Nieuws:

Wil je ook treinenplaatjes in je onderschrift? Lees hier verder hoe je dat instelt op jouw profiel!

haperende wisselmotoren

Gestart door BR86Abe maandag 30 juni 2008, 09:25:55

0 leden en 1 gast bekijken dit board.
haperende wisselmotoren
Ik heb een probleem met enkele wisselmotoren. Ik gebruik C-rails. De electrische wisselaandrijving heeft art.nr. 74490. Deze worden bediend met railschakelaars art.nr. 72720.
De stroomvoorziening geschiedt via een oude Trix transformator, waarmee 11 wisselaandrijvingen worden gevoed en de verlichting van enkele huisjes (dat moeten er nog veel meer worden).
De baan heb ik nu ca. 10 maanden liggen en deze wordt ca. 6 uur per maand belast.
De bediening van enkele wissels weigert inmiddels alle dienst. Ik heb alle bedrading en aansluitingen nagekeken, maar ik kan niets ontdekken.
Mijn vraag is of iemand hier een oplossing voor heeft, of het te rapareren valt en of ik de wisselaandrijvingen moet vervangen (zo snel al?).

M.vr.gr.
Abe Nederlof
Re: haperende wisselmotoren
Speciale Gast
Lid sinds: 2006

Trans Europ Express

offline
Re: haperende wisselmotoren
Abe,

Levert de Trix-trafo (gelijkspanning?) wel voldoende spanning en/of vermogen? Heb je ook een wisselstroom (Marklin) trafo tot je beschikking?
Re: haperende wisselmotoren
Hallo Abe,

Stuur je je wissels analoog (met knopjes) of digitaal (met decoders) aan?
Als het digitaal is, dan ligt het misschien niet aan de aandrijvingen, maar aan de decoders. Ik heb een vergelijkbaar probleem met Esu SwitchPilot wisseldecoders, vandaar...

Groet,
EgMaf
Re: haperende wisselmotoren
Speciale Gast
Lid sinds: 2006

Trans Europ Express

offline
Re: haperende wisselmotoren
Egmaf,

De aansturing gebeurt doormiddel van de 72720 zijn dus schakelkastjes van M*

@Abe

Als je nu schakelt met de kastjes ertussen weg? (dwz de stekkertjes gewoon eens tegen elkaar houden)
Re: haperende wisselmotoren
Goed dan nog maar weer eens een keer, het probleem bestaat al jaren en is nog steeds niet opgelost. En wat is nu het probleem, nu dat is het volgende, het is een mechanisch probleem in de wisselaandrijving, aangaande het niet ver genoeg doorschieten in een bepaalde stand. En dat heeft tot gevolg dat de eindafschakelaar niet werkt en daardoor geen contact meer maakt zodat het wisel in de andere stand gezet kan worden. Dit heeft niets met de voeding van de wissel te maken, en is puur een constructie misser.
Niets aan te doen dus met hogere spanning of andere hulpmiddelen uit die richting.
Het enigste wat het probleem oplost is het uitschakelen van de eindafschakeling, doomiddel van het overbruggen van de contacten van de schakelaar intern de wisselaandrijving.
Re: haperende wisselmotoren
buckfast_beekeeper
gast

Re: haperende wisselmotoren
Citaat van: Sprinter op maandag 30 juni 2008, 12:24:28En dat heeft tot gevolg dat de eindafschakelaar niet werkt en daardoor geen contact meer maakt zodat het wisel in de andere stand gezet kan worden. Dit heeft niets met de voeding van de wissel te maken, en is puur een constructie misser.
Niets aan te doen dus met hogere spanning of andere hulpmiddelen uit die richting.
Het enigste wat het probleem oplost is het uitschakelen van de eindafschakeling, doomiddel van het overbruggen van de contacten van de schakelaar intern de wisselaandrijving.


Heeft het nut om een eindafschakeling die niet werkt uit te schakelen?

Nadat de eindafschakeling is overbrugd kunnen we daarna komen mekkeren dat de aandrijving niet meer uitschakelt en de aandrijving verbrand. Kunnen terug zetten is ook geen oplossing omdat Abe toch wil dat zijn wissels schakelen naar waar hij wil, of is dit niet zo? Een wissel dient gewoon perfect te schakelen. Niet meer, ook niet minder.

Een te lage spanning kan wel degelijk de oorzaak zijn. Spoelen die voorzien zijn op 16V~ kunnen heus wel haperen op 12V=. De stroom door het spoel wordt te klein waardoor het te weinig vermogen heeft. Vele van deze spoelen worden overstuurd om ze sterker te laten aantrekken. Dit gebeurd ook in bijvoorbeeld pin ball automaten. Te sterk aantrekken heeft soms het stuiteren van de wissel tot gevolg waardoor hij zelfs terug slaat.  Een weerstand kan dan uitsluitsel bieden.

