Nieuws:

Bekijk onze nieuwe Stichting 3rail kleding lijn! Mooi voor evenementen, stamafels en meet&greets op beurzen : Stichting 3rail Webshop

Hijsbaan

Gestart door Difranco dinsdag 31 maart 2015, 15:10:36

0 leden en 1 gast bekijken dit board.
Hijsbaan
Lid sinds: 2015

offline
Hijsbaan
Hier het begin van mijn hijsbare M-baan. Het wordt een mdf-plaat op een frame van metalstud profielen. Plaat maat is 170 x 380, en het thema gaat industrie worden. Raffinaderijen, fabrieken, kolenbergen etc. Na een paar weken partijen aan verzamelen via Marktplaats liggen een stuk of 1.500 rails, wissels etc. klaar, dus we kunnen meteen van start zodra de baan hangt. Ben nu bezig met de voorbereidingen. De plaat komt met 15 metalen M8 ankers aan het beton te hangen. Aan de korte kant rust de plaat op de zijmuren en kan deze van de kant af getrokken worden zodat je er van 2 kanten bij kunt komen. Voor de rest zullen alle andere dingen die tijdens de bouw tevoorschijn komen ter plekke opgelost worden.
Hier alvast het ontwerp. Ik zal stap voor stap de vorderingen laten zien.
Re: Hijsbaan
Lid sinds: 2011

offline
Re: Hijsbaan
Hallo Hijsbaan,

Leuk ontwerp van de hijsconstructie. Heb ik destijds ook overwogen maar afgewezen omdat het twee nadelen heeft:
- de plaat ligt minder stabiel dan als je 2 x 2 doet; druk ik aan een kant op de plaat dan kan de andere kant omhoog komen, kortom een wat onrustige constructie.
- je moet twee keer de hoogte hijsen i.p.v. 1 keer.
Zie ook het draadje :zwevende Lentebaan in dit hoofdstuk.
Let wel, deze constructie werkt wel, zeker bij de hoge gewichten die je gaat toepassen, omdat het effect van de druk die je uitoefent klein is t.o.v. zijn eigen gewicht. Ik praat hier over ca. 100 KG voor de hele tafel.
Verder volg ik je vorderingen natuurlijk omdat het dicht in de buurt ligt van wat ikzelf gemaakt heb en ik altijd iets wil leren hoe anderen het doen.

Groet Nico
Re: Hijsbaan
Lid sinds: 2011

Meet (kijk, voel, luister) en weet

offline
Re: Hijsbaan
Hi Difranco,

Dit systeem zal niet werken daar je baan nooit overal even zwaar is.
Hij zal het minst zware gedeelte eerst omhoog takelen, dus schuin.
Zal beter werken zoals al beschreven met b.v. 2 x 2 of 3 x 2

groet
Harald
Re: Hijsbaan
Lid sinds: 2022

offline
Re: Hijsbaan
Hallo,

Leuk dat je een hijsbaan wil gaan bouwen, dat heb ik zelf ook gedaan. Het is ideaal dat je de baan omhoog kan hijsen en je er geen last van hebt, maar ook wel weer een gedoe.
Ik zou net zoals de heren voor mij aanraden om 3x2 te doen, dit aangezien de lengte van je baan en het nog een beetje stevig te houden. De plaat van mdf maken zou ik niet doen. Het is zeer gemakkelijk te verwerken, maar met een baan die nog omhoog moet kun je het best iets dat steviger is zoals triplex gebruiken. Verder heb ik zelf ook metalstud gebruikt, het is vrij sterk en weegt vrijwel niks. Ideaal dus.
Ik ben benieuwd naar je vorderingen,

Matthijs
Re: Hijsbaan
Lid sinds: 2015

offline
Re: Hijsbaan
Goeie tips, ga ik meenemen in de bouw. Is ook de reden waarom ik e.e.a. aan de montagerails ophang, kan ik het altijd makkelijk aanpassen...
Re: Hijsbaan
Lid sinds: 2011

Meet (kijk, voel, luister) en weet

offline
Re: Hijsbaan
Hi Difranco?

Heb je er aan gedacht om een "open" constructie te gaan gebruiken.
Dus een latten-raster als ondergrond, en geen houten plaat.

groet
Harald
Re: Hijsbaan
Lid sinds: 2009

Veel lukt met geduld, liefde en precisie.

offline
Re: Hijsbaan
Ik raad je de voorgestelde constructie af.
Daarintegen kan je beter vier kabels nemen die bij de muur vast worden gezet met een kabelkies ed aan één omloopschijf  en met een zwaardere kabel hier doorheen welke je dmv katrol opwind. Is een beproefde methoden welke goed werkt.

