Een paar ideeën:
KISS: Hou het poepsimpel
De idee is om twee ovalen te creëren, maar enkel voor bovenleiding.
Er wordt enkel links gereden.
Er zijn slechts twee locs, wat de logica heel simpel gaat houden, zowel aan de keerlus als binnen- en buitenrijden van het station.
En enkel de elektrische pantograaf locs gaan erop rijden, niet de pukolocs, zodat de pukos de wagons op volle spanning kunnen verlichten.
Een ruwe schets:
Het speelelement zit hem in twee facetten:
Onderaan wordt er een station gesimuleerd, met de twee sporen, waarbij ik kan kiezen welk perron ik ga nemen.
En dat moeten dan ook nog twee blokken worden, zodat ik een trein kan laten stoppen of niet.
Het tweede speelelement is de keerlus bovenaan links.
Vermits het maar twee locs zijn en ik echt wel zelf wil rijden, ga ik enkel de speelelementen half automatisch beveiligen.
In casu: als een trein de keerlus inrijdt, wordt die afgesloten. En bij het verlaten uiteraard terug open gezet.
Eens een trein het station binnenrijdt, moeten de wissels getrokken worden, zodat een eventueel volgende of tegemoetkomende trein het andere spoor binnenrijdt. Contactrails om de wissels te trekken, maar waar, of enkel een waarschuwingslichtje, zodat ik manueel moet ingrijpen?
De aankleding gaat zeer beperkt zijn, eigenlijk gaat het allemaal niet veel om het lijf hebben.
, maar zeg nooit nooit. Ik heb nog redelijk wat huisjes bemachtigd, die een plaatsje verdienen. want ik heb immers een kerkje MET bel.
Misschien moet ik daar maar een klein dorpje bij rond bouwen, want ik ben van plan de bel te laten klinken, door locs, die over de contactrails rijden in het station...
De nog op te bouwen watermolen met draaiende schoepen (getest), kan daar misschien ook een plaatsje vinden. Moet ik ergens water simuleren...
Ik heb ook nog een verlicht perron (getest), waar ik de verlichting wil laten oplichten, zolang er een trein in het station staat.
Ga ik dan ook de watermolen daaraan koppelen? Dat wordt dan allemaal relais werk, toch?
Ik probeerde twee software solutions om dit te plannen, maar ik kreeg geen van beide serieus aan het werk. Mijn computer draait onder Linux, en dus is de keuze beperkt. Eén ervan was ook een online oplossing (traxeditor.com), maar ik kreeg die niet aan de praat. Oh wel... such is life.
Dus potlood en papier, je moet immers roeien met de riemen, die je hebt..
En uiteraard niet op schaal.
Het is nog een heel summiere opzet. Hoe dat allemaal moet geschakeld en bedraad worden...
En dan eerste wat testen met echte rails... zie foto's.
Gebruikte rails en wissels: 5140, 5202, 5100 en 5200 en de kruiswissel 5128.
5140: meegebogen wissels
5202: gewone wissels - tegenover mekaar gebruikt, laten die toe om sporen parallel te houden (77.4mm).
5100 en 5200: gebogen sporen - parallel.
5128: Engelse wissel
De keerlus, die ik ga gebruiken. Alleen, omdat alles nogal simpel is opgebouwd, behoud ik slechts 2 wissels en de kruiswissel over. De wissels boven rechts en onder links, gaan nooit gebruikt worden.
En voorzover ik kan nagaan, kan de linkse wissel zelfs een dummy zijn, omdat die nooit gaat gebruikt worden om een richting te kiezen, want er komen alleen treinen van de linkse sporen, ofwel van beneden ofwel van rechts. Ik heb een paar niet-werkende wissels, maar ik heb geen ervaring toch: ontsporen? Dacht ik niet, maar je weet maar nooit.
Scenario's:
Aan de keerlus:Komende van rechts: via de kruiswissel gewoon rechtdoor rijden of de circel gebruiken om terug te keren bovenaan (nog steeds links rijdend).
Komende van links: ofwel gewoon rechtdoor, ofwel de bovenste wissel gebruiken om via de circel terug te keren (nog steeds links rijdend)
Opletten: bij het binnenrijden van de lus, moet die worden elektrisch afgesloten, zodat een tweede trein er nooit in kan, zolang de eerste trein de keerlus niet heeft verlaten.
Uitrijden uit het station:Aan de linkerkant:
Komende van het linkerperron: netjes rechtdoor rijden, MAAR opletten dat de wissel inderdaad correct staat.
Komende van het rechterperron: de meegebogen wissel CORRECT schakelen en gebruiken om via het linkse perron weg te rijden.
Aan de rechterkant:
Komende van het linkerperron: netjes rechtdoor rijden, MAAR opletten dat de wissel inderdaad correct staat.
Komende van het rechterperron: de meegebogen wissel CORRECT schakelen en gebruiken om via het linkse perron weg te rijden.
En hier zitten mogelijke ongevallen te wachten: Vooral bij de meegebogen wissels kan een trein het station verlaten en op het rechterspoor terecht komen. Een mogelijke verkeer geschakelde wissel kan voorkomen worden, door dummies te gebruiken, die altijd op rechtdoor staan (orangje op het plan). Maar weerom: ontsporingen?
Zoals gezegd (geschreven): het is allemaal nog in de planning..