Nieuws:

Er zijn 300 wagons verkocht!! Laat de actie doorgaan en bestel in de Stichting 3rail Shop nu onze 20 jaar Stichting 3rail wagon! Lees de aankondiging en praat mee!!

Nieuwe Marklin 39870 nog steeds defect zelfs na garantie werkzaamheden.

Gestart door Jeroen Kerkhofs zondag 01 juni 2025, 22:22:18

Nieuwe Marklin 39870 nog steeds defect zelfs na garantie werkzaamheden.
Nou okay. Ik zal het verhaal maar even kort houden om jullie tijd te besparen.
12 April 2025 ging ik mijn nieuwe locomotief ophalen die ik had besteld. de Marklin 39870 (ÖBB 1016 Taurus)

Na zo'n uurtje rijden ging de speaker kraken, liepen geluidsfuncties door elkaar. (BV: ventilator geluid hoorbaar bij activeren tyfoon)
Maar het gekke is als je dan even op STOP drukte en dan weer de baan activeerde was alles weer normaal voor zo'n 5 minutjes.

Nou, Ik dus de eerste zaterdag terug gegaan naar de winkel waar ik hem gekocht heb voor garantie. Locomotief is opgestuurd. Speaker en decoder zijn vervangen bij Marklin.
Ik krijg de locomotief terug. Wat denk je? Gaat deze speaker weer kraken. En ook weer kun je dit dan even verhelpen door op stop de drukken.
En ik had de gerepareerde lok nog wel zo'n 10 minuutjes laten lopen in de winkel om er zeker van te zijn dat het probleem weg was!
Ook is mij opgevallen dat het kraken nu niet pas na 5 minuten maar nu ongeveer pas na 15 minuten rijden of zelfs pas na 30 minuten. En soms ook helemaal niet voorkomt bij een rij-sessie
Nu moet ik wel erbij zeggen dat het probleem van de geluiden die verkeerd/door elkaar heen gingen weg is. Dus dat is teminste 1 ding opgelost.

Ik heb weet echt niet wat dit probleem triggert. Ik heb al verschillende scenario's gedaan om te kijken of het iets uitmaakte. Maar ik kan geen connectie maken waardoor het komt.

Maar aangezien de speaker en decoder al vervangen zijn lijkt het mij wel dat er iets met de productie van de decoder van deze lok een fout zit.
Dus ik kan hem wel nu weer opsturen voor nog een garantie reparatie. maar ja. Dan zetten ze daar natuurlijk weer een nieuwe decoder en speaker in met grote kans dat ik dan WEER het zelfde probleem heb.

misschien ook nog wel een geinig detail. misschien dat iemand hier raad mee weet.
Scenario: De locomotief geluid kraakt/pop. Bedrijfsgeluid is aan. Je laat de locomotief afremmen. en de zet het bedrijfsgeluid uit. Dan gaat de locomotief door zijn functie om de loc uit te zetten.
Op het allerlaatste blaast deze dan lucht. Maar het lucht blazen geeft geen gekraak als de loc uit gaat.

Stel de loc geluid kraakt en je activeert het lucht afblazen dan kraakt deze wel. Deze kraakt alleen niet als de locomotief door zijn bedrijfs geluid ''uit'' functie doorloopt.

Wie oh wie weet hier raad me?
Want ja, terug sturen voor nog eens een ronde garantie, krijg ik waarschijnlijk het zelfde probleem.
Re: Nieuwe Marklin 39870 nog steeds defect zelfs na garantie werkzaamheden.

Elk vogeltje zingt zoals het gebekt is.

En toch is terug naar de winkel de enige weg, of om weer garantie te claimen of de opdracht te annuleren en je geld terug te krijgen.

Wel een vraag: is de baan en de sleper en zijn de puntcontacten schoon?

Groet, Anne W
Een beetje viezigheid zit er altijd wel op de baan bij mij. Natuurlijk maak ik het wel om de zoveel tijd even schoon.
 Maar het rijden van de loc wordt niet negatief beïnvloed en er is geen sprake van slecht elektrisch contact of stotteren of stilvallen tijdens het rijden
Geen een van mijn locomotieven vertoond problemen betreft rij-gedrag. Zelfs de Taurus niet.

