Nieuws:

Heb je vragen over de werking van het Stichting 3rail Forum? Krijg deze beantwoord in de Forumtips.

Eigenbouw Car systeem

Gestart door Bert1955 zondag 10 maart 2024, 17:12:10

0 leden en 1 gast bekijken dit board.
Eigenbouw Car systeem
Lid sinds: 2021

offline
Eigenbouw Car systeem
Het past eigenlijk niet bij het kopje Faller Car systeem ( misschien moet de topic naam aangepast worden) maar toch.
Het onderwerp is wat te specifiek om op ons Witmoos draadje te plaatsen.

Uiteraard heb ik gekeken naar het Faller systeem, wat beperkt, Viessmann, stuk interessanter en andere zoals open car.
Er zijn een aantal argumenten om zelf te bouwen, kosten spelen zeker mee maar zelf prutsen met autootjes en Arduino's doe ik graag.

Eerste uitdagingen waren mechanisch. Om de lat niet te hoog te leggen ben ik begonnen met een (brandweer)vrachtwagentje, later wellicht een bestelbus.
Zoon Rutger heeft wel een Resin printer, toch is het lastig om een goed werkende stuuras te printen. Idem het wormwiel op de aandrijfas. Gekozen om hiervoor voor niet veel € een standaard product te kopen.
Verdere ontwerp van de vrachtwagen gaat wel goed.

Volgende afweging is de bedrading naar de leds. Dat zou allemaal fragiel en dus kwetsbaar worden. Dat wordt "dus" een print die meteen de bodem van de wagen wordt. Voor en achter 1,8mm leds, voor kleinere wagens moeten dat smd ledjes worden.
Op het printje:
Eerst dacht ik aan een ESP D2. Die viel snel af omdat er onvoldoende hardware timers op zitten. Volgende keuze was een Nano. Die functioneert prima, is wel groot, past in de vrachtwagen maar zeker niet in een kleiner vehicle. Dat zou dan een andere print moeten worden met een 328P smd. Maar toen kwam ik via een andere post op een ESP super mini. Helft kleiner dan de Nano, voldoende timers en IO's. Paar besteld, testen maar, links of rechtsom komt dat goed.

Wat betreft de aansturing ben ik ook een paar keer van gedachten veranderd. Eerst RF, of Wifi, uiteindelijk gekozen voor het "Viessmann systeem met Noord- en Zuidpool magneten, aangevuld met IR remote controle.
Viessmann gebruikt een combinatie van 1 of 2 of 3 magneten achter elkaar per positie, ik altijd 3. In de auto zitten zitten 2 hal sensoren doe respectievelijk een Noord- en een Zuidpool detecteren.

Wat betreft functionaliteit niet. Optrekken en afremmen moet instelbaar natuurgetrouw gaan, dus niet abrupt.
Verder aansturing van de blauwe alarmlichten, de verlichting, richtingaanwijzers en remmen. Bij voorkeur met PWM zodat de lichtsterkte beïnvloed kan worden.
De batterijspanning moet ook bewaakt worden, dat is vrij simpel, je wilt de Lipo niet helemaal leeg rijden. Bij te lage spanning gaan de dim- en achterlichten knipperen en de snelheid omlaag.
Vervolgens een IR adaptive cruise control.

Verreweg het meeste werk zit in het schrijven van de code, zeker omdat ik er maar zeer beperkt bedreven in ben. Inmiddels zit ik op 660 regels code, kan vast compacter maar dat maakt me niet zoveel uit.

Op een breadbord werkt het voor 95%:

(inmiddels 2 schakelaars toegevoegd die een Noord- en een Zuidpool simuleren)

Met 3 magneten achter elkaar heb je 8 verschillende commando's:


int NNN;  // Full stop
int NNS;  // slow Stop
int NSN;  // Cabine Flaslights on, output D1
int NSS;  // Speed limited to 30km/h
int SNN;  // Blink right for 30cm, reduce speed, output D2
int SNS;  // Blink left for 30cm, reduce speed, output D3
int SSN;  // normal speed, Blink off
int SSS;  // Dim Light on

Dezelfde en meer commando's kan ik remote geven en dat koppelen met DCC.

Ik had al een rijdend wagentje met een Nano erop, het bovenstaande heeft dat op de kop gegooid.

Wat nu:
Eerst de ESP super mini testen, vervolgens dat inpassen in het ontwerp van de chassis print.
Dan een rijdende testwagen bouwen, heb er zin in
Re: Eigenbouw Car systeem
Lid sinds: 2021

offline
Re: Eigenbouw Car systeem
Nog geen reacties gehad op mijn post, misschien nog allemaal vaag of weinig interesse?
Het is een leer project, ik leer van anderen en een beetje door zelf te freubelen.

Na ja.
Ben een stuk verder gekomen.

De ESP super mini werkt prima, blij mee. Kan nu ook meerdere uitgangen met PWM aansturen, mooi om ook de Dimlichten te kunnen regelen tussen Dim en Groot licht.
Printjes besteld bij JLCPCB die als chassis gaan werken.
Om te zien wat er gebeurt heb ik een Oled schermpje aangesloten, in de video kun je zien hoe het ongeveer werkt, vragen en opmerkingen zijn welkom!
Re: Eigenbouw Car systeem
Lid sinds: 2021

offline
Re: Eigenbouw Car systeem
Stap verder, de printen zijn binnen, componenten erop en gaan met die banaan, dus niet.
De commando's van de hall sensoren en remote bediening kwamen niet door. En ik had het zo goed getest dacht ik, met een nano, die werkt op 5V, de ESP super mini op 3,3V........

Na een poos zoeken kwam ik erachter dat de hall sensoren pas gaan werken vanaf 4V, volgens spec 3V, dus niet.
Idem voor de LM393 comparator die ik gebruik achter de IR leds om een goed signaal te verkrijgen, ook die heeft een vanaf 3V spec.
Een bestellinkje de deur uit gedaan voor LMV393 en hall sensoren die 2,7V ok moeten vinden, we gaan het zien.
het printje:
Re: Eigenbouw Car systeem
Lid sinds: 2007

Meine (Landkreis Gifhorn)

offline
Re: Eigenbouw Car systeem
Mooi project!

Ben zelf nog lang niet zover dat de auto's gaan rijden.

Vreemd dat iets wat van de fabriek uit specs heeft voor 3v pas bij 4v werkt.

Meine
Re: Eigenbouw Car systeem
Lid sinds: 2019

Als het niet kan zoals het moet dan moet het maar

online
Re: Eigenbouw Car systeem
Is vast Chinees spul, die nemen het niet zo nauw. Staat er hier ook gewoon bij in de advertenties. "Please allow a small deviation in the specs."
Met andere woorden niet gaan zeuren wanneer het niet precies zoals opgegeven is. Het is de Aziatische manier.
Re: Eigenbouw Car systeem
Lid sinds: 2017

offline
Re: Eigenbouw Car systeem
Alles komt tegenwoordig wel een beetje uit China, maar dat hoeft niet perse te betekenen dat alles slecht is. Ja er wordt te veel gekopieerd waardoor dit soort problemen kunnen ontstaan. Helaas is er steeds minder voor de consument verkrijgbaar (of voor behoorlijk hoge prijzen), helaas zijn er steeds meer elektronica winkels welke stoppen. Denkend aan radiocentrum Utrecht en Van Hove. Online wordt er behoorlijk wat aangeboden en ja sommige leveranciers staan toe dat er door consumenten wordt besteld maar dan wel met een minimum bedrag, het word er niet makkelijker op en ja dan kom je toch sneller uit op de Chinese websites waar je spul kan bestellen maar de echtheid niet gegarandeerd is.
Re: Eigenbouw Car systeem
Lid sinds: 2021

offline
Re: Eigenbouw Car systeem
Ik kan me nauwelijks voorstellen dat een in NL gekochte LM393 comparator een andere spec heeft dan een Chinees
Re: Eigenbouw Car systeem
Lid sinds: 2019

