Nieuws:

Bekijk onze nieuwe Stichting 3rail kleding lijn! Mooi voor evenementen, stamafels en meet&greets op beurzen : Stichting 3rail Webshop

St. Martin. Afbraak baan

Gestart door Martijn maandag 13 oktober 2014, 20:09:32

0 leden en 1 gast bekijken dit board.
Re: St. Martin am Gigerwaldsee; Analoge M-railbaan
Ondertussen is mijn proefballast klaar. Zal eerdaags een foto plaatsen
Re: St. Martin am Gigerwaldsee; Analoge M-railbaan
zo is het ballast geworden. Ik moet zeggen dat het mij niet erg tegenvalt. Het zand zit ook goed vast. ik overweeg sterk om straks de hele baan (wat in het zicht is) op deze manier te gaan doen.
Re: St. Martin am Gigerwaldsee; Analoge M-railbaan
Lid sinds: 2013

Als het maar Zwitsers is.

offline
Re: St. Martin am Gigerwaldsee; Analoge M-railbaan
Ballast ziet er in mijn ogen goed uit vooral met de mooie V200 erbij. ;) :thumbup:
Re: St. Martin am Gigerwaldsee; Analoge M-railbaan
Ballast uitstekend, doe zo verder,  :thumbup: :thumbup: :thumbup: :thumbup:
Re: St. Martin am Gigerwaldsee; Analoge M-railbaan
Lid sinds: 2009

Old Skool Märklin - Scratch Built scenery

offline
Re: St. Martin am Gigerwaldsee; Analoge M-railbaan
Dag Martijn.

Het proefstuk ziet er prima uit! :thumbup:
Daar zou ik ook tevreden mee zijn :wink:

Groeten,

Erik.
Re: St. Martin am Gigerwaldsee; Analoge M-railbaan
 :) Dat ziet er goed uit.
Ik zie alleen her en der een paar steentjes liggen binnen de rails, maar misschien moet je dat nog weghalen.

Dirk-Jan
Re: St. Martin am Gigerwaldsee; Analoge M-railbaan
Dirk-Jan: er zitten inderdaad wat steentjes binnen de rails, echter als ik de echte baan van ballast ga voorzien, plak ik tape over de rails. Zo ga ik voorkomen dat er dan steentjes binnen de rails komen. Voor dit proefstuk vond ik het ok.

Vanavond eens kijken of ik een begin kan maken met de aansluitingen onder de baan...
Re: St. Martin am Gigerwaldsee; Analoge M-railbaan
Lid sinds: 2014

Märklin fahren-ärger sparen

offline
Re: St. Martin am Gigerwaldsee; Analoge M-railbaan

Ziet er uitstekend uit, Martijn  :thumbup: :thumbup: :thumbup:

Tippie, ook wanneer je straks de rails afplakt, goed zoeken en voelen naar eventuele steentjes tussen en vooral tegen de rails.
Die kleine minidonders leiden een eigen leventje  :P

Grtz Tony
Re: St. Martin am Gigerwaldsee; Analoge M-railbaan
Martijn,

Dat is een mooi ballast, daarna nog beetje vervuilen met wat roest kleurtje en dan heb je mooi plaatje.  :P



Groeten

Peter
Re: St. Martin am Gigerwaldsee; Analoge M-railbaan
Bedankt voor de reacties en tips. Vandaag weer wat doen onder de baan. Een deel heb ik van de week aangesloten dus het begin is er. Alle kabels van de ringleiding zijn bijna aangesloten. Daarna alle seinen en wissels nog.
Re: St. Martin am Gigerwaldsee; Analoge M-railbaan
Intussen af en toe een paar uurtjes onder de treintafel aan het hobyen. Heb de baan voor de helft aangesloten nu. Gister en vandaag eerst verlichting onder de baan gemaakt. Dat werkt wel zo fijn.
Re: St. Martin am Gigerwaldsee; Analoge M-railbaan
Ik wens iedereen fijne kerstdagen!
Re: St. Martin am Gigerwaldsee; Analoge M-railbaan
Lid sinds: 2009

Old Skool Märklin - Scratch Built scenery

offline
Re: St. Martin am Gigerwaldsee; Analoge M-railbaan
Van hetzelfde Martijn!

Kerstgroeten,

Erik.
Re: St. Martin am Gigerwaldsee; Analoge M-railbaan
Lid sinds: 2014

Märklin fahren-ärger sparen

offline
Re: St. Martin am Gigerwaldsee; Analoge M-railbaan

Voor jullie ook alle goeds gewenst, Martijn !

