Nieuws:

Wil je ook treinenplaatjes in je onderschrift? Lees hier verder hoe je dat instelt op jouw profiel!

BRAND!!!!

Gestart door jeweve dinsdag 01 juli 2008, 23:24:18

0 leden en 1 gast bekijken dit board.
BRAND!!!!
jeweve
gast

BRAND!!!!
Gisteren had ik een ongelukje. Bezig met solderen, dondert mijn potje S39 op de wissels een schaduwspoor er onder. Zo veel mogelijk schoongemaakt. Vandaag nog eens gekeken, gelukkig was de  boel niet gaan roesten.
Vanavond baan aangezet om de boel te testen, even naar beneden om wat te halen.....
Kom  boven: ROOK. Stond de boel in de fik. Gelukkig nog maar klein, maar toch! Zo'n houten tafel van een paar lagen, met chemisch goedje er over doet het wel lekker! Blij dat ik niet langer weg was.
Toch alle wissels waar de S39 overheen was gegaan maar weggegooid, liever geen risico's.
(en ze waren zwart)
Vanavond weer rustig slapen....

jw
Re: BRAND!!!!
Lid sinds: 2007

een hele trotse papa van tygo en jamie

offline
Re: BRAND!!!!
ai ik hoop dat er geen verdere schade is !!?? :shock: :shock:
succes met het herstel van je baan
groet robert
Re: BRAND!!!!
Lid sinds: 2006

offline
Re: BRAND!!!!
aangeven bij de brandverzekering.

Guy
Re: BRAND!!!!
kiezel
gast

Re: BRAND!!!!
Man, dat is schrikken!!!
Wat een geluk dat je er nog zo snel bij was!!!
Heb je wel rookmelders hangen?

Groetjes,
Kiezel :)
Re: BRAND!!!!
jeweve
gast

Re: BRAND!!!!
overal, behalve in de treinenkamer. Moet jij raden waar ik binnenkort een rookmelder hang.....

jw
Re: BRAND!!!!
Marklin-Tim
gast

Re: BRAND!!!!
Jan willem ik zou het niet weten :mrgreen:

Maaruh jij hebt veel geluk gehad!
Re: BRAND!!!!
Lid sinds: 2007

offline
Re: BRAND!!!!
Citaat van: jeweve op woensdag 02 juli 2008, 09:02:32
overal, behalve in de treinenkamer. Moet jij raden waar ik binnenkort een rookmelder hang.....

jw
aiai, niet meer doen hé. :?

wees blij dat er geen rollend mat. in de buurt stond :wink:

Dennis
Re: BRAND!!!!
jeweve
gast

Re: BRAND!!!!
Ja ja, ik weet het, oog van de naald....
Re: BRAND!!!!
Lid sinds: 2007

Ik ben 3 railer zonder pukkels

offline
Re: BRAND!!!!
Heb je dat engeltje nog bedankt wat boven je hoofd  zit?


                                                                           Arie
Re: BRAND!!!!
DB bas
gast

Re: BRAND!!!!
ja daar kan je best bij uitkijken.
een brand blussertje is geen overbodige luxe maar geeft dat ook een zooi.
zelf moet ik nog een nieuwe kopen.

kijk uit en groetjes bas
Re: BRAND!!!!
Lid sinds: 2007

offline
Re: BRAND!!!!
Citaat van: DB bas op woensdag 02 juli 2008, 20:18:06
ja daar kan je best bij uitkijken.
een brand blussertje is geen overbodige luxe maar geeft dat ook een zooi.
zelf moet ik nog een nieuwe kopen.

kijk uit en groetjes bas
wel? de oude al leeg gespoten :lol: :mrgreen:

Dennis
Re: BRAND!!!!
Speciale Gast
Lid sinds: 2006

offline
Re: BRAND!!!!
Citaat van: guyremgabdel op woensdag 02 juli 2008, 00:05:29
aangeven bij de brandverzekering.

Dit zou ik zeker doen!
Het is altijd fijn om te weten hoe een brandverzekering met dit soort meldingen omgaat! :idea:

Voorbeeldje : tijdens het stofzuigen is er een vonkje in de stofzak van onze Miele terecht gekomen, stofzak en behuizing in de fik! :shock:
Deze er uit gehaald en dit opgegeven bij de brandverzekering met opgave van verbrande stofzak en gesmolten behuizing!
Binnen 1 week stond het totale aanschafbedrag van ? 249,- al op onze rekening! :o
Dus toen zelf maar een nieuwe stofzak en behuizing gekocht en van de rest...............dat rijdt nu op de baan rond! :wink:

Vriendelijke groeten,
AlbertJan.
Re: BRAND!!!!
Forum Moderator
Lid sinds: 2006

Gelukkig liggen de dwarsliggers onder de rail.

offline
Re: BRAND!!!!
Mag ik je één TIP geven JW.
Gebruik NOOIT S39 op de modelbaan of voor het solderen van electronica etc.
S39 bevat zoutzuur (HCl) en dat vreet de aanwezige oxides op het te solderen metaal weg, maar bij dunne metalen voorwerpen vreet de s39 er gewoon doorheen.
Ook gaat alles ervan roesten als je het na het solderen niet grondig schoonmaakt.
Je hebt nu ook zelf de nadelen ervan ondervonden en gebruik in het vervolg alleen soldeertin met harskern.
Er bestaan ook spuitbussen met soldeerflux, maar die zijn eigenlijk alleen bedoeld om een printplaat te bespuiten, alvoor je gaat solderen.

Kortom S39 is de grootste troep die je op de modelbaan kan gebruiken.
Re: BRAND!!!!
jeweve
gast

Re: BRAND!!!!
He jongens,

Bedankt voor de tips. Ga de S39 niet meer gebruiken, rommel (het soldeert trouwens wel lekker....)
Ik heb trouwens het idee dat de huidige S39 minder aggressief is dan vroeger (milieu-fratsen of zo?) Vroeger kon ik na 3 jaar mijn potje weggooien omdat het borsteltje vergaan was, dat is niet meer. Ook weet ik van vroeger dat staal (blik) verroeste. Ik moet je zeggen dat dat me nu niet meer is opgevallen.....

In ieder geval brand het nieuwe spul hartstikke goed!

Wellicht heb je S39 en S39?
Re: BRAND!!!!
DB bas
gast

Re: BRAND!!!!
ik gebruikt het voor het solderen van de rvs lasdraadjes om de wissels mee te bedinnen.
kan het echt niet zonder doen.
en na het afkoelen spoel ik de relai anker met rvs draad schoon met water en met behulp van een staalborstel haal ik de rest van de zooi er af bij rails zal het wel kunen denk ik maar je zal voorzichtig moeten werken en dan de stukken vante vooren solderen en na afkoelen gelijk afspoelen en droogen maar ik ben er zelf niet zo gek op om aan de rails te solderen.
en tentweede na gebruik gelijk op een plek neer zeten waar je niet soldeer of met andere warmte bronnen bezig bent.

groetjes bas
Re: BRAND!!!!
Missraquel
gast

Re: BRAND!!!!
Dit voorval is best wel en ding OPZICH, als je er zo eventjes over nadenkt, we gebruiken veel droge en brandbare spullen op een baan, dan met al het gerommel met draadjes, lampjes en dat vaak in kleine afgesloten ruimte.

Als je er echt even bij stil staat .....................
Re: BRAND!!!!
Speciale Gast
Lid sinds: 2006

Trans Europ Express

offline
Re: BRAND!!!!
Daarom gebruik ik zoveel mogelijk geen gloeilampjes maar leds op en onder de baan.
Tevens worden waar nodig bepaalde onderdelen gekoeld d.m.v. oude pc ventilatoren.
Re: BRAND!!!!
Bullgod
gast

Re: BRAND!!!!
Citaat van: DB bas op woensdag 02 juli 2008, 20:18:06
ja daar kan je best bij uitkijken.
een brand blussertje is geen overbodige luxe maar geeft dat ook een zooi.
zelf moet ik nog een nieuwe kopen.

kijk uit en groetjes bas

Dit is niet helemaal waar, want als je een CO2 blusser neemt, dan zorgt deze er alleen voor dat de zuurstof weggenomen wordt, dus gaat het vuur uit...
Af te raden is dan een poeder of schuimblusser, want die maken inderdaad een ongelofelijke bende en dan kun je alles ongeveer weggooien!
dus inderdaad een brandblusser is belangrijk maar bekijk goed welk soort je neemt! want bij fijne techniek is een CO2 (Koolstofdioxide) blusser aanbevolen.

groet, Casper
Re: BRAND!!!!
jeweve
gast

Re: BRAND!!!!
Citaat van: Missraquel op vrijdag 04 juli 2008, 09:07:29
Dit voorval is best wel en ding OPZICH, als je er zo eventjes over nadenkt, we gebruiken veel droge en brandbare spullen op een baan, dan met al het gerommel met draadjes, lampjes en dat vaak in kleine afgesloten ruimte.

Als je er echt even bij stil staat .....................

Zeker, en dat gecombineerd met een booster van 9A....... Ik vraag me af of er, als er in een verre uithoek, kortsluiting is in een onderdeel dat met een klein draadje is aangesloten.......

aiaiaiaiai!
Re: BRAND!!!!
Lid sinds: 2007

Groningen

offline
Re: BRAND!!!!
Gelukkig is het goed afgelopen.
Zo zie je maar een ongeluk zit in een klein hoekje.

Succes met het herstellen.

Groet Jac.
Re: BRAND!!!!
SniperEye
gast

Re: BRAND!!!!
Misschien ook interessant om een fire knockout neer te hangen (even googlen om deze te vinden)
Re: BRAND!!!!
conducteur
gast

Re: BRAND!!!!
Re: BRAND!!!!
EgMaf
gast

Re: BRAND!!!!
Citaat van: conducteur op zaterdag 05 juli 2008, 13:47:08
http://www.fireknockout.com/index2.asp?p=1
Dat is dus op basis van water & blusmiddel... Lijkt me niet ideaal bij een modelbaanbrand!

CO2 is dan toch veiliger en met minder gevolgschade, lijkt mij...

Groet,
EgMaf
Re: BRAND!!!!
SniperEye
gast

Re: BRAND!!!!
Is wel op basis van CO2. Deze ontneemt namelijk de zuurstof waardoor de brand zal doven. Er ontstaat juist geen schade :)
Re: BRAND!!!!
SniperEye
gast

Re: BRAND!!!!
Re: BRAND!!!!
EgMaf
gast

Re: BRAND!!!!
Citaat van: SniperEye op zaterdag 05 juli 2008, 14:39:45
Is wel op basis van CO2. Deze ontneemt namelijk de zuurstof waardoor de brand zal doven. Er ontstaat juist geen schade :)
Op hoe werkt het hoor ik de stem toch duidelijk zeggen: "Dit blusmiddel bestaat is een oplossing van water en een mens- dier en milieuvriendelijk middel" en "Grove waternevel koelt het oppervlak af en laat een brandvertragende laag achter".

En het filmpje overtuigt me er juist meer van dat het niet geschikt is voor (kleine) modelbaanbrandjes: Het duurt even voordat het werkt, maar het ergste is nog de verwoestende ontploffing: Het slaat deuken in de motorkap en laat autoruiten springen.

Volgens mij blijft er bij CO2-blussen van een modelspoorbrandje toch meer heel dan met dit ding...

Groet,
EgMaf
Re: BRAND!!!!
SniperEye
gast

Re: BRAND!!!!
Dit is een grote versie van de fire knock out. Ze zijn er in diverse gewichtsklasse te krijgen.
Re: BRAND!!!!
jeweve
gast

Re: BRAND!!!!
Op zich wel interessant, zo'n ding, maar ik denk dan meer aan de motorruimte van mijn VW bus uit 1967 dan onder mijn treintafel.

In ieder geval bedankt voor de info!

Re: BRAND!!!!
Lid sinds: 2007

Ik ben 3 railer zonder pukkels

offline
Re: BRAND!!!!
Dan maar gewoon met water blussen, dat droogt weer op.


                                                                                        Arie
Re: BRAND!!!!
jeweve
gast

Re: BRAND!!!!
Ik vrees dat het dan toch einde oefening is voor je modelbaan.... Ik heb nog nooit geprobeerd een loc onder te dompelen, maar ik weet niet helemaal zeker of dat goed gaat ;-)
C rails kan er denk ik (net als K) wel tegen, maar M vindt water niet leuk!

Dat Co2 verhaal is wel leuk, maar moet niet in een bom zitten. Na zo'n explosie is mijn baan toch enigszins ontzet.

Re: BRAND!!!!
AudiFahrer
gast

Re: BRAND!!!!
Als onze wagen in de brand zou staan. Lijkt mij het voordeel van zo'n blusbom niet echt groot omdat de drukgolf van zo'n  knal de wagen ernstig beschadigd (o.a. ontzetting van carroseriedelen).
Ik denk dat het sowieso wel gedaan is met je auto, omdat deze vol loopt met rook en de sporen daarvan zijn onmogelijk ongedaan te maken.


Re: BRAND!!!!
SniperEye
gast

Re: BRAND!!!!
Er komt inderdaad nevel vrij die onmiddelijk zal verdampen. Werkt dus hetzelfde als een CO2 blusser.

Re: BRAND!!!!
EgMaf
gast

Re: BRAND!!!!
Citaat van: SniperEye op zondag 13 juli 2008, 13:04:12
Er komt inderdaad nevel vrij die onmiddelijk zal verdampen. Werkt dus hetzelfde als een CO2 blusser.

...maar dan zonder de (op modelbouwschaal: verwoestende) ontploffing!
Ik had wel eens willen zien wat het met dat houten huisje gebeurd was, als daar zo'n plof-box in gelegen had :-)

Groet,
EgMaf
Re: BRAND!!!!
Lid sinds: 2007

Windhoven

offline
Re: BRAND!!!!
Kwam vandaag tijdens het afbreken van min modelbaan ook een half weggesmolten wisselaandrijving tegen. Bleek ook flink warm geweest te zijn. Oorzaak was dat een draad van de wisselaandrijving los was geraakt uit een (klem)aansluiting van een marklin 7245 relais, waardoor beide spoelen van de wisselaandrijving spanning kregen zonder in de eindafschakeling te gaan.
Maar had zeker niet veel langer moeten duren. De lak van de wisselspoelen en behuizing van de aandrijving waren aardig gesmolten.
Re: BRAND!!!!
Lid sinds: 2006

offline
Re: BRAND!!!!
mooie bom

alleen koop nooit of te nimmer een poederblusser, liever schuim of c02.
poeder is de grootste rotzooi die er maar is.
Re: BRAND!!!!
SniperEye
gast

Re: BRAND!!!!
Poeder zorgt ook voor snelle oxidering van metalen e.d.!
Re: BRAND!!!!
Lid sinds: 2008

offline
Re: BRAND!!!!
Ik ga voor co2-blusser.
De rest vind ik ongeschikt voor de modelbaan.

Groeten,
Yeoman.
Re: BRAND!!!!
SniperEye
gast

Re: BRAND!!!!
De fireknock out "explodeert" zodat er CO2 vrij komt op het moment dat er vuur ontstaat. Een CO2 blusser gebruik je als je brand ontdekt. Dat kan te laat zijn. De Fireknock out zou dit dus voorkomen :)
Re: BRAND!!!!
EgMaf
gast

Re: BRAND!!!!
Citaat van: SniperEye op maandag 14 juli 2008, 17:30:32
De fireknock out "explodeert" zodat er CO2 vrij komt op het moment dat er vuur ontstaat. Een CO2 blusser gebruik je als je brand ontdekt. Dat kan te laat zijn. De Fireknock out zou dit dus voorkomen :)

De brand moet al redelijk groot zijn, voordat die Fireknock zijn werk doet.
In kleine ruimte (als een treinenkamer) lijkt me die explosie nogal slopend, niet alleen voor de baan maar ook voor de ramen, muren e.d.

Ik zie het zo:
- Als je de brand ontdekt, kun je met een CO2 blussen nog iets proberen te redden.
- Als je de brand ontdekt, maar je hebt een Fireknock, is je baan e.d. gesloopt...
- Als je de brand niet op tijd ontdekt, is je baan gesloopt. Of omdat er neit / te laat geblust is, of omdat je een Fireknock hebt, en de ontploffing zijn werk gedaan heeft.

Begrijp me niet verkeerd, ik vind die Fireknock een pracht-oplossing. Maar dan moet je het wel inzetten op plekken die ervoor geschikt zijn. En dat zijn dan volgens mij vooral kleine ruimten met redelijk groot brandgevaar (zoals een motorruimte van auto, boot oid), waar veel brandbare stoffen zijn (benzine, olie), normaal blussen neit goed mogelijk is, en de brand snel om zich heen kan slaan met erge gevolgen (wederom: auto, boot...)

Bij een modelspoorbaan is het risico niet zo groot (weinig hoog-ontvlambare stoffen), en zal een brand meestal niet beginnen zonder dat er iemand bij is (die het ruikt). Modelspoorbanen staan bij de meeste mensen niet 90% van hun tijd te draaien zonder dat er iemand bij is...
Zo'n Fireknock is voor die toepassing volgens mij niet geschikt: Te weinig kans dat het zin heeft, en te verwoestend resultaat als hij gebruikt is...

Groet,
EgMaf
Re: BRAND!!!!
SniperEye
gast

Re: BRAND!!!!
Juist de kleine FireKnockOut met een geringe kracht maar groot effect zou juist wel geschikt moeten zijn. Een rookmelder kan ook wonderen verrichten :)