Je hoeft niet bang te zijn dat de krachten niet goed verdeeld worden, daar de constructie toch niet zo star is, zodat dit goed wordt opgevangen. Je hoeft niet perse de hijspunten op de hoeken te hebben. 1/4  á 1/5 deel van je plaatlengte vanaf de hoek is beter voor de krachtenverdeling en je constructie zal minder doorbuigen.

Succes, Marcel
Re: Hijsbaan
Lid sinds: 2015

offline
Re: Hijsbaan
Dat van die lattenconstructie zie ik vaker op foto's maar dat concept begrijp ik niet helemaal. Ik zie dan de rails op hout liggen en voor de rest alles open? Hoe maak je dat dan dicht?
De kabels komen niet op de hoeken maar ruim van de zijkant af.
Re: Hijsbaan
Lid sinds: 2009

Veel lukt met geduld, liefde en precisie.

offline
Re: Hijsbaan
Je maakt gewoon een open frame. (raster)
De langsdragers met bv vurenhout 44x69mm. Maar smaller en hoger kan ook. Bedenk wel dat als je de zijkanten hoog maakt, je baan uiteindelijk lager komt te hangen als deze volledig is opgehesen.

Tussen de langsdragers monteer je de spanten, (staand) ca 50 cm uit elkaar. bv 20 x 69mm. Tussen deze spanten plaats je korte spanten van 50cm. Je kan deze vastzetten door op elke hoek een stukje 45x45mm, l=69mm te plaatsen en vast te zetten met 2 spaanplaatschroeven van 4x40mm. Niet vergeten voor te boren.
Nu heb je een open frame.

Op het frame leg je strippen van 5 (tot 9mm) dik multiplex, daar waar je sporen of vlak landschap komt.
Berkentriplex is lekker licht.
De over gebleven gaten maak je dicht door op de spanten de contouren van je bergen ed te plaatsen en hierover kippegaas oid. en dan met papiermache. Je kan ook met lagen piepschuim werken. (te lijmen met witte houtlijm)

Succes.

Gr. Marcel
Re: Hijsbaan
Lid sinds: 2011

Meet (kijk, voel, luister) en weet

offline
Re: Hijsbaan
Hi Difranco,

Hierboven al beschreven hoe je je lattenframe dichtmaakt. Kijk / zoek eens hier op het Forum er staan hier erg veel voorbeelden hoe je dit kan doen.

groet
Harald
Re: Hijsbaan
Lid sinds: 2014

offline
Re: Hijsbaan
Volgens mij is er maar 1 "simpele" manier om de tafel zonder geleider netje te hijsen, dat is namelijk door 4 aparte kabels te gebruiken die nadien samen aan 1 lier gekoppeld zijn.
Aan het plafond kan je zelfs een hijsmotor monteren, dan gaat het elektrisch.
Groetjes
Christian
Re: Hijsbaan
Piwie
gast

Re: Hijsbaan
Hallo Difranco,

Mooie constructie, ga je bouw hiervan zeker volgen.

Gr.
Piwie.
Re: Hijsbaan
Lid sinds: 2006

offline
Re: Hijsbaan
Citaat van: pelegrie op vrijdag 03 april 2015, 12:43:21
Volgens mij is er maar 1 "simpele" manier om de tafel zonder geleider netje te hijsen, dat is namelijk door 4 aparte kabels te gebruiken die nadien samen aan 1 lier gekoppeld zijn.

Met drie kan ook, zie mijn website...

Koen
Re: Hijsbaan
Lid sinds: 2014

Märklin fahren-ärger sparen

offline
Re: Hijsbaan

Hallo Franco,

dat gaat spannend worden hier, volger erbij  :P

Grtz Tony
Re: Hijsbaan
Lid sinds: 2015

offline
Re: Hijsbaan
We hebben nog wat rekenwerk gedaan, en alle hardware voor de plaat is binnen of onderweg. Wel gekozen voor een handlier, maar van 1.100kg met 3 verschillende overbrengingen. Eens kijken of ik deze week de katrollen, kabel en lier kan ophangen want de 20ste moet ik weer voor een polsoperatie en dan zijn we weer een paar weken uit de roulatie.
Re: Hijsbaan
Lid sinds: 2015

offline
Re: Hijsbaan
Muursteunen zijn gemonteerd en de liggers met wielen om de baan van naar voren te halen zijn ook klaar voor montage. Vandaag de dwarsliggers monteren. Wat je al niet kunt doen met een paar gebruikte inlineskate wielen...
Re: Hijsbaan
Lid sinds: 2009

Old Skool Märklin - Scratch Built scenery

offline
Re: Hijsbaan
Citaat van: Difranco op zaterdag 18 april 2015, 06:54:47
Wat je al niet kunt doen met een paar gebruikte inlineskate wielen...