Fijne dagen en grtz

Tony
Re: St. Martin am Gigerwaldsee; Analoge M-railbaan
Hallo Martijn,
Zo vandaag je draadje "ontdekt" en ff doorgenomen. :P
Leuke baanplan, veel eigen inventieve "produkties", prachtig. :arrow: :thumbup:
Fijne dagen en een goed sporend 2016, maar bij jouw komt dat wel goed.
Re: St. Martin am Gigerwaldsee; Analoge M-railbaan
UPDATE DECEMBER 2015:

deze vakantie heb ik de bedrading aan de onderkant van de baan aangesloten. Al met al een hele kluif. veel soldeerwerk, krimpkousjes zetten, buisjes en gootjes bijmaken enz. Maar het werk onder de baan is nu klaar. ik laat wat foto's zien en wat beschrijving hoe ik de baan bekabeld heb.

ik ben begonnen met een ringleiding. Deze ringleiding bestaat bij mij uit een 10 aderige multikabel. Hierin intergreer ik de lichtspanning, nul, en diverse rijsspanningen van de marklin trofo's. ook heb ik een paar DC groepen voor verlichting onder de baan. Deze ringleiding loopt parallel over klemmenstroken onder de baan. vanaf deze klemmenstroken heb ik kabels naar kabeldozen, vanwaaruit ik een deel van de baan aan kan sluiten.
Re: St. Martin am Gigerwaldsee; Analoge M-railbaan
Deze multikabel is dus voor alle algemene Elektra, die over de hele baan overall voor komt. Voor de sturing van het schaduwstation, de seinen en de wissels heb ik voor elk onderdeel een (multi) kabel gelegd. rechtstreeks van het schakelpaneel naar het betreffende onderdeel en daar doorgelast met soldeerverbindingen. Op het paneel is elke kabel afzonderlijk op klemmen aangesloten

zo heb ik voor het schaduwstation een 12 aderige kabel gebruikt, voor de seinen 6 aderige kabels en voor de wissels 2 aderige kabels.
Re: St. Martin am Gigerwaldsee; Analoge M-railbaan
schakelingen worden hoofdzakelijk gemaakt in het schakelpaneel. Voor de seinen als volgt: sein wordt op het tableau geschakeld, sein schakelt een ander relais op het paneel in, die vervolgens een baanvak van spanning voorziet en een terugmelding op het tableau geeft. Door veel afzonderlijke kabels te leggen, kan ik (hopelijk) eventuele storingen ook sneller vinden.

zo ziet de klemmenstrook op het paneel er nu uit, nu alle kabels aan zijn gesloten. Links de ringleiding (zwarte aders) dan de seinen en het rechtse klemmenblok zijn de wissel aansturingen.
Re: St. Martin am Gigerwaldsee; Analoge M-railbaan
-Martijn:
Zeer professioneel uitgevoerd,  :thumbup: :thumbup: :thumbup: :thumbup:
Re: St. Martin am Gigerwaldsee; Analoge M-railbaan
en natuurlijk de eerste resultaten op de baan. seinen en wissels werken. wel moet ik nog wat puntjes op de I zetten voordat treinen mogen gaan rijden, namelijk

- bedieningstableau bergstation aansluiten
- 1 wissel loopt niet lekker
- 1 detectierail maakt sluiting
- baan stofzuigen en poetsen :)

Tot zover deze update!
Re: St. Martin am Gigerwaldsee; Analoge M-railbaan
Erg strak werk, die bekabeling  :thumbup:
Re: St. Martin am Gigerwaldsee; Analoge M-railbaan
Lid sinds: 2009

Old Skool Märklin - Scratch Built scenery

offline
Re: St. Martin am Gigerwaldsee; Analoge M-railbaan
Mooi strak werk Martijn! :thumbup: :thumbup:

Groeten,

Erik.
Re: St. Martin am Gigerwaldsee; Analoge M-railbaan
Goed gedaan met die bekabeling.  :arrow: :thumbup:
Re: St. Martin am Gigerwaldsee; De trein rijdt!!
UPDATE JANUARI 2016

Allereerst iedereen de beste wensen voor het nieuwe jaar!

Na gisteravond bedrading van het tweede bedientableau aangesloten te hebben en een paar massa detectierails zelf te hebben gemaakt, ben ik begonnen met opruimen, stofzuigen en de baan poetsen.

Het grote moment was daar: Het testen van de baan...spanninggg....

Na zoveel draden aangesloten te hebben, verbaasde het mij enigszins dat de loc zowaar helemaal rond rijd over het hele traject. Het schaduwstation werkt weer als tevoren en de ingebouwde beveiligingen werken ook.