Veel lukt met geduld, liefde en precisie.

Heeft de loc ook een condensator aan boord tegen korte stroomonderbrekingen?
Dat zou iig iets kunnen helpen.
En staat het geluidsvolume op een niet te hoog niveau?

Mvg. Marcel
Het is niet dat de lok geluid weg valt. Het probleem is dat het geluid na een onbepaalde tijd gaat kraken/poppen als de baan aanstaat.
Kraken is ook aanwezig als de loc stationair staat.

Ik weet niet of de loc een condensator heeft. Heb hem zelf nog niet open gemaakt.

Het geluid zet ik altijd zachter bij alle loks.
Je hebt toch geen aansluitrail met een ontstoringscondensator in je baan zitten. Want zoiets en digitaal rijden gaan niet samen en zorgen voor storingen.
Ik heb geen ontsporingenscondensator.
Dat beloofd weinig goeds voor mijn Marklin 37515 die nu terug naar Marklin is omdat het geluid is weggevallen... hoop niet dat ie terugkomt met hetzelfde probleem. Overigens, hoe lang is jouw loc weg geweest totaal in weken?
Gewoon terug naar de winkelier. Daar laten testen als je hem komt brengen en komt ophalen. Het is niet goed. Je hebt garantie. Dat is het verhaal. Het is jammer dat de lok iedere keer een tijd weg is. Het is even niet anders.
Citaat van: stormbreaker op maandag 02 juni 2025, 21:09:05Dat beloofd weinig goeds voor mijn Marklin 37515 die nu terug naar Marklin is omdat het geluid is weggevallen... hoop niet dat ie terugkomt met hetzelfde probleem. Overigens, hoe lang is jouw loc weg geweest totaal in weken?

5 weken. Niewe locs geven ze voorrang.

Van hele kleine contactonderbrekingen raken de bitjes van de sound wel eens in de war, vandaar mijn vraag over de "schoonheid" ook van de sleper en de puntcontacten.

Groet, Anne W
 @citaat De topicstarter zegt dat het geluid niet weg valt, maar kraakt.
Wellicht kun je proberen om deze loc bij iemand anders op de baan te laten rijden zodat je kunt zien of die daar goed werkt, dit omdat hij bij de winkelier het wel goed deed.
Dat is een goed idee en zal ik eens proberen.
vandaag de winkel gebeld omdat het niet eerder kon omdat ze dicht waren. Ik leg ze uit dat de loc nog steeds kapot is en zodra ik zeg dat ik mijn geld terug wil of een vervanging wordt ik voor sukkel uitgemaakt ''Had je maar geen Marklin moeten kopen'', werd er gezecht aan de telefoon, Nou lekkere klant vriendelijkheid...
Ik ben hier echt niet van de spreken. het enigste wat ik wilde was een vervanging of geld terug. ''Want ja dat is het beleid van Marklin niet'' en als je vraagt waar het staat kunnen ze niks.
Consumenten recht gaat voor.

Ik wil nu gewoon mijn geld terug en kom daar dus nooit meer.

Ik ben er trouwens wel achter een moment gekomen waarbij hij de speaker ging kraken, bedrijfsgeluid stond aan, En zodra de loc een van de toevalsgeluiden (Je weet wel, even ventilator aan of luchtafblazen) ging de speaker kraken.
volgens het garantie formulier is alleen de decoder en de speaker vervangen. Maar niet het grote elektrische bord waar alles op aangesloten zit.

Fijne reactie van een winkelier.
Het is geen pakje boter wat je koopt...

Ik zou ook mijn geld terug eisen.

Sterkte ermee!

Mvg Stephan
De grote sukkel is de winkelier zelf aangezien hij spullen verkoopt waar hij zelf niet achter staat.
Koop ongedaan maken kan pas na 2x aanbieden ter reparatie zonder resultaat, maar of je die juridische weg wilt bewandelen is aan jou.
Ik verwacht weinig medewerking van de winkelier.

Succes
Zaterdag ga ik terug naar de winkel. en er gaan een aantal mensen mee aangezien de winkel nu al lastig doet. Want die zijn het ook totaal niet eens met dit.

Ik hou jullie op de hoogte!

Een een officiële brief opstellen en meenemen waarin staat dat het product niet voldoet aan de consumentenvoorwaarden t.a.v. de prestaties en dat je een vervangend product eist of je geld terugeist.

Toevallig een advocaat in je kennissenkring?

Groet, Anne W 

als er maar een "v" voor op staat

Hoi Jeroen,

Ik heb je een persoonlijk bericht gestuurd over deze "winkel' zonder service.

M.v.g.

Hans V200.0
Volgens het consumenten recht moet je het probleem oplossen met de winkelier, want daar heb je een overeenkomst mee.

Gaat en product binnen een half jaar kapot, dan mag je er van uitgaan dat het al een ondeugdelijk product is geweest, en dan heb je recht op een vervangend product of geld terug. 

(Ben wel nieuwsgierig welke winkel het is)

Dat figuur zal de consumentenrechten niet eens serieus nemen, getuige van het stukje tekst uit het telefoongesprek.....
Garantie of geld terug zijn voor dat figuur niet te bespreken.
@citaat Dat zal wel zo zijn, maar ik zou me toch niet laten wegsturen. Dan maar via de juridische weg.

In dit geval is het jammer dat je je hier op het forum niet negatief mag uitlaten over winkeliers. 

Maar het zou handig zijn om te weten wie het is, dan hoeven wij daar niet meer heen.

Gelukkig mag de naam van de winkel niet genoemd worden, anders ontstaat hier vanzelf een "lynchpartij" terwijl de winkel zich niet kan verdedigen.

Groet, Anne W
heb ooit op een ander forum gezegt dat ik een proces ging aanspannen tegen een belgische winkelier en ben toen levenslang verbannen.Bewijs dat die meekeek en eigenlijk de touwtjes in handen heeft daar want een ander lid ontving zelfs bedreigingen en heeft toen zelf het forum verlaten.Koop ik nooit meer bij want zelfs bij een duitse winkel super garantie en verzendkosten moest ik toch betalen
Voor dit soort problemen is het misschien handig om een kort testbaantje (ovaal) op te zetten als je nog rails en bijvoorbeeld een mobile station hebt liggen. Dan kan je de trein daar afzonderlijk rondjes laten rijden en kijken of het probleem zich dan ook voordoet.
Voor wat de winkelier betreft: mag toch hopen dat dit een uitzondering is!
Zoals sommige al is opgevallen en wat ook is benoemd door andere mensen hier op dit bericht heb ik de naam van de winkel in kwestie even buiten beschouwing gelaten. Dit om inderdaad problemen te voorkomen.
Zijn er niet zoveel in het zuiden van het land, maar dat wil niet zeggen dat het ook een winkel in die buurt is. 

Daar hou ik het bij.

"Maar niet het grote elektrische bord waar alles op aangesloten zit"

@ Jeroen,

Dat is de dragerprint en die moet goed aangesloten zijn anders maakt een decoder wisseling niets uit.

De decoder kan ook stuk zijn, maar daar heb ik zelfs een tester voor dus een winkel zou dat zeker moeten hebben dingen uit te kunnen sluiten,
Maar helaas krijg je dan zulke rare gesprekken en dan vrees ik dat ze geen service of garantie gaan leveren.
Juridisch onderbouwen door de rare gesprekken aan te voeren, en je defect wat dus niet opgelost wordt, is beter dan er met een paar mensen heen te gaan.
En mochten de mensen die met jou mee wilden gaan, ook zijn benadeeld door deze winkelier, zou ik dat zeker meenemen in de onderbouwing.

M.v.g.

Hans V200.0

De Consumentenbond inschakelen is ook een optie. Groet, Anne W
Dames en Heren.
Ik ben vandaag samen met wat versterking naar de winkel gegaan De verstekking heeft zich overegens gewoon netjes gehouden. Dat was ook gewoon het plan om beleeft erna toe te gaan.
Nou, Ik was nog geen 10 seconde binnen of de mevrouw aan de Balie begon me al vol te schelden.
''En ik mag geen geld terug geven en dat kan niet'' - werd er gezegd. Hebben wij haar even op aangeduid dat dat volledige onzin is en dat dat volgens de wet gewoon moet nadat een poging tot reparatie niet geholpen heeft.
Haar reactie was ''En ik heb niks te maken met de wet'' en ook nog ''Nee het probleem licht bij jullie''

Hele winkel en alle klanten hebben lekker kunnen mee genieten van haar scheld partij. Uiteindelijk heeft ze me het volledige aankoop bedrag terug gegeven en me gezegd nooit meer terug te komen.

Ik ven uitgescholden en bedreigt met de Politie als ik niet snel zou vertrekken.
Ik ben ook verbannen van de winkel ''Ik wil U hier nooit meer terug zien U bent echt asociaal'' -Zij mevrouw aan de Balie die ons lag vol te schelden voor van alles en nog wat.

Dat ik verbannen ben boeit me echt niet. Ik ga wel ergens anders. Ben ik meschien beetje duurder uit. Maar dit was echt geen stijl. Ik zal deze winkel waarschijnlijk ook nog wel eens op een beurs tegenkomen denk ik. Kijken of ze me dan herkennen  :P

Nou dit is an het einde van de sage!
Bedankt voor het lezen en voor jullie woorden en advies.

Voor de mensen die toch echt willen weten welke winkel het was. Stuur me even een BP. Ik heb op zijn minst wel het fatsoen om het niet in het openbaar hier te plaatsen IVM problemen te voorkomen.
Mooi dat je je geld terug jebt gekregen Jeroen. :thumbup:
Gelukkig zijn er genoeg treinenwinkels en webpagina's om wat aan te schaffen voor de hobby zodat je deze winkel snel voorbij kunt lopen / rennen.

Groet Michel

Het is dus gelopen zoals dit soort zaken moet lopen, alleen de manier waarop klopt niet.

Groet, Anne W
Maar ga je verder er nog een vervolg aan geven? Zoals een negatieve review of opnieuw contact zoeken met die winkel? Die loc kan je gewoon online in Duitsland kopen of bij de grote winkel in Rotterdam. Maar je er gelijk een dagje uit naar onze mooie stad van!
petje af voor jullie geduld,  want ik had dat mens over de balie getrokken en de vloer ermee klaar geveegd!
Ik heb al een andere winkel gebeld en ze hebben er al eentje voor me aan de kant gezet! Ik ga er een leuk dagje uit van maken volgende week.
Citaat van: stormbreaker op zaterdag 07 juni 2025, 16:48:41Maar ga je verder er nog een vervolg aan geven? Zoals een negatieve review of opnieuw contact zoeken met die winkel? Die loc kan je gewoon online in Duitsland kopen of bij de grote winkel in Rotterdam. Maar je er gelijk een dagje uit naar onze mooie stad van!

Ik laat het hier gewoon bij zitten. Ik heb mijn geld terug, daar gaat het om.
Andere mensen hebben mij al via PB's benaderd dus klanten zijn ze sowieso kwijt.
LS .
Hier de link naar je rechten als consument en voorbeeldbrieven .
Overigens in het 1e jaar van aankoop moet de leverancier cq winkelier aan tonen dat het de klant is te verwijten dat iets defect gaat .Was eerder 6 mnd.
Mijn advies is om het gesprek in de winkel op te nemen .Niet wel of nietes spelletjes aan mee doen en een getuige(n) mee te nemen.Wees duidelijk naar de winkelier en dat je je rechten kent!!! Desnoods schrijf je het op of print het uit.
Welke winkelier het is vind ik niet zoboeiend.Belangrijker is dat het fatsoenlijk wordt opgelost zonder dat iedereen zich een mening oid over gaat vormen.
Er is al genoeg ellende in de wereld.
Met vr groet,Koos Wijmans

https://www.consuwijzer.nl/
en de Marklin garantie voorwaarden.

https://www.marklin.nl/service/technische-informatie/maerklin-garantie

PS .
Ik had niet gelezen dat het probleem zich heeft opgelost niettemin toch mijn reactie laten staan.
Je zou ook bij Marklin een klacht kunnen indienen over de wijze van bejegening door zijn dealer?
Uiteraard horen wij het verhaal maar van één  kant dus verder geen commentaar.