Nieuws:

Heb je vragen over de werking van het Stichting 3rail Forum? Krijg deze beantwoord in de Forumtips.

Witmoosdorf

Gestart door Bert1955 zondag 08 mei 2022, 16:33:16

0 leden en 1 gast bekijken dit board.
Re: Witmoosdorf
Lid sinds: 2021

offline
Re: Witmoosdorf
Altijd welkom Marcel!
Kan dat per PB of per mail?
Re: Witmoosdorf
Lid sinds: 2021

offline
Re: Witmoosdorf
2e portaal gegoten, geen flink verschil maar zelf vind ik hem beter. Nog wel wat bij te werken.

De laatste is de bovenste op de foto
Re: Witmoosdorf
Lid sinds: 2021

offline
Re: Witmoosdorf
Stap gemaakt met het eigengemaakte (vakwerk)huizen plan, in Fusion getekend:

Er zitten nog geen details in maar dat hoeft ook nog niet, het is bedoeld om uit te printen en dan 2mm grijskarton te snijden.
Vervolgens alle delen omgeklapt naar een plat vlak:

Wordt vervolgd B)

Re: Witmoosdorf
Lid sinds: 2022

offline
Re: Witmoosdorf
Voordat jullie denken dat ik al het werk aan mijn pa overlaat :P

Ook ik zit niet stil, op de achtergrond met veel tegelijk bezig. o.a. het diorama met de eerder benoemde gipsbrug. Alle naden zijn dicht.
Gips aangebracht waar kan. Nu wachten op een bestelling met verf.

Dit weekend ff naar de bekende winkel in Apeldoorn geweest. Wat is die winkel gevaarlijk voor de portemonnee. Maar voor nu in kunnen houden. Deels door 2 andere grote bestellingen (verf en onderstaande).

Een hiervan is al binnen:

15-08-2023 - aankopen.JPG

Herenhuizen voornamelijk bedoelt om te leren etc. Het vakwerk is namelijk een sticker. Maar met wat balsahout vast mooi te krijgen.
Het station zal naast de stad komen. Belangrijk gebouw. Deze zal dus in elkaar gezet worden nadat ik meer ervaring heb.
Perron / overkapping is voor het bijhorende station boven.
De rest is wat klein spul voor mijn diorama.

Op de achtergrond bezig met het parametrisch krijgen van de brug. Hierover binnenkort meer.

En, kon het niet laten om wat ontwerpen te maken / na te tekenen voor toekomstige projecten:

15-08-2023 - ontwerp 1.JPG

15-08-2023 - ontwerp 2.JPG

15-08-2023 - ontwerp 3.JPG

15-08-2023 - ontwerp 4.JPG   

Re: Witmoosdorf
Lid sinds: 2009

Old Skool Märklin - Scratch Built scenery

offline
Re: Witmoosdorf
Fraai tekenwerk Rutger :thumbup:

Groeten,

Erik.
Re: Witmoosdorf
Lid sinds: 2022

offline
Re: Witmoosdorf
Misschien niet helemaal de juiste volgorde. Maar al diverse parametrische basismodellen voor ramen en 1 deur klaarstaan voor de resinprinter.
Of te wel, ik pak nu 1 van de modellen. Pas in een tabel een paar waarden aan. En heb een raam met de gewenste afmetingen.
Inclusief de plakstrip zodat het in de woning geplakt kan worden.

Model van de deur mist in ieder geval de klink. De ramen wellicht ook nog andere details. En er moet nog een dubbele deur versie komen etc.

Maar ja, dat is een zorg voor wanneer we de huizen daadwerkelijk gaan maken... (Eerst maar verder met de brug....)

16-08-2023 - 3D ontwerpen deuren en ramen.jpg
Re: Witmoosdorf
Lid sinds: 2016

offline
Re: Witmoosdorf
Zeker fraai getekend!
Begrijp ik het goed dat je de huizengevels gaat snijden uit karton?
Ga je dat met de hand doen of met een lasercutter?
Ik heb het allebei gedaan en geef toch de voorkeur aan laseren. Ik heb dan uit stevig karton een frame gemaakt, ongeveer zoals de meeste bouwpakketten en dan uit dunner karton de bakstenen (of vakwerk). Wat ik wel had moeten doen en in het vervolg dus wil proberen, is de laag 'bekleding' iets groter maken. Je krijgt snel naden, namelijk. Het is mooi dat te voorkomen!

