Hoi.
Na een lange tijd niks gedaan te hebben door een gebrek aan zin en ruimte, maar weer is een baantje uitgelegd.
Er is nog genoeg te doen, maar eerst de treinen wat beter te laten rijden, momenteel gaat het met horten en stoten of soms willen ze helemaal niets.
Goeie start :thumbup:
Kleine update.
Vandaag de ontbrekende stootblokken geplaats (de 3 in het station met verlichting).
Verder de railstaven schoon gemaakt met wasbenzine, opzich een hele verbetering.
Echter op sommige plaatsen gaat de lok er zonder problemen overheen om vervolgens de volgende keer op dat zelfde stuk stil te vallen.
Meestal is een licht zetje voldoende, maar soms wil de lok totaal niks meer.
Iemand nog tips?
Groetjes
Waar de loc(s) steeds stilvallen rails schoonmaken met alcohol en de puko's met de railgum.
Dan moet het stilvallen over zijn.
Groet Michel
Citaat van: Treingek op zaterdag 19 oktober 2024, 18:22:40maar soms wil de lok totaal niks meer.
Iemand nog tips?
Ja, een hele goeie tip. Neem Peco rails en alle ellende is over.
Hou het voorlopig nog ff bij C-rail
Hoi.
Tussen de rails wat kleur toegevoegd.
Vergeet niet je sleper en de wielflenzen schoon te maken met b.v. wasbenzine of railgum.
Mvg Gert
Hoi.
Weer lekker bezig geweest, poetsen poetsen en nog eens poetsen.
Treinen rijden voor 99% van de baan zonder problemen.
Wat verlichting aansluiten en onder de tafel wegwerken.
Ook de aansluitrail onder de tafel geplaatst, zo'n grote grijze box is niet echt een mooi gezicht.
Aangezien deze baan uitsluitend gemaakt is om met kleine treintjes te rangeren ben ik er wel achter gekomen dat 2 van de 3 loc's te groot en te lomp zijn voor dit kleine baantje.
Eerdaags de spaarpot maar omkeren en 2 kleine locomotiefjes aanschaffen.
Hoogstwaarschijnlijk worden dat een br81 en een br89 beide uit de startup serie.
Leuk baantje dat goed geschikt zal zijn voor kleine locjes.
Maar of de startup serie je zo blij gaat maken, weet ik niet.
Investeer in een BR 80. Die zijn mooi gedetailleerd en rijden prima. Wel iets duurder maar leuker. En volgend jaar kun je er nog iets moois bijkopen.
Groet,
Peter
Hoi
Vandaag voor de eerste keer de zaag in een stuk rails gezet.
Na veel twijfelen toch maar gedaan en best wel een verbetering geworden vind ik zelf.
De eerste keer een zaag in je rails zetten is altijd een dingetje, maar het is prima gelukt, in het hoekje tussen de rails en perron zou je een beetje groen aan kunnen brengen.
Als je nog meer moet zagen zou ik je ( als je die al niet hebt ) het Roco zaagje aanbevelen.
Mvg,
Peter Degeluidsman
In principe was dit eenmalig.
Door een kleine verandering in het baanplan had ik een rail met stootblok over.
Rechte rail heb ik in overvloed dus dacht ik ga het eens proberen.
Misschien in de toekomst als ik aan de scenery ga werken pak ik alle rails met stootblok aan, maar voor nu heb ik er vrede mee
Citaat van: BlikkenTinus op zondag 10 november 2024, 22:35:11Investeer in een BR 80. Die zijn mooi gedetailleerd en rijden prima. Wel iets duurder maar leuker. En volgend jaar kun je er nog iets moois bijkopen.
Lang over deze opmerking nagedacht.
Om de dienstregeling te laten verlopen had ik 1 loc nodig voor de personen trein, 1 voor de goederentrein en 1 om elke keer in het opstel gedeelte van loc te wisselen.
