Nieuws:

Wil je ook treinenplaatjes in je onderschrift? Lees hier verder hoe je dat instelt op jouw profiel!

Die-ene-baan

Gestart door Die-ene-dinges Vandaag om 18:53:04

0 leden en 2 gasten bekijken dit board.
Die-ene-baan
Lid sinds: 2024

Ja die bedoel ik!

offline
Die-ene-baan
Iets meer dan een jaar geleden ben ik (na een half jaar af en aan rommelen in SCARM) begonnen met mijn baan.
Het uitgangspunt is overal een minimum boogradius van 500 mm vanwege uitgedoste stoomlocs. Zodoende kwam ik al snel op C-rails uit vanwege die fijne ruimtebesparende slanke bochtwissels. Mijn wens was een leuk doorgaand station met wat rangeerwerk, terwijl de rest automatisch doorrijd.
Het rechte deel van mijn station is iets meer dan 1.8 meter, lang genoeg voor een BR 01 met 5 a 6 sneltreinrijtuigen. Verder zijn de lange station sporen ruim 2.6 meter, lang genoeg voor de meeste van mijn treinen.
Het schaduwstation telt 4 doorgaande en 2 pendel sporen. De 4 doorgaande sporen hebben elk 3 detectiepunten (contactrails). Zodoende kan ik in de tijdelijke vorm 3 langere, of in de uiteindelijke versie 2 langere, of 3 korte treinen per spoor kwijt. Ik kom dan op een inschatting van ongeveer 10 tot 12 treinen in het schaduwstation, inclusief de 2 pendeltreinen. Dat was voldoende ten tijde van het ontwerpen. Zoals bij velen hier wel bekend inmiddels niet meer uiteraard O:-D.

Het thema is tijdperk III, rond 1963 ergens een kleiner station aan de bergen van West-Duitsland. Treinen zijn dus DB, lekker alle soorten locs door elkaar.

Baanplan

Zie de bijlagen voor wat plaatjes van het sporenplan en hoe het in de CS3 staat.
  • Spoor 1 is een spoor voor pendelverkeer, railbusjes en dergelijke.
  • Spoor 2 kan van beiden kanten bereden worden, deze is voorbuurtverkeer.
  • Spoor 3 en 4 zijn doorgaande sporen. Het perron hiertussen word niet vaak gebruikt.
  • Spoor 5 is een uitwijkspoor en aankomstspoor van goederen.
  • Spoor 6 is een afhandelingsspoor.
  • Spoor 7 is voor de rangeerloc, onderhoud en dergelijke.
  • Spoor 8 en 9 zijn voor het afhandelen van goederen.
  • Positie 10 is het station, waarschijnlijk Schwarzburg van Faller.
  • Positie 11 is een loods voor de rangeerloc.

Intussen liggen spoor 2 t/m 4, en de helft van het schaduwstation. Scenery is nog een ver-van-mn-bed show, maar ooit wel de bedoeling.

Besturing

In de CS 3 heb ik voor mijzelf een vereenvoudigde weergave van de baan gemaakt. Uiteindelijk zal alles automatisch rijden van het schaduwstation, via het station (spoor 1 t/m 5) terug naar het schaduwstation. Het rijd al aardig automatisch, maar nog niet helemaal foutloos.
  • Bij het inschakellen van de knop "Rijden" starten de treinen met hun routes.
  • Knop "Pauze" laat de treinen doorrijden tot een veilig punt.
  • Knop "Afsluiten" laat alle treinen doorrijden totdat ze hun plek in het schaduwstation bereiken.
  • Knop "Random" kan ingeschakeld worden om, at random, treinen van 1 van de schaduwstationsporen te laten vertrekken (de programmering erachter kiest zelf 1 van de 4 sporen, in plaats van dat ze altijd op volgoorde gaan)
  • Knop "Pendel" roept een trein van het pendel schaduwstation naar spoor 1.
  • Knop "Goods" roept een specifieke goederentrein naar spoor 5 voor het brengen en ophalen van goederenwagons naar het goederenstation.
  • Knop "Reset" (in work) zorgt ervoor dat de treinen elkaar niet gaan blokkeren bij het terugkomen naar de juiste positie in het schaduwstation.

De treinen rijden alsof er de machinist in de loc de seinen afleest. Dit houd in dat wanneer een contactrails wordt ingeschakeld de trein het volgende sein controleert. Bij rood stopt ie. Bij groen/oranje rijd ie door.
De programmering van de trein is het aanroepen/starten van een route, die de trein dan over de baan volgt. Hierom is het belangrijk dat de trein naar het specifieke nulpunt terugkeert, anders is de CS3 m kwijt bij een crash, ingreep, opstarten of na handmatig rijden. Bij handmatig rijden moet de bestuurder dus zelf op de seinen letten, net als vroegah in het eggie!

Ik heb de routes zo geprogrammeerd dat de trein zelf de route naar het volgende sein aanvraagt, om zo de weg te vervolgen. Een klein voorbeeld is ook bijgevoegd. Dit is een onderdeel van de 01 105 op de route door het station via spoor 3. Hier is ook een voorbeeld van een pauze locatie te zien.

Ik schakel alles puur op events in de CS3 via contactrails en terugmelding dmv "lampjes" in de events. Tot nu toe gaat dat aardig goed, of kan ik op tijd ingrijpen. De seinen zijn voor nu dan ook nog virtueel. Stopsecties zijn handig en betrouwbaar; but where's the fun in that! :-) Het is bij goed programmeren niet nodig, dus waarom kosten daarin steken terwijl er ook meer treinen gekocht kunnen worden!

Zoals te lezen een hoop programmeer werk, maar dat is juist wat mij erg trekt aan de CS3. Met de limieten van het apparaat leren werken om zo voor elkaar te krijgen wat ik wil bereiken.
Automatiseren heeft mijn interesse, ook op vakgebied (werk niet voor niets voor een machinebouwer). Het PLC/programeer gedeelte komt bij mijn werk niet aan bod (gelukkig), in de hobby daarom des te meer.
Uiteraard gaat het nog wel eens fout, maar daarom is het altijd testen-testen-testen. En als je dan denkt dat het goed werkt na een dag of 2 weer testen ;).

In een volgende post wat meer plaatjes van de bouw, die zou ik toch echt ergens moeten hebben...


Re: Die-ene-baan
Lid sinds: 2020

offline
Re: Die-ene-baan
Mooi plan Tim, minimale boogstraal van 500mm altijd goed. Ben benieuwd naar je bouwfoto's.
ik zie in de 'oksel' van de baan, waar de slanke-rechte wissel ligt, een mooi plaatsje voor een 'Blockstelle' of zit ik er ver naast... :)

Succes met de baan!