Succes met je fraaie werk,

Peter
Re: Witmoosdorf
Lid sinds: 2019

Als het niet kan zoals het moet dan moet het maar

online
Re: Witmoosdorf
Deruk bezig geweest met ramen en een deur tekenen. De ramen zijn in ieder geval prachtig gemaakt. De deur helaas niet, die krijgt zo nooit een Kema keur. Eerlijk gezegd heb ik ook zelden een deur van dergelijk model gezien. Er mist een schopplank, dat glas tot aan de vloer is niet bepaald veilig. De onderste 20cm (1:1) moet een masief houten plank zijn. Glasscherven zijn gevaarlijk.
Re: Witmoosdorf
Lid sinds: 2022

offline
Re: Witmoosdorf
 @citaat  @citaat   Peter,

helaas hebben we (nog) geen lasercutter. Dus, gewoon lekker met de handen bezig. Denk ook niet dat die snel zal komen.
We gaan meerdere materialen gebruiken. 2 a 3mm grijs karton voor frame. Balsahout voor vakwerk. 3D printen van details etc. 
Tussen vakwerk vullen met gips of dergelijk. Hier en daar ook wat XPS. 

De bekleding zou de naden moeten verstoppen. Maar eerst maar oefenen / leren : )

 @citaat  Henk,

De deur is inderdaad een "work in progress".  Onderste vlak is met een reden open gehouden / heeft een eigen maatvoering (H5). Dit is om naar wens een inzet erin te kunnen zetten. Of glas te laten voor een binnendeur etc. Maar dat ontwerp moet nog groeien.
Dat is ook het voordeel van een parametrisch model. Aanpasbaarheid is zeer makkelijk.
Re: Witmoosdorf
Lid sinds: 2021

offline
Re: Witmoosdorf
Post 303 omgezet in iets wat er op begint te lijken:

Lasersnijden zou ideaal zijn maar zoals Rutger melde is dat geen optie. Met een scherp mes gaat het ook prima. Uiteindelijk zie je niets terug van het karton, het verdwijnt onder een laag gips of modelleer pasta. Eventueel witte houtvuller. Test gedaan wat hechting betreft, zelfs gips blijft prima vastzitten.
Ik was te ongeduldig om op het bestelde balsahout te wachten, het vakwerkhout is nu ook 2mm karton.

Na ja, dit pandje is een ervaringsobject
Re: Witmoosdorf
Lid sinds: 2011

Zwitserland fan

offline
Re: Witmoosdorf
Ziet er goed uit! Goede voorbereiding helpt blijkbaar ook ;)
Re: Witmoosdorf
Lid sinds: 2009

Old Skool Märklin - Scratch Built scenery

offline
Re: Witmoosdorf
Dag Rutger.

Ik behaalde goede resultaten met muurvuller van Albastine uit de tube. Na droging valt het prima te schuren en te schilderen met acrylverf :thumbup:

Tip: maak proefstukken en gooi die niet weg! Een proef met muurvuller tussen houtjes kun je daarna weer gebruiken om te testen of verf en lijm zich naar verwachting gedragen op die ondergrond.
Het voorkomt teleurstelling achteraf en maakt je vertrouwd met de materialen en benodigde gereedschappen :wink:

Groeten,

Erik.
Re: Witmoosdorf
Lid sinds: 2010

The meaning of life is to give life meaning!

offline
Re: Witmoosdorf
Hallo Bert en Rutger,

Ik heb eens rustig een aantal filmpjes Samy bekeken. Wat is die man handig... :O  Zoals gezegd moet ik nog een houtzagerij zelf bouwen en ik twijfel nog welke materialen ik ga gebruiken. (karton of die witte xps architecten platen) Hier zie je in ieder geval een aantal goede tips en ideeën.

Als jullie alles zelf willen maken dan krijg je het nog heel erg druk! En, dat laat Samy ook zien, auto's zijn ook "eenvoudig" zelf te maken! >:-D

ps: Ik onderschrijf de tip van Erik met muurvuller uit de tube. (van hetzelfde merk is er ook nog lichtgewicht grote gaten vuller; die werkt ook goed, misschien nog wel beter)

Re: Witmoosdorf
Lid sinds: 2022

offline
Re: Witmoosdorf
 @citaat  @citaat Erik,

Dan moeten we de Albastine maar proberen : )  Bedankt voor de tip!

