Laten we de naamgeving buiten beschouwing laten.
We weten nu waarmee Wiebrand een probleem heeft.
Hij staat daarin niet alleen, anderen zijn hem voorgegaan.
Dat blijkt als je even goochelt op "Märklin 24624 Zunge".
1e vraag: nieuw of 2e hands?
Is van belang want M* blijkt
minimaal 2 generaties te hebben uitgebracht.
Dit kruiswissel 24624 is uitgebracht met 2 verschillende wisselaandrijvingen, eentje die te sterk was, en een door Märklin aangepast zwakker model.
2e vraag: doet de tong het ook niet als je het kruiswissel met de hand omschakelt?
Is van belang omdat je dan weet of het
aan het mechaniek ligt of aan de wisselaandrijving3e vraag: bestuur je het wissel digitaal?
En zo ja, heb je de eindafschakeling overbrugd?
En hoe lang bedraagt dan de ingestelde schakeltijd (b.v. 70 - 200 ms)?
Mechaniek:
C-rails rijders, met ervaring in het uit elkaar halen van de aansturing in het railbed, weten beter dan ik hoe een en ander zit, bij een mechanische storing.
Een oud forum draadje bij een van de buren duikt er zo diep in, demonteert de wisselbodem, en herpakt de aandrijving, maar de bijbehorende, documenterende pdf staat niet meer online. Dus daar heb je weinig aan.
Op ebay werd een kruiswissel aangeboden met een verbogen tong. Lijkt me exceptioneel, en hier niet van toepassing. Ook werd er eentje aangeboden met een afgebroken handsteller, dat is ook mechanisch, en dat zou je vast wel gezien hebben als het zo was. Wat je niet kunt zien, is de plastic aandrijving in het railbed. Ik zou er vanuit gaan dat die mechanische storing het allerlaatst aan bod komt, bij het aftikken van mogelijkheden.