Nieuws:

Wilt u Stichting 3rail steunen? Dit kan eenvoudig via onze Stichting 3rail Webshop :thumbup:

Mijn poging (versie 5) van treinbaan - plannen

Gestart door hermanvk dinsdag 10 september 2024, 00:03:18

0 leden en 1 gast bekijken dit board.
Mijn poging (versie 5) van treinbaan - plannen
Een paar ideeën:
KISS: Hou het poepsimpel :thumbup:
De idee is om twee ovalen te creëren, maar enkel voor bovenleiding.
Er wordt enkel links gereden.
Er zijn slechts twee locs, wat de logica heel simpel gaat houden, zowel aan de keerlus als binnen- en buitenrijden van het station.
En enkel de elektrische pantograaf locs gaan erop rijden, niet de pukolocs, zodat de pukos de wagons op volle spanning kunnen verlichten.
Een ruwe schets:
red_Marklin_plan_V51.jpg

Het speelelement zit hem in twee facetten:
Onderaan wordt er een station gesimuleerd, met de twee sporen, waarbij ik kan kiezen welk perron ik ga nemen.
En dat moeten dan ook nog twee blokken worden, zodat ik een trein kan laten stoppen of niet.
Het tweede speelelement is de keerlus bovenaan links.

Vermits het maar twee locs zijn en ik echt wel zelf wil rijden, ga ik enkel de speelelementen half automatisch beveiligen.
In casu: als een trein de keerlus inrijdt, wordt die afgesloten. En bij het verlaten uiteraard terug open gezet.

Eens een trein het station binnenrijdt, moeten de wissels getrokken worden, zodat een eventueel volgende of tegemoetkomende trein het andere spoor binnenrijdt. Contactrails om de wissels te trekken, maar waar, of enkel een waarschuwingslichtje, zodat ik manueel moet ingrijpen?

De aankleding gaat zeer beperkt zijn, eigenlijk gaat het allemaal niet veel om het lijf hebben. ;), maar zeg nooit nooit. Ik heb nog redelijk wat huisjes bemachtigd, die een plaatsje verdienen. want ik heb immers een kerkje MET bel.
Misschien moet ik daar maar een klein dorpje bij rond bouwen, want ik ben van plan de bel te laten klinken, door locs, die over de contactrails rijden in het station...
De nog op te bouwen watermolen met draaiende schoepen (getest), kan daar misschien ook een plaatsje vinden. Moet ik ergens water simuleren... ;)
Ik heb ook nog een verlicht perron (getest), waar ik de verlichting wil laten oplichten, zolang er een trein in het station staat.
Ga ik dan ook de watermolen daaraan koppelen? Dat wordt dan allemaal relais werk, toch?

Ik probeerde twee software solutions om dit te plannen, maar ik kreeg geen van beide serieus aan het werk. Mijn computer draait onder Linux, en dus is de keuze beperkt. Eén ervan was ook een online oplossing (traxeditor.com), maar ik kreeg die niet aan de praat. Oh wel... such is life.
Dus potlood en papier, je moet immers roeien met de riemen, die je hebt.. ;)
En uiteraard niet op schaal.
Het is nog een heel summiere opzet. Hoe dat allemaal moet geschakeld en bedraad worden... :roll:

En dan eerste wat testen met echte rails... zie foto's.
Gebruikte rails en wissels: 5140, 5202, 5100 en 5200 en de kruiswissel 5128.
5140: meegebogen wissels
5202: gewone wissels - tegenover mekaar gebruikt, laten die toe om sporen parallel te houden (77.4mm).
5100 en 5200: gebogen sporen - parallel.
5128: Engelse wissel

De keerlus, die ik ga gebruiken. Alleen, omdat alles nogal simpel is opgebouwd, behoud ik slechts 2 wissels en de kruiswissel over. De wissels boven rechts en onder links, gaan nooit gebruikt worden.
red_Marklin_keerlus_origineel.jpg
En voorzover ik kan nagaan, kan de linkse wissel zelfs een dummy zijn, omdat die nooit gaat gebruikt worden om een richting te kiezen, want er komen alleen treinen van de linkse sporen, ofwel van beneden ofwel van rechts. Ik heb een paar niet-werkende wissels, maar ik heb geen ervaring toch: ontsporen? Dacht ik niet, maar je weet maar nooit.
red_Marklin_keerlus_full.jpg
red_Marklin_keerlus_links.jpg
red_Marklin_keerlus_rechts.jpg

Scenario's:
Aan de keerlus:
Komende van rechts: via de kruiswissel gewoon rechtdoor rijden of de circel gebruiken om terug te keren bovenaan (nog steeds links rijdend).
Komende van links: ofwel gewoon rechtdoor, ofwel de bovenste wissel gebruiken om via de circel terug te keren (nog steeds links rijdend)
Opletten: bij het binnenrijden van de lus, moet die worden elektrisch afgesloten, zodat een tweede trein er nooit in kan, zolang de eerste trein de keerlus niet heeft verlaten.

Uitrijden uit het station:
red_Marklin_station_links_wissels.jpg
Aan de linkerkant:
Komende van het linkerperron: netjes rechtdoor rijden, MAAR opletten dat de wissel inderdaad correct staat.
Komende van het rechterperron: de meegebogen wissel CORRECT schakelen en gebruiken om via het linkse perron weg te rijden.