 @citaat Marcel
Tja, hobby moet tijd kosten he : P
Qua hout, voor vakwerken, wil ik gebruik maken van balsahout. Wellicht ook een idee voor een zagerij? Naar mijn mening krijg je het beste resultaat des te beter je de werkelijkheid namaakt.

Wij, druk? Hoe kom je er op. We hebben maar een erg klein plan:
2023-08-19 stand van zaken baanontwerp.jpg

Bovenstaande plan is nog vrij indicatief. Vooral veld / mijnbaan is niet zeker. Wellicht te druk/ te weinig echt groen.

 
Re: Witmoosdorf
Lid sinds: 2010

The meaning of life is to give life meaning!

offline
Re: Witmoosdorf
Rutger en Bert,

Jawel, grootse plannen voor een "kleine" baan! >:-D Het baanplan wordt wel steeds completer en ieder nieuw idee is meer werk maar beloofd wel een mooi resultaat! :thumbup:

Balsa hout is geweldig mooi spul, ga ik zeer waarschijnlijk gebruiken maar nog steeds ook karton of architectuur platen.


Re: Witmoosdorf
Lid sinds: 2021

offline
Re: Witmoosdorf
Wat verder gekomen met het kartonnen vakwerkhuisje, nog lang niet klaar:
Re: Witmoosdorf
Lid sinds: 2019

Als het niet kan zoals het moet dan moet het maar

online
Re: Witmoosdorf
Ziet er leuk uit! Erg rustiek. Alleen ligt het dak wat scheef, verkeerd gesneden of is de gevel niet recht?
Wel een gepriegel om tussen het vakwerk nog stucwerk te prutsen. Zou het een mogelijkheid zijn om het stucwerk vullend aan te brengen en dan het geheel vlak te schuren zodat de balken er weer doorkomen?
Re: Witmoosdorf
Lid sinds: 2021

offline
Re: Witmoosdorf
Dank, en het is "slechts" een test.

Het dak ligt er los op en is in feite alleen de ondersteuning van het echte dak, dat wordt dun gegoten gips. Dat plak ik op het kartonnen "onderdak" voor de stevigheid.

Vullen van het vakwerk met Alabastine pasta is inderdaad een gedoe. Goed om met deze test wat onder de knie te krijgen.
Eerst vullen en dan met een natte kwast / vinger glad maken maar dat hoeft niet perfect, juist liever niet.
Nu is het geen optie om te gaan schuren, het vakwerk is ook van karton, wordt uiteindelijk Balsa maar dat is nog onderweg. Het hout moet ik nog een keer schilderen, de wanden ook, oker geel.

Voor de veranda ben ik in ieder geval Balsa nodig, dat wordt denk ik na een paar weken camper vakantie.

Nog een aangepaste Fusion schets:

Re: Witmoosdorf
Lid sinds: 2009

Old Skool Märklin - Scratch Built scenery

offline
Re: Witmoosdorf
Dag Bert.

Da's toch zeker al een goed resultaat  :thumbup:

In de modelbouw zijn kleine spatels e.d. erg handig voor dergelijk werk.
Natuurlijk in de speciaalzaak verkrijgbaar, maar met een beetje handigheid en een slijpbank maak je deze zelf van oud bestek.
Ik gebruik een theelepel om te scheppen en een bewerkt mes als troffel :wink:

Groeten,

Erik.
Re: Witmoosdorf
Lid sinds: 2010

The meaning of life is to give life meaning!

offline
Re: Witmoosdorf
Hallo Bert,

Het is nu al mooi! Ervaring komt vanzelf als je er nog vijftig moet bouwen! :P

Jouw inspiratiebron maakt het vakwerk van tape die hij op kleur maakt; die optie lijkt jullie niet wat? Eerst stucwerk en dan plakken?

Re: Witmoosdorf
Lid sinds: 2022

offline
Re: Witmoosdorf
Marcel, de tape geeft mij te veel een 2D beeld. Dus mijn veto gebruikt :p

Mijn recente aankoop van 6 gebouwen heeft een grote sticker als vakwerk. Dit zal dus ook aangepakt moeten worden.
Re: Witmoosdorf
Lid sinds: 2019

Als het niet kan zoals het moet dan moet het maar

online
Re: Witmoosdorf
Dat is toch die Faller set van Frankfurter vastgoed? Ben ooit ook in de verleiding geweest om die aan te schaffen, heb het toch maar niet gedaan. En terecht zo te horen.