Door nu met een paar wissels een omloop spoor te maken, heb ik aan 2 loc's genoeg.
Citaat van: Treingek op zondag 17 november 2024, 15:28:57Na veel twijfelen toch maar gedaan en best wel een verbetering geworden vind ik zelf.
:) Keurig opgelost, ziet er netjes uit. :thumbup:
Dan weet je gelijk dat het eventueel voor in de toekomst ook mogelijk is, als het niet past maakt de zaag het wel passend.
En als er een stukje tussen 2 railstukken uit moet kan dat ook, dan met twee draden aan de onderkant de rails met elkaar verbinden voor de stroomdoorvoer.
Op de puntjes waar je een stekkertje op kan bevestigen kan je ook prima solderen, gaat nooit meer los.
Ik heb het op mijn baan wel op minstens 15 plekken zo gedaan, ik heb één motto; als het niet past maak ik het passend. :D
@citaat @citaat inderdaad netjes opgelost, dus dat betekent dat er nu geen rollend materieel meer bijkomt?
Of is er nog budget voor een model van de BR80? Tweedehands zijn ze volgens mij voor niet al te veel geld te koop; er zijn best veel varianten in omloop, dus keuze genoeg!
Groet,
Peter
Ja er komt nog uitbreiding.
Maar weet nog niet wat.
De set, loc en 2 rijtuigen van de vsm vind ik wel interessant.
Wat leuk zo'n klein treinenhoekje. ;) Daar kun je je goed op uitleven.
Vroeger vol goede moed met een grote baan begonnen, maar liep toen al tegen verschillende problemen aan.
Na jaren weer eens begonnen met dit baantje om lekker alles te ontdekken en uit te proberen.
De eerste reizigers trein arriveert in het station.
Vandaag wat geëxperimenteerd met wat groen.
Tevens wat vrachtverkeer die de containerterminal komen bezoeken.
Vandaag seinen en wissels aangesloten.
Op het schakelkastje van de wissels nog 4 aansluitingen over.
Binnenkort 3 of 4 ontkoppelrails aanschaffen en kijken of deze ook werken op die aansluitingen (lijkt mij wel te gaan).
Vandaag de ontkoppelrail aangesloten.
Nr1 werkt prima, nr2 idem dito.
Maar dan nr3.
Op de zelfde manier aangesloten als nr 1 en 2, maar bij het bedienen van de schakelaar slaan alle treinen op hol en het mobiele station meld een sluiting.
Iemand een idee wat hier fout gaat, ligt het aan mij of aan de ontkoppelrail?
Dit blijft een leuk draadje! Hoe bevalt het pendelen in z'n algemeenheid? Mis je het "rondjes rijden" niet?
Fijne Kerst(avond)!
Met vriendelijke groet,
William
Baantje bevalt prima.
Overal is goed bij te komen.
Trein een rondje laten rijden is in een korte tijd te doen.
Nu ben ik met al gauw 15 minuten bezig om de lok vanuit het opstelterein zijn ding te laten doen.
Citaat van: Treingek op dinsdag 24 december 2024, 16:42:08Vandaag de ontkoppelrail aangesloten.
Nr1 werkt prima, nr2 idem dito.
Maar dan nr3.
Op de zelfde manier aangesloten als nr 1 en 2, maar bij het bedienen van de schakelaar slaan alle treinen op hol en het mobiele station meld een sluiting.
Iemand een idee wat hier fout gaat, ligt het aan mij of aan de ontkoppelrail?
Eh wanneer je ontkoppelrail nr.1 aansluit op schakelaar nr.3 of ontkoppelrail nr.3 aansluiten op schakelaar nr.1.
Gaat het probleem dan mee met de ontkoppelrail of blijft het bij schakelaar nr.3?
Hoi, ik heb een ander draadje gestart in elektronica daar kreeg ik de tip om de rail te verplaatsen en dan te kijken of de storing met de rail mee gaat.