Belangrijk voor Abe is nu vooral kijken dat de wissels het allemaal doen met een geschikte trafo. Ook eens bekijken hoeveel V de Trix trafo is. 40 wissels is geen probleem, ze zullen toch niet gelijktijdig getrokken worden. Een massa lampjes is echter een ander paar mouwen. Bekijk dus ook even het vermogen van de trafo. Je kan er heus niet meer uit halen dan er in zit. Omschakelen naar leds kan een serieuze energie besparing geven.

Re: haperende wisselmotoren
Citaat van: buckfast_beekeeper op maandag 30 juni 2008, 13:12:10
Citaat van: Sprinter op maandag 30 juni 2008, 12:24:28En dat heeft tot gevolg dat de eindafschakelaar niet werkt en daardoor geen contact meer maakt zodat het wisel in de andere stand gezet kan worden. Dit heeft niets met de voeding van de wissel te maken, en is puur een constructie misser.
Niets aan te doen dus met hogere spanning of andere hulpmiddelen uit die richting.
Het enigste wat het probleem oplost is het uitschakelen van de eindafschakeling, doomiddel van het overbruggen van de contacten van de schakelaar intern de wisselaandrijving.


Heeft het nut om een eindafschakeling die niet werkt uit te schakelen?


Als jij weet hoe een eindafschakeling werkt en wat die precies doet, dan weet je dat dit een overbodige vraag is.  Kennelijk weet je dus niet helemaal waar het overgaat, zal zeggen verdiep je er eens in, en kom dan terug met nuttigere informatie.
Re: haperende wisselmotoren
Wat voor Trix trafo is dat en hoeveel vermogen heeft deze en levert deze wel wisselstroomspanning, dat zijn allemaal zaken die we eerst moeten weten.

In elk geval is het zeer slim om de wissels op een aparte trafo aan te sluiten dat scheelt al heel wat ellende.

Handiger is het om de lampjes op een aparte trafo te gaan zetten en je wissels en seinen op een andere.


Re: haperende wisselmotoren
Speciale Gast
Lid sinds: 2006

offline
Re: haperende wisselmotoren
Hallo Abe.
Er is geen probleem wat vervelender is als een probleem wat af en toe voorkomt! :shock:
De eenvoudigste (test) oplossing is toch wel het inzetten van meer power of de wissels op een aparte voeding te zetten.
Zelf heb ik best veel wissels, wel allemaal voorzien van inbouw decoder, maar ik heb tot dusverre nog nooit een wissel gehad die niet schakelde maar mijn baan is tot dusverre nog behoorlijk over-powered.
Dus persoonlijk zou ik eerst voor de eenvoudige oplossing van Chris (Buzz-4stroke) en daarna evt. het probleem zoals Wim (Sprinter) aangeeft, gaan bekijken.

Succes met het testen.
Vriendelijke groeten,
AlbertJan. 
Re: haperende wisselmotoren
Albert-Jan,

Ik denk dat het probleem wel duidelijk is, het wissel doet het af en toe niet, op het moment dat het wissel het niet doet, komt er geen spanning op de wisselspoel terecht.
Hoe krachtig of hoe hoog je die aanbied maakt dan niet meer uit, als hij de spoel niet bereikt is het einde verhaal, en werkt het niet meer.

De boosdoener is de aan/uit schakeling in de wisselaandrijving zelf. Beter bekend als de eindafschakeling.
Die werkt op de volgende manier.

In de aandrijving zitten twee contacten die doormiddel van een stukje plastic worden ingedrukt aan de enezijde en aan de andere zijde juist weer terugveert.
Op het moment dat het contact terugveert wordt de spanning onderbroken van de spoel die op dat moment onder spanning is gezet. Dit gebeurd dus als de magneet in de spoel bijna op zijn eindstand is. Nu is de spoel uitgeschakeld. De andere kant waar het contact nu van is ingedrukt, maakt het mogelijk om de andere spoel te kunnen schakelen. Dus die is nu aangezet.

Wat is nu aan de hand is, is het volgende, door bepaalde oorzaken komt de wisselaandrijving niet op het einde, of stuitert terug, of een andere oorzaak de contacten zijn vuil of ingebrand en maken daardoor slecht contact.

Zoals je je misschien nu kan voorstellen is het probleem dus, dat beide contacten van de zogenaamde eindafschakeling geen contact maken, of meer maken, en dat daardoor geen van beide wisselspoelen nog op een aangeboden spanning, of schakelpuls kunnen reageren.

Zet je nu het wissel even met de hand om. zodat de kans bestaat dat het contact hersteld, dan zal het wissel het weer doen, tot de volgende misser.