Echter heb ik nog wel een lijstje met kleine puntjes die moeten gebeuren.

- de middenrail van een baanvak blijkt te reageren op twee trafo's (ws. Een ringaansluiting op de verkeerde trafo afgelast)
- op een opstelstrook heb ik ws. Een rail één keer te vaak geïsoleerd, waardoor één rail geen spanning krijgt (kwestie van één isolator verwijderen)
- één draadstang moet laag afgezaagd worden, omdat extreem lange wagons in de bocht tegen de draadstang kunnen komen. (Geen punt want deze draadstang heb ik voor het hogere niveau niet meer nodig)
- sein van bergstation schakelt wel op rood, maar trein blijft door rijden. (Ws één isolator niet of niet goed geplaatst) ook is het lampje van dit sein defect. Ik moet een keer op een beurs lampjes verzamelen :)
- één van de massadetectie rails van het spoorovergang traject, heeft een onderbreking omdat er één raillas ontbreekt. Waardoor het eerste deel van de massadetectie niet werkt. ( kwestie van rails losschroeven en las plaatsen.)
- een lampje van een wissellantaarn moet ook vervangen worden. (Lampjes verzamelen)
- schakelkastjes van marklin vervangen voor andere optie.

Ik heb een aantal van die marklin puls schakelaarkastjes. Maar ze zijn allemaal zo krom als een,hoepel, waardoor ze niet fijn werken. Ik lag hier gister in bed nog een tijdje over te piekeren, ik denk dat ik er een mini tableautje ga maken met een schakelpen. Ook ga ik er een relais plaatsen voor indicatie van de wisselstand.
- verder ga ik komende tijden heel veel testrijden. Gisteren met het langste rijtuig testgereden die ik heb. Ging op die draadstang na verrassend goed. Geen ontsporingen overigens.

Tot zover deze update

Groeten en de beste wensen,

Martijn
-
Re: St. Martin am Gigerwaldsee; Analoge M-railbaan
Wanneer deze periode van testen en de puntjes op de i klaar is, kan met de constructie van de bergbaan begonnen worden. Ook wil ik nog bovenleiding maken op het hoofdtraject. Voor het testen neem ik echt de tijd, om eventuele gebreken uit te sluiten die problemen zouden kunnen veroorzaken in een later stadium van de bouw.
Re: St. Martin am Gigerwaldsee; De trein rijdt!!
Lid sinds: 2009

Old Skool Märklin - Scratch Built scenery

offline
Re: St. Martin am Gigerwaldsee; De trein rijdt!!
Dag Martijn.

Gefeliciteerd met het behalen van deze mijlpaal :thumbup:
Het gebreken-lijstje is te overzien en valt nog wel mee ...
Succes met het oplossen en afwerken van dit lijstje!
Alternatieven voor de schakelkastjes zijn er genoeg,
maar er zijn ook nieuwe schakelkastjes op de markt :wink:

Groeten,

Erik.
Re: St. Martin am Gigerwaldsee; De trein rijdt!!
Erik, ik denk dat ik zelf een paneeltje ga maken. Ik kom wel tot een oplossing. :)
Re: St. Martin am Gigerwaldsee; De trein rijdt!!
Kan iemand mij vertellen of het schakelkastje 72710 van Märklin (die met led terugmeldindicatie) ook geschikt is voor de oude m-rail wissels? Mijn gevoel zegt namelijk dat die leds niet gaan werken...
Re: St. Martin am Gigerwaldsee; De trein rijdt!!
Lid sinds: 2014

BLIJ dat ik analoog RIJ

offline
Re: St. Martin am Gigerwaldsee; De trein rijdt!!
http://wiki.3rail.nl/index.php/M%C3%A4rklin_72710_schakelkast
Ik vermoed dat t wel gaat werken, al weet ik niet waar de spanning vandaan gehaald wordt... Kan zo zijn dat de schakelaartjes dubbel zijn uitgevoerd (1 puls en 1 continu) en dat de led in serie staat met de wisselspoel (?).

Re: St. Martin am Gigerwaldsee; De trein rijdt!!
hanzi: dat zou wellicht zo kunnen zijn. Mischien zitten er gelijkrichtings dioden in en een weerstand voor de leds. net wat je zegt, uitgevoerd met een puls- en continue schakeling. Ik ga eens zoeken naar een schema van dit ding. Bedankt!
Re: St. Martin am Gigerwaldsee; De trein rijdt!!
Martijn,

Kijk even je laaste pagina na, en wat zie ik mooie schakelkast. zal morgen eens tijd nemen om alles te lezen, ziet er allemaal top uit hoor.


Groeten

Peter
Re: St. Martin am Gigerwaldsee; De trein rijdt!!
CiteerKijk even je laaste pagina na, en wat zie ik mooie schakelkast. zal morgen eens tijd nemen om alles te lezen, ziet er allemaal top uit hoor.

Peter: ja dat is een bouwwerk op zich. zit menig uurtje in :P
Re: St. Martin am Gigerwaldsee; De trein rijdt!!
binnenkort ga ik een filmje maken over hoe de treinen nu over de baan rijden! :)
Re: St. Martin am Gigerwaldsee; De trein rijdt!!
Lid sinds: 2013

Als het maar Zwitsers is.

offline
Re: St. Martin am Gigerwaldsee; De trein rijdt!!
Kom maar op met het filmpje Martijn. ;) ;)
Re: St. Martin am Gigerwaldsee; De trein rijdt!!
Eerst moet het script nog geschreven worden :D
Re: St. Martin am Gigerwaldsee; De trein rijdt!!
Er moeten nog een paar 'bugs' worden verholpen. Zo reden er eens in de zoveel tijd twee treinen tegelijk uit het geautomatiseerde schaduwstation weg. Wat natuurlijk een flinke crash tot gevolg heeft. Oorzaak: een seinrelais wat soms net geen voldoende contact geeft. Dat heb je dan wanneer je oud materiaal gebruikt. Na het plaatsen en aansluiten van een ander relais was het probleem verholpen.

Nu ontspoort er heel af en toe een licht v60 locje over een zelfgemaakte contactrails. Hier moet ik nog wat mee doen. Mischien wel op zoek naar originele contactrails.

Verder ontspoort er nog wel eens een loc nadat deze het schaduwstation is uitgereden. En dan ook alleen één en dezelfde loc, op dezelfde plek en eens in de twintig ronden. Ik zie niks aan het spoor, geen oneffenheden etc. Als ik van het weekend tijd heb ga ik weer naar kijken, mischien zie ik het dan :)
Re: St. Martin am Gigerwaldsee; FILMPJE!!
Vanavond heb ik tijdens het testrijden maar eens de camera aangezet. Alles gaat nog niet vlekkeloos maar het rijd leuk. :)
Re: St. Martin am Gigerwaldsee; FILM!
1e Film

Re: St. Martin am Gigerwaldsee; FILM!
-Martijn:
Filmpje is niet te zien de "S" in HTTPS weghalen
Re: St. Martin am Gigerwaldsee; FILM!
film is prive  :(
Re: St. Martin am Gigerwaldsee; FILM!
Re: St. Martin am Gigerwaldsee; FILM!
Mooi Filmpje Martijn, :)  :thumbup: :thumbup:
Re: St. Martin am Gigerwaldsee; FILM!
En dit is onbetwist de topper! vooral het eind :D

Re: St. Martin am Gigerwaldsee; FILM!
Tim

Die is goed, gaan je treinen niet beetje hard.  ;)
Re: St. Martin am Gigerwaldsee; FILM!
-Martijn:
Ja het einde is zeer grappig, 3Rail wagonnetje moest er per ce bij zijn,  >:-D >:-D >:-D
Re: St. Martin am Gigerwaldsee; FILM!
Sommigen gaan harder dan anderen. Ook gaan de meesten sneller naar beneden als naar boven. Over het algemeen kunnen ze wel wat langzamer.
Re: St. Martin am Gigerwaldsee; FILM!
Lid sinds: 2011

Railbusfan

offline
Re: St. Martin am Gigerwaldsee; FILM!
Leuke filmpjes bedankt voor het plaatsen.  :arrow: :thumbup:
Re: St. Martin am Gigerwaldsee; FILM!
Lid sinds: 2009

Old Skool Märklin - Scratch Built scenery

offline
Re: St. Martin am Gigerwaldsee; FILM!
Dag Martijn.

Ik heb erg genoten van jouw filmpjes!
Altijd vermakelijk om zo'n analoge baan in werking te zien, de 'centrale besturing'
komt ook duidelijk in beeld en da's maar goed ook: daar kun je trots op zijn! :thumbup:

Groeten,

Erik.
Re: St. Martin am Gigerwaldsee; FILM!
Lid sinds: 2014

Märklin fahren-ärger sparen

offline
Re: St. Martin am Gigerwaldsee; FILM!

Hoi Martijn,

Die dansende paal bij de overweg slaat alles  :-)
Je boft, want Märklin heeft die maar heel even geproduceerd .....

Grtz Tony
Re: St. Martin am Gigerwaldsee; FILM!
Bedankt voor de reacties! Het viel mij ook al op dat het beeld soms vervormd. Geen idee waarom.