Goedemiddag beste medespoorders.
Al enige tijd bouw ik samen met een paar modelspoorvrienden aan een modulebaan genaamd "Spoormuseum". Omdat het hoge spoor eigenlijk een aparte baan is geworden met een eigen centrale, waar zowel met 3-rail als met 2-rail overheen gereden kan worden, leek het me leuk hiervoor een draadje te openen.
Alles begint bij het gebruiken van een goede zaagtafel en goed hout. Voor de modules werd berkenmultiplex van 9- en 12 mm aangeschaft.
Daarna werden de onderstellen gemaakt. Project "Spoormuseum" moest op 4 bakken komen te staan, met een totale lengte van 6 meter. Langs dat project loopt een "hoog spoor", wat aan kan sluiten op andere modulebakken. Al deze bakken kunnen worden verbonden met zowel 3-rail, als 2-rail bakken. Hiervoor zijn ook verschillende koppelstukken gebouwd. De onderstellen werden in hoogte verstelbaar. De baan, zoals we die in onze treinruimte in gebruik hebben, heeft een 3-rail cirkel en een 2-rail cirkel. Hierover later meer. Leuk om weer op dit forum te zijn en laat ik eens beginnen met de eerste foto's: Hoe het begon, de zaagtafel, de eerste bakken en bouwen van de voedingskast voor het "hoge spoor";
Hallo Egidius ( dat is vast niet je voornaam :) ),
Wauw wat een mooie zaagtafel maar ook de ruimte om te werken ziet er top en professioneel uit.
Leuk om dit te gaan volgen, hier kan ik vast weer ideeën opdoen voor mijn eigen baan :)
Mvg,
Peter Degeluidsman
Als je met een modulebaan op een beurs wil exposeren, zijn de veiligheidsregels de laatste jaren aangepast. In je modules mag alleen nog zwakstroom aangelegd zijn. Vandaar dat er een voedingskast is gebouwd die op de grond komt te staan. Vanuit die voedingskast wordt de stroom naar de modulebaan geleid. In deze voedingskast zit ingebouwd; een voeding voor een Marklin centrale, een voeding voor een Digikeijs centrale, een 12 volt voeding, een 5 volt voeding, een analoge gelijkstroomtrafo en een analoge wisselspanning trafo. De 3-rail cirkel van het hoofdspoor van de baan kan naar keuze geschakeld worden naar:
-3-rail Digitaal MFX Marklin-motorola protocol (Marklin centrale),
-3-rail dcc-Digitaal (Digikeijs centrale),
-3-rail analoog.
De tweerail-cirkel kan schakelen tussen 2-rail digitaal-dcc en analoog.
De 12 volt voeding is voor de ringleiding voor de besturing-printjes die de wissels aansturen en voor de terugmelders.
De 5 volt voeding is voor de ringleiding die de servo's en de speakers voor geluidseffecten voed.
Nu moet ik wel even vermelden dat ik deze voedingskast heb kunnen bouwen met de zeer gewaardeerde hulp van Hans en Jelle, twee gezellige en op gebied van elektra zeer kundige modelbouwers, hier uit de buurt.
Omdat ik bij de bouw van mijn vorige 3-rail modulebaan problemen ondervond met de wisselaandrijvingen, heb ik besloten voor de bouw van deze baan servo's te gebruiken. Hiervoor heb ik verschillende servobeugels ontworpen en gelaserd (zie plaatje).
Deze servobeugel met excenter-wiel zorgt ervoor, dat de servo nooit verder uitslaat dan de mechanische uitslag, maar waarbij de servo zelf wel een veel grotere armslag kan maken. Zodoende krijgen alle wissels in het schaduwstation servo aandrijvingen. Hiervoor moest ik wel de slanke K-wissels verbouwen en voorzichtig op een stuk doorslijpen.
Groetjes, Egidius
Citaat van: Degeluidsman op woensdag 11 augustus 2021, 11:36:40
Wauw
Mvg,
Peter Degeluidsman
Hoi Peter hartelijk dank voor je compliment!
Ik heb destijds ook van jouw baan geleerd, toen ik jaren geleden (rond 2009 - 2011) aan een 3-rail baan bouwde.
Dag Egidius,
Je hebt er een volger bij! Ik ben heel benieuwd wat het baanplan is/ gaat zijn voor het "Spoormuseum" :thumbup:
Met vriendelijke groet,
William
Hoi Egidius
Ik ga je hier ook volgen
Ik weet hoe de baan eruit ziet
Ik kom regelmatig in de ruimte waar de baan staat
Het is echt een aanrader om er een keer tegaan kijken
Mvgr. Gerard
Ik ben nieuwsgierig genoeg om dit te gaan volgen. 😀
Om Locs op de twee cirkels van de hoofdbaan te kunnen besturen, heb ik voor de twee verschillende controllers een meubeltje gelaserd. Dit soort meubeltjes komen op twee hoeken van de baan, bij het schaduwstation.
De bakken van het schaduwstation zijn stapelbaar, zodat ze minder plek in beslag nemen bij het vervoeren en opbergen.
Op de laatste foto is al te zien hoe het "bovenspoor", dat aan kan sluiten op andere modulebakken, gestalte krijgt. Het beneden gelegen "spoormuseum-spoor" ligt eronder, inclusief schaduwsporen en keerlus.
Groetjes Egidius
Helaas was de oude soldeerbout gesneuveld. Bij het leggen en aansluiten van de rails is een goede soldeerbout handig. Hiervoor heb ik een meubeltje gelaserd.
Een groot stuk van het zichtbare deel krijgt Puko-strips van Weichen Walter. Het voordeel hiervan kan voor sommigen zijn, dat de puco's tussen de bielzen zitten en zo optisch minder opvallen. In het schaduwstation en op de bochtmodules wordt K-rails gelegd met slanke wissels.
De Puko strips passen perfect onder Peco code 100 rails. Deze Peco code 100 railstaaf kan probleemloos worden aangesloten aan de railassen van de K-rails.
Het hoge spoor moet achter het Spoormuseum gaan lopen, dus moet een flauwe bocht krijgen. Aan de linkerkant van de bakken van "Het Spoormuseum" komt een treinlift. De sleuf hiervoor kun je al zien zitten.
Mvgr Egidius
Met deze Puko strips zie je vrijwel geen verschil meer tussen het 2-rail en het 3-rail spoor. Vooral niet als de rails straks is geballast.
Mvgr Egidius
Om van het lager gelegen "Museumspoor" naar het hoge spoor te kunnen, maar ook om te laten zien hoe vroeger een wagonlading in lager gelegen wagens kon worden geladen, heeft "Het Spoormuseum" beslag kunnen leggen op een industriële "treinlift". Het is natuurlijk een fictief model, maar het idee ging niet weg uit het hoofd en dus moest worden geprobeerd iets dergelijks te bouwen.
Ik zag diverse blauwdrukken voor treinliften, bedoeld om kolenwagens over te laden, eens voorbijkomen in een museum. Toen ik op een tentoonstelling een ander werkend klein treinliftje voor wagons zag, kreeg ik het idee opgevat ook een soort treinlift te willen bouwen.
Aanvankelijk wilde ik het publiek op een tentoonstelling verrassen, met een treintje die plotseling zonder klimspiraal op een hoger gelegen spoortje tevoorschijn kon komen, maar dan zou je de lift zelf niet zien. Na wat aanmoediging van wat modelbouwvrienden was toch besloten de treinlift openlijk in het zicht te bouwen. Het moest dan visueel wel leuk worden. Dat is iets wat we uiteraard gaan proberen. Na allerlei pogingen en proberen van verschillende lineaire geleidingen is het eindelijk gelukt een goed werkende lift te maken. De lift kan ook gekalibreerd worden en zowel handmatig als via iTrain automatisch worden bediend. Hier alvast de eerste foto's van het ontstaan van deze treinlift;
Mvgr Egidius
Interessant hier, ook maar eens volgen.
groet
Harald
Dankje Harald :thumbup:
Hoi Egidius,
Fijn dat je weer op het forum zit en al foto's deelt hier.
Met jouw professionele aanpak zit het wel goed zo te zien en ik hoop weer eens een keer langs te kunnen komen.
Groeten,
Hans V200.0
@Hoi Hans dankjewel! Altijd welkom. :thumbup:
-------
Het bouwpakket van de vakwerkbrug werd met vriendelijke dank in elkaar gezet door een bevriende secretaris van een modelbouwclub uit de buurt.
Het hoge spoor vergde bij de bouw hier en daar wat uitdagingen, in verband met nog in te bouwen wissels en uiteraard de modulescheidingen. Het mooi buigen van flexrails, netjes met de Dremel passend echter toch zodanig afzagen, dat er toch nog wat speling overblijft in verband met warmte- en koudeverschillen, blijft altijd een precies werkje.
Op de lange middagen en avonden is het dan erg prettig, gezellig en dankbaar dat er af en toe een medemodelbouwer even een handje meehelpt, meedenkt of de koffie aanzet. De mensen die een dankbare bijdrage aan dit project hebben geleverd zal ik daarom ook zeker nog noemen.
Voor de modulescheiding kon de Peco rails worden gesoldeerd op plaatjes van Digitalzentrale. Onder de rails is gebruik gemaakt van kurkbedding, behalve bij de moduleovergangen, om te voorkomen dat de rails daar naar beneden buigt wanneer de bevestigingsplaatjes in het hout worden geschroefd. De allerkleinste schroefjes van de plaatselijke Hornbach konden worden gebruikt voor het vastschroeven.
Voorzichtig is geprobeerd onderdelen te verwerken voor een spoorviaduct. Alles moet goed worden opgemeten; zowel de hoogteverschillen met de verschillende dikten hout dat in de modulebak is verwerkt, als de breedte, rekening houdend met de bovenleidingpalen aan weerszijden van de twee sporen.
Mvgr Egidius
Goedemorgen!
Is er ook een baanplan beschikbaar voor dit plan?
Met vriendelijke groet,
William
Citaat van: Laenderbahn027 op vrijdag 13 augustus 2021, 08:24:29
Goedemorgen!
Is er ook een baanplan beschikbaar voor dit plan
Met vriendelijke groet,
William
Hoi hoi William hierbij de eerste versie van het baanplan.
Groetjes Egidius
Of je kijk eens in dit draadje: BNLS-Module: "Spoormuseum in H0" (https://forum.beneluxspoor.net/index.php?topic=72781.msg3221722315#msg3221722315)
Als je de pukostrips als ze liggen gelijk spuit/schildert in roestbruin vindt je ze helemaal niet meer terug.
Bij een modern steenslagbed is in het grijsspuiten de beste camouflage.
(https://forum.3rail.nl/index.php?action=dlattach;topic=85881.0;attach=215489;image)
Citaat van: Egidius op donderdag 12 augustus 2021, 23:51:27
Voor de modulescheiding kon de Peco rails worden gesoldeerd op plaatjes van Digitalzentrale.
Hoort daar deze link (https://www.digitalzentrale.de/main.php?sess=u2ccn1tl1e2hlp4lacsjsfq0c0&abt=11&itemgr=110010) bij?
Dan alvast dank daarvoor. :thumbup: :thumbup: :thumbup:
Hee Egidius,
Wat leuk dat je dit verslag met ons deelt! Ik heb deze mooie baan vorig jaar met mijn pa mogen aanschouwen, was erg gezellig! :o)
Ik geniet en lees graag mee! Keep up the good work! :thumbup:
Citaat van: Jan22 op vrijdag 13 augustus 2021, 19:01:19
Hoort daar deze link (https://www.digitalzentrale.de/main.php?sess=u2ccn1tl1e2hlp4lacsjsfq0c0&abt=11&itemgr=110010) bij?
Dan alvast dank daarvoor. :thumbup: :thumbup: :thumbup:
Hoi hoi Jan, Ja inderdaad! Deze plaatjes zijn erg handig bij module overgangen! Ik kan ze aanraden.
De BNLS levert ze ook in wat langere lengten. Die gebruik ik voor hele schuine overgangen.
Ik zal snel weer wat nieuwe foto's plaatsen.
Groetjes Egidius
Af en toe maak ik wat foto's van de omgeving, struiken en bomen om te kunnen verwerken in de achtergrond van "Het Spoormuseum". Bedoeling is, al deze foto's met Photoshop aan elkaar te breien als 1 geheel en dat te laten afdrukken. Het huis waar ik geboren ben, wil ik nabouwen en op een module plaatsen, het karkas daarvoor heb ik al reeds geprint. Hierover later meer. Het probleem met zoveel ideeën is, dat het flink wat planning en structuur vergt om alles gerealiseerd te krijgen. Met de hulp van een paar zeer gewaardeerde medemodelbouwers lukt het om beetje bij beetje verder te komen.