Slim bedacht en toegepast, Franco! :thumbup:

Groeten,

Erik.
Re: Hijsbaan
Lid sinds: 2015

offline
Re: Hijsbaan
Klein stukje verder vandaag. Voorlopig even het laatste, eerst "even" opereren.
Re: Hijsbaan
Jorg
gast

Re: Hijsbaan
Knappe constructie, ben benieuwd naar het vervolg.
Re: Hijsbaan
Lid sinds: 2015

offline
Re: Hijsbaan
Na 4 weken kan ik m'n pols weer rustig aan bewegen. Dus weer verder met de onderbouw. Het is verbazingwekkend hoe stabiel de profielen worden als je alles aan elkaar maakt met popnagels. O ja, Sinterklaas kwam ook nog even langs... Morgen weer verder.
Re: Hijsbaan
peterke33
gast

Re: Hijsbaan
Ziet er heel stevig uit, hopelijk alles goed met je pols. kijk uit naar verdere vorderingen.

Groeten
Peter
Re: Hijsbaan
Lid sinds: 2009

Old Skool Märklin - Scratch Built scenery

offline
Re: Hijsbaan
Citaat van: Difranco op maandag 18 mei 2015, 17:15:10
O ja, Sinterklaas kwam ook nog even langs...

Geen gedicht erbij, Franco? :roll:

Groeten,

Erik.
Re: Hijsbaan
Lid sinds: 2014

Märklin fahren-ärger sparen

offline
Re: Hijsbaan
het gebrek aan rails, dat was een manco
vandaar een doosje vol voor Franco


Grtz Tony en Sint  :P
Re: Hijsbaan
Lid sinds: 2009

Old Skool Märklin - Scratch Built scenery

offline
Re: Hijsbaan
:mrgreen: :thumbup:
Re: Hijsbaan
peterke33
gast

Re: Hijsbaan
Citaat van: Tony op woensdag 20 mei 2015, 13:13:27
het gebrek aan rails, dat was een manco
vandaar een doosje vol voor Franco


Grtz Tony en Sint  :P

Tony
Kan rijmen en dichten zonder zijn poep op te lichten  >:-D >:-D >:-D >:-D >:-D >:-D
Re: Hijsbaan
Lid sinds: 2015

offline
Re: Hijsbaan
Langzaam maar zeker gaan het vooruit, maar het is heel veel werk. Morgen nog 14 korte dragers maken en beginnen met de katrollen ophangen.
Enne, bedankt voor het gedicht Sinterklaas!
Re: Hijsbaan
Lid sinds: 2015

offline
Re: Hijsbaan
Gaat lekker. Katrollen gemonteerd en begin gemaakt met de takelconstructie... Fixeertang voor de profielen besteld om ze makkelijker aan elkaar te maken.
Re: Hijsbaan
Jørg
gast

Re: Hijsbaan
Ziet er een stevige constructie uit.
Ben benieuwd naar de volgende update.
Re: Hijsbaan
Lid sinds: 2014

Märklin fahren-ärger sparen

offline
Re: Hijsbaan

Postpiet is met de fixeertang onderweg, Franco !

Sint
Re: Hijsbaan
Lid sinds: 2015

offline
Re: Hijsbaan
Check!
Re: Hijsbaan hangt!
Lid sinds: 2015

offline
Re: Hijsbaan hangt!
Gaat de goede kant op. Hijsconstructie klaar en werkt. Geraamte flext natuurlijk nog wel, maar dat komt goed als de platen erop geschroefd worden en alles één geheel wordt. Nu eerst de laatste tussen dwarsliggers monteren. Gaar zo wat makkelijker nu je kunt staan met monteren. Altijd weer een lekker gevoel "when a plan comes together...."
Re: Hijsbaan
Lid sinds: 2013

Als het maar Zwitsers is.

offline
Re: Hijsbaan
Knappe stevige constructie ziet er goed doordacht uit Franco. :thumbup: :thumbup:
Re: Hijsbaan
Lid sinds: 2014

Märklin fahren-ärger sparen

offline
Re: Hijsbaan

Dat moet een heel goed gevoel geven, Franco  :thumbup: :thumbup: :thumbup:

Grtz Tony
Re: Hijsbaan
Forum Moderator
Lid sinds: 2007

offline
Re: Hijsbaan
Mooi Franco.
Re: Hijsbaan
Lid sinds: 2009

Old Skool Märklin - Scratch Built scenery

offline
Re: Hijsbaan
Dag Franco.