Als het niet kan zoals het moet dan moet het maar

online
Re: Eigenbouw Car systeem
Oooh, maar theoretisch zijn de specs ook hetzelfde, alleen in de praktijk komt daar weinig van terecht. Oorzaken door bijvoorbeeld machines die allang aan het einde van hun technische levensduur zijn. Maar ze doen het nog en het is goedkoper dan een nieuwe, alleen werken de toleranties niet meer, kniesoor die daarop let. Of ander voorbeeld de productie omgeving is niet zo schoon als zou moeten. Gevolg extra vervuiling in de chips die voor afwijkingen zorgt. Zodra kwaliteit minder belangrijk wordt geacht als winst dan krijg je dergelijke problemen. En de Ali klant koopt toch wel.
Re: Eigenbouw Car systeem
Lid sinds: 2021

offline
Re: Eigenbouw Car systeem
Tja Henk, zou kunnen maarrrrr.

Voor de car printen had ik smd versies van de 393 bij Ali besteld, die deden het niet op 3,7V.

Realiseer me net dat ik een paar through hole in NL besteld had om te testen op een breadbord, die werken dus ook niet op 3,7 :P
Re: Eigenbouw Car systeem
Lid sinds: 2021

offline
Re: Eigenbouw Car systeem
Testwagen samengesteld. Tijdelijk printje erbij op om hem met een magneetje te starten en stoppen. Later moet dat geïntegreerd worden. Hij rijd in ieder geval. Zodra de missende componenten er zijn kan ik hem ook aansturen.
Re: Eigenbouw Car systeem
Forum Moderator
Lid sinds: 2007

A member of the Duurstede Group®

offline
Re: Eigenbouw Car systeem
Ik zit er met bewondering naar te kijken Bert  :thumbup: :thumbup:


Mvg,

Peter Degeluidsman
Re: Eigenbouw Car systeem
Lid sinds: 2021

offline
Re: Eigenbouw Car systeem
Het zit nog niet erg mee........

DE LMV393 smd comparators zijn binnen, Rutger was weer zo aardig er eentje op het printje te bakken, en...........het werkte nog steeds niet.
Om een lang verhaal (lang in de zin van vele uren puzzelen) kort te maken: IR receiver diodes hebben de lange poot als kathode ipv anode, grommm. Dus uiteindelijk beide receivers omgedraaid en het werkt.
Kan nu het eea IR aansturen:
Richtingaanwijzers aan/uit, bij aan gaat meteen de snelheid een stuk terug.
Dimlicht aan/uit, grootlicht aan/uit.
Starten en stoppen, snelheid aanpassen.
Alarmlichten aan/uit (voor later, in de testversie gebruik ik de uitgangen nog voor het OLED display)
In testmodus zetten, knipperlichten rechts en links gaan even aan bij respectievelijk zien van een noord- en een zuidpool. Bij een wagen met alarmlichten is het bovenop te zien.

Ik had unipolaire hall sensoren besteld en gekregen die wel op 3,7V werken. Dat doen ze maar in plaats van unipolair blijken ze latching te zijn, gaan dus aan met een zuidpool en weer uit met een noordpool. Heb ik ham-and-eggs aan, weer grommm. Het zijn de SS411P's, volgens spec unipolair.....
Hoop dat er morgen andere bezorgd worden.

Dan nog een kleinigheid waar ik ivm met de lage prio even geen aandacht aan besteed heb, de esp bewaakt de voedingsspanning, althans de Nano die ik eerder gebruikt heb deed dat prima.
De gedachte: bij te lage spanning gaat de snelheid flink terug en gaan de alarmlichten of dimlichten knipperen.
AnalogRead op GPIO4 werkt echter niet, zag na enig gepuzzel dat alleen GPIO0 en 1 een ADC input hebben op de ESP super mini.
Dat wordt dus wisselen van 2 poorten. In de sketch is dat simpel, op het printje wat gedoe. Misschien dat ik de moeite neem, anders komt het in de volgende versie van de print. Wil toch nog uitbreidingen implementeren, in-uit schakelen met een magneet en inductief opladen.




Re: Eigenbouw Car systeem
Lid sinds: 2019

Als het niet kan zoals het moet dan moet het maar

online
Re: Eigenbouw Car systeem
Haha, Research & Development in optima forma. Het leven van een RND'er gaat niet over rozen maar met vallen en opstaan. De aanhouder wint (uiteindelijk).
Re: Eigenbouw Car systeem
Lid sinds: 2021

offline
Re: Eigenbouw Car systeem
Ja ja Henk, een Nano even omwisselen voor een esp gaat toch niet zomaar. Veel problemen tegengekomen, gewoon doorbijten.

Nu weer het volgende:
Ik wou toch zeker weten dat analogread ging werken voordat ik een " definitieve" print ga tekenen.

Nou dat is maar goed ook.
Omzetten naar GPIO0 geeft dus geen verbetering, hij blijft 4095 aangeven, het max, ook bij een voeding van 3,7V.

Dan maar RTFM. En: de ESP kan niet het hele voedingsbereik meten. Je kunt een verzwakking instellen tot max 11dB. Dan meet hij max 2,5V. Dat wordt dus een spanningsdeler erbij op de print. Zijn maar 2 smd weerstanden maar toch.

Gelijk maar weer even GPIO4 bekeken, die doet het dan toch ook.............. hoef dis de GPIO's niet te wijzigen, niet dat het een probleem zou zijn.

Leerzaam project.......... :D

Even voor diegene die het allemaal Chinees vinden: Arduino's zoals de Uno en nano hebben analoge en digitale in- en outputs. De ESP uiteraard ook maar daar heten ze GeneralPurposeInputOutput (0, 1, 2 enz)

Re: Eigenbouw Car systeem
Forum Moderator
Lid sinds: 2007

offline
Re: Eigenbouw Car systeem
Is er ook aan remlichten gedacht?
Re: Eigenbouw Car systeem
Lid sinds: 2021

offline
Re: Eigenbouw Car systeem
Zeker Olav, ik had het niet vermeld.
Bij elke vertraging gaan ze aan, branden uiteraard feller als de achterlichten.
Bij vertraging to 0 kmH blijven ze nog instelbare tijd aan.

Meeste leds zijn op een PWM uitgang aangesloten zodat ik de helderheid nog kan fijn tunen.

Verder zitten er veel parameters in de code om bijvoorbeeld de frequentie van de richtingaanwijzers aan te passen.
Belangrijker is dat de mate van versnelling en vertraging ingesteld kan worden. Daarnaast een maximale snelheid, gereduceerde snelheden op een paar niveau's. Met een IR remote kan ik de snelheid ook in stappen (nu ingesteld op 10kmH stappen) verhogen en verlagen, denk handig voor het afregelen. Even terug heb ik een snelheidsmeter voor locs gemaakt, die kan ik ook eenvoudig hiervoor gebruiken.

Re: Eigenbouw Car systeem
Leuk project, met veel interesse gelezen.
Re: Eigenbouw Car systeem
Lid sinds: 2021

offline
Re: Eigenbouw Car systeem
Redelijk stap voorwaartst gemaakt.

De net binnen gekregen hall sensoren doen het prima. Op de afbeelding zie je NNS. MET 3 magneten heb ik dan 8 commando's plus veel meer met IR remote.

