Nieuws:

Kom gezellig een keertje bij jouw lokale Stichting 3rail Stamtafel lekker kletsen over treintjes en nog veel meer!

Witmoosdorf

Gestart door Bert1955 zondag 08 mei 2022, 16:33:16

0 leden en 1 gast bekijken dit board.
Re: Witmoosdorf
Lid sinds: 2022

offline
Re: Witmoosdorf
Weer tijd voor een kleine update van de brug. Maar eentje met naar mijn mening veel effect. Meer klinknagels.

28-04-2024 tussenstand brug.jpg

28-04-2024 tussenstand brug 2.jpg

Er moeten nog meer bij. Maar het heeft een flink effect op het realisme.   
Re: Witmoosdorf
Forum Moderator
Lid sinds: 2007

A member of the Duurstede Group®

offline
Re: Witmoosdorf
Dat zijn de puntjes op de i Rutger, blijft leuk om te volgen  :thumbup: :thumbup:


Mvg,

Peter Degeluidsman
Re: Witmoosdorf
Lid sinds: 2013

Als het maar Zwitsers is.

offline
Re: Witmoosdorf
Mooie vorderingen aan deze prachtige brug.
En hoe meer klinknagels hoe mooier de detaillering wordt.

Groet Michel
Re: Witmoosdorf
Lid sinds: 2022

offline
Re: Witmoosdorf
Michel, zullen ook nog wel wat bijkomen :)
Peter, inderdaad, op ondersteuning na, de laatste puntjes :)

Zie trouwens wel dat er weer eens iets mis gaat met de hoeklijnen aan ze zijkanten. Die draaien weer eens de verkeerde kant op.

Ff als reminder voor mijzelf om op te lossen.
Re: Witmoosdorf
Lid sinds: 2010

Marklin H0 + Ecos2 + iTrain

offline
Re: Witmoosdorf
 @citaat

Mooiw update met die klinknagels.
Ik ga ze niet tellen of het aantal klopt.  >:-D  >:-D

Henk
Re: Witmoosdorf
Lid sinds: 2022

offline
Re: Witmoosdorf
Weer tijd voor de klinknagels! Langzamerhand is het einde echt in zicht. Nog een paar locaties welke gedaan moeten worden + ondersteuning.
Inmiddels overgegaan op een viewer van een bekend merk wat begint met een A en eindigt met "bureau". Geeft wat beter inzicht.

Dit weekend bezig geweest met de klinknagels van de dwarsliggers. In de eerste 2 afbeeldingen kan je nog veel lange trekstangen zien welke nog klinknagels moeten krijgen:

05-05-2024 - 3D overzicht brug - boven.png

05-05-2024 - 3D overzicht brug -onder.png 

05-05-2024 - 3D overzicht brug - detail 1.png

05-05-2024 - 3D overzicht brug - detail 2.png

05-05-2024 - 3D overzicht brug - detail 3.png

Klinknagels in onderstaande dwarsligger waren voor dit weekend nog niet aanwezig:

05-05-2024 - 3D overzicht brug - detail 4.png

Een "exploded view" geeft een mooi beeld hoeveel items aanwezig zijn. Helaas geeft deze viewer geen aantal. Maar het zijn er al genoeg!

05-05-2024 - 3D overzicht brug - onderdelen.png

Even kijken hoe ver ik komende week kan komen! : )
   
Re: Witmoosdorf
Forum Moderator
Lid sinds: 2007

A member of the Duurstede Group®

offline
Re: Witmoosdorf
Monniken werk maar dan heb je ook wat   :thumbup: :thumbup:
Super om de brug te zien ontwikkelen.


Mvg,

Peter Degeluidsman 
Re: Witmoosdorf
Lid sinds: 2009

Old Skool Märklin - Scratch Built scenery

offline
Re: Witmoosdorf
Wat een heidens karwei Rutger :eek:
Maar het gerenderde resultaat mag er wezen! :thumbup:

Groeten,

Erik.
Re: Witmoosdorf
Lid sinds: 2019

offline
Re: Witmoosdorf
Bert en Rutger,

ik was iets aan het zoeken in het forum en kwam daardoor op jullie verhaal terecht.
Het was een flinke kluif om het allemaal door de lezen en de vele foto's en video's te bekijken.

Echt een indrukwekkende baan en zal t.z.t. nog indrukwekkender worden. 👍🏼👍🏼

Ook al die onderdelen die jullie samen ontwikkelen en printen, top.

Gebruiken jullie naast Fusion nog andere programma's om de 3-D images te maken?
Ik begrijp dat jullie 3-D printer een "plastic spuiter" is zoals jullie dat zelf zo zeggen.

Ik wil op termijn zelf een 3-D printer kopen, maar twijfel nog over het soort printer, zo een "plastic spuiter" of een resin printer.
Wat zouden de voor- en nadelen zijn van de ene of de andere?

Mijn baan bevindt zich al enkele jaren in nog een soort van testfase.
Eerst een tafel gehad veel te laag bij de grond, nu een tafel op goede hoogte, maar dan ben ik weer zo dom geweest om de tafel geheel dicht te maken, i.p.v. een open tafel zoals die van jullie. En dat terwijl de tafel dus is voorzien van een kompleet rasterwerk net als die van jullie. Alleen maar meer werk om alles in goede banen te krijgen.
Ook ben ik er nog steeds niet uit hoe ik de rails e.d. wil gaan leggen.
Komt tijd, komt raad, denk ik dan maar.

Succes met jullie voortgang.

Gr,
Michel
Re: Witmoosdorf
Lid sinds: 2022

offline
Re: Witmoosdorf
 @citaat Michel,

Bedankt voor je bericht!

- Bert gebruikt Fusion vanwege zijn ervaring in dat pakket. Zelf gebruik ik Freecad vanwege de restricties in Autodesk pakketten. Je weet nooit welke functie ze later uit de gratis versie halen.
Freecad is een open source pakket. Stijle leercurve. Maar voldoende online hulp indien nodig.

Mijn motto, gewoon doen. Dan leer je automatisch. Flink leerpunt voor mij is nu dat je een brug zoals de mijne, niet in 1 bestand moet maken. Maar allemaal losse bestanden.

- Voor de laatste plaatjes op het forum van mijn brug gebruik ik "Autodesk Viewer". Maar dat is puur voor inspectie.

- Voor 2d tekeningen / ontwerpen en voor het lasersnijden maak ik gebruik Autocad vanwege een licentie via werk. Maar dat kan ook met Freecad of andere pakketten.

- Voor 3D pakketten zijn er 2 richtingen. Dragende en functionele onderdelen zoals servohouders etc zijn het beste met een draadprinter.
Voor visuele aspecten, dus alles wat in zicht komt, is een resinprinter mooier. Tip, kijk bijvoorbeeld eens het kanaal van Marklinofsweden. Die laat mooi zien wat je met resin kan.

Voordeel draad: makkelijker, minder werk, sterk, kosten. Print klaar, object klaar. Nadeel, minder detail, printlijnen etc.
Voordeel resin: veel detail, nadeel: vaak minder sterk, kosten, en de benodigde nabewerking (Schoonmaken, uitharden, verven). Marklinofsweden heeft diverse filmpjes hoe dit werk.

Kortom, het is erg afhankelijk van wat je wilt, of je zelf dingen wilt ontwerpen of enkel online wilt vinden.
Zijn het simpele dingen welke je niet ziet. Dan draad. Moet het zichtbaar zijn, is resin echt mooier.


Ons frame is na verloop van tijd ook wel wat aangepast. Op een paar plekken zat hout waar het niet nodig was. Ik merk inderdaad wel, met het werk onder de baan, dat huidige methode goed werkt.
Voor iedereen de tip, zorg ervoor dat je het frame makkelijk in stukken kan delen. Ook al heb je geen plan om dat te doen. Het is aan het begin een klein beetje extra werk, wat later vast en zeker gaat helpen.
Maak scenery op modules welke je van de baan los kan halen. Bijvoorbeeld een station plaat, een stad plaat, BW in stukken etc. Dan kan aan een bureau of tafel aan de scenery werken.

Wij gaan de C rails vastklemmen tussen isolatie / kurk.
K rails weet ik zo nog niet.

Hopelijk heb je hier wat aan. Als er meer vragen zijn hoor ik dat graag!
Re: Witmoosdorf
Lid sinds: 2021

offline
Re: Witmoosdorf
Hoi Michel,
Ook van mij dank voor jouw reactie.

Jammer dat je geen open constructie hebt, nog aan te passen? Wij hebben er veel gemak van.
Voor ons is het wel vaker 3 stappen vooruit en dan 2 achteruit omdat bij nader inzien we dat nodig vinden.

Naast de 3D printers hebben we veel plezier van de lasercutter, hebben er al veel gebruik van gemaakt, ladenkastjes, zelfbouw huizen, bestrating enzovoort.

Zag op jouw draadje ( volg ik nu) dat je ook met electronica bezig bent, hobby van mij. Voor ontwikkeling van printen gebruik ik Eagle, zit net als Fusion 360 bij Autodesk. Beide de gratis versies. Had in mijn bedrijf op mijn naam de profi versie, toen ik stopte met het bedrijf ging door een vergissing van iemand het overzetten naar mij van de licentie niet goed, nog steeds een beetje chagrijnig van  O:-D
Re: Witmoosdorf
Lid sinds: 2016

offline
Re: Witmoosdorf
Ik kan mij helemaal vinden in jullie uitleg van de toepassing van de diverse printtechnieken. Mijn filamentprinter is niet heel precies, tenminste niet met fijne details. Voor de scenery gebruik ik daarom ook graag resin, al is het bewerkelijk.

Qua software heb ik plezier van (gratis) 123D Design. Het is misschien beperkt maar ik vind het makkelijker te hanteren dan Fusion.En mijn computer ook; mijn blechträger bruggetje met een paar rijtjes klinknagels werd toch echt al een uitdaging. Enorm traag proces! Met Fusion is de grens nog eerder bereikt.

De slicer software voor de plasticspuiter die ik gebruik is Cura. Voor resin gebruik ik Chitubox.

Lasercut tekeningen maak ik in  Inkscape. Ook gratis en goed genoeg voor de gebouwen en andere zaken die ik gemaakt heb. Ik moet veel opzoeken in tutorials want heel intuïtief is het niet, maar ik kan ermee uit de voeten.

De opdrachten voor het snijmachientje maak ik in Laserweb; de tekeningen uit Inkscape kun je daarin importeren en dan moet je aangeven wat gesneden moet worden, en wat gegraveerd. En ook Laserweb is freeware.

Het zijn, of waren, voor mij heel nieuwe werelden als alpha met beperkte rekenkracht en dito technisch inzicht. Motto: door het te doen, kun je het (op den duur, met enig geduld en volharding: 'I spent 10 years to be able to this in 30 minutes now...').

Groet,

Peter