Evergreen heeft vele soorten styreen platen met structuur maar niet van hout. Toch meen ik dat andere fabrikanten dat wel hebben. Zou dat een optie voor je zijn?
Re: Witmoosdorf
Lid sinds: 2022

offline
Re: Witmoosdorf
Henk, het betreft set 190077 "Actieset Stadshuizen Römerberg-Ostzeile" van Faller. Herdruk van een reeks oude sets.

Ach, relatief goedkoop kunnen bemachtigen via een Duitse winkel. (Qua hoeveelheid plastic) en mooi om te zicht te krijgen op details / afmetingen en dergelijk. Beetje knutselwerk is niet erg : )
Re: Witmoosdorf
Lid sinds: 2019

Als het niet kan zoals het moet dan moet het maar

online
Re: Witmoosdorf
Ja klopt. de originele staan in Frankfurt. Zoek het maaar op in Google streetview.
Re: Witmoosdorf
Lid sinds: 2019

offline
Re: Witmoosdorf
Ik had ook een pakketje met geprint vakwerk op de gevels. Geen gezicht. Heb na het schilderen van de gevels met dun balsahout zelf vakwerk gemaakt. Balsahout waren restanten uit een scheepsproject.

Groet, Arie
Re: Witmoosdorf
Lid sinds: 2021

offline
Re: Witmoosdorf
Dank voor alle reacties!
@Erik: ik heb voor weinig € een set spatels. Besteld maar die zijn er nog niet. Ik had een stel dunne houten roerstokjes liggen. Die een poos in het water gelegd en vervolgens om mijn soldeerbout de voorzijde krom getrokken, dat gaat uitstekend. Dan er nog een paar modelletjes van gesneden, werkt prima.
@marcel, de inspiratiebron bouwt in N, daar zou tape nog kunnen maar in H0 vind ik dat niet mooi.
Daarom had het Balsa moeten zijn al is het met 2mm karton best wel fraai, door het vocht wordt het gladde karton net wat rommeliger.
Hij gebruikte ook stroken papier als plankenvloer voor de uitbouw, dat heb ik ook gedaan maar dan van 160gr papier en iets van elkaar afgelegd, best wel aardig.

Het lastigste is het vullen van de vakwerk vakken. De volgende keer wil ik proberen om het vakwerkhout van te voren op maat te snijden, de gevel in te smeren met Alabastine en dan de (geverfde) Balsa stroken erin te drukken.
Re: Witmoosdorf
Lid sinds: 2022

offline
Re: Witmoosdorf
Henk, bedankt voor de tip van Frankfurt, beter voorbeeld kan je niet hebben! Even kijken hoeveel details ik over kan nemen van die gebouwen!
Re: Witmoosdorf
Lid sinds: 2018

offline
Re: Witmoosdorf
Hallo Bert, je kunt ook eens kijken op YouTube bij Kunstmichi.'Blockstelle Unterpreuswitch'. Ook een geweldige inspirator. Hij bouwt in h0. Gr. Peter
Re: Witmoosdorf
Lid sinds: 2021

offline
Re: Witmoosdorf
Dag Peter,
Dat is zeker een goede tip voor eenieder! Unterpreuschwitz heb ik van voren naar achteren en terug bekeken en zelfs een test mee gemaakt. De tekening ervan heb ik ook. Dat fraaie bouwwerk ga ik zeker ook nog maken.
Re: Witmoosdorf
Lid sinds: 2021

offline
Re: Witmoosdorf
Weer wat verder gekomen.
Vandaag is het balsahout hier geland, fijn spul.
Re: Witmoosdorf
Wiki Redactie
Lid sinds: 2016

offline
Re: Witmoosdorf
Hallo,

Ik heb het draadje net gespot. Mooie bouw en zeer mooie baan zo.

Heb wellicht 1 opmerking toen je een test rit deed.

Je eigen Film

De locs rijden niet allemaal tegen de stootblok aan. Natuurlijk moeten ze er niet 100% er tegen aan zitten, maar ik vindt je afstand wel te groot.
Waarom?

De marge die je hebt bij je wissel lijkt mij te klein. Stel je voor dat de loc om onbekende reden eerder stopt. Een wagon die er achter zit, zit maar net in het gedeelte van de detectie, maar de bumpers/koppeling niet.
Een aankomende trein kan wellicht de koppeling op sleeptouw nemen. Wellicht met veel gevolgen. Het valt op bij de trein met de platte wagon er achter.