Potmeter tijdelijk toegevoegd die de voedingsspanning halveert om te kunnen meten, in de sketch wordt die dan afgeregeld op de waarde van de voeding.
Heb hem nu ingesteld op 0% bij <= 2,9V en 100% bij 4V.
De gedachte is dat de (vracht)auto regelmatig naar een oplaadplek rijd en pas weer verder mag bij bijvoorbeeld >90% lading.

Volgende stap is inbouwen magneten in de testbaan, kijken wat er dan gebeurt.
Re: Eigenbouw Car systeem
Lid sinds: 2021

offline
Re: Eigenbouw Car systeem
waar ben ik aan begonnen, 1 stap vooruit, 2 achteruit, enz.

Best aantal problemen verholpen. Het wagentje rijd goed, reageert (nu) braaf op IR commando's al moet ik het bereik nog wat vergroten.
Maarrrrrr, de magneetdetectie gaat nog niet goed. Bij heel langzaam rijden gaat het behoorlijk, op snelheid mist hij er teveel.
Nog wat fijn tunen, ik denk dat de signalen uit de hall sensoren te korte pieken geven. Eerste stap is het softwarematig verlengen, kijken wat hij dan doet. Kan ook zijn dat ik de code voor de herkenning op de kop moet gooien.

Inmiddels wel begonnen met het ontwerp van de 2e printen, althans dat worden er minimaal 4 waarvan 3 erg klein.
ten eerste de hoofdprint met processor, 2 kleine printjes voor de leds voor en achter en tenslotte een kleintje in het dak van de cabine voor (optioneel) de alarmlichten op het dak, cabine verlichting en het reed inschakel-circuit.

Een testrit:

Re: Eigenbouw Car systeem
Lid sinds: 2019

Als het niet kan zoals het moet dan moet het maar

online
Re: Eigenbouw Car systeem
Heb het al eens gezegd, het leven ven een R&D'er gaat niet over rozen.
En misschien heb ik dit ook al eens gevraagd maar toch nog een keer. Maak je in de softeware nog gebruik van delay's of doe je alles met millis. Die eersten kunnen namelijk in dit geval een heleboel roet in het eten gooien.
Re: Eigenbouw Car systeem
Lid sinds: 2021

offline
Re: Eigenbouw Car systeem
In de ruim 800 regels code zit heel veel millis, op 1 plek gebruik ik nog wel een delay maar dat heeft geen invloed, i ndien de spanning onder de 2,9V zakt gaat ie langzaam rijden, alarmlichten gaan aan en gaat ie naar een ( draadloze) oplaadplek waar hij blijft staan tot voldoende geladen.
Re: Eigenbouw Car systeem
Lid sinds: 2021

offline
Re: Eigenbouw Car systeem
Ik heb gezien waar het fout ging met de magneetdetectie, ik had met millis een wachttijd ingebouwd om bouncing tegen te gaan, die tijd was veel te lang, 200ms. Morgen nog wat aanpassingen doen.
Re: Eigenbouw Car systeem
Lid sinds: 2021

offline
Re: Eigenbouw Car systeem
pfew, magneet detectie is opgelost, op volle snelheid detecteert hij nu de 3 magneten achter elkaar.
Softwarematig verlengen van de pulsen werd het niet, was ook een slecht idee.

Met millis had ik een vertraging ingebouwd tussen detectie van de magneten, weet niet meer waarom. Het was niet simpelweg eruit halen, andere zaken gingen dan ook aan de haal. Maar eind goed al goed.
Hier en daar vast nog wel wat verbeteringen te doen maar in basis is het ok B) 
Re: Eigenbouw Car systeem
Lid sinds: 2007

Meine (Landkreis Gifhorn)

offline
Re: Eigenbouw Car systeem
Een mooi project  :thumbup:

Meine
Re: Eigenbouw Car systeem
Leuk bezig, ik blijf je volgen.
Volgende week ga ik naar MiWuLa. Daar hebben ze 12 jaar over de F1 baan in Monaco gedaan. Stug volhouden dus.
Re: Eigenbouw Car systeem
Lid sinds: 2021

offline
Re: Eigenbouw Car systeem
Hoop er wat minder dan 12j over te doen  ;)
Kreeg nog wel inspiratie voor wat aanpassingen, grotendeels gedaan.