Aan de rechterkant:
red_Marklin_station_rechts_wissels.jpg
Komende van het linkerperron: netjes rechtdoor rijden, MAAR opletten dat de wissel inderdaad correct staat.
Komende van het rechterperron: de meegebogen wissel CORRECT schakelen en gebruiken om via het linkse perron weg te rijden.

En hier zitten mogelijke ongevallen te wachten: Vooral bij de meegebogen wissels kan een trein het station verlaten en op het rechterspoor terecht komen. Een mogelijke verkeer geschakelde wissel kan voorkomen worden, door dummies te gebruiken, die altijd op rechtdoor staan (orangje op het plan). Maar weerom: ontsporingen?

Zoals gezegd (geschreven): het is allemaal nog in de planning..
Re: Mijn poging (versie 5) van treinbaan - plannen
Lid sinds: 2009

Old Skool Märklin - Scratch Built scenery

offline
Re: Mijn poging (versie 5) van treinbaan - plannen
 @citaat Nou, succes Herman  :thumbup:
Laat de updates met vorderingen maar komen!

Groeten,

Erik.
Re: Mijn poging (versie 5) van treinbaan - plannen
Lid sinds: 2019

Als het niet kan zoals het moet dan moet het maar

offline
Re: Mijn poging (versie 5) van treinbaan - plannen
Ziet er uit als een knap grote vierkante baan. Vooral die poten van de keerlus nemen veel plaats in beslag. Toch al gauw een twee meter zo te zien. Hoe denk je dat te gaan 'bereiken'? Of moet het een rondom baan worden waarbij je in het midden staat?

Citaat van: hermanvk op dinsdag 10 september 2024, 00:03:18Ik heb een paar niet-werkende wissels
Niet werkende wissels kun je prima "open rijden". Dat wil zeggen dat je het wissel zonder aandrijving kunt gebruiken en zelfs zonder veertje. Dan blijven de wisseltongen in de laatst bereden stand staan.
Re: Mijn poging (versie 5) van treinbaan - plannen
Lid sinds: 2009

Old Skool Märklin - Scratch Built scenery

offline
Re: Mijn poging (versie 5) van treinbaan - plannen
@citaat Zonder veertje is zeker niet aan te bevelen, kan namelijk leiden tot ontsporingen.
Herman heeft M-rails en de wisseltongen daarvan hebben geen fixed position ...

Groeten,

Erik.
Re: Mijn poging (versie 5) van treinbaan - plannen
Lid sinds: 2008

graag een glaasje wijn

offline
Re: Mijn poging (versie 5) van treinbaan - plannen
misschien bij M rails wel maar hier liggen 15 k-rail wissels in de uitrit die niks veertjes hebben en nog nooit ontsporing gehad.Enkel als ze als klapwissel gebruikt worden laat ik er een veertje inzitten (de hendel dus)
Re: Mijn poging (versie 5) van treinbaan - plannen
Citaat van: Nieuwenhuis op dinsdag 10 september 2024, 09:27:27@citaat Zonder veertje is zeker niet aan te bevelen, kan namelijk leiden tot ontsporingen.
Herman heeft M-rails en de wisseltongen daarvan hebben geen fixed position ...

Groeten,

Erik.
Dat wordt dan testen vooraleer ik de bovenleiding aanbreng.... :thumbup:
Mag niet zo'n probleem zijn, want ik ga toch minstens één rail op de puko aansluiten - later te gebruiken om de volle spanning op de rails te zetten.

Ga ik dan een gele stekker gebruiken of een rode....  ;)  :) :) :) :)
Re: Mijn poging (versie 5) van treinbaan - plannen
Citaat van: Lobomotion69 op dinsdag 10 september 2024, 08:03:02Ziet er uit als een knap grote vierkante baan. Vooral die poten van de keerlus nemen veel plaats in beslag. Toch al gauw een twee meter zo te zien. Hoe denk je dat te gaan 'bereiken'? Of moet het een rondom baan worden waarbij je in het midden staat?

Citaat van: hermanvk op dinsdag 10 september 2024, 00:03:18Ik heb een paar niet-werkende wissels
Niet werkende wissels kun je prima "open rijden". Dat wil zeggen dat je het wissel zonder aandrijving kunt gebruiken en zelfs zonder veertje. Dan blijven de wisseltongen in de laatst bereden stand staan.
Bedankt Henk. Ik had dat moeten uitmeten op het moment dat die keerlus op de grond lag... stom van mij :roll:, Nu ga ik het opnieuw moeten leggen, maar deze keer waar het eigenlijk gaat moeten dienen.
Maar inderdaad: het lijkt (de sporen geteld: een stuk of tien x 180mm) dat ik bijna de helft van de breedte ermee ga benemen. Dus het moet lukken :thumbup:
't Ja: ik blijf momenteel bij tante M   ;-)
Mijn plannetje was dus echt niet op schaal, enkel om de -min of meer- logica van mijn planning uit te tekenen.