Om dit nu op te lossen kun je de schakelcontacten overbruggen en zal een schakelpuls alrtijd zijn werk doen. Het nadeel is dat je geen led indicatie meer kunt gebruiken voor de wisselstand door te geven op een schakelbord of paneel, het andere nadeel is als dat als de puls te lang duurt de spoel kan verbranden, zoals ook bij de oude K-wissel en de M-wissel het geval is.
Het voordeel is dat het wissel altijd van de ene stand en de andere stand gezet kan worden, zonder storing.
Re: haperende wisselmotoren
Speciale Gast
Lid sinds: 2006

offline
Re: haperende wisselmotoren
Hallo Wim.(Sprinter)
Hartelijk dank voor deze zeer duidelijke en uitgebreide uitleg.
Toch weer twee vragen, komt deze eindafschakeling dan alleen voor bij de C-rail wissels en de nieuwe K-rail wissels, dit omdat jij aangeeft ' dat als de puls te lang duurt de spoel kan verbranden, zoals ook bij de oude K-wissel en de M-wissel het geval is.' ?
Is het op mijn baan dan gewoon puur geluk dat ik dit nog niet tegengekomen ben of zijn er meerdere oorzaken en/of oplossingen mogelijk?

Vriendelijke groeten,
AlbertJan.

Re: haperende wisselmotoren
Nou nou nou Sprinter, volgens mij zijn zoveel dingen nog helemaal niet zeker:

Citaat van: Sprinter op maandag 30 juni 2008, 16:48:16
Ik denk dat het probleem wel duidelijk is, het wissel doet het af en toe niet,
CiteerDe boosdoener is de aan/uit schakeling in de wisselaandrijving zelf. Beter bekend als de eindafschakeling.
CiteerWat is nu aan de hand is, is het volgende
CiteerZoals je je misschien nu kan voorstellen is het probleem dus


Oeps, volgens mij meldde de TS juist dat ze niet af en toe, maar juist helemaal niets meer doen:
Citaat van: BR86Abe op maandag 30 juni 2008, 09:25:55
De bediening van enkele wissels weigert inmiddels alle dienst.

Je verdere verhaal is (voor mij) wel duidelijk. Maar zoals AlbertJan, Davy en andere je ook al duidelijk probeerde te maken: Het kan best een heel ander probleem zijn, dat een hele andere oplossing nodig heeft.
En dan zou het toch erg jammer zijn als de TS dadelijk zijn eindafschakeling permanent uit zijn aandrijvingen gesloopt heeft, en het probleem toch bij de voedingsspanning / vermogen lag....

Just my 2 cents worth...

Groet,
EgMaf
Re: haperende wisselmotoren
Egmaf,

Dat de problemen voor jouw niet helemaal duidelijk zijn, dat is mogelijk, maar na 20 + jaar ervaring met deze materie durf ik gerust te zeggen dat de oorzaak in de aandrijving gezocht dient te worden. Maar wie een andere oplossing weet of oorzaak, mag het zeggen.

Re: haperende wisselmotoren
Hallo Abe,

Citaat van: BR86Abe op maandag 30 juni 2008, 09:25:55
De bediening van enkele wissels weigert inmiddels alle dienst. Ik heb alle bedrading en aansluitingen nagekeken, maar ik kan niets ontdekken.
Mijn vraag is of iemand hier een oplossing voor heeft, of het te rapareren valt en of ik de wisselaandrijvingen moet vervangen (zo snel al?).
Sluit indien mogelijk deze wissels eens rechtstreeks op een trafo aan.

Mvg,
Peter
Re: haperende wisselmotoren
Citaat van: AlbertJan op maandag 30 juni 2008, 17:16:32
Hallo Wim.(Sprinter)

Toch weer twee vragen, komt deze eindafschakeling dan alleen voor bij de C-rail wissels en de nieuwe K-rail wissels,

Deze eindafschakeling zit in alle los aanklikbare aandrijvingen van Marklin.

Dus de K-wissel met een vaste aandrijving daar zit het niet in, en dat geldt ook voor alle M-wissels.
Die kunnen dus doorbranden als je er constant een omschakelpuls opzet.

Re: haperende wisselmotoren
Citaat van: Freak op maandag 30 juni 2008, 17:32:05
Hallo Abe,

Citaat van: BR86Abe op maandag 30 juni 2008, 09:25:55
De bediening van enkele wissels weigert inmiddels alle dienst. Ik heb alle bedrading en aansluitingen nagekeken, maar ik kan niets ontdekken.
Mijn vraag is of iemand hier een oplossing voor heeft, of het te rapareren valt en of ik de wisselaandrijvingen moet vervangen (zo snel al?).
Sluit indien mogelijk deze wissels eens rechtstreeks op een trafo aan.