Miluwa lijkt me een must om een keer te gaan, veel plezier daar.
Re: Eigenbouw Car systeem
Forum Moderator
Lid sinds: 2007

A member of the Duurstede Group®

offline
Re: Eigenbouw Car systeem
Hoi Bert,

Ik reageer niet altijd maar lees graag mee met jou ontwikkelingen, fijn dat er weer een aantal stappen vooruit gegaan zijn.
Je gaat stug door en dat resultaat mag er wezen  :thumbup: :thumbup:

MiWuLa is geweldig, ik ben er laatst met de vriendengroep weer geweest, helaas was het circuit nog niet klaar.
Er is zoveel te zien dat je eigenlijk aan een dag niet genoeg hebt, het is zeker een aanrader.


Mvg,

Peter Degeluidsman 
Re: Eigenbouw Car systeem
Lid sinds: 2021

offline
Re: Eigenbouw Car systeem
Hoi Peter,
Dank voor de reactie, deze ontwikkelingen zit in een hoek waar, denk ik, niet veel forumleden zich begeven.
Niet specifiek aan jou gericht, meer in het algemeen: ik heb geen commerciële gedachten bij deze en andere ontwikkelingen, een ieder kan het krijgen, leren we van elkaar.

En niet veel reageren maar wel lezen hebben we dan gemeen, jouw ontwikkelingen volg ik ook ;)
Re: Eigenbouw Car systeem
Lid sinds: 2019

offline
Re: Eigenbouw Car systeem
Hoi Bert,

Mijn Complimenten. Ik volg je ook als een poosje, al reageer ik ook niet vaak.
Ik kan me goed relateren aan jou project, het gaat zo te lezen het zelfde als bij mij, zie JCS,  waar ik ook al weer zo'n 5 jaar aan werk. Soms doe je een stap vooruit en soms weer achteruit, maar gewoon doorgaan!
Ieder geval succes! :) 

Groet,

Frans

Re: Eigenbouw Car systeem
Lid sinds: 2021

offline
Re: Eigenbouw Car systeem
dank voor de reactie en de JCS link (ik volg nu!) Frans, leuk dat je het volgt, aan- en opmerkingen zijn altijd welkom ;)
Re: Eigenbouw Car systeem
Lid sinds: 2021

offline
Re: Eigenbouw Car systeem
Op het testbaantje zitten flink wat beperkingen wat betreft testmogelijkheden, maar even een grotere gemaakt:


Zo te zien nog niet klaar. Servo sturing moet er nog bij en afwerking straatoppervlak.
Re: Eigenbouw Car systeem
Lid sinds: 2021

offline
Re: Eigenbouw Car systeem
Even weekje weggeweest met 2 van de kleindochters, nu aan het bijkomen  ;)

Inmiddels is het nieuwe print ontwerp klaar, ik wacht op een paar smd componenten (tantaal) om er zeker van te zijn dat de maatvoering klopt, daarna jlcpcb.



In feite zijn het 4 uitbreek printjes.
De grootste past in de bak, de ESP zit erop en het draadloos laadcircuit.
Daarnaast een klein printje voor bovenin de cabine, erop een klein reedrelais plus electronica voor het in- en uitschakelen. Ledje voor de cabineverlichting en optioneel waarschuwingsleds.
Op de laatste 2 zitten de leds voor verlichting, remmen en richting.

