Nieuws:

Heb je nog geen treinenplaatje in je onderschrift? Lees hier verder hoe je dat instelt op jouw profiel!

Even tot hier: opnieuw begonnen...

Gestart door WouterL vrijdag 29 mei 2009, 12:26:58

0 leden en 1 gast bekijken dit board.
Re: Aan de slag! En het rijdt weer…
Lid sinds: 2009

XXX (maar dan onder elkaar...)

offline
Re: Aan de slag! En het rijdt weer…
Het 'nieuwe' kopstation was toch allemaal te ingewikkeld. Nu gewoon drie rechte sporen en drie treinen die in en uit kunnen rijden. Maar de afwerking was/is nog wel een dingetje. Ik wilde deze hoek verlevendigen met een steenstortbunker, want ik had net drie van die wagens op Catawiki gescoord.



Helaas herinnerde ik me te laat dat ik dat ding een jaar of wat geleden weggegooid had omdat ie uit elkaar viel. En om nou 60 euro uit te geven voor een nieuwe die ik dan weer moest verzagen om hem passend te krijgen in dit lullige hoekje is ook weer zo wat. Dan maar naar Houten volgende week, was mijn gedachte.
Maar vandaag, op de open dag van de Amsterdamse Modelbouwclub in De Rijp (gecombineerd met de NH stamtafel van ons 3railforum) verkochten ze wat ouwe zooi en zo had ik voor 5 euro een soort bouwpakket van losse delen waar ik wel brood in zag.



En kijk, het werkt, een beetje knippen en plakken en het begint wel wat te lijken.



Nu nog afwerken. Ik zal er de volgende keer een videootje van maken.

Groet, Wouter
Re: Aan de slag! En het rijdt weer…
Leuk een beetje scratchbuilding :)
Re: Aan de slag! En het rijdt weer…
Lid sinds: 2011

Zwitserland fan

offline
Re: Aan de slag! En het rijdt weer…
Dat wordt een mooi hoekje. Ik dacht eerst wat een lelijke tunnelingang maar de portalen staan nog los ;)
Re: Aan de slag! En het rijdt weer…
Lid sinds: 2009

Old Skool Märklin - Scratch Built scenery

offline
Re: Aan de slag! En het rijdt weer…
Inventief bezig, Wouter!  :thumbup:  :thumbup:

Groeten,

Erik.
Re: Aan de slag! En het rijdt weer…
Lid sinds: 2009

XXX (maar dan onder elkaar...)

offline
Re: Aan de slag! En het rijdt weer…
Dank voor de complimenten!

Ik heb bedacht om het achterste blok vier blokjes te maken.
Je ziet dan eerst de kop van de loc die 20 seconden stil gaat staan achter het gebouw.
Dan moet er na een paar seconden het geluid komen van stenen die in de eerste wagon vallen.
Dan rijdt de loc een wagonlengte verder en herhaalt het proces zich, waarbij je een volle wagon ziet verschijnen.
Na drie keer staat de trein zoals op de foto en volgt de laatste 'lading' in een niet bestaande maar toch onzichtbare wagon.
Vervolgens duwt de loc de volle wagons de tunnel in naar het keerblok een meter verderop.
Na verloop van tijd herhaalt het proces zich.

Ik zag op een pagina over de Staatsmijn Emma al een geluidsbestand dat ik wel kan mixen tot een gewenste heftigheid.
Dan invoeren in Koploper.
Ben benieuwd of het wat wordt  :P

Groet, Wouter
Re: Aan de slag! En het rijdt weer…
Forum Moderator
Lid sinds: 2007

A member of the Duurstede Group®

offline
Re: Aan de slag! En het rijdt weer…
Dat zijn hele leuke dingen om te doen Wouter, en in koploper is dit zeker te realiseren.
Het gebouw is een mooie aanvulling in die hoek  :thumbup: :thumbup:


Mvg,

Peter Degeluidsman 
Re: Aan de slag! En het rijdt weer…
Lid sinds: 2009

XXX (maar dan onder elkaar...)

offline
Re: Aan de slag! En het rijdt weer…
Update rommelstation.