Da's een beste constructie aan het worden, waar je later veel profijt van zal hebben! :thumbup:
ik vraag mij af of je er nog een mechanische vergrendeling o.i.d. aan gaat maken,
of is de vergrendeling op de hand-lier voldoende en betrouwbaar genoeg?

Groeten,

Erik.
Re: Hijsbaan
Lid sinds: 2010

offline
Re: Hijsbaan
Eigenlijk zou je voor het takelen met zoveel katrollen draaivrije staalkabel moeten gebruiken.
Dus houd goed je eind oog in de gaten of dat niet door de kabel los wordt gedraaid.
Door toenemend gewicht krijgt de kabel de neiging open te draaien en langer te worden.
Als dit begint zie je dat wel aan draaiende katrollen.

groeten Robin
Re: Hijsbaan
Lid sinds: 2011

Meet (kijk, voel, luister) en weet

offline
Re: Hijsbaan
Hi Difranco?

Waar heb je die katrollen en die lier gekocht ?

groet
Harald
Re: Hijsbaan
peterke33
gast

Re: Hijsbaan
Hallo Difranco,

Dat is zeer mooi en stevig gemaakt, wel makkelijk als je onderaan je draden wil vast maken.


Groeten

Peter
Re: Hijsbaan
Lid sinds: 2015

offline
Re: Hijsbaan
Thanks guys. Aan de stevigheid zal het idd niet liggen, alles is ruim oversized, 300kg per katrol, 1.100kg voor de lier. Ik zal morgen even zoeken naar de facturen waar alles vandaan komt Harald.
Het frame is nu helemaal klaar, morgen de platen erop leggen en kijken hoe alles zich houd. Het frame is zo licht dat het niet eens wil zakken! Voor de zekerheid komt er nog wel in het midden een ondersteuning als de plaat omlaag hangt.
Re: Hijsbaan
Lid sinds: 2010

offline
Re: Hijsbaan
Zo ruim is het niet.
Je zwakste schakel beperkt alles.  ;)

Een 4 mm kabeltje mag geen 1100kg hebben.   
Die lier trekt straks wel door. Die heeft geen last van de wrijving in de katrollen.

Blijf scherp soms wil er namelijk nog wel eens de minimale breek kracht opgegeven worden.
Die is een factor 8 of 4 van wat er aan mag.
Voor liften en constructies boven publiek nog hoger.

Robin.
Re: Hijsbaan
Lid sinds: 2015

offline
Re: Hijsbaan
Lier heeft een 5 mm kabel en kan/mag 1.100 kg aan. Voor de baan gaat deze over in 4 mm en vlgs de leverancier mag deze kabel 534kg hebben. 8 hele profielen wogen 30kg, de MDF plaat 64.8kg. Ik heb ca. 1.000 stuks rails gewogen en kwam op 80 kg. Ik heb dus nog een beetje speling. Alles wat aan de constructie hangt wordt gewogen, zou houd ik de boel in de gaten. Kan altijd de kabel verzwaren. Maar ik hou het goed in de gaten Robin.  :thumbup:
Re: Hijsbaan
Lid sinds: 2011

Meet (kijk, voel, luister) en weet

offline
Re: Hijsbaan
Hi Difranco,

Dat wordt toch wel een aardig gewicht met je landschap erop ect. ect
en nog iets vergeten: wat wegen al je loc's ?

groet
Harald
Re: Hijsbaan
Jørg
gast

Re: Hijsbaan
En nog de gips erbij tellen indien je die gaat gebruiken.
Re: Hijsbaan
Wil Tweeendrie
gast

Re: Hijsbaan
Citaat van: Tony op woensdag 20 mei 2015, 13:13:27
het gebrek aan rails, dat was een manco
vandaar een doosje vol voor Franco

Tony :thumbup:

Interessant Franco, mijn baan is dedeeltelijk ophijsbaar, blijf je volgen.
Succes met de revalidatie van je pols.

Wil Tweeendrie
Re: Hijsbaan
Lid sinds: 2015

offline
Re: Hijsbaan
Framewerk is dus klaar, platen kunnen erop. Snelbouwschroeven verzonken in het mdf, die gaan zo door het metaal van de profielen heen, op een later moment inkorten aan  de onderkant. Op een rommelmarkt een standaard van een diaprojector gevonden, daar kun je mooi een paar simpele uitklapbare pootjes van maken...
Re: Hijsbaan
peterke33
gast

Re: Hijsbaan
Hallo Difranco,

Dat ziet er wel heel stevig uit, vraagje kom je in het midden ? of kan je helemaal rond, heb ook ooit die fout gemaakt.