Advies is om er naar te kijken. Beter is meer ruimte bij de wissels dan niet. En je bent al nauwkeurig met bekabeling en rail detectie.
Re: Witmoosdorf
Lid sinds: 2022

offline
Re: Witmoosdorf
 @citaat Tony, het antwoord is gelukkig erg simpel. Ik ben nog bezig met het inregelen van de baan. Helaas gewoon nog niet aan toegekomen om de stopafstanden etc goed in te stellen.

Deze week wel bezig geweest in traincontroller aan de hand van tekeningen. Maar nog niet daadwerkelijk gereden.

Te veel tegelijk :P

Maar erg bedankt voor de tip!
Re: Witmoosdorf
Lid sinds: 2009

offline
Re: Witmoosdorf
Wat een prachtige baan wordt hier gebouwd.

Veel plezier trouwens met de mooie printer, lijkt me echt gaaf om zo alle onderdeeltjes zelf te kunnen maken.
Re: Witmoosdorf
Lid sinds: 2021

offline
Re: Witmoosdorf
Droog onder het dak:

Kleur is nog wat vlekkerig, is eerste laag, daarna nog wash.
Verder nog hier en daar bijwerken, en een trap aan de buitengevel vanaf de veranda naar beneden.
Re: Witmoosdorf
Lid sinds: 2009

Old Skool Märklin - Scratch Built scenery

offline
Re: Witmoosdorf
Dag Bert

Je maakt flinke vorderingen  :thumbup:
Er staat nagenoeg een compleet gebouw.

Klein punt van kritiek: de nokvorsten zijn te simpel en doen in mijn beleving afbreuk aan het geheel!

Nokvorsten op schaal zijn natuurlijk zo te koop, maar ook zelf te maken. Genoeg voorbeelden ervan op internet  :wink:

Groeten,

Erik.
Re: Witmoosdorf
Lid sinds: 2021

offline
Re: Witmoosdorf
Wel mee eens Erik, kijk wel wat ik er aan doe. Ik kan ze ook zelf van klei maken
Re: Witmoosdorf
Lid sinds: 2019

Als het niet kan zoals het moet dan moet het maar

online
Re: Witmoosdorf
Zelf van klei maken? Dat is pietepeuteren, die dingen zijn net 2 mm breed. Je hebt toch een 3D printer? Is dat niet veel eenvoudiger in de juiste lengte te maken?
Re: Witmoosdorf
Lid sinds: 2021

offline
Re: Witmoosdorf
Opmerking wat betreft de vorsten ter harte genomen. Flink aantal van dun xps gesneden en stuk voor stuk erop geplakt.
Dak 2e keer geverfd, windveren deels aangebracht, schoorsteen kan roken, nog veel te doen
Re: Witmoosdorf
Lid sinds: 2020

zonder fantasie ook geen creativiteit

offline
Re: Witmoosdorf
Nooit geweten wat een windveer was en hoe het er uitziet, dacht altijd dat het ook een boeibord heet. Weer wat geleerd dus!  :thumbup:
Re: Witmoosdorf
Lid sinds: 2021

offline
Re: Witmoosdorf
Het is een beetje van hetzelfde Frans. Boeiboorden zitten vaak aan platte daken maar ook wel schuine.
Windveren zijn tegen het opwaaien van de dakpannen bedoeld. Dan zit er vaak eentje verticaal en 1 er bovenop, stuk over de dakpannen
Re: Witmoosdorf
Lid sinds: 2011

Zwitserland fan

offline
Re: Witmoosdorf
Heel mooi resultaat al. Dit soort close up foto's zijn altijd meedogenloos maar met glans geslaagd. Mij lijken de stucmuren net wat te grof maar dat kan maar zo op de foto anders overkomen dan in het echt.
Re: Witmoosdorf
Lid sinds: 2021

offline
Re: Witmoosdorf
Dank Henk,
Inderdaad, zoals op de foto zie je hem in werkelijkheid niet, alles wordt uitvergroot.
Muren zijn inderdaad wat ( te ) grof, ook een leermoment.
Re: Witmoosdorf
Lid sinds: 2009

Old Skool Märklin - Scratch Built scenery

offline
Re: Witmoosdorf
Mooi aangepast Bert  :thumbup:  :thumbup:

Groeten,

Erik.
Re: Witmoosdorf
Lid sinds: 2021

offline
Re: Witmoosdorf

Nog net wat kunnen doen voor de vakantie:


Re: Witmoosdorf
Lid sinds: 2012

offline
Re: Witmoosdorf
mooi  :thumbup:;

wat zijn die 2 witte plekken onderaan op de eerste foto?

mvg,
Michel

Re: Witmoosdorf
Lid sinds: 2021

offline
Re: Witmoosdorf
Oops, zie net dat de vorsten boven de veranda verkeerd om liggen :D
Re: Witmoosdorf
Lid sinds: 2021

offline
Re: Witmoosdorf
Dag Michel, dat zijn rotsblokken, nog maagdelijk wit gips.....
Moet dus nog op kleur.
Het huisje komt op een helling te staan, ga ik van uit. De trap eindigt op een plateau, dat loopt over in de helling, ga het zien.
Re: Witmoosdorf
Lid sinds: 2022

offline
Re: Witmoosdorf
Tijd voor een brug en diorama update.

Ten eerste mijn 2e diorama / oefenproject. Bij het eerste lot zat een leuk huis, maar met verkeerde schaal, mooi voor een diorama.
Er zit veel detail in de kit. Helaas is de pasvorm niet helemaal wat het moet zijn. Het dak moest ik eerst met hotglue aan elkaar lijmen.
Vervolgens de rest van de kieren dichtgezet met putty en zwarte primer onder de 1e verdiepingsvloer en de rest met grijze primer. Plus nog wat zwart waar schaduw moet komen.

Ik wacht helaas nog steeds op de bestelling met verf. Dus het staat verder even stil.

Kieren:

28-08-2023 - Huis 1 - kieren.jpg

Dak lijmen en kieren dichtzetten

28-08-2023 - Huis 2 - kieren lijmen en dichtzetten.jpg

Blijkbaar kan je de putty verdunnen / opruimen met water. Als ik dat wist had het minder tijd gekost : P
Vervolgens de primer met de airbrush:

28-08-2023 - Huis 3 - kieren en verven.jpg



Ook een stap verder met de brug. Helaas de eerste diagonalen moeten verwijderen. Het huidige ontwerp kreeg ik niet parametrisch. (heb al een idee om het op te lossen.)

28-08-2023 3D aanzicht brug.JPG

Aan de hand van een tabel kan ik de breedte, lengte en hoogte van de brug makkelijk aanpassen. Zichtbaar aan de getallen achter de komma : )

28-08-2023 2D aanzicht brug - parametrisch.JPG     
Re: Witmoosdorf
Lid sinds: 2022

offline
Re: Witmoosdorf
Weer tijd voor een update

Eindelijk de bestelling met verf binnen dus meteen aan de slag. Huis en brug beide tot aan de detailkleuren klaar.
Bruin aan binnenkant is puur om het wit te breken. Hier zal een grindpad aangebracht worden. Volgende stap is het weatheren van de brug:

03-09-2023 Schilderen brug en huis.jpg

Zelfde voor het hout. Hier al met het weatheren begonnen (eerste keer verven, dus genoeg te leren : ))

03-09-2023 Schilderen Houtwerk.jpg

Tussendoor even een houder gemaakt voor detailschilderwerk. Afmetingen   60 x 80 x 10 mm. Nu nog niet nodig. Maar heb het alvast : )
Te schilderen object kan ik met wat hotglue tijdelijk vastzetten. 

03-09-2023 Kleiner houder.jpg

 
Ook een aardige stap verder met de brug. Achteraf had ik de brug nooit parametrisch moeten maken. Kost veel werk. Maar alles sluit straks wel goed aan : )

03-09-2023 3D aanzicht brug.JPG
Re: Witmoosdorf
Lid sinds: 2021

offline
Re: Witmoosdorf
"even" vakantie gehad, mooi tijd om wat met Arduino en Fusion te prutsen.
Op de baan komt een kerk, daar moet geluid uit komen. Sketch geschreven voor een nano plus JQ6500 geluidsmodule. Er komt ook nog een timer printje bij om de echte tijd te gebruiken, voor nu sneller later lopen om goed te kunnen testen:

Voor de zelfbouw vakwerkhuizen is het wel praktisch een snijapparaatje te hebben voor (oa) Balsa hout. Had al een primitieve gemaakt maar deze heeft een aanslag en hoekinstelling: