Nieuws:

Heb je vragen over de werking van het Stichting 3rail Forum? Krijg deze beantwoord in de Forumtips.

De baan van een geluidsman-

Gestart door Degeluidsman zondag 16 augustus 2009, 16:30:48

0 leden en 4 gasten bekijken dit board.
Re: De baan van een geluidsman- 30 Kalkwagons rijden over de Duurstede baan ( video ).
 :offtopic: Herinneren jullie je de VUT nog? Jaren voor betaald en hup afgeschaft. Dus geniet van de mooie voorzieningen zolang ze er nog zijn  :).

Groeten,
Wico
Re: De baan van een geluidsman- 30 Kalkwagons rijden over de Duurstede baan ( video ).
21 jaar geleden ben ik met "pensioen" gegaan -> ABP betaalde 44%; de "baas" vulde het aan tot 71%. Daarna een halve baan aangenomen; daardoor totaal 122%. Had ik jaren eerder moeten doen...
Re: De baan van een geluidsman- 30 Kalkwagons rijden over de Duurstede baan ( video ).
@peter Dat doet mij denken aan eten bij de Thai op het rokin in Asd, jaaaaren geleden en et zo'n 39 graden koorts. Het etablishement was klein en werd gerunt door een ouder Thais echtpaar. De vrouw deed de bediening en tijdens de bestelling keek ze mij eens aan, en beval mij een soep aan. Dat heb ik dan geweten, na een lepel stond het zweet al op mijn voor hoofd en na de 2de lepel werd dat erger. Kortom uiteindelijk ging ik nat van het zweet huiswaarts. Andere dag waren de lakens zeiknat, maar geen korts meer en ik voelde me weer vanouds. Ook dit zal Henk waarschijnlijk niet vreemd over komen.

Ik lees dat je aan een mooie regeling begint. Gefeliciteerd. Ik had een andere. Ik had destijds getekend voor het 40 jaren pensioen, maar je raad het al, de firma in den Haag begon aan de pensioenleeftijd te tornen en later ook nog aan de leeftijd. Het werden er dus 40,5 jaar voor de overbrugging van mijn 59ste tot 66ste en nog wat. Dat was niet echt een vetpot, maar spijt heb ik er nooit van gehad.
Re: De baan van een geluidsman- 30 Kalkwagons rijden over de Duurstede baan ( video ).
Forum Moderator
Lid sinds: 2007

A member of the Duurstede Group®

offline
Re: De baan van een geluidsman- 30 Kalkwagons rijden over de Duurstede baan ( video ).
Hallo allemaal,


Citaat van: Dirk-Jan op zaterdag 09 maart 2024, 14:53:36:) Ik lees net in het topic van Wico  dat je een andere werkgever hebt. :thumbup:
En geen stress meer hebt en volgend jaar de 80-90-100 regeling gaat gebruiken.
Een felicitatie lijkt me wel op zijn plek, dus bij deze. :)
Ik ga dat ook doen, per 1 januari 80% werken - 90% loon - 100% pensioen opbouw.
Het zal eens tijd worden, op onze leeftijd is wat meer rust en vrije tijd van harte welkom, ik wordt liever moe van aan mijn treintjes prutsen dan moe van het werken. :-)


Dankjewel Dirk-Jan,
Ik ben een halfjaar geleden van werkgever veranderd en heb daar nog geen dag spijt van, verandering van spijs zeg maar  :)

Die 80-90-100% is een mooie opstap om het iets rustiger aan te gaan doen, het duurt nog een jaar maar ik kijk er alvast naar uit  :D
Leuk / fijn dat jij ook van die regeling gebruik gaat maken, ja op onze leeftijd wordt dat met open armen ontvangen  :thumbup: :thumbup:



Citaat van: Hanzi op zaterdag 09 maart 2024, 15:04:09Gefeliciteerd heren met deze mooie regelingen :thumbup: !
Gemeente Den Haag had Het Vitaliteitspact: 60% werken, 80% loon en 100% pensioenopbouw. Bijna te mooi om waar te zijn en dus zijn ze er een kleine 2 jaar voor ik er gebruik van zou kunnen maken maar mee gestopt... :? .
Vooralsnog is er ook nog niks anders voor in de plaats gekomen.
Hoi Hans,
Balen dat ze je die mooie regeling door de neus geboord hebben, en dat er helemaal niet voor terug gekomen is  :thumbdown: :thumbdown:
Ik vond de 40 jaren dienstregeling ook een mooi begrip, ook deze bestaat niet meer.
Re: De baan van een geluidsman- 30 Kalkwagons rijden over de Duurstede baan ( video ).
Forum Moderator
Lid sinds: 2007

A member of the Duurstede Group®

offline
Re: De baan van een geluidsman- 30 Kalkwagons rijden over de Duurstede baan ( video ).
Citaat van: Wico op zaterdag 09 maart 2024, 16:58:21:offtopic: Herinneren jullie je de VUT nog? Jaren voor betaald en hup afgeschaft. Dus geniet van de mooie voorzieningen zolang ze er nog zijn  :).

Groeten,
Wico
Zo is het Wico, als de mogelijkheid zich voordoet gelijk gebruik van maken.


Citaat van: mphoi op zaterdag 09 maart 2024, 18:44:1521 jaar geleden ben ik met "pensioen" gegaan -> ABP betaalde 44%; de "baas" vulde het aan tot 71%. Daarna een halve baan aangenomen; daardoor totaal 122%. Had ik jaren eerder moeten doen...
Dat klinkt ook niet verkeerd Martin  :thumbup: :thumbup:


Citaat van: Freek op zaterdag 09 maart 2024, 23:33:21@peter Dat doet mij denken aan eten bij de Thai op het rokin in Asd, jaaaaren geleden en et zo'n 39 graden koorts. Het etablishement was klein en werd gerunt door een ouder Thais echtpaar. De vrouw deed de bediening en tijdens de bestelling keek ze mij eens aan, en beval mij een soep aan. Dat heb ik dan geweten, na een lepel stond het zweet al op mijn voor hoofd en na de 2de lepel werd dat erger. Kortom uiteindelijk ging ik nat van het zweet huiswaarts. Andere dag waren de lakens zeiknat, maar geen korts meer en ik voelde me weer vanouds. Ook dit zal Henk waarschijnlijk niet vreemd over komen.

Ik lees dat je aan een mooie regeling begint. Gefeliciteerd. Ik had een andere. Ik had destijds getekend voor het 40 jaren pensioen, maar je raad het al, de firma in den Haag begon aan de pensioenleeftijd te tornen en later ook nog aan de leeftijd. Het werden er dus 40,5 jaar voor de overbrugging van mijn 59ste tot 66ste en nog wat. Dat was niet echt een vetpot, maar spijt heb ik er nooit van gehad.
Hoi Freek,
Een soort kruidenvrouwtje dus  :D

Ik kan op dit moment nog geen gebruik maken van die regeling, dat duurt nog ongeveer een jaar.
Nu is de CAO waarin dit is afgesproken net ingegaan met een looptijd van 1,5 jaar dus hopelijk veranderd er dan niets aan de regeling.


Mvg,

Peter Degeluidsman
Re: De baan van een geluidsman- 30 Kalkwagons rijden over de Duurstede baan ( video ).
Mooie sleep.
Gazodoor.
Succes met de verdere bouw van je baan
Re: De baan van een geluidsman- 30 Kalkwagons rijden over de Duurstede baan ( video ).
Forum Moderator
Lid sinds: 2007

A member of the Duurstede Group®

offline
Re: De baan van een geluidsman- 30 Kalkwagons rijden over de Duurstede baan ( video ).
Dankjewel Ton, langzaam maar zeker wordt het wel wat  :)


Mvg,

Peter Degeluidsman 
Re: De baan van een geluidsman- Nieuwe wagon.
Forum Moderator
Lid sinds: 2007

A member of the Duurstede Group®

offline
Re: De baan van een geluidsman- Nieuwe wagon.
Hallo allemaal,

Ik wil jullie graag mijn nieuwste aanwinst laten zien.










Deze prachtige wagon heb ik van mijn treinen vrienden gehad voor mijn verjaardag, en rijd ondertussen al lekker mee met de dienstregeling  :favorite:
Erg blij mee.


Mvg,

Peter Degeluidsman
Re: De baan van een geluidsman- Nieuwe wagon.
Lid sinds: 2010

Swiss rail .. what else?

offline
Re: De baan van een geluidsman- Nieuwe wagon.
Peter,

Gefeliciteerd met je nieuwste aanwinst. Maarre Zwitsers materieel op je Nederlandse baan ;).