Als er vandaag nog ergens een vrij moment is ga ik het allemaal proberen.
Hoi.
De storing is inmiddels verholpen.
Een aanpassing aan het baanplan gedaan om dat het met het omlopen van de loc spaak liep bij het aankoppelen.
Nu komt de loc mooi recht voor de wagons.
Nog een extra stoomloc erbij, eerdaags maar een depot maken waar ze onderhouden kunnen worden.
Iets geprobeerd met ballast, maar nog niet echt tevreden.
Hoi.
Hier weer een kleine update.
Het spoorontwerp is wederom iets aangepast, ja alweer.
Verder een begin gemaakt met de weg en het trottoir.
Hallo.
Hier weer een update over de baan, deze is puur in mijn hoofd en is alleen nog maar een wens.
Het rangeren bevalt mij prima, alleen wil ik meer.
Wat ik nu bedacht heb bied mij die mogelijkheid.
De grijze grote delen in de tekening zijn de 2 tafels die ik nu gebruik als ondergrond.
Deze wil ik weer hergebruiken met daarop een houten frame die als basis zal dienen.
Het plan begint vorm te krijgen
hallo.
Het plan is nagenoeg klaar.
Nu is dit het idee voor de onderbouw.
Leuk compact baantje :thumbup: :thumbup:
Succes met de bouw.
Mvg,
Peter Degeluidsman
alleen zou ik geen vurenhout gebruiken, te zacht, buigt te veel door en splijt snel bij het inschroeven.
beter is om een multiplex plaat in stroken te laten zagen
Dat doorbuigen zal wel meevallen (hoop ik)
Het komt op de 2 tafels die ik nu gebruik te liggen.
Heb die balken nog liggen dus zonde om ze niet te gebruiken.
Gaat doorgaans prima met vurenhout. Desnoods boor je de gaatjes voor op de plaats waar je schroeven erin moeten.
Niettemin werkt het met gezaagde multiplex stroken ook goed, als ze mooi strak gezaagd zijn tenminste.
Groet,
Peter
@citaat het meeste zagen gaat meestal strak of je moet dat mulitplex met een figuur handzaag doorzagen maar daar is tíe ook niet voor bedoeld :D
Zo gaat het frame worden.
Al mijn spaarcenten uitgegeven aan het hout werk.
Nu nog ff opzoek naar een oude sok waar nog wat in zit😅 om de ontbrekende rails te financieren.
@citaat
Duur hout of weinig spaarcenten? :roll:
Maar goed: een goede basis is onontbeerlijk! ;)
Groeten,
Erik.
Hallo allemaal.
Ik vraag mijn eigen af hoe ik die helling ga maken.
1 blokjes op de bodemplaat.
2 blokjes op de bodemplaat met daarop hout onder de hele rails.
3 het hele traject uit de bodemplaat zagen en vervolgens de bodemplaat omhoog.
Of misschien heb ik het helemaal mis en heeft iemand een betere oplossing.
Optie 3 levert een vloeiender verloop van de rails op :thumbup:
Maar, je kunt ook een vlakke bodemplaat behouden en het hele tracé wat verhoogd moet worden ondersteunen met hard isolatiemateriaal zoals Tempex-, XPS-, PIR, of PUR-platen! :idea:
Een stuk goedkoper (desnoods afvalstukken van de bouwplaats - even vragen) en gemakkelijk te verwerken met mes, zaag of (hete) snijdraad. Ook heb je op deze wijze gelijk de mogelijkheid en het materiaal voor een talud of steunmuur.
Groeten,
Erik.
Leuk plan maar is er wel voldoende lengte om dit binnen de 3% stijging te realiseren? Mogelijk dat de kenners op dit forum hier een uitspraak over kunnen doen.
groet, Wim
Klopt, ga het niet redden onder de 3%.
Waneer ik met 3,1% stijg kom ik aan de 10cm, maar omdat ik minder stijl begin en eindig ligt het grootste gedeelte op 3,3%.
Gezien de grote van de baan zal er met korte slepen gereden worden en lijkt mij dit geen probleem.
Hallo
Maar een voorschot op mijn zakgeld genomen, kan ik in ieder geval weer verder.
De heling is toch maar gemaakt van resten hout.
Kijken of dat bevalt.
Stand van zaken, maar nog genoeg te doen.
Treinen rijden, maar net als in het begin valt hij hier en daar stil.
Dus poetsen van de rail gaan we als eerste maar doen.
Maar tot nu bevalt de uitbreiding prima.
Op de rechter poot lekker rangeren terwijl de andere trein zijn ding doet
Brugpijler gemaakt van nog net gered afval van de vorige layout
Wat een leuk, compact baantje is dit toch :thumbup: .
Wat ik me afvraag: heb je ook overwogen om dat wat nu boven is, onder te plaatsen, en omgekeerd? Ja, dan mis je die mooie boogbrug, maar daar staat tegenover dat je een beter zicht hebt op je station. Tevens kun je de keerlus dan gebruiken als iets van een schaduwstation door een beetje uit te breiden. Een ander nadeel is dat je daar dan moeilijker bij kunt. Maar, zoals gezegd, ik vraag het me af.
Met vriendelijke groet,
William
Hoi.
Nee, niet aan gedacht.
Maar zie vaak oude banen met een boogbrug over het station, heeft iets van nostalgie.
Kan nu al mijn treinen gewoon op de baan kwijt en misschien zeg ik over een tijd had ik maar een schaduwstation.
Hallo.
Hier weer een update, het weer wordt weer wat minder dus weer wat gedaan aan de baan.
Heb nog veel spul liggen dus zo nu en dan weer wat daarvan opde baan zetten.
Nu waren de hobbyseinen aan de beurt alleen werkte dat niet meer zoals het hoort.
Info hier op het forum lezen, kijken op YouTube en maar een m84 aangeschaft.
Schakelrail zat nog in de doos dus dat zat goed.
De bedoeling is dat de ene trein tot stilstand komt in het station en deze de andere laat vertrekken.
Een schema opgezocht hoe het allemaal moet en volgend goede moed er aan begonnen.
Na alles aangesloten te hebben testen met de treinen, maar helaas het werkte niet.
Alles weer opnieuw en nog steeds niets.
Oorzaak een schakelrail die niet in de rust stand terug kwam.
Schakelaar uit elkaar gehaald en na wat rommelen kwam hij vanuit 1 stand weer terug naar het midden, dus de rail zo geplaatst dat hij in deze rijrichting gebruikt word.
Nou rijden en testen, en ja alles werkt perfect trein komt binnen stopt voor rood sein de andere trein krijgt een groen sein rijd over een schakelrail en deze zet sein op rood en een relais die de wissel aanstuurt om.
Vervolgens ligt er nog een schakelrail die de wissel omzet.
Nou prima, alleen ligt de hele tafel vol met stroomdraad.
Dus alles onder de tafel wegwerken het ene draad te kort het andere te lang.
Alles weer op dezelfde manier aangesloten dus stroom erop en rijden, nou niet dus.
Sein wordt niet groen, alles weer opnieuw en gelukkig het werkt.
Trein doet zijn rondje en klapt om de andere trein die in het station staat, oorzaak de wissel is niet om gegaan.
Dus alle draden op het relais weer opnieuw aangesloten en gelukkig het werkt.
Nou dus zoo is een gemiddelde dag dat ik bezig ben met deze hobby.
Herkenbaar of ben ik de enige? ;)
Fijn dat het uiteindelijk toch gelukt is om het goed te laten werken, soms kost het je een dag maar de aanhouder wint :thumbup: :thumbup:
Mvg,
Peter Degeluidsman
Hoi.
Rijden Rijden testen testen, er achter komen dat het toch niet het gewenste resultaat is.