Mvg,
Peter

En schakel dan het wissel eens heen en weer tot dat hij het niet meer doet. Zet dan het wissel met de hand in de andere stand en herhaal de test. Met eenmalig omzetten weet je nog niets. Het gaat bijvoorbeeld 10 keer goed en de 11de keer werkt het dan even niet.
Re: haperende wisselmotoren
Wim,

Abe schrijft duidelijk dat enkele wissels dienst weigeren. Laat hem dan eens eerst op een eenvoudig kijken of zijn wissels al dan niet goed functioneren.

Mvg,
Peter
Re: haperende wisselmotoren
Citaat van: Sprinter op maandag 30 juni 2008, 17:31:13
Dat de problemen voor jouw niet helemaal duidelijk zijn, dat is mogelijk, maar na 20 + jaar ervaring met deze materie durf ik gerust te zeggen dat de oorzaak in de aandrijving gezocht dient te worden. Maar wie een andere oplossing weet of oorzaak, mag het zeggen.

Laten we nou niet tegen elkaar opbieden met onze "dienstjaren", die leeftijd ben ik in ieder geval allang voorbij.

Mijn punt is:

  • Jij gaat er vanuit dat de aandrijvingen soms wel & soms niet werken. De TS meldde juist dat de aandrijvingen waar hij het over heeft, helemaal de geest gegeven hebben. Dat is toch heel wat anders, en zijn probleem zou dus ook een andere oorzaak kunnen hebben (bv het voedingsprobleem)
  • Bovendien is je oplossing nogal ingrijpend: Dat kun je niet zomaar weer terugdraaien! Dus is het verstandiger om eerst eens wat testen uit te voeren, zoals de anderen ook voorstellen. Daarna kun je altijd nog gaan slopen, toch?

Per saldo proberen we allemaal de TS te helpen mijn zijn probleem.

Groet,
EgMaf
Re: haperende wisselmotoren
Speciale Gast
Lid sinds: 2006

Stand 7 :-)

offline
Re: haperende wisselmotoren
Wat Wim beschrijft komt exact overeen met een probleem wat ik met een set K-wissels heb, die als overloop aan elkaar gekoppeld zijn. Zo af en toe valt na het schakelen de terugmelding weg (LEDs op tableau gaan uit) en reageert het wissel niet meer op bediening, beide kanten op. Inspectie van de ene aandrijving waarbij ik het kan zien leert dat het schuifje inderdaad ongeveer een millimeter of anderhalf van zijn eindstand af staat. Het handmatig bedienen van de aandrijving verhelpt het probleem... voor zolang als het duurt.

Wat ik me nog afvraag, wellicht dat Wim dat weet, is of dit bij twee gekoppelde wissels pas gebeurt als beide aandrijvingen de eindstand niet halen of dat het genoeg is als er één weigert. Voor de volledigheid: met gekoppeld bedoel ik dat de blauwe draden twee aan twee met elkaar verbonden zijn zodat de wissels tegelijk om gaan. Ze hebben dan ook een gezamenlijke terugmelding.

Martijn
Re: haperende wisselmotoren
Lid sinds: 2006

offline
Re: haperende wisselmotoren
Als de oorzaak de aandrijving (eindafschakeling) is, dan vind ik dat erg snel. Ik begrijp dat de aandrijvingen nog geen jaar oud zijn.
Echter voordat je garantie kunt claimen, zal je de aandrijvingen eerst met de originele Marklin trafo moeten testen. Als ze het dan wel doen, is het geen defect.

En zodra je de aandrijvingen aanpast, vervalt de garantie.

@ Sprinter:
Citaat van: Sprinter op maandag 30 juni 2008, 16:48:16
....
In de aandrijving zitten twee contacten die doormiddel van een stukje plastic worden ingedrukt aan de enezijde en aan de andere zijde juist weer terugveert.
Op het moment dat het contact terugveert wordt de spanning onderbroken van de spoel die op dat moment onder spanning is gezet. Dit gebeurd dus als de magneet in de spoel bijna op zijn eindstand is. Nu is de spoel uitgeschakeld. De andere kant waar het contact nu van is ingedrukt, maakt het mogelijk om de andere spoel te kunnen schakelen. Dus die is nu aangezet.
.....
Het verhaal over de werking is duidelijk.

Heb je misschien een foto van het binnenwerk van een wisselaandrijving ?
Kun je de schakelkontakten ook reinigen ?
Welke kontakten moeten verbonden worden?

groetjes
Henk
Re: haperende wisselmotoren
Speciale Gast
Lid sinds: 2006

offline
Re: haperende wisselmotoren
Citaat van: Acido op maandag 30 juni 2008, 17:50:48
Wat Wim beschrijft komt exact overeen met een probleem wat ik met een set K-wissels heb, die als overloop aan elkaar gekoppeld zijn.

