Nieuws:

Zin in een spoors uitstapje? Kijk eens in onze kalender!

Nieuw baantje

Gestart door pitsar dinsdag 16 mei 2023, 21:27:56

0 leden en 1 gast bekijken dit board.
Nieuw baantje
Lid sinds: 2018

Pitsar <=> Patrick

offline
Nieuw baantje
Hoi allen,

eerder had ik een ruimte waar ik een langere baan zonder omloop kon leggen (zie evt. hier).

Ik heb nu een andere ruimte in huis waar ik omgekeerd een simpel rondje kan leggen met daarin 'opstelsporen'. Zie eventueel bijgevoegd Wintrack-bestandje en afbeelding.

Die baan ziet er niet uit, ik weet het, maar dat geeft niet. Dit is de ruimte waarmee ik het moet doen. Dit is het rail-materiaal wat ik op dit moment heb liggen. Maar het belangrijkste: mijn doel is om, gewoon voor de lol ervan, te kijken of ik dit heel eenvoudige en inderdaad best lelijke dingetje digitaal aangestuurd kan krijgen. Daartoe ben ik bereid om aankopen te doen (wisseldecoders, kabeltjes, terugmelders, etc). 

Daarmee bedoel ik: alle of enkele van de wissels digitaal aanstuurbaar, blokindeling, twee (of drie indien mogelijk) loks in totaal op de baan (niet tegelijkertijd rijdend perse, maar na elkaar, geautomatiseerd/bepaald door PC/centrale - beide in bezit). Oh ja, en de lampjes op de stootblokken moeten het ook doen  :D  .

Mijn vraag:

Wat is de eerste keuze die ik nu moet maken? Is dat de keuze tussen aansturing via een programma op mijn PC (met de Ecos als doorgeefluik) danwel aansturing uitsluitend via mijn Ecos ? Of moet ik heel iets anders als eerstvolgende punt nemen?

Dank! Groet, Patrick
Re: Nieuw baantje
Lid sinds: 2013

Eigenlijk klooi ik maar wat an

offline
Re: Nieuw baantje
Voor zo'n baantje hoef je echt geen aansturing via PC te overwegen. Al die investeringen in geld en tijd kun je achterwege laten.
De Ecos is mijns inziens uitgebreid genoeg om 3 treinen automatisch te laten rijden.
Re: Nieuw baantje
Lid sinds: 2016

offline
Re: Nieuw baantje
Het baantje kan zeker wel dienen als oefenbaantje voor pc-besturing.
Ik weet helemaal niet hoe makkelijk een Ecos automatisch verkeer zou kunnen regelen. Maar je zult ook dan iets met terugmelding moeten en met digitale aansturing van je wissels.
Dan is het een kleine stap naar een koppeling met de computer. Kies je voor RocRail of Koploper dan kost het je niets extra om te gaan experimenteren.
Misschien is het leuker als je een passeerspoor maakt in plaats van alleen de diagonale opstelsporen. Dan kunnen twee of misschien drie treintjes automatisch rondjes rijden eventueel in twee richtingen.

Groet,

Peter
Re: Nieuw baantje
Lid sinds: 2018

Pitsar <=> Patrick

offline
Re: Nieuw baantje
Dag Martin, Peter, dank voor jullie reacties,

Martin, ik zou dan afwegen wat dat zou kosten (PC in de setup betrekken) tegen de lol en tegen de waarschijnlijkheid dat ik binnen een paar jaar wel een normale baan zal kunnen bouwen.

Peter, inderdaad is het mijn bedoeling om wissels te automatiseren en met terugmelding te werken. Ik zie bijgaand plaatje: is dat wat je bedoelt met passeerspoor? Het nu ingebouwde spoortje hoeft niet meer dan 1 loc te kunnen herbergen.


Mijn vraag voor nu:

kan dat wat ik wil ook met de Ecos, of zal ik, als ik dat echt wil, de PC erin moeten betrekken?

Gegroet! Patrick


ps: mijn treinplan lijkt wel een beetje op het eindresultaat van de vroegere uitbreidingssets T1, T2 en T3 van Märklin  :D
Re: Nieuw baantje
Lid sinds: 2011

offline
Re: Nieuw baantje
Ik heb een ESU Ecos en behalve een pendeltreintje heen en weer laten rijden heb ik nog geen mogelijkheid gevonden om iets te automatiseren. Zodra er een wissel in het traject van het pendeltreintje zit gaat het al fout. Of misschien is het wel mogelijk maar heb ik me er niet genoeg in verdiept.
Mijn tip: installeer Rocrail (gratis en up-to-date) op een laptop en ga spelen.

De wissels kun je voorzien van de Märklin wisselaandrijving met ingebouwde decoder of je koopt een losse decoder zoals de DR4018 van Digikeijs op marktplaats. Die worden regelmatig aangeboden en misschien ligt er hier en daar nog wat in een winkel. Met 6 wissels heb je aan 1 decoder genoeg.
De wissels aandrijven met servo's kan natuurlijk ook.

Volgende stap is je baan in blokken verdelen. Hoeveel? Dat hangt van de lengte van je trein af.
Voor de bezetmelding kun je volstaan met 1 of 2 S88N modules, afhankelijk van hoeveel melders je op je baan wilt hebben. Voor de aansluiting op je Ecos heb je een S88N naar 6 pin verloopstekker nodig.
Wil je dat een loc netjes afremt in een blok dan heb je bij Rocrail 2 melders per blok nodig.

Kijk maar eens op mijn youtube kanaal voor video's over Rocrail.
Succes.
Re: Nieuw baantje
Lid sinds: 2016

offline
Re: Nieuw baantje
Ja, dat bedoelde ik met een passeerspoortje. Met twee meegebogen wissels kun je iets meer lengte realiseren. Maar voor het oefenen met blokgestuurd rijden is dit in principe genoeg.
Ik zou het gepuzzel met alleen de Ecos als besturing niet aangaan. Hoe dan ook heb je terugmelders en decoders nodig. De computer erbij betrekken, werkt niet kostenverhogend als je met RocRail gaat werken zoals Albert ook zegt.

Groet,

Peter
Re: Nieuw baantje
Lid sinds: 2018

Pitsar <=> Patrick

offline
Re: Nieuw baantje
Dag Albert, Peter,

dank weer voor jullie reacties!

Albert, zoekende op het forum naar Rosoft kwam ik op testbaantje Albert terecht. Ik zie dat je zelf (naast je grote baan) ook op dezelfde manier een opstelling maakte (met passeerspoortje  :thumbup:  :)  ). Leuk.

De reden dat ik 'Rosoft' zocht op het forum is dat ik eerder gezien heb op afbeeldingen in hun bouwdraadjes dat bijvoorbeeld Harald en Peter (de Geluidsman) Rosoft S88's gebruikten, ik wilde er zo eentje aanschaffen. De webshop blijkt niet meer te bestaan (ik ben er een tijdje uit geweest, heb dat dus gemist). Ik zal een zoekertje plaatsen voor een Rosoft S88n en een Rosoft WDD, misschien heeft iemand er nog eentje van beiden liggen.

*Maar welke S88n zou je (of ook anderen die dit lezen, natuurlijk) me aanraden als niet een Rosoft? Ik wil gaan werken met het DCC-protocol.

Peter, dit neem ik ter harte. Ik heb Rocrail alvast gedownload, al zal het nog even duren voordat ik ermee ga werken.

Dank bij voorbaat en vriendelijk gegroet, Patrick
Re: Nieuw baantje
Lid sinds: 2011

offline
Re: Nieuw baantje
Hoi Patrick,
Er is hier pas een heftige discussie geweest over de S88N melders en ik denk dat we die niet overnieuw moeten voeren.
Het protocol is niet relevant voor de bezetmelders, de werking wel. Voor 3-rail gebruik je meestal bezetmelders op basis van massadetectie, bij 2-rail stroomdetectie.
Mijn idee: koop wat je kopen kunt. Ik denk dat beschikbaarheid/voorraad op dit moment het grootste probleem is.
- Op marktplaats zie ik een levendige handel in Digikeijs producten ontstaan. Niks mis mee.
- Rosoft zie ik zelden voorbij komen op marktplaats. Ik heb er 10 onder mijn baan hangen.
- DTS heeft een eigen product. Op dit moment zijn er 8 op voorraad. https://www.dtswebshop.nl/nl/dts88n-gnd-bezetmeldmodule-massadetectie-s88n.html
- Yamorc heeft de YD6016ES-GND, inmiddels bij DTS weer op voorraad.
- Via Conrad zou je de modules van Tams kunnen kopen.
- Kijk eens op etecmo.nl. Ik lees zelden iets over dat merk maar ze hebben ook S88N modules, maar ik heb geen idee van de voorraad.
- En dan heb je ook nog Littfinski maar je moet dan even zoeken wie dat in Nederland verkoopt.

Succes.
Re: Nieuw baantje
Lid sinds: 2007

Elk vogeltje zingt zoals het gebekt is.

offline
Re: Nieuw baantje
Naast Littfinski (https://www.modelbouwled.nl/contents/nl/d1117_LDT_behuizing-modelbouw-digitaal.html) heb je ook Viessmann. De meeste terugmelders zijn gebaseerd op techniek van een jaar of 40-50 geleden, dus je kunt zeggen: goed uitgetest.

Groet, Anne W
Re: Nieuw baantje
Lid sinds: 2011

offline
Re: Nieuw baantje
Zelf heb ik er ook enkele van IEK. Dr. Pannek biedt ze vaak aan op Ebay of Amazon. Of of IEK.de


maar via Google is er meer....bijv.
http://www.trainmodules.com/products/78832
Re: Nieuw baantje
Lid sinds: 2011

Meet (kijk, voel, luister) en weet

offline
Re: Nieuw baantje
Hi Patrick,

Vanuit een koele Hotelkamer in Cannes toch ff je draadje bekeken.
Je hoeft (nog) geen grote baan te hebben als je er maar plezier in hebt.
Blijf je volgen en wil je iets weten hiet vragen of een pB tje.

groet
Harald