EERSTE ETAPPE: Nederland - Wenen:
Na een goed overleg met mijn vriendin, viel een reis per bus en auto al snel af. Vliegen was wel een optie, maar ook dat is voor een hardcore treinliefhebber eigenlijk geen optie.
Toen zagen we een aanbieding van de Treinreiswinkel. Een rondreis per trein.
Ja leuk :)
De eerste etappe voerde via Utrecht en Frankfurt (Main) met twee ICE 's naar Wenen. Ja je zit even in de trein, maar dan heb je ook wel waar voor je geld.
Helaas stelde de ICE wat teleur. De snelheid van zowel de ICE 105 (type 406) als de ICE 27 (type 411) viel tegen. Soms hadden we het idee dat het meer een boemeltrein was dan een hogesnelheidstrein.
In Wenen een paar leuke plaatjes geschoten, die bijgaand zonder specifieke toelichting worden geplaatst.
Grappig was de binnenkomst van een extra trein naar Moskou. Dat zie je niet elke dag. (Maar er volgen meer verrassingen)
Dat zijn altijd leuke verrassingen.
Gr. Marcel
-John:
Dank voor het delen van de mooie beelden, :thumbup:
John,
Mooi foto verslag. :)
Prachtige locs en rijtuigen komen voorbij. :thumbup:
Kom maar op met de rest van de foto's. ;)
ETAPPE 2: WENEN - BUKAREST
Het tweede deel van onze reis begint in Wenen. Daar wilden we de EN 347 Dacia nemen naar Bukarest.
Een ritje dat begint om ca. 19.40 met aankomst in Bukarest de volgende dag om 16:00 uur. Op zijn hollands dus bijna 1800 km in 21 uur.
We hadden gekozen voor een slaaprijtuig om wat meer privacy te hebben. Dit bleken prima rijtuigen te zijn van de CFR (Căile Ferate Române).
Het eerste deel van de rit / trein bestond uit 5 rijtuigen. Vanaf Arad (RO) zou de volgende morgen om ca 7:00 een bistrowagen worden bijgeplaatst.
We hebben wel gemerkt dat het spoor in Roemenie "enig" onderhoud behoeft. Soms was de snelheid niet hoger dan 50 kmh. Maar we hebben ook flinke stukken gezien waar flink gewerkt werd aan de spoorvernieuwing.
Onderweg nog een bijzondere verrassing maar dat volgt in een volgende stukje.
Foto 1: Ons trekpaard voor het traject naar Boedapest.
Foto 2: Ons rijtuig gedurende de komende 20 uur
Foto 3: Zowaar een moderne Talent voor het regionale verkeer
Foto 4: Maar ook hergebruik van oud materieel
Opvallend was de zeer diverse staat van gebouwen, materieel en spoor.
Wordt vervolgd (John)
ETAPPE 2: Wenen - Bukarest - DE VERRASSING
Na vele uren reizen in deze trein naar Bukarest volgt ineens een tussenstop in Sinaia (Roemenie). Groot is de verbazing om dan aan de ander zijde van het perron de complete Orient-Express te zien staan. Wij zouden slechts een enkele minuut staan, dus hoe maak je dan een paar behoorlijke foto's.
Bijgaand dan de meest bruikbare en een filmpje bij het vertrek uit Sinaia van onze trein.
https://youtu.be/1Ve1TLjScMI
John
@citaat Leuke verassing John :thumbup: Bedankt voor de mooie vakantiefoto's!
Toch wel jammer dat die fraaie authentieke rijtuigen door zo'n modern monster worden getrokken - het zal wel niet meer haalbaar zijn om het door een bijpassende loc volgens de geldende veiligheidsnormen te laten trekken.
Dit is inderdaad eens een geheel ander soort vakantie!
Groeten,
Erik.
Bukarest Gara Nord A:
Omdat er toch gewacht moest worden op onze 3e treinverbinding, maar even een paar plaatjes geschoten in Bukarest.
John
Bukarest Gara Nord A
En nog wat meer fotos (ook van oude bekenden) ;)
John
:) Wat een gave reportage :thumbup:
Veel mooi materieel te zien, van een chipstrein tot een mooie lok met vogelprint en dan tot aan
de zo ongeveer mooiste trein in de wereld; de legendarischte Oriënt - Express. B) :thumbup:
En die "verkeerde" lok ervoor is nou eenmaal wel logisch, een zwarte kolenstoker ervoor is niet meer haalbaar op het totale parcours. :roll: (denk ik)
John, bedankt voot het plaatsen van al dit moois, het is echt even genieten hiervan.
Dirk-Jan
Hoi John,
Net met veel plezier jullie reisverslag gelezen, wat zijn er toch een hoop verschillende treinen in de wereld.
Mvg,
Peter Degeluidsman
Leuk verslag John en je filmpje van de Orient Express is ook erg geslaagd! Dit is toch dezelfde trein die een paar jaar geleden door Nederland heeft gereden?
John,
Geweldige plaatjes en filmpjes om te zien. :thumbup:
Het is een zeer variërend aanbod van treinen.
Rob
John,
Prachtig filmpje van de Orient Express. :)
Ook de foto's van het oude en nieuwe materiaal mogen er zijn. :thumbup:
Bedankt voor het delen van je vakantie foto's.
Mooie foto's John! Lijkt mij een interessante reis geweest.
het grijze treinstel is een CFR br 96 "Desiro" niet een Talent .
Bedankt voor de mooie reportage, John :thumbup:
Weer eens heel wat anders :P
Grtz Tony
Bedankt voor het vele werk!
Etappe 3: Bukarest - Chisinau
Boekarest was maar een tussenstop voor onze finale bestemming Chisinau. (zeg: Kisinau) dat is de hoofdstad van Moldavië, en voor hen die het niet willen opzoeken dat ligt weer tussen Roemenie en de Oekraine en ten noorden van Bulgarije.
Het is een arm land en ook omroep Max bericht daar regelmatig over.
In de hoofdstad is daar vrij weinig van te merken, want je struikelt bijna over de belwinkels en alles is voor onze begrippen erg goedkoop.
Maar eerst eens onderweg.
Na het vertrek om ca 19:15 uit Boekarest volgde een treinreis van ruim 16 uur. Onderweg uiteraard pascontrole, want we gingen de EU uit.
Dat was rond een uur of 3 's-nachts, daarna volgde nog een wissel van wielstellen, waar ook ruim 1,5 uur voor nodig was.
Wordt vervolgd.
Bukarest - Chisinau
In de grensplaats Ugheni moesten we van het normaalspoor naar het russische breedspoor wisselen.
Hiervoor werd de trein gesplitst. Daarna werden de wagons (met alle reizigers erin) met bokken opgetild.
En vervolgens de normaalspoor draaistellen verruild voor de breedspoor versie.
(De foto's zijn wat minder van kwaliteit, ook door de nachtopnamen door de ruiten van de wagen heen)
Wordt vervolgd.
John
John,
Zo te zien hebben jullie je uitstekend vermaakt met deze trein vakantie en een zeer variërend aanbod van treinen mogen aanschouwen.
Maar van die gordijntjes kun je toch ook wat anders maken? ;) :D
Rob
Hoi John, geweldige vakantie op die manier.
Bedankt voor het delen van jullie (trein)vakantiefoto's :arrow: :thumbup: :thumbup:
Zien we je 6 oktober, op de Stamtafelavond?
Chisinau
De eindbestemming van onze (rond)reis was Chisinau. Op zich een aardige stad en nog steeds lekker voordelig.
Om bij het treinenthema te blijven, bij aankomst op het Centraal Station werden wij overweldigd door de enorme drukte.
Volgens de dienstregeling op het bord vertrokken er per dag maar liefst 8 (acht) treinen. (Daar stonden de treinen naar Odessa (UA) nog niet bij).
Maar goed wij waren na een nacht in de trein om ca 9.30 op dit station.
Op zich heel leuk dat hier een oude stoomlok als Denkmal-lok stond.
De grootste activiteit kwam van de lokale rangeerlok die driftig aan de weer was met het verplaatsen van goederenwagens.
Geniet rustig naar de komende plaatjes.
John
Chisinau 2
Nog wat plaatjes
Fraaie foto's.
Toch een soort van droomvakantie hahahahaha
Etappe 4: Chisinau - Kiev
Op 2 september zijn we weer verder getrokken met opnieuw een nachttrein. Ditmaal naar Kiev. Een ritje van ongeveer 17 uur.