Ik ben inmiddels weer wat verder.
Hieronder wat foto's.
Als eerste een nieuwe frutsel om een wat realistischer tunnelingang te krijgen, ik heb de procedure eerder al wat uitgebreider beschreven :P







Speciaal voor de knoopjesfetisjisten:







En het voorlopig eindresultaat:



Volgende fase: fatsoenlijk geluid bij de stort.
En dan pas een video.

Groet, Wouter
Re: Aan de slag! En het rijdt weer…
Lid sinds: 2009

XXX (maar dan onder elkaar...)

offline
Re: Aan de slag! En het rijdt weer…
Zoals je misschien hebt opgemerkt, is het spoor onder de bunker nu geëlektrificeerd.
Dat is natuurlijk niet handig als er stenen worden gestort.
Maar de V200 die ik er eerst had rijden, was weggehaald van het hoofdspoor en toen liep het daar vast.
Reden: niet alle sporen zijn toegankelijk met de beugel omhoog.
Zonder V200 en met de nieuwe DR blokkeerde de afwisselende doorstroming.
Dan zeg je misschien: gewoon een diesel- of stoomlok bijkopen, maar zo werkt dat bij mij niet: wat ik heb, moet rijden.
Vandaar dus deze onlogische oplossing...

Trouwens nog wel voor acht tientjes een lokje bijgekocht: de 36700 met knipperlicht.
Gedoe om hem aan de praat te krijgen in mijn systeem met Raptor, maar het is gelukt.
Waarom zo'n merkwaardig lokje erbij op een al overvolle baan zonder rangeerterreinen?
Om de aandacht wat af te leiden van de foeilelijke gele LUX slijper (voor mijn verjaardag gecatawikid), die overal mag komen en stoppen.
En tot mijn verbazing werkt dat visueel wonderwel :-)



Groet, Wouter

Re: Aan de slag! En het rijdt weer…
Lid sinds: 2010

The meaning of life is to give life meaning!

offline
Re: Aan de slag! En het rijdt weer…
Hallo Wouter,

Jouw bergbouw is zeer inventief maar de gemiddelde kringloopwinkel zal hier zeker met afgrijzen naar kijken... >:-D  Ik vind het geweldig!
Re: Aan de slag! En het rijdt weer…
Lid sinds: 2013

Als het maar Zwitsers is.

offline
Re: Aan de slag! En het rijdt weer…
Wouter,

De tunnelingang is zeer mooi geworden net het ongebruikelijke hulpmiddel het overhemd. :thumbup:
Knap dat je hier opgekomen bent zeer creatief gevonden. :thumbup:  :thumbup:

Groet Michel
Re: Aan de slag! En het rijdt weer…
Lid sinds: 2009

XXX (maar dan onder elkaar...)

offline
Re: Aan de slag! En het rijdt weer…
Weet je waarom ik de app van Catawiki van mijn telefoon heb verwijderd?
Hierom dus, die onderste:



Die middelste wagon was voor mijn verjaardag, maar die Amerikaan kon ik zelf weer eens niet laten staan.
Wel met een idee.
Hebben die Lux wagens trouwens niet een verschrikkelijke kleur geel?
Gelukkig hecht ik er niet aan en de spuitlak wel :P

Groet, Wouter
Re: Aan de slag! En het rijdt weer…
Lid sinds: 2009

Old Skool Märklin - Scratch Built scenery

offline
Re: Aan de slag! En het rijdt weer…
 @citaat Nou, ik ben heel benieuwd
wat die hints voor eindresultaat opleveren:
de Santa FeLux  :wink:

Groeten,

Erik.
Re: Aan de slag! En het rijdt weer…
Lid sinds: 2010

Marklin H0 + Ecos2 + iTrain

offline
Re: Aan de slag! En het rijdt weer…
Hoi Wouter,

 @citaat  @citaat

Mooi kleurtje.
Brengt mij wel op een idee.