Groeten en succes verder

Peter
Re: Hijsbaan
Lid sinds: 2009

Old Skool Märklin - Scratch Built scenery

offline
Re: Hijsbaan
Dag Franco.

Zo ben je weer een stuk verder met de voorbereidingen! :thumbup:
Ik weet niet in hoeverre je rijgeluid wilt onderdrukken,
maar je zou in de open vlakken aan de onderzijde prima
geluiddempende isolatie kunnen plakken tegen resonantie. :idea:
En heb je al een geprobeerd om die schroeven in te korten?
Mijn ervaring is dat dat niet meevalt ...

Groeten,

Erik.
Re: Hijsbaan
Lid sinds: 2015

offline
Re: Hijsbaan
@Peter: Als de baan naar beneden is kan hij rollen, ik kan hem dus als een lade helemaal van de kant af trekken. Verder heb ik 2 kleine pallets om op te staan, dus ik kan vanaf voor en achter tot over het midden van de baan komen. Mocht dat nog niet genoeg zijn kan ik altijd nog een van de "vakjes" eruit zagen en een luikje maken.
@Erik: Ik heb nog geen idee. Ik zie veel verschillende oplossingen bij jullie rijders, (piep)schuim, rubber, kurk, etc. Als ik straks ga rijden wil ik eens wat dingen uit proberen. Of heeft iemand een gouden tip? Schroeven inkorten zal ik wellicht of met de Dremel te lijf gaan als de baan weer eens hoog hangt, of misschien kan ik ze met een tang breken.
Trouwens leuk dat jullie het volgen en meedenken!

Verder heb ik wat rails uitgelegd om eens te kijken of ik wat baan ideeën kan neerleggen. Ook al het aangeschafte rollend materiaal op de rails gezet. Ik ben ook al een half jaar aan het rails-sprokkelen en ik denk dat ik veel te veel heb gekocht  :D, maar goed, mis grijpen gaat niet gebeuren...
Van een oude zwenkbare  tv-beugel een inklapbaar trafoplateau gemaakt. Zo kan ik niet alleen de plaat ophijsen, maar ook de trafo's aan de kant doen. Het is nog steeds een garage en als ik ruimte nodig heb kan alles makkelijk aan de kant. En ze hoeven niet mee gehesen worden wat weer gewicht scheelt... Voor de wissel bediening komt er een uitschuifbaar plateau waar de schakelkastjes op staan.

Kom met het uitpakken ook spul tegen dat ik denk...  :help: Op de laatste foto 2 bochten die op het eerste gezicht wel op elkaar lijken maar als je heel goed kijkt toch verschillend zijn. Op de onderkant staat 5206 5/6 (?), een geel schakelkastje en een aansluitrail met condensator?

Nu gaan we eerst lekker 24h kijken...
Re: Hijsbaan
Jørg
gast

Re: Hijsbaan
Difranco

Mijn  ervaring met het breken van de vijzen zal zeker niet met een tang gaan, ik denk dat het beter is om ze met een slijpschijfje op je Dremel te lijf te gaan.
Re: Hijsbaan
Lid sinds: 2009

Old Skool Märklin - Scratch Built scenery

offline
Re: Hijsbaan
Dag Franco.

Citaat van: Difranco op zaterdag 13 juni 2015, 16:54:06
Op de onderkant staat 5206 5/6 (?)

De 5206 is een tegenbocht voor de wissels uit de 5200-serie en daarom ook iets korter
dan een normale 5200 bocht. Check de Wiki eens => http://wiki.3rail.nl/index.php/M-Rail_Componenten

Citaat van: Difranco op zaterdag 13 juni 2015, 16:54:06
@Erik: Ik heb nog geen idee. Ik zie veel verschillende oplossingen bij jullie rijders, (piep)schuim, rubber, kurk, etc.

Dat klopt inderdaad, echter ik bedoel hier isolatie tegen de onderzijde van de baan.
Ik heb daar goede ervaringen mee: ik heb rubber isolatieschuim (Armaflex) tegen de onderzijde van
de MDF-onderplaat gelijmd met dubbelzijdig tape en dat verminderd het resonantiegeluid aanzienlijk!
E.e.a. is vergelijkbaar met de bitumen platen die o.a. aan de binnenzijde van de carrosserie van auto's wordt gelijmd.
Nu er nog geen bedrading onder de baan doorloopt is het nog eenvoudig aanbrengen ... :wink:

Groeten,

Erik.