Nieuws:

Heb je vragen over de werking van het Stichting 3rail Forum? Krijg deze beantwoord in de Forumtips.

Baan van Harald & Alex Göschenen Renovatie overloop

Gestart door Harald en Alex zaterdag 25 december 2010, 16:40:31

0 leden en 1 gast bekijken dit board.
Re: Baan van Harald & Alex Göschenen Renovatie overloop
Forum Beheerder Bestuurslid St. 3rail
Lid sinds: 2007

offline
Re: Baan van Harald & Alex Göschenen Renovatie overloop
Stuur mij je adres via een PB, stuur ik hem op.

Gr. Fred.
Re: Baan van Harald & Alex Göschenen Renovatie overloop
Fred.

Ik heb begrepen dat het al met Harald geregeld is. Bedankt in ieder geval!

H&A
Re: Baan van Harald & Alex Göschenen Renovatie overloop
Voor de fans van de BLS Südrampe.Dit is wel een stukje modelbouw van de bovenste plank.



Enkelsporig gemaakt dat is wel jammer vinden we.Maar we gaan hier zeker inspiratie uit halen.

H&A
Re: Baan van Harald & Alex Göschenen Renovatie overloop
Lid sinds: 2009

Old Skool Märklin - Scratch Built scenery

offline
Re: Baan van Harald & Alex Göschenen Renovatie overloop
Dag Harold en Alex.

Mooie overzichtsfoto  :thumbup:
Qua huisjes plakken waren ze wel snel klaar, dat wel maar verder ... :roll: :cool:

Groeten,

Erik.
Re: Baan van Harald & Alex Göschenen Renovatie overloop
Erik.

Het is maar wat je prioriteit geeft.Dit is qua berglandschap toch wel heel mooi gemaakt.

H&A
Re: Baan van Harald & Alex Göschenen Renovatie overloop
Een stap in de goede richting.Het onderste schaduwstation ligt.Richting de spiraal nog aansluiten en dan kan er daadwerkelijk weer rond gereden worden.Alle bedrading mist nog.We moeten nog uitzoeken waar de oude melders nu precies zitten en wat er nu precies nieuw bij gemaakt moet worden.













Onder de baan een kast voor de pc , booster en andere elektrische randapparatuur. Daarnaast een uitschuifbaar werkblad en Daarnaast een ladenkast met 6 laden en bovenin nog extra ruimte.Daar boven op platen gemaakt waar de rails van het schaduwstation 1 liggen.Vaak wordt over al het voorbereidingswerk nogal laconiek gedaan maar dit is toch al een klus van weken om tot dit resultaat te komen.

Re: Baan van Harald & Alex Göschenen Renovatie overloop
Vandaag wat bedrading aangesloten en wat kleine klusjes waaronder gordijnen ophangen.Als de zon op de dakkapel staat wordt het gauw onaangenaam warm....Morgen de spiraal op het onderste schaduwstation aansluiten en uitzoeken waar de stroomkring van elkaar gescheiden zijn.Dan vandaaruit de ringleiding weer opbouwen.

Proefrijden staat zeker op het programma  ;)

H&A
Re: Baan van Harald & Alex Göschenen Renovatie overloop
Weer een zaterdag op de zolder gespendeerd en we komen wel verder maar vlot gaat het niet. De retour uit de kleine spiraal is nu goed aangesloten op het deel van de slaapkamer en de aanvoer daarvan komt dan uit op een 7 sporig schaduwstation. De wisselstraat is zoals ie nu op de foto staat het gunstigste qua beschikbare lengte rails tussen de wissels. Als je rechtse wissels achter elkaar legt kom je bij elk spoor ongeveer 20 cm korter uit.Ook komt dan de keerlus die er achter langs niet daar uit waar wij willen.

Nu moet er eerst weer bedrading aangelegd worden.Deze wisselstraat heet al 7 wissels en dan weer de nodige stroomtoevoer en melders.

H&A





Re: Baan van Harald & Alex Göschenen Renovatie overloop
Vanavond de andere kant van het schaduwstation gelegd.7 sporen waarvan alle 7 hun weg kunnen vervolgen de spiraal in naar boven maar de rechtse 3 kan je ook door de spiraal weer naar beneden naar het onderste schaduwstation en daarna weer naar Göschenen.Na het station dan weer omhoog richting het bovenste schaduwstation met de wisselstraat op de vorige foto.

Er moeten nog wat witte platen gelegd worden en dan kan hier de rails weer gelegd worden.Voor de mensen die goed kijken nee die 3 wegwissel blijft daar niet.Ons rail materiaal begint op te raken.Zaterdag in Houten maar bij halen.