Hééé, dan ken ik dit probleem wel!
Omdat al mijn wissels met inbouw decoders zijn uitgerust moet ik na ombouwen van de baan vaak een aantal decoders van een nieuw decoder adres voorzien.
Soms gaat dit niet goed of vergeet ik een dubbel adres te wijzigen en dan schakelen 2 of 3 wissels gelijktijdig en dit gaat dan regelmatig fout.
Dan schakelt er maar 1 wissel en de andere bromt of reageert niet.
Het lijkt dan wel of de schakelpuls niet sterk genoeg is om gelijktijdig 2 of 3 wissels te schakelen.

Ik hoop wel dat Ab hier iets aan heeft want nu komen er wel veel nieuwe aspecten om de hoek kijken.
Maar het eenvoudigst lijkt op dit moment toch het testen met een andere voeding!

Sterkte en succes.
Vriendelijke groeten,
AlbertJan.
Re: haperende wisselmotoren
Henk,

Heb je hier iest aan ?.
http://www.intelab.com/modbau/Weichenrueckmeldung.htm

AlbertJan,

Abe schakelt zijn wissels analoog met 72720 schakelkastje.


Mvg,
Peter
Re: haperende wisselmotoren
Hier nog een plaatje en een omschrijving van hetzelfde http://www.floodland.nl/aim/info_verborgen_wisselspoel_1.htm

Iets dichter bij huis. Zoals je ziet is het geen nieuw probleem.

M
Re: haperende wisselmotoren
Speciale Gast
Lid sinds: 2006

Stand 7 :-)

offline
Re: haperende wisselmotoren
Dat is inderdaad een duidelijke en uitgebreide omschrijving van het probleem, thanks :-)

De vraag is nu natuurlijk: is er een oplossing? Zijn de wisselaandrijvingen te vervangen door exemplaren die het wel altijd doen? Valt er nog iets aan te knutselen?

Verder is het me opgevallen dat ik twee soorten aandrijvingen voor K-wissels heb. Eentje met een duidelijk pennetje voor de handbediening en eentje met een moeilijk bereikbaar schuifje. Hebben deze types in dezelfde mate last van het probleem met de eindafschakeling?

Martijn
Re: haperende wisselmotoren
Citaat van: Acido op maandag 30 juni 2008, 18:26:16
Dat is inderdaad een duidelijke en uitgebreide omschrijving van het probleem, thanks :-)

De vraag is nu natuurlijk: is er een oplossing? Zijn de wisselaandrijvingen te vervangen door exemplaren die het wel altijd doen? Valt er nog iets aan te knutselen?
Martijn

Je kunt de eindafschakel contacten buiten spel zetten, dat is al meerdere keren naar voren gebracht in dit geheel. Een andere oplossing is een ander merk type aandrijving gebruiken.

Bijvoorbeeld met een echte motor. De universele conrad wisselaandrijving bijvoorbeeld, kost 6,-- per stuk.
Een andere oplossing is een Servo, of de oplossing met geheugendraad. Er zijn meerdere mogelijkheden, die alle goedkoper en ook nog beter zijn dan de standaard Marklin wisselaandrijvingen.


Uhlenbrock heeft een leuke Servo decoder, en betaalbare servo's ook de goedkopere servo's die te koop zijn bij Conrad 5,95 per stuk kun je gebruiken bij deze servodecoder voor 4 servo's artikel nummer 67800.

Werkt hier sinds een week of 2 perfect op mijn testbaan.
Re: haperende wisselmotoren
Het aanpassen van bijvoorbeeld een C-wissel voor een ander type aandrijving, is een fluitje van een cent. Hier de aanpassing stap voor stap en een plaatje van de ondervloer wisselaandrijving van conrad.












Re: haperende wisselmotoren
Forum Moderator
Lid sinds: 2006

Gelukkig liggen de dwarsliggers onder de rail.

offline
Re: haperende wisselmotoren
Deze storing kan allerlei oorzaken hebben.

Ten eerste de trafo, een oude van Trix, die waarschijnlijk maar 12-14 =Volt levert en dus gewoon tekort komt.
Een Marklin trafo levert 16-18 ~Volt en dit is meestal nominaal gegeven

Ten tweede de wisselspoelen met eindafschakeling, maar die worden al jaren voorzien van microswitches voor de eindafschakeling, welke mij wel betrouwbaar lijken en, omdat ze in een gesloten behuizing zitten, is vuil ed nagegenoeg uitgesloten.

Ten derde, de schakelrail die Abe toepast, kunnen, wellicht door stof ed vervuild zijn, waardoor de puls niet meer wordt doorgegeven.

Blijft dus zaak eea gewoon uit te sluiten, door telkens de invloed één van de bovenste punten te elimineren.
Beginnen met de trafo lijkt dan het eenvoudigst.
Re: haperende wisselmotoren
Ad (kappa) schreef:

CiteerTen tweede de wisselspoelen met eindafschakeling, maar die worden al jaren voorzien van microswitches voor de eindafschakeling, welke mij wel betrouwbaar lijken en, omdat ze in een gesloten behuizing zitten, is vuil ed nagegenoeg uitgesloten.