De trrein was maar 12 rijtuigen lang, maar om uit te vinden waar os rijtuig zich bevond, was ophet station van Chisinau een uitdaging.
De dame bij het inlichtingen loket wilde niet gestoordd worden, ook niet in het Moldavisch of Russisch en verwees naar het loket.
Maar via de site Rail.cc (http://rail.cc) kregen we toch wat informatie te pakken. Onze trein bestond uit 3 slaapwagens (waarvan wij een coupe hadden), een restauratie rijtuig dat tussen 8.00 en 23.00 open zou zijn en een achttal zitrijtuigen. Dit zijn eigenlijk open coupé voor zes tot 8 personen.
In de nachtopstelling lig je hier op een soort britsen. Wij hadden in elk geval een gewoon bed in een eigen coupé.
Uiteraard komt midden in de nacht de douane langs, dus weer twee stempels in het paspoort.
Maar verder een rustige reis.
Bijgaand wat foto's nog uit het Moldavische deel.
Wordt vervolgd
John
Etappe 4: Chisinau - Kiev (deel 2)
Uiteraard zijn er onderweg een aantal stops. De eerste waar wat te zien was in Volchinec. Dit is op de grens van Moldavie en de Ukraine.
Bijgaand wat foto's van de tegentrein en een plaatje onderweg.
John
Etappe 4 : Chisinau - Kiev (deel 3)
Het eerste grote station wat we aandeden was Zhmerynka (Ukrainian: Жмеринка)
(op de foto's heb ik niet de juiste naam vermeld)
Als eerste serie: diverse loks die veelal vanuit de trein zijn gefotografeerd.
Types en bouwseries heb ik niet nagezocht.
John
Etappe 4 : Chisinau - Kiev (deel 4)
En ook nog een paar niet eloks
-John:
Mooie foto's van een unieke reis, :thumbup:
Mooie reportage van een niet alledaagse reis. :)
Wel jammer van de teksten door de foto's heen, erg storend. :(
Gr, Ben.
Citaat van: VT601 op vrijdag 08 september 2017, 17:18:59
Toen zagen we een aanbieding van de Treinreiswinkel. Een rondreis per trein.
Wat hou ik toch een saaie vakanties, bedacht ik toen ik je verslag las.
Ook met de Treinreiswinkel, maar dan een simpel rondritje via Tirano, Lecco en Como.
Ik had het zo druk met overstappen, dat er van fotosessies nauwelijks sprake kon zijn.
Dat moet toch ook anders te regelen zijn, in de toekomst.
Door wat drukkere werkzaamheden, kwam het vervolg van dit reisverslag wat in de verdrukking,
Maar vandaag weer een update.
Etappe 5a: dagje Kiev
In Kiev had ik gezien dat er een soort van spoorwegmuseum was. Helaas was de ingang nogal verstopt. Nadat we aan beide zijden van het station aan het zoeken waren geweest, bleek de ingang "gewoon" aan spoor 14 te liggen.
Ook al was er weinig te begrijpen van de bijschriften bij de loks en rijtuigen, toch weer een paar plaatjes.
's-avonds zouden wij verder reizen naar Warschau.
John
@ Ben: ik zet gewoon de bijschriften weer in de foto
Etappe 5: Kiev - Warschau
De reis werd voortgezet in de trein naar warschau. We zouden om 16.30 vertrekken en er zou geen restauratiewagen in de trein zijn.
Tijd voor wat inkopen.
Bij het vertrek bleek onze trein uit "maar" 3 slaaprijuigen te bestaan van de Oekrainse spoorwegen. Het was in elk geval een mondern rijtuig van een meer Europees model.
De reis verliep niet zonder hobbels, want na de pascontrole van de Oekraische douane en het wisselen van de draaistellen, kwam de Poolse douane met een compleet klusteam te trein binnen. Ze hadden kennelijk een tip gekregen en de hele wagon werd onderste boven gekeerd. Panelen werden losgeschroeft. Drugshonden waren ook van de partij.
Na ruim een uur was er wat gevonden en kon onze reis voortgezet worden en zo kwamen we ruim een uur te laat in Warschua aan.
Gelukkig hoefden we de volgende trein pas de volgende dag te hebben.
Helaas was het in Warschau regenachtig, maar we hebben toch nog wel e.e.a. van de stad kunnen zien.
(Overigens hier heb ik weinig foto's gemaakt met treinen en trams)
Etappe 6: Warschau - Berlijn
Omdat onze trein rond een uur of 10 's-morgens zou vertrekken zijn we op tijd naar het station Warsawa Centralna gegaan. Omdat dit een ondergronds station is was het lastig om treinen te spotten en op de foto te zetten.
Maar dat er ook daar veel variatie is, is mij wel duidelijk geworden.
Onze trein bestond uit moderne "Grossraumwagens" zoals we ook uit Duitsland wel kennen en werd getrokken door eem roze Taurus van de PKP.
In het restauatierijtuig (dat uiteraard aan het andere einde van de trein zat) zijn de laatste Zloty's uitgegeven aan een broodje en wat bier.
Het was voorzien dat onze trein niet verder zou rijden dan Frankfurt(Oder). Vanaf daar zou er "Schienenersatzverkehr" zijn met snelbussen.
Niet dus. Geen DB-bus of -beamte te bekennen, maar wel een stevige groep reizigers die allerlei talen spraken en veel begage hadden.
Na ruim een half uur dwalen, konden met een regiotrein naar een station reizen, waar we over konden stappen op de S-bahn naar Berlijn.
gelukkig was ons hotel niet al te ver van het Hauptbahnhof, zoadt we bij aankomst tegen 17.00 uu ons konden opfrissen en wat gaan eten.
Etappe 7: Berlijn - Gouda
Uiteindelijk was onze laatste reisdag aangebroken. Na een kort bezoekje aan de bekende Brandenburger Tor, moesten we om 12.30 onze trein naar Nederland weer opzoeken.
Na een overstap in Amersfoort waren we tegen half acht weer thuis en konden we onze reisindrukken gaan verwerken.
John
Fraaie platen John met veel herkenningspunten. :) Afgelopen jaar ook in Oekraïne op vakantie geweest met de trein en ook het spoorwegmuseum van bovenaf gezien. (vond het niet interessant genoem om het zelf te bezoeken) Ik moet zal is kijken of ik ook wat plaatjes van afgelopen jaar in mijn topic kan plaatsen. :)
Groeten,
Herman
Heel fraai!
Bedankt voor het delen :)
-John:
Mooie platen, dank voor het verslag, :thumbup:
Mooie foto's. :thumbup:
John, bedankt voor het delen van de foto,s en het verhaal. :arrow: :thumbup:
John, een mooie reportage van je vakantiereis.
Met vriendelijke groet
Rien
Na al die leuke foto's krijg ik alweer zin om op vakantie te gaan.
groet
Harald
John,
Mooie foto's van een indrukwekkende reis. :thumbup:
Is de reis trouwens goed bevallen dat je het weer eens gaat ondernemen ?
@ho_messie,
Het was zeker een reis die uitnodigt om vaker "met de trein" op vakantie te gaan.
Wellicht een keertje Noorwegen-Zweden. Dat is nog haalbaar in een gewone vakantie.
De Trans-sib staat ook nog wel op het wensenlijstje, maar ook de trein van Beijing naar Lhasa.
Overigens zijn we met de kerstdagen met de HSB-trein even op de Brocken geweest.
En in ons hotel werden de drankjes per trein gebracht.😀
John
Citaat van: VT601 op vrijdag 05 januari 2018, 14:49:31
En in ons hotel werden de drankjes per trein gebracht.😀
Hi John,
Wil je mij het adres geven van dat Hotel (pB)
groet
Harald
hotel zit geloof ik tegenover de HSB ( die heeft een restaurant met LGB bediening )
Het hotel heet Hotel Altora en zit pal tegenover het station.
Onze kamer aan de voorzijde gaf een prachtig zicht op de kolen laden en ontslakken.
John
Bedankt :thumbup:
Maar direct ff in Google gezocht en .... gevonden.
groet
Harald
Vet mooie reis heb je gemaakt John, fantastisch!
Een genot om te lezen en foto's te kijken...
Dank je wel voor dit reisverslag
Ik gooi het hier thuis in de groep,
Lekker treinen naar spannende plaatsen,
Echt heel fraai!!
En die Orient Express, die overviel mij ooit in Venetië, kippenvel...