H&A
Re: Baan van Harald & Alex Göschenen Renovatie overloop
Gisteravond de laatste plaat passend gemaakt en de wisselstraten.met elkaar verbonden.



Nu begint het al op te schieten.Vandaag in Houten wat ontbrekende rails halen en dan komt wederom de bedrading aan de beurt.

H&A
Re: Baan van Harald & Alex Göschenen Renovatie overloop
Lid sinds: 2014

BLIJ dat ik analoog RIJ

offline
Re: Baan van Harald & Alex Göschenen Renovatie overloop
Mmm 4x dezelfde foto. Ja dezelfde, er is geen vooruitgang te zien zelfs niet in de fles gerstenat...
Re: Baan van Harald & Alex Göschenen Renovatie overloop
Hans.

De verkeerde link gebruikt en dat bericht staat er nu 3x in.Gevraagd aan de moderator om het weg te halen want dat lukt niet meer.

H&A
Re: Baan van Harald & Alex Göschenen Renovatie overloop
Lid sinds: 2014

BLIJ dat ik analoog RIJ

offline
Re: Baan van Harald & Alex Göschenen Renovatie overloop
Snap ik en is een bekend probleem(pje) ;) , maar de moderators zijn al in actie geweest :thumbup: .

Jullie zijn een flinke baan aan het bouwen, maar... hoe vaak hebben jullie je hoofd al gestoten met de trap opkomen?
Re: Baan van Harald & Alex Göschenen Renovatie overloop
Lid sinds: 2010

Beter één module klaar, dan hele baan nooit af...

offline
Re: Baan van Harald & Alex Göschenen Renovatie overloop
Indrukwekkende schaduwstations! Mooi hoor!
Re: Baan van Harald & Alex Göschenen Renovatie overloop
Bedankt.

Tja het is een kwestie van wennen met die trapopgang.Ik stoot me er niet aan  ;)

Die schaduwstations onder elkaar is qua bereikbaarheid een stuk beter dan in de oude situatie. Je kwam daar gewoon niet bij de achterste sporen.Verder is er nu opbergruimte en 2 werkbladen. Al met al gaan we er goed op vooruit.Alleen hebben we ons wel verkeken hoeveel werk het zou zijn.Het houtwerk, de bedrading etc etc. Maar we gaan er vanuit dat we er straks ook plezier van gaan hebben.

H&A
Re: Baan van Harald & Alex Göschenen Renovatie overloop
3 dagen weekend besteed aan bekabeling van de baan.We kunnen even geen soldeerbout meer zien.De stroomvoorziening is gemaakt en alle wissels zijn aangesloten en werken.Nu moeten de melders er in en aangesloten worden.We hadden een storing bij de melders.Dat bleek een kapotte internetkabel te zijn tussen melderkaart 2 en 3.

Nog een stalen brug van Faller in elkaar gezet.Als die in de baan is verwerkt zullen we een fotootje maken.

H&A
Re: Baan van Harald & Alex Göschenen Renovatie overloop
Forum Moderator
Lid sinds: 2007

A member of the Duurstede Group®

offline
Re: Baan van Harald & Alex Göschenen Renovatie overloop
@citaat
Bijna klaar dus  :)

Succes met de laatste loodjes.


Mvg,

Peter Degeluidsman 
Re: Baan van Harald & Alex Göschenen Renovatie overloop
Lid sinds: 2013

Als het maar Zwitsers is.

offline
Re: Baan van Harald & Alex Göschenen Renovatie overloop
H&A,

Het is veel werk waar je later niks van ziet maar o zo belangrijk is om goed te rijden met de treinen.
Succes toegewenst met de verdere werkzaamheden en kom maar op met de foto(s) van het gedane (soldeer)werk.

Groet Michel
Re: Baan van Harald & Alex Göschenen Renovatie overloop
Bijna klaar nou nee.....Nu het op zichtwerk aankomt moeten er beslissingen genomen worden over allerlei zaken. Eentje daarvan is een achtergrond. Doordat we nu hoog zitten qua maaiveld kunnen we eigenlijk alleen iets kwijt onder de monitoren door van 30 cm. Dan wordt de keus wel beperkt.We zouden graag iets met rotsformaties hebben maar dat hebben we nog niet gevonden.

Tja die bekabeling is niet echt fotowaardig. Veel respect voor diegene die daar kunstwerken van weten te maken.Hier moet het praktisch en vooral bereikbaar zijn.

Weet er hier iemand toevallig of de kleine stekkers die aan de Marklin wisselaandrijving komen los te koop zijn ergens?De zoektocht heeft tot nu toe niks opgeleverd.

H&A

Re: Baan van Harald & Alex Göschenen Renovatie overloop
welke stekkertjes bedoel je: de oude (met dikke pennen en grote dwarsgaten ) of de nieuwe (met smalle pennen enkleine dwarsgaten ?
hoeveel heb je er nodig en van welke kleur ?

cees
Re: Baan van Harald & Alex Göschenen Renovatie overloop
Cees.

De blauw geel blauwe bedrading met witte stekker.Ik neem aan dat dit de nieuwe zijn.Ik weet niet wat je kan missen?

H&A

Re: Baan van Harald & Alex Göschenen Renovatie overloop
Zoals gezegd is de hoogte voor de achtergrond beperkt.Toch zijn hier wel hele mooie achtergronden te vinden. We zijn aan het denken of we dit toch niet ergens kunnen gaan gebruiken. Is het dan niet achter het station St Niklaus dan ergens anders op de baan.

Niet goedkoop misschien maar ik heb altijd geleerd beter duur als niet te krijgen......

https://modellbahning.de/

H&A

Re: Baan van Harald & Alex Göschenen Renovatie overloop
Cees bedoelt de stekkertjes voor aa de decoder.
Deze zoek je denk ik. JST Zh 1,5mm
Dan de 3polige kiezen met de gewenste kabellengte.

Mvg Robin
Re: Baan van Harald & Alex Göschenen Renovatie overloop
H&A 

Daarvan kan ik er wel 7 missen
Enkele hebben trouwens een groene stekker.
Laat via pb naam en adres achter dan stuur ik ze wel op
Dat wordt wel eind volgende week want morgen vertrek ik voor een extra lang weekend naar de kust in het het Vlaamse land.

Cees
Re: Baan van Harald & Alex Göschenen Renovatie overloop
Cees.

Bedankt voor de kabels!

Afgelopen zondag is Robin langs geweest om samen met Harald mijn hersenspinsels in Koploper te zetten.Normaal komen er dan allerlei tegenslagen tevoorschijn van hardware dus mijn bouwsels of software waar ik geen verstand van heb tevoorschijn maar deze keer ging het vlot.Een paar keer wat zaken die niet goed ingevuld stonden maar uiteindelijk rijdt het dan toch automatisch in de rondte. Er zal wel wat finetuning plaats vinden en het hele banenplan staat er nog niet in omdat we met bouwen nog niet zover zijn.



Robin en Harald in ieder geval bedankt voor jullie hulp!

H&A
Re: Baan van Harald & Alex Göschenen Renovatie overloop
Tja t was wat invul werk.Maar t ging redelijk gesmeerd.
Voor t diner reed het.Had ik niet verwacht.

Komend weekend je locs handmatig op een mooie snelheid twee uurtjes rond laten rijden dan lopen ze vast weer een stuk beter.
Ik hoop voor die tijd ,een overzichtelijke file toe te kunnen sturen.

Mvg Robin
Re: Baan van Harald & Alex Göschenen Renovatie overloop
Robin.

Ik zal zaterdag eens proberen de onvolkomenheden uit het tracé te halen en als Harald zondag kan dan zullen we eens wat locs uit het stof proberen te trekken.

H&A
Re: Baan van Harald & Alex Göschenen Renovatie overloop
Niet echt veel verder gekomen helaas. De aansluiting vanuit de wisselstraat van het tweede schaduwstation gemaakt. Daarvoor wel weer een stuk scenery moeten slopen. Een stuk R1 rail vervangen in de kleine spiraal door R2 en een begin gemaakt van de aansluiting richting het station St Niklaus en Göschenen. Er komen twee bruggen hier en een stukje berglandschap. Als er meer te zien is als een paar stukken hout dan maken wel een foto  ;)

H&A
Re: Baan van Harald & Alex Göschenen Renovatie overloop
Niet veel verder,maar wel belangrijke problemen opgelost. (hoop ik)
Rijd t nu beter door dat stuk?

En de ontbrekende route om te kunnen keren weer in bedrijf.
Dan kun je ze spoedig weer los laten en km's maken.

Mvg Robin

Re: Baan van Harald & Alex Göschenen Renovatie overloop
Robin.

We hebben pc problemen. Ik krijg hem niet meer opgestart.Volgend weekend maar eens kijken wat er mee is. Ondertussen maar verder met het lijstje. De twee bruggen staan. De stalen brug heeft zijn bruggehoofden. Voordat nu alles definitief op zijn plaats komt moet er gebergte in dat stukje komen.Als de bruggen vast staan lukt dat niet meer.

Volgende week als de pc het weer doet maar eens een rondje doen.