Over een paar weken gaan we zien wat ik nog tegenkom
Re: Eigenbouw Car systeem
Forum Moderator
Lid sinds: 2007

A member of the Duurstede Group®

offline
Re: Eigenbouw Car systeem
Weer een mooie stap verder Bert  :thumbup: :thumbup:
Het is toch heerlijk om met je kleindochters op stap te zijn  :)


Mvg,

Peter Degeluidsman 
Re: Eigenbouw Car systeem
Lid sinds: 2021

offline
Re: Eigenbouw Car systeem
Ik wist al dat ik iets verkeerd had gedaan met de nieuwe printen, ik had sparingen in de milling layer aangebracht om de 4 printjes uit elkaar te kunnen halen, dat moest in de outline >:-D
De volgende versie dan maar, die komt er zeker.

Op de rode lijnen moest een spleet komen, naast de mouse bites, het vierkante stukje moet er helemaal uit:



Na ja, voor de test gaat dit wel goed, inkrassen met een stanleymes en dan breken/ bij vijlen.
Re: Eigenbouw Car systeem
Lid sinds: 2019

Als het niet kan zoals het moet dan moet het maar

online
Re: Eigenbouw Car systeem
Citaat van: Bert1955 op zaterdag 25 mei 2024, 17:56:36inkrassen met een stanleymes en dan breken/ bij vijlen.
Huh? Even de Dremel er op en het is weg. Dan ga je toch niet moeilijk doen met een Stanley mes.
Re: Eigenbouw Car systeem
Lid sinds: 2017

offline
Re: Eigenbouw Car systeem
Het gaat makkelijker dan dat je verwacht Henk, met een dremel ben je al gauw langer bezig (vooral om het recht te krijgen).
Een PCB is niet zo hard en breekt behoorlijk goed op een inkeping, het lastigste is soms (vooral bij kleinere stukjes) er even wat kracht op zetten zodat deze breekt. Een tang kan hierbij helpen, al blijft er voor een ieder een persoonlijke keuze hoe ze dit doen. Het is echt welk gereedschap heb je, een guillotine/zaagtafel werkt natuurlijk nog makkelijker maar die heeft niet iedereen.
Re: Eigenbouw Car systeem
Lid sinds: 2019

Als het niet kan zoals het moet dan moet het maar

online
Re: Eigenbouw Car systeem
 @citaat
Het is een hoekje met breeklijnen onder 90 graden. Dat breek je niet 'even'. Je zal eerst de haakse lijn moeten zagen of dremelen daarna kun je de rechte lijn makkelijk breken.
Re: Eigenbouw Car systeem
Lid sinds: 2017

offline
Re: Eigenbouw Car systeem
 @citaat ik heb het vaker gedaan om een print te breken. Het gaat bijna net als glas, al is een vijl even nodig om de scherpe puntjes eraf te halen.

Een voorbeeld op YouTube waar hij het laat zien. Het belangrijkste is dat je door de koperen laag heen gaat want die wil nu niet echt breken.
Re: Eigenbouw Car systeem
Lid sinds: 2021

offline
Re: Eigenbouw Car systeem
De hoek eruit zou inderdaad met een dremel kunnen al is een ijzerzaagje in dit geval sneller, voordat ik de dremel gepakt heb en er een schijfje opgezet heb is het al klaar.
 
Maar de printjes van elkaar scheiden gaat nooit met een dremel lukken, alleen de schijfdikte is al teveel, dan gaan de printsporen eraan. Voor een dubbellayer moest ik alle ruimte gebruiken om de sporen kwijt te kunnen.

Dus eerst de hoek eruit, dan een stanleymes  :P Op de snijlijn zit overigens geen koper.
Re: Eigenbouw Car systeem
Lid sinds: 2021

offline
Re: Eigenbouw Car systeem
Ter verduidelijking het nieuwe ontwerp:



Printje is 'maar' ~5cm breed
Re: Eigenbouw Car systeem
Lid sinds: 2021

offline
Re: Eigenbouw Car systeem
Van elkaar scheiden ging relatief eenvoudig