Henk
Re: Aan de slag! En het rijdt weer…
Lid sinds: 2014

BLIJ dat ik analoog RIJ

offline
Re: Aan de slag! En het rijdt weer…
Citaat van: Nieuwenhuis op woensdag 18 september 2024, 18:30:45@citaat Nou, ik ben heel benieuwd
wat die hints voor eindresultaat opleveren:
de Santa FeLux  :wink:

Groeten,

Erik.
Volgens mij staat het eindresultaat al op die foto :D .
Re: Aan de slag! En het rijdt weer…
Lid sinds: 2009

Old Skool Märklin - Scratch Built scenery

offline
Re: Aan de slag! En het rijdt weer…
 @citaat Tja, nu je het zegt zie ik het ook!  :lol:

Groeten,

Erik.
Re: Aan de slag! En het rijdt weer…
Lid sinds: 2014

BLIJ dat ik analoog RIJ

offline
Re: Aan de slag! En het rijdt weer…
Missie van Wouter meer dan geslaagd toch :thumbup: ?
Re: Aan de slag! En het rijdt weer…
Voor de 1e keer je topic "ontdekt", ik heb heerlijk genoten van je ondervindingen, dankje voor het delen!  B)
Re: Aan de slag! Opnieuw beginnen?
Lid sinds: 2009

XXX (maar dan onder elkaar...)

offline
Re: Aan de slag! Opnieuw beginnen?
Ik ben aan het nadenken (geweest) over een nieuwe baan. Want met deze ben ik al begonnen 2009. Als je dit blog een beetje gevolgd hebt, weet je dat ik best wel tevreden ben over het resultaat en dat het voor elke bezoeker een prachtige baan is. Maar de bezwaren vallen ook niet te ontkennen.

  • Ik moet elk moment onder de tafel duiken om storingen te verhelpen, om te kijken welke trein waar staat, om kleine veranderingen en verbeteringen aan te brengen, om een draadje te verlengen, enzovoorts. Dat is leuk als vijftiger, maar nu ik me geen oudere jongere meer kan noemen, moet ik vooruit kijken: kan ik dat over tien jaar als tachtiger ook nog?
  • Het is een houtje touwtje baan: er zijn in de loop der jaren tal van ongeplande werkzaamheden uitgevoerd, en vrijwel altijd onder de tafel.
  • De schaduwstations zijn weliswaar vernuftig bereikbaar, maar handig is anders en er kan nu echt niets meer bijgebouwd worden. En het bouwen is toch feitelijk een van de aardigste onderdelen van de modelhobby.
  • De spoorhellingen zijn feitelijk te steil en dat komt de betrouwbaarheid niet ten goede. Sommige later gefabriceerde doorgangen zijn zelfs te smal voor de reinigingswagens.
  • De ruimte is te klein om met fatsoenlijke lengtes te rijden: een van de Railjetwagons staat permanent in de kast.

Dit soort excuses hebben de directie thuis al kunnen overtuigen om naar zolder te verkassen, want we slapen inmiddels een verdieping lager. 'Meer bewegen voor ouderen' is ook een goed te pas komend argument, want ik rij vanwege alle problemen maar sporadisch (lees: weinig).

De laatste dagen heb ik aan een nieuwe baan getekend, met dezelfde eisen als die ik aan de huidige baan heb gesteld:
  • goede bereikbaarheid van alle verborgen sporen (maar nu echt...);
  • kleine schaduwstations was het motto, want ik had toch weinig treinen: inmiddels heb ik veel meer treinen, dus het worden langere perrons en opstelsporen.
  • het landschap gaat voor;
  • ruimte voor improvisatie, leidend tot een goede eerste indruk (in plaats van super gedetailleerd werken);
  • geen onverklaarbare bochten in het zicht;
  • automatische maar onvoorspelbare treinenloop;
  • maximaal drie treinen tegelijk (in het zicht) rijdend;
  • omlopen van een stoomloc op een nog in te plannen kopstation;
  • niet te veel geld uitgeven (maar hout is al prijzig; en voor de oplettende lezertjes: mijn kast met weinig gedragen overhemden is op zolder gebleven).