Groeten,
Wico 
Re: De baan van een geluidsman- Nieuwe wagon.
 B) Mooie wagon, en nog maagdelijk wit. :thumbup:

 @citaat
Wico, effe opletten, dat is een lading stenen uit Zwitserland, dat is voor de scenery. :P
Re: De baan van een geluidsman- Nieuwe wagon.
Gefeliciteerd met die aanwinst. Dat wit is wel erg besmettelijk ............
Ga je de dijken versterken Peter?
Re: De baan van een geluidsman- Nieuwe wagon.
Lid sinds: 2010

Big Boy 4014

offline
Re: De baan van een geluidsman- Nieuwe wagon.
Mooi aanwinst Peter en weer een mooie kleur erbij het vrolijkt in het geheel alles op. :thumbup:
Veel plezier ermee.
Mvgr, Theo.
Re: De baan van een geluidsman- Nieuwe wagon.
Forum Moderator
Lid sinds: 2007

A member of the Duurstede Group®

offline
Re: De baan van een geluidsman- Nieuwe wagon.
Hallo allemaal,


Citaat van: Wico op vrijdag 15 maart 2024, 14:28:12Peter,

Gefeliciteerd met je nieuwste aanwinst. Maarre Zwitsers materieel op je Nederlandse baan ;).

Groeten,
Wico 
Dankjewel Wico, maar weet je zeker dat dit een Zwitserse wagon is?



Citaat van: Dirk-Jan op vrijdag 15 maart 2024, 14:41:01B) Mooie wagon, en nog maagdelijk wit. :thumbup:

 @citaat
Wico, effe opletten, dat is een lading stenen uit Zwitserland, dat is voor de scenery. :P
Dankjewel Dirk-Jan, wit is hij zeker maar de stenen kunnen overal vandaan komen en/of ze voor de scenery zijn motten we nog maar even afwachten  >:-D



Citaat van: Freek op vrijdag 15 maart 2024, 18:54:43Gefeliciteerd met die aanwinst. Dat wit is wel erg besmettelijk ............
Ga je de dijken versterken Peter?
Dankjewel Freek, het is een nieuwe wagon vandaar dat hij nog schoon is  :D
Waar de lading uiteindelijk gelost gaat worden is nog niet bekend ;)



Citaat van: th op vrijdag 15 maart 2024, 20:36:25Mooi aanwinst Peter en weer een mooie kleur erbij het vrolijkt in het geheel alles op. :thumbup:
Veel plezier ermee.
Mvgr, Theo.
Dankjewel Theo, het is een lekker opvallende wagon, weer eens iets anders dan grijs of zwart.
Met dat plezier komt het helemaal goed  :thumbup: :thumbup:


Mvg,

Peter Degeluidsman 
Re: De baan van een geluidsman- Nieuwe wagon.
Lid sinds: 2010

Swiss rail .. what else?

offline
Re: De baan van een geluidsman- Nieuwe wagon.
Peter,

Ik kijk naar de aanduiding op de wagon: RIV-CH-SERSA. De CH staat voor registratie in Zwitserland, SERSA staat voor "Soudage Électrique des Rails S.A" opgericht in 1948 in Neuchâtel, Zwitserland.

Maar zoals Dirk-Jan al schrijft vast onderweg met steenslag om jouw Hollandse polderdijken te verstevigen :).

Groeten,
Wico
Re: De baan van een geluidsman- Nieuwe wagon.
Forum Moderator
Lid sinds: 2007

A member of the Duurstede Group®

offline
Re: De baan van een geluidsman- Nieuwe wagon.
@citaat
Weer wat geleerd Wico, nu rijd er op mijn Nederlandse baan best veel Zwitserse treinen rond dus hij past er prima tussen.
Ik heb jarenlang van alles en nog wat gekocht wat ik mooi vond en zeker de TEE treinen hadden een grote aantrekkingskracht op mij.
Nu beperk ik me meer op materiaal wat in Nederland rondrijd.


Mvg,

Peter Degeluidsman 
Re: De baan van een geluidsman- Nieuwe wagon.
Lid sinds: 2010

Swiss rail .. what else?

offline
Re: De baan van een geluidsman- Nieuwe wagon.
Peter,

Met het huidige intermodale/internationale vervoer zijn er gelukkig veel combinaties mogelijk. Zo blijkt mijn laatste BLS Vectron dus ook gewoon op het Nederlands spoor te komen. En dan nog, jij bepaalt zelf wat je mooi/leuk vindt om op je baan rond te laten rijden. Zelf ben ik trouwens ook erg fan van de TEE treinen in de zeer fraaie purper/beige kleurstelling :).

Maar mocht je ooit besluiten toch je Zwitsers materieel op te ruimen, dan moet je me even een berichtje sturen ;).

Groeten,
Wico 
Re: De baan van een geluidsman- Nieuwe wagon.
Forum Moderator
Lid sinds: 2007

A member of the Duurstede Group®

offline
Re: De baan van een geluidsman- Nieuwe wagon.
@citaat
Grensoverschrijdend goederen vervoer is erg fijn voor onze hobby Wico, zo kunnen we makkelijker een wagon uit een ander land toevoegen aan de collectie  :)

Mijn Zwitserse materiaal blijft nog wel even hier rondrijden, en wat aanwezig is staat ook zo'n beetje op jou baan  :D
Mocht er een zwak moment komen dan ben jij de eerste die het hoort.


Mvg,

Peter Degeluidsman
Re: De baan van een geluidsman- Nieuwe wagon.
Citaat van: Degeluidsman op zondag 17 maart 2024, 17:48:42Grensoverschrijdend goederen vervoer is erg fijn voor onze hobby Wico, zo kunnen we makkelijker een wagon uit een ander land toevoegen aan de collectie  :)
Dat is al zo'n 100 jaar. Met de RIC- en RIV-confenties.
Re: De baan van een geluidsman- Nieuwe wagon.
Forum Moderator
Lid sinds: 2007

A member of the Duurstede Group®

offline
Re: De baan van een geluidsman- Nieuwe wagon.
Weer een leuk weetje Bas  :thumbup: :thumbup:
Vandaag tijdens mijn werk op het station weer een aantal mooie goederentreinen voorbij zien komen  :favorite:


Mvg,

Peter Degeluidsman 
Re: De baan van een geluidsman- Nieuwe wagon.
Citaat van: Degeluidsman op dinsdag 19 maart 2024, 18:03:42Weer een leuk weetje Bas  :thumbup: :thumbup:
De RIV is voor goederenwagons. RIC is voor reizigersrijtuigen. Uit mijn hoofd zeg ik dat de RIC er eerder was (1922).
Re: De baan van een geluidsman- Nieuwe wagon.
Forum Moderator
Lid sinds: 2007

A member of the Duurstede Group®

offline
Re: De baan van een geluidsman- Nieuwe wagon.
@citaat
Ik geloof je op je blauwe ogen Bas  :)


Mvg,

Peter Degeluidsman 
Re: De baan van een geluidsman- Nieuwe wagon.
Ik niet   ;)  De RIV was er al in 1921.
Re: De baan van een geluidsman-
Forum Moderator
Lid sinds: 2007

A member of the Duurstede Group®

offline
Re: De baan van een geluidsman-
Vandaag had ik een mazzeltje, namelijk een vrije dag, dit gaf mij mooi de gelegenheid om weer even te ontspannen met de hobby.
Vanmorgen eerst met mijn leverancier gebeld waar mijn KLM koploper blijft, ze zitten op de laatste 30 stuks te wachten en als het goed is zit mijn bestelling erbij.
Er zit niets anders op dan rustig afwachten of moet ik toch voor de PB versie gaan  :help:

Hierna lekker de baan wakker gemaakt en vele uren probleemloos gereden, en zo'n 4300 schaalkilometers later de treinen weer in het schaduwstation gereden en met een fijn gevoel de baan uitgeschakeld.
Meestal gebeurt er wel iets, dus dit is een unieke ervaring  :)


Mvg,

Peter Degeluidsman
Re: De baan van een geluidsman-
Geniet maar lekker na van die unieke ervaring ;)
Re: De baan van een geluidsman-
Lid sinds: 2017

doe maar een treintje

offline
Re: De baan van een geluidsman-
mijn baantje is veels te stoffig en 1 spoor in het stationsgebied is nog niet klaar, dus kan helaas nog niet lekker rijden, maar wil het wel  :D dus lekker van die unieke ervaring genieten  :thumbup:
Re: De baan van een geluidsman-
Lid sinds: 2019