Oplossing, het plan voor de zoveelste keer aanpassen en nu loopt de dienstregeling geen oponthoud op als er een lok gewisseld wordt in het station.
De dienstregeling loopt redelijk gesmeerd.
3 Goederentreinen pendelen om beurten tussen de 2 stations.
1 van hen is een diesel en kan ook in het kopstation komen omdat daar geen bovenleiding komt.
Het personen vervoer gebeurt met 2 stoomlocomotieven.
Als de stoomlok gewisseld is gaat diesel naar het kopstation en daarna vertrek de personen trein naar het station op het hogere niveau ligt om vervolgens weer terug naar het station te keren en dan is er de keuze om daar naar het kopspoor of een doorgaandspoor te gaan.
Nu ligt het er aan in welke stand de wissel staat (deze wordt automatisch gezet in de stand naar het vrije doorgaande spoor in het station)
Staat de wissel zo dat de optie is richting kopspoor kan daar voor worden gekozen, ligt er aan hoe lang ik met de diesel nodig heb met het rangeren van de wagons in het kopstation.
Zodra de diesel gereed staat voor vertrek gaat de personen trein naar het kopspoor en vertrek de diesel.
Nadat er een goederentrein vertrekt vanaf spoor 2 en deze voorbij de wissel richting kopspoor is kan de personen trein richting het kopstation vertrekken om daar de lok te laten omlopen om vervolgens als het spoor vrij is naar het kopspoor te gaan.
Nu nog een manier bedenken hoe de 2 e-loks hun sleep kunnen afkopelen zodat een diesel of stoomlok de sleep naar het kopstation kunnen krijgen omdat daar ook het industrie gedeelte is.
Daar komt een mooi lokje het station ingereden
Deze zal ingezet worden om de goederenwagons over te nemen van de E-loks om ze naar het industrie gedeelte te rijden.
Citaat van: Treingek op zondag 19 oktober 2025, 20:37:42Oplossing, het plan voor de zoveelste keer aanpassen ...
Hoe ziet dat er nu uit dan?
Dus wat heb je gewijzigd en waarom?
Wellicht een nieuw baanplan plaatsen ... :wink:
Groeten,
Erik.
Hoi.
Het kopspoor in het station is op een anders spoor aangesloten.
Hierdoor heb ik meer lengte en kan ik een lok parkeren die in afwachting op een nieuwe sleep staat te wachten.
bij deze de verandering
Goed nieuws voor de reizigers uit het dorp.
Vanaf heden is de capaciteit voor het reizigers vervoer ruim verdubbeld.
@citaat Mooie sleep :thumbup: :thumbup:
Groeten,
Erik.
Het volgende dilemma biedt zich gelijk ook aan.
De nieuwe aanwinst heeft net als de vorige sound.
Nu merk ik met het kleine lokje daar niks van want die pendelt naar het industrie gedeelte buiten de dienstregeling om, maar deze nieuwe komt in de stations op stroomloze rail te staan dus geen geluid meer.
Dat is toch geen echt probleem? Wanneer je handmatig de sound uitschakelt voordat de sectie stroomloos wordt, hoor je normaliter het geluid wat de loc maakt in het echt als deze wordt uitgeschakeld. Ja, een extra handeling, maar dat hoort bij het spelplezier!
@citaat Bij een normale stop in een station, scheidt een locomotief er niet helemaal mee uit. Ventilatoren draain door, een diesel loopt stationair en een stoomloc staat permanent te sissen. Ook slaan er niet zelden pompen aan of wordt een injecteur bijgezet. Stil is het dus zeker niet.
Bij digitaal bedrijf laat ik trouwens niets meer stroomloos schakelen. Het is voor mij overbodig. Die geluiden vind ik niet zo belangrijk (want die zijn in de meeste gevallen toch erbarmelijk) maar dat de verlichting blijft branden vind ik weer wel fijn.
Een echte oplossing is er niet, behalve het opheffen van de stroomloze secties.
Groet,
Peter