Zie mijn eerdere tekst en uitleg.
CiteerEn wat is nu het probleem, nu dat is het volgende, het is een mechanisch probleem in de wisselaandrijving, aangaande het niet ver genoeg doorschieten in een bepaalde stand. En dat heeft tot gevolg dat de eindafschakelaar niet werkt en daardoor geen contact meer maakt zodat het wisel in de andere stand gezet kan worden.

Ad zeker bij de huidige K-rails wisselaandrijvingen met die bult in het midden en bij de C-Rails aandrijvingen is het geen probleem van de contacten zelf meer, dat is wel het geval bij de oude K-rails aandrijvingen.

Bij de nieuwe huidige types is het echt een mechanisch probleem, waardoor het niet altijd werkt. Ondanks de gebruikte microschakelaars. Uitvoerig getest en bekeken.
Re: haperende wisselmotoren
Heren modelspporliefhebbers,

Als beginnend modelbouwer ben ik verbaasd over zoveel reacties. Hier en daar duizelt het mij van de technische uitleg, maar ik ben nieuwsgierig genoeg om dat na te pluizen. Ik zal inderdaad maar eens beginnen met het vervangen de Trix trafo die uit het jaar nul stamt. Als de problemen zich dan nog voordoen, ga ik verder zoeken.
Nogmaals hartelijk dank voor jullie meedenken (hier wordt ik dus echt enthousiast van)!

Met vriendelijke groet,
Abe
Re: haperende wisselmotoren
Speciale Gast
Lid sinds: 2006

offline
Re: haperende wisselmotoren
Citaat van: BR86Abe op dinsdag 01 juli 2008, 14:30:37
Nogmaals hartelijk dank voor jullie meedenken (hier wordt ik dus echt enthousiast van)!

Gelukkig maar, ik was al bang dat het jou zo zou duizelen dat je niet meer zou weten waar te beginnen.

Veel succes en ik ben benieuwd naar het vervolg! :!:
Vriendelijke groeten,
AlbertJan.
Re: haperende wisselmotoren
Speciale Gast
Lid sinds: 2006

Stand 7 :-)

offline
Re: haperende wisselmotoren
Ik heb grote ruzie met nu in totaal drie K-wisselaandrijvingen 7549, die het allemaal één kant op niet of slecht blijken te doen. Dit veroorzaakt de problemen die ik eerder in dit topic beschreef.

Eén aandrijving heb ik voor onderzoek uit de baan gehaald, en wat blijkt: het is één van de twee microswitches die zijn werk niet goed doet. Dat had ik niet verwacht :shock: Je hoort ze klikken, ruim voordat de schuif de eindstand bereikt. Het lijkt dus geen mechanisch probleem te zijn waarbij de switch niet voldoende bewogen wordt.

Op de switches is het middelste contact niet in gebruik (zie de link die Freak gaf) en de buitenste twee dienen doorverbonden te zijn als de switch is ingedrukt. Bij de ene meet ik (op de pootjes van de switch) netjes wel en geen weerstand, afhankelijk van de stand van het wissel. De ander maakt echter geen contact op het moment dat-ie dat wel zou moeten doen.

Het lijkt zelfs wel alsof-ie slecht contact maakt, want de terugmelding gloeit zachtjes op. Een nauwkeuriger meting levert inderdaad een weerstand die schommelt tussen de 150 en 200 Ohm op, terwijl de "goede" switch 0,8 Ohm weerstand heeft in de gesloten stand.

Als ik de pootjes even doorverbind werkt de aandrijving naar behoren, dus de spoel is in orde. Permanent doorverbinden is echter gevaarlijk, want de spoelen worden binnen enkele seconden loeiheet...

Overigens heb ik mijn laatste reserve-aandrijving (van hetzelfde type) op het wissel gezet en die werkt prima -- voor zolang het duurt, vrees ik, maar aan de aansturing ligt het dus niet.

Herkent iemand dit? Heb ik een maandagochtendexemplaar te pakken of is het een bekend probleem? Ik heb het vermoeden dat die andere twee aandrijvingen hetzelfde probleem hebben namelijk :? Kan het zijn dat ik iets doe waar die microswitches niet tegen kunnen?

Vast bedankt voor het meedenken...

Martijn
Re: haperende wisselmotoren
Blausee-Mitholz
gast

Re: haperende wisselmotoren
Ik heb alles niet doorgelezen, reageer alleen maar op het laatse bericht.

