bijgeleverde zakjes op de lok monteert. Dus lekker in de zakjes laten zitten als je R1 in de baan heb liggen.
Verder ben ik het eens met Jasperke dat de beschikbare ruimte een grote stimulans is om R1 toe te passen in de baan. We zijn niet allemaal zo groot behuisd dat alles met R2/R3 gelegd kan worden.
Mooie loc, dat wel ja, maar nogal prijzig......
Citaat van: pinkf op vrijdag 03 oktober 2025, 13:56:36Mooie loc, dat wel ja, maar nogal prijzig......
Ga eens kijken bij het productieproces, daar zie je een deel van de kosten die nodig zijn, om een model te realiseren.
Bedenk daarbij voor dat het een model wordt er ontwikkelingskosten zijn geweest.
Tel dat bij elkaar op, en niet te vergeten wat de handel erop gooit, en je komt aan de huidige prijzen.
Ja, die bedoel ik. Ben een beetje misleid door de plaats van al die tweetjes en viertjes. Maar de boodschap is overgekomen.. Thanks.
Märklin heeft vandaag de nieuwe kerstactie en bijbehorende reclamespot bekend gemaakt:
KLIK (https://www.marklin.nl/tijdreis).
M.v.g.
Maikel (RMW)
Wat een heerlijke zoetsappige Duitse film, geweldig :) Maar de tijdlijn lijkt me een beetje raar: opa vraagt oma ten huwelijk met een V200 van twee jaar geleden, en een moderne Silberling? Zou dat niet eerder een 3021 en een blikken rijtuig moeten zijn?
Levering Eurodual modellen 2027(!) 8o
Wat in het vat zit....
Citaat van: ketelbinkie op maandag 27 oktober 2025, 15:33:10Levering Eurodual modellen 2027(!) 8o
Kunnen we rustig sparen
@citaat @citaat ...verzuurt niet. (sorry, ik móest het ff afmaken :o) )
Märklin heeft vandaag een nieuw Insider model onthult:
(https://www.maerklin.de/fileadmin/media/produkte/Sondereditionen/Insidermodelle/2026/039661_1.jpg)
(https://www.maerklin.de/fileadmin/media/produkte/Sondereditionen/Insidermodelle/2026/039661_8.jpg)
Leuk.
Vorbild: Schnellzug-Dampflokomotive 06 002 der Deutschen Bundesbahn (DB). In fiktiver Ausführung ohne Stromlinienverkleidung, mit Kohlen-Schlepptender 2´3 T38, Zweilicht-Spitzensignal, Witte-Windleitbleche und einseitiger Indusi. Heimatbetriebswerk Hamm. Betriebszustand 1952.
30.08.1939 Auslieferung an DRB - Deutsche Reichsbahn [D] "06 002"
05.06.1940 Probefahrt [Braunschweig - Magdeburg]
07.06.1940 Abnahme [Reichsbahnausbesserungswerk Braunschweig]
29.07.1944 Abstellung [warten auf Ausbesserung] [vmtl. bis 13.11.1951]
20.08.1945 => RBGD - Reichsbahn-Generaldirektion der britischen Besatzungszone, Bielefeld [D] "06 002"
[Eisenbahnverwaltung der britisch besetzten Zone]
10.09.1946 => HVE - Hauptverwaltung der Eisenbahnen des amerikanischen und britischen Besatzungsgebietes [D] "06 002"
[Zusammenschluß der Eisenbahnverwaltungen der amerikanischen und britischen Besatzungszone]
12.09.1948 => VfV - Verwaltung für Verkehr des vereinigten Wirtschaftsgebietes [D] "06 002"
[Eingliederung der HVE als Hauptabteilung Eisenbahn in die Verwaltung für Verkehr]
07.09.1949 => DB - Deutsche Bundesbahn [D] "06 002"
14.11.1951 Genehmigung zur Ausmusterung [gemäß Verf. HVB 21.213 Fuv 80]
__.__.1952 ++ [AW Braunschweig] [1. Halbjahr 1952, bis spätestens 30.06.1952]
Bron: https://www.dampflokomotivarchiv.de/index.php?nav=1406630&lang=1&id=43644&action=portrait
't Ja leuk... Het zoveelste model van iets dat zo nooit rond gereden heeft, wie zit daar nog op te wachten?
Ach ze hadden het onderstel al, ander kappie erop en klaar.
Waarschijnlijk gemakkelijker dan een 1300 of zo ;) .
Het is alleszins tegenwoordig meer waarschijnlijk een op niks slaand model te zien verschijnen dan een model gebaseerd op de realiteit...
je hoeft het niet te kopen hè :D
@citaat ??
Weer zo'n mislukt ding met onbruikbare Langrohr-ketel van Wagner...
Ach, ondanks alle commentaar vindt ik 'm best mooi hoor :o) .