Als het niet kan zoals het moet dan moet het maar

online
Re: De baan van een geluidsman-
Dergelijke unieke ervaringen moet je koesteren Peter. Voor je het weet gebeurt er weer iets wat je niet wilt. En daarin ben ik echt ervaringsdeskundige. Daar kan ik boeken over vol schrijven. Maar helaas voor het lezend publiek ben ik niet een echt goede auteur. Na twee kantjes A4 volgeschreven te hebben vind ik dat alweer genoeg voor maanden.
Re: De baan van een geluidsman-
Forum Moderator
Lid sinds: 2007

A member of the Duurstede Group®

offline
Re: De baan van een geluidsman-
@citaat @citaat @citaat
Dat heb ik zeker gedaan Bas  :thumbup:
Meestal moet je toch wel van je stoel komen om een trein een zetje te geven of als er onverhoopt iets ontspoort.
Maar het is heerlijk als de treinen zonder probleempjes uren achter elkaar de kilometers wegvreten en je relaxt kunt genieten van je baan  :favorite:



@citaat @citaat
Stof blijft een vervelende factor Ruud, veel rijden om de boel schoon te houden als straks je stations sporen klaar zijn.



@citaat
Dat doe ik zeker Henk, er zijn van die dagen dat er dingen achter elkaar mis gaan, gelukkig geen grote aanrijdingen en degelijke maar onvoorspelbare situaties.
Meestal sluit ik koploper dan en en start de boel opnieuw op en dan rijd het als een zonnetje  :)
Ik begreep dat meerdere koploper gebruikers dit herkennen, gelukkig is het makkelijk op te lossen.
Weet je zeker dat je geen boek wilt schrijven, gewoon iedere dag een a4tje doen, wordt het vanzelf een boek  :D


Mvg,

Peter Degeluidsman
Re: De baan van een geluidsman-
Forum Moderator
Lid sinds: 2007

A member of the Duurstede Group®

offline
Re: De baan van een geluidsman-
Hallo allemaal,

Hier is het stilte voor de storm zeg maar, aankomend weekend staat de airbrush cursus op het programma en daarna wil ik weer verder met de perrons.

Ondertussen veel gereden en een aantal kleine aanpassingen in koploper gedaan, ook mijn oom geholpen met zijn database.


Mvg,

Peter Degeluidsman
Re: De baan van een geluidsman-
Lid sinds: 2019

Als het niet kan zoals het moet dan moet het maar

online
Re: De baan van een geluidsman-
Leuk toch, een airbrush cursus. Perrongeluk de instructeur aanspuiten als onhandige beginneling.  ;)

Maar waar is die storm dan?
Re: De baan van een geluidsman-
Speciale Gast
Lid sinds: 2009

offline
Re: De baan van een geluidsman-
 :) Veel plezier Peter met het airbrushen. Enne goeie tip van Henk. :D
En als de cursus zaterdag is kan je zaterdagavond de paaseieren airbrushen, nog net op tijd klaar dan voor de Pasen. :-)
Re: De baan van een geluidsman-
Forum Moderator
Lid sinds: 2007

A member of the Duurstede Group®

offline
Re: De baan van een geluidsman-
@citaat @citaat
Ik zal eens kijken of ik hem kan raken Henk  >:-D



@citaat
Die tip van Henk neem ik mee Dirk-Jan, ter-laatste zie ik wel of hij ook tot uitvoering komt  :D
Ik denk dat er een paar perron randen mee die kant op gaan om verder te oefenen, je mocht ook een wagon mee nemen als slachtoffer  :-)
Met eieren heb ik helemaal niets, ik lust ze niet en van de lucht ga ik over mijn nek  :)


Mvg,

Peter Degeluidsman 
Re: De baan van een geluidsman- kleine update.
Forum Moderator
Lid sinds: 2007

A member of the Duurstede Group®

offline
Re: De baan van een geluidsman- kleine update.
Hallo allemaal,

Vorige week zaterdag ben ik samen met Aad naar de airbrush cursus bij Bentink in Apeldoorn geweest, om 10 uur werden we verwacht en even daarvoor ging de winkel open zodat we nog snel even konden rondkijken.
Op de eerste etage was het leslokaal waar alle spullen al netjes klaargezet waren, in totaal zijn we met 10 man een iets grotere groep dan normaal werd ons verteld.
Na een welkomstwoord en uitleg / theorie mochten we zelf de eerste testjes gaan doen, iedereen had een eigen tafel waar een spuitcabine op stond, eerst zijn we met water aan de gang gegaan om de spuit een beetje onder de knie te krijgen.

Hierna kon je met een wagon aan de slag of iets anders, ik had 3 perronranden meegenomen omdat ik hier graag mee verder wilde.
De randen stonden al in de primer en ik ben met betonverf aan de slag gegaan.

Hier de eerste perronrand in de primer, klaar om een kleurtje te krijgen.



Zo tegen de achterkant van de spuitcabine neerzetten was geen goed idee, met tape werd hij op de onderzijde gekleefd.



De onderste perronrand is voorzien van betonkleur ( volgens het potje verf ) ik vind het meer bruin lijken.



Nog wat testjes.


Over de kleur ben ik nog niet tevreden, de volgende poging heb ik met een wash gedaan en een kleine kwast.






Het was een hele leuke leerzame dag, over de kleur ben ik nog niet te spreken maar dat gaat wel goed komen.
Deze bovenstaande perronranden zal ik van de week even op de baan zetten om te zien hoe dit staat.


Mvg,

Peter Degeluidsman
Re: De baan van een geluidsman- kleine update.
Peter, ik denk ook niet in eerste instantie om de kleur ging maar meer om het airbrushen en dan bedoel ik hoe je er mee om gaat en hoe je effecten kunt krijgen. Je perronranden op kleur krijgen is vers 2. Het licht op de foto's is denk ik bedrieglijk dus, als U het mij niet euvel duidt, geef ik geen voorkeur op, dat zul je zelf moeten bepalen.
Re: De baan van een geluidsman- kleine update.
 :) Lijkt mij voor de eerste ervaringen met airbrush toch wel erg geslaagd. :thumbup:
Dat wordt weer een nieuwe hobby in de hobby, als je het onder de knie gaat krijgen kan je er van alles en nog wat mee gaan opleuken. B)
 :o) En dan wordt de volgende stap een 3D printer, weer een hobby in de hobby.
Moet je tegen die tijd wel effe je baas bellen dat je echt geen tijd meer hebt om te komen. >:-D
Re: De baan van een geluidsman- kleine update.
CiteerDe onderste perronrand is voorzien van betonkleur ( volgens het potje verf ) ik vind het meer bruin lijken.

Ik moet zeggen dat ik de kleur wel realistisch vind als je naar de perronwanden kijkt waar veel treinen langs gereden zijn.
Re: De baan van een geluidsman- kleine update.
Lid sinds: 2014

BLIJ dat ik analoog RIJ

offline
Re: De baan van een geluidsman- kleine update.
@citaat precies, bruinig (roest-)aanslag is helemaal niet gek :thumbup: .
Re: De baan van een geluidsman- kleine update.
Heel verstandig om zo'n workshop te doen.
Lekker onder begeleiding proberen hoe zo' n luchtspuit werkt.

Het handige van deze verven is dat ze vast op water basis zijn, zodat je ze kan afspoelen en opnieuw proberen.

Mijn tip, nu niet te lang wachten en dit nu thuis doorpakken. Vooral blijven doen/ proberen.

Wordt het resultaat beter van.

Re: De baan van een geluidsman- kleine update.
Lid sinds: 2019

Als het niet kan zoals het moet dan moet het maar

online
Re: De baan van een geluidsman- kleine update.
Sorry Eric, dat is niet helemaal waar. De meeste zijn op waterbasis maar er zijn er ook op alcohol basis en op een oplosmiddel basis. Het zijn allemaal acryl verven maar de drager kan anders zijn. Let daar altijd goed op want die kun je niet mengen.
Re: De baan van een geluidsman- kleine update.
Forum Moderator
Lid sinds: 2007

A member of the Duurstede Group®

offline
Re: De baan van een geluidsman- kleine update.
Hallo allemaal,


Citaat van: Freek op zondag 07 april 2024, 21:46:47Peter, ik denk ook niet in eerste instantie om de kleur ging maar meer om het airbrushen en dan bedoel ik hoe je er mee om gaat en hoe je effecten kunt krijgen. Je perronranden op kleur krijgen is vers 2. Het licht op de foto's is denk ik bedrieglijk dus, als U het mij niet euvel duidt, geef ik geen voorkeur op, dat zul je zelf moeten bepalen.
Hoi Freek,
Klopt als een bus, het ging natuurlijk om het onder de knie krijgen van de airbrush en tips en trucs.
Dat is zeker gelukt en geeft een natuurlijk een behoorlijke boost zelfvertrouwen  :) 

Wat de kleur betreft ben ik niet tevreden, dit flesje kreeg de naam betonkleur mee maar dat haal ik er niet uit, ik zal zoals eerder aangegeven nog wat foto's maken als de randen tegen het perron aan staan.



Citaat van: Dirk-Jan op zondag 07 april 2024, 21:59:02:) Lijkt mij voor de eerste ervaringen met airbrush toch wel erg geslaagd. :thumbup:
Dat wordt weer een nieuwe hobby in de hobby, als je het onder de knie gaat krijgen kan je er van alles en nog wat mee gaan opleuken. B)
 :o) En dan wordt de volgende stap een 3D printer, weer een hobby in de hobby.
Moet je tegen die tijd wel effe je baas bellen dat je echt geen tijd meer hebt om te komen. >:-D
Dankjewel Dirk-Jan,
Ik probeer juist niet te veel hobby's binnen de hobby te ontwikkelen,  Zoals je al aangeeft moet ik dan mijn baas bellen en ik weet al wat die zegt  :P
Nog een jaartje of 6 te gaan, als ze in Den Haag de boel weer niet gaan verlengen.



Citaat van: Vinkendrecht op maandag 08 april 2024, 10:28:11
CiteerDe onderste perronrand is voorzien van betonkleur ( volgens het potje verf ) ik vind het meer bruin lijken.

Ik moet zeggen dat ik de kleur wel realistisch vind als je naar de perronwanden kijkt waar veel treinen langs gereden zijn.
Hoi Martin,
Ik ben zo'n beetje iedere dag op een perron te vinden en bij mij ontbreekt het wauw gevoel nog even.
Ik ga er nog eens naar kijken als ze even op de baan staan.



Citaat van: Hanzi op maandag 08 april 2024, 12:39:20@citaat precies, bruinig (roest-)aanslag is helemaal niet gek :thumbup: .
Hoi Hans,
Wellicht moet ik dan alleen de onderkant een beetje in deze kleur zetten.



Citaat van: erik01 op maandag 08 april 2024, 13:13:18Heel verstandig om zo'n workshop te doen.
Lekker onder begeleiding proberen hoe zo' n luchtspuit werkt.

Het handige van deze verven is dat ze vast op water basis zijn, zodat je ze kan afspoelen en opnieuw proberen.

Mijn tip, nu niet te lang wachten en dit nu thuis doorpakken. Vooral blijven doen/ proberen.

Wordt het resultaat beter van.


Hoi Erik,
Zo'n workshop is echt een aanrader, zeker het schoonmaken en het in en uit elkaar halen van de spuit is een must.
Ik wil het zeker snel oppakken, maar ik heb helaas erg weinig tijd op dit moment.




Citaat van: Lobomotion69 op maandag 08 april 2024, 13:37:21Sorry Eric, dat is niet helemaal waar. De meeste zijn op waterbasis maar er zijn er ook op alcohol basis en op een oplosmiddel basis. Het zijn allemaal acryl verven maar de drager kan anders zijn. Let daar altijd goed op want die kun je niet mengen.
Hoi Henk,
We zijn tijdens de cursus uitgebreid op de hoogte gebracht van diverse type verf en hoe je hier mee om moet gaan.
De spulletjes die ik nu in huis heb horen gelukkig allemaal bij elkaar.



Mvg,

Peter Degeluidsman
Re: De baan van een geluidsman- kleine update.
Lid sinds: 2010

Marklin H0 + Ecos2 + iTrain

online
Re: De baan van een geluidsman- kleine update.
Dag Peter,

Wat je wellicht ook nog kunt doen is je spuitwerk meenemen en langs een echte betonrand leggen en dan het resultaat bepalen.
Lichtval kan ene groot verschil maken.

Kijk maar naar de foto's op het forum en de werkelijkheid.

Henk
Re: De baan van een geluidsman- kleine update.
Forum Moderator
Lid sinds: 2007

A member of the Duurstede Group®

offline
Re: De baan van een geluidsman- kleine update.
Hoi Henk,

Lichtval is natuurlijk belangrijk, maar het gaat er ook om hoe het op de baan over gaat komen, ik zal straks even testen en foto's maken.
Wordt vervolg dus  :)


Mvg,

Peter Degeluidsman 
Re: De baan van een geluidsman- kleine update.
Lid sinds: 2014

Märklin fahren-ärger sparen

offline
Re: De baan van een geluidsman- kleine update.
Alsnog gefeliciteerd, Peter !

Fraai cadeau ook ! Van je vrienden moet je het hebben  :P
Ben weer helemaal bijgelezen en nog na aan het genieten van je megalange kalktrein met Rocodiesels  :favorite:
Was al bijna vergeten dat die diesels nog vaak rondreden.

Grtz Tony
Re: De baan van een geluidsman- kleine update.
Forum Moderator
Lid sinds: 2007

A member of the Duurstede Group®

offline
Re: De baan van een geluidsman- kleine update.
@citaat
Hoi Tony, wat leuk om weer eens een reactie van jou in mijn topic te zien  :thumbup: :thumbup:
Ja een prachtige wagon waar ik erg blij mee ben, en elke keer als hij langsrijd heb ik een glimlach op mijn gezicht.

Diesels zullen heel langzaam het veld gaan ruimen in de 1 op 1 wereld, de elektrificatie neemt toe, niet alleen loc's maar ook het materiaal waarmee het spoor onderhouden word.
Zo zijn er o.a. al een aantal elektrische krols sinds december 2023 in gebruik genomen en dat is pas het begin.

Fijn dat het filmpje met de megalange kalktrein jou kon bekoren  :)


Mvg,

Peter Degeluidsman 
Re: De baan van een geluidsman- kleine update.
Lid sinds: 2019

Fantasietjes op de baan

offline
Re: De baan van een geluidsman- kleine update.
Hi Peter, heb ook zo'n cursus gevolgd, is zeer hulpvol he. Wat je kleur betreft , ik gebruik vallejo stone-grey, en dat lijkt wel op zo grijzere beton, volgens mij toch  B)
Re: De baan van een geluidsman- kleine update.
Forum Moderator
Lid sinds: 2007

A member of the Duurstede Group®

offline
Re: De baan van een geluidsman- kleine update.
@citaat
Hoi Wim,

Het was zeker nuttig een een aanrader voor iedereen die gaat beginnen met airbrush, ik heb een heel leuke dag gehad.
Ik heb kleur 71.131 van Vallejo gebruikt.


Mvg,

Peter Degeluidsman 
Re: De baan van een geluidsman- kleine update.
Lid sinds: 2015

Gras is meestal groen. Onkruid ook.

offline
Re: De baan van een geluidsman- kleine update.
Bedankt voor het delen,
Ook ik ben nog aan het werk en dus nog weinig tijd voor de mooie extra's die bij de hobby gebruikt kunnen worden.
Maar het heeft zeker mijn interesse
Re: De baan van een geluidsman- kleine update.
Forum Moderator
Lid sinds: 2007

A member of the Duurstede Group®

offline
Re: De baan van een geluidsman- kleine update.
@citaat
Graag gedaan Barry, zo sta ik er ook in de tijd is schaars en je kunt niet altijd met de hobby bezig zijn.
Al zou ik er graag meer tijd voor vrij maken, er zijn nog meer dingen in het leven behalve treinen  :)


Mvg,

Peter Degeluidsman 
Re: De baan van een geluidsman- diverse versies perronranden ( foto's ).
Forum Moderator
Lid sinds: 2007

A member of the Duurstede Group®

offline
Re: De baan van een geluidsman- diverse versies perronranden ( foto's ).
Hallo allemaal,

Zoals beloofd zou ik de verschillende perronranden even op de baan fotograferen, het zijn er vier, ik ben benieuwd welke jullie het realistische vinden.

Nummer 1


Nummer 2



Nummer 3



Nummer 4




Ondertussen is hier het weekend begonnen en heb ik eindelijk mijn verjaardags kado binnen de KLM koploper  :favorite:
Die is nu aan het inrijden, wat een prachtig treinstel.


Mvg,

Peter Degeluidsman
Re: De baan van een geluidsman- diverse versies perronranden ( foto's ).
Om eerlijk te zijn zo op de foto's zien 1 tot 3 er voor mij allemaal goed uit. Alleen 4 zou ik niet doen.
Re: De baan van een geluidsman- diverse versies perronranden ( foto's ).
Peter,

Optie 4 in elk geval niet. Tussen 1 t/m 3 zie ik weinig verschil, maar optie 2 spreekt me dan het meeste aan.

Groeten,
Wico