Groeten, Egidius
Hoi Egidius
Dat zijn mooie foto's
Mvgr. Gerard
Het `hoge spoor` loopt in Eindhoven langs het Philips de Jongh park naar het centrum.
Een knipoog naar dit hoge spoor in Eindhoven leek ons wel een leuk idee. Vandaar dat we aan de ene kant van de baan besloten een herkenbaar viaduct van Eindhoven enigzins na te maken. Hiervoor moesten de steunen en de stenen muurtjes worden gelaserd. Nu moeten we nog kijken of het ons lukt om de standbeelden ook na te maken.
Mvgr Egidius
Is dat niet het viaduct wat links van het station ligt? Komt me bekend voor.
Citaat van: Lobomotion69 op vrijdag 20 augustus 2021, 16:39:37
Is dat niet het viaduct wat links van het station ligt? Komt me bekend voor.
Hoi Lobomotion89, ja zowel de Boschdijktunnel als de Vestdijktunnel in het centrum van Eindhoven hebben beiden dit stenen motief. Op de foto's is de Vestdijktunnel te zien. De beelden werden bij de opening van het hoge spoor in 1954 neergezet. Enkele jaren geleden werden deze originele beelden in het Spoorwegmuseum geplaatst, waarna ze op deze tunnels vervangen werden voor weersbestendige replica's van kunststof. In de kantelen moeten nog kartonnen plaatjes worden gemaakt en de borden met doorrij-hoogte voor de afwerking.
Groetjes Egidius
Dit is hoe het hoge spoor vorderde. Het achterste spoor (binnenste cirkel van het "hoge spoor") moest worden voorzien van Puco-strips.
Het secuur afzagen van de flexrails is wel een werkje, maar dan heb je ook wat. De rails telkens goed aftekenen en op een werktafel vastklemmen, secuur dremelen en de uitstekende bramen verwijderen. Daarna na elke rail as draden aan de rails solderen. Dit gaat met deze Peco rails wat makkelijker dan bij de M* K-rails.
Langs het hoge spoor, op de meest linkse modulebak van "Het Spoormuseum", komt een laad/losstation, zodat treinen, die naar boven zijn gebracht door de treinlift, hun lading onder de stortbak geplaatste wagens kunnen overladen.
De rails kon ook over de brug aan de bak aan de rechterzijde worden gelegd. Hierbij moest niet alleen rekening gehouden worden met een mooi natuurlijk spoorverloop met flauwe bocht, een tikkie verkanting van de sporen (1mm dikke kartonnen strips aan 1 kant onder de rails geplakt) en ook de bovenleidingpalen aan weerszijden van het dubbele spoor binnen de muren van de brug.
mvgr Egidius
Hieronder nog even het basis idee voor "Het Spoormuseum".
De modelbaan situeert het denkbeeldige "Spoormuseum van Eindhoven", uiteraard denkbeeldig 'nauw samenwerkend met andere stichtingen in Nederland, waaronder de Veluwsche Stoommaatschappij en Stoomstichting Nederland'.
Zo vinden we in het museum de eerste stoomlocomotief die de Veluwsche Stoommaatschappij rijk was; de VSM-BR94. Ook andere bekende in Nederland rijdende treinen zijn te zien; zoals de Stoomlocs VSM-BR44, VSM-BR52, VSM-BR64, SSN-BR65, SSN-BR01, de NS-231(Sik), de NS-521(Hippel), de NS-2297, de NS-2327, de Berlijns blauwe NS-1300, een DE-2(Blauwe snor), een PlanU(Rode duivel), een groene Plan V, zelfs een Mat'24(Blokkendoos) en NS-3737 zijn weer rijvaardig gemaakt! Diverse machinisten laten de klassieke treinen automatisch zien aan het publiek, dat rondom het speciaal voor het museum herbouwde stationsgebouw van Acht rondloopt. Regelmatig worden Diesel- en Stoomgala's georganiseerd, waarbij het publiek diverse ritten kan maken in de klassieke treinen. Deze speciale ritten worden ook omgeroepen. Regelmatig zijn diverse Diesel- en Stoomlocomotieven uit binnen- en buitenland te gast bij evenementen van het Spoormuseum. Rondom het Spoormuseum is veel te beleven voor kinderen, waardoor het een ideaal gezinsuitje is. Achter de Treinlift is men bezig sporen aan te leggen en vernieuwen. Rechts op de baan zien we het begin van de Boschdijktunnel.
Rij-mogelijkheden
Op de hoofdbaan (het hoge spoor, waar dit draadje voornamelijk over gaat) kan zowel met 2- als 3-rail materieel worden gereden, zowel analoog als digitaal. Digitaal kan de hoofdbaan worden bestuurd met een Digikeijs DR5000 DCC centrale en een Mӓrklin Mobile station III MFX/Motorola centrale. De baan kan zowel automatisch (via DCC) als handmatig worden bestuurd. De wissels kunnen eveneens zowel handmatig als via de computer worden bestuurd.
De 3-rail cirkel kan automatisch rijden; enkel met treinen die zijn uitgevoerd met een Multiprotocol decoder (decoders die zowel op DCC- als MFX/Motorola signalen reageren). De meeste 3-rail treinmodellen van de laatste 6 jaar zijn af-fabriek al uitgevoerd met een Multiprotocol decoder.
Op de museumbaan (lage spoor) rijdt alles 2-rail DCC digitaal en de treinen kunnen zowel automatisch als handmatig worden bestuurd. De Museumbaan heeft in totaal 10 schaduwsporen, 24 wissels en op deze baan kunnen geen rondjes worden gereden, echter de baan heeft aan de linkerzijde een keerlus. Er kan wel naar hartelust worden gerangeerd. Alle wissels zijn elektrisch via een Multimaus of treinbesturingsprogramma te bedienen. Een trein kan met de Treinlift van het benedenspoor naar het bovenste spoor, waarna met de losinstallatie de inhoud van volle wagens kan worden geleegd in lege wagens, die onder de losinstallatie zijn geplaatst. Een vanaf de Treinlift komende trein, kan uiteindelijk deelnemen aan het verkeer op het hoofdspoor. Daartoe kan een schakelaar worden omgezet, waardoor voor de betreffende trein de stroom wordt geschakeld van de ene centrale van de benedenbaan naar de centrale van de hoofdbaan. Het voorste spoor van de hoofdbaan kan ook gebruikt worden als inhaalspoor: zo kan bijvoorbeeld een korte goederentrein of stoptrein een poosje wachten en voorrang geven aan een Intercitytrein.
Modulebaan
Dit project, "Het Spoormuseum", kan aansluiten op modulebanen zoals die van de BNLS en ook 3-rail modules.
Over de modules, die nu worden gebouwd door een groeiende groep modulisten, kan ook zowel met 3-rail als met 2-rail gereden worden. In de treinruimte waar we nu met een aantal modelbouwers bouwen, zijn inmiddels 90 graden bochtmodules en andere modules aanwezig, zodat met een steeds grotere baan gereden en getest kan worden.
Het hoge spoor krijgt steeds meer vorm. Het achterste spoor is voorzien van puco strips, zodat alle 3-rail treinen daar overheen kunnen rijden.
Zeer welkom was de M* Koploper, die voor een leuk prijsje kon worden gekocht van de voormalige secretaris van een modelbouwclub uit de buurt. Deze moest wel even een nieuwe decoder krijgen, waardoor de sound helaas kwam te vervallen, maar dat is niet erg.
Achter het hoge spoor wordt aan de rails gewerkt door een Tweeweg-graafmachine, die door middel van een magneet op de rails heen en weer kan draaien en rijden (hierover later meer).
Als we vanaf het beneden spoor van het "Spoormuseum"naar het hoge spoor erachter kijken, gaat het er straks ongeveer zo uitzien.
Groetjes, Egidius
Sinds 2009 is dit inmiddels de vijfde modulebaan waaraan ik mee heb gebouwd. Vanwege betrouwbaarheid is besloten de wissels bij deze modulebaan via servo's te bedienen. De DCC-next van het ArCoMoRa systeem bleek een zeer goede keuze; je kunt 8 wisselservo's schakelen met hartstukpolarisatie, of 12 wissels zonder hartstukpolarisatie.. Het systeem had zich eerder bij een klein automatisch bestuurd baantje al goed bewezen; een klein TT baantje reed meerdere keren enkele dagen op een beurs geheel automatisch zonder problemen.
Hieronder op het plaatje een aansluit schema van het ArCoMoRa systeem.
Verder wilde we zorgen dat er over "het hoge spoor" zowel met 3-rail als met 2-rail op gereden kon worden.
We besloten een keuze stekker te maken, zodat daarmee gekozen kon worden welke spanning de baan ontvangt; (3-rail of 2-rail, welk type digitaal, of analoog.
De overige pin in de XLR stekker zorgt ervoor, dat op het controle paneel het desbetreffende lampje brand, corresponderend met het betreffende type baanspanning dat door middel van de stekker gekozen is.
Groetjes Egidius
Op deze plaatjes is te zien hoe de brug er ongeveer uit gaat zien.
De tweede foto laat duidelijk de Puco strips van het rechtse spoor zien. Voor verkanting is een strook van 1mm dik karton onder de linkerzijkant van de rails geplakt.
Toen het ArCoMoRa systeem ontstond, kon gebruik worden gemaakt van een Arduino met Mardec shield, voorzien van Mardec software.
Later werd dit de "DCC next" zoals te zien op de foto. Met deze print kunnen door middel van dcc adressen accessoires worden aangestuurd, bijvoorbeeld via servo's zoals locloods-deuren, wissels, spoorbomen etc.
vgr Egidius
Ambitieus project, Egidius !
Daar wordt een mens nieuwsgierig van :P
Volgert erbij.
Grtz Tony
Citaat van: Tony op donderdag 26 augustus 2021, 11:39:54
Ambitieus project, Egidius !
Daar wordt een mens nieuwsgierig van :P
Grtz Tony
Dankjewel Tony
Op deze plaatjes zien we hoe het hoge spoor aan de linkerkant van het project vorderde.
In de inham aan de linkerzijde van de linkse module is de treinlift geplaatst. De lift wordt aangestuurd met een stappenmotor en Arduino en glijdt langs een lineaire geleider. De lift kan gekalibreerd worden en zowel handmatig als via iTrain worden bediend. Daarna was het leggen van de bochtmodules aan de beurt.
Mvgr Egidius
Mooi project. Wat ik me nog wel afvraag is waarom jullie het "Het Hoge Spoor" noemen. Ik heb begrepen dat het naar voorbeeld van de situatie in Eindhoven is gemaakt. Maar in Eindhoven staat het bekend als het "Hoogspoor" en niet het "Hoge Spoor".
https://www.geschiedeniseindhoven.nl/artikel/660/50-jaar-hoogspoor
Hoi Dibbes je hebt gelijk; men noemt het volgens mij inderdaad; "hoogspoor". Het is dus ook het "Hoogspoor", als "hooggelegen spoor" aan de achterkant van de modules.
Ik zal het aanpassen. Groetjes Egidius
Toen de brug een heel eind klaar was kon worden begonnen aan de autoweg achter de brug.
Eerst eens goed meten en aftekenen. Twee vrachtwagentjes werden voorzien van diodes om te zorgen dat ze niet meer zo snel reden.
Daarna magneetstrips opgeplakt en een ondergrond van 1mm dik karton. Hierna komt daar plastic dunne overhead sheetfolie overheen, die dan geschilderd kan
worden met Faller Car straatverf.
Mvgr. Egidius
Terwijl er aan het 2-rail benedenspoor van "Het Spoormuseum" gewerkt werd, kreeg ook het 3-/2-rail hoogspoor steeds meer vorm.
De rails kreeg een roestrandje en er kon worden getest. De Puco-strips werken prima; de slepers krijgen goed contact en de treinen rijden er perfect overheen.
Ook even een start-set loc van Piko onder handen genomen; eerst het dak lekker vies geweathered. Zo'n werkpaard krijgt tijdens al die ritten door weer en wind flink wat te verduren. Bedoeling is dat twee van deze locs in dubbelspan een hele sleep zesassige ertswagens gaan trekken, zoals ze af toe door Eindhoven komen wanneer de Betuwelijn in onderhoud is.
Mvgr Egidius
Ha Egidius
Citaat van: Egidius op donderdag 12 augustus 2021, 23:51:27
...Onder de rails is gebruik gemaakt van kurkbedding, behalve bij de moduleovergangen, om te voorkomen dat de rails daar naar beneden buigt wanneer de bevestigingsplaatjes in het hout worden geschroefd...
kun je iets meer vertellen over die moduleovergangen? Want waar is het van gemaakt? Laat de de rails doorsteken en soldeer je die dan vast?
Citaat van: ernstcramer op dinsdag 31 augustus 2021, 18:56:10
kun je iets meer vertellen over die moduleovergangen? Want waar is het van gemaakt? Laat de de rails doorsteken en soldeer je die dan vast?
Hoi hoi Ernst,
De module overgangen zijn Pertinax plaatjes van Digital-zentrale waarop de railstaven gesoldeerd worden. De Puco-strips waren wat meer een uitdaging want daar moesten de plaatjes worden doorgezaagd want de strips mogen geen contact maken. De plaatjes worden op het hout vastgeschroefd met de kleinst verkrijgbare schroefjes van de Hornbach. Onder de rails ligt een 4mm dikke kurkbedding. Echter bij de module-overgangen zit daar een schuin afgeschuurd houten plaatje van 4mm dik onder, omdat anders de rails daar zou duiken.
Ik had een mail gelaserd, om op alle modules de rails te kunnen leggen; precies ten opzichte van de voorzijde van de modules en de verbindingsgaten van de modules. De mal is van hout en zorgt dat de rails goed op zijn plek blijft wanneer de soldeerbout erop wordt gezet. Plaatjes zeggen meestal meer dan woorden:
groetjes Egidius
Hier is de rails vast gesoldeerd op het plaatje.
Nu het frame van het hoogspoor stevig vastzit en vorm begint te krijgen, werd het tijd voor tunnels. Als het er een beetje Nederlands moet uitzien kon ik niet aankomen met portalen van natuursteen. Na het bekijken van veel fly-overs en andere Nederlandse tunnelingangen ontstond een betonnen tunnel ingang die het verdwijnen van het spoor aan de linkerkant van het "Museumspoor" moest maskeren. Het spoor loopt daar richting de verborgen keerlus.
Het volgende plaatje laat het sporenverloop van het Hoogspoor zien aan de rechterkant van het project. Inmiddels ligt ook de magneetstrip voor het Carsystem. De bedoeling is dat daar een bouwplaats komt met een bewegende kiepwagen en graafmachine (weer veel te ambitieus, maar goed we geven niet op).
Het gelaserde meubeltje voor de Mobile station en Multimaus krijgt een plekje aan de zijkant van de baan, zoals aan een bochtmodule. Dit project krijgt vooralsnog vier stuks 90-graden bochtmodules, zodat het hoogspoor rond kan rijden.
mvgr Egidius
Goed bezig :thumbup: :thumbup:
Citaat van: Chrissie op donderdag 02 september 2021, 21:45:17
Goed bezig :thumbup: :thumbup:
Dankjewel :)
Als je goed kijkt zijn de Puco-strips nog te zien, nu er nog geen ballast ligt. De eerste foto laat de sporen vanaf de voorkant van het hoogspoor zien en de tweede foto is genomen vanaf de achterkant van het project. Op de tweede foto is ook de fake-wissel te zien van het spoortje, dat naar het gedeelte gaat waar gebouwd wordt aan extra infrastructuur en uitbreiding van het Hoogspoor.
Het bouwpakket van de stalen brug zit in elkaar en is inmiddels een beetje vervuild.
Met de laser werden delen voor een betonnen wand gesneden en gegraveerd. De exacte kleur beton mengen vind ik altijd wel een dingetje. Enkel grijs uit zwart en wit geeft een veel te kille en onnatuurlijke kleur grijs. Een medemodelbouwer gaf de tip een toefje geel door het grijs te mengen. Zodoende kregen we een wat "warmere" kleur grijs.
mvgr Egidius
Ik sta met verbazing te kijken hoe snel het allemaal gaat :thumbup:
Dit wordt een prachtige baan.
Mvg,
Peter Degeluidsman
Dit ziet er al heel mooi uit! :O
Ik volg het met plezier :)
Mvg,
Killyan
Citaat van: Degeluidsman op vrijdag 03 september 2021, 13:42:42
Ik sta met verbazing te kijken hoe snel het allemaal gaat :thumbup:
Volgens mij zijn ze al een flinke tijd bezig, Peter. Met een mooi resultaat :thumbup:
een keer komen kijken peter
Hartelijk dank voor jullie complimenten :) :thumbup:
De voorbereiding van het schaduwstation had veel voeten in de aarde. Het plan om te kunnen schakelen tussen zowel Digitaal als Analoog in 2- en 3-rail moest nu daadwerkelijk gerealiseerd worden.
Hiervoor moest ook een aparte ringleiding voor de opstelsporen worden aangelegd; op die manier kunnen digitale treinen op de baan blijven staan wanneer er over de hoofdbaan analoog gereden gaat worden. Dan kun je dus de opstelsporen stroomloos schakelen dmv een schakelaar. Het leuke is, dat op deze manier een gave klassieke loc toch nog eens over de hoofdbaan rondjes kan rijden over de baan, of dat een oude loc eens goed warm gereden worden om te kijken of de loc eventueel omgebouwd kan worden.
Verder nog twee niet eerder geplaatste afbeeldingen van het verloop van de bouw van het "Hoogspoor".
Groetjes Egidius
Even een plaatje van hoe het ongeveer zal worden wanneer de gehele achtergrond voor de baan gereed is.
De mannen die werken aan de uitbreiding van het Hoogspoor hebben wel een biertje verdiend; er worden meters gemaakt!
Mvgr Egidius
Hoi hoi beste forummers,
Stammtisch Oost-Brabant
Gisteren waren we bij de eerste Stammtisch Oost brabant. Het was heel erg gezellig. Naast de gezelligheid en gastvrijheid werd er gereden met verschillend materieel en er werd kennis uitgewisseld. Is zeer zeker voor herhaling vatbaar! :thumbup: :thumbup:
Eerste schaduwstation-bak
De rails op de eerste bak van het schaduwstation is een feit. Links is de K-rails te zien voor de 3-rail cirkel en rechts de Peco code100 rails voor de 2-rail cirkel. Op deze bak zijn ook twee overloop wissels te zien, zodat een rij wagens eventueel kan wisselen van cirkel. De stammen met containerwagens en ertswagens kunnen op deze manier desgewenst verhuizen naar het 3-rail gedeelte, maar de trits Marklin ketelwagens moeten helaas op de 3-raiil cirkel blijven, aangezien de doorverbonden wielen anders voor kortsluiting zouden zorgen op het 2-rail cirkel. Op dit moment zien we nog niet de noodzaak deze wielen om te wisselen. Rechts op de bak is te zien waar het schakelpaneel voor de wissels moet komen. De doodlopende sporen aan weerszijden zijn stroomloos te schakelen of als programmeerspoor te schakelen. Er kan verder niet alleen ook snel even een reserve loc op gezet worden; aan de uiteinden komen koppelstukken voor transportkokers.
Ontwikkeling transportkokers
Er zijn hier al verschillende tests gedaan voor betaalbare transportkokers. Inmiddels hebben we iets ontwikkeld, wat we nu aan het testen zijn, hierover later meer.
Groetjes Egidius
Hier nog een paar plaatjes van de eerste bak van het schaduwstation.
Aanvankelijk was het idee met lichtsluizen te gaan werken ivm de bezetmelding. Daarvoor zie je hier de witte 3D geprinte "kastjes" tussen de rails.
Later is toch besloten met reedcontacten te gaan werken.
Hier is ook het eerste idee te zien voor het schakelpaneel voor de wissels. Ook moest te zien zijn op het paneel, met welk systeem de 2 cirkels rijden.
mvgr Egidius
Bij de vorige modulebaan vonden we de standaard wisselaandrijvingen niet betrouwbaar (genoeg). Daarom werd deze keer gekozen voor servo aandrijvingen. Hiervoor moest voorzichtig in de Marklin wissels gefreesd worden met de dremel. De servobeugels werden gelaserd van plexiglas. Ze werken met een excenterwiel, zodat de servo's een slag kunnen maken van circa 120-150 graden, terwijl de steldraad voor het omzetten van de wissel slechts circa 3 mm uitslaat. Een ander voordeel is, dat bij inschakelen van de stroom en mogelijke extreme beweging van een servo, de steldraad nooit verder zal uitslaan dan de eerdergenoemde 3mm.
In het volgende plaatje zijn de 2 ringleidingen voor zowel de hoofdbaan als de schaduwsporen zichtbaar. Hiervoor werden 1.5mm2 gekleurde draden gebruikt.
Omdat de 3-rail cirkel ook naar 2-rail geschakeld zou kunnen worden moesten er in totaal 5 kleuren draden zijn.
Voor de verbindingen tussen de modules werden 5-polige XLR pluggen besteld.
mvgr Egidius
Het bovenste deel van de linkse modulebak moest voorlopig afneembaar blijven, aangezien nog getest moest worden met de treinlift en de inbouw van het mechanisme van de bewegende rijdende graafmachine.
Hoi,
Dat ziet er weer prachtig uit :thumbup: ;)
Interessant die bewegende graafmachine, ik ben benieuwd.
Ga je die ook aansturen met Arduino?
Mvg, Chrissie
Citaat van: Chrissie op dinsdag 14 september 2021, 22:47:59
Ga je die ook aansturen met Arduino?
Dankjewel Chrissie :thumbup:
Ja, via een Arduino aangestuurde een stappenmotor drijft een tandriem met magneet aan, die de graafmachine laat bewegen. De motor verandert van richting wanneer de graafmachine een aantal reedcontacten passeert.
Het begint allemaal met testen. Een metalen model moest worden aangepast en getest omdat wrijving en gewicht een dingetje zijn om dit te laten slagen.
Verder is de betonkleur van de muur inmiddels overal aangebracht.
Groetjes Egidius
Bijgaand nog een paar plaatjes van hoe de railgraafmachine is bewerkt. Ik weet het, het is op deze manier geen werkelijk bestaand model dat in deze hoedanigheid dienst doet (er zijn andere twee-weg graafmachines die er meer op zouden lijken), maar toch vonden we het leuk het model zo te verbouwen en verwerken.
Onder het spoor bevind zich een aandrijving met magneet, om de graafmachine te laten bewegen.
mvgr, Egidius
De volgende bakken van het schaduwstation worden inmiddels belegd met rails.
Ook kon verder worden gewerkt aan de bochtmodules
De Modulebak van een andere modelbouwer werd gekoppeld als test; test geslaagd!
mvgr. Egidius
Omdat de Roco Plan-V erg moeilijk aan te komen (was), kon ik het niet laten eens een 3-rail versie van de Fleischmann Plan V mee te nemen. Een klein leuk Brabants treinenwinkeltje had deze zowaar in de vitrine staan. Het model had al gele driepuntsverlichting, rode sluitlichten, binnenverlichting en reed prima. Na een paar rondjes thuis bleek het model op lage snelheden echter niet altijd betrouwbaar (genoeg) te rijden. Wat wil je met een model dat reeds meer dan 30 jaar op de markt is :P. Al is het model niet op de juiste lengteschaal, ik vond het toch erg mooi om deze over de baan te laten rijden. Ik kwam ergens een draadje tegen, hoe dit model enigzins te 'pimpen'. Zo besloot ik ook het interieur te schilderen; de wanden moesten lichtgrijs worden en de stoelen kregen de typische kleuren van de stoelen zoals in de echte Plan V. Ook vonden enkele reizigers hun plaatsje achter het raam. Met de binnenverlichting aan gaf dit al een geheel ander aanzicht. Niet verkeerd al zeg ik het zelf O:-D
Wat een vaak voorkomend probleem genoemd werd, was de massa-aansluiting aan de wielen. Zodoende heb ik op provisorische wijze extra massa punten aan de voorwielen toegevoegd, waardoor het model aanzienlijk betrouwbaarder is gaan rijden. Nu kan dit model op hele lage snelheden mooi optrekken en afremmen. De binnenverlichting blijft altijd mooi flikkervrij branden. Ik ben zeer tevreden! :thumbup:
Ondanks deze leuke toch nog even wat extra sparen voor de nieuwe(?) Roco versie, die volgend jaar uit schijnt te komen.
Groetjes Egidius
De meest rechtse Bak om te bewonderen door andere modelbouwers. Rondom het rangeer emplacement is eea al opgehoogd met diverse lagen karton, zodat later dat stuk afgewerkt kan worden met stelcon- immitatieplaten.
Om storingen te voorkomen, nog eens het 'lage spoor' goed doorgemeten.
Plan V even op de baan gezet voor een fotomomentje.
grts Egidius
Test Ledverlichting :idea:
Er kon getest worden met de verlichting boven de baan. De bedoeling is, dat circa 50cm boven de baan een Led-hemel gaat komen. Om de juiste lichtsterkte en warmtekleur van het licht te kunnen beoordelen, zijn verschillende tests gedaan met een aantal Ledpanelen en Ledlampen. De treinen op het aan de achterkant gelegen Hoogspoor moeten goed verlicht kunnen worden, maar ook de treinen op de voorste sporen van het 12,8 centimeter lager gelegen emplacement.
Eerst is een provisorisch frame gemaakt van houten balkjes, om met PWM aangestuurde Ledspots boven de baan te hangen. De spots hadden elk een lichtopbrengst van ongeveer 200 lumen. Dat bleek veel te weinig. Zo'n spot is prima om een klein item op de baan een beetje meer uit te lichten, maar niet om een zonnige dag boven het "Spoormuseum" te laten zien.
Daarna werden 2 Ledpanelen van 120x30cm boven de baan gehangen. Het eerste paneel gaf 6000 Kelvin (zeer koud licht) en het tweede paneel gaf 3000 kelvin (veel warmer). De lichtopbrengst was goed; circa 3500 lumen per ledpaneel, de lichtkleur was voor mij te koud, maar dat kwam door de bak met 6000 Kelvin.
Nu was er echter een probleem: deze kant-en klare Ledpanelen kunnen niet via de computer worden gedimd of via PWM worden aangestuurd.
Flikkerende filmpjes :idea:
Een ander probleem; er zit verschil tussen deze Ledpanelen; het ene paneel gaf hoogfrequent licht en het andere paneel niet. Als je filmpjes gaat maken van je baan met het paneel zonder hoogfrequent licht krijg je flikkerende treinfilmpjes. Ik zag dit ook al eerder, toen ik op een beurs filmpjes maakte van een mooie baan met mijn telefoon. De meeste Smartphones filmen met 30 frames per seconde. De lichtfrequentie van de flikkerende leds wordt met de aansturing dus ook belangrijk.
Dag/nacht schakeling :idea:
Omdat RGB ledstrips te weinig licht geven en er voor een mooie dag/nacht cyclus vooral Warm wit nodig is, met hooguit een toefje rood en een toefje blauw, is gekozen voor de volgende optie (zie afbeelding). Er worden nu dus lichtbakken gebouwd met een diffuus lichtdoorlatende plaat (zoals bij de kant-en klare Ledpanelen) en Ledstrips erin. De rode leds worden bij het Warmwit gemengd bij het avondrood, en de blauwe leds worden bij het Warmwit gemengd tijdens de dauw in de ochtend. Warmte kleur: 2700 Kelvin, lichtopbrengst; circa 8000 Lumen per lichtbak. 12 Volt Grote SMD powerleds.
De dag/nachtschakeling kan via een op de pc aangesloten DMX sturing, of bijvoorbeeld via een Arduino en PWM sturing. We gaan hier beide opties testen (testen is leuk, en meten is weten 8)).
Vanwege de warmte die een ledstrip afgeeft, is het goed om de Ledstrip op een Aluminium strip te lijmen, zodat die de warmte kan afvoeren; dit komt de levensduur van een Ledstrip ten goede. :idea:
Het frame voor de verlichting wordt dusdanig gemaakt, dat het ook voor andere modelspoor projecten kan worden ingezet (stand alone).
-Wordt vervolgd-
Groetjes Egidius
Prachtig project, gaan we zeker volgen :thumbup:
Modulebakken schaduwstation
Zodra enkele bakken aan elkaar gekoppeld konden worden, moest er natuurlijk even gereden worden. Zo ontstond een leuke line-up foto. 8)
Treinlift
Voor de treinlift werd een soort van "hijsinstallatie" bedacht. Een test met een gewichtje onder de baan leverde een leuk resultaat op. Het wieltje draait mooi wanneer de treinlift omhoog of omgaat gaat. Zo lijkt het alsof de lift wordt opgehesen door twee stalen wielen die vroeger onder de grond door een stoom installatie werden aangedreven, die inmiddels zijn vervangen door krachtige elektromotoren. Voor "Het Spoormuseum" zijn ze in bedrijf gebleven en wordt de werking op regelmatige basis aan het publiek getoond.
Railovergangen
De railovergangen op de modulescheidingen tussen K-rails en de Peco code 100 rails met Puco strips is goed en probleemloos gegaan. Wel moesten de overgangsplaatjes van Digizentrale doorgeslepen worden, zodat de Puco strip in het midden door kon lopen. De K-rails is uiteindelijk op advies van een aantal andere modelbouwers vastgelijmd op de schaduwstation-bakken met 2-componentenlijm. Deze Puco strips werken erg goed. Wel is het aan te raden de soldering van de onderlinge verbinding goed te checken en om de meter een aansluitdraad vast te solderen. Op de hele modulebaan kregen de railstaven na elke rail as een extra aansluitdraad. Dit om te voorkomen dat later door uitzetten- inkrimpen en stof alsnog contactproblemen kunnen ontstaan.
Mvgrts Egidius
Ballasten
Ballasten is altijd een geduldig en precies werkje. De kleur ballast was een dingetje. Voor het lage gedeelte van het Spoormuseum was gekozen voor Koemo TT leichte rostpatina. Omdat vrijwilligers met hulp van Railpro het rangeer emplacement van het spoormuseum niet lang geleden hebben aangelegd en er enkel museumtreinen overheen rijden, komt de ballastkleur mooi tot zijn recht. De korrelgrootte TT vonden we mooier en meer realistisch overkomen dan de korrels die verkrijgbaar zijn voor Spoor H0.
Voor het hoogspoor is gekozen voor Koemo TT mittelere rostpatina; hier rijden dagelijks regelmatig zware goederentreinen en passagierstreinen. Deze kleur ballast vonden we het mooist en er erg realistisch uitzien. Door een beetje te spelen met nog wat kleuren en hier en daar stukjes gemengd met wat korrels van andere merken werden wat nuances aangebracht.
Locloods
Niet helemaal behorend bij het "Hoogspoor" toch hier even een afbeelding van het ontwerp van de in aanbouw zijnde Locloods voor het lager gelegen Spoormuseum. Dit wordt een model dat zal bestaan uit verschillende lagen gelaserd mdf.
Mvgr Egidius
En alweer impressionant!
Ik blijf dat een fraai Vlaams woord vinden dat hier zeer op zijn plaats is.
Ballast ziet er fraai uit en de ontwerpen voor de locloods veelbelovend.
Ik ben benieuwd naar het vervolg.
Groet,
Peter
@citaat Impressionant is een Frans woord. Een echte Vlaming zal dat nooit gebruiken.
Dank voor dat mooie Vlaamse Woord, dat ik nog niet eerder heb gehoord. :thumbup:
Hierbij nog even een foto van de test van de verlichting.
Verder de bouw van het controle paneel voor de wissels van het schaduwstation.
Op dit paneel moet je een wisselstraat in zijn geheel kunnen schakelen en de status kunnen zien op welk systeem het betreffende deel van de baan draait.
Mvgr Egidius
Schakelpaneel
Met grote dank aan Gerard uit Noord Holland die voor mij op zijn werk de plaatjes voor deze panelen heeft gelaserd uit dun roestvrij staal. De schakelaars komen van ome Ali.
De ontwikkelaar van het ArCoMoRa systeem heeft geholpen en gezorgd dat de Mardec en DCC-next twee inputs kon combineren. Op die manier kun je dus een schakelpaneel maken om wissels handmatig (via DCC) te bedienen, maar de wissels kunnen ook automatisch via iTrain aangestuurd worden.
Achtergrond
Inmiddels zijn er ook een flink aantal foto's gemaakt voor de achtergrond van het project. De bedoeling is om met al deze foto's een zelf gemaakt geheel te maken voor de achtergrond in Photoshop en dan laten printen. Waar het Hoogspoor van Eindhoven begint, is een heel mooi stuk park en groen gebied, richting Acht (waar vroeger, tot 1967, het stationsgebouwtje van Acht nog heeft gestaan (ongeveer hetzelfde gebouw als Station Beekbergen).
In dit groene gebied veel mooie dennenbomen, gemengd met loofbomen.
Bovenleiding
De bovenleiding is nog wel een dingetje want deze palen worden helaas (nog) niet gemaakt door aanbieders van bovenleiding. Voor de "gewone" bovenleiding werden er al palen geprint door Aad, een vriend uit Gouda. De hart-op-hart railafstand van de sporen bij wisselstraten is hier 50,5mm (Peco code 100 geometrie). De hart-op-hart railafstand van de Nederlandse Spoorwegen op vrije banen is omgerekend in 1:87 schaal 46mm. De meeste bovenleidingmasten die verkrijgbaar zijn vonden we dus te breed. Medemodelbouwer Henk uit Valkenswaard is inmiddels begonnen met het solderen van de rijdraad en het maken van metalen masten voor de modulescheidingen.
mvgrts Egidius
Hier nog even een boven en totaal-aanzicht foto van het "Spoormuseum"-emplacement met erachter het "hoogspoor". De foto van boven nog net voordat het hoogspoor geballast werd.
Fijne zondag!
Mvgrts Egidius
Het blijft indrukwekkend, met hoeveel man wordt hier nu aan gebouwd?
Mvg,
Peter Degeluidsman
Hoi Peter,
Het wisselt een beetje. We bouwen in onze treinruimte aan meerdere projecten en modulebanen. Voor #C was de groep groter. Het laatste half jaar bestaat de bouwgroep voor dit project uit 6 mensen inclusief mezelf. Sommigen komen eens per twee weken en anderen komen 1 middag per week. Ik zelf heb doorgaans ook maar een middag en avond per week tijd om eraan te werken. Soms werkt iemand thuis aan een klein onderdeel voor de baan, zoals het programmeren van een Arduino etc.
Groetjes Egidius
Om de railovergangen zo strak mogelijk te kunnen doen, is een mal gelaserd waarbij rekening gehouden is met de afstand vanaf voorzijde modulebak, de hart-op-hart railafstand en de boorgaten.
Inmiddels hebben we voor overgangen naar andere modulenormen ook mallen gelaserd en een aantal overgangsbakken voor de aansluiting naar andere modulenormen.
In deze fase worden soms nog modules uit de baan gehaald om schakelingen na te meten, storingen op te lossen, zaken robuuster maken, afdekplaten voor de onderkanten te monteren en meer zaken in te bouwen, zoals een wielenreiniger.
Het is handig om in zulke gevallen een bak op zijn kant te zetten.
mvgrts Egidius
Voor het doorkoppelen van de sporen op de onderlinge modules van het "Spoormuseum" en "Hoogspoor" gebruiken we 5-polige XLR stekkers.
Dit vanwege de schakelmogelijkheden van de spoorstaven en middenrail van 3-rail naar 2-rail Digitaal en Analoog.
De overige ringleiding voor 12- en 5-volt gaat via 3-polige XLR-stekkers. De bezetmelding en de bediening van de baan gaat via Loconet kabels. De functies en overloop-secties binnen het laagspoor van het "Spoormuseum" gaat via Sub-D conectors.
mvgrts Egidius
Er is lang nagedacht over wat er moet komen bij de stortplaats, waar via het hoofdspoor of via de treinlift zelflossers geplaatst kunnen worden, die hun lading kunnen leegstorten in wagens die onder de stortkoker worden geplaatst. Een denkbeeldig 19e-eeuws gebouw van een ouderwetse stortkoker zou een idee kunnen zijn. Een gebouw wat lange tijd buiten dienst is, maar waarvan enkel voor het museum nog af en toe de werking van de stort installatie wordt getoond. Zodoende kwam dit ontwerp tot stand, met behulp van op internet gevonden plaatjes, bewerkt in Photoshop.
mvgrts Egidius
Most impressive hoor 🤗👌👍🏻
Hier nog even de Puco strip, zoals nog enigzins zichtbaar was voordat de ballast werd aangebracht.
Op de volgende twee foto's een paar proeven met de achtergrond. Op een paar A4-tjes zijn gedeelten van de in Photoshop gemaakte achtergrond afgedrukt. Even twee kiekjes een indruk het er ongeveer uit kan gaan zien.
grtjs Egidius
Dat geeft gelijk een ruimtelijker effect zo met die achtergrond :thumbup:
Schaduwstation
Een dergelijk schaduwstation op modules bouwen met tegelijkertijd zoveel schakelmogelijkheden vergt vele uurtjes denkwerk, solderen, voorbereiden, programmeren en in elkaar zetten. Ontzettend dankbaar voor de hulp van een paar zeer gewaardeerde mede-modelbouwers zoals Nico en Arie, die dit schaduwstation mede mogelijk hebben gemaakt.
Scenery en groen
Langs het hoogspoor kon worden gestart met hier en daar wat aanbrengen van groen. Hiervoor konden we een workshop scenery bijwonen. Door verschillende bekendere scenery specialisten worden regelmatig workshops georganiseerd; dit is een aanrader! Hier een overzichtsfoto van het emplacement met erachter ht "Hoogspoor" waar al wat groen is aangebracht.
Treinlift
De ontwikkeling en bouw van de treinlift had ook meer voeten in de aarde dan tevoren werd gedacht. Zo werden er twee verschillende lineaire geleiders geprobeerd en diverse stappenmotor-drivers. Ook werd door mede-modelbouwer Tino een geheel nieuwe ophanging bedacht en gemaakt; een stevig Aluminium frame, zodat de lift nog stabieler werd.
mvgrts Eeg
Citaat van: Egidius op dinsdag 21 september 2021, 12:52:44
De meest rechtse Bak om te bewonderen door andere modelbouwers. Rondom het rangeer emplacement is eea al opgehoogd met diverse lagen karton, zodat later dat stuk afgewerkt kan worden met stelcon- immitatieplaten.
Om storingen te voorkomen, nog eens het 'lage spoor' goed doorgemeten.
Plan V even op de baan gezet voor een fotomomentje.
grts Egidius
Wat meet je door op de baan?
Groeten Patrick
Citaat van: Gebronx op dinsdag 12 oktober 2021, 21:20:41
Citaat van: Egidius op dinsdag 21 september 2021, 12:52:44
Om storingen te voorkomen, nog eens het 'lage spoor' goed doorgemeten.
grts Egidius
Wat meet je door op de baan?
Groeten Patrick
Hoi Patrick,
We merkten dat er vanuit een bepaald type veelgebruikte Sounddecoder soms spikes in de spanning ontstonden, die er voor konden konden zorgen dat soms wissels niet- of spontaan omschakelden. Op de scope konden we zien, wanneer welke locs, wanneer als enige op de baan geplaatst, met hun decoders voor spikes zorgden. Toen er bij een paar locs een powerpack of condensator op de decoder werd aangesloten, waren de spikes opgelost. Ook konden we zien of er spanningverlies was als de modules op elkaar waren aangesloten. Zo konden we nog twee verbindingen verbeteren.
grts Eeg
@citaat
Ik ben wel benieuwd welke sound decoders dat waren.
Mvg,
Peter Degeluidsman
Super om de voortgang te zien, is er een kans dat er ook nog bewegende beelden komen? Zeker de trein lift zou ik wel in actie willen zien :-)
Vraagje Eeg,
Is modelspoorgebeuren in dit filmpje op jullie baan opgenomen?
https://youtu.be/TlCm2hXzUSA
Vrgr,
Wilko
Citaat van: Barry op donderdag 14 oktober 2021, 12:09:22
Super om de voortgang te zien, is er een kans dat er ook nog bewegende beelden komen? Zeker de trein lift zou ik wel in actie willen zien :-)
Hoi Barry, u vraagt, wij draaien; Hier een filmpje van de treinlift https://youtu.be/AZx-P2-IS5I
Citaat van: Trainspotter op zondag 17 oktober 2021, 22:17:11
Vraagje Eeg,
Is modelspoorgebeuren in dit filmpje op jullie baan opgenomen?
Vrgr,
Wilko
Hoi Wilko, ja dit is onze baan.
Omdat het 3-rail/2-rail "Hoogspoor" deel van deze baan niet eerder als draadje was opgenomen op dit forum, leek het ons leuk om vanaf de start van de bouw in dit draadje het project te laten zien. Er staan op het kanaal al een aantal filmpjes van de bouw van deze baan. Voel je vrij om je te abboneren op ons You-Tube kanaal om de laatste filmpjes direct te ontvangen.
Groetjes Egidius
Citaat van: Egidius op maandag 18 oktober 2021, 12:35:04
Hoi Barry, u vraagt, wij draaien; Hier een filmpje van de treinlift
Wauw, wat een service ;-)
Heel gaaf, en wat een mooi materieel hebben jullie daar rijden, kijk elke keer weer uit naar de update.
Dankjewel Barry graag gedaan :)
Voor de verdere afwerking van het schaduwstation was het handig dat deze in zijn geheel op zijn kant werd gezet. Zo konden ook afneembare beschermplaten aan de onderkant gemaakt worden.
Ondertussen kon een start worden gemaakt met het aanbrengen van gras en struiken langs de rails. Het onlangs geweatherde Twin-span BR189 mocht in de voorgrond plaatsnemen om het plaatje af te maken.
Tussendoor is ook voor de zijkant van de eerste module de afwerking gelaserd met twee deurtjes, om bij de bocht naar het schaduwstation te kunnen.
Voor iedereen met kinderen; Fijne Herfstvakantie!
mvgr Egidius
Omdat er naast het hoogspoor vlak voor Eindhoven veel nieuwe types bovenleiding palen staan, hebben we daar eens foto's gemaakt om te kijken hoe we die na kunnen maken. Wordt nog even bekijken of we ze willen printen of van messing zullen maken.
mvgr Eeg
Voordat de bakken aan de zijkant geschilderd konden worden, moesten alvast zoveel mogelijk van de schakelaars worden aangebracht. Hier de schakelaars voor het bedienen van de treinlift.
Langzaam begon het Hoogspoor groener te worden; gras en struiken werden aangeplant.
Voor de afwerking van de stortplaats werden afbeeldingen van internet in photoshoop bewerkt en later in verschillende lagen met relief in elkaar gezet.
mvgrts Eeg
Prachtig zeg met die 3D prints.... :thumbup:
Enkele koppelingen bleken telkens te blijven hangen op de puco's van de K-wissels in het schaduwstation. Na wat onderzoek bleken sommige koppelingen te laag te hangen. Nu vind ik M* koppelingen, Flm profi koppelingen en R* kortkoppelingen allen fijn werken, echter bleek dat we beter bij enkele van de Flm profi koppelingen het naar beneden uitstekende pinnetje het beste konden inkorten.
Hierbij nog even een overzichtsfoto van het project. Aan weerszijden ontstonden al wat bomenpartijen. De zijkant van de modules konden worden geschilderd met een strakke kleur Sigma verf. Eerst flink glas schuren, daarna de grondlak erop, daarna nog meer licht schuren en als laatste de dekkende laklaag. Een neutrale groengrijze kleur.
mvgr Eeg
Onder de brug is door ons gewaardeerd jongste lid Marijn ledverlichting aangebracht. :thumbup:
Al een tijdje wordt door gewaardeerd vrouwelijk lid Miriam aan haar modulebak gewerkt; ze heeft een haventje gebouwd met een bootje dat kan varen mbv Magnorail. Haar modulebak stond al eens te pronken op de modelspoorbeurs te Rijswijk. Heden wordt haar modulebak onder handen genomen en voorzien van de rest van de electronica en scenery. Ook wordt gezorgd dat haar bak aan het 3-rail gedeelte van het Hoogspoor kan aansluiten, zodat ook de 3-rail treinen over haar bak kunnen rijden. Het haventje krijgt nog wat meer leuke bewegende elementen. Hierover later meer ;)
Er is ook gestart met de voorgevel van de "Souvenir-shop" en de personenlift van het "Spoormuseum", dat direct achter de brug van het Hoogspoor ligt. Er wordt gefluisterd dat er ook een Marklin store gevestigd zal worden.
groetjes Eeg
Souvenirwinkel en entree "Spoormuseum"
Nog even een blik op het stuk Hoogspoor aan de rechterkant van het project.
Er wordt gezocht naar de combinatie van een bouwput en de in aanbouw zijnde winkeltjes die bereibaar zullen zijn vanaf de kassa en ingang van "Het Spoormuseum". om dit stuk van de baan interessant te maken. Gewaardeerde medebouwer Henk is meester in het werken met Styreen en heeft zich eens uitgeleefd bij het maken van een aantal items voor dit stukje baan.
Op het wegdek zijn zebrapaden aangebracht en er is gestart met de aanleg van de stoep.
Elektriciteitsgebouwtje
Onder een wissel op het Hoogspoor was geen plek voor een servo, aangezien er sporen van het schaduwstation onder lopen. Zodoende moest een servo boven de tafel worden weggewerkt. Ik had al langer een idee om dat te proberen met een "Elektriciteitsgebouwtje". Zodoende kwam dit huisje tot stand. Het eerste model werd in 3D geprint, maar uiteindelijk bleek het toch strakker om met name de roosters te laseren. Nu is het een bouwpakketje geworden bestaande uit verschillende lagen dun MDF. Op dit stukje traject wordt gewerkt aan uitbreiding van het spoor, zodoende zien we nieuwe betonnen bielzen liggen van een nieuw aan te leggen spoortje dat naar het stukje met de bewegende Railgraafmachine loopt.
Modulebak met haventje
Miriam heeft haar modulebak, die onderdeel gaat worden van het "Hoogspoor", nog een stukje verder aangekleed. Zo werden betonnen platen gelaserd en geschilderd, is gewerkt aan een botenkraan en botenloods. Nog een laatste overzichtsfoto voordat de sporen worden voorzien van puco strips.
mvgrts Eeg
hoi eeg
dat word ook een mooie baan
mvgr, gerard
Citaat van: Egidius op maandag 20 september 2021, 21:35:30
(...)vaak voorkomend probleem genoemd werd, was de massa-aansluiting aan de wielen.
Zodoende heb ik op provisorische wijze extra massa punten aan de voorwielen toegevoegd,
waardoor het model aanzienlijk betrouwbaarder is gaan rijden.
Nu kan dit model op hele lage snelheden mooi optrekken en afremmen.
De binnenverlichting blijft altijd mooi flikkervrij branden.
Dus een Fleischmann Sprinter heeft extra massapunten nodig
om op lage snelheden gelijkmatig te kunnen rijden ...
Is het een omgebouwde 3-railer of een authentieke 2-railer?
Citaat van: Jan22 op dinsdag 02 november 2021, 12:51:24
Dus een Fleischmann Sprinter heeft extra massapunten nodig
om op lage snelheden gelijkmatig te kunnen rijden ...
Is het een omgebouwde 3-railer of een authentieke 2-railer?
Hoi Jan eerlijk gezegd weet ik niet of Fleischmann dit treinstel vroeger uit heeft gebracht in zowel 3- als 2-rail. Ik heb dit treinstel eens gekocht in een klein Brabants modelspoorwinkeltje.
Het model reed goed op hoge snelheid maar bij lage snelheden begon het te haperen. Zodoende dat ik de bedrading en massa aansluitingen heb verbeterd.
Groetjes Eeg
Langzaam vordert de groenvoorziening op deze foto's aan de rechterkant van het project.
Een combinatie van diverse grasplukken, verknipte stukjes grasmat en allerlei strooisels vormen de aankleding van de berm langs het Hoogspoor.
De planning is om dit najaar het overige deel van de linkerkant van de baan te voorzien van een klein stadsparkje.
Dat ziet er realistisch uit!
@Basjuh1981
Dankjewel voor het compliment :thumbup: :)
Onlangs de definitieve versie van de kabelrollen gelaserd. Verschillende start-wagens kunnen nu worden voorzien van leuke kabelrollen.
Voor het "Hoogspoor" nog twee leuke containerwagens kunnen scoren;
mvgrts Eeg
Fraaie update weer!
Vraagje: ik neem aan dat bij al het AC-rollend materiaal (excl. treinstellen en locomotieven) de standaard assen zijn vervangen door gelijkstroomassen? Of rijden jullie met specifiek materieel per spoor? Als dat laatste het geval is: hebben jullie problemen met AC-materieel op de Peco Code 100 rails?
Groeten,
William
Bij enkele wagens zijn de AC assen vervangen voor 2-rail assen, zoals de M* set met de blauwe graafmachine en bulldozer. Maar bij de grote 3-rail sets (zoals M*ketwelwagens) is alles AC- gebleven en deze sets rijden enkel over de 3-rail baan.
mvgrts Eeg
... en gaan dus probleemloos over de Peco Code 100 wissels heen?
Bedankt voor je snelle antwoord én nog meer foto's! Altijd welkom ;).
Groeten,
William
@citaat Dat moet geen probleem zijn.
Hoi William,
Op ons "Hoogspoor" is alle rails in het zichtbare deel Peco code 100, en in het schaduwstation K-rails. We hebben nog geen treinen meegemaakt die niet lekker over de code 100 rails heen rijden.
Op het "lage Spoor" in het Spoormuseum hebben we Peco code 75 rails, daar rijden enkel 2-rail treinen:
mvgrts Eeg
Gedurende de bouw van het project werd steeds nagedacht over het maken van transportkokers voor treinen. Op beurzen is de ervaring dat bij het uit- en inpakken van de treinen allerlei buffers, koppelingen en details afbreken. Vooral bij fragiele, gedetailleerde modellen zoals treinstellen die onderlinge stekkertjes in de koppelingen hebben kunnen bij slecht zicht op beurzen beschadigen, ombuigen of afbreken. Voor dit soort treinen zijn transportkokers erg handig.
Goede stroomgevoerde transportkokers zijn redelijk aan de prijs. Dat moest een heel stuk goedkoper kunnen. Zodoende ontstond een nieuw idee en "nieuw" systeem.
Hier een paar foto's van de aansluitingen voor transportkokers op de baan. De laatste versie van de transportkoker en de vitrine koker worden deze week gelaserd en gefreesd.
Aan de linkerkant van het schaduwstation is een aansluiting voor Trainsafe en aan de rechterkan van het schaduwstation zijn twee aansluitingen voor het "nieuwe" model transport/vitrinekokers.
Hopelijk hebben we snel filmpjes van de werking.
mvgrts Eeg
De modulebak met het haventje wordt ook steeds verder aangekleed. Het idee is een klein strandje met wat foodtrucks aan de voorkant, een botenkraantje en loodsje aan de achterkant en een varend bootje. Er zijn allerlei details gemaakt voor de waterkant bij het strandje, langs het haventje en onder de brug.
mvgrts Eeg
Na al enige ervqaring opgedaan met iTrain, gaan we bij het "Hoogspoor" gebruik maken van bezetmelding. Voor automatisch rijden is gekozen voor de DR5000 centrale van Digikeijs. via ArCoMoRa Arloco loconet printjes worden signalen van reedcontacten als bezetmeldingen doorgegeven aan iTrain, die op een Raspberry Pi moet gaan draaien.
Nu heb ik nog niet veel ervaring met reedcontacten, dus we gaan ondervinden hoe anders het geheel zal werken en reageren ten opzichte van massadetectie, of, zoals op het lage spoor van "Het Spoormuseum", stroomdetectie.
mvgrts Eeg
Een blik van boven op het "Hoogspoor", waar de aftakking begint voor de "uitbreiding van het Hoogspoor" en de aftakking richting treinlift. Het achterste spoor is het spoor met puco-strips, waar zowel met 3-als met 2-rail overheen gereden kan worden.
Deze foto is gemaakt om in beeld te brengen hoe we de bovenleiding op dit punt moeten gaan plaatsen. Dat vind ik altijd wel een puzzelwerkje.
De volgende foto is de onderkant van het linker schakelpaneel onder het schaduwstation. De DCC next- printjes schakelen de servowissels en zijn dusdanig geconfigureerd, dat ze de servo's zowel via DCC als via de momentschakelaars op het bedieningspaneel kunnen schakelen. Bij automatisch rijden via iTrain zijn de handbediende schakelpanelen uitgeschakeld.
mvgrts Eeg
Hi Eeg,
Prachtig! Ik zie trouwens een handige tip: een koffiemok-houder. Dit voorkomt omstoten (geen koffie in de elektronica).
Verder vind ik het water en de onderkleur erg goed gelukt! Hoe is dit gedaan?
En nog een laatste vraag. De schuimdelen in de 'transportbak' zijn die zelf gemaakt? Zo ja, wat was het basismateriaal/waar vandaan?
gr. Gertjan
Citaat van: Gertjan H op donderdag 11 november 2021, 12:03:22
Verder vind ik het water en de onderkleur erg goed gelukt! Hoe is dit gedaan?
En nog een laatste vraag. De schuimdelen in de 'transportbak' zijn die zelf gemaakt? Zo ja, wat was het basismateriaal/waar vandaan?
Hoi Gertjan dankjewel voor de complimenten!
De water kleur is gemengd voor mijn vriendin, ze had een paar tubes gekocht van Bleiswijck en een typische groene waterkleur gemengd.
De schuimdelen op de foto zijn van Trainsafe. Maar schuimdelen kun je op maat laten laseren.
Ik hoop binnenkort met de transportkokers te kunnen komen.
groeten Eeg
Een keer 2 containertjes op Ali besteld. Details niet verkeerd al blijken toch niet te passen op Marklin/Trix wagens. Vastlijmen is zonde.
Dan maar gebruiken straks op het terrein met de containerkraan.
mvgrts Eeg
Onlangs verschenen hier Nightjet wagens op de baan:
Mooi setje Eeg :thumbup:
De scenery onder "het hoogspoor" vordert langzaam. Veel details zijn in te vullen en aan te kleden.
Ook de modulebak met het haventje vordert.
Bij de aftakking richting de treinlift is de rails geschilderd en een roestkleur gegeven.
mvgrts Eeg
Aan de linkerkant van de baan vordert het ook met de scenery. Er wordt door de baanbouwers gewerkt aan de uitbreiding van "het hoogspoor".
Achter de railgraafmachine komt af en toe een traktor voorbij, die zich achter de bomengrens op de module verstopt.
mvgrts Eeg
Hallo,
Dit zijn weer mooie plaatjes waar ik warm van wordt,
zo zou het bij mij ook moeten worden.
Gr Einte
@Einte
dank! Het is de samensmelting van verschillende expertise en veel proberen. Er zijn alelrlei soorten materialen gebruikt. Het grootste deel van de eer van dit stuk gaat toch wel naar medemodelbouwer Henk, die ook zelf van Styreen en andere materialen de meest mooie creaties weet te maken, zoals de zelfbouw containers, zelf gemaakte struiken en het hekwerk. Zelf hield ik me bezig met de bomenpartij en het stuk met magneetstrip voor de traktor.
Onlangs hadden we een leuke Vectron line up.
Mvgr Eeg
iTrain
Het scherm met iTrain is opgehangen aan de muur naast de baan, heeft een lange HDMI kabel naar de Raspberry Pi, die via USB aan de Digikeijs DR5000 is aangesloten.
Op dit scherm is het "hoogspoor" te zien met een nieuwe in aanbouw zijnde zijlijn. Het sporenplan in iTrain van het lager gelegen "Spoormuseum" is op een ander scherm te zien.
Line ups
Op het schaduwstation verschijnen steeds meer Oostenrijkse locs, aangezien het schaduwstation ook afgewisseld gebruikt gaat worden voor een nieuw Oostenrijks project, daarover later meer.
Scenery
Een baanbouwer had niet in de gaten dat hij werd gespot met de toiletdeur nog open.
Langs het "hoogspoor" wordt druk gewerkt aan de uitbreiding van het spoor. De railgraafmachine brengt de ballast en de harde werkers zorgen ter plaatse dat oude leidingen worden omgelegd en er vrijbaan gemaakt kan worden.
Het terras achter het oude stationsgebouwtje van "Het spoormuseum", onderaan het Hoogspoor begint vorm te krijgen.
mvgrts Eeg
Eerste tests nieuw model stroomgevoerde transportkoker zowel geschikt voor 3- als 2-rail.
Situatie schets voor toegang vanaf de baanspanning van de centrale van "Het hoogspoor", of vanaf de baanspanning van het lager gelegen "Het spoormuseum". Dit wanneer je een trein vanaf de treinlift deel wil laten nemen aan het treinverkeer op "Het hoogspoor".
mvgrts Eeg
Verderop, voorbij het "Hoogspoor" wordt ook gewerkt aan een schaalmodel van de containerkraan van Railport Brabant.
Dit model wordt nu gebouwd voorzien van aandrijvingen die via dcc adressen kunnen worden aangestuurd. Hierover later meer.
mvgrts Eeg
Meer groen en details viaduct
Aan de rechterzijde van het project "Hoogspoor" is druk gewerkt aan het afwerken van de scenery. Bij de scheiding van de modules londen bosjes worden gemaakt en de details op het viaduct zijn verder afgewerkt. Elk gaatje in de burg heeft een betonnen elementje gekregen. Langs het weggetje met bushalte, dat straks via een personenlift toegang verschaft tot "Het Spoormuseum" zijn berkenbomen en bosjes aangebracht.
Achtergrond
Na lang experimenteren in Photoshop met het samenstellen van een achtergrond zijn alvast enkele delen van de achtergrond gedrukt op twee posters. Het geheel is provisorisch alvast op karton geplakt en achter de baan gezet. Zo kunnen we een indruk krijgen van de achtergrond, ook of alles op de juiste plek matcht met de voorgrond.
Emplacement "Spoormuseum"
In de voorgrond zien we dat er aan de betonnen rijplaten wordt gewerkt rondom het museumgebouw. Op deze plaatsen kan het publiek straks genieten van de verschijningen van allerlei historische diesel- en stoomlocomotieven die in Nederland bewaard zijn gebleven en met regelmaat op verschillende stoom- en dieseldagen getoond worden.
mvgrts Eeg
Dat ziet er toch verdomd realistisch uit :thumbup:
Mooie plaatjes weer! Zie ik nou goed dat je zowel tweerail als drierail rijdt, op één baan? Dat was me tot nu toe ontgaan...
@citaat
Citaat van: Egidius op woensdag 11 augustus 2021, 11:22:27
Al enige tijd bouw ik samen met een paar modelspoorvrienden aan een modulebaan genaamd "Spoormuseum". Omdat het hoge spoor eigenlijk een aparte baan is geworden met een eigen centrale, waar zowel met 3-rail als met 2-rail overheen gereden kan worden, leek het me leuk hiervoor een draadje te openen.
Citaat van: basjuh1981 op maandag 22 november 2021, 17:13:43
Dat ziet er toch verdomd realistisch uit :thumbup:
Dankjewel Bas :thumbup: :thumbup:
Citaat van: 1200Blauw op dinsdag 23 november 2021, 13:46:40
Zie ik nou goed dat je zowel tweerail als drierail rijdt, op één baan?
Hey ja, zoals Ben aangaf; we hebben bij de bouw besloten de baan toegankelijk te maken voor zowel twee- als drie railers. Daarom hebben we een 3-rail - cirkel met op de bochtmodules en in het schaduwstation K-rails (slanke wissels). In het zichtbare deel Peco code 100 rails met puko-strips van Weichen walter. De andere cirkel is eveneens code 100 rails en enkel berijdbaar met 2-rail. De nieuwe bakken die we nu aan het bouwen zijn, krijgen op beide sporen puko-strips zodat de bakken ook omgedraaid kunnen worden in een opstelling, plus volledig koppelbaar zijn met andere 3-rail bakken.
Groetjes Eeg
We hadden onlangs weer een leuke line up.
Ook mooi om even wat verschillen van de Traxx BR186 naast elkaar te kunnen zien. Boven de Roco, in het midden de Marklin en onder de Piko.
Een mooie klassieke oude snoek werd even gespot over het weggetje langs "Het hoofdspoor" dat vanuit de stad naar "het Spoormuseum" gaat.
Fijn weekend!
mvgrts Eeg
Rondom en onder het "hoogspoor" komen langzaam steeds meer details.
De hoofdseinen van de NS bleken erg fragiele ladders van plastic te hebben. Ter bescherming is op de meest kwetsbare plek een houten driehoekje van onder vastgeschroefd, zodat tijdens de bouw het sein niet plotseling kan afbreken o.i.d. Wel zijn inmiddels nieuwe ladders van messing besteld. Er wordt gewerkt aan tekeningen om etswerk van diverse details van messing te kunnen laten maken en straks toe te voegen op de baan. Zoals hekwerk rondom de treinlift, andere ladders en relingen.
mgrts Eeg
Ook in het najaar staat het er erg mooi bij op het depot van de Veluwsche Stoommaatschappij in Beekbergen.
De kinderen hebben erg verbaasd staan kijken bij de hoogte en grootte van dit mooie materieel.
Uiteraard is veel inspiratie opgedaan voor de verdere bouw en de details van "Het Spoormuseum" dat aan "Het hoogspoor" in aanbouw is.
mvgrts Eeg
Een aanrader voor wat mooie foto momentjes.
Nog een paar foto's van het "grote voorbeeld".
mvgrts Eeg
Citaat van: Egidius op zaterdag 02 oktober 2021, 12:49:21
Bovenleiding
De bovenleiding is nog wel een dingetje want deze palen worden helaas (nog) niet gemaakt door aanbieders van bovenleiding.
Voor de "gewone" bovenleiding werden er al palen geprint door Aad, een vriend uit Gouda.
(https://forum.3rail.nl/index.php?action=dlattach;topic=85881.0;attach=216358;image)
Vanaf het eerste begin zijn bovenleiding portalen zichtbaar en vanzelfsprekend aanwezig, maar dit is de eerste keer dat je er zelf over begon.
Wordt die bovenleiding trouwens functioneel of blijft het puur scenery?
Later geef je aan dat de belangstelling ook uitgaat naar een nieuw type portaalmasten, DLO-masten (https://forum.3rail.nl/index.php?topic=85881.msg1443129#msg1443129), die
3D geprint of van messing gemaakt zullen worden.
Dus ik begrijp dat er een aantal palen, portalen en masten te onderscheiden zijn, alle NS-types?
De oudere NS-types (Aad), lijken veel op het Zwitserse type tijdperk III (H-profiel).
In Zwitserland werd type H-profiel ingeruild voor het type R-profiel vanwege de dan hoger toegestane rijsnelheden aan de draad, en inmiddels heeft men daar weer een nieuwer type portaalmast geïntroduceerd (met een rond profiel) vanwege wenselijk nog hogere snelheden. Speelt zo'n ontwikkeling in Nederland (omgeving Eindhoven) ook?
hoi Jan,
Ja, langs het "hoogspoor" richting Eindhoven vind je, naast nog een aantal oudere palen met H-profiel, ook een groot aantal van die nieuwe DLO masten. We hebben destijds gekozen voor deze uitneembare bovenleidingpalen, die een mooi visueel effect geven. Nu willen we uiteindelijk wel rijdraden maar niet functioneel. Bij een modulebaan moeten die draden bij de overgangen afneembaar blijven. Daarom zullen we bij de overgangen de palen van messing nabouwen, waarbij we dan voor een groot deel de nieuwe DLO masten willen plaatsen. Ik heb rondom Eindhoven nog geen ronde palen kunnen ontdekken.
mvgrts Eeg
Bij de cafetaria / broodjesbar zijn wat nieuwe items voor het terras verschenen. Beetje zitten experimenteren met een lasersnijder.
mvgrts Egidius
Af en toe bezigen we ons hier ook met aanverwante trein zaken zoals een beetje rommelen en experimenteren met Train Simulator.
mvgrts Eeg
Er moesten op de baan twee servo's nagekeken en opnieuw afgesteld worden. Meteen even met de lasersnijder zitten freubelen en twee nieuwe servo beugels gelaserd. Nu hebben de servo's minder speling en kunnen ze meer precies worden afgesteld.
Ondertussen wordt de baan van het "Hoogspoor" verder in iTrain gezet.
Mvgrts Eeg
Echt mooi spul wat jullie allemaal maken.
Komt het Philips stadion er ook bij?
:P
Groetjes Alex.
hoi,
Citaat van: Egidius op donderdag 02 december 2021, 16:49:39
Er moesten op de baan twee servo's nagekeken en opnieuw afgesteld worden. Meteen even met de lasersnijder zitten freubelen en twee nieuwe servo beugels gelaserd. Nu hebben de servo's minder speling en kunnen ze meer precies worden afgesteld.
Die dingen zijn toch ontworpen en ontwikkeld door de Eindhovense modelbouw Vereniging (http://eindhovenmodelbouw.nl/index.html) voor onder andere hun museumbaan?
Groet
Citaat van: ronaldk op vrijdag 03 december 2021, 14:34:17
Die dingen zijn toch ontworpen en ontwikkeld door de Eindhovense modelbouw Vereniging (http://eindhovenmodelbouw.nl/index.html) voor onder andere hun museumbaan?
Het zit net ff anders.
Nog voor ik eind 2015 lid werd van de EMV had ik zelf een aantal experimentele servo houders ontworpen en gelaserd.
In twee TT banen heb ik die servo beugels vervolgens gebruikt. Ook o.a. de EMV bleek een dergelijke servo beugel te hebben die gebruik maakt van een excenter wiel. De versie die de EMV is blijven gebruiken vond ik veel te bewerkelijk; plexiglas moet worden omgebogen, buisjes moeten worden afgedraaid, er moeten 3 verschillende schroefjes worden gebruikt. Ik heb van alle ontwerpen uiteindelijk twee versie overgehouden, een versie die in elkaar te zetten is zonder het buigen van plexiglas en zonder afdraaien van buisjes, met maar twee verschillende schroefjes. Ook twee versies die minder diep naar beneden steken voor het geval er een spoor onder loopt. De versie die ik nu gebruik zijn mijn eigen ontwerp en het gevolg van een ontwerp of 7.
mvgrts Eeg
hoi,
Bedankt voor de uitgebreide uitleg :thumbup: Ik kende alleen het deel van de EMV dat zij dat bedacht en ontwikkelt hadden.
Citaat van: Egidius op zaterdag 04 december 2021, 14:40:12
Nog voor ik eind 2015 lid werd van de EMV had ik zelf een aantal experimentele servo houders ontworpen en gelaserd. In twee TT banen heb ik die servo beugels vervolgens gebruikt. Ook o.a. de EMV bleek een dergelijke servo beugel te hebben die gebruik maakt van een excenter wiel. De versie die de EMV is blijven gebruiken vond ik veel te bewerkelijk; plexiglas moet worden omgebogen, buisjes moeten worden afgedraaid, er moeten 3 verschillende schroefjes worden gebruikt.
Ah .. op die manier. Het is inderdaad dan een bewerkelijk proces. Ook met verschillende onderdelen e.d.
Citaat van: Egidius op zaterdag 04 december 2021, 14:40:12
Ik heb van alle ontwerpen uiteindelijk twee versie overgehouden, een versie die in elkaar te zetten is zonder het buigen van plexiglas en zonder afdraaien van buisjes, met maar twee verschillende schroefjes. Ook twee versies die minder diep naar beneden steken voor het geval er een spoor onder loopt. De versie die ik nu gebruik zijn mijn eigen ontwerp en het gevolg van een ontwerp of 7.
Dat is altijd een proces met het ontwikkelen van dingen. Een mooi proces :thumbup: :thumbup:
Groet Ronald.
Citaat van: ronaldk op zondag 05 december 2021, 13:18:14
Dat is altijd een proces met het ontwikkelen van dingen. Een mooi proces :thumbup: :thumbup:
Het ontwikkelen en proberen an sich is eigenlijk vaak nog het meest interessant. Uiteindelijk maakt het niet erg veel uit welke servo beugel iemand gebruikt, als die z'n werk maar kan doen :o)
Pionieren, research doen, allerlei dingen proberen, bouwen en ontwikkelingen van anderen volgen is voor mij eigenlijk het leukste onderdeel van de hobby.
Hier nog een van de meest recente versies, die minder diep uitsteekt.
Wat de hobby ook erg mooi maakt, is de jeugd betrekken bij de techniek. Hier in onze ruimte geven we vaak de gelegenheid aan kinderen om te mogen rijden met de baan. Het leuke is dat steeds meer jeugd ook hun eigen materieel koopt en meebrengt. We betrekken ze ook in de projecten die we willen bouwen en proberen hun idee te verwerken. Zo is daardoor een heel nieuw project ontstaan, waarvoor we binnenkort en nieuw draadje zullen starten.
mvgrts Eeg
Op sommige dagen is er flinke bedrijvigheid onder langs het "Hoogspoor".
Hier ook nog even een filmpje voor als je die nog niet gezien hebt:
https://www.youtube.com/watch?v=RRev7DbS9SY&t=154s
mvgrts Eeg
Bovenleiding vind ik meestal redelijk lastig en gecompliceerd. Vooral als je het -voor zover dat mogelijk is- nog een beetje realistisch wil krijgen op je modelspoorbaan.
Eens een poging gewaagd voor dit deel van de baan de bovenleiding te plannen. Intussen wat messing profielen en Sommerfeldt spul besteld voor de zelfbouw van Nederlandse masten voor dit gedeelte. Hopelijk binnenkort meer :thumbup:
groetjes Eeg
Vrolijk kerstfeest!
Waarom zit in het logo van Modelspoorgroep Eindhoven het rode licht in het sein boven?
Hier ons laatste filmpje bezoek Dordt in Stoom
Er zijn ook zeer mooie modelbaan- modelbouw projecten te zien:
https://www.youtube.com/watch?v=0Dl_2c9YN6o
groetjes Eeg
is een mooi filmpje
mvgr. gerard
Ha, weer een update!
Hoe is het met de eigen baan?
Met veel plezier het filmpje bekeken. Nu heb ik ook wat van het evenement kunnen zien. Bedankt.
Fantastisch filmpje, Eeg !
Dikke pluim en :thumbup:
Mooi gemonteerd en boeiend van voor tot achter ;)
Grtz Tony
Dank jullie wel voor de leuke complimenten :thumbup: :thumbup:
De nieuwe gelaserde onderplaat voor de locloods kreeg vorm. Eerst heeft mijn vriendin de tegels beschilderd. Alvast wat geweathered met olie- en roestvlekken. Nu nog wat roetvlekken. Daarna de gelaserde spanten.
Ondertussen kwam de Nightjet Amsterdam - Wenen omgeleid via Eindhoven, voorbij over het "Hoogspoor".
Groetjes Eeg
Citaat van: Egidius op dinsdag 07 juni 2022, 10:45:04
De nieuwe gelaserde onderplaat voor de locloods kreeg vorm.
Geen (smeer- en onderhouds)putten in de lokloods? Met het zelf tekenen en laseren heb je zo mooi de kans om deze er in te maken. Ga je nog de binnenzijde van het spoor voorzien van beton?
Citaat van: Egidius op dinsdag 07 juni 2022, 10:45:04
Eerst heeft mijn vriendin de tegels beschilderd. Alvast wat geweathered met olie- en roestvlekken. Nu nog wat roetvlekken. Daarna de gelaserde spanten.
Het valt niet zo op dat verweren en versmeren. :) Het is een beetje egaal. Mogelijk ligt het aan het licht. Had wat meer echte smeer (olie) en vuil op de verharding verwacht.
Groet
Hoi RonaldK,
De onderhoudsputten zitten rechts van de Locloods. Ik vond het leuker dan in de loods zelf. Bovendien kon het niet meer in verband met de elektronica, om ze in de loods zelf te maken.
De binnenzijde van de rails in de loods wordt nog voorzien van beton en roosters.
Je hebt gelijk, het mag nog veel smeriger.
Eerst de fase van het gelaserde hout in de grondverf;
(https://abload.de/img/20220521_171957smallakkhv.jpg) (https://abload.de/image.php?img=20220521_171957smallakkhv.jpg)
Dan de fase van de afzonderlijke tegels schilderen:
(https://abload.de/img/loodsemplacementproefmyjnl.jpg) (https://abload.de/image.php?img=loodsemplacementproefmyjnl.jpg)
De zijgevel behoeft het nodige onderhoud.
Ik ga dit draadje ook volgen, wat een schitterende baan wordt dit.
@Egidius: de locloods is lasercut, betreft de locloods een eigen ontwerp?
Hallo,
Dit wordt een heel mooie modelspoorbaan van hoge klasse.
Ga zo door.
Ga dit volgen.
Gr Einte
@hoi Frans dit is een ontwerp van Makers Eindhoven.
Zie Pb.
Groetjes Eeg
hoi,
Citaat van: Egidius op dinsdag 07 juni 2022, 16:15:34
De onderhoudsputten zitten rechts van de Locloods. Ik vond het leuker dan in de loods zelf. Bovendien kon het niet meer in verband met de elektronica, om ze in de loods zelf te maken. De binnenzijde van de rails in de loods wordt nog voorzien van beton en roosters.
Vaak zijn de putten buiten voor kleine dingen en opvang van as e.d. Het zal vast wel ergens in het echt voorgekomen zijn dat ook de onderhoudsputten in de open lucht zijn. Voor een modelspoorder is ruimtegebrek onder de baan is een redelijk valide reden om het niet te doen. Met roosters is nog wel iets van "gesloten" onderhoudsputten aan te geven. Zeker als de loods niet van boven is dan zal het door de ramen minder opvallen als er een lok bovenop staat.
Onder het "Hoogspoor" zijn er nog wat vorderingen.
De stationsomroep, toilet en de speeltuin worden bediend met behulp van 1 Arduino. Als kinderen op een van de drie knopjes aan de voorkant van de modulebak drukken, gaat 1 van deze drie functies met geluid van start. Het is zo geprogrammeerd, dat de betreffende functie welke als eerste is ingedrukt, het eerste geluid geeft, zodat niet alle geluiden door elkaar zullen gaan spelen.
Telkens wanneer de speeltuin wordt ingedrukt, komt er een ander deuntje uit het draaiorgel. En telkens wanneer het knopje van de stationsomroep wordt ingedrukt, wordt een andere stationsomroep afgespeeld.
(Sorry voor de wat onscherpe foto).
Binnenkort maar eens de tijd vinden het geheel in te bouwen, waarna een filmpje kan volgen.
Groetjes, Eeg
Tussen het laserwerk door nog even wat tijd gevonden een Locje te weatheren;
Subtiel. Misschien iets té subtiel (of je bent nog niet klaar)? Met name als het gaat om de hagelwitte leuningen. Aan de andere kant, zo'n mooi apparaat verdient fatsoenlijk onderhoud, te beginnen bij hetgeen je het eerste vastgrijpt ;).
Greetz,
William
Inderdaad erg subtiel. Mijn aandacht wordt dan weer getrokken door die smetteloze draaistellen, die dat in realiteit nooit zijn. Want het eerste vies.
Ja klopt helemaal; enkel de kap was slechts onder handen genomen. Nu mogen onder meer de draaistellen van de Loc nog eens onder handen genomen worden. :thumbup:
Nog wat vorderingen bij de Locloods;
Oogt al wat beter met de betonnen platen naast en tussen de rails. Dat beton moet nog geweathered worden.
(https://abload.de/img/20220619_160421n1kr6.jpg) (https://abload.de/image.php?img=20220619_160421n1kr6.jpg)
(https://abload.de/img/20220619_1604451mk69.jpg) (https://abload.de/image.php?img=20220619_1604451mk69.jpg)
(https://abload.de/img/20220619_160553gbjqm.jpg) (https://abload.de/image.php?img=20220619_160553gbjqm.jpg)
(https://abload.de/img/20220619_170724jnje3.jpg) (https://abload.de/image.php?img=20220619_170724jnje3.jpg)
(https://abload.de/img/20220619_160220rykv3.jpg) (https://abload.de/image.php?img=20220619_160220rykv3.jpg)
hoi egidus
wordt een mooie loods
mvgr. gerard
Dat betonnen gedeelte ziet er mooi uit, dat is het voordeel als je geen puko's hebt :)
Mvg,
Peter Degeluidsman
hoi,
Citaat van: Egidius op maandag 20 juni 2022, 15:18:37
Oogt al wat beter met de betonnen platen naast en tussen de rails. Dat beton moet nog geweathered worden.
Zeker oogt het al wat beter :thumbup:
Citaat van: Egidius op maandag 20 juni 2022, 15:18:37
(https://abload.de/img/20220619_1604451mk69.jpg) (https://abload.de/image.php?img=20220619_1604451mk69.jpg)
Wat opvalt is dat de "betonplaten" hoger liggen dan de rest van de vloer. Het ziet er een beetje apart uit. Mogelijk kan het niet anders door de huidige constructie.
Groet
Citeer
Wat opvalt is dat de "betonplaten" hoger liggen dan de rest van de vloer. Het ziet er een beetje apart uit. Mogelijk kan het niet anders door de huidige constructie.
Groet
Hoi Ronald de 'betonplaten' liggen nog even los, ze zijn nog niet gelijmd. Overigens, niets van de loods is momenteel nog gelijmd, behalve alle lagen van de voorste zijgevel met de ramen. Ik wilde eerst even kijken hoe de 'betonnen platen' tussen de rails. Ze worden nu eerst geweathered. Ook de aandrijving van de deuren worden nu eerst afgemaakt. Daarna worden deze stroken op de juiste hoogte in de loods gelijmd. Meestal gebruiken we dunne stroken styreen om eea op juiste hoogte te brengen.
Je bent altijd welkom eens live bij ons te komen kijken.
Edit Frenkievee: quote gerepareerd
Filmpje start project Containerkraan
https://www.youtube.com/watch?v=-o9oTAtYzG0&t=21s
(https://abload.de/img/20210606_133432sak4x.jpg) (https://abload.de/image.php?img=20210606_133432sak4x.jpg)
De kraan krijgt de grijper aangebracht door Ronald Visser.
(https://abload.de/img/20210522_140611pokew.jpg) (https://abload.de/image.php?img=20210522_140611pokew.jpg)
(https://abload.de/img/containerkraan_3dmodebljyj.jpg) (https://abload.de/image.php?img=containerkraan_3dmodebljyj.jpg)
Weer een leuk project wat ik graag ga volgen :thumbup:
Mvg,
Peter Degeluidsman
Ik ook! Hier kan ik nog genoeg van leren.
Het is allemaal heel indrukwekkend. Jullie verkenningen met de drone en het inzetten van lasercutters en 3D-printers om iets unieks en toch zo realistisch mogelijk te creëren, verdient wat mij betreft alle lof!
Groet,
Peter
Dank jullie voor de complimenten :thumbup: :thumbup:
Er was al een ontwerp voor de aandrijving van de Locloodsdeuren voor stappenmotoren, maar de vraag kwam of er ook een aandrijving voor Servo's gemaakt kon worden. Zo gezegd zo gedaan. Op deze manier kunnen de deuren afzonderlijk met elk een eigen servo, of voor elke twee deuren 1 servo worden aangedreven. In een trein-besturingsprogramma zoals iTrain kunnen deuren worden gezien als een "wisselstraat", die meegeschakeld kunnen worden bij een rij-route. Hierdoor kunnen de deuren automatisch meeschakelen bij het automatisch rijden.
(https://abload.de/img/20220701_001a15tlkz1.jpg) (https://abload.de/image.php?img=20220701_001a15tlkz1.jpg)
(https://abload.de/img/20220701_221a03u6jqc.jpg) (https://abload.de/image.php?img=20220701_221a03u6jqc.jpg)
(https://abload.de/img/20220701_233833ohjv5.jpg) (https://abload.de/image.php?img=20220701_233833ohjv5.jpg)
Nog even de tips met positieve kritiek ter harte genomen en roosters gelaserd voor in de locloods. Uiteindelijk toch iets mooier dan enkel stelconplaten. Al hadden we naast de loods al onderzoeksputten, oogt toch iets beter zo.
(https://abload.de/img/20220702_1921216mkg1.jpg) (https://abload.de/image.php?img=20220702_1921216mkg1.jpg)
(https://abload.de/img/20220702_192157zskjo.jpg) (https://abload.de/image.php?img=20220702_192157zskjo.jpg)
(https://abload.de/img/20220702_19222830j3y.jpg) (https://abload.de/image.php?img=20220702_19222830j3y.jpg)
Wow...
Beide posts zien er bijzonder fraai uit!
Een paar vragen:
- Waar koop je dergelijke tandwielen? Je moet natuurlijk precies goed uitkomen vanuit het midden naar de linker- en rechter deur.
- Waarom heb je er niet voor gekozen om de servo in het dak van de locloods te verwerken? (Waarbij aangegeven dat ik deze variant een stuk fraaier vind...)
- Hoe verleng je de assen in de deuren? Of vervang je deze simpelweg door langere assen?
Ik moet toch echt eens langskomen in Eindhoven om dit zelf te aanschouwen :thumbup:. Superleuk draadje!
Met vriendelijke groet,
William
Hoi William, dank voor je complimenten
De tandwielen zijn hier zelf op maat getekend en gelaserd. Eerst even in 3D gekeken of het zou passen en werken. Ik wilde bij deze loods een deel van het dak openlaten, alsof er aan het dak gewerkt wordt. Dit omdat ik het mooi vind om wat meer van het interieur en de spanten te laten zien. In dat geval zou je dan servo's oid boven of achterin de loods zien. De deuren kunnen worden gelaserd of geëtst en dan gelijmd of gesoldeerd aan een 0,8mm messing of verenstaal staaf tot onder de treintafel. Een kroonsteen schroefklem zorgt ervoor dat je de gehele locloods altijd los kan halen van de aandrijvingen in geval dat er een servo vervangen moet worden.
De Locloods wordt inmiddels als complete gelaserde bouwkit te koop aangeboden op de website van stichting Makers Eindhoven.
Je bent van harte welkom eens te komen kijken, je kunt daarvoor even een PB zenden.
Groetjes Eeg
De loods kon uiteraard niet zonder verlichting. Ordinaire 3mm ledjes met revetjes maakte samen een leuke old skool werkplaats lamp met lampekap. Dit leek ons wel te passen.
(https://abload.de/img/20220701_151350hwkid.jpg) (https://abload.de/image.php?img=20220701_151350hwkid.jpg)
(https://abload.de/img/20220701_16a52658jkh.jpg) (https://abload.de/image.php?img=20220701_16a52658jkh.jpg)
(https://abload.de/img/20220701_16a6a2u4k22.jpg) (https://abload.de/image.php?img=20220701_16a6a2u4k22.jpg)
(https://abload.de/img/20220701_153552pljpj.jpg) (https://abload.de/image.php?img=20220701_153552pljpj.jpg)
(https://abload.de/img/20220701_15361a43j8j.jpg) (https://abload.de/image.php?img=20220701_15361a43j8j.jpg)
(https://abload.de/img/20220701_153718umjkw.jpg) (https://abload.de/image.php?img=20220701_153718umjkw.jpg)
Groeten, Eeg
Geeft een prima sfeertje zo met dat licht.
Citaat van: Egidius op dinsdag 05 juli 2022, 22:35:17
Nog even de tips met positieve kritiek ter harte genomen en roosters gelaserd voor in de locloods. Uiteindelijk toch iets mooier dan enkel stelconplaten. Al hadden we naast de loods al onderzoeksputten, oogt toch iets beter zo.
Ziet er inderdaad beter uit. :thumbup:
@citaat Jep, Inderdaad. Een kleur aanbrengen geeft een mooier effect. De methode van Huib is één van de methodes :D Zelf wat aan het testen met een aantal verschillende methodes. Harold en Evan hebben bij de Livestreams van Bentink in December 2021 (https://bentinkmodelspoor.nl/content/49-livestreams) (volgens mij dag 1) allebeide verschillende methodes laten zien. Het is een beetje persoonlijke voorkeur voor welke je kiest.
Wat een fenomenaal verfijnd vakwerk lever je, Eeg. Ik zag dit 'draadje' vandaag voor het eerst en was direct van A tot Z geboeid. Alleen al, op de laatste pagina, de vloer voor de locloods! Ik kan daar lang op zitten turen en mij realiseren wat modelbouw echt inhoudt. Leuk dat je dit allemaal deelt.
Karel
Hoi Ben en Ronaldk,
Ik twijfel nog over de kleur. Ik heb bij het maken van de loods inspiratie opgedaan van een Locloods vlakbij Berlijn. Ik zeg ook; inspiratie, want hij is niet hetzelfde. Wel vond ik de kleur stenen erg mooi. Je kunt de loods ook verven alsof hij in rode kleur stenen gebouwd is. Zelf vind ik de zandsteen achtige kleur van het gelaserde erg mooi, al wil ik nog wel wat accenten aanbrengen in wat verschillende zandsteentinten per individueel steentje hier en daar voor wat nuance. Zie hier wat foto's die ik ter inspiratie vond:
(https://abload.de/img/a8aa97235a2_bf003fde1etkdj.jpg) (https://abload.de/image.php?img=a8aa97235a2_bf003fde1etkdj.jpg)
(Foto: Hans Wiskerke)
(https://abload.de/img/52-8091-1982-05-30-swpgjfb.jpg) (https://abload.de/image.php?img=52-8091-1982-05-30-swpgjfb.jpg)
(Foto: Jürgen Court)
(https://abload.de/img/1666988976a_908ba71c1c0jdl.jpg) (https://abload.de/image.php?img=1666988976a_908ba71c1c0jdl.jpg)
(Foto:Thorsten Reibeholz)
(https://abload.de/img/die-03-1010-eisenbahnf3j29.jpg) (https://abload.de/image.php?img=die-03-1010-eisenbahnf3j29.jpg)
(Foto: Heinz Lahs)
Groetjes Eeg
hoi,
Citaat van: Egidius op zaterdag 09 juli 2022, 23:21:46
Zelf vind ik de zandsteen achtige kleur van het gelaserde erg mooi, al wil ik nog wel wat accenten aanbrengen in wat verschillende zandsteentinten per individueel steentje hier en daar voor wat nuance. Zie hier wat foto's die ik ter inspiratie vond:
Zijn mooie fotos voor wat inspiratie. :thumbup: Dan kan je meteen zien waarom je het gebouw mag gaan schilderen :) Het zandsteen heeft namelijk niet dezelfde kleur als het gelaserde mdf. Dan zal hier en daar accenten wel helpen maar niet genoeg. Een andere basiskleur (zandgeel) zal een beter effect geven.
Groet Ronald.
Hoi Eeg,
Ik vind de kleur van de loods juist ook erg mooi en realistisch is die zeker ook.
Niet alle muren "verweren" hetzelfde en het ligt er ook maar aan, of het in jouw tijdperk nieuw gebouwd is, of er al jaren staat. Er zijn meerdere wegen naar Rome.
Bijgaand een spoorse foto met ook zo'n soort gevel.
Grtz Tony
op zich is de kleur niet mis, het is maar net wat je leuk vindt, maar de andere bouwsels hebben ook al dezelfde kleur;
mvg,
Michel
@citaat @citaat
Dat lijkt wel op station Eindhoven. Sterker nog, het is station Eindhoven. Hoe toepasselijk.
Ons nieuwste treinenspot filmpje:
https://www.youtube.com/watch?v=3HYCZSMrPBM
Prachtig gedaan hoor, petje af :thumbup:
Mooie vorderingen met de locloods Eeg.
We spreken binnenkort!
groeten,
Jeroen
Zijn er nog mooie updates van het Hoogspoor, zeer benieuwd naar het eindresultaat van de locloods...