Citaat van: Rudibeer op donderdag 30 oktober 2025, 19:11:38je hoeft het niet te kopen hè :D
Ik hoop van harte dat iedereen die hem wel leuk vindt hem ook niet MOET kopen, er zouden er zich wel een paar kunnen verslikken in de prijs ;)
Jammer dat ze kiezen voor een fictieve uitvoering, er staan ik het hier gepubliceerde lijstje toch genoeg uitvoeringen die er wel geweest zijn?
Ze hadden hem beter in onderstaande uitvoering kunnen uitbrengen, die klopte wel.
17731.jpg
Das traurige Ende der 06 001, die mit gesprengten Zylindern seit Januar 1945 in Frankfurt (Main) auf bessere Zeiten wartet. Da die DB an den beiden Loks der Baureihe 06 kein Interesse hatte, wurden sie als Splittergattung eingestuft und mit HVB-Verfügung vom 14. November 1951 zur Ausmusterung genehmigt. (07.1949) Foto: Carl Bellingrodt
Wel weer wat zure reacties hier. Viel de verkiezingsuitslag soms wat tegen of zo?
Als je het niks vindt, dan koop je hem toch niet? Lijkt me niet zo moeilijk.
Vind het zelf wel een mooi ding.
Waarom toch elke keer dezelfde zure reacties als "Als je het niks vindt, dan koop je hem toch niet?"
Daar gaat het helemaal niet om. Het is puur het feit dat deze loc nooit zo gereden heeft wat ik duidelijk onderbouw door feiten en foto's. Ze hadden beter kunnen investeren in een loc die wel heeft gereden maar nog nooit door Märklin is uitgebracht. Op het Stummi forum is deze discussie ook aanwezig maar zonder zure ondertonen.
Citaat van: DB69 op donderdag 30 oktober 2025, 20:33:50Ze hadden hem beter in onderstaande uitvoering kunnen uitbrengen, die klopte wel.
17731.jpg
Foto: Carl Bellingrodt
:roll: Over zure reacties gesproken :biggrin: :biggrin: :biggrin: ...
Er komt trouwens een koelwagen nummer 44294.
Zie omschrijving
https://www.maerklin.de/de/produkte/details/article/44294
Produktinformationen "Märklin 44294 - Kühlwagen Eisenbahn Romantik H0/WS"
Modell: Mit Relex-Kupplungen für schnelles und einfaches Kuppeln. Wagenlänge 11,5 cm. Gleichstromradsatz E700580.
Kühlwagen in Sondergestaltung für die Initiative "Eisenbahn-Romantik muss bleiben!", verbunden mit einer Spendenaktion zugunsten der Bw Crailsheim AG.
Mit Spendenanteil von 5,00 € pro verkauftem Wagen zugunsten der Bw Crailsheim AG, deren Lokschuppen am 04. Oktober 2025 durch einen Brand schwer beschädigt wurde.
Citaat van: Bassie op donderdag 30 oktober 2025, 20:59:38Als je het niks vindt, dan koop je hem toch niet? Lijkt me niet zo moeilijk.
Ik dacht nu toch dat dit topic toch wat ruimer bedoeld was dan kopen of niet kopen, het gaat hier over nieuwe modellen en wat je er van vindt toch?
Of bedoel je met 'niet kopen' hou je mond?
IK laat mij door niemand de mond snoeren, ik en iedereen heeft hier toch de vrijheid zijn mening te geven?
Ik heb deze hobby vooral om er plezier aan te beleven, en ik richt mij dus meer op zaken waar ik vreugde uit haal dan zaken waar ik geen vreugde uit haal. Dus daarmee verdrink ik niet zo snel in irritaties als een model me niet aan staat. Het is natuurlijk aan een ieder om zijn eigen geneugten uit deze hobby te halen, daar gaat een ander uiteraard niet over, meer wil ik eigenlijk niet zeggen.
Allez, het gaat nu al over irritaties...
Valt dan echt alles wat niet pro Märklin is onder zure opmerkingen en irritaties?
Is dit dan echt het forum waar enkel de gatlekkertjes van Mârklin welkom zijn? De aanbidding van het gouden kalf?
Ik hoop van niet.
Ik heb hier voor een heel kapitaal aan Märklin spul, van Z tot 1, maar hoop toch echt dat ik hier mijn mening nog mag verkondigen als ik iets minder geslaagd vind.
In mijn beleving is een forum bedoeld om meningen te delen en waar nodig ook kritiek te kunnen leveren. Indien de importeurs meelezen, kunnen zij de verbeter punten doorzetten naar de fabrikant.
Ook de fabrikanten kunnen weleens een plank mis slaan.
Graag weer on topic.
Ik vind hem juist precies passen in mijn collectie "modellen die wel zijn ontworpen en/of gebouwd, maar nooit hebben gereden of daadwerkelijk in gebruik zijn genomen".
Ik ben altijd blij geweest als de fabrikanten niet al te veel luisteren naar een deel van de Nederlandse modelspoorders........, de fabrikanten bestaan om omzet/winst te maken en volgens mij doen ze dat prima, ondanks alle kritiek die uit het b.g. deel van de Nederlandse modelspoorders komt, dus applaus voor de fabrikanten.
Groet, Anne W
Citaat van: Ton van het Fort op vrijdag 31 oktober 2025, 15:27:12Graag weer on topic.
Ton, ik ben het helemaal met je eens! Laten we maar weer on topic gaan!
DE 18 ( neuheit 2026 ? ) (https://www.huenerbein.de/Maerklin-26180-Leonhard-Weiss-Zugset-DE18-4tlg.-Ep.VI-AC-Sound/540-26180)
volgens mij komt dit of volgend jaar marklin eindelijk met een moderne dieselloc uit .
Edit : Samenwerking met Piko
Ja, die samenwerking mond dus uit dat er een plastic kap geleverd gaat worden. Die laat ik dus staan. Er is al plastic genoeg in de wereld. Ik hoop alleen niet dat dit de Marklin standaard gaat worden. Metalen kap met plastic detailleringen is acceptabel omdat anders een model onbetaalbaar zou worden.
Eerste beelden van de volledig nieuw ontwikkelde (en reeds eind 2023 aangekondigde) Desiro HC van Märklin, hier in de bwegt-uitvoering (art. 38463). Beelden © Märklin:
Citaat van: Gebr. Märklin & Cie GmbH

M.v.g.
Maikel (RMW)
Zou Märklin daar ook een Belgische versie van uitbrengen?
Rijdt deze trein dan ook in België? Dat zou wel een interessante uitvoering zijn.
@citaat Neen. Wel een 3-delige zonder dubbeldek. Een ML dus, maar (nog?) geen HC.
Misschien is Märklin rapper dan de NMBS ;)
Volgens Marklin komt in december eindelijk artikelnummer 36354 uit.
Het betreft hier een rangeerloc van de SBB Ee 3/3 uit tijdperk 5/6.
Jaren geleden is dit model al eens uitgebracht onder nummer 36330. Toen nog met gele LED verlichting. Het nieuwe model heeft nu warmwitte en rode LEDs. En het nieuwe model heeft de nieuwe telex koppeling en een functie koppelingswals.
Voor de CH liefhebbers Volgens mij een interessant model.
Weet iemand misschien wat de functie koppelingswals inhoudt en hoe het precies werkt?
Andere vraag is of de nieuwe telex koppeling ook werkt met de Roco UK koppeling?
Ben benieuwd naar de reacties.
Groet Erwin
Voor de CH liefhebber lijkt december waarschijnlijk een dure maand te worden.
Volgens Marklin zullen er in deceumber meerdere Zwitserse modellen worden uitgebracht; Ee 3/3, Ae 6/6, Re 4/4 II swiss express, Ae 6/8 BLS, rijtuigen swiss express.
Behoorlijk aanslag op de financiën.
Zal dus keuzes moeten gaan maken :D
Groet Erwin
Hallo Erwin,
De functie koppelingswals is overgenomen van ESU. Volgens mij waren zij de eerste die er mee uitkwamen. Het is een functie om wagons los te koppelen van de loc. Het werkt als volgt:
- Je bedient de functieknop waaronder deze functie staat, bijvoorbeeld F5.
- De loc ontkoppelt met de telexkoppeling los van de wagon en rijdt een heel klein stukje naar de wagon toe en dan weg van de wagon.
- Hierdoor raakt de wagon los van de loc en kan je daarna verder met rangeren.
In dit filmpje (https://www.youtube.com/watch?v=JI3OOdUlnNc&pp=ygUPa3VwcGx1bmdzd2FsemVy) is heel duidelijk te zien hoe het werkt.
Groet,
Jasper
Dank je wel voor de reactie Jasper.
Is dus echt een rangeer functie. Grappig om te zien.
Groet Erwin
Kijk, dat is nu eens een nuttige toegevoegde functie. Beter dan lcd-deuren met uitstappende mensen. Overigens vond ik de zakkende voorraad kolen in de tender ook wel leuk. Hoop dat ze dat nog wel blijven doen? :D
Bij de Store in Utrecht is een exclusieve "FC Utrecht" koelwagen verschenen.
Märklin 94630 - Clubwagen FC Utrecht
bron: Facebook Kuijper's Hobbyhuis - Märklin Store Utrecht (https://www.facebook.com/share/1FJKx2U8Sg/)
@citaat Of kijk hier (https://www.modeltreinstore.nl/marklin-94630-fc-utrecht/) als je niet van Facebook houdt.
Leuk initiatief!
Niet mijn cluppie, maar zou navolging moeten krijgen.
Mss wordt er zowaar een nieuwe trend gezet met modellen van andere voetbalclubs.
Van één club wil ik pertinent geen model, maar ik zeg hier niet welke dit is
Voetbal is oorlog aldus wijlen Rinus Michels en dat willen we niet op dit forum. ;)