Mijn "tafel" beslaat 4.57m x 2.43m (niet afgerond omdat hier nog heel veel in de oude maten wordt gemeten - zoals bvb. 4' x 8' voor de platen, die op de Ikea tafels liggen, waarvan ik dan uit noodzaak een voet (±30cm) heb moeten afsnijden om te laten passen in de ruimte.
Och ja: en er is geen mangat in het midden, dus vroeg of laat kom/sta ik voor problemen...  ;)
red_Basement_Family_room_N_straat.jpgred_Basement_Family_room_Z_tuin.jpg 



Misschien moet ik toch maar dat mangat maken. nu het er nog maagdelijk blank bij ligt...  8o :razz:
Re: Mijn poging (versie 5) van treinbaan - plannen
Citaat van: Lobomotion69 op dinsdag 10 september 2024, 08:03:02Of moet het een rondom baan worden waarbij je in het midden staat?
Dat is inderdaad de bedoeling, maar -zie ook mijn ander antwoord- ik ga eens serieus moeten nadenken over dat mangat...  8o
Re: Mijn poging (versie 5) van treinbaan - plannen
Wel dat mangat is een leuk idee, maar na verloop van tijd ga je merken dat het net iets te ver weg is van hetgeen dat je moet zijn.
Mijn baan heeft totaal geen mangat, daarom heb ik uitneembare scenery her en der zodat ik kan staan, maar ik heb dan ook geen rechthoekige ruimte waar ik zo een mooie plaat kan zetten..

Met jou mooie rechthoek waarom niet in het midden een tunnel hebben ipv een mangat? Ik heb even in Paint losgegaan met een doorsnede :)
Een mangat van 60cm omringd door bergen dan kan je in de basis van de berg twee schaduwstations plaatsen
De plaat van 100cm breed aan één kant en aan de andere kant 83cm.
Op die van 100cm kan je dan een vallei of station centraal zetten met een dorp bij.
Op die van 83cm kan je dan een meer natuur ding maken of industrie of gewoon twee verschillende thema's hebben, de berg is dan de scheiding van beide platen.
Als je dan nog eens met Levels gaat werken (Zie L1, L2, L3) kan je treinen apart laten rijden en dan heb je feitleijk op jou mooie plaat al drie slepen rijden die niet botsen.
Een schaduwstation onderin maken gaat je meer geneuzel geven want dan moet je een klimspoor/spiraal installeren. steek je dat in de voet van de berg dan kan je daar leuk parkeren.



Hopelijk heb hier wat ideen mee  :)
Re: Mijn poging (versie 5) van treinbaan - plannen
Lid sinds: 2019

Als het niet kan zoals het moet dan moet het maar

offline
Re: Mijn poging (versie 5) van treinbaan - plannen
Yoni, hele leuke ideeën en prima voorstellen maar Herman is niet zo van de scenery. Er moet rails liggen waar treinen op kunnen rijden. Bij voorkeur onder de draad en daarmee is het wel gedaan. Met een paar huisjes op de plaat is de scenery wel klaar.
Schaduwstations gaat Herman helemaal niet nodig hebben, Zoveel treinen heeft hij niet.
Re: Mijn poging (versie 5) van treinbaan - plannen
Citaat van: Lobomotion69 op woensdag 11 september 2024, 14:11:33Yoni, hele leuke ideeën en prima voorstellen maar Herman is niet zo van de scenery. Er moet rails liggen waar treinen op kunnen rijden. Bij voorkeur onder de draad en daarmee is het wel gedaan. Met een paar huisjes op de plaat is de scenery wel klaar.
Schaduwstations gaat Herman helemaal niet nodig hebben, Zoveel treinen heeft hij niet.
Drie maal de nagel(s) op de kop  :thumbup:

Je kent mij precies... ;)
Re: Mijn poging (versie 5) van treinbaan - plannen
@MrAdmiral (Yoni?)
Dat mangat of jouw tunneloplossing blijft mij plagen.

Hoe dan ook:
Wat wel een probleem is of gaat zijn: het midden van die ±2.5m blijft moeilijk bereikbaar.
Misschien moet ik alles toch wat uit elkaar trekken....:razz:
De hele opbouw ligt bovenop de onderliggende Ikea tafels...
En zo blijf ik maar bezig, in plaats van met mijn treintjes te spelen, nietwaar @Lobomotion69 ? ;)
Re: Mijn poging (versie 5) van treinbaan - plannen
Lid sinds: 2019

Als het niet kan zoals het moet dan moet het maar

offline
Re: Mijn poging (versie 5) van treinbaan - plannen
CiteerEn zo blijf ik maar bezig, in plaats van met mijn treintjes te spelen,

Inderdaad Herman, bedenk dat een goede planning het speelplezier straks alleen maar verveelvoudigd.
Re: Mijn poging (versie 5) van treinbaan - plannen
Henk, heeft gelijk, een goede voorbereiding is het halve werk. Bereikbaarheid is best een pittig puntje. Dus ik denk dat je eerst je reikwijdte van je eigen armen al dan niet met een gebogen rug is. dan kun je kijken waar je eventueel mangaten kunt maken. Ik vind trouwens je ontwerp leuk bedacht. Jammer dat zoiets zoveel ruimte in neemt.
Ik weet ook niet hoeveel waarde je aan je ontwerp hecht, anders zou ik zeggen dat een U vorm misschien wel beter is.
Re: Mijn poging (versie 5) van treinbaan - plannen
Citaat van: Freek op woensdag 11 september 2024, 22:09:07Henk, heeft gelijk, een goede voorbereiding is het halve werk. Bereikbaarheid is best een pittig puntje. Dus ik denk dat je eerst je reikwijdte van je eigen armen al dan niet met een gebogen rug is. dan kun je kijken waar je eventueel mangaten kunt maken. Ik vind trouwens je ontwerp leuk bedacht. Jammer dat zoiets zoveel ruimte in neemt.
Ik weet ook niet hoeveel waarde je aan je ontwerp hecht, anders zou ik zeggen dat een U vorm misschien wel beter is.
Ondertussen, vooral door de opbouwende kritiek hier op het forum, ga ik toch even mijn opzet herbekijken.

Qua ontwerp: ja ik zou graag rondrijden... dus een U vorm gaat het niet echt worden.... denk ik toch... ;)

Dan eerst eens proberen hoe of wat ik al dan niet kan gedaan krijgen, met de onderliggende tafels wat uiteen te trekken. Die witte platen zijn vrij dun, en waren gekocht met de idee, dat onderliggende (Ikea) tafels voor genoeg ondersteuning konden zorgen. Dat moet ik even herbekijken...
Een goed idee om dan even zonder enig spoor te hebben gelegd, eens na te gaan hoever ik kan reiken... :thumbup:

Voor fase 1, zal dat niet echt een probleem zijn, want beide ovalen gaan aan de buitenzijde liggen. Maar dan mijn pukobanen, aan de binnenkant van de bovenleiding ovalen...
Is een ander paar mouwen, en die bovenleiding gaat -denk ik- aardig in de weg hangen.
Vandaar dus terug naar het mangat...
Werk aan de winkel.... ;)

En inderdaad hebben jullie allemaal 100% gelijk. Door mijn vroegere pogingen, had ik eigenlijk moeten weten dat planning nodig was.
Is trouwens de reden voor deze draad: versie 5 en deze keer MET planning...

Iedereen al "neig" (en dat is echt Vlaams) bedankt. Ik hou jullie op de hoogte....:thumbup:
Re: Mijn poging (versie 5) van treinbaan - plannen
Dat vind ik toch wel leuk... Herman die vooral wil rijden en toch 'geplaagd' wordt door de gedachten van Yoni over de tunnel/mangat-oplossing.

Ik weet wel zeker dat het speelplezier toeneemt door een visuele scheiding tussen de twee lange zijden. Zelfs zonder schaduwstation en zonder uitgebreide scenery kun je een heel leuk treinbedrijf maken. Het ene station is het schaduwstation voor het andere. En met een 'speler' aan de andere kant, kun je elkaar treinen toesturen, al dan niet met verrassende lading (een snoepje in een bakwagen). Er is toch een kleindochter die de spoorbaan wel interessant vindt? Als zij wat groter wordt, zal zij zoiets vast kunnen waarderen.

Maar je moet vooral doen waar je lol in hebt, Herman!

Groet,

Peter
Re: Mijn poging (versie 5) van treinbaan - plannen
Citaat van: BlikkenTinus op donderdag 12 september 2024, 11:22:04Dat vind ik toch wel leuk... Herman die vooral wil rijden en toch 'geplaagd' wordt door de gedachten van Yoni over de tunnel/mangat-oplossing.

Ik weet wel zeker dat het speelplezier toeneemt door een visuele scheiding tussen de twee lange zijden. Zelfs zonder schaduwstation en zonder uitgebreide scenery kun je een heel leuk treinbedrijf maken. Het ene station is het schaduwstation voor het andere. En met een 'speler' aan de andere kant, kun je elkaar treinen toesturen, al dan niet met verrassende lading (een snoepje in een bakwagen). Er is toch een kleindochter die de spoorbaan wel interessant vindt? Als zij wat groter wordt, zal zij zoiets vast kunnen waarderen.

Maar je moet vooral doen waar je lol in hebt, Herman!

Groet,

Peter
Hoi Peter,

Ik word "geplaagd"...  :D :D :D :D
Fantastisch hoe je dat verwoord hebt, maar het is eigenlijk meer een uitdaging om toch echt met dat mangat te gaan. Een tunnel en of verder opmaak is niet aan de orde zoals @Lobomotion69 heel klaar heeft geschreven.
Maar inderdaad, dat mangat moet ik echt wel overwegen. Anders wordt het midden heel moeilijk bereikbaar: 1.2m aan beide zijden, is moeilijk of haast niet bereikbaar, en zeker als daar aan de uiteinden die bovenleiding ligt...
Het is nu toch koud en aan het regenen: dus even de boel losmaken (de platen zijn met schroeven bevestigd aan de onderliggende Ikea tafels).

Ik weet nu niet wat je precies met een visuele scheiding bedoelt? Ik zie namelijk graag mijn treintjes rijden, aan beide kanten.
En buiten de twee bovenleiding ovalen, gaan er nog meer ovalen gebouwd worden voor mijn pukolocs, met stations zeker aan beide zijden, en een rangeerstation ook... wel allemaal nog wilde plannen. Maar de winter is op komst... dus tijd zat  ;)

En het kleindochter verhaal: dat was kort en intens, maar slechts die ene namiddag. Ik had gedacht dat ze meer interesse had, maar niet dus. Trouwens een teenager...
Wat gaan die nu met treintjes spelen bij opa?  :D

Re: Mijn poging (versie 5) van treinbaan - plannen
Forum Moderator
Lid sinds: 2007

A member of the Duurstede Group®

offline
Re: Mijn poging (versie 5) van treinbaan - plannen
Hoi Herman,

Ik liep een beetje achter en zag dat je lekker aan het experimenteren was met de keerlus, zoals jij hem op de eerste schets liet zien zo ligt hij hier ook  :)
Je hebt een mooie ruimte ter beschikking en ik kijk graag mee met jou baan opbouw.


Mvg,

Peter Degeluidsman
Re: Mijn poging (versie 5) van treinbaan - plannen
Citaat van: Degeluidsman op zaterdag 14 september 2024, 09:30:43Hoi Herman,
Je hebt een mooie ruimte ter beschikking en ik kijk graag mee met jou baan opbouw.
Mvg,
Peter Degeluidsman
Inderdaad de ruimte zelf is net geen 5m in lengte en breed genoeg voor de 2,42m (zien dat ik daar een komma zet en geen punt [decimal point] :wink:) brede tafel.
Daar liggen dus momenteel twee platen in de lengte (totaal 4,56m) met een speling tussen muur en tafel slechts aan de ene kant van 36cm. Dat is net genoeg, maar inderdaad NIKS geen speling tussen tafel en muur aan de andere zijde.

Na alle commentaar en adviezen gelezen te hebben, ga ik daar wat aan veranderen. Nu het nog kan, omdat er niets is opgebouwd.
Qua rijplezier heb ik ondervonden dat de tafel net ietsjes te lang is, en het is heel nauw om tussen tafel en muur te passeren, dus dat moet breder aan de uiteinden.
Ik ga voor een 38cm aan iedere kant van de lengte.
Daarboven op ga ik echt voor zo'n mangat gaan, ook 38cm. Rare metrische maten, maar veel gebeurt hier nog met de klassieke voeten en duimen.
De plaat van 7' (213cm) wordt dus een 38cm kleiner, zodat ik toch makkelijker het midden ga kunnen bereiken, temeer ook omdat er een mangat is aan de andere kant.

Dank aan allen, die mij hier hebben geholpen.

Wanneer gaat dat gebeuren? Hopelijk vandaag: mijn kleindochter, die in de bouw werkt, heeft beloofd mij daarbij te helpen. :thumbup:
Re: Mijn poging (versie 5) van treinbaan - plannen
In een buurtforum las ik iets over standaardisering betreffende de diverse modeltreinfabrikanten ................

Dat even terzijde in principe was de "voet" vroeger een angelsaksische maatvoering die niet gelijk was aan de "foot"
Ook tussen duim en inch was er ooit ook verschil. Overigens is 1 Foot gelijk aan 12 inches.
En alhoewel we hier het metrische stelsel omarmen, wordt er nog steeds gepraat over de "duimstok".
Typerend is wel dat de inch nog steeds gebruikt wordt voor ongeschaafd hout.

En er is nog wel meer ellende, de mijl bijvoorbeeld. In de schaatswereld en soms ook in de atletiek wereld wordt de 1500 meter nog wel eens als mijl aangeduid. Niet terecht, want dat zou dan 1609 meter zijn. Eh uiteraard is de Amerikaans mijl een ietsie pietsie korter en dan hebben we ook nog de zee of nautische mijl, 1852 meter lang. Oh ja en dan zijn er ook nog Yards enne .............. ik dwaal eigenlijk een beetje af.

Maar eh, goed besluit Herman!
Re: Mijn poging (versie 5) van treinbaan - plannen
Citaat van: Freek op zaterdag 14 september 2024, 21:38:52Ook tussen duim en inch was er ooit ook verschil. Overigens is 1 Foot gelijk aan 12 inches.

En er is nog wel meer ellende, de mijl bijvoorbeeld. In de schaatswereld en soms ook in de atletiek wereld wordt de 1500 meter nog wel eens als mijl aangeduid. Niet terecht, want dat zou dan 1609 meter zijn. Eh uiteraard is de Amerikaans mijl een ietsie pietsie korter en dan hebben we ook nog de zee of nautische mijl, 1852 meter lang. Oh ja en dan zijn er ook nog Yards enne .............. ik dwaal eigenlijk een beetje af.
Met dat afdwalen kan ik best leven... ;)

1 foot = 12 inch... ook weer gekend. Maar als ze hier beginnen met de maten van de boorkoppen: afgelezen van een setje: 1/4, 15/64, 7/32, 13/64, 3/16, 11/64, 5/32, 9/64, 1/8, 7/64, 3/32, 5/64 en 1/16.... :roll:, ben ik het noorden wel kwijt (en de andere richtingen ook trouwens ;) )

Dat van die mijl dat kende ik, er is namelijk een trukje om dat te onthouden, met slecht Frans: un cisaux neuf - un six O (=0) 9... ;)
Zijn er geen drie feet in een yard?
En laat ons maar niet uitwijden over de gallon...  :lol:

Tijdens mijn laatste werkjaren reed ik dus over en weer van de US naar Canada en terug... omschakelen van km, naar mijl, van C naar F, cm naar inch, en van kg naar ponden.
Raar toch: ik weet dat ik heel dikwijls tot het maximum geladen was: 80,000 lbs... ik moet gaan kijken wat dat in kg dan weer is.

CiteerTyperend is wel dat de inch nog steeds gebruikt wordt voor ongeschaafd hout.
Dat wist ik niet.. ook in Europa dus? Hier ook: je gaat bijvoorbeeld (een veel gebruikte standaard) een "two by four" kopen, wat dan in zijn geschaafde vorm dan nog kleiner is ook, en daar bovenop in verschillend lengtes, allemaal in "feet" - 8, 10 en 12 feet.

CiteerMaar eh, goed besluit Herman!
Dank je. En wat eerst ging beginnen als wat inkorten van platen, is ondertussen een volledige herziening geworden... wordt vervolgd
Re: Mijn poging (versie 5) van treinbaan - plannen
Lid sinds: 2019

Als het niet kan zoals het moet dan moet het maar

offline
Re: Mijn poging (versie 5) van treinbaan - plannen
Citaat van: hermanvk op zaterdag 14 september 2024, 20:17:16Ik ga voor een 38cm aan iedere kant van de lengte.
Ja, ik weet het. In de modelbaanwereld hangt alles van de ruimte af en hoe meer ruimte men onbenut laat des te meer komt men tekort op de tafel. en dat is zonde nietwaar. Je hebt iedere cm ruimte nodig is mijn ervaring tenminste. Maar ik weet wel dat 38cm ruimte om te bewegen nog steeds heel erg krap is. In mij baan heb ik mangaten die variëren in grootte van 42cm tot 58cm. Nu ben ik wel vrij lang maar niet echt breed, niet in de schouders en niet op de borst. Desalniettemin heb ik best moeite om in een gat van 42cm te geraken. Dat moet dan geen cm kleiner zijn. Daarom vrees ik dat die 38cm te klein gaat zijn. Overal.
Is het een optoie voor je om de baan langs de muren te bouwen en in het midden een wat grotere ruimte vrij te laten? Dan krijg je dus een rondom baan waarbij je altijd in het midden staat. Heeft zo enkele voordelen, je benut de ruimte optimaal om lange rijwegen te verkrijgen.

Just my two cents.
Re: Mijn poging (versie 5) van treinbaan - plannen
Wiki Redactie
Lid sinds: 2009

Twentelijn Tp.IVa (1968-1980)

offline
Re: Mijn poging (versie 5) van treinbaan - plannen
Citaat van: hermanvk op zaterdag 14 september 2024, 20:17:16Rare metrische maten, maar veel gebeurt hier nog met de klassieke voeten en duimen.
(kijk vanaf 14:11 - ik kan hier niet naar een specifiek tijdstip linken)

Citaat van: hermanvk op zaterdag 14 september 2024, 20:17:16... mijn kleindochter, die in de bouw werkt, heeft beloofd mij daarbij te helpen. :thumbup:
Je hebt een stoere kleindochter! Meestal is de bouw toch het terrein van de mannen, omdat die doorgaans nu eenmaal wat sterker zijn.
Re: Mijn poging (versie 5) van treinbaan - plannen
Lid sinds: 2019

Als het niet kan zoals het moet dan moet het maar

offline
Re: Mijn poging (versie 5) van treinbaan - plannen
Doorgaans ja, dat heb je mooi gezegd. Maar doorgaans is niet altijd en ik ken ook enkele dames die qua kracht niet voor een volwassen vent onderdoen. Tot een paar jaar terug gooide ik een 80kilo baal rijst ook op mijn schouder en dan waren er nog meiden die dat net zo makkelijk deden, om maar een voorbeeld te noemen.
Weet niet of bij jullie het programma ANW op televisie vertoont wordt. Er zijn ook diverse variaties van in Europeesche landen. Het Ninja Warrior format is zo ongeveer de enige 'sport' waarin vrouwen en mannen in één competitie samen strijden. En er zijn diverse vrouwen waartegen menig man het moet afleggen. Ik vind het altijd leuk om naar te kijken, het is een combinatie van kracht, stamina en behendigheid.
Re: Mijn poging (versie 5) van treinbaan - plannen
@ Herman: 36.287,39 kg (afgerond op 2 cijfers achter de komma.

@ Henk (en uiteraard ook anderen) in het oosten is dat totaal niet ongebruikelijk. Op joetjoep staan filmpjes waar vrouwen (helpen) huizen opbouwen. Nu is een huis aldaar nog wel iets anders als hier. Maar desalniettemin heb ik zo'n Oosterse schone bezig gezien met houtverbindingen met het handje zagen en uithakken. Ik vrees dat de huidige timmerlui in Nederland dat niet voor elkaar krijgen. Een muurtje metselen geen probleem, uiteraarn wel eerst zelf de betonmolen vullen. Dat laatste is overigens nog wel eens een luxe vaak wordt het op de grond omgeschept. Een specie kuip is ook niet nodig gewoon de specie op een zeiltje storten is net zo gemakkelijk, al dan niet gestort door een dame met een kruiwagen vol. Betonijzer vlechten draaien ze hun hand ook niet voor om. We hebben het echter nog niet over de bouw met bamboe in achteraf gebieden.
Re: Mijn poging (versie 5) van treinbaan - plannen
Lid sinds: 2019

Als het niet kan zoals het moet dan moet het maar

offline
Re: Mijn poging (versie 5) van treinbaan - plannen
Klopt, dat gebeurt hier allemaal. En dan vaak ook nog met een baby aan de borst of op de rug. Want zwangerschapsverlof of kraamverlof is hier totaal onbekend. Breek me de bek niet los.
Re: Mijn poging (versie 5) van treinbaan - plannen
Citaat van: Lobomotion69 op zondag 15 september 2024, 03:08:20
Citaat van: hermanvk op zaterdag 14 september 2024, 20:17:16Ik ga voor een 38cm aan iedere kant van de lengte.
Ja, ik weet het. In de modelbaanwereld hangt alles van de ruimte af en hoe meer ruimte men onbenut laat des te meer komt men tekort op de tafel. en dat is zonde nietwaar. Je hebt iedere cm ruimte nodig is mijn ervaring tenminste. Maar ik weet wel dat 38cm ruimte om te bewegen nog steeds heel erg krap is. In mij baan heb ik mangaten die variëren in grootte van 42cm tot 58cm. Nu ben ik wel vrij lang maar niet echt breed, niet in de schouders en niet op de borst. Desalniettemin heb ik best moeite om in een gat van 42cm te geraken. Dat moet dan geen cm kleiner zijn. Daarom vrees ik dat die 38cm te klein gaat zijn. Overal.
Is het een optoie voor je om de baan langs de muren te bouwen en in het midden een wat grotere ruimte vrij te laten? Dan krijg je dus een rondom baan waarbij je altijd in het midden staat. Heeft zo enkele voordelen, je benut de ruimte optimaal om lange rijwegen te verkrijgen.

Just my two cents.
Tof Henk, dat je meedenkt.
Ik heb die 38cm nog eens getest en het lukt mij aardig om "boven water te komen". Die bedoeling van dat mangat is gewoon het midden te kunnen bereiken, iets was ik tevoren nauwelijks of niet kon bereiken (om te bouwen [vooral die korte bovenleiding baan gaf mij serieus problemen]). Dat mangat gaat mij nu toelaten om één en ander makkelijker te doen - zoals bvb. ontspoorde treinen.. ;)

Je idee om langs te muren te bouwen ben ik aan het bekijken... iets waar ik nooit aan heb gedacht tevoren...
Momenteel beschik ik dus over 4 platen (243cm en 213cm lang) en alle vier 121cm breed. Ik vind het wel prettig om zo'n breedte te hebben. Als ik die dus tegen de muur plaats, is het het muur einde moeilijk te bereiken, toch? Als ik die een eindje van de muur hou, is het midden slechts 60cm "ver"?


Wat de ruimte betreft: In de lengte heb ik bijna 5m, en genoeg ruimte om de bijna 2,5m brede platen te herbergen. Ga ik ooit ruimte tekort komen? Wie zal het zeggen?
Dus stap 1: even afmeten wat ik als ruimte echt beschikbaar heb: dat is dus 495x332cm.
Voor ik nog iets verder post: ik heb op papier op maat mijn beschikbare oppervlakte uitgetekend, alsook de 4 platen en de tafels, die ik als ondersteuning wil gaan gebruiken.
Dat ziet er zo uit... :wink:
red_plans_on_paper.jpg

Nu even puzzelen... :thumbup:
Re: Mijn poging (versie 5) van treinbaan - plannen
Citaat van: 1200Blauw op zondag 15 september 2024, 08:34:14
Citaat van: hermanvk op zaterdag 14 september 2024, 20:17:16Rare metrische maten, maar veel gebeurt hier nog met de klassieke voeten en duimen.
(kijk vanaf 14:11 - ik kan hier niet naar een specifiek tijdstip linken)

Citaat van: hermanvk op zaterdag 14 september 2024, 20:17:16... mijn kleindochter, die in de bouw werkt, heeft beloofd mij daarbij te helpen. :thumbup:
Je hebt een stoere kleindochter! Meestal is de bouw toch het terrein van de mannen, omdat die doorgaans nu eenmaal wat sterker zijn.
Ik had beter moeten lezen, waar je schreef vanaf 14:11 ... :lol: maar goed het was allemaal best goede humor... :thumbup:

De kleindochter kwam niet langs gisteren (zaterdag), en efkes vandaag...
Gelukkig eigenlijk, want nu kan ik (weerom) even bekijken waar ik naartoe wil...

Ze ziet het voor de rest allemaal zitten. Als ze niet moet werken volgende week, gaan we er voor!! :thumbup:
Re: Mijn poging (versie 5) van treinbaan - plannen
Lid sinds: 2014

BLIJ dat ik analoog RIJ

offline
Re: Mijn poging (versie 5) van treinbaan - plannen
Je kan die keerlusconstructie nog aanzienlijk compacter bouwen door ipv het kruiswissel 2 gewone wissels in de cirkel op te nemen.
Re: Mijn poging (versie 5) van treinbaan - plannen
Het idee van Henk vond ik niet onaardig, eigenlijk anders gesteld, waar je rails wil gaan leggen zorg je voor een ondergrond. Wil je wat scenery erbij heb je meer ondergrond nodig. Althans zo kun je natuurlijk wel redeneren.
Het vraagt wat meer planning van wat je in het geheel wil. Echter geen paniek, stukken er aan knopen zie ik ook regelmatig bij dit en gene ontwerp gebeuren.
Oh Herman houdt ook in de gaten dat je ledematen, gebuk en onhandige houdingen, met de loop der tijd dit wat minder gaan waarderen.
Re: Mijn poging (versie 5) van treinbaan - plannen
Citaat van: Freek op maandag 16 september 2024, 14:42:55Oh Herman houdt ook in de gaten dat je ledematen, gebuk en onhandige houdingen, met de loop der tijd dit wat minder gaan waarderen.
Bij mijn voorlopige planning, hield ik hier dus geen rekening mee. Wil ik in het mangat, is er maar één manier: onder de tafel kruipen. En inderdaad, zo soepel gaat dat allemaal niet meer... ;)

Als alles tegen de muur staat (ik vermoed dat het dan de bedoeling is om een grote 'U' te vormen). boet ik wat in in de breedte van de baan, waar ik dan wat beperkt ga worden in aantal sporen... :oeps:
En dan ga ik allicht mijn platen min of meer half moeten doorzagen, kwestie van overal nog aan te kunnen. Half doorgezaagd is het nog altijd 1.2m...

Scenery (wat is trouwens het juiste NL woord hiervoor?) is niet echt belangrijk... ik wil veel spoor zien (nu toch nog ;) ) en al (ja alle tien :lol:) mijn treinen redelijk tezamen zien rijden... sommige zelfs manueel...
DE hamvraag: waar ga ik naar toe?
Re: Mijn poging (versie 5) van treinbaan - plannen
Citaat van: Hanzi op maandag 16 september 2024, 13:22:32Je kan die keerlusconstructie nog aanzienlijk compacter bouwen door ipv het kruiswissel 2 gewone wissels in de cirkel op te nemen.
Ik moet het wel nog even nameten EN voorlopig opbouwen, EENS ik heb beslist en de hele tafel heb opgebouwd...

Als ik genoeg plaats heb -en dat vermoed ik wel- dan gebruik ik liever de kruiswissel, dan twee wissels op te geven, die ik allicht ergens anders nodig heb. Ik herinner mij van vroegere baanplannen, dat wissels (of een tekort ervan) een probleem waren. En die kruiswissel heb ik toch.. niet?
Re: Mijn poging (versie 5) van treinbaan - plannen
Lid sinds: 2019

Als het niet kan zoals het moet dan moet het maar

offline
Re: Mijn poging (versie 5) van treinbaan - plannen
Citaat van: hermanvk op maandag 16 september 2024, 18:15:57Als alles tegen de muur staat (ik vermoed dat het dan de bedoeling is om een grote 'U' te vormen).
Nee geen grote 'U'. Maar een grote rechthoek. En om binnen die rechthoek te geraken maak je een klein deel opklapbaar, neerklapbaar, verrijdbaar of wat je ook maar kan bedenken. Dan hoef je nooit te bukken. Van dergelijke constructies zijn er op het forum ook voldoende voorbeelden te vinden; bijvoorbeeld "Baanplan zonder plan" van Dirk-Jan. En er zijn er nog veel meer. De diepte van de platen langs de wanden kun je dan zo groot maken dat je er nog aan kan reiken.

laten we aannemen dat dat 70cm is aan beide zijden van de kamer die 332cm breed is dan hou je in het midden een stuk over van 192cm. Leg je daar dan een poot over een gedeelte van de lengte dan kun je daar nog steeds omheen lopen. Hou je daarvoor de zelfde breedte aan als de overige platen dan heb je twee looppaden ertussen van 192 min 70 gedeeld door twee is ongeveen zestig cm breed. Dat is ruim voldoende om door te lopen en je kan ieder gedeelte van de baan makkelijk bereiken.

Uiteraard kun je op een blad van 70cm geen keerlus leggen dus op die middenpoot moet je een rangeerterrein of kopstation plannen waar je naar hartelust kan rangeren en heen- en weer rijden. De keerlus kun je wel in een hoek van de rechthoek leggen. Dan wordt het daar iets breder.
Dit is ongeveer wat ik bedoel:
HermanvK plan.jpg
Re: Mijn poging (versie 5) van treinbaan - plannen
Citaat van: hermanvk op maandag 16 september 2024, 18:15:57Scenery (wat is trouwens het juiste NL woord hiervoor?)

Wellicht dat er een Nederlands woord voor is... (Landschap zou kunnen, alhoewel dat niet helemaal toereikend voelt) Maar ik heb hier op dit forum eigenlijk alleen het woord 'scenery' voorbij zien komen, nooit iets anders. Men zal je wel begrijpen als je 'scenery' zegt  ;)
Re: Mijn poging (versie 5) van treinbaan - plannen
Landschap is inderdaad te beperkt, het is het geheel van landschap en gebouwen, 'omgeving' dekt beter de lading, maar iedereen zegt hier scenery :-)
Re: Mijn poging (versie 5) van treinbaan - plannen
Kijk Herman, Henk heeft het idee om voor de bereikbaarheid een stuk uitneembaar te maken. Behalve inklapbaar, opklapbaar kan het ook gewoon een verrijdbare module zijn, als je snapt wat ik bedoel.Laten we aannemen dat je reikwijdte 70 cm is dan kun je rondom dus 70 cm kwijt. Die reikwijdte zal waarschijnlijk kritisch zijn bij dat keerlus geval. Voor de rest is je gebruikte spoorbreedte zoals in je getoonde baanplan dusdanig dat je voor je puko's locs er nog wel een baan binnenin kunt leggen. (eventueel met nivo verschil en afhankelijk van wat je met het puko spul wil)
Re: Mijn poging (versie 5) van treinbaan - plannen
Lid sinds: 2019

Als het niet kan zoals het moet dan moet het maar

offline
Re: Mijn poging (versie 5) van treinbaan - plannen
De juiste Nederlandse vertaling voor het woord scenery in deze context is 'decor'.