Ik ga uit van een baan van 3,5 bij 2 meter, waar ik omheen kan lopen (60 cm vrije ruimte aan zij- en achterkant). De hele baan bestaat uit een bergmassief dat schuin omhoog loopt tot 1,8 meter (dat scheelt alweer achtergrondfoto's). Net als nu komt op de voorgrond het hoofdstation met een zijlijn. Halverwege komt op enige hoogte de paradebaan. En achter de bergen een hondenbot-schaduwstation.

Het onderstaande baanplan is niet heel precies, het ging om het idee en of het ongeveer zou passen. De brugdelen leiden naar de (niet getekende) paradebaan. Het schaduwstation ligt een paar centimeter hoger dan het hoofdstation.


 
Als het echt zo ver komt, begin ik wel een nieuw draadje. En commentaar is zoals altijd welkom, want daardoor worden mijn ideeën alleen maar beter!

Groet, Wouter
Re: Aan de slag! En het rijdt weer…
Lid sinds: 2010

Marklin H0 + Ecos2 + iTrain

offline
Re: Aan de slag! En het rijdt weer…
 @citaat

Flinke plannen Wouter.
In eerste instantie schrok ik van de breedte van 2 meter van de baan maar je schrijft ook dat de baan aan drie kanten bereikbaar is/moet zijn.
Eventueel op wielen plaatsen?
Ik denk dat je daarmee meer vrije werkruimte creert wat de fysieke ongemakken van de leeftijd maskeert....

Henk
Re: Aan de slag! En het rijdt weer…
 @citaat Twee meter blijft veel. Je moet nog steeds over een afstand van een meter reiken. Dat gaat wel, maar wordt moeilijker als er vooraan van alles staat, zoals treinen, bomen en gebouwen. Voor je het weet, plet je iets met je lijf of stoot je iets om met een elleboog.
Helaas worden mensen niet leniger met de loop der jaren en zal het reiken dus niet simpeler worden.
Wil je 'toekomstbestendig' bouwen, dan zou ik voor een beduidend smaller concept gaan en een prettige tafelhoogte kiezen.

Groet,

Peter
Re: Aan de slag! En het rijdt weer…
Lid sinds: 2011

Zwitserland fan

offline
Re: Aan de slag! En het rijdt weer…
Ja leuk plan. Doordat het landschap de hoogte in gaat wordt de bereikbaarheid ook veel beter. Dan is een meter diep geen probleem want je kunt vrijwel recht blijven staan. Het schaduwstation lekker goed bereikbaar aan de achterzijde lijkt mij ook prima. Met opstelsporen en keerlussen. Het zichtbare bochtenwerk linksonder vind ik niet mooi. Die zou ik recht laten lopen en al die scherpe bochten verstoppen onder de berg. Die sporen zijn dan ook vanaf de zijkant bereikbaar. Als de paradebaan een mooie brug krijgt in dat berglandschap lijkt het mij een topontwerp.
Re: Aan de slag! En het rijdt weer…
Lid sinds: 2009

XXX (maar dan onder elkaar...)

offline
Re: Aan de slag! En het rijdt weer…
Dank voor jullie reacties :thumbup:

Aan de achterkant komt niets dat kapot kan, het is puur rails en daar moet ik overheen kunnen reiken, 90 cm ver.
Maar ik denk dat ik dat ik toch wel twee mangaten maak en met een paar uitneembare bergkleppen (specialiteit van het huis) moet ik dan een heel eind kunnen komen.
En als ik dan ook nog een uitneembaar deel tussen paradebaan en hoofdstation maak, kan ik in geval van nood nog overal bij.
Wel weer door de knieën, maar die doen het nog wel een tijdje, het is allemaal preventief :P

Ik wil trouwens delen van de huidige baan gaan hergebruiken, losse onderdelen genoeg  :D

Wat betreft de zichtbare delen: er komt geen bocht in het zicht, dat staat onder de motto's.
Ik zal proberen een schets te maken van hoe ik het voor me zie.

Groet, Wouter
Re: Aan de slag! Zo moet het weer gaan rijden...
Lid sinds: 2009

XXX (maar dan onder elkaar...)

offline
Re: Aan de slag! Zo moet het weer gaan rijden...
Grove collage van de huidige baan om een idee te geven wat ik ongeveer voor ogen heb  :P 

Re: Aan de slag! En het rijdt weer…
Lid sinds: 2017

doe maar een treintje

offline
Re: Aan de slag! En het rijdt weer…
 @citaat t'is meer een moodboard  ;)

gr. Ruud
Re: Aan de slag! Opnieuw beginnen...
Lid sinds: 2009

XXX (maar dan onder elkaar...)

offline
Re: Aan de slag! Opnieuw beginnen...
Wat vorige week nog slechts een ideetje was, krijgt in mijn gedachten steeds meer vorm.

Ik zie ook voor me hoe ik het ga aanpakken: ik ga eerst de gehele achterkant van de tafel tot en met het paradespoor bouwen, inclusief de berg (en bergspoor...).
Zonder voorste deel kan ik overal makkelijk bij :D
Bij de huidige baan had ik al het op zich wel aardige idee om een bergstation te maken waarbij het lijkt of een trein uit het dal vertrekt en minuten later aankomt, met behulp van twee dezelfde treinen die allebei een stukje een tunnel inrijden.
Scheelt een ruimte vretende dure spiraal en met een illusie krijg je hetzelfde effect :P 
Ik heb voor dat doel al een paar railbussen liggen.

Hier thuis wordt uiteraard met scepsis gekeken naar al deze plotselinge activiteit, maar het 'meer bewegen voor ouderen' slaat aan en de belofte met Magnorail echte fietsertjes te laten rijden doet het ook goed (ik had er een filmpje van gemaakt in Rijswijk).
Dat wordt over een paar maanden een mooi verjaarscadeau.
Wat ook helpt is je partner een keer meenemen naar Hamburg; we waren er in mei.
Ze wil over een paar jaar, als Zuid-Amerika af is, nog wel een keer...
Even tot hier: opnieuw begonnen...
Lid sinds: 2009

XXX (maar dan onder elkaar...)

offline
Even tot hier: opnieuw begonnen...
Goed, daar gaan we dan.

De basis is de ruimte:



3,6 breed x 2 meter diep betekent 9 tegels (40x40) vanaf de blauwe muur, en 5 + 1 vanaf de grijze muur. De achterste 40 cm blijft vrij, loop en werkruimte.

Na herindeling:



En dan de eerste acties:



En de eerste proeflegging:



Omdat mijn kleindochter van 3,5 van de week nog komt logeren, mag ik nog niet beginnen de oude baan te slopen...
Maar volgende week ga ik al aansluitingen maken, een kruiswissel plaatsen, de ringleiding leggen en het besturingssysteem overbrengen.

Geheel tegen de regels in ga ik eerst het schaduwstation ontwikkelen, want ik kan er nu nog optimaal bij.
Ik wil zoveel mogelijk van de oude baan hergebruiken, dus ook de draden van de ringleiding en andere aansluitdraden.
Ik ga het wel allemaal netjes doen (ik hoor jullie schamper lachen).
Overzichtelijke verdeelklemmen gekocht, zodat ik niet vijf draadjes in een kroonsteentje van de ringleiding hoef te proppen.
We zullen zien...

Groet, Wouter
Re: Even tot hier: opnieuw begonnen...
Citaat van: WouterL op maandag 17 februari 2025, 19:39:55Geheel tegen de regels in ga ik eerst het schaduwstation ontwikkelen, want ik kan er nu nog optimaal bij.
Lijkt mij een logische stap.

Citaat van: WouterL op maandag 17 februari 2025, 19:39:55Ik ga het wel allemaal netjes doen (ik hoor jullie schamper lachen).
Ja, die ken ik! :)
Re: Even tot hier: opnieuw begonnen...
Lid sinds: 2010

Marklin H0 + Ecos2 + iTrain

offline
Re: Even tot hier: opnieuw begonnen...
Een nieuwe start.

We gaan het volgen Wouter.

Henk
Re: Even tot hier: opnieuw begonnen...
Lid sinds: 2009

XXX (maar dan onder elkaar...)

offline
Re: Even tot hier: opnieuw begonnen...
Ik ben inmiddels een week verder en het gaat voortvarend. MDF geeft lekker mee, wat handig is voor de hoogteverschillen. Door de tafel van poten van verschillende hoogte te voorzien (rekening houdend met de maximale stijging van 3 cm per meter) ontstaat meteen al een licht golvend landschap. Dat geeft minder gepiel met stijgende sporen dan op en neer gaan vanaf een vaste hoogte. De kruisingen konden ook 1 cm hoger, wat weer winst oplevert verderop waar de paradebaan over 'het hondenbot' gaat.



De besturing en de stroomvoorziening zijn inmiddels ook over (wat het definitieve einde betekent van de oude baan :-(




Vandaag rails gelegd met de benodigde bedrading. Ziet er best netjes uit, al zeg ik het zelf. Nu aansluiten. Een railjetwagon zoeft soepeltjes over de lange rechte stukken  :D



Het ziet er trouwens niet uit, al die ouwe rails. Maar ik ga niet kieskeurig zijn: het was berijdbaar en het is maar een schaduwstation. Bovendien was veel 'aangepast' om blokken te kunnen maken. Ik had een tijdje geleden een partijtje rails op de kop getikt voor een schappelijk bedrag, vooral voor de grote hoeveelheid aanpassingsstukjes en wissels. Dat komt nu mooi van pas. Maar een aantal rails was op een merkwaardige manier mishandeld. Dat je zaagsnedes maakt om de blokscheiding te bewerkstelligen is tot daar aan toe. Maar dat alle draden naar de rails rood zijn en naar de middengeleiding bruin stelt me voor een raadsel. Ook de aansluitrails hebben deze verwisseling, wat ik gelukkig op tijd ontdekte...

Groet, Wouter
Re: Even tot hier: opnieuw begonnen...
Lid sinds: 2014

Märklin fahren-ärger sparen

offline
Re: Even tot hier: opnieuw begonnen...
Mooie nieuwe start en leuk om te volgen, Wouter !

Grtz Tony
Re: Even tot hier: opnieuw begonnen...
Lid sinds: 2009

XXX (maar dan onder elkaar...)

offline
Re: Even tot hier: opnieuw begonnen...
Weer een update, ondanks het mooie weer.

Zoek de verschillen, als je dit draadje gevolgd hebt...:



Nog meer verschillen: bij het afbreken van de 'oude' baan kwam ik een stapeltje foto's tegen. Begin jaren negentig heb ik hier al eens een baan gehad...



Ik heb vanochtend een van de stations (die met de kolenoverslag) in zijn geheel weten te redden en dat komt hier uiterst links tegen de muur. Bereikbaar via een afslag, toch een kleine spiraal. Inmiddels eerste stuk gezaagd.



Ik kan zelfs al rijden en Koploper werkt ook als verwacht. Maar (bijna) alle treinen heb ik voorlopig stofvrij in plastic dozen gezet.



Er liggen inmiddels bergen met stukken berg die ik ga terugplaatsen. Zal wel raar gezicht zijn, een frame met complete stukken scenery.

Groet, Wouter