Hi Martijn.
Ik heb hier ook twee onwillende aandrijvingen in het schaduw station. Soms haperen ze. Ik verweet het eerst aan onvoldoende vermogen (lees lagere spanning van de ECoS). Maar nu op een booster geschakeld met hogere spanning blijven ze etteren.
Ik begin het vermoeden te krijgen dat ik jou probleem ook heb. Als ik meer tijd heb lees na de vakantie petiodewat het is erg druk met werk dat zal ik de zaak nader onderzoeken.

P.s. gaat hier ook om aandrijvingen met micro schakelaars.
Ik gebruik ze in het schaduw station, voor de rest gebruik ik servo's van MBTronik helaas kan ik die in het schaduwstaion niet kwijt  :(

Mvg, Johan
Re: haperende wisselmotoren
Hallo Martijn,

De contacten staan in serie met de spoel. Bij het schakelen loopt er even een vrij grote stroom waardoor de contacten op den duur inbranden en daardoor geen goed contact meer maken.
Als je de wisselaandrijvingen middels wisseldecoder aanstuurt kun je ze gewoon doorverbinden. De schakeltijd voor een wisseldecoder is default ingesteld op ong. 250 ms.

Mvg,
Peter
Re: haperende wisselmotoren
Speciale Gast
Lid sinds: 2006

Stand 7 :-)

offline
Re: haperende wisselmotoren
Hoi Peter,

Ik bedien de wissels analoog vanaf een tableau (zie mijn bouwverslag). Ik zou eventueel de contacten kunnen overbruggen en er desnoods een timerschakelingetje tussen kunnen zetten om de spoelen te beschermen.
Echter, als ik de contacten overbrug ben ik de terugmelding kwijt... :-(

Overigens heb ik alleen problemen met aandrijvingen van dit nieuwe type:


Nieuw type met microswitches

De aandrijvingen van het oude type doen dienst in het schaduwstation, hebben al vele malen vaker geschakeld dan de probleemgevallen, en doen het nog altijd probleemloos!


Oud type met koperen lamellencontacten

@ Johan: om welk type gaat het bij jou?

Martijn



Re: haperende wisselmotoren
Martijn,

Kijk eens rond of je kleine microswitches tegenkomt om de oude te vervangen.
Verder zou je een RC-netwerkje parallel aan de spoel kunnen plaatsen.

Mvg,
Peter
Re: haperende wisselmotoren
Blausee-Mitholz
gast

Re: haperende wisselmotoren
Citaat van: Acido op maandag 14 juli 2008, 20:59:52

@ Johan: om welk type gaat het bij jou?

Martijn

Hi Martijn,

Ik had die oude met lamellen in het schaduwstation. Lamellen had ik overbrugd omdat ik er slechte ervaring mee had. Enkele bleven hangen en branden door. Heb alles vervangen door de nieuwe met microswitch. Daar heb ik nu met twee stuks problemen mee. Klacht spoel wil wel schakelen maar heeft geen kracht. Lijkt op te hoge overgangweerstand in de microswitch als ik Martijn goed begrijp
@Peter, puls verlengen heeft geen invloed.

Mvg, Johan.

P.s. als het echt blijft zeuren wring ik mij in alle bogen om toch alles met servo te doen....................................................
Re: haperende wisselmotoren
Blausee-Mitholz
gast

Re: haperende wisselmotoren
@Martijn en Peter,

Mijn wisselspoelen zijn hagel nieuw..................................

Mvg, Johan
Re: haperende wisselmotoren
Er gaat toch niets boven servoaandrijving.

Mvg,
Peter
Re: haperende wisselmotoren
Blausee-Mitholz
gast

Re: haperende wisselmotoren
Citaat van: Freak op maandag 14 juli 2008, 21:14:28
Er gaat toch niets boven servoaandrijving.

Mvg,
Peter

Dat zeg ik  8)

Mvg Johan
Re: haperende wisselmotoren
Speciale Gast
Lid sinds: 2006

Stand 7 :-)

offline
Re: haperende wisselmotoren
Citaat van: Blausee-MitholzKlacht spoel wil wel schakelen maar heeft geen kracht.
Precies, dat zie ik ook...

Citaat van: Blausee-Mitholz op maandag 14 juli 2008, 21:10:29
@Martijn en Peter,

Mijn wisselspoelen zijn hagel nieuw..................................

Mvg, Johan

Die van mij dus ook... :?
Re: haperende wisselmotoren
Forum Moderator
Lid sinds: 2006

Gelukkig liggen de dwarsliggers onder de rail.

offline
Re: haperende wisselmotoren
Citaat van: Freak op maandag 14 juli 2008, 21:08:17
Verder zou je een RC-netwerkje parallel aan de spoel kunnen plaatsen.
Hoe zou jij die dimensioneren Peter, tis voor mij alweer een tijd geleden.......... :roll:
Re: haperende wisselmotoren
Citaat van: Kappa op maandag 14 juli 2008, 23:05:47
Citaat van: Freak op maandag 14 juli 2008, 21:08:17
Verder zou je een RC-netwerkje parallel aan de spoel kunnen plaatsen.
Hoe zou jij die dimensioneren Peter, tis voor mij alweer een tijd geleden.......... :roll:

Gewoon een CDU gebruiken. Hier staat een schema

Re: haperende wisselmotoren
Ad,

C= (Ispoel2)/10   (in microfarad)
R= Vspoel/(10(1+ (50/Vspoel))  (in Ohm)

Is dit voldoende voor je?.

Ik heb ook nog wel een document voor je met voorbeelden.


Mvg,
Peter
Re: haperende wisselmotoren
Speciale Gast
Lid sinds: 2006

Stand 7 :-)

offline
Re: haperende wisselmotoren
Zo... even naar mijn dealer geweest, drie nieuwe wisselaandrijvingen gekregen :-) (helaas wel van het nieuwe type).

Heb ze ingebouwd, hetgeen makkelijker ging dan ik dacht... ik blijk er perfect bij te kunnen als ik het raam open doe en op het balkon ga staan :mrgreen:

Anyway, het werkt nu weer helemaal zoals het hoort. Ik ben benieuwd voor hoelang... :|
Re: haperende wisselmotoren
Forum Moderator
Lid sinds: 2006

Gelukkig liggen de dwarsliggers onder de rail.

offline
Re: haperende wisselmotoren
Ik dacht dat juist de oudere typen wisselaandrijving problemen gaven bij de verende contactlipjes?
Re: haperende wisselmotoren
Ook ik heb juist problemen met de oude type motoren.  Standaard soldeer ik alle eindschakelaars door zodat die in ieder geval geen probleem meer geven en met succes moet ik zeggen.
Enigste wissel welke nog wel eens problemen wil geven is een slank wissel waar de tong nog van mee beweegt. Op de een of andere manier heeft de motor daar toch moeite mee. Maar eens vervangen voor een nieuw type wissel. 

Gr. Marco
Re: haperende wisselmotoren
Blausee-Mitholz
gast

Re: haperende wisselmotoren
Citaat van: Blausee-Mitholz op maandag 14 juli 2008, 21:09:15
[P.s. als het echt blijft zeuren wring ik mij in alle bogen om toch alles met servo te doen....................................................

Nou Dan de kogel is dan eindelijk door de kerk, alle Märklin wisselspoelen trek ik onder de baan weg gedeelte is al daadwerkelijk weg en worden vervangen door servo's ook in het schaduwstation! ruimte voor servo's is toch gevonden

Na de zomer had ik ge-etter met weer andere wisselspoelen die tot dan toe geen problemen gaven. Of het aan de temparatuur van de zomer ligt weet ik niet. Ik weet wel dat ik het zat ben.
Zaterdag a.s neem ik voor 20 wissels extra elektronica van MTB mee voor servo besturing. Servo's zijn bestelt, ombouw is nu al begonnen.

In feite is die Märklin wisselspoel kinderspeelgoed en geen wisselaandrijving met professionele betrouwbaarheid. Voor mij een iedergeval einde verhaal! ze gaan regelrecht de kliko in...............

Mvg, Johan
Re: haperende wisselmotoren
Ik heb dit verhaal ook aangekaart in een andere topic. Die wissel aandrijvingen van "M" zijn volkomen waardeloos. Ik heb nu zeven van de twintig die niet meer naar behoren werken.
Ik schakel digitaal dus ik zou de switch door kunnen verbinden.
Ga er een testen en kijken waar het schip strand.

Groetjes
Re: haperende wisselmotoren
Blausee-Mitholz
gast

Re: haperende wisselmotoren
Citaat van: Blausee-Mitholz op woensdag 05 november 2008, 21:39:57
Citaat van: Blausee-Mitholz op maandag 14 juli 2008, 21:09:15
[P.s. als het echt blijft zeuren wring ik mij in alle bogen om toch alles met servo te doen....................................................

Nou Dan de kogel is dan eindelijk door de kerk, alle Märklin wisselspoelen trek ik onder de baan weg gedeelte is al daadwerkelijk weg en worden vervangen door servo's ook in het schaduwstation! ruimte voor servo's is toch gevonden

Mvg, Johan



Eerste 3 servo's voor het schaduwstation zijn gereed om er onder gebouwd te worden.


Servo is van Conrad nr 230500. Plaatje messing, verenstaal van rond 1mm, twee boutjes M1.6 en 2 boutjes M2  compleet met moertjes en een aluminium hoeklijnje voor een steuntje. Dat is alles en de MBT elektronica natuurlijk

Door de wijze van montage kun je wat spelen met de beschikbare ruimte.

Mvg, Johan
Re: haperende wisselmotoren
Hallo Johan,

Ziet er goed uit.
Nu de rest nog.

Mvg,
Peter