Hallo,
Het aantrekkelijke van de schakelrails van Märklin is dat ze naar gelang de rijrichting een afzonderlijk contact maken. Heb je bijvoorbeeld een sein dan kan de sleper van de locomotief zodra hij het sein is gepasserd d.m.v. een schakelrail die vlak achter het sein in de baan ligt dat sein d.m.v. een impuls op rood zetten. Nu weet ook jij vast wel dat een sein maar in één rijrichting van de trein geldige bevelen kan geven: "stoppen voor het sein (rood)" of "passeren van het sein toegestaan (groen of soms groen/geel"). Komt er evenwel een trein uit de andere richting over datzelfde spoor dan heeft het sein in kwestie geen betekenis voor de machinist.
Als op de modelbaan een sein op rood staat is het tamelijk gebruikelijk dat dan tevens een stukje spoor vóór dat sein door het sein stroomloos wordt geschakeld. Zo stopt de trein vanzelf voor het sein als dat "rood" toont. Maar dat "vanzelf stoppen" moet uiteraard niet als de trein "tegen het rode sein in" passeert. De schakelrail die het sein in het begin van dit verhaaltje op rood heeft gezet kan nu tevens dienen om via een afzonderlijk relais dat stroomloze stukje toch onder stroom te zetten zonder dat het sein op groen staat. De locomotief rijdt dan gewoon dóór zoals het hoort. Voorbij het "stroomloze traject" moet dan nog wel een schakelrail liggen die het afzonderlijke relais weer terugschakelt in de stand dat het traject vóór het sein weer stroomloos wordt!
Kijk, en zo komt het dat het "eenvoudige baantje" al snel heel wat ingewikkelder wordt vanwege de bedrading die nodig is om alles goed te regelen! En dat laatste maakt het voor veel liefhebbers van modeltreinen - ook degenen die een digitale baan gaan aanleggen - steeds interessanter.
Gegroet,
Rob