Nieuws:

Bekijk eens een willekeurig artikel in onze informatieve Stichting 3rail Wiki.

Gotthard: Ontsporing met gevolgen

Gestart door Hans Biere donderdag 08 februari 2024, 16:27:02

0 leden en 1 gast bekijken dit board.
Gotthard: Ontsporing met gevolgen
Lid sinds: 2016

Carpe diem

offline
Gotthard: Ontsporing met gevolgen
Op 10 augustus 2023 ontspoorde goederentrein 45016 Chiasso (CH) - Mannheim (D) in de westelijke buis van de Gotthard-Basistunnel.

Een Zwitserse TV-zender maakte naar aanleiding van dit ongeval een documentaire.

Uiteraard in de Zwitsersduitsetaal maar de beelden spreken ook veel voor zich. Tip: ondertiteling aanzetten kan de "Duitskenners" ook van nut zijn.

Re: Gotthard: Ontsporing met gevolgen
Lid sinds: 2007

Frankfurt (Main) Hbf

offline
Re: Gotthard: Ontsporing met gevolgen
Bedankt Hans, een zeer informatieve video.
Re: Gotthard: Ontsporing met gevolgen
Lid sinds: 2013

Als het maar Zwitsers is.

offline
Re: Gotthard: Ontsporing met gevolgen
Zeker bedankt Hans voor het plaatsen van deze interessante documentaire. :thumbup:
Wat een ravage zeg in de tunnel had al wel wat foto's gezien en wat beelden maar nu was het voor mij erg goed te zien.

Groet Michel
Re: Gotthard: Ontsporing met gevolgen
Lid sinds: 2009

Dwarsliggers op de rails sporen niet

offline
Re: Gotthard: Ontsporing met gevolgen
Dat overloop wissels zo'n effect kunnen hebben, daar sta je niet bij stil ...

Ik zag de Ee 6/6 in de film (indachtig mijn aanschaf van de Am 6/6 in december)
Re: Gotthard: Ontsporing met gevolgen
De vraag is, wat gebeurt er met het oude Gotthard traject? Houden ze dit in stand om bij deze verstoringen het transit verkeer op gang te houden ?
Re: Gotthard: Ontsporing met gevolgen
Speciale Gast
Lid sinds: 2007

Treinen rijden op rails, niet op tijd!

offline
Re: Gotthard: Ontsporing met gevolgen
Dat is nog steeds in stand, maar heeft niet de capaciteit die de tunnel biedt. Daarnaast heb je veel meer locomotieven nodig om een trein over de berg te sleuren en duurt dat flink langer.
Re: Gotthard: Ontsporing met gevolgen
Lid sinds: 2016

Carpe diem

offline
Re: Gotthard: Ontsporing met gevolgen
En ter aanvulling op de reactie van Laurent:

- de oostelijk tunnelbuis kan sinds 23 augustus 2023 weer met diverse beperkingen worden gebruikt door goederentreinen;
- wat betreft reizigers vervoer: dit geschiedt zeer mondjesmaat en om veiligheidsredenen wordt er slechts één trein tegelijk tot de tunnel toegelaten;
- de actuele verwachting is dat de tunnel met ingang van begin september 2024 weer volledig kan worden gebruikt;
- vrijwel al het treinverkeer dat niet door de tunnel kan wordt omgeleid. De meeste omgeleide treinen rijden daartoe, als vanouds, over de Gotthard-Bergstrecke zoals de "oude" Gotthardlijn nu heet;
- naar schatting rijden momenteel dagelijks dertig goederentreinen over de lijn; volgens waarnemeningen zijn dit hoofdzakelijk "lichtere" treinen, zoals bijvoorbeeld containertreinen;
- daarnaast drie inter- of eurocity's per uur, gedomineerd door RABe 501 "Giruno" en RABe 503 en een enkele intercity getrokken door loktype Re 460.

Bron: Op de Rails 2024 / 02
Re: Gotthard: Ontsporing met gevolgen
Lid sinds: 2008

Gepensioneerd NS'er

offline
Re: Gotthard: Ontsporing met gevolgen
De overloopwissel was niet de oorzaak maar in combinatie met het gebroken wiel. Ik heb al jaren mijn twijfels over de wielen onder goederenwagens. Soms zijn de wielbanden zo dun. In de goederenwereld word zoveel mogelijk uitgenut. Ik vraag mij af of er periodiek scheuronderzoek op de wielen word uitgevoerd.
Ik heb tijdens mijn wachtdienst jaren geleden een gebroken wiel van een ontspoorde planT gezien. Was bij soest en daar werd gelukkig niet zo hard gereden. Maar naar aanleiding van dat ongeval worden de wielen voortaan periodiek op scheuren onderzocht.
Re: Gotthard: Ontsporing met gevolgen
Gezien, interessant ook al kon ik niet alles volgen.
Re: Gotthard: Ontsporing met gevolgen
